Haloo! Mistä saan selville paljonko on metsämaan käypä arvo ,kun verotusarvo on 70000 euroo?. Miten käypäarvo lasketaan?
Käypä arvo
33
28613
Vastaukset
- mieleeni, kun
eräs vanha ja viisas mies sanoi mulle kerran, että jos haluat sijoittaa viisaasti, osta maata. sitä ei valmisteta lisää. sillai!
- sipe
Ymmärsinkö oikein että tässä minun tapauksessani tulisi metsä kaupan päälle? Eräs lakimies sanoi tänään että käypäarvo on kun verotusarvo kerrotaan kahdella, onko hän oikeassa?
- mutta
sipe kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein että tässä minun tapauksessani tulisi metsä kaupan päälle? Eräs lakimies sanoi tänään että käypäarvo on kun verotusarvo kerrotaan kahdella, onko hän oikeassa?
Hyvinkin mahdollista. Onko tämä kyseinen lakimies muuten myymässä sinulle tätä kyseistä metsämaata?
- sipe
mutta kirjoitti:
Hyvinkin mahdollista. Onko tämä kyseinen lakimies muuten myymässä sinulle tätä kyseistä metsämaata?
lakimies myymässä, kyseinen on pankinlakimies.Isäni on myyjä. Verotuksen kannallta haluaisin tietoja, miten kaupat kannattaisi tehdä. Metsätila sijaitsee Pohjois-Savossa.
- tilakauppa
sipe kirjoitti:
lakimies myymässä, kyseinen on pankinlakimies.Isäni on myyjä. Verotuksen kannallta haluaisin tietoja, miten kaupat kannattaisi tehdä. Metsätila sijaitsee Pohjois-Savossa.
Kauppahinnan on oltava 3/4 osaa tilan käyvästä arvosta tai sinua voidaan muistaa lahjaverolla.
Maatilan,tai niiden osan kaupassa lahjavero jätetään maksuun panematta jos luovutuksen saaja jatkaa maa-ja metsätalouden harjoittamista.Pelkästään metsätaloutta harjoittaville ei huojennusta myönnetä. ( Kärki,Kiviniemi Perikunnan metsäopas).
Jos ei isäsi tiedä miten parhaiten asiat sumplia
suosittelen pankin johtokunnalle lakimiehen vaihtoa.. - Chester1
tilakauppa kirjoitti:
Kauppahinnan on oltava 3/4 osaa tilan käyvästä arvosta tai sinua voidaan muistaa lahjaverolla.
Maatilan,tai niiden osan kaupassa lahjavero jätetään maksuun panematta jos luovutuksen saaja jatkaa maa-ja metsätalouden harjoittamista.Pelkästään metsätaloutta harjoittaville ei huojennusta myönnetä. ( Kärki,Kiviniemi Perikunnan metsäopas).
suosittelen pankin johtokunnalle lakimiehen vaihtoa..Siis eihän isäsi ollutkaan se lakimies..
- Sijoittaja (ammattilainen)
tilakauppa kirjoitti:
suosittelen pankin johtokunnalle lakimiehen vaihtoa..Verotuksen kannalta tuo 3/4 osaa käyvästä arvosta on se mikä määrää todellakin sen ettei lahjaveroseuraamuksia tule. Kun isäsi on tässä tapauksessa myyjänä niin tärkeimmäksi muodostuukin käyvän arvon määrittäminen. Yleensä tällaisissa kaupoissa se halutaan saada mahdollisimman alhaiseksi.
Itse olen aikoinaan tehnyt isäni kanssa metsätilasta kyseisenlaisen kaupan. Käypä arvo määriteltiin silloin tutun metsäinsinöörin avulla joka arvioi maapohjan ja puuston. Hänen tekemä tila-arvio oli kauppakirjan liitteenä.
