Saako opettaja kritisoida vanhempia?

balanssi

Kukaan ei voi varmaankaan kiistää, etteikö opettajat ole saaneet aika kovasti sapiskaa tällä(kin) palstalla - vieläpä hyvin kevyin perustein! Tasapuolisuuden nimissä käännetäänpä asia välillä toisin päin!

Tuntuu siltä, että vanhemmilla on lupa kritisoida ja arvostella opettajan työtä, vaikka aika harva on tainnut omin silmin tai korvin olla mukana todistamassa näitä tilanteita koulussa ja oppitunneilla! Sen sijaan ope näkee ja kuulee päivittäin meidän kasvatuksen työmme tuloksia lastemme käyttäytymisen myötä. Opettajien tarinat eivät siis perustu "luullun ymmärtämiseen" kuten vanhempien, jotka selvittelevät näitä juttuja toisen, kolmannen... käden tietona!

Eiköhän ole aika avata keskustelu vanhempien "mokausten" törkylistasta. Esim.
1) Vanhemmat antavat pienten lastensa katsoa kiellettyjä leffoja sekä pelata järkyttäviä pelejä.
2) Lapset ulkoilevat ja liikkuvat aivan liian vähän, löhöävät pleikkarin ääressä.
3) Monet vanhemmat antavat lastensa syödä herkkuja päivittäin.
4) Vanhemmat antavat alaikäistensä ajaa mopoilla muuallakin kuin omassa pihassa.
JNE. JNE.

Lisäksi voimme keskustella siitä, kumpi lienee lapsen kehityksen kannalta haitallisempaa: open kirjoitusvirheet verrattuna nyt vaikka näihinkin muutamaan esimerkkiin?

Toivon pitkää keskustelua sekä rehellisiä ja syvällisiä pohdintoja vanhemmilta heidän tekemistään virheistään kasvattajina - erityisesti heiltä, jotka teilaavat maailmanlaajuisesti laadukkaaksi luokitellun opettajaporukamme säälittävän heppoisilla esimerkeillä!

Ken leikin alkaa, se leikin kestäköön - eikö?!

124

8412

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä määrään

Minä ainakin haluan asettaa ITSE rajat lapsilleni, niitä ei kukaa ulkopuolinen kuten esim. OPETTAJA määrää. Ymmärrät sitten kun sinä saat OMIA lapsia, että mistä tässä kasvatustyössä on kyse. Kyllä lapsen elämässä suurimmat vaikuttajat ovat oma perhe ja vanhemmat, opettaja on vain yksi pieni osatekijä lapsen elämässä. Minua ei liikuta mitä mieltä opettaja on mistäkin asiasta, hän saa olla mitä mieltä haluaa, meidän perhe elää ja porskuttaa eteepäin.

• rajat monelta

Laki määrää jotain rajoja. Valitettavasti on pakko, koska vanhemmat eivät osaa. Jos ei tajua, että k18-elokuva on haitallinen lapsille ja vielä väittää vastaan, niin minkäs noille jästipäille tekee. Juuri pojan kaveri kertoi, että tuntee perheen, jossa 7-v:llä on vaikka kuinka paljon noita k18 pelejä ja saa katsoa tv:stä mitä haluaa.Kauhuissaan oli.

En ole opettaja enkä sellaiseksi halua, mutta jokaisen mielestä oma työ on aina vaikeampaa kuin muiden. Annetaan jokaisen tehdä työtään rauhassa (toimistotyö on kyllä maailman helpoin työ ja toimistoakat ovat pahimpia valittajia, entinen toimistotyöläinen olen, joten tiedän).

• sko

Aivan, sinun lapsesi on sinun lapsesi. Sinun määräysvaltasi ulottuu kuitenkin kotiin ja vapaa-aikaan, koulussa määrää opettaja, halusit tai et. Aina vanhemmat eivät valitettavasti ymmärrä että koulussa on pakko olla tietyt säännöt ja niiden on myös pakko olla kaikille samat. Samasta teosta sama rangaistus jne. Näin toimii myös Suomen laki, ja tällä en tarkoita että rinnastaisin lakia ja koulun toimenpiteitä.
        Vanhemmat luulevat tietävänsä miten lapsi koulussa käyttäytyy, usein totuus on aivan toinen. Ja valitettavan usein vanhemmat myös uskovat lastensa kertomaa kaunisteltua totuutta eivätkä opettajaa. Lapsi vain oppii vetämään välistä ja naruttamaan vanhempiaan ja pääsee näin kieroilemalla vastuusta. Epäselvissä tapauksissa kannattaisi aina ottaa asiallisesti yhteyttä opettajaan, paino sanalla asiallisesti!

• "toimistoakka"
        rajat monelta kirjoitti:

Laki määrää jotain rajoja. Valitettavasti on pakko, koska vanhemmat eivät osaa. Jos ei tajua, että k18-elokuva on haitallinen lapsille ja vielä väittää vastaan, niin minkäs noille jästipäille tekee. Juuri pojan kaveri kertoi, että tuntee perheen, jossa 7-v:llä on vaikka kuinka paljon noita k18 pelejä ja saa katsoa tv:stä mitä haluaa.Kauhuissaan oli.

En ole opettaja enkä sellaiseksi halua, mutta jokaisen mielestä oma työ on aina vaikeampaa kuin muiden. Annetaan jokaisen tehdä työtään rauhassa (toimistotyö on kyllä maailman helpoin työ ja toimistoakat ovat pahimpia valittajia, entinen toimistotyöläinen olen, joten tiedän).

(toimistotyö on kyllä maailman helpoin työ ja toimistoakat ovat pahimpia valittajia, entinen toimistotyöläinen olen, joten tiedän).

Minä teen toimistotyötä ja jos sinä olisit joskus tehnyt, tietäisit, että sitä on olemassa helppoa ja vähemmän helppoa. Jos olet tehnyt, niin ilmeisesti sitä vähemmän helppoa. Esim. puhelinvaihteen hoitaja: ei huolta tai vastuuta muusta, kuin että puhelut ohjautuvat oikein... kun taas toimistopäällikkö vastaa mahdollisesti kymmenistä alaisista ja viime kädessä koko henkilöstöhallinnosta ja taloushallinnosta... varmasti vaativampaa kuin opettajan työ.

Minä annan kyllä muiden tehdä työnsä enkä mollaa toisia. Mutta älkää yleistäkö; toimistotyö maailman helpoin - toimistoakat valittajia... minä voisin yleistää, että tuntipalkalla suorittavaa työtä tekevällä on maailman helpoin työ: ei tarvi välittää kuin oman komponenttinsa valmistumisesta - mutta silti sitä tekevät ovat pahimpia lusmuilijoita ja valittajia. Esimerkiksi vaan.

Siinä olen samaa mieltä, että se oma työ mielletään aina vaativammaksi kuin toisen työ. Minäkin oikein mielelläni olisin sitä mieltä, että ope pääsee vähemmällä kuin minä, mutta koska en ole koskaan open työtä tehnyt, en siitä myöskään mitään tiedä, en ala arvostelemaan. Älä sinäkään arvostele "toimistoakkoja", kun et heidän työstään mitään tiedä - toimistotyötä on vaikeusasteikosta 0-10. Omani on ehkä kasin pinnassa.

• samaa mieltä

Opettaja on vain töissä, joten hänen on käyttäydyttävä asianmukaisesti lapsia kohtaan. Hänellä ei ole oikeutta millään muotona arvostella vanhempia tai lasta epäasianmuikaisesti, vaan nöyrästi ohjaamalla ja opettamalla, mihin hän on koulutuksen saanut. Omat vanhemmat kyllä tietää mikä omalle lapselle on parasta. Enpä usko että kenenkään muunkaan työpaikoilla vieraat ihmiset tulevat ja arvostelevat perheenjäseneitä miten sattuu, törkeästi haukkumalla.
        Opettajat eivät ole yhtään sen kummosempia ja arvokkaampia kuin muutkaan työntekijät. Sitäpaitsi opettajat ovat vanhempien palveluksessa, koska me annamme heille työtä. Olkaatte siis luottamuksemme arvoisia.

