jostain mielen sopukoista kaivelin tällaisen muiston esiin kun tälle palstalle eksyin, muistan melko kirkkaasti kuinka pallit syyhysivät ja niissä oli syyliä ympäriinsä ja lääkärisetä määräsi jotain rohtoa niihin ja ne sitten aikanaan hävisivät. jälkeenpäin en ole kehdannut kysellä vanhemmiltani asiasta mitään, mutta kaikkia varmaan kiinnostaa mistä olin moisen taudin saanut...? minulla on aina ollut hyvä muisti ja tiedän ettei mitään hyväksikäyttöä ole tapahtunut kenenkään aikuisen osalta. Lakkasimme tuolloin käymästä kerrostalon pesutiloissa, koska muistikuvani mukaan lääkäri sanoi että äärimmäisen harvoissa tapauksissa tauti voi tarttua myös saunan lauteilta jos käy todella huono tuuri, minulla kävi näin, mietin että onkohan terveyskeskuksesta mahdollista saada tulostettua oma sairaushistoria josta näkyisi lääkärissäkäynnit ja lääkemääräykset? saisi vähän lisätietoa. No huono tuuri jatkui sitten aikuisena naisten suhteen..ekalta sain pysyvän genitaaliherpeksen, seuraavalta pysyvän kondylooman...sitä seuraava antoi klamydian, joka onneksi lähtee lääkkeellä pois....onko jollukaulla muulla ollu yhtä huono tuuri, että olisi ollut 4 sukupuolitautia?
visvasyylä 7-vuotiaana, ennätyskö?
37
3112
Vastaukset
- farkku
ettei olisi ollut ontelosyylä eli molluska tuo lapsena sairastamasi tauti? Jos se sama tauti ei ole kerta oireillut myöhemmin ollenkaan. Se tarttuu helposti ja on aika tyypillinen sukuelimissä.
Noista muista tapauksista, ei voi kuin voivotella. Tarttuivatko kondomista huolimatta??- epäonninen
kuule, ontelosyylillä ja visvasyylillä on aikamoinen ero, niistä ei voi erehtyä, eli sulla ei varmasti ole ollut kumpaakaan, kun tuollaisia ehdottelet...ontelosyylät ovat kyllä yleinen vaiva muksuilla ja minulla ei ole ollut niitä, olen sukulaislapsilla nähnyt niitä ja ne ovat totaalisen erilaisia ja viihtyvät kasvoissa ja käsissä, minun syylät olivat n.puolisenttiä leveitä ja puoli senttiä koholla...eli kuulostaako ontelosyylävirukselta? kun raavit ontelosyylää, niin se lähtee kyllä irti ja jäljelle jää kuoppa, josta jää sitten arpi jos tykkäät raapia niitä ahkerasti.
- epäonninen
epäonninen kirjoitti:
kuule, ontelosyylillä ja visvasyylillä on aikamoinen ero, niistä ei voi erehtyä, eli sulla ei varmasti ole ollut kumpaakaan, kun tuollaisia ehdottelet...ontelosyylät ovat kyllä yleinen vaiva muksuilla ja minulla ei ole ollut niitä, olen sukulaislapsilla nähnyt niitä ja ne ovat totaalisen erilaisia ja viihtyvät kasvoissa ja käsissä, minun syylät olivat n.puolisenttiä leveitä ja puoli senttiä koholla...eli kuulostaako ontelosyylävirukselta? kun raavit ontelosyylää, niin se lähtee kyllä irti ja jäljelle jää kuoppa, josta jää sitten arpi jos tykkäät raapia niitä ahkerasti.
unohtui vielä kertoa se että nämä naiset eivät olleet yhdenyönsuhteita, vaan olivat joskus aikaa sitten saaneet taudit ja jättivät kertomatta asiasta, ehdin siis seurustella heidän kanssaan jonkun aikaa kun asia sitten tuli ilmi, klamydia tuli yhden yön suhteesta.
- farkku
epäonninen kirjoitti:
ajattelin vain, että josko olisi mennyt asiat sekaisin, koska taitaa sinullakin aikaa olla siitä, kun olit 7-vuotias vekara. Eikä tuosta tekstistäsi käynyt niin selvästi ilmi, että lääkäri oli todella diagnosoinut sinulle visvasyylän.
Eikä ole minulla ollut kumpaakaan, luojan kiitos, eikä taida toista ainakaan tullakaan. Tiedän kyllä miltä molemmat näyttävät, miten niitä hoidetaan, mikä niitten ero on jne.
- molluska
oli pienenä myös sellaisia syyliä, ihan peräaukossa asti jota sitten jouduttiin jäädyttämään pois.
Lääkäri epäili minulla olleen sukupuolitaudin mutta se selvisikin lastentaudiksi.
Itse olin 6 vuotias. Meiltäkin jäi toistaiseksi yleisten saunojen jne käyttö mutta multa syylät lähtivät tosiaan jäädyttämällä jotain happoa niihin... Saat käydä lukemassa omia potilastietojasi jos haluat.
Mitä eroa on visvasyylällä ja 'pysyvällä kondyloomalla'? ;) ;) ;)
Tiedän myös ihmisen, jolla on kondylooma ollut jo ennen kuin oli edes ketään lähestynyt seksuaalisessa mielessä =P
Olen ymmärtänyt, että sen voi saada myöskin mammalta...
Luin joskus tutkimuksen, että HPV-virus olisi parin vuosikymmenen sisällä kaikilla...Tosin rokotehan on tulossa, sen saa siis 11-vuotiaat.
Kannattaa varmaan ruveta käyttämään kumia...mäkin taisin sen jossain vaiheessa kutinaa ymmärtää ;)- epäonninen
joo tarkistin asian ja visvasyylä ja kondylooma on sama asia, sain tosiaan kondylooman aikuisiässä ja tää 7-vuotiaana ollut tauti oli tyystin erilainen ja nimitin sitä virheellisesti visvasyyliksi kun olivat sellaisia hemmetin isoja patteja jotka olivat pelkästään kiveksissa, täytyisi soittaa terveyskekukseen ja kysyä potilastietojani, rupesi tosiaan kiinnostamaan mikä dignoosi siellä on aikanaan annettu...
- voih
aikamoinen tarina. ootko itse ollut avoin kumppaneillesi taudeistasi? miten ovat suhtautuneet?
- epäonninen
täytyy myöntää etten ole ollut aivan suorasanainen seksikumppaneille tautien suhteen, humalapäissään varsinkaan....kondomia olen ahkerasti käyttänyt, mutta toisinaan tulee kumma kyllä nuoria tyttöjä vastaan jotka kokevat kondomin käytön loukkauksena?? eli ei heru jos kondomin vetää päälle...ja arvatkaa kun siinä alastoman naisen päällä makaa niin tuleeko mieleen sanoa että on jotain tauteja...vituttaa oma käytös ja naisen käytös sillä hetkellä, kun ei ole mitään rotia, tuntemattomalle annetaan paljaalla, se on melkosta uhkapeliä..ittelläni ei näistä taudeista ole ollut hirveästi vaivaa, kun herpes tulee ehkä 1 kerran vuodessa esiin ja sitten olen n. 3 viikkoa selibaatissa ja kondylooma ei ole oireillut vuosiin. seurustelin pitkään erään tytön kanssa ja hän tiesi vaivoistani ja herpestä hän ei koskaan saanut, mutta kondylooman hän sai melko pian. emme käyttäneet ehkäisyä lainkaan. ja muista kumppaneista sen verran että itte kun olen kertonut niin melkein jokaisella naisella joka on 30 täyttänyt on vähintään kondylooma...eli aniharva säästyy täysin taudeilta.