Se kannattaa huomioida että käypää arvoa ei todellakaan voi määrittää verotusarvosta tavalla jota mainitsemasi lakimies tarjosi. - sipe
Sijoittaja (ammattilainen) kirjoitti:
Verotuksen kannalta tuo 3/4 osaa käyvästä arvosta on se mikä määrää todellakin sen ettei lahjaveroseuraamuksia tule. Kun isäsi on tässä tapauksessa myyjänä niin tärkeimmäksi muodostuukin käyvän arvon määrittäminen. Yleensä tällaisissa kaupoissa se halutaan saada mahdollisimman alhaiseksi.
Itse olen aikoinaan tehnyt isäni kanssa metsätilasta kyseisenlaisen kaupan. Käypä arvo määriteltiin silloin tutun metsäinsinöörin avulla joka arvioi maapohjan ja puuston. Hänen tekemä tila-arvio oli kauppakirjan liitteenä.
Se kannattaa huomioida että käypää arvoa ei todellakaan voi määrittää verotusarvosta tavalla jota mainitsemasi lakimies tarjosi.Chester 1.Olen samaa mieltä kanssasi.Tämän päivän metsä lehdessä oli aika hyvin selostettu tämän tyyppiset asiat.terveisin sijoittajatar.
- Talousmies
Sijoittaja (ammattilainen) kirjoitti:
Verotuksen kannalta tuo 3/4 osaa käyvästä arvosta on se mikä määrää todellakin sen ettei lahjaveroseuraamuksia tule. Kun isäsi on tässä tapauksessa myyjänä niin tärkeimmäksi muodostuukin käyvän arvon määrittäminen. Yleensä tällaisissa kaupoissa se halutaan saada mahdollisimman alhaiseksi.
Se kannattaa huomioida että käypää arvoa ei todellakaan voi määrittää verotusarvosta tavalla jota mainitsemasi lakimies tarjosi.Ei todellakaan käypä arvo ole verotusarvo kerrottuna kahdella, mutta sen verran asiassa on perää, että ellei lahjaveroilmoituksen mukana ole esim. Mhy:n tekemää tila-arviota, katsoo verottaja lahjan arvoksi metsämaan verotusarvon kaksinkertaisen määrän. Tämä johtaa useimmiten liian korkeaan arvoon, joten metsäarvio kannattaa teettää. - Kaupoissa tämä asia toimii siten, etä jos kauppahinta on vähintään 3/4 metsäarvion mukaisesta arvosta, ei kaupasta mene lahjaveroa.
- Talousmies
Talousmies kirjoitti:
Ei todellakaan käypä arvo ole verotusarvo kerrottuna kahdella, mutta sen verran asiassa on perää, että ellei lahjaveroilmoituksen mukana ole esim. Mhy:n tekemää tila-arviota, katsoo verottaja lahjan arvoksi metsämaan verotusarvon kaksinkertaisen määrän. Tämä johtaa useimmiten liian korkeaan arvoon, joten metsäarvio kannattaa teettää. - Kaupoissa tämä asia toimii siten, etä jos kauppahinta on vähintään 3/4 metsäarvion mukaisesta arvosta, ei kaupasta mene lahjaveroa.
Siis vielä selkeämmin: sukulaisten välisissä kaupoissa verottaja vertaa kauppahintaa verotusarvon tuplamäärään ja jos kauppahinta on alle 3/4 tästä, katsotaan erotus lahjáksi ja sille osalle määrätään lahjavero. Näin siis jos metsöarviota EI ole käytettävissä. Jos on, tehdään em. vertailu metsäarvion mukaiseen arvioon.
- sipe
Talousmies kirjoitti:
Siis vielä selkeämmin: sukulaisten välisissä kaupoissa verottaja vertaa kauppahintaa verotusarvon tuplamäärään ja jos kauppahinta on alle 3/4 tästä, katsotaan erotus lahjáksi ja sille osalle määrätään lahjavero. Näin siis jos metsöarviota EI ole käytettävissä. Jos on, tehdään em. vertailu metsäarvion mukaiseen arvioon.
talousmies, asiat alkaa loksahtaa paikoilleen,olen samaa mieltä kanssasi,kun olen asioihin paremmin perhtynyt.Tietoa näköjään saa muualtakin kun pelkästään lakimiehiltä.