• myös toisesta
        samaa mieltä kirjoitti:

Opettaja on vain töissä, joten hänen on käyttäydyttävä asianmukaisesti lapsia kohtaan. Hänellä ei ole oikeutta millään muotona arvostella vanhempia tai lasta epäasianmuikaisesti, vaan nöyrästi ohjaamalla ja opettamalla, mihin hän on koulutuksen saanut. Omat vanhemmat kyllä tietää mikä omalle lapselle on parasta. Enpä usko että kenenkään muunkaan työpaikoilla vieraat ihmiset tulevat ja arvostelevat perheenjäseneitä miten sattuu, törkeästi haukkumalla.
        Opettajat eivät ole yhtään sen kummosempia ja arvokkaampia kuin muutkaan työntekijät. Sitäpaitsi opettajat ovat vanhempien palveluksessa, koska me annamme heille työtä. Olkaatte siis luottamuksemme arvoisia.

suunnasta!

On totta, että ilman lapsia ei opettajia tarvittaisi, mutta toiselta suunnalta ajatellen opettajat ovat niitä, jotka takaavat peruskoulutuksen ja edes jonkin asteisen sivistyksen lapsille.

Tämä "minä määrään"-asenne on vaikeuttanut huomattavasti opettajien työtä levittyään myös ala-asteikäisten asenteisiin. "Sinähän et minua määrää" tulee helposti jo alaluokkalaisen suusta. Jos vanhemmat ovat samaa mieltä, on yhteistyö mahdotonta. Siinä ei nöyryys opettajan puolelta paljon auta...

Ihmettelen myös lausahdustasi:"Opettajat eivät ole yhtään sen kummosempia ja arvokkaampia kuin muutkaan työntekijät." Mikäli et arvosta opettajien työtä, tarkoittaa se sitä, ettet arvosta myöskään lapsia.

• mutta pientä perää
        "toimistoakka" kirjoitti:

(toimistotyö on kyllä maailman helpoin työ ja toimistoakat ovat pahimpia valittajia, entinen toimistotyöläinen olen, joten tiedän).

Minä teen toimistotyötä ja jos sinä olisit joskus tehnyt, tietäisit, että sitä on olemassa helppoa ja vähemmän helppoa. Jos olet tehnyt, niin ilmeisesti sitä vähemmän helppoa. Esim. puhelinvaihteen hoitaja: ei huolta tai vastuuta muusta, kuin että puhelut ohjautuvat oikein... kun taas toimistopäällikkö vastaa mahdollisesti kymmenistä alaisista ja viime kädessä koko henkilöstöhallinnosta ja taloushallinnosta... varmasti vaativampaa kuin opettajan työ.

Minä annan kyllä muiden tehdä työnsä enkä mollaa toisia. Mutta älkää yleistäkö; toimistotyö maailman helpoin - toimistoakat valittajia... minä voisin yleistää, että tuntipalkalla suorittavaa työtä tekevällä on maailman helpoin työ: ei tarvi välittää kuin oman komponenttinsa valmistumisesta - mutta silti sitä tekevät ovat pahimpia lusmuilijoita ja valittajia. Esimerkiksi vaan.

Siinä olen samaa mieltä, että se oma työ mielletään aina vaativammaksi kuin toisen työ. Minäkin oikein mielelläni olisin sitä mieltä, että ope pääsee vähemmällä kuin minä, mutta koska en ole koskaan open työtä tehnyt, en siitä myöskään mitään tiedä, en ala arvostelemaan. Älä sinäkään arvostele "toimistoakkoja", kun et heidän työstään mitään tiedä - toimistotyötä on vaikeusasteikosta 0-10. Omani on ehkä kasin pinnassa.

Anteeksi yleistäminen, mutta halusin vähän näpäyttää. Tiedän kyllä, että kaikissa töissä on eri tasoja.

Itse olen ollut useissa eri toimistoissa, muuttanut miehen työn mukana. Olen ollut myös tilitoimistossa, missä työmotivaatio ja ahkeruus oli parempaa kuin muissa toimistoissa ja työkin mielenkiintoisinta. Puhelinvaihteessakin olen ollut, mutta se oli muiden töiden ohella pienessä konttorissa, jossa olin ainoa toimistotyöntekijä. Puhelinvaihteen hoitajana ei kyllä ehdi juoruilemaan pahemmin. Tein kaiken muun, paitsi kirjanpidon ja palkanlaskennan, jotka hoidettiin pääkonttorista.

Mutta valitettava tosiasia, että eniten opettajien ja yleensä muiden arvostelua olen kuullut (useimmiten julkisella sektorilla) sisäsiisteissä toimistotöissä, sellaisissa joissa on asiakaspalvelua vähän ja sitä omaa kiirettä on aikaa valittaa. Nykyään olen ihan eri alalla yksityisyrittäjänä ja teen melkein kaiken itse.

• voi voi
        "toimistoakka" kirjoitti:

Äläs yleistä... joopa joo. Sulla ei taida olla mitään tietoa puhelinvaihteenhoitajan työstä. Tänä päivänä se on paljon muutakin kuin "vain huolehtimista, että puhelut ohjautuvat oikein".
        Ehkä olisi parempi tosiaan, jos ei arvostelisi hommia joista ei tosiaan mitään tiedä.

• kyllä ymmärtää moitteetkin
        myös toisesta kirjoitti:

suunnasta!

On totta, että ilman lapsia ei opettajia tarvittaisi, mutta toiselta suunnalta ajatellen opettajat ovat niitä, jotka takaavat peruskoulutuksen ja edes jonkin asteisen sivistyksen lapsille.

Tämä "minä määrään"-asenne on vaikeuttanut huomattavasti opettajien työtä levittyään myös ala-asteikäisten asenteisiin. "Sinähän et minua määrää" tulee helposti jo alaluokkalaisen suusta. Jos vanhemmat ovat samaa mieltä, on yhteistyö mahdotonta. Siinä ei nöyryys opettajan puolelta paljon auta...

Ihmettelen myös lausahdustasi:"Opettajat eivät ole yhtään sen kummosempia ja arvokkaampia kuin muutkaan työntekijät." Mikäli et arvosta opettajien työtä, tarkoittaa se sitä, ettet arvosta myöskään lapsia.

Tarkoitin sitä että opettajien ammattikunnassa on henkilöitä, jotka kuvittelevat olevansa ylitse muiden! He omasta mielestään ovat aina oikeassa, ja jos heille lapsen vanhemmat tulevat asiallisestikin joskus huomauttamaan jostain, he ottavat sen suurena loukkauksensa,koska luulevat olevansa itse niin osaavia ja virheettömiä. Heille on lähes katastrofi, jos joku huomauttaa. Joka ammatissa sattuu virheitä, se on imhimillistä ja osa voidaan korjata, jos kumpikin osapuoli pystyy asiasta keskustelemaan, eikä niin että toinen mottaa toisen heti suohon.
        Onko opettajille liikaa myöntää virheitä. Vain he saavat haukkua ja solvata, muut saavat tyytyä!
        Arvostan asiallisia ihmisiä, jotka eivät aliarvioi muita. Kyllä sen huomaa lapsesta, koska opettaja alistaa tai haukkuu tai ei muuten vain tykkää. Ei ole lapsen vika, jos opettaja ei asioitaan osaa, ei silloin hän saisi omaa osaamattomuuttaan purkaa lapsiin. Lapset kyllä oppii, kun opettaja on ammattitaitoinen ja tulee toimeen lasten kanssa, mutta jos vaatii heiltä sellaista osaamista johon lapset eivät kyvyiltään vielä ole valmiita, on selvää, että siitä syntyy myös vanhempien välistä kinaa. Lasten vanhemmat tuntee lapsensa niin hyvin, että on selvää, että heikommassa asemassa olevia pitää puolustaa. Ei pienet lapset osaa tai uskalla.

• lausahdusta
        myös toisesta kirjoitti:

suunnasta!

"Opettajat eivät ole yhtään sen kummosempia ja arvokkaampia kuin muutkaan työntekijät." Minusta tuossa ei ole mitään ihmeteltävää. Opettajan ammatti on ammatti muiden joukossa, ei sitä kukaan tee vapaaehtoisesti hyvästä sydämestä, sitä tehdään siksi, että siitä saa toimeentulon. Kuten muistakin ammateista.

Arvostan ammattitaitoisen opettajan työtä siinä kuin arvostan esim sitä, että saan postini postinjakajalta ajallaan tai että saan taksin ajallaan sen soittaessani.

Mutta ei opettajan ammattia tarvitse arvostaa yhtään enempää kuin vaikka siivoojan tai pankinjohtajan. Kaikkia tarvitaan.

• "toimistoakka"
        voi voi kirjoitti:

Äläs yleistä... joopa joo. Sulla ei taida olla mitään tietoa puhelinvaihteenhoitajan työstä. Tänä päivänä se on paljon muutakin kuin "vain huolehtimista, että puhelut ohjautuvat oikein".
        Ehkä olisi parempi tosiaan, jos ei arvostelisi hommia joista ei tosiaan mitään tiedä.

samanlainen kärjistys kuin se että toimistotyö on maailman helpoin työ... näin helposti sitä yleistää ja olettaa omiaan...