- voih
epäonninen kirjoitti:
täytyy myöntää etten ole ollut aivan suorasanainen seksikumppaneille tautien suhteen, humalapäissään varsinkaan....kondomia olen ahkerasti käyttänyt, mutta toisinaan tulee kumma kyllä nuoria tyttöjä vastaan jotka kokevat kondomin käytön loukkauksena?? eli ei heru jos kondomin vetää päälle...ja arvatkaa kun siinä alastoman naisen päällä makaa niin tuleeko mieleen sanoa että on jotain tauteja...vituttaa oma käytös ja naisen käytös sillä hetkellä, kun ei ole mitään rotia, tuntemattomalle annetaan paljaalla, se on melkosta uhkapeliä..ittelläni ei näistä taudeista ole ollut hirveästi vaivaa, kun herpes tulee ehkä 1 kerran vuodessa esiin ja sitten olen n. 3 viikkoa selibaatissa ja kondylooma ei ole oireillut vuosiin. seurustelin pitkään erään tytön kanssa ja hän tiesi vaivoistani ja herpestä hän ei koskaan saanut, mutta kondylooman hän sai melko pian. emme käyttäneet ehkäisyä lainkaan. ja muista kumppaneista sen verran että itte kun olen kertonut niin melkein jokaisella naisella joka on 30 täyttänyt on vähintään kondylooma...eli aniharva säästyy täysin taudeilta.
taisi sitten olla ihan susiruma tai sitten muuten vaan sekopää tyttöystävä jos suostui sun kans suojaamattomaan seksiin tietoisena taudeistasi...
- d++d+d+d
voih kirjoitti:
taisi sitten olla ihan susiruma tai sitten muuten vaan sekopää tyttöystävä jos suostui sun kans suojaamattomaan seksiin tietoisena taudeistasi...
Minä olin entisen miesystäväni kanssa ilman kondomia tietoisena hänen kondyloomastaan. Olimme olleet pitkään yhdessä ja meidän piti olla pitkään, suunnitelmana aina yhdessä. Sitten kuitenkin tuli ero. Ja nyt minullakin on kondylooma. Miten te olisitte menetelleet? Käyttäneet kondomia ja olleet hysteerisiä koko ajan, niinkö?
- siis
d++d+d+d kirjoitti:
Minä olin entisen miesystäväni kanssa ilman kondomia tietoisena hänen kondyloomastaan. Olimme olleet pitkään yhdessä ja meidän piti olla pitkään, suunnitelmana aina yhdessä. Sitten kuitenkin tuli ero. Ja nyt minullakin on kondylooma. Miten te olisitte menetelleet? Käyttäneet kondomia ja olleet hysteerisiä koko ajan, niinkö?
no en olis kyllä sinuna riskeerannu omaa terveyttäni jos olisin tiennyt, mut kukin tekee omat ratkaisunsa.
- !!=)
siis kirjoitti:
no en olis kyllä sinuna riskeerannu omaa terveyttäni jos olisin tiennyt, mut kukin tekee omat ratkaisunsa.
onko oman terveyden riskeeraamista, jos toisella on esim. ei-aktiivisessa vaiheessa oleva kondylooma, eli joskus sairastettu, ja ollaan tekemässä esim. lasta ja ollaan yhdynnässä ilman kortsua? onko muita ideoita hoitaa tilanne: jättää ko. ihminen ja etsiä joku, jolla ei todistettavasti ole kondya? ja mistähän senkin varmaksi tietää? se voi olla sinullakin jo valmiiksi, vaikket sitä tiedäkään. ähäkutti :)
- epäonninen
!!=) kirjoitti:
onko oman terveyden riskeeraamista, jos toisella on esim. ei-aktiivisessa vaiheessa oleva kondylooma, eli joskus sairastettu, ja ollaan tekemässä esim. lasta ja ollaan yhdynnässä ilman kortsua? onko muita ideoita hoitaa tilanne: jättää ko. ihminen ja etsiä joku, jolla ei todistettavasti ole kondya? ja mistähän senkin varmaksi tietää? se voi olla sinullakin jo valmiiksi, vaikket sitä tiedäkään. ähäkutti :)
veikkaan että tällä palstalla on joko hyvin nuoria tahi sitten hyvin kokemattomia ihmisiä kirjoittelemassa...moni paistattelee kun ei ole saanut taudin tautia, mutta ikää ja sukupuolikokemuksia ei juuri ole kertynyt. kerron teille totuuden: viimeistään kun täytätte 30 vuotta olette sairastaneet vähintään yhden sukupuolitaudin,te saatte sen ennemmin tai myöhemmin ja sitten vituttaa, vain se säästyy joka ei harrasta seksiä ikinä. minulla on armeija-aikainen ystävä joka opiskeli lääkäriksi ja erikoistui sukupuolitauteihin ja olen häneltä kysellyt totuuksia asioista ja hän sanoi että tulevaisuudessa lähes jokaisella ihmisellä on jokin sukupuolitauti, tiesittekö että ette voi suojautua esim. herpekseltä edes kondomilla? niin ette te sitä tienneet! herpes sijaitsee miehillä yleensä peniksen juuressa, juuri siinä mistä kivekset alkavat ja kortsu loppuu,tämä kohta hinkkaa tytön sukuelintä ja taudin saaminen aktiivivaiheessa on lähes satavarma...minunkin herpekseni on samassa kohdassa, eli ei mitään suojaa vaikka tyttö pyytäisi käyttämään kondomia...pelottaako? sietäisi! samoten kondyloomankin voit saada vaikka kuinka käyttäisit kortsua! kortsu on vain lohduke...ikävää. ei ole mitään syytä haukkua ihmisiä jotka harrastavat seksiä rakkaansa kanssa vaikka tietävätkin kumppanin taudista esim kondylooma on kuten vesirokko, kerran sairastat ja sinulla on immuniteeti sitä vastaan, paitsi että kondylooman versioita jotka viihtyvät sukuelimissä on n.10kpl... :( et voi koskaan olla niin satavarma että uudella ihanalla kumppanillasi ei olisi mitään tautia...luuletko että saat hänet tekemään kaikenkattavat tautitestit?? utopiaa, kuka sellaisia teettää toisella jonka kanssa esim on ollut sängyssä eka kortsun kanssa puoli vuotta ja sitten kun muutetaan kimppaan niin jätetäänkin kortsu pois kun muka toinen on jo niin oma kulta että eihän sillä mitään tautia oo kun jo puoli vuotta ollaan yhes oltu...myöhäistä katua tässä vaiheessa...
- xcvb
epäonninen kirjoitti:
veikkaan että tällä palstalla on joko hyvin nuoria tahi sitten hyvin kokemattomia ihmisiä kirjoittelemassa...moni paistattelee kun ei ole saanut taudin tautia, mutta ikää ja sukupuolikokemuksia ei juuri ole kertynyt. kerron teille totuuden: viimeistään kun täytätte 30 vuotta olette sairastaneet vähintään yhden sukupuolitaudin,te saatte sen ennemmin tai myöhemmin ja sitten vituttaa, vain se säästyy joka ei harrasta seksiä ikinä. minulla on armeija-aikainen ystävä joka opiskeli lääkäriksi ja erikoistui sukupuolitauteihin ja olen häneltä kysellyt totuuksia asioista ja hän sanoi että tulevaisuudessa lähes jokaisella ihmisellä on jokin sukupuolitauti, tiesittekö että ette voi suojautua esim. herpekseltä edes kondomilla? niin ette te sitä tienneet! herpes sijaitsee miehillä yleensä peniksen juuressa, juuri siinä mistä kivekset alkavat ja kortsu loppuu,tämä kohta hinkkaa tytön sukuelintä ja taudin saaminen aktiivivaiheessa on lähes satavarma...minunkin herpekseni on samassa kohdassa, eli ei mitään suojaa vaikka tyttö pyytäisi käyttämään kondomia...pelottaako? sietäisi! samoten kondyloomankin voit saada vaikka kuinka käyttäisit kortsua! kortsu on vain lohduke...ikävää. ei ole mitään syytä haukkua ihmisiä jotka harrastavat seksiä rakkaansa kanssa vaikka tietävätkin kumppanin taudista esim kondylooma on kuten vesirokko, kerran sairastat ja sinulla on immuniteeti sitä vastaan, paitsi että kondylooman versioita jotka viihtyvät sukuelimissä on n.10kpl... :( et voi koskaan olla niin satavarma että uudella ihanalla kumppanillasi ei olisi mitään tautia...luuletko että saat hänet tekemään kaikenkattavat tautitestit?? utopiaa, kuka sellaisia teettää toisella jonka kanssa esim on ollut sängyssä eka kortsun kanssa puoli vuotta ja sitten kun muutetaan kimppaan niin jätetäänkin kortsu pois kun muka toinen on jo niin oma kulta että eihän sillä mitään tautia oo kun jo puoli vuotta ollaan yhes oltu...myöhäistä katua tässä vaiheessa...
Olen samaa mieltä nimimerkin epäonninen kanssa. Kun tätä palstaa lukee , tyypit taitaa pääsääntöisesti olla tosi nuoria ja niin ehdottomia. Olen itse varmaan kaikille lähes äitee ikäinen(43v) ja tätä palstaa lukiessa monesti huvittaa toi ehdottomuus ja varmuus siitä , että joka näppy on kondya jne.Se on hyvä, että nuoret kehottaa käyttämään kondomia . Itselläni on ollut kondy jo monta vuotta oireettomana, olen onnellisesti aviossa jo kohta 20v. joten olen elävä todiste siitä, että kondyn kanssa voi elää:-)
- farkku
epäonninen kirjoitti:
aika ärhäkällä asenteella olet itsekin liikkellä. Minä en aio sukupuolitauteja hankkia, mutta aion silti seksiä harrastaa. Minua ei haittaa kumppanien vähyys, tähän mennessä niitä on kaksi. Kumpikin puhtaita -sinänsä outoa, koska kun nykyiseni tapasin, hän oli jo 24-vuotias.
Sitä varmemmin sukupuolitaudit leviävät, mitä useamman kanssa seksiä harrastelee. Uskon säästyväni sukupuolitaudeilta, koska kukasta kukkaan lentelevät miehet eivät vain kerta kaikkiaan ole minun tyyppiäni.
En jaksa tarkemmin selostaa ja omaa kantaani puolustaa, kumminkin joku on täällä haukkumassa haarat supussa olevaksi pihtariksi ja hurskastelijaksi. Olen mielestäni varsin onnekas 24-vuotias, kun olen kaikilta taudeilta säästynyt, ulkomaailman menoa kun katselee...
Aika kummallista muuten, myöskään ystävilläni ei ole tauteja, vaikka eivät selibaatissa eläkään. Syynä varmaan pitkät ja harvat suhteet :) - dfididididi
farkku kirjoitti:
aika ärhäkällä asenteella olet itsekin liikkellä. Minä en aio sukupuolitauteja hankkia, mutta aion silti seksiä harrastaa. Minua ei haittaa kumppanien vähyys, tähän mennessä niitä on kaksi. Kumpikin puhtaita -sinänsä outoa, koska kun nykyiseni tapasin, hän oli jo 24-vuotias.
Sitä varmemmin sukupuolitaudit leviävät, mitä useamman kanssa seksiä harrastelee. Uskon säästyväni sukupuolitaudeilta, koska kukasta kukkaan lentelevät miehet eivät vain kerta kaikkiaan ole minun tyyppiäni.
En jaksa tarkemmin selostaa ja omaa kantaani puolustaa, kumminkin joku on täällä haukkumassa haarat supussa olevaksi pihtariksi ja hurskastelijaksi. Olen mielestäni varsin onnekas 24-vuotias, kun olen kaikilta taudeilta säästynyt, ulkomaailman menoa kun katselee...
Aika kummallista muuten, myöskään ystävilläni ei ole tauteja, vaikka eivät selibaatissa eläkään. Syynä varmaan pitkät ja harvat suhteet :)Sinun ei tarvitse kuin erota nykyisestäsi ja tavata joku, jolla on myös ollut vain pari kumppania. hän on voinut hankkia joltakin heistä TIETÄMÄTTÄÄN kondylooman. ja sinulle voi tulla kondylooma, vaikka et olisi muuta kuin nykyisesi kanssa. sinulla voi olla se uinumassa, vaikket sitä tiedä. tai voit saada kohdunsuulle muutoksia, vaikkei se olisi sukupuolitauti ollenkaan. voit saada ihan mitä vaan. me kaikki lähdemme täältä joskus, joten ei viitsitä tehdä kärpäsistä härkäsiä. voit leuhottaa, ettei sulla ole mitään, mutta voit myös todeta, että joskus saattaa olla...you´ll never know.
- ohoi
epäonninen kirjoitti:
en oikein ymmärrä järjenjuoksuasi, kun ensin aloitit keskustelun kertomalla, että olet parka saanut tauteja naisista ja nyt olet jo sitä mieltä, että kaikkihan niitä tauteja kantaa. ettet vaan olis katkera jostain naisesta joka on sua joskus pettänyt ja tuonut sulle taudit lahjaks kun oot ollu ns parisuhteessa? vai ahdistaako oma käyttäytymisesi kun et ole kaikille ns muistanut kertoa taudeistasi?
- epäonninen
farkku kirjoitti:
Aika kummallista muuten, myöskään ystävilläni ei ole tauteja, vaikka eivät selibaatissa eläkään. Syynä varmaan pitkät ja harvat suhteet :)"minä en sukupuolitauteja aio hankkia"....ei kai niitä kukaan hullu nyt hankkimalla hankikaan, en edes minä. ja muuten sinähän et tuosta asiasta itse ikävä kyllä päätä...siitä päättävät tulevat seksikumppanisi hamassa tulevaisuudessa, toistan et ole suojassa millään muulla keinoin kuin olemalla harrastamatta seksiä! Äläkä odotakaan että nykyinen kumppanisi olisi viimeisesi....et voi olla varma siitä. minä sain ensimmäisen tautini saunasta jossa oli juuri vuoro vaihtunut ja bakteeri eli sen aikaa lauteilla jotta kerkesi tarttumaan minuun...olethan käyttänyt joka kerta istuinalustaa kun käyt vieraassa saunassa tahi pytyllä??? eikä tarvii olla kukasta kukkaan lentelijäkään, tauti tarttuu myös ekasta kerrasta...etkö tosiaan ymmärrä? nyt haukuit samalla myös niitä jotka ovat saaneet tautinsa ekalla yhdynnällä vaikka ovat käyttäneetkin kondomia... sinunlaisille tietämättömille on nämä kirjoitukset tarkoitettu, olet selvästi vielä lapsellisen sinisilmäinen asioissa, joten suosittelen näiden palstojen tiivistä seurailua jotta opit jotain mitä et vielä tiedä. kannattaa muuten pitää kiinni siitä nykyisestäsi tiukasti! kun tulet 30 ikään niin sitten alkaa venäläinen ruletti, n.75% 30-40 vuotiaista on ollut/on sukupuolitauti, siinä sitten valikoit ja haravoit niitä kokemattomia kolmikymppisiä....ei taida kauheesti löytyä..ja tuota en usko etteikö kavereillasi olisi ollut jo joitakin tauteja...olisitko muka itse heti juoruamassa kavereillesi mahdollisesta sukupuolitaudistasi??? enpä usko että kehtaisit sitä viljellä kaikkien korville...no ei millään pahalla, mutta kun täällä näkee ihmisten kirjoituksista läpinäkyvästi tietämättömyyden ja tekee mieli oikaista näitä käsityksiä.
- epäonninen
ohoi kirjoitti:
en oikein ymmärrä järjenjuoksuasi, kun ensin aloitit keskustelun kertomalla, että olet parka saanut tauteja naisista ja nyt olet jo sitä mieltä, että kaikkihan niitä tauteja kantaa. ettet vaan olis katkera jostain naisesta joka on sua joskus pettänyt ja tuonut sulle taudit lahjaks kun oot ollu ns parisuhteessa? vai ahdistaako oma käyttäytymisesi kun et ole kaikille ns muistanut kertoa taudeistasi?
no ei se sinunkaan järki näköjään juokse....niin minä parka olen saanut tauteja vaikka kondomia olen ahkerasti käyttänyt ja sekin on totta että niitä tauteja on helvetin monella, näissä mun jutuissani en ole saanut pettäjiltä tauteja....ne on tulleet vakikumppaneilta joilla tauti oli jo suhteen alkaessa tai sitten vieraalta yhden yön suhteessa. se kyllä potuttaa etten ole kaikille ollut rehellinen taudeistani.
en ole katkera kenellekään, en kärsi tautieni takia koska immuniteettiini niitä vastaan on hyvä, herpes ja kondylooma ovat hiukan kuin sairastaisi vesirokkoviruksen, keho muodostaa vasta-aineita ja immuniteetin näitä tauteja vastaan, tosin herpestä ja kondyloomaa on montaa eri versiota....kirjoittelin vain näitä juttujani sen takia kun huomasin että näillä palstoilla käy paljon nuoria kyselijöitä ja lukijoita, joten ajattelin että joku sentään ottaisi opikseen näistä mun kommelluksistani...ja ei monikaan tiennyt tuota juttua ettei kondomi suojaa kaikelta, se on vähän liian yliarvostettu, luullaan että jos kortsu vedetään päälle niin voi työntää minne vaan ja mitään ei tartu... epäonninen kirjoitti:
"minä en sukupuolitauteja aio hankkia"....ei kai niitä kukaan hullu nyt hankkimalla hankikaan, en edes minä. ja muuten sinähän et tuosta asiasta itse ikävä kyllä päätä...siitä päättävät tulevat seksikumppanisi hamassa tulevaisuudessa, toistan et ole suojassa millään muulla keinoin kuin olemalla harrastamatta seksiä! Äläkä odotakaan että nykyinen kumppanisi olisi viimeisesi....et voi olla varma siitä. minä sain ensimmäisen tautini saunasta jossa oli juuri vuoro vaihtunut ja bakteeri eli sen aikaa lauteilla jotta kerkesi tarttumaan minuun...olethan käyttänyt joka kerta istuinalustaa kun käyt vieraassa saunassa tahi pytyllä??? eikä tarvii olla kukasta kukkaan lentelijäkään, tauti tarttuu myös ekasta kerrasta...etkö tosiaan ymmärrä? nyt haukuit samalla myös niitä jotka ovat saaneet tautinsa ekalla yhdynnällä vaikka ovat käyttäneetkin kondomia... sinunlaisille tietämättömille on nämä kirjoitukset tarkoitettu, olet selvästi vielä lapsellisen sinisilmäinen asioissa, joten suosittelen näiden palstojen tiivistä seurailua jotta opit jotain mitä et vielä tiedä. kannattaa muuten pitää kiinni siitä nykyisestäsi tiukasti! kun tulet 30 ikään niin sitten alkaa venäläinen ruletti, n.75% 30-40 vuotiaista on ollut/on sukupuolitauti, siinä sitten valikoit ja haravoit niitä kokemattomia kolmikymppisiä....ei taida kauheesti löytyä..ja tuota en usko etteikö kavereillasi olisi ollut jo joitakin tauteja...olisitko muka itse heti juoruamassa kavereillesi mahdollisesta sukupuolitaudistasi??? enpä usko että kehtaisit sitä viljellä kaikkien korville...no ei millään pahalla, mutta kun täällä näkee ihmisten kirjoituksista läpinäkyvästi tietämättömyyden ja tekee mieli oikaista näitä käsityksiä.
Ja uskotko sä tosiaan, että oot saanu jotain saunan lauteilta ;)
farkku kirjoitti:
Aika kummallista muuten, myöskään ystävilläni ei ole tauteja, vaikka eivät selibaatissa eläkään. Syynä varmaan pitkät ja harvat suhteet :)...aika hassua juttua ;)
Kuvitteletko tosiaan, että saat pidettyä sukupuolitaudit nollassa? Kaikkia tauteja ei automaattisesti testata, kondomi ei suoja 100%, miehet valehtelee...Vai sullako on jotku tuntosarvet päässä ja niiden avulla tunnistat sellaiset ihmiset joita voit autuaasti paneskella??
Kondylooma 80% prosentilla suomalaisista. Kerro hyvin perusteltu tapa, jolla vältät kyseisen taudin. (ellet sitten elele rakkaudentäytteisessä parisuhteessa loppuelämääsi saman miehen kanssa...Tosin tiedän neitsyen, jolla oli HPV, miksette tekin sitä voisi saada?)
Olen terveydenhuoltoalan opiskelija ja luin juuri tutkimuksen, jonka mukaan tämän päivän junnuilla tulee kaikilla olemaan HPV-virus sairastettuna 4kymppisinä.
Mull on seksi tärkeämpää kuin rakkaus. Menneisyys tekee tehtävänsä ;)- epäonninen
Saganna kirjoitti:
sinullakin näköjään tiedoissa aukkoja?? otapa tarkemmin selvää asiasta, en ole ainoa joka saanut saunan lauteista tartunnan, se on harvinaista mutta ei ollenkaan tavatonta, ystäväni luki aikoinaan lääkäriksi ja erikoistui sukupuolitauteihin ja sanoi kohdanneensa aivan vastaavia tapauksia, joissa lapsiin on tarttunut sukupuolitauti esim.saunanlauteista, kuulemma oiva alusta bakteerille joka elää muutaman minuutin saunan lämmössä. Jos luulet että paneskelin jotain muijaa 7 vuotiaana, niin unta näet :)
- epäonninen
Saganna kirjoitti:
lisäys vielä...oletko koskaan miettinyt minkä takia käytetään saunassa istuinalustoja?? ihanko vain sen takia että se on muodikasta?? ehkäpä sillä on kuitenkin tarkoitus estää bakteerien leviäminen ihmisestä toiseen...
epäonninen kirjoitti:
sinullakin näköjään tiedoissa aukkoja?? otapa tarkemmin selvää asiasta, en ole ainoa joka saanut saunan lauteista tartunnan, se on harvinaista mutta ei ollenkaan tavatonta, ystäväni luki aikoinaan lääkäriksi ja erikoistui sukupuolitauteihin ja sanoi kohdanneensa aivan vastaavia tapauksia, joissa lapsiin on tarttunut sukupuolitauti esim.saunanlauteista, kuulemma oiva alusta bakteerille joka elää muutaman minuutin saunan lämmössä. Jos luulet että paneskelin jotain muijaa 7 vuotiaana, niin unta näet :)
Opiskelen terveydenhuoltoalaa.
Ymmärrät herra aikuinen varmasti, että saunanlauteet eivät tilanteessasi ole ainut vaihtoehto?
Tietääkö meidän 'olette nuoria, ette tiedä mitään'-juntti, mikä on saunan lauteiden lisäksi se suurempi todennäköisyys? ;)
Saunanlaudejuttu on tutkimusvaiheessa ja erittäin epätodennäköinen juttu.
Luen juuri lastentautiopin tenttiin. Kirjoitanko sulle sieltä suoraan?epäonninen kirjoitti:
Joo, ja kun sä olet niin helvetin aikuinen ja fiksu, niin selvitäpä kuinka monta tautia 7-vuotiaalla voi syyhytä!
Täydennäpä omia tietojasi vaan pappa, kun et edes tiennyt että visvasyylä on kondylooma...Ja sulla kun on vielä niin lukenut ystäväkin!
Kun väitit olevasi epäonninen...Se on vaan tyhmyyttä.
Puolusta vaan kaikkia 4 tautiasi sillä, että lääkäriystäväsi kertoi ettei kondomi suojaa 100%...
Oliko sulla syyliä pienenä jalkapohjissa? Selvitä mitä tarkoittaa papilloma-virus.epäonninen kirjoitti:
no ei se sinunkaan järki näköjään juokse....niin minä parka olen saanut tauteja vaikka kondomia olen ahkerasti käyttänyt ja sekin on totta että niitä tauteja on helvetin monella, näissä mun jutuissani en ole saanut pettäjiltä tauteja....ne on tulleet vakikumppaneilta joilla tauti oli jo suhteen alkaessa tai sitten vieraalta yhden yön suhteessa. se kyllä potuttaa etten ole kaikille ollut rehellinen taudeistani.
en ole katkera kenellekään, en kärsi tautieni takia koska immuniteettiini niitä vastaan on hyvä, herpes ja kondylooma ovat hiukan kuin sairastaisi vesirokkoviruksen, keho muodostaa vasta-aineita ja immuniteetin näitä tauteja vastaan, tosin herpestä ja kondyloomaa on montaa eri versiota....kirjoittelin vain näitä juttujani sen takia kun huomasin että näillä palstoilla käy paljon nuoria kyselijöitä ja lukijoita, joten ajattelin että joku sentään ottaisi opikseen näistä mun kommelluksistani...ja ei monikaan tiennyt tuota juttua ettei kondomi suojaa kaikelta, se on vähän liian yliarvostettu, luullaan että jos kortsu vedetään päälle niin voi työntää minne vaan ja mitään ei tartu...Se että sä keksit vanhemmalla iällä vihdoin, ettei kumi suojaa täysin, ei tarkoita sitä, että me muut ei sitä tiedetä.
Kehotan nuoria käyttämään kondomia sen takia, että se kuitenkin on ainut tapa estää tautien tarttuminen.
Sanoit tuolla ylempänä saaneesi tauteja naisilta ja kuulostit syyttävältä heitä kohtaan. Mitä jos he eivät tienneet taudeistaan? Kuka ajattelemattaan jätti kondomin pois? SINULLA ON SUURI OSUUS SIINÄ, ETTÄ SAAT TAUTEJA...IT TAKES TWO TO TANGO.- epäonninen
Saganna kirjoitti:
Opiskelen terveydenhuoltoalaa.
Ymmärrät herra aikuinen varmasti, että saunanlauteet eivät tilanteessasi ole ainut vaihtoehto?
Tietääkö meidän 'olette nuoria, ette tiedä mitään'-juntti, mikä on saunan lauteiden lisäksi se suurempi todennäköisyys? ;)
Saunanlaudejuttu on tutkimusvaiheessa ja erittäin epätodennäköinen juttu.
Luen juuri lastentautiopin tenttiin. Kirjoitanko sulle sieltä suoraan?"Seksitaudit leviävät yleensä yhdynnän tai sukupuolielinten koskettelun välityksellä. Harvoissa tapauksissa joitakin tartuntoja voi saada kosteiden alustojen välityksellä esim. saunan lauteilta."
Terveydenhoitaja Marjut Suvilaakso, Pyhtään kunta
tämäkin lausunto annettu armon vuonna 2005, sun täytyy varmaan ottaa kyseiseen henkilöön yhteyttä ja oikaista häntä....ai niin mutta sanoithan että saunanlaudejuttu on vasta tutkimusvaiheessa eli ei ole sitten ollenkaan varmaa tietoa sullakaan? nuori neiti nyt vaan hyväksyy sen että kondylooman voi saada saunan lauteista, vai uskaltaisitko tehdä sellaisen testin että laittaisit henkilön jolla on selkeä kondylooma sukupuolielimissä istumaan ja hieromaan sukuelintään saunanlauteisiin ja sinä menisit heti perään samaan kohtaan istumaan ja hieromaan tuheroasi...veikkaan että et uskaltaisi, koska ET TIEDÄ VARMAKSI voiko olla mahdollisuus että se tarttuu..ja neiti nyt koettaa ymmärtää sen että minulla ei ole ollut ikinä syyliä käsissä tai jaloissa tai muuallakaan kuin vain sukuelimissä,eikä kyse ole syntymän kautta peritystä taudista. vaihtoehdoksi jää yhdyntä mitä ei ole tapahtunut.
sinä taidat olla melko nuori kun noin otit itseesi neuvot,eli elät juuri sitä vaihetta nuoruudestasi että minuahan ei ketään vanhempi neuvo....:) odotahan kun pääset pänttäämisen jälkeen käytäntöön, sitten vasta olet ihmeissäsi että eikö ne kirjat pitäneetkään paikkaansa joka kantilta...kaikkea ei voi lukea kirjasta, ei sitten missään ammatissa, varsinkaan terveydenhuollon. - epäonninen
Saganna kirjoitti:
Joo, ja kun sä olet niin helvetin aikuinen ja fiksu, niin selvitäpä kuinka monta tautia 7-vuotiaalla voi syyhytä!