- arvioija
Mene omaan metsänhoityhdistykseesi arviota pyytämään. Siellä niitä tehdään jatkuvasti ja asiantuntemusta löytyy.
- sipe
Jos lasketaan tämän kyseisen lakimiehen mukaan käypäarvo. Kun tämän metsätilan verotusarvo on 70000 euroa ja se kerrotaan kahdella tulis käyväsarvos 140000 euroa.
Kyseisellä metsä palstalla on 8000 kuutiota kuitupuuta ja 3000 kuutiota tukkipuuta. Voikin tulla minulle halvemmaksi laskea käypäarvo lakimiehen laskelman mukaan vai mitä mieltä olette? - Chester1
sipe kirjoitti:
Jos lasketaan tämän kyseisen lakimiehen mukaan käypäarvo. Kun tämän metsätilan verotusarvo on 70000 euroa ja se kerrotaan kahdella tulis käyväsarvos 140000 euroa.
Kyseisellä metsä palstalla on 8000 kuutiota kuitupuuta ja 3000 kuutiota tukkipuuta. Voikin tulla minulle halvemmaksi laskea käypäarvo lakimiehen laskelman mukaan vai mitä mieltä olette?Sillä tavoin tulee mottihinnaksi 12e, mikä on ihan kohtuullinen, ainakin täällä Etelä-Suomessa.
Tuskin tulee käyväksi arvoksi vähemmän, jos teetät arvion Mhy;llä tai Metsäkeskuksella.
Tehdyssä arviossa on kyllä se hyvä puoli,että
siihen ei enää verottajalla tai muilla tahoilla ole vastaan sanomista.Molempi parempi??
Arvion hinta ei tässä tapauksessa ole ratkaiseva tekijä, joten teetä arvio ja katso mitä se näyttää ja tee päätös sen mukaan kumpi tapa määrittää arvo on sinulle edullisempi.
Minkä kokoinen tila on kyseessä ja missä sijaitsee? Suurimmaksi osaki lienee kasvatusmetsää, josko nyt mottimääristä jotain voi päätellä.Jos hehtaarin keskihinnaksi lasket n.2000-2500e luulen,että on sekin aika lähellä käypää hintaa.Näillä oletuksilla tilasi on n.70 ha,pääosin 40-50 kasvatusmetsää, n.160m3/ha ja tukkiprosentti n.30.Menikö paljon pieleen?? - sipe
Chester1 kirjoitti:
Sillä tavoin tulee mottihinnaksi 12e, mikä on ihan kohtuullinen, ainakin täällä Etelä-Suomessa.
Tuskin tulee käyväksi arvoksi vähemmän, jos teetät arvion Mhy;llä tai Metsäkeskuksella.
Tehdyssä arviossa on kyllä se hyvä puoli,että
siihen ei enää verottajalla tai muilla tahoilla ole vastaan sanomista.Molempi parempi??
Arvion hinta ei tässä tapauksessa ole ratkaiseva tekijä, joten teetä arvio ja katso mitä se näyttää ja tee päätös sen mukaan kumpi tapa määrittää arvo on sinulle edullisempi.
Minkä kokoinen tila on kyseessä ja missä sijaitsee? Suurimmaksi osaki lienee kasvatusmetsää, josko nyt mottimääristä jotain voi päätellä.Jos hehtaarin keskihinnaksi lasket n.2000-2500e luulen,että on sekin aika lähellä käypää hintaa.Näillä oletuksilla tilasi on n.70 ha,pääosin 40-50 kasvatusmetsää, n.160m3/ha ja tukkiprosentti n.30.Menikö paljon pieleen??tehty 3 v. sitten . Tila siaitsee Ylä- Savossa, kyllä se on 60-70 ha.välillä, on myös nuorta taimikkoa ja kasvavatusmetsää sekä ja nämä mainitut 8000 kuitupuuta sekä 3000 tukkipuuta. Joku täälläpäin laski kuitupuun hinnaksi 20€ ja tukkipuun hinnaksi 45€,en tiedä hinnoista. itse olen tompelo näissä metsä asioissa, mietin tuossa mikä se motti on , mut ehkä se on m3. Voiskohan sittenkin olla parempi niin että isäni möis vieraalle ja antas rahat minulle.terveisin sipetar.
- Chester1
sipe kirjoitti:
tehty 3 v. sitten . Tila siaitsee Ylä- Savossa, kyllä se on 60-70 ha.välillä, on myös nuorta taimikkoa ja kasvavatusmetsää sekä ja nämä mainitut 8000 kuitupuuta sekä 3000 tukkipuuta. Joku täälläpäin laski kuitupuun hinnaksi 20€ ja tukkipuun hinnaksi 45€,en tiedä hinnoista. itse olen tompelo näissä metsä asioissa, mietin tuossa mikä se motti on , mut ehkä se on m3. Voiskohan sittenkin olla parempi niin että isäni möis vieraalle ja antas rahat minulle.terveisin sipetar.
Sitä virhettä ei kannata tehdä,että isäsi myy vieraalle ja lahjoittaa rahat sinulle!!!Ensinnäkin valtio rahastaa isääsi myyntivoittoverolla hankintameno olettaman mukaan.Sen jälkeen sinä maksat lahjaveroa koko summasta.Tuloksena on että valtio vei ison osan metsäänne.motti on m3 eli mittasuure,jolla tarkoitetaan metsätaloudessa 1 kuutiometriä puuainesta. Edullisinta voisi olla että isäsi myy palstan sinulle 3/4 käyvästä arvosta,mutta pitää hallintaoikeuden itsellään.Metsäasiat eivät ole hankalia kun vähän niihin perehtyy.Jos tilalla ei ole alle 10 vuotta vanhaa metsäsuunnitelmaa teetä sellainen metsäkeskuksella.Samalla pyydät suunnittelijan neuvomaan sinua seikkaperäisesti suunnitelman käyttöä ja metsätalouden perusasiat.
Tutkiskelen tuossa vähän kirjallisuutta ja kirjoittelen myöhemmin,mikä olisi paras vaihtoehto tehdä omistaja vaihdos teidän tapauksessa. - Talousmies
Chester1 kirjoitti:
Sitä virhettä ei kannata tehdä,että isäsi myy vieraalle ja lahjoittaa rahat sinulle!!!Ensinnäkin valtio rahastaa isääsi myyntivoittoverolla hankintameno olettaman mukaan.Sen jälkeen sinä maksat lahjaveroa koko summasta.Tuloksena on että valtio vei ison osan metsäänne.motti on m3 eli mittasuure,jolla tarkoitetaan metsätaloudessa 1 kuutiometriä puuainesta. Edullisinta voisi olla että isäsi myy palstan sinulle 3/4 käyvästä arvosta,mutta pitää hallintaoikeuden itsellään.Metsäasiat eivät ole hankalia kun vähän niihin perehtyy.Jos tilalla ei ole alle 10 vuotta vanhaa metsäsuunnitelmaa teetä sellainen metsäkeskuksella.Samalla pyydät suunnittelijan neuvomaan sinua seikkaperäisesti suunnitelman käyttöä ja metsätalouden perusasiat.
Tutkiskelen tuossa vähän kirjallisuutta ja kirjoittelen myöhemmin,mikä olisi paras vaihtoehto tehdä omistaja vaihdos teidän tapauksessa.Ensiksi hanki ajantasalla oleva kiinteistöarvio, kolme vuotta vanha ei kelpaa verottajalle. Kun hankit sen samasta paikasta kuin edellinen, niin päivittäminen ei kummoisia maksa, jos sillä nyt niin suurta merkitystä on :). Sitten kun sinulla se on, näet kumpi on suurempi, verotusarvon tuplamäärä vai arvion mukainen arvo. Valitset halvimman.
Jos arvion mukainen arvo olisi esim. 120.000 euroa, menisi siitä lahjavaihtoehdossa lahjaveroa 13845 euroa. Jos isällesi jäisi tilan hallintaoikeus, alentaisi se lahjan ja veron arvoa isäsi iästä riippuen muutamia kymmeniä prosentteja, mutta kannattaa harkita onko se muutoin järkevää (mm. metsän myyntitulot kuuluisivat periaatteessa silloin isällesi).
Myyntivaihtoehdossa kauppahinnasta menisi varainsiirtoveroa 4 %. Kauppahinta voisi olla 3/4 tilan arvosta eli 90.000 euroa ja vero olisi silloin 3600 euroa. Mutta isällesi tulisi myyntivoittoveroa kuten Chesteri1 tuossa kertoi ja lopputulos voisi olla edellistä korkeampi. Sitten verottaja saattaisi kiinnostaa mistä olet rahat kauppahintaan saanut jne.
Siis täysin ilman veroseuraamuksia siirtoa on käytännössä mahdoton tehdä. Kovin monimutkaisiin järjestelyihin nniden vuoksi ei kuitenkaan mielestäni kannata rueta, niillä on omat riskinsä ja lakimiehet voi äkkiä ottaa sen minkä siinä säästäisi. Itse suosittelisin lahjavaihtoehtoa, mutta ratkaisu on tietenkin teidän. Tilan myynti ulkopuolisille olisi huonoin vaihtoehto. - Tilallinen
Chester1 kirjoitti:
Tutkiskelen tuossa vähän kirjallisuutta ja kirjoittelen myöhemmin,mikä olisi paras vaihtoehto tehdä omistaja vaihdos teidän tapauksessa.Hallintaoikeus ei tuo mitään edullisuutta jos myydään, ainoastaan silloin jos lahjoitetaan tai peritään.
Olehan Chester1 tarkkana jos esiinnyt täällä asiantuntijana. - Chester1
Tilallinen kirjoitti:
Hallintaoikeus ei tuo mitään edullisuutta jos myydään, ainoastaan silloin jos lahjoitetaan tai peritään.
Olehan Chester1 tarkkana jos esiinnyt täällä asiantuntijana.En ole väittänytkään olevani asiantuntija,mutta jos joku on aivan pallohukassa yritän auttaa parhaani mukaan ettei nyt ainakaan mitään emämunauksia tule tehneeksi.Kyseinen asia kiinnostaa siksi, että itsellä on samanlaisia ongelmia tulossa ja olen yrittänyt pikkuhiljaa ottaa asioista selvää.Hyvä kun joku oikaisee jos ei ole oma "tieto" aivan oikeaa.
- sipe
Tilallinen kirjoitti:
Hallintaoikeus ei tuo mitään edullisuutta jos myydään, ainoastaan silloin jos lahjoitetaan tai peritään.
Olehan Chester1 tarkkana jos esiinnyt täällä asiantuntijana.kyllä tosi ettei myydä vieraille,, onhan siinä tunnearvotkin mukana. Taimikon hoito on tuttua ja mukavaa puuhaa, istutukset, ,raivaus sahakin tutuksi tullut, myynnit taas utopiaa. Nyt täytyy edetä niin että metsäarvio laittaa ajantasalle, tulisipa se kauppa tehtyä miten tahansa,,,lahjanakin on se mahdollista saada,,,
Jos kaupalla ostan,,pankit lainaa rahaaa, eikä ehkä verovirasto perään huutele, mistä rahat tuli.
Metsäkaupassa en tiedä miten hallintaoikeus säilyy myydessä, en ole ehtinyt ottaa selvää.
Kesämökin olen saanut kokonaan lahjoituksena isältäni, siinä jäi hallintaoikeus isälleni hänen elinajakseen, se huomioitiin lahjaverossa. - Sijoittaja (ammattilainen)
sipe kirjoitti:
kyllä tosi ettei myydä vieraille,, onhan siinä tunnearvotkin mukana. Taimikon hoito on tuttua ja mukavaa puuhaa, istutukset, ,raivaus sahakin tutuksi tullut, myynnit taas utopiaa. Nyt täytyy edetä niin että metsäarvio laittaa ajantasalle, tulisipa se kauppa tehtyä miten tahansa,,,lahjanakin on se mahdollista saada,,,
Jos kaupalla ostan,,pankit lainaa rahaaa, eikä ehkä verovirasto perään huutele, mistä rahat tuli.
Metsäkaupassa en tiedä miten hallintaoikeus säilyy myydessä, en ole ehtinyt ottaa selvää.
Kesämökin olen saanut kokonaan lahjoituksena isältäni, siinä jäi hallintaoikeus isälleni hänen elinajakseen, se huomioitiin lahjaverossa.Kannattaa se lahjoitus unohtaa metsätilan osalta. Tee kauppa isäsi kanssa niin saat kaikki kulut vähentää menoina ja pystyt käyttämään metsävähennyksen.
Lahjoituksella ja hallintaoikeudella tulette molemmat olemaan hankaluuksissa verottajan kanssa myöhemmin. - Jusssi
Tilallinen kirjoitti:
Olehan Chester1 tarkkana jos esiinnyt täällä asiantuntijana.Kyllä sillä kaupassakin on merkitystä: hallintaoikeuden pidättäminen isälle alentaa kiintiestön arvoa, joten kauppa voidaan tehdään pienemmällä kauppahinnalla ilman lahjaveroseuraamuksia. Kuitenkin, kuten jo on todettu, metsätilan kaupassa hallintaoikeuden pidättäminen ei useimmiten ole järkevää. Kuitenkin esim. tapauksessa, että isä myy kesämökin lapselleen, hallintaoikeuden pidättämisellä saadaan kauppahintaa alemmaksi ja järjestelystä ei yleensä aiheude mitään harmeja.
- Kokemusta
Jusssi kirjoitti:
Kyllä sillä kaupassakin on merkitystä: hallintaoikeuden pidättäminen isälle alentaa kiintiestön arvoa, joten kauppa voidaan tehdään pienemmällä kauppahinnalla ilman lahjaveroseuraamuksia. Kuitenkin, kuten jo on todettu, metsätilan kaupassa hallintaoikeuden pidättäminen ei useimmiten ole järkevää. Kuitenkin esim. tapauksessa, että isä myy kesämökin lapselleen, hallintaoikeuden pidättämisellä saadaan kauppahintaa alemmaksi ja järjestelystä ei yleensä aiheude mitään harmeja.
Korjataan nyt vielä kun ei näytä menevän oikein.
Hallintaoikeus ei vaikuta millään muotoa alentavasti kiinteistön arvoon sitä myytäessä. Eli se EI pienennä kauppahintaa.
Hallintaoikeus sitä vastoin vaikuttaa arvoa alentavasti VAIN varallisuusverotuksen puolella.
Harmia todellakin tulee jos luulee että hallintaoikeudella saa pienennettyä kauppahintaa. Jos joku ei sitä usko niin hakekoon ennakkopäätöksen verottajalta. - Juusssi
Kokemusta kirjoitti:
Korjataan nyt vielä kun ei näytä menevän oikein.
Hallintaoikeus ei vaikuta millään muotoa alentavasti kiinteistön arvoon sitä myytäessä. Eli se EI pienennä kauppahintaa.
Hallintaoikeus sitä vastoin vaikuttaa arvoa alentavasti VAIN varallisuusverotuksen puolella.
Harmia todellakin tulee jos luulee että hallintaoikeudella saa pienennettyä kauppahintaa. Jos joku ei sitä usko niin hakekoon ennakkopäätöksen verottajalta.No totta kai se arvoa alentaa, jos puunmyyntitulot menevät vaikkapa kahdenkymmenen vuoden ajan (isän eliniän) ajan hänelle! Et kait sinä nyt sellaisesta metsästä maksa samaa hintaa kuin sellaisesta, jossa tätä rajoitetta ei ole. Tai maksa sinä vaan, mutta minä en. Mutta turha tätä on enempää jauhaa.