• Esim vaan
        lausahdusta kirjoitti:

"Opettajat eivät ole yhtään sen kummosempia ja arvokkaampia kuin muutkaan työntekijät." Minusta tuossa ei ole mitään ihmeteltävää. Opettajan ammatti on ammatti muiden joukossa, ei sitä kukaan tee vapaaehtoisesti hyvästä sydämestä, sitä tehdään siksi, että siitä saa toimeentulon. Kuten muistakin ammateista.

Arvostan ammattitaitoisen opettajan työtä siinä kuin arvostan esim sitä, että saan postini postinjakajalta ajallaan tai että saan taksin ajallaan sen soittaessani.

Mutta ei opettajan ammattia tarvitse arvostaa yhtään enempää kuin vaikka siivoojan tai pankinjohtajan. Kaikkia tarvitaan.

nyt ei voi verratakaan toisiinsa. Tai taksinkuljettajaan. Ihan eri juttuja. Ja kyllä opettaja nyt pikkasen tärkeämpi on kuin joku siivooja.

Miksi te ihmiset ette arvosta opettajia enää? Ennen oli opettajillakin helpompaa, kun ei tarvinnut jokaista juttua perustella vanhemille, sana riitti.

• ei ole yhtä suurempaa
        Esim vaan kirjoitti:

nyt ei voi verratakaan toisiinsa. Tai taksinkuljettajaan. Ihan eri juttuja. Ja kyllä opettaja nyt pikkasen tärkeämpi on kuin joku siivooja.

Miksi te ihmiset ette arvosta opettajia enää? Ennen oli opettajillakin helpompaa, kun ei tarvinnut jokaista juttua perustella vanhemille, sana riitti.

Aivan samanlaisia työtätekeviä ihmisiä ne ovat kaikki. Millä perusteella opettaja on tärkeempi kuin siivooja?
        Kyllä puhtaus on ihmisille ensiarvoisen tärkeää. Jos sun työpaikalla on paskaista, niin kyllä sä huomaat siivoojan tärkeyden, osaa arvostaa sitä. Jopa omassa kodissasi oma siivous jälki näkyy.

Kaikkia ammatteja arvostetaan, eikä opettaja ole sen kummosempi kuin siivooja tai leipuri.

• kaikki ovat arvokkaita
        ei ole yhtä suurempaa kirjoitti:

Aivan samanlaisia työtätekeviä ihmisiä ne ovat kaikki. Millä perusteella opettaja on tärkeempi kuin siivooja?
        Kyllä puhtaus on ihmisille ensiarvoisen tärkeää. Jos sun työpaikalla on paskaista, niin kyllä sä huomaat siivoojan tärkeyden, osaa arvostaa sitä. Jopa omassa kodissasi oma siivous jälki näkyy.

Kaikkia ammatteja arvostetaan, eikä opettaja ole sen kummosempi kuin siivooja tai leipuri.

Niin se vaan menee, että kaikki ammatit ovat arvokkaita ja meitä kaikkia tarvitaan rakentamaan ja ylläpitämään tätä suomen valtiota.
        Minä en ymmärrä miksi opettajan ammatti olisi tärkeämpi kuin esim. siivoojan. Molemmat ovat todella tarpeellisia ammatteja muiden tarpeellisten ammattien joukossa. Ei ole mitää aihetta enää nykyaikana nostaa jotain tiettyä ammattiryhmää millekään jalustalle.

• ope

Noin juuri. Tuossa on oikea linja. hienoa, että vanhemmat uskaltavat ottaa VASTUUTA lapsestaan. Olen itse opettaja ja vanhempi ja aina iloinen ja kiitollinen tuollaisista vanhemmista.

• pahaa sanottavaa opettajista

Kaksi lapsistani on koulussa ja minulla ei ole pahaa sanottavaa opettajista. He yrittävät ja tekevät parhaansa,samoin kuin me kotona. Kukaan vanhempi tai opettaja saatikka ylipäätään ihminen ei ole virheetön ja niin työssä kuin kasvatuksessa,elämässä muutenkin tulee niitä virheitä tehtyä,tarkoittaa sitä sitten tai ei.

Lapsetkin kokeilevat rajojaan ,niin koulussa kuin kotona. Joskus asiat tulevat yllätyksenä eteen, joskus taas osaa jo varautua johonkin. Puhumalla ja selvittämällä niin omien lasten kuin asianosaisten kanssa,(ovat he sitten vieraita ihmisiä tai opettajia,naapureita,yms)asiat kuitenkin tuppaavat selviämään ja lapsetkin oppivat,että ihan kaikkea ei sovi tehdä.

Elämä opettaa, joskus kantapään kautta ja me ihmiset olemme erilaisia,ehkä se on rikkaus tai sitten ei. Joskus kemiat ei osu toisten kanssa kohdalleen ja se on valitettavaa, kun asioita yritetään selvittää. Ei ole yhtä totuutta, kaikki kokevat asiat niin eri tavalla.

• tuleva ope ja tuleva vanhempi

Hei!

Pistänpä minäkin lusikkani soppaan.

On totta, että vanhempi saa ja vanhemman pitää kasvattaa lapsensa. Lopullinen päätösvalta ja samalla _vastuu_ lapsen kasvatuksesta on vanhemmalla. Jos koulu ei vanhemman mielestä sovi hänen lapsensa kasvatukseen, vanhempi saa kyllä ottaa lapsensa pois koulusta ja järjestää hänen opetuksensa muulla tavoin, esim. kotiopetuksessa. Jos siihen pystyy ja sitä todella haluaa. Täysin sallittua tämä on. Tämä vain sivukommenttina.

Mutta sitten itse asiaan. Olettekos ajatelleet, kuinka suuren osan ajastaan lapsi viettää koulussa? 12 vuotta. Monta tuntia päivästä. Voisi sanoa, että tavallisena koulupäivänä lapsi on valveillaoloajastaan enemmän koulun vaikutuspiirissä mitä vanhempiensa kanssa. Opettajan ammattietiikan ytimenä on "tukea lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä". Tämä tarkoittaa kasvattamista hyvään elämään. Kuka päättää, mitä tarkoittaa hyvä elämä? Opettaja? Vanhemmat? Valtion päättäjät? Parhaimmassa tapauksessa nämä kaikki yhdessä tekevät yhteistyötä, sopivat yhteisistä linjoista. Silloin vanhemman kotona aloittama kasvatus jatkuu luontevasti koulussa, joka ihan varmasti tulee lapseen vaikuttamaan, kuten jo totesinkin. Ongelma on siinä, että koululuokassa on ehkä 25 oppilasta, joilla on yhteensä 50 vanhempaa. Plus opettajat. Tekee aika monta erilaista mielipidettä. Mutta uskon kuitenkin, että yleiset yhteiset linjat ovat löydettävissä: tasa-arvo, väkivallattomuus, ihmisarvon kunnioittaminen... Emmekö me kaikki kannata näitä arvoja? Kun tuohon vielä lisätään erilaisten mielipiteiden hyväksyminen, taito keskustella niistä, erilaisen ihmisen ja mielipiteiden kunnioittaminen ja itsenäisyyteen kannustaminen, niin eikös ole jo aika hyvä arvopohja, jonka pohjalta lasta on hyvä kasvattaa? Yhdessä.

Se, että vanhempi kotona haukkuu opettajaa (joka kuitenkin on lapselle ehkä se maailman kolmanneksi tärkein aikuinen), varsinkaan asiaa ensin tutkimatta, ei mielestäni kanna eikä välttämättä tee lapselle hyvää. Voiko lapsi olla koulussa turvallisella mielellä, jos kotona annetaan ymmärtää, että hänestä koulussa vastuuta kantava aikuinen ihminen on täysi pösilö ja paha? Samalla tavalla, ei opettajallakaan ole oikeutta lapsen kuullen haukkua tämän vanhempia (lapselle kahta maailman tärkeintä aikuista).

• .............

Nämähän ovat asioita, joista keskustelua kuuluukin olla. Keskustelun sävy onkin sitten ratkaisevaa lopputuloksen kannalta. Minä tunnustan, että en ole kasvatusasioissa täydellinen, enkä pane pahakseni hyviä neuvoja. En ymmärrä, miksi ei asiantuntijoilta voi pyytää apua kasvatusasioissa, ei ole mitään asiaa, jossa ei niin voisi tehdä. Lisäksi väitän, että kukaan ei ole täydellinen vanhempi, aina voi pyrkiä oppimaan uutta.