Täydennäpä omia tietojasi vaan pappa, kun et edes tiennyt että visvasyylä on kondylooma...Ja sulla kun on vielä niin lukenut ystäväkin!
Kun väitit olevasi epäonninen...Se on vaan tyhmyyttä.
Puolusta vaan kaikkia 4 tautiasi sillä, että lääkäriystäväsi kertoi ettei kondomi suojaa 100%...
Oliko sulla syyliä pienenä jalkapohjissa? Selvitä mitä tarkoittaa papilloma-virus.joo aikuinen olen ja ihan fiksukin, sekö kismittää? ei tässä ole tarvetta käydä läpi kaikkia 7 vuotiaiden tauteja.....vai onko sukuelimissä oleva kondylooma 7 vuotiaalla sitten kovinkin yleinen??? enpäs tiennytkään moista ja tuo etten muistanut mitä nimitystä käytetään mistäkin taudista oli vain sitä etten ollut käsitellyt asiaa vuosiin. sekö on tyhmyyttä että sain 7 vuotiaana taudin...tuota, pohditko itse sen ikäisenä että mitä pitää varoa jotta ei saisi tautia..niin et varmaankaan. ja sitten ne pari muuta taudin tarttumista, eli jos rupeat seurustelemaan kultasi kanssa niin kai sitä luottaa toiseen, tyttöni oli lopettanut seurustelun jonkin aikaa siitä kun tapasin hänet, hänellä oli ollut herpes pitkään hänen sitä tietämättään, eli ei oireillut koskaan, vasta vasta-ainetestissä tuli ilmi. olimme aluksi kondomin kanssa, mutta vakiintuessa se jäi pois ja näin sain tartunnan. klamydia tuli kun vieras tyttö valehteli olevansa puhdas, se oli ainoa tyhmyys että luotin naisen sanaan.
siis mitä tuokin tarkoittaa että " puolusta vaan kaikkia 4 tautiasi sillä että......ettei kondomi suojaa 100% ???? johan kerroin miten taudit tarttuivat, vai onko sinulla lukihäiriö?
ja mitä kondyloomaan tulee niin mulla oli se versio mikä viihtyy nimenomaan sukuelimissä. - epäonninen
Saganna kirjoitti:
Se että sä keksit vanhemmalla iällä vihdoin, ettei kumi suojaa täysin, ei tarkoita sitä, että me muut ei sitä tiedetä.
Kehotan nuoria käyttämään kondomia sen takia, että se kuitenkin on ainut tapa estää tautien tarttuminen.
Sanoit tuolla ylempänä saaneesi tauteja naisilta ja kuulostit syyttävältä heitä kohtaan. Mitä jos he eivät tienneet taudeistaan? Kuka ajattelemattaan jätti kondomin pois? SINULLA ON SUURI OSUUS SIINÄ, ETTÄ SAAT TAUTEJA...IT TAKES TWO TO TANGO.siis...tarkoitus oli valistaa niitä jotka eivät tiedä, miksi otat asian noin pahasti itseesi? korostin sitä aiemmin että palstoilla käy paljon nuoria jotka eivät oikeasti tiedä miten taudit voivat tarttua kondomista huolimatta. lainaan sanojasi: " ...ei tarkoita sitä, että me muut ei sitä tiedetä" meinaatko tosiaan että jokainen junnu tietää nämä asiat??? vai ärsyttääkö sua neuvominen yleensäkin? ja vittu missä mun tekstissä luki että mun mielestä kondomia ei kannata käyttää? kyse oli siitä että tauti voi tarttua kondomista huolimatta! opettele tavaamaan, pelottaa jos tollasia sanankääntäjiä on joskus terveydenhuollossa töissä: potilas kertoo vaivan ni sä väännät sen sanat joksikin ihan muuksi ja sit hoidetaan väärin, vaihda alaa kiitos..... enkä mielestäni ole kuulostanut syyttävältä,vai onko sulla itselläs jotenkin syyllinen olo? siellä aiemminkin luki aivan selvästi etten ole kärsinyt taudeista enkä ole katkera naisille, tämä on vain tautihistoriaa ja vain klamydiaa sairastanut nainen TIESI sairaudestaan, en ole silti katkera hänellekään, olemme yhä ystäviä jos se tieto kiinnostaa? ja tuosta kondomin poisjättämisestä sen verran että nykyiset nuoret naiset ovat omaksuneet oudon tavan että heitä loukkaa se jos jätkä kaivaa kondomin esiin...tulee kuulemma sellainen olo et jätkä kuvittelee että mimmillä on joku tauti ja mimmi ei suostu antamaan kuin paljaalla?? mitähän vittua päässä oikein liikkuu? muista että tangossa jompikumpi aina vie toista....
epäonninen kirjoitti:
siis...tarkoitus oli valistaa niitä jotka eivät tiedä, miksi otat asian noin pahasti itseesi? korostin sitä aiemmin että palstoilla käy paljon nuoria jotka eivät oikeasti tiedä miten taudit voivat tarttua kondomista huolimatta. lainaan sanojasi: " ...ei tarkoita sitä, että me muut ei sitä tiedetä" meinaatko tosiaan että jokainen junnu tietää nämä asiat??? vai ärsyttääkö sua neuvominen yleensäkin? ja vittu missä mun tekstissä luki että mun mielestä kondomia ei kannata käyttää? kyse oli siitä että tauti voi tarttua kondomista huolimatta! opettele tavaamaan, pelottaa jos tollasia sanankääntäjiä on joskus terveydenhuollossa töissä: potilas kertoo vaivan ni sä väännät sen sanat joksikin ihan muuksi ja sit hoidetaan väärin, vaihda alaa kiitos..... enkä mielestäni ole kuulostanut syyttävältä,vai onko sulla itselläs jotenkin syyllinen olo? siellä aiemminkin luki aivan selvästi etten ole kärsinyt taudeista enkä ole katkera naisille, tämä on vain tautihistoriaa ja vain klamydiaa sairastanut nainen TIESI sairaudestaan, en ole silti katkera hänellekään, olemme yhä ystäviä jos se tieto kiinnostaa? ja tuosta kondomin poisjättämisestä sen verran että nykyiset nuoret naiset ovat omaksuneet oudon tavan että heitä loukkaa se jos jätkä kaivaa kondomin esiin...tulee kuulemma sellainen olo et jätkä kuvittelee että mimmillä on joku tauti ja mimmi ei suostu antamaan kuin paljaalla?? mitähän vittua päässä oikein liikkuu? muista että tangossa jompikumpi aina vie toista....
"mutta toisinaan tulee kumma kyllä nuoria tyttöjä vastaan jotka kokevat kondomin käytön loukkauksena?? eli ei heru jos kondomin vetää päälle...ja arvatkaa kun siinä alastoman naisen päällä makaa niin tuleeko mieleen sanoa että on jotain tauteja...vituttaa oma käytös ja naisen käytös sillä hetkellä, kun ei ole mitään rotia, tuntemattomalle annetaan paljaalla, se on melkosta uhkapeliä.."
Sitten kehtaat vielä pyöriä täällä nuoria neuvomassa, kun itse olet niin vastuuntunnoton paska ja tekopyhä, että tartutat tietoisesti eteenpäin.
Ottakaa tietämättömät nuoret tästä aikuisesta ihmisestä mallia!- epäonninen
Saganna kirjoitti:
"mutta toisinaan tulee kumma kyllä nuoria tyttöjä vastaan jotka kokevat kondomin käytön loukkauksena?? eli ei heru jos kondomin vetää päälle...ja arvatkaa kun siinä alastoman naisen päällä makaa niin tuleeko mieleen sanoa että on jotain tauteja...vituttaa oma käytös ja naisen käytös sillä hetkellä, kun ei ole mitään rotia, tuntemattomalle annetaan paljaalla, se on melkosta uhkapeliä.."
Sitten kehtaat vielä pyöriä täällä nuoria neuvomassa, kun itse olet niin vastuuntunnoton paska ja tekopyhä, että tartutat tietoisesti eteenpäin.
Ottakaa tietämättömät nuoret tästä aikuisesta ihmisestä mallia!noniin päästiin oikein asiaan, sen sanon että jos tän tarinarimpsun lukemisen jälkeen vielä ei tiedä mistään mitään niin sitten on oikeasti tyhmä...sagannakin lopulta varmaan ymmärsi yskän, toin esille rohkeasti ne ajatukset joita ei täällä normaalisti sanota, eli miten petollisia me miehet olemme ja miten typeriä naiset saattavat olla kaikessa sinisilmäisyydessään...missä olen muka kehunut itseäni vastuuntuntoiseksi? sanoin että kondomia olen käyttänyt ahkerasti mutten aina ja pari tautia olen sen takia saanut...sä saganna väännät joka sanan kyllä mutkalle. Ei näissä asioissa hyssyttely auta, täytyy puhua suoraan mitä ajattelee, laitoin omatkin suorat ajatukset sen takia että ne purevat valistuksena paljon paremmin kuin se että sä lässytyt samaa: "käytä kondomia" paremminkin oli hyvä tuoda esille miesten ajatukset niille nuorille naisille jotka jakavat surutta jätkille ilman kondomia, mitä me oikeasti ajatellaan kun sängyssä ollaan, veikkaan että siinä tilanteesssa kun jätkä kaivaa kortsua esille ja muija sanoo ettei halua käyttää sitä, niin ei varmasti monikaan jätkä ajattele selväjärkisesti kun on pillua mahdollisuus saada, eli itsellä mahdollisesti olevat taudit unohtuvat samantien, vaikka niitä kysyttäisiin! toivottavasti vedit kunnon herneen nenään tästäkin saganna.....ja juuh mul on iso mulkku :)
- uni
epäonninen kirjoitti:
noniin päästiin oikein asiaan, sen sanon että jos tän tarinarimpsun lukemisen jälkeen vielä ei tiedä mistään mitään niin sitten on oikeasti tyhmä...sagannakin lopulta varmaan ymmärsi yskän, toin esille rohkeasti ne ajatukset joita ei täällä normaalisti sanota, eli miten petollisia me miehet olemme ja miten typeriä naiset saattavat olla kaikessa sinisilmäisyydessään...missä olen muka kehunut itseäni vastuuntuntoiseksi? sanoin että kondomia olen käyttänyt ahkerasti mutten aina ja pari tautia olen sen takia saanut...sä saganna väännät joka sanan kyllä mutkalle. Ei näissä asioissa hyssyttely auta, täytyy puhua suoraan mitä ajattelee, laitoin omatkin suorat ajatukset sen takia että ne purevat valistuksena paljon paremmin kuin se että sä lässytyt samaa: "käytä kondomia" paremminkin oli hyvä tuoda esille miesten ajatukset niille nuorille naisille jotka jakavat surutta jätkille ilman kondomia, mitä me oikeasti ajatellaan kun sängyssä ollaan, veikkaan että siinä tilanteesssa kun jätkä kaivaa kortsua esille ja muija sanoo ettei halua käyttää sitä, niin ei varmasti monikaan jätkä ajattele selväjärkisesti kun on pillua mahdollisuus saada, eli itsellä mahdollisesti olevat taudit unohtuvat samantien, vaikka niitä kysyttäisiin! toivottavasti vedit kunnon herneen nenään tästäkin saganna.....ja juuh mul on iso mulkku :)
...tarkoitit kai minimuna...
- iso mela
uni kirjoitti:
...tarkoitit kai minimuna...
pahaa unta olet nähnyt, tervetuloa testaamaan isoa melaa, taatusti kiljut häpyhuulet punaisena.
- farkku
epäonninen kirjoitti:
"minä en sukupuolitauteja aio hankkia"....ei kai niitä kukaan hullu nyt hankkimalla hankikaan, en edes minä. ja muuten sinähän et tuosta asiasta itse ikävä kyllä päätä...siitä päättävät tulevat seksikumppanisi hamassa tulevaisuudessa, toistan et ole suojassa millään muulla keinoin kuin olemalla harrastamatta seksiä! Äläkä odotakaan että nykyinen kumppanisi olisi viimeisesi....et voi olla varma siitä. minä sain ensimmäisen tautini saunasta jossa oli juuri vuoro vaihtunut ja bakteeri eli sen aikaa lauteilla jotta kerkesi tarttumaan minuun...olethan käyttänyt joka kerta istuinalustaa kun käyt vieraassa saunassa tahi pytyllä??? eikä tarvii olla kukasta kukkaan lentelijäkään, tauti tarttuu myös ekasta kerrasta...etkö tosiaan ymmärrä? nyt haukuit samalla myös niitä jotka ovat saaneet tautinsa ekalla yhdynnällä vaikka ovat käyttäneetkin kondomia... sinunlaisille tietämättömille on nämä kirjoitukset tarkoitettu, olet selvästi vielä lapsellisen sinisilmäinen asioissa, joten suosittelen näiden palstojen tiivistä seurailua jotta opit jotain mitä et vielä tiedä. kannattaa muuten pitää kiinni siitä nykyisestäsi tiukasti! kun tulet 30 ikään niin sitten alkaa venäläinen ruletti, n.75% 30-40 vuotiaista on ollut/on sukupuolitauti, siinä sitten valikoit ja haravoit niitä kokemattomia kolmikymppisiä....ei taida kauheesti löytyä..ja tuota en usko etteikö kavereillasi olisi ollut jo joitakin tauteja...olisitko muka itse heti juoruamassa kavereillesi mahdollisesta sukupuolitaudistasi??? enpä usko että kehtaisit sitä viljellä kaikkien korville...no ei millään pahalla, mutta kun täällä näkee ihmisten kirjoituksista läpinäkyvästi tietämättömyyden ja tekee mieli oikaista näitä käsityksiä.
Kyllähän se kolmekymppispäivä jo kolkuttelee tuossa ovella. Usko tai älä, en tunne olevani nuori, kokematon enkä tietämätönkään. Olen aivan terveydenhuoltoalalla (en jaksa selittää että olen lukenut viisi vuotta tiettyä alaa yliopistossa ja blaa blaa), ja tiedän aivan hyvin miten sukupuolitaudit leviävät, miten moni niitä nykyään kantaa ja kuinka vielä useampi on jonkin niistä joskus sairastanut. Ymmärrän aivan täydellisen hyvin, paremmin kuin luuletkaan.
Jollakin muulla täällä taitaa olla ymmärrys kadoksissa -minulla on kyllä aivan vankka usko siihen, että sukupuolitautia en tule saamaan, ellei käsittämättömän paska mäihä käy.
Ja tiedät varmaan, että ystävät todella ovat ystäviä, eivätkä hyvänpäivän tuttuja. Kyllä me jutellaan vaikka mitkä römpsärutot, ja jokainen on kyllä tehnyt aivan selväksi, että sukupuolitauteja ei ole ollut. Eikä minulla ole mitään syytä epäillä ystävieni sanaa.
Eikö nykypäivänä muka parisuhde voi kestää?? Miksi minunkin pitäisi olla vielä nelikymppisenä ikisinkku, joka munan perässä juoksentelee? Olen tästäkin tällä hetkellä lähes täysin varma, että tämä mies on loppuelämäni ajan ainoani. Ellei jokin katastrofi meitä erota. Mikä sekin sitten lie, kun pettäjiä emme ole kumpikaan.
No ei jaksa riidellä. Sulla on tautis, elät niitten kanssa. Mulla ei oo tauteja, oon ylpeä siitä. That's it. Turha katkerana yrittää keksiä surkeita kohtaloita niille, joilla on elämässä periaatteita ja luja tahto. - epäonninen
farkku kirjoitti:
Kyllähän se kolmekymppispäivä jo kolkuttelee tuossa ovella. Usko tai älä, en tunne olevani nuori, kokematon enkä tietämätönkään. Olen aivan terveydenhuoltoalalla (en jaksa selittää että olen lukenut viisi vuotta tiettyä alaa yliopistossa ja blaa blaa), ja tiedän aivan hyvin miten sukupuolitaudit leviävät, miten moni niitä nykyään kantaa ja kuinka vielä useampi on jonkin niistä joskus sairastanut. Ymmärrän aivan täydellisen hyvin, paremmin kuin luuletkaan.
Jollakin muulla täällä taitaa olla ymmärrys kadoksissa -minulla on kyllä aivan vankka usko siihen, että sukupuolitautia en tule saamaan, ellei käsittämättömän paska mäihä käy.
Ja tiedät varmaan, että ystävät todella ovat ystäviä, eivätkä hyvänpäivän tuttuja. Kyllä me jutellaan vaikka mitkä römpsärutot, ja jokainen on kyllä tehnyt aivan selväksi, että sukupuolitauteja ei ole ollut. Eikä minulla ole mitään syytä epäillä ystävieni sanaa.
Eikö nykypäivänä muka parisuhde voi kestää?? Miksi minunkin pitäisi olla vielä nelikymppisenä ikisinkku, joka munan perässä juoksentelee? Olen tästäkin tällä hetkellä lähes täysin varma, että tämä mies on loppuelämäni ajan ainoani. Ellei jokin katastrofi meitä erota. Mikä sekin sitten lie, kun pettäjiä emme ole kumpikaan.
No ei jaksa riidellä. Sulla on tautis, elät niitten kanssa. Mulla ei oo tauteja, oon ylpeä siitä. That's it. Turha katkerana yrittää keksiä surkeita kohtaloita niille, joilla on elämässä periaatteita ja luja tahto.no, tähän vielä vastaan ja sitte saa olla, olen hanakka väitteleen vaikken aina oikeassa olisikaan....tässä olen :/ tekstiäsi on vain huvittavaa lukea...eka uskot vankasti asiaasi ja sitten heti itse kumoat uskomuksesi esim " ellei käsittämättömän paska mäihä käy" ja ystävistäkään et voi olla 100% varma, jokaisella on luurankonsa kaapissa joka voi paljastua vasta vuosien päästä...ja muuten kolmikymppisenä alkaa useilla uusi bilettämiskausi, moni alkaa seurustella siinä 20-23 vuotiaana vakavasti ja kaikkihan tietää 7 vuoden säännön että jos sen yli kestetään niin suhde on kestävää laatua, useimmilla menee suhde poikki ja alkaa se baarikausi uudestaan joka sitten kestää seuraavat 10 vuotta tai sitten jos hyvä mäihä käy niin löytää uuden kumppanin tai useampia, ikävä kyllä nämä 30 ikävuoden jälkeen solmitut liitot eivät ole niitä kestävimpiä....olet hyvin varma miehestäsi että hän on se oikea...mutta toteat heti perään ellei jokin katastrofi erota teitä...esim onnettomuusko? tms. meinasitko jäädä vanhaksi piiaksi sellaisen jälkeen ? et varmaankaan, eli todettakoon että lauseesi "aion olla saamatta ainuttakaan sukupuolitautia elämäni aikana" on melko hataralla pohjalla...ehkä pitäisi vain olla joka aamu kiitollinen ettei se tauti ainakaan vielä ole tullut, koskaan et voi tietää esim. jos joudut raiskauksen uhriksi ja saat kerralla kaikki 5 pahinta sukupuolitautia....joko valkenee? vai vieläkö näkyy mustavalkoisena?
epäonninen kirjoitti:
"Seksitaudit leviävät yleensä yhdynnän tai sukupuolielinten koskettelun välityksellä. Harvoissa tapauksissa joitakin tartuntoja voi saada kosteiden alustojen välityksellä esim. saunan lauteilta."
Terveydenhoitaja Marjut Suvilaakso, Pyhtään kunta
tämäkin lausunto annettu armon vuonna 2005, sun täytyy varmaan ottaa kyseiseen henkilöön yhteyttä ja oikaista häntä....ai niin mutta sanoithan että saunanlaudejuttu on vasta tutkimusvaiheessa eli ei ole sitten ollenkaan varmaa tietoa sullakaan? nuori neiti nyt vaan hyväksyy sen että kondylooman voi saada saunan lauteista, vai uskaltaisitko tehdä sellaisen testin että laittaisit henkilön jolla on selkeä kondylooma sukupuolielimissä istumaan ja hieromaan sukuelintään saunanlauteisiin ja sinä menisit heti perään samaan kohtaan istumaan ja hieromaan tuheroasi...veikkaan että et uskaltaisi, koska ET TIEDÄ VARMAKSI voiko olla mahdollisuus että se tarttuu..ja neiti nyt koettaa ymmärtää sen että minulla ei ole ollut ikinä syyliä käsissä tai jaloissa tai muuallakaan kuin vain sukuelimissä,eikä kyse ole syntymän kautta peritystä taudista. vaihtoehdoksi jää yhdyntä mitä ei ole tapahtunut.
sinä taidat olla melko nuori kun noin otit itseesi neuvot,eli elät juuri sitä vaihetta nuoruudestasi että minuahan ei ketään vanhempi neuvo....:) odotahan kun pääset pänttäämisen jälkeen käytäntöön, sitten vasta olet ihmeissäsi että eikö ne kirjat pitäneetkään paikkaansa joka kantilta...kaikkea ei voi lukea kirjasta, ei sitten missään ammatissa, varsinkaan terveydenhuollon.20 % kondyloomista saadaan vanhemmilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4013318Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3151546En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841332- 1081321
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991315Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591265- 481175
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi801072Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa26975- 33857