- sipe
Juusssi kirjoitti:
No totta kai se arvoa alentaa, jos puunmyyntitulot menevät vaikkapa kahdenkymmenen vuoden ajan (isän eliniän) ajan hänelle! Et kait sinä nyt sellaisesta metsästä maksa samaa hintaa kuin sellaisesta, jossa tätä rajoitetta ei ole. Tai maksa sinä vaan, mutta minä en. Mutta turha tätä on enempää jauhaa.
Minun tapauksessani isäni kanssa on 110% luottamus, sitä paitsi isäni ei voi myydä puuta ilman minun suostumustani vaikka hänellä olisikin hallintaoikeus, vai mitä? Ja vielä ,,Päteekö metsäkaupoissa hankintameno olettama joka on mielestäni tällä hetkellä 40%, voiko sen vähentää käyvästäarvosta. Mielipiteen vaihtoahan tämä on ei kannata hiiltyä.
- Kokemusta
Juusssi kirjoitti:
No totta kai se arvoa alentaa, jos puunmyyntitulot menevät vaikkapa kahdenkymmenen vuoden ajan (isän eliniän) ajan hänelle! Et kait sinä nyt sellaisesta metsästä maksa samaa hintaa kuin sellaisesta, jossa tätä rajoitetta ei ole. Tai maksa sinä vaan, mutta minä en. Mutta turha tätä on enempää jauhaa.
No vähennä ne 20 vuoden puunmyyntitulot tämänhetkisestä käyvästä arvosta. Ota saamastasi arvosta 75%. Pyydä sitten saamallesi kauppahinnalle ennakkopäätös verotoimistosta. Ehkäpä sitten uskot.
Jotkut maksaa, tyhmät vaan enemmän tavalla tai toisella.
- Tauno P
Kannattaa jossain tapauksessa tehdä kauppa "alihintaan" jolloin saa vähentää hankintamenon 50% osuuden ja alimenevästä osasta joutuu maksamaan lahjaveroa, ei siis koko summasta.
- Maru
Käypää arvoa et tule saamaan mistään. Tiedossani on yksi perinnönjakotapaus, jossa perilliset jakoivat maatilaa keskenään. Yksi osakkaista halusi tilan itselleen mahdollisimman halvalla hinnalla. Yksi kaupunkilaisosakas halusi arvion tilasta. Tilan haluava otti paikalliselta metsänmyyjältä arvion. Ja arvatkaapas minkälainen arvioi oli sisällöltään. Ensinnäkin arviossa oli metsänostajan hakkumakirja arviota haluavaa vastaan ja sitten sanonta, metsän todellista arvoa on mahdotonta selvittää, jotta arvon saisi selville, pitäisi kaikki puut myydä.
- sipe
Varmaanaan ei kannata joka puuta alkaa laskemaan ja mittaamaan. Tämä vähän erilainen tilanne, kun ei ole muita perillisiä. Kun ei metsätilaa ole tarkoitus myydä vieraalle. Asian ydin onkin siinä kannattaako ottaa lahjana, kaupalla vai sitten joskus perintönä, verotuksen kannalta. Veroja kun ei saisi kiertää kun laillisesti. Mielestäni ei kai niissä suuria eroja ole tulisipa tehtyä mitenhyvänsä.
- vastatkaa kysymyksee
Täällä käydään ihan puupää juttua. Kukaan keskustelijioista ei ole vastannut Sipen esittämään kysymykseen kuinka käypähinta lasketaan kun verotusarvo x
- kkk''''
Ei käyvällä arvolla ole verotusarvon kanssa mitään tekemistä. Käypä arvohan on se hinta, joka siitä saataisiin, jos se myydään. Panemalla palsta myyntiinhän se selviää. Ei muuten. Verottajan käytpä arvo on sitten eri asia, se pitää kysyä veroottajalta.
- Sahuri
..kaivoit jostain palvelimen uumenista ihn uuden aiheen...mee nukkumaan jossei oo muuta tekemistä :(
- ,,,,,,,,,,,,
Olis luullu jonkun kahdeksassa vuodessa vastaavan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa762594Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei2892309Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1591252Voi kulta rakas
Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �581013Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano28931- 70908
- 72874
- 76850
- 65827
- 71825