Itse asiassa olisin hyvin huolissani, jos joku väittäisi, ettei koskaan missään tilanteessa tarvitse apua kasvatusasioissa.

Meillä on pakko olla tarkat säännöt kotona, mutta aina ei ole näin ollut. Lapset eivät katso videoita, joiden sisällöstä en ole varma. Osaavat itsekin nykyään jo katsoa ikäsuositukset.

Yritetään suhtautua kritiikkiinkin ihan rauhallisesti puolin ja toisin, niin kaikilla on helpompaa. Kritiikin sietokyky on osa elämää, ja jos ei sitä löydy, on luvassa varmasti vaikeuksia. Vääränlaisella kritiikillä aiheutetaan kuitenkin paljon vahinkoa.

Nostan hattua opettajille, yhtään huonoa opettajaa en tunne. Meillä on hyvä koulujärjestelmä, joka kyllä rapistuu, jos emme yhdessä pidä siitä huolta. Jo nyt on vaikeuksia löytää päteviä opettajia kouluihin. Mistäköhän johtuu? Arvostakaa hyvät ihmiset opettajia, niin hekin jaksavat tehdä työtään motivoituneina. se vaikuttaa suoraan myös työn laatuun ja oppimistuloksiin.

• Äiti 4:lle

Useissa eri tilanteissa törmää tähän kodin ja koulun yhteistyöhön. Se on nykyään yksi kulmakivi lasten opetuksessa. Mutta mitä se oikeasti on ja mitä sen pitäisi pitää sisällään?
      Itselleni on tullut mielikuva, että se tarkoittaa vain ja ainoastaan ikävien asioiden vierittämistä oppilaan vanhemmille.
      Meillä yhdellä lapsella on ollut vaikeuksia oppimisessa ja keskittymisessä.Lisäksi tuli mukaan vielä häiriökäyttäytyminen koulussa.
      Negatiivista palautetta olen saanut kuulla useamman kerran. Pyysin useasti palaveria kouluun, jossa olivat mukana opettajat, rehtori, koulupsykologi ja vanhemmat. Kysyin neuvoja ammattilaislta tilanteen purkamiseen, ja toisaalta lapsen koulun käynnin tukemiseen. Oikeita konkreettisia neuvoja ja vinkkejä. Vastaukseksi sain, että minä tunnen lapseni parhaiten, ja minun täytyy tietää mitä teen! Eli vaikka vastassa oli rautaista ammattitaitoa, niin konkreettista apua en saanut. Kommentit olivat tyyliä, että on näitä häiriköitä ennenkin ollut, ja ei niistä mitään kuitenkaan tule.
      Olin kyllä aika ihmeissäni, kun kuitenkin olin itse ollut aktiivinen koulun suuntaan ja vilpittömästi hain heiltä apua ja vinkkejä miten pitää asiassa toimia.
      Joten pidän kyllä tätä yhteistyö buumia melkoisena vitisnä. Ei yhteistyö ole sitä, että toinen osapuoli vain ilmoittaa ongelmat, ja toinen sitten korjaa ne yksinään!

• tuleva ope ja tuleva vanhempi

Olen pahoillani siitä, että olet joutunut kärsimään huonojen opettajien ja/tai huonosti toimivan "yhteistyön" takia. Kertomasi jälkeen en ihmettele lainkaan kantaasi yhteistyön irvikuvaa kohtaan. Yhteistyöhön kun ei kuulu tuollainen vastuun nakkaaminen vain vanhemman hartioille.

Kirjoituksesi ja kokemasi ei kuitenkaan tee tyhjäksi sitä, että toimivalla yhteistyöllä, toimivalla kommunikoinnilla, sinunkin perheesi tilannetta olisi mahdollista helpottaa. Siis jos sen saa toimimaan. Tottakai on oikein kritisoida opettajaa, jos tämä ei tee työtään kunnolla, ei esim. lähde pulmatilanteissa etsimään ratkaisuja, kehittämään itseään ja taitojaan. Opettajiakin on hyviä ja huonoja. Ja paljon siltä väliltä.

Opettajalla, vaikka alansa ammattilainen onkin, ei aina ole valmiita ratkaisuja esim. oppimisvaikeuksista kärsivän oppilaan auttamiseksi. Joitain perusvinkkejä on tietysti olemassa, kuten rauhallisen läksyjentekopaikan järjestäminen, turhan hälinän ja liiallisten ärsykkeiden poissulkeminen, aikuisen ihmisen tuki ja kannustus (joku oppilas tarvitsee sen, että aikuinen istuu lähes koko ajan vieressä ja tukee tehtävien tekemistä kannustamalla, kehumalla, sopivasti ajatusta johdattamalla)... Ja yleisesti ottaen vanhempien myönteinen suhtautuminen koulunkäyntiin. Mutta siinäkään ei pidä mennä liian äärilaitaan: jos lapsi saa mielikuvan, ettei hän ole hyvä jos ei opi esim. kertotaulua, voi kertotaulusta tulla painajainen ja pahimmassa tapauksessa syttyy ns. kouluallergiaa. Mutta palatakseni asiaan, opettajuuteen kuuluu myös se, että ongelmatilanteissa pyrkii itse kehittymään opettajana, erilaisia oppijoita huomioon ottamisessa jne.

Mitäkö se yhteistyö sitten olisi? Osaan vastata tähän enemmänkin ideologiselta kannalta. Ehkä kirjoitan nyt täysin itsestäänselvyyksiä, jauhan niin sanotusti p***aa. Tällä tasolla minun yhteistyötaitoni tällä hetkellä ovat. Kaikki lähtee yhteisestä halusta korjata ongelma. Tarvitaan sen tosiasian tiedostaminen, että yksin ei tule mitään, niin vanhemman kuin opettajankin on turhan raskasta painia asian kanssa, jos toinen osapuoli ei laita tikkua ristiin. Tämän oletkin jo huomannut. Kirjoitinkin jo aiemmin yhteisen arvopohjan, yhteisen suunnitelman ja tavoitteen asettamisesta. Sen sopimisesta, että puhalletaan samaan hiileen. Sitä kai ne vanhempainillat yrittävät pohjimmiltaan ajaa takaa. Kommunikointi kodin ja koulun välillä on tärkeää. Jos lapsella koulussa havaitaan jotain ongelmia, on tärkeää, että myös koti saa siitä tietää. Jos oppilas esimerkiksi on jatkuvasti väsynyt koulussa, mikä häiritsee hänen oppimistaan, on vanhempien hyvä tietää tästä. Vapaa-aika ja kouluaika kun vaikuttavat toisiinsa, kuten ymmärrätte. Samoin, jos kotona on tapahtunut jotain vaikeaa, esim. perheenjäsenen vakava sairastuminen, vanhempien stressi, työttömyys tms., on opettajien hyvä saada tietää tällaisesta jo ennen kuin oppilas ilmoittaa huonosta olostaan vaikkapa häiriökäyttäytymisellä. Ehkäpä opettajakin pystyy tällöin asettelmaan sanansa hienovaraisemmin, olla painostamatta lasta turhaan... Yhteistyö vaatii toimiakseen myös sen, että osapuolet kunnioittavat toisiaan. Toisen ihmisen kunnioitus on harvoin itsestäänselvyys. Pystyykö opettaja olemaan kunnioituksen arvoinen? Pystyvätkö vanhemmat? Osaammeko kunnioittaa toisiamme vai katsommeko muita ihmisiä pitkin nenänvartta? Ihmissuhdetaitoja nämäkin. Millainen mielikuva sinulla on lapsesi opettajasta? Onko hän mielestäsi täysi pölvästi, joka ei mistään mitään ymmärrä? Onko hän lastasi haukkumalla tai huonosti käyttäytymällä saanut sinut ajattelemaan näin? Entä miten opettaja mahtaakaan suhtautua sinuun? Onko hän saanut täysin vääristyneen mielikuvan sinusta? Miksi? Pystyttekö kannustamaan toisianne kehittämään taitojanne, taistelemaan ongelmaa vastaan? Me kaikki kun olemme ihmisiä, jatkuvasti kehityksen tarpeessa.

Oma äitini aikoinaan aiheutti melkoisia paineita, kun kauhisteli lukujärjestyksen 8:a huonona numerona.. Voitte kuvitella, miltä seuraava 7 tuntui. Arvostelu on opettajan työssä yksi vaikeimmista asioista. Mitä teet, kun oppilas, joka on aiemmin saanut kiitettäviä, saakin tällä kertaa kokeesta esim. 6:n (on ehkä lukenut eri asioita kuin niitä, mitä opettaja on pitänyt tärkeinä, kysyttävän arvoisina). Pakko tuonkin oppilaan suoritus on arvioida samalla tavalla kuin muidenkin, antaa se 6, vaikka tiedät, että oppilas on ahkera, älykäs ja lahjakas! Hyvä opettaja osaisi toimia tällaisessakin tilanteessa niin, että oppilaan itsetunto ei romutu: antaa vaikka suullista positiivista palautetta, selvittää tilanne pois mieltä vaivaamasta. Niin, hyvä opettaja osaisi. Hyvän opettajan täytyykin olla melkoinen ihmissuhdetaitaja, lisäksi tietopankki ja vielä helkutin hyvä opettamaan! Ja nöyrä, armollinen, oikeudenmukainen... Olen itse tuleva opettaja, ja varmasti tulen ansaitsemaan haukkuni. Tuohon kun aika harva pystyy.

Jos satutte löytämään sellaisen ihmisen, joka todella pystyy olemaan HYVÄ opettaja, niin minä ainakin nostaisin hattua.

• mokaaja

Kyllä saa arvostella, jos oikein pahasti on menossa pieleen. Opettajahan näkee parhaiten, miten lapsi esimerkiksi luokassa ja muiden seurassa käyttäytyy.

Monestihan opettajat ovat itsekin vanhempia ja tietävät, että kaikkein paraskaan tahto olla täydellinen kasvattaja lapsilleen ei aina käytännössä onnistu, joten tuskin he ihan pienistä kommentoivat (toisin kuin osa vanhemmista, jotka kommentoivat opettajien olemattomankin pieniä, täysin inhimillisiä virheitä kovaan ääneen)

Olen yrittänyt lapsilleni opettaa, että täydellistä ihmistä ei tässä maailmassa olekaan, kukaan ei tiedä kaikkea koskaan ja jokainen tekee joskus virheitä. Siitä huolimatta on yritettävä parhaansa.

Jos puhutaan omista virheistä kasvattajana, niin edellä kirjoittamastani huolimatta, pahin mokani lähiaikoina oli kyllä hermostumiseni ääneen ja sangen sapekkaaseen tyyliin opettajaa arvostellen kun joulutodistus tuli kotiin. Spontaanin purkauksen jälkeen oli hieman vaikeuksia saada lapsen usko opettajan oikeudenmukaisuuteen palautumaan...

• Marjukka

Ja on sanottukin. Ja yleensä olen ottanut krtitiikin pohdittavaksi, että miten voisi muuttua/muuttaa jotakin.

Miten muuten selität, että opettaajt saavat ensikäden tietoa oppilailta kotioloista ym ja me vanhemmat saamme sitten toisen, kolmannen käden tietoja samoilta oppilailta?

Olen kasvattajana syyllistynyt moniin virheisiin, esim annan lasteni valvoa viikonloppuna liian myöhään, meillä harrastatetaan aivan liikaa, eli lapset ovat välillä väsyneitä (varmasti myös koulussa), olen välillä poissaoleva, kun lapsi kertoo jotain tärkeää juttua ja vaikka mitä.

Mutta minä teen virheeni kotona, omalla ajallani, en saa siitä palkkaa. Opettaja on koulussa työkseen, saa palkan tekemästään työstä kasvattajana.

Ja minä pidän törkeänä virheenä antaa lapselle musiikista 7, ent nro 10, vaikka lapsi harrastaa sitä melkein päivittäin (se vaan lipsahti, en ajatellut loppuun asti. korjataan ensi todistukseen, jos muistan) ja pidän myös isona virheenä "muistaa" hiihtopäivä väärin (ops. se olikin huomenna, tuokaa sukset huomennakin - lapsi raahasi suksia ja hiihtokamppeita potkukelkalla turhaan - koululla ei säilytystilaa). Ja mitä sanotte seuraavasta: opettaja antoi maitoa laktoosi-intoleranssista kärsivälle lapselle sanoen, että kaikkea pitää maistaa. lapsi ei tohtinut sanoa vaivastaan, kun ope ei muistanut ja joi maidon- arvaatte kiusalliset seuraukset.

Eikä yhdessäkään edellisessä tapauksessa anteeksipyyntöä.

• työkseen

voisi melkein luulla, että lapsemme on samassa koulussa, meillä on käynyt ihan samalla tavalla.

Tosin meillä ilmoitetaan, että on sisäliikuntaa ja aamupäivällä ope kehoittaakin lähistöllä asuvia lapsia hakemaan luistimet kun mennäänkin luistelemaan ja sitten loppujen lopuksi ollaan sittenkin sisällä pelaamassa sählyä -ja yhdelläkään ei tietenkään ole mailaa mukana. Kun asiasta huomautetaan, sanoo ope että kannattaa aina pitää useampia vaihtoehtoja mukana (siis sukset sauvat monot, luistimet maila kypärä, sisäliikkakamat ja sählymaila...tilaa ei ole koululla niitä säilyttää eli lapset raahaavat kaikkia kamoja mukanaan joka liikkapvä) Aikuisellekaan tuollaisen määrän raahaaminen ei ole mitenkään helppoa, saatikka sitten kolmasluokkalaiselle.

Ja meilläkin lukemista ja draamaa harrastava lapsi sai todistukseen 7 kun toinen, ei edes sujuvasti lukea osaava sai 9...

Minun virheeni, myönnetään, liittyvät kyllä näiden esimerkkien varjossa opettajien haukkumiseen...lapsien kuullen.

• täällä
        työkseen kirjoitti:

voisi melkein luulla, että lapsemme on samassa koulussa, meillä on käynyt ihan samalla tavalla.

Tosin meillä ilmoitetaan, että on sisäliikuntaa ja aamupäivällä ope kehoittaakin lähistöllä asuvia lapsia hakemaan luistimet kun mennäänkin luistelemaan ja sitten loppujen lopuksi ollaan sittenkin sisällä pelaamassa sählyä -ja yhdelläkään ei tietenkään ole mailaa mukana. Kun asiasta huomautetaan, sanoo ope että kannattaa aina pitää useampia vaihtoehtoja mukana (siis sukset sauvat monot, luistimet maila kypärä, sisäliikkakamat ja sählymaila...tilaa ei ole koululla niitä säilyttää eli lapset raahaavat kaikkia kamoja mukanaan joka liikkapvä) Aikuisellekaan tuollaisen määrän raahaaminen ei ole mitenkään helppoa, saatikka sitten kolmasluokkalaiselle.

Ja meilläkin lukemista ja draamaa harrastava lapsi sai todistukseen 7 kun toinen, ei edes sujuvasti lukea osaava sai 9...

Minun virheeni, myönnetään, liittyvät kyllä näiden esimerkkien varjossa opettajien haukkumiseen...lapsien kuullen.

erikoista sakkia. mitä te opettajia noin haukutte?
        voin sanoa omasta kokemuksesta siis viiden lapsen äitinä että opettajatjos jotkut tekevät vähän virheitä verrattuna muihin valtion virkoihin esim neuvoiloihin, sairaaloihin, ym.
        meidän lasten opettajat ovat kaikki järjestään olleet hyviä, kaikki lapset kilttejä paitsi yhdellä vähän liika aktiivisuutta. tällöinkin opettaja oli fiksu ja kiltti, ymmärtäväinen, suomensipa lääkäreiden lausunnotkin minulle kun en tajunnut niistä mitään.
        meillä lapsia kasvatetaan rakkaudella ja rajoilla, eikä ole kyllä koskaan mennyt opettajien kanssa sukset ristiin!
        miten kehtaattekin sanoa että opettajien pitäisi nöyristellä teitä! vuodet englannissa asuneensa voin sanoa että suomessa koulu järjestelmä on todellakin huippua, ja siellä vissiin kanditaatin tasoiset opettajat ovat todellakin yhteiskunnassa arvostettuja ja ei siellä tulisi mieleenkään vanhemmille noin käyttäytyä kuin kuninkaat.

minä arvostan kovasti suomalaisia opettajia, maistereita ja todellisia asian tuntijoita!

en ymmärrä miksi te jotkut haluatte asettua poikkiteloin opettajan kanssa, täällä saatte ilmaiseksi huippu opetusta, toisin kuin muualla maailmassa!
        menkääpä vaikka englantiin, maksakaa itsenne kipeäksi privaatti kouluihin ja tulkaa sitten takaisin, ette varmasti valittaisi!

• yksi erikoinen
        täällä kirjoitti:

erikoista sakkia. mitä te opettajia noin haukutte?
        voin sanoa omasta kokemuksesta siis viiden lapsen äitinä että opettajatjos jotkut tekevät vähän virheitä verrattuna muihin valtion virkoihin esim neuvoiloihin, sairaaloihin, ym.
        meidän lasten opettajat ovat kaikki järjestään olleet hyviä, kaikki lapset kilttejä paitsi yhdellä vähän liika aktiivisuutta. tällöinkin opettaja oli fiksu ja kiltti, ymmärtäväinen, suomensipa lääkäreiden lausunnotkin minulle kun en tajunnut niistä mitään.
        meillä lapsia kasvatetaan rakkaudella ja rajoilla, eikä ole kyllä koskaan mennyt opettajien kanssa sukset ristiin!
        miten kehtaattekin sanoa että opettajien pitäisi nöyristellä teitä! vuodet englannissa asuneensa voin sanoa että suomessa koulu järjestelmä on todellakin huippua, ja siellä vissiin kanditaatin tasoiset opettajat ovat todellakin yhteiskunnassa arvostettuja ja ei siellä tulisi mieleenkään vanhemmille noin käyttäytyä kuin kuninkaat.

minä arvostan kovasti suomalaisia opettajia, maistereita ja todellisia asian tuntijoita!

en ymmärrä miksi te jotkut haluatte asettua poikkiteloin opettajan kanssa, täällä saatte ilmaiseksi huippu opetusta, toisin kuin muualla maailmassa!
        menkääpä vaikka englantiin, maksakaa itsenne kipeäksi privaatti kouluihin ja tulkaa sitten takaisin, ette varmasti valittaisi!

Olen lukenut juttujanne mielenkiinnolla, kolmen lapsen äitinä on tuntumaa kouluunkin.

Kyllä opettajia saa mielestäni arvostella, kuten ketä tahansa muutakin. Juuri on mennyt vaaliruljanssi ja mikä arvostelu ja toimittajien nälviminen kohdistuikaan itse maamme korkaimpaan henkilöön presidenttiin! Ja jatkuu edelleen.

Mutta itse asiaan. Äiti 4:lle kertoi yrityksestään selvitellä lapsensa kouluongelmia. Teidän koulussa tuntuu selvästi olevan koko koulusysteemi vähän hakoteillä, koska noinkin moni asiantuntija nosti kädet pystyyn yhden oppilaan kohdalla. "Ei häiriköistä kuitenkaan mitään tule" mentaliteetilla pyörivä koulu pitäisi lopettaa.

Vanhempien tehtävänä on huolehtia lapsestaan kotona ja koulun ulkopuolella ja opettajien tehtävänä on huolehtia lapsesta kouluaikana. Näinhän joku jo sanoikin.

Jos opettajalla ei ole kykyä opettaa ja käsitellä lasta, jolla sattuu olemaan oppimisvaikeuksia ja keskittymisvaikeuksia ja hän häiriköi sen takia, vanhemman ei tavitse tietää miten opettajan tulee menetellä tällaisen lapsen kohdalla. Se on opettajan ammattitaitoon kuuluva tieto ja taito. Vanhemmat eivät tule lapsen pulpetin viereen neuvomaan opettajaa eikä heillä ole muutenkaan tietoa lapsensa koulupäivän tapahtumista.

Kun ammattiauttajatkin ovat neuvottomia, se kertoo vain sen tosiasian, että kouluyhtiesö on vielä niin suljettu ja salainen paikka, että ei kukaan ulkopuolinen tiedä sen arjesta mitään. Kuraattorit ovat osa koulua ja eräällä tavalla sokeita sen virheille. Ulkopuoliset viranomaiset eivät taas puutu koulun sisäisiin ongelmiin ja virheisiin.

Lapsella ei ole todella ketään vierellä kulkijaa ja puolestapuhujaa koulun sisällä silloin kun sitä kipeimmin tarvitsisi.

Olisikohan lapsivaltuutetulla tähän systeemin heikkouteen jotain ratkaisuehdotusta.

• neljän äippä!
        yksi erikoinen kirjoitti:

Olen lukenut juttujanne mielenkiinnolla, kolmen lapsen äitinä on tuntumaa kouluunkin.

Kyllä opettajia saa mielestäni arvostella, kuten ketä tahansa muutakin. Juuri on mennyt vaaliruljanssi ja mikä arvostelu ja toimittajien nälviminen kohdistuikaan itse maamme korkaimpaan henkilöön presidenttiin! Ja jatkuu edelleen.

Mutta itse asiaan. Äiti 4:lle kertoi yrityksestään selvitellä lapsensa kouluongelmia. Teidän koulussa tuntuu selvästi olevan koko koulusysteemi vähän hakoteillä, koska noinkin moni asiantuntija nosti kädet pystyyn yhden oppilaan kohdalla. "Ei häiriköistä kuitenkaan mitään tule" mentaliteetilla pyörivä koulu pitäisi lopettaa.

Vanhempien tehtävänä on huolehtia lapsestaan kotona ja koulun ulkopuolella ja opettajien tehtävänä on huolehtia lapsesta kouluaikana. Näinhän joku jo sanoikin.

Jos opettajalla ei ole kykyä opettaa ja käsitellä lasta, jolla sattuu olemaan oppimisvaikeuksia ja keskittymisvaikeuksia ja hän häiriköi sen takia, vanhemman ei tavitse tietää miten opettajan tulee menetellä tällaisen lapsen kohdalla. Se on opettajan ammattitaitoon kuuluva tieto ja taito. Vanhemmat eivät tule lapsen pulpetin viereen neuvomaan opettajaa eikä heillä ole muutenkaan tietoa lapsensa koulupäivän tapahtumista.

Kun ammattiauttajatkin ovat neuvottomia, se kertoo vain sen tosiasian, että kouluyhtiesö on vielä niin suljettu ja salainen paikka, että ei kukaan ulkopuolinen tiedä sen arjesta mitään. Kuraattorit ovat osa koulua ja eräällä tavalla sokeita sen virheille. Ulkopuoliset viranomaiset eivät taas puutu koulun sisäisiin ongelmiin ja virheisiin.

Lapsella ei ole todella ketään vierellä kulkijaa ja puolestapuhujaa koulun sisällä silloin kun sitä kipeimmin tarvitsisi.

Olisikohan lapsivaltuutetulla tähän systeemin heikkouteen jotain ratkaisuehdotusta.

Täällä on puhuttu paljon opettajien arvostelusta. Eihän kukaan opettajaa arvostele, jos lastasi kohdellaan oikeudenmukaisesti. Meillä on neljä poikaa samassa koulussa ja opettajista löytyy monia rehellisiä ja oikeudenmukaisesti lapsia kohtelevia opeja. Vanhin poikani, joka nyt on kuudennella sai tämän nykyisen opettajan neljännellä luokalla. Poika on aina ollut hyvämuistinen ja saannut kokeesta, kuin kokeesta ysin tai kympin. Lisäksi hän on ollut aina aktiivinen tunnilla. Järkytys oli kamala, kun syyslukukauden todistus tuli. Melkein kaikki aineet seiskoja, muutama kasi. Kysyimme opettajalta tästä ja hän perusteli asiaa vihkotyöskentelyllä. Jälki niissä ei ollut tarpeeksi hyvää. Opettajan mielitietty, joka silloin oli poikani kaveri, sai todistukseen ainoastaan ysejä ja kymppejä, vaikka koenumerot olivat huonompia. Valitimme asiasta koulutoimenjohtajalle, joka huomautti opettajaa ja kevätkauden numerot vastasivatkin jo koe -ja tuntiosaamista.

Eikä tässä kaikki. Poika on neljänneltä saakka ollut koulukiusattu. Kiusaaminen alkoi, kun pojalla on aika paljon pleikkapelejä (pappa hankkii, kun ei paljon ehdi olla läsnä). Lisäksi hänen vaatteesa ovat saanneet paljon huomiota, koska hän vaihtelee niitä usein. Vanha mummomankelikin oli liian hieno, että se piti yrittää hajottaa. Nettipeleissäkin hän on liian hyvä, kun piti lopettaa kaveruus yhden nettipelin takia. Poikaa on kiusattu neljänneltä saakka, fyysisesti ja psyykkisesti. Opettaja on puuttunut, kiusaamiseen jos me olemme soittaneet sinne, mutta itse hän ei ikinä ole huomannut kiusaamista. Tilanne on pojalle tuskallinen, koska hänellä ei ole enään kavereita luokalla. Nekin, jotka ennen olivat, on saatu käännytettyä poikaa vastaan. Opettaja ei nytkään puutu, vaikka huomaa, että jätetään yksin ja yökötellään, eikä ryhmätöistä tule mitään, koska ei huolita ryhmään. Liekö syynä opettajan aikaisempi arvostelu, vai mikä!
        Luokkatovereilta on kysytty vihan syytä ja ainoa vastaus, mitä on saatu on, "et se on tyhmä". Me ei enään jakseta tapella tämän kiusaamisen kanssa, vaan siirretään poika toiselle ylä-asteelle sitten syksyllä. Onko kellään muulla, samantapaisia kokemuksia!

• opettaja aloittaa
        neljän äippä! kirjoitti:

Täällä on puhuttu paljon opettajien arvostelusta. Eihän kukaan opettajaa arvostele, jos lastasi kohdellaan oikeudenmukaisesti. Meillä on neljä poikaa samassa koulussa ja opettajista löytyy monia rehellisiä ja oikeudenmukaisesti lapsia kohtelevia opeja. Vanhin poikani, joka nyt on kuudennella sai tämän nykyisen opettajan neljännellä luokalla. Poika on aina ollut hyvämuistinen ja saannut kokeesta, kuin kokeesta ysin tai kympin. Lisäksi hän on ollut aina aktiivinen tunnilla. Järkytys oli kamala, kun syyslukukauden todistus tuli. Melkein kaikki aineet seiskoja, muutama kasi. Kysyimme opettajalta tästä ja hän perusteli asiaa vihkotyöskentelyllä. Jälki niissä ei ollut tarpeeksi hyvää. Opettajan mielitietty, joka silloin oli poikani kaveri, sai todistukseen ainoastaan ysejä ja kymppejä, vaikka koenumerot olivat huonompia. Valitimme asiasta koulutoimenjohtajalle, joka huomautti opettajaa ja kevätkauden numerot vastasivatkin jo koe -ja tuntiosaamista.

Eikä tässä kaikki. Poika on neljänneltä saakka ollut koulukiusattu. Kiusaaminen alkoi, kun pojalla on aika paljon pleikkapelejä (pappa hankkii, kun ei paljon ehdi olla läsnä). Lisäksi hänen vaatteesa ovat saanneet paljon huomiota, koska hän vaihtelee niitä usein. Vanha mummomankelikin oli liian hieno, että se piti yrittää hajottaa. Nettipeleissäkin hän on liian hyvä, kun piti lopettaa kaveruus yhden nettipelin takia. Poikaa on kiusattu neljänneltä saakka, fyysisesti ja psyykkisesti. Opettaja on puuttunut, kiusaamiseen jos me olemme soittaneet sinne, mutta itse hän ei ikinä ole huomannut kiusaamista. Tilanne on pojalle tuskallinen, koska hänellä ei ole enään kavereita luokalla. Nekin, jotka ennen olivat, on saatu käännytettyä poikaa vastaan. Opettaja ei nytkään puutu, vaikka huomaa, että jätetään yksin ja yökötellään, eikä ryhmätöistä tule mitään, koska ei huolita ryhmään. Liekö syynä opettajan aikaisempi arvostelu, vai mikä!
        Luokkatovereilta on kysytty vihan syytä ja ainoa vastaus, mitä on saatu on, "et se on tyhmä". Me ei enään jakseta tapella tämän kiusaamisen kanssa, vaan siirretään poika toiselle ylä-asteelle sitten syksyllä. Onko kellään muulla, samantapaisia kokemuksia!

Useimmissa kiusaamistapauksissa, joita ei saada selvitettyä on opettaja (ehkä tietämättään) kiusaamisen alullepanija. Hän ei hyväksy lasta vaan lapseessa on aina jotain vikaa, jotka hän sitten sanattomalla viestinnällä ja sanallisetikin ehkä vihjaa. Luokka ymmärtää missä mennään ja imee inhoasenteen opettajalta kyseistä oppilasta kohtaan. Tämä on erittäin tehokasta ja puhun kokemuksen rintaäänellä, koska olin juuri tällaisessä luokassa ala-asteella. Olen aikuisena paljonkin analysoinut tilannetta, ja todennut että näin se menee.
        Mutta jos opettaja ei hyväksy että jotain kiusataan niin ei sitä sitten pitemmän päälle kiusatakaan.
        P.s minulla on veläkin inhoasenne sitä yhtä poikaa kohtaa, jota opettaja ei hyväksynyt. Järjellä ymmärrän ettei hänessä varmasti ole yhtään mitään vikaa,vaan ihnoasennevika on MINUSSA.

• B&W
        neljän äippä! kirjoitti:

Tosiaan, ei kukaan arvostele opettajaa, ellei aihetta ole. Ja vuorovaikutteisesesti: ope ei huomauta lapsesta, ellei aihetta ole. Onkohan se ihan noin mustavalkoista?

• sko
        neljän äippä! kirjoitti:

Otsikko kuului: "Saako opettaja kritisoida vanhempia?"
        Sinä käänsit asian taas opettajien haukkumiseksi. Eli näin päin homma toimii kyllä, mutta opettajat ovat sen veran fiksuja että pitävät mölyt mahassaan ja nielevät vanhempien perusteettomatkin solvaukset.

• Tiina1
        neljän äippä! kirjoitti:

Meillä kiusattin lasta ala-asteella. Ajattelimme, että yläasteella se loppuu, kun luokka ja ympäristö vaihtuu. Mutta. Kyllä ne vanhat kiusaajat siellä vasta oikein vauhtiin pääsivät ja pian oli täysin tuntemattomiakin kiusaamassa. Emme jääneet odottelemaan vuosia kestäviä palavereita, vaan vaihdoimme sitten heti tämän huomattuamme koulua. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä ratkaisuumme!

• tiedoksi
        yksi erikoinen kirjoitti:

itse olin teininä ns. häirikkö, täydellinen sellainen.
        koulu nosti kädet pystyyn, samoin kuraattori ja lekuri. Rehtori lähetti psyk tutkimuksiin siinä toivossa että "saa" erotta koulusta jos todetaan vikaa. Ei todettu onneksi.
        Jotku opettajat eivät ottaneet tunnille laisinkaan, korvaavaa opetusta ei hommattu. Myöskään tarkkailuluokalle ei laitettu eikä kukaan oikeen halunnut ottaa kantaa. Viimeinen 9 luokka meni kulkien luokasta toiseen, kuulumatta minnekkää, hullun leima otsassa. Opettajat sanoivat suoraan toivottomaksi häiriköksi, "sinusta ei tule koskaan mitään". Kaikkien joulun todistuksen nelosten tilalle tuli 9 lk. päästötodistukseen vitoset, kukaan ei halunnut sitä hullua uusimaan ysiä.
        Kaiken aikaa todellisena tukena oli rinnallani ÄITINI joka teki muutaman kerran ilmoituksenkin opettajien törkeästä käytöksestä. Onneksi minulla oli sellainenÄiti joka "ymmärsi" minua ja tajusi että kun muut ovat antaneet periksi on hän viimeinen jolla on mahdollisuus vaikuttaa vielä.
        Mm. äidinkielenopettaja kijoitutti luokallamme aineen "häirikköoppilas XXX XXX" eli minä.
        Tästä tuli kyllä virallinen varoitus.
        Myöhemmin kävin iltalukion, teknillisen korkeakoulun ja olen erittäin hyvässä virassa.
        Itselläni on 2 poikaa ja toivon että osaan yhtä hyvin olla tukena kun tarve vaatii.

Eli ei ne opettajatkaan täydellisiä ole.

• hyvä
        tiedoksi kirjoitti:

itse olin teininä ns. häirikkö, täydellinen sellainen.
        koulu nosti kädet pystyyn, samoin kuraattori ja lekuri. Rehtori lähetti psyk tutkimuksiin siinä toivossa että "saa" erotta koulusta jos todetaan vikaa. Ei todettu onneksi.
        Jotku opettajat eivät ottaneet tunnille laisinkaan, korvaavaa opetusta ei hommattu. Myöskään tarkkailuluokalle ei laitettu eikä kukaan oikeen halunnut ottaa kantaa. Viimeinen 9 luokka meni kulkien luokasta toiseen, kuulumatta minnekkää, hullun leima otsassa. Opettajat sanoivat suoraan toivottomaksi häiriköksi, "sinusta ei tule koskaan mitään". Kaikkien joulun todistuksen nelosten tilalle tuli 9 lk. päästötodistukseen vitoset, kukaan ei halunnut sitä hullua uusimaan ysiä.
        Kaiken aikaa todellisena tukena oli rinnallani ÄITINI joka teki muutaman kerran ilmoituksenkin opettajien törkeästä käytöksestä. Onneksi minulla oli sellainenÄiti joka "ymmärsi" minua ja tajusi että kun muut ovat antaneet periksi on hän viimeinen jolla on mahdollisuus vaikuttaa vielä.
        Mm. äidinkielenopettaja kijoitutti luokallamme aineen "häirikköoppilas XXX XXX" eli minä.
        Tästä tuli kyllä virallinen varoitus.
        Myöhemmin kävin iltalukion, teknillisen korkeakoulun ja olen erittäin hyvässä virassa.
        Itselläni on 2 poikaa ja toivon että osaan yhtä hyvin olla tukena kun tarve vaatii.

Eli ei ne opettajatkaan täydellisiä ole.

Miten sinua sitten oikein olisi pitänyt koulussa kohdella? Jos sinä häiriköit kaiken aikaa ja estit muita oppimasta? Kerrot olleesi täydellinen häirikkö! Opettajilta on keinot poistettu, ei tuollaisiin tepsi jälki-istunnot eikä kirjalliset varoitukset. Joidenkin vanhemmat eivät välitä mitään. Helppo on arvostella muiden toimia, miten sinusta olisi pitänyt tehdä?????

• Erityisopetukseen
        hyvä kirjoitti:

Miten sinua sitten oikein olisi pitänyt koulussa kohdella? Jos sinä häiriköit kaiken aikaa ja estit muita oppimasta? Kerrot olleesi täydellinen häirikkö! Opettajilta on keinot poistettu, ei tuollaisiin tepsi jälki-istunnot eikä kirjalliset varoitukset. Joidenkin vanhemmat eivät välitä mitään. Helppo on arvostella muiden toimia, miten sinusta olisi pitänyt tehdä?????

Sitä varten on tarkkailuluokat, ja vastaavat jossa on opettajat joilla on koulutus ja taito opettaa "vaikeita tapauksia".
        Se että opettaja sanoo "ei susta tuu koskaan mitään", "olet mielisairas" jne.... ei hyvä.
        Ystäväni on ongelmanuorten kanssa tekemisissä eikä hanelle tulisi mieleenkään sanoa pahimmassa murrosiässä olevalle nuorelle noin.
        Pahinta on jättää nuori yksin.
        Osoittakaa rakkautta lapsillenne, sitä ei koulussa saa. Rakkaudella kasvaa kunnon ihmisiä, niin kävi minullekkin.

• Erityisopetukseen
        hyvä kirjoitti:

Tuo tapahtui 80-luvun alussa, sillon ainoa joka ruotuun laittoi minut oli veistonopettaja joka tarras niskaan kii niin että varpaat nous ilmaan jos ei homma pelannut.

• mutta vanhemmat saavat opet...

Opettajilla ei ole valtuuksia kritisoidan lasten vanhempia, mutta vanhemmilla on oikeus kritisoida opettajia. Jos vanhemmat ovat luottaneet opettajan kykyyn opettaa heidän lapsiaan, on vanhemmilla velvollisuus ja oikeus tarkkailla ja vahtia, miten opetustyö sujuu. Kaikista epäkohdista on huomautettava, sillä varhaisessa vaiheessa eka-tokaluokalla opettajilla on niin suuri vastuu lapsen elämään, että jos siellä opetus alkaa mennä pieleen, on vaarassa että koko kouluajan, lapsen opiskelu into ym ovat väärillä teillä. Ja jos lapsen vanhemmat eivät millään tavoin kiinnitä huomioita tai ole kiinnostunut lapsen koulunkäynnistä, miten se sujuu ja vähät välittää miten opettaja toimii, niin ei hän paljon välitä siitä lapsestakaan.
      Kaikki ei ole lapsen syytä, suurimman osan kuitenkin opettaja ohjaa lasta, ja silloin hän on vastuussa siitä, miten lapsi oppii. Siksi on tärkeää, että vanhemmat tarkkailevat ja puuttuvat heti opettajan käytökseen ja opettamistapaan, jos huomaa että jokin on alkanut mennä lapsen opiskelussa pieleen. Kaikki on korjattavissa.

• abc-kukko

Kylläpä kommenttiasi oli huvittava lukea! Jos kaikki on korjattavissa, niin koetapa korjata omia asenteistasi.
        Muuten, miten tiedät, kuinka opettaja toimii lastasi kohtaan ja yleensäkin koulussa? Oletko aina paikalla "vahtimassa" vai arvailetko taas niinkuin se tietty osa vanhemmista, jotka täällä kirjoittavat? Oletko se vanhempi, joka uskoo oman lapsensa kertomusta sokeana, eikä ota huomioon sitä, että lapsi kertoo oman totuuden, mutta siis omasta näkökulmasta, joka ei välttämättä loppupeleissä olekaan se ihan oikea totuus asiasta. En siis väitä, että lapset valehtelevat. Mutta usein näkökanta on suppea. Tietenkin, koska lapsi ei näe asioita laajemmissa kokonaisuuksissa. Minäpä arvaan: Olet niitä vanhempia, jotka täällä uhoavat, mutta tosipaikan tullen eivät sitten uskallakaan puhua reilusti asioista, vaan korkeintaan räksyttävät sitten puhelimessa iltojen iloksi? Sen verran vielä lopuksi, että aika usein opettajat nielevät nämä sinunlaisiesi vanhempien kommentit pelkästään sen vuoksi, että ovat viisaampia kuin sinä, eivätkä esim. halua avoimeen sotaan jonkin sellaisen asian vuoksi, joka todennäköisesti vaikuttaisi negatiivisesti lapsesi elämään. Kyllä saisi tie sonnalla ravata käräjillä, jos kaikista nostaisi äläkän esim. kunnianloukkauksesta. Että siinä sulle palautetta siitä, että se joka vaikenee, ei suinkaan aina ole väärässä. Voimia vaan lastesi opettajille.

• sko
        abc-kukko kirjoitti:

Kylläpä kommenttiasi oli huvittava lukea! Jos kaikki on korjattavissa, niin koetapa korjata omia asenteistasi.
        Muuten, miten tiedät, kuinka opettaja toimii lastasi kohtaan ja yleensäkin koulussa? Oletko aina paikalla "vahtimassa" vai arvailetko taas niinkuin se tietty osa vanhemmista, jotka täällä kirjoittavat? Oletko se vanhempi, joka uskoo oman lapsensa kertomusta sokeana, eikä ota huomioon sitä, että lapsi kertoo oman totuuden, mutta siis omasta näkökulmasta, joka ei välttämättä loppupeleissä olekaan se ihan oikea totuus asiasta. En siis väitä, että lapset valehtelevat. Mutta usein näkökanta on suppea. Tietenkin, koska lapsi ei näe asioita laajemmissa kokonaisuuksissa. Minäpä arvaan: Olet niitä vanhempia, jotka täällä uhoavat, mutta tosipaikan tullen eivät sitten uskallakaan puhua reilusti asioista, vaan korkeintaan räksyttävät sitten puhelimessa iltojen iloksi? Sen verran vielä lopuksi, että aika usein opettajat nielevät nämä sinunlaisiesi vanhempien kommentit pelkästään sen vuoksi, että ovat viisaampia kuin sinä, eivätkä esim. halua avoimeen sotaan jonkin sellaisen asian vuoksi, joka todennäköisesti vaikuttaisi negatiivisesti lapsesi elämään. Kyllä saisi tie sonnalla ravata käräjillä, jos kaikista nostaisi äläkän esim. kunnianloukkauksesta. Että siinä sulle palautetta siitä, että se joka vaikenee, ei suinkaan aina ole väärässä. Voimia vaan lastesi opettajille.

...100 prosenttisesti! Näitä selän takana väkyttäjiä löytyy vanhemmissa enemmän kuin tarpeeksi. He kun eivät tiedä mitä koulussa tapahtuu ja uskovat lapsiaan 6-0. Tuollaisten kansa ei kannata ruveta asioista väittelemään, ehkä ei edes keskustelemaan. Ei se siitä miksikään kummene.

• lasten sanaan
        sko kirjoitti:

...100 prosenttisesti! Näitä selän takana väkyttäjiä löytyy vanhemmissa enemmän kuin tarpeeksi. He kun eivät tiedä mitä koulussa tapahtuu ja uskovat lapsiaan 6-0. Tuollaisten kansa ei kannata ruveta asioista väittelemään, ehkä ei edes keskustelemaan. Ei se siitä miksikään kummene.

täysin. Aikuinen voi puhua ihