Lantikalla alkaa tulla aika vastaan. Neljä vuotta sillä jyrätty ja hyvin on toiminut. Välillä vain pitää päästä vaihtamaan. Ärsyttäviksi piirteiksi Freessä on muodostunut pieni tavaratila, hankala takaovi, ml varapyörä, ja lämpimyys. Pohjoisessa riittää pakkasia.
Suunnitelmissa on vaihtaa, yhtenä vaihtoehtona Sorento. Pääsisin ainakin hankalasta takaovesta ja varapyörästä, mutta miten lämpimyys?
Mitä muita puutteita olette löytäneet Sorentosta?
Miten toimii tuo automaattisesti kytkeytyvä neliveto? Kommentteja bensakoneesta? Kerran olen koeajanut ja alusta tuntui jotenkin pehmeältä, jopa löysältä. Miten pitemmän päälle, onko pitänyt jäykistää? Pikkuvikoja, meluisa....?
Delta-autoa on kovasti palstalla haukuttu, varmaan aiheesta?
Tositietoa Sorentosta?
20
7823
Vastaukset
- Freelander
Olisiko joku muu palsta parempi kysellä noista asioista? En tunne henkilökohtaisesti yhtään Sorenton omistajaa eikä noita autoja tällä kylällä niin pyöri, että pääsisi edes tuntematonta jututtamaan.
- Arnie
Minulla ei ole Sorentoa vaan Sportage, joten en kovin asiantuntevasti voi alkaa vastailemaan. Sorentokuskien heräämistä odotellessa pari kommenttia kuitenkin:
"Miten toimii tuo automaattisesti kytkeytyvä neliveto? Kommentteja bensakoneesta?"
Tarkoitat nyt ilmeisesti sitä isompaa bensakonetta. Pienemmässä 2,4-litraisessahan on perinteinen manuaalisesti kytkettävä neliveto ilman keskitasauspyörästöä. Automaattisesti kytkeytyvä löytyy 3,5-litraisesta mallista. Muistaakseni se on perustilassa takavetoinen ja siirtää vetoa tarvittaessa eteen. Alennusvaihteisto löytyy molemmista, samoin (kitka)lukko taka-akselilta. Esitteessä saattaa olla tästäkin lisätietoja, ks.
http://www.kiamotors.fi/uploads/Sorento_esite_touko05_1.pdf
"alusta tuntui jotenkin pehmeältä, jopa löysältä."
Tämä on se tavallisin kritiikin kohde Sorentossa. Alusta on tehty enemmän jenkkimakuun sopivaksi. Mm. AutoBild-lehti on arvellut, että "jämerämmät jälkiasennusiskarit voivat tehdä kauppansa Sorenton omistajille." Toisekseen aidon maastoauton ratkaisut kuten jäykkä taka-akseli vaikuttavat ajo-ominaisuuksiin. Mutta itse en ole Sorentoa koeajanut.
"Delta-autoa on kovasti palstalla haukuttu, varmaan aiheesta?"
Huoltoja ei ole pakko teettää Deltassa. Kaupanteossa sain ainakin itse hyvää palvelua. Toimitusvaikeuksia (Sportage) ei voine laittaa Deltan syyksi. Kokemukseni on niin lyhyt, että enpä osaa kommentoida, onko koko ketjussa aihetta kritiikkiin vai onko enemmän kyse joidenkin toimipisteiden ongelmista. Varmaan jossain jotain mätää on, kun niin paljon moitteita kuuluu. Deltan huoltohinnoittelu on ehkä turhan korkea, mutta kuten sanottua, muualla teettäminen ei johda takuun raukeamiseen.
Sorentoa pitäisi kyllä saada kohtuullisessa ajassa tätä nykyä. - Anonyymi
Kaikista Sorennon malleista löytyi keskitasauspyörästö ja myös sen lukko. Myös siitä 2.4 mallista.
- Suv-ikumi
> mutta miten lämpimyys?
Lämpimyydestä en osaa sanoa mitään.
> Miten toimii tuo automaattisesti kytkeytyvä neliveto?
Vain V6-bensakoneessa 4-veto kytkeytyy automaattisesti, mutta sama on saatavana lisävarusteena 2.5 CRD-dieseliin. Ei kokemuksia.
> Kommentteja bensakoneesta?
Bensa on tosi laista, CRD paljon parempi. Keskikokoisessa maasturissa tasaiselle väännölle on käyttöä. Ja polttoainekulut on silti kurissa. Dieseli 5-vaiheisella automaatilla on itse asiassa aivan loistava. Ei se nyt ihan voimaa uhku, mutta voimaa tulee tasaisesti. Harmi, että automaatti/diesel-yhdistemä on hinnoiteltu niin paljon kovemmaksi kuin tuo bensamoottorinen hinnat-alkaen -malli
Manuaalin keppi heiluu vaihteiston hyllyessä levottoman alusta mukana. Ainoastaan hidasajoalueelle vaihto on kumma kyllä hankalampaa automaatilla(!?). Vetomoodin vaihto on kyllä sähköinen molemmissa laatikoissa, mutta sen lisäksi pitää tehdä muitakin manooverejä.
> ... alusta tuntui jotenkin pehmeältä, jopa löysältä.
On käsittämätöntä, että mainonnassa puhutaan siitä, että alusta on Porschen virittämä. My ass!
Se hyvä puoli löytyy alustassa on se, että kääntöympyrä on erittäin pieni ja ohjaus mukavan kevyt hitaissa kurveissa (on se kevyt maantielläkin). Sorento vaikuttaa siis todella ketterältä.
> Miten pitemmän päälle, onko pitänyt jäykistää?
Se kannattaa ehdottomasti jäykistää. Tasaisella se on ihan ok, mutta loivat heitot ja kurvit tiessä saavat alusta hyllymään todella levottomasti.
> meluisa....?
Erittäin hiljainen, onhan siinä matkustamokoppa kumipuslien päällä ja erillisrunko alla. Itse asiassa erittäin hiljainen. Dieselin murina on selvästi hiljaisempi kuin esim. uudessa Nissan Pathfinderissa.
> Delta-autoa on kovasti palstalla haukuttu, varmaan aiheesta?
Kohtalaisen suuriin huoltokuluihin saanee tottua ainakin. Huoltoväli on 15000 km, mutta olisiko öljynvaihto 7500 km:n välein (tästä en 100% varma)?
Suv-ikumi- Arnie
"Kohtalaisen suuriin huoltokuluihin saanee tottua ainakin. Huoltoväli on 15000 km, mutta olisiko öljynvaihto 7500 km:n välein (tästä en 100% varma)?"
Tuo 7500 km öljynvaihtoväli on ns. vaikeiden olojen vaihtovälisuositus. Vapaaehtoinen siis.
- sorento_crdi
Tässä alkajaisiksi omia kokemuksia Soresta kesäreissulta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000620&posting=22000000009319328#22000000009319328
Ja reissun jälkeen:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000620&posting=22000000010201854#22000000010201854
Ja nelivetototeutuksesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000620&posting=22000000009104383#22000000009104383
Minulla on yhdistelmä diesel-automaatti-automaattinen neliveto. Hyvin tuo on toiminut eikä kytkentäviiveestä ole haittaa. Sen verran viivettä on, että kun oikein jäisellä pinnalla polkaisee reippaammin, kerkii juuri ja juuri huomaamaan takapyörien raapaisevan ennenkuin voima jakautuu.
Lämpöä tulee ihan riittävästi, ja dieselissä vakiona oleva 5kW:n Webasto hoitaa lisälämmityksen automaattisesti mikäli tarvii. Vielä näillä pakkasilla ei Webastoa ole tarvinnut ajon aikana käyttää (kello/kauko-ohjauksen kytkennän jälkeen veden lämpötilaa mittaava automatiikka menetetään).
Ainakin minä olen Deltan kanssa pärjännyt mainiosti sen mitä on heidän kanssaan tarvinnut asioida. Toistaiseksi ei ole kotomaassa tarvinnut muuta ylimääräistä teettää kuin ilmastointilaitteen paineistus (joku erä oli tehtaalta lähtenyt liian alhaisilla paineilla). Edelleen Sore loistaa viattomuudellaan, muuta ei ole ilmennyt.- sor-etno
Takana siis kohta 25tkm ko. autolla. Versiona 2,5l diesel automaatilla ja nahkasisustuksella, webastoon jälkiasennusajastin.
En pahemmin ole "erikoistunut" mihinkään merkkiin, autoja on ollut tätä ennenkin saksa-japani-ruotsi-jenkki valmisteisia, kaikissa hyvät ja huonot puolensa. Tämä nykyinen yksilö on kyllä antanut pelkästään positiivista näyttöä kian laadusta, toivottavasti tämä ei ole maanantaikappale sen suhteen. Auto on erittäin väritön ja tunteita herättämätön, mistään ei kuulu nitinöitä ja kaikki vain toimii niin kuin pitääkin. Jos haluat tehdä vaikutuksen, osta jokin muu kuin sorento. Taas jos etsit käyttöautoksi maasturia, sorento on aika vaikeasti lyötävissä oleva haastaja.
sorento_crdi, Joko olet viripalikan asentanut paikoilleen vai onko se myynnissä?? t: kiinnostunut.. - Arnie
sor-etno kirjoitti:
Takana siis kohta 25tkm ko. autolla. Versiona 2,5l diesel automaatilla ja nahkasisustuksella, webastoon jälkiasennusajastin.
En pahemmin ole "erikoistunut" mihinkään merkkiin, autoja on ollut tätä ennenkin saksa-japani-ruotsi-jenkki valmisteisia, kaikissa hyvät ja huonot puolensa. Tämä nykyinen yksilö on kyllä antanut pelkästään positiivista näyttöä kian laadusta, toivottavasti tämä ei ole maanantaikappale sen suhteen. Auto on erittäin väritön ja tunteita herättämätön, mistään ei kuulu nitinöitä ja kaikki vain toimii niin kuin pitääkin. Jos haluat tehdä vaikutuksen, osta jokin muu kuin sorento. Taas jos etsit käyttöautoksi maasturia, sorento on aika vaikeasti lyötävissä oleva haastaja.
sorento_crdi, Joko olet viripalikan asentanut paikoilleen vai onko se myynnissä?? t: kiinnostunut.."Auto on erittäin väritön ja tunteita herättämätön, mistään ei kuulu nitinöitä ja kaikki vain toimii niin kuin pitääkin. Jos haluat tehdä vaikutuksen, osta jokin muu kuin sorento."
Makuasia tietenkin tuokin, minusta taas Sorento on varsin näyttävän näköinen kapistus. Muotoilu on saanut kiitosta myös lehdistössä. - sorento_crdi
sor-etno kirjoitti:
Takana siis kohta 25tkm ko. autolla. Versiona 2,5l diesel automaatilla ja nahkasisustuksella, webastoon jälkiasennusajastin.
En pahemmin ole "erikoistunut" mihinkään merkkiin, autoja on ollut tätä ennenkin saksa-japani-ruotsi-jenkki valmisteisia, kaikissa hyvät ja huonot puolensa. Tämä nykyinen yksilö on kyllä antanut pelkästään positiivista näyttöä kian laadusta, toivottavasti tämä ei ole maanantaikappale sen suhteen. Auto on erittäin väritön ja tunteita herättämätön, mistään ei kuulu nitinöitä ja kaikki vain toimii niin kuin pitääkin. Jos haluat tehdä vaikutuksen, osta jokin muu kuin sorento. Taas jos etsit käyttöautoksi maasturia, sorento on aika vaikeasti lyötävissä oleva haastaja.
sorento_crdi, Joko olet viripalikan asentanut paikoilleen vai onko se myynnissä?? t: kiinnostunut..Palikka on jo hyllyltä asennettu paikalleen eikä siis ole myynnissä.
Sinulla kun on myös tuo webaston kellolaite, niin oletko seurannut lämmittimen toimintaa?
Olen nimittäin ollut vakaassa uskossa (niinkuin muutama topicci taaksepäin joku muukin), että kun kellon asentaa, ei webasto automaattisesti enää kytkeydy päälle lisälämmittimeksi. Käyttö tapahtuisi kellosta käsin. Eräs Deltan huoltopuolen neuvoja kertoi toisin kun puheeksi tuli. Minua jäi asia sen verran kaivelemaan, että kysyin webastoon keskittyneestä puulaakista, ja sieltä sain vastauksen: kyllä toimii.
Eli se automaattinen käyntiinlähtö toimii oli kelloa tai ei!
Meinaan tämän kyllä testata ja tarvittaessa korjauttaa. - Freelander
Kyllä nuo Kian sivut väittää, että myös pikkuiseen bensakoneeseen saa automaattisesti kytkeytyvän nelivedon.
Sinällään outoa, että siellä Kian sivuilla ei ole edes viitsitty kertoa saatavia värejä!!
Bensakone kiinnostaa, koska dieselin kymppitonnin hintaeroa en saa millään ajetuksi nykyisillä 25tkm määrillä bensakonetta edullisemmaksi. No joo, jälleenmyyntiarvo voisi olla dieselillä pikkuisen parempi.
Bensakoneen lämmöntuotosta kiinnostaisi edelleen kuulla kommentteja.
Pathfinderiä kävin koeajamassa ja siinä tosiaan oli karhea diesel. Surkea takapenkki (keskipenkki) kuitenkin teki helpoksi unohtaa muuten ihan kivan oloinen auto. Ei sinne viitsi edes teinejä istuttaa. - Arnie
Freelander kirjoitti:
Kyllä nuo Kian sivut väittää, että myös pikkuiseen bensakoneeseen saa automaattisesti kytkeytyvän nelivedon.
Sinällään outoa, että siellä Kian sivuilla ei ole edes viitsitty kertoa saatavia värejä!!
Bensakone kiinnostaa, koska dieselin kymppitonnin hintaeroa en saa millään ajetuksi nykyisillä 25tkm määrillä bensakonetta edullisemmaksi. No joo, jälleenmyyntiarvo voisi olla dieselillä pikkuisen parempi.
Bensakoneen lämmöntuotosta kiinnostaisi edelleen kuulla kommentteja.
Pathfinderiä kävin koeajamassa ja siinä tosiaan oli karhea diesel. Surkea takapenkki (keskipenkki) kuitenkin teki helpoksi unohtaa muuten ihan kivan oloinen auto. Ei sinne viitsi edes teinejä istuttaa."Kyllä nuo Kian sivut väittää, että myös pikkuiseen bensakoneeseen saa automaattisesti kytkeytyvän nelivedon."
No niinpäs väittää, EX-malliin lisävarusteena. Liekö tullut ihan viime aikoina saataville? - sor-etno
Arnie kirjoitti:
"Kyllä nuo Kian sivut väittää, että myös pikkuiseen bensakoneeseen saa automaattisesti kytkeytyvän nelivedon."
No niinpäs väittää, EX-malliin lisävarusteena. Liekö tullut ihan viime aikoina saataville?Olen itsekin elänyt siinä uskossa, että ajastimen asennuksen jälkeen Webaston termostaattitoiminto olisi mennyttä. Tarkistin asian tänään moneen kertaan, ja lisälämmitin todellakin lähtee edelleen käyntiin termostaatin ohjaamana.
- sorento_crdi
sor-etno kirjoitti:
Olen itsekin elänyt siinä uskossa, että ajastimen asennuksen jälkeen Webaston termostaattitoiminto olisi mennyttä. Tarkistin asian tänään moneen kertaan, ja lisälämmitin todellakin lähtee edelleen käyntiin termostaatin ohjaamana.
Millaisissa oloissa webasto sinulla toimi automaattisesti?
Lähditkö täysin kylmällä koneella, jonkinverran jäähtyneellä vai menikö se jopa ajossa automaattisesti päälle?
Itse kun en ole huomannut sen pöhisevän, tosin en ole vielä kontannut pakoputken päästä kattomaan kun se on vähän hankalassa paikassa. Reagoiko esim. kellon näyttö jollain tavalla, vai pitikö sinun korvakuulolla/konehuoneesta tarkistaa käykö vai ei? - sor-etno
sorento_crdi kirjoitti:
Millaisissa oloissa webasto sinulla toimi automaattisesti?
Lähditkö täysin kylmällä koneella, jonkinverran jäähtyneellä vai menikö se jopa ajossa automaattisesti päälle?
Itse kun en ole huomannut sen pöhisevän, tosin en ole vielä kontannut pakoputken päästä kattomaan kun se on vähän hankalassa paikassa. Reagoiko esim. kellon näyttö jollain tavalla, vai pitikö sinun korvakuulolla/konehuoneesta tarkistaa käykö vai ei?Näillä paukkupakkasilla tuntuu webasto olevan lähes koko ajan päällä, vaikka olen laittanut auton keulaan pahvit suojaamaan ajoviimalta. Webaston toiminnan huomaa selvästi käytön aikana kurkkaamalla auton alle ja kokeilemalla webaston pakoputkesta, tuleeko kuumaa ilmaa. Mitään ilmoitusta laitteen tilasta ei näy ajastimen näytöllä.
Sisätilan lämmitys lähtee päälle ainoastaan kelloa käytettäessä.
Oli muuten kova kulutus tässä edellisen tankin täyttövälillä. 300 km matkaa, loput kaupunkiajoa, n. 18ltr/100km... pakkastakin tosin ollut -30 - -36c ja autoa pidetty joutokäynnillä pihassa.
"Viripalikka" kiinnostaa, millaisia käyttökokemuksia?
- elbow
kirjoitin 20.1. tämän sivun otsikkoon käyttökokemuksia sorentosta, autossa nyt 31tkm, enkä pääse valittamaan vioista, enkä deltan toiminnasta. entisenä saksalaisten autojen käyttäjänä olen ollut positiivisesti yllättynyt soren luotettavuudesta. pikkusen saisi olla potkua enempi, ehkä se viripalikka pitää laittaa kunhan kevätaurinko alkaa näyttyä enempi
- epeli
Itse olen kiinostunut myös viri palikasta. minkä
merkkinen on sun palikka?
Onko itse helppo laittaa paikalleen vai täytyykö myyjä laittaa se? - sorento_crdi
epeli kirjoitti:
Itse olen kiinostunut myös viri palikasta. minkä
merkkinen on sun palikka?
Onko itse helppo laittaa paikalleen vai täytyykö myyjä laittaa se?Palikasta pätee edelleen aikaisemmat kommentit:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000620&posting=22000000010425588
Ei asennuksessa tai poistamisessa mene montaa minuuttia, taitaa eniten aikaa kulua kun ruuvaa muovikatteen koneen päältä pois.
Huomasin myös, että käyntiääni on pehmeämpi ja hiljaisempi kun boxi on paikallaan. Vakiona Sore käy melko raa'alla äänellä, joka varsinkin auton vierestä kuunnellen tai ikkuna auki ajaen tuntuu karkealta.
Kiitokset sor-etnolle webasto-vastauksestasi ja tarkennuksista. Minulla ei kyllä lisälämmitin lähde muuten kuin manuaalisesti kellosta käyntiin. Ovatkohan Deltalla tehneet ihan oman kytkennän vai mikä lienee syynä, mutta saavat selvitellä.
Toisaalta käsikäyttö säästää jonkin verran akkua, joten täytyy puntaroida kummin pidän.
Aika kova kulutuslukema sinulla on viime tankkauksessa ollut. Kyllä etelän pakkanenkin jonkun verran minulla nosti kulutusta, mutta jäi se kuitenkin tuonne 11-12 litran väliin. Tuo oli nopea laskelma mittarin viereltä, tarkempi on vielä tekemättä. - Freelander
Ei sitten taida olla pahemmin liikenteessä noita bensakoneella olevia autoja?
- elbow
Freelander kirjoitti:
Ei sitten taida olla pahemmin liikenteessä noita bensakoneella olevia autoja?
..joo, kuulin yhdestä Delta-Autosta, että vaikka sen bensa Soren hinta on edullinen, niin silti myövät pääsääntöisesti dieseliä tai sitä isolla bensa koneella olevaa. Itse olen tyytyväinen tähän 2,5crdi.
- nelinkontin
Freelander kirjoitti:
Ei sitten taida olla pahemmin liikenteessä noita bensakoneella olevia autoja?
koneellinen ei ole raketti. Pysyyhän sillä mukavasti muun liikenteen mukana, mutta ohituksia kannattaa tehdä harkiten. Lähes 2tn omamassa vaikuttaa kiihtyvyyteen, kun moottori (2,4 litr) ei ole viritetty. Mutta riittävästi kiihtyy pienillä nopeuksilla. Kulutus on ollut n 10-11 l/ 100km. Talvella menee enemmän nelivedon takia.
Auto on sisältä erittäin hiljainen, mikä tekee ajamisen miellyttäväksi. Sisätilaa ja näkyvyttä ulospäin on riittävästi, kookkaat ulkopeilit helpottavat peruuttamista. Kääntösäde on pieni, joten melko ketterä käsiteltävä parkkipaikoilla. Mitään kitinöitä ei ole vieläkään näillä pakkasilla kuulunut (ajellut 10 tkm). Lämmityslaite on tehokas, ei tarvitse palella, pitää lasit kokonaan auki.
Jousitusta on moitittu pehmeäksi... no niin ..amerikkalaisille suunnattu. Talvella polanteisilla teillä erittäin helppo ja vakaa ajettava. Manuaalivaihdekeppi on jämäkän oloinen, ehkä vähän raskas käyttää. Automaattilaatikolle ko mallin moottorin teho on liian vähäinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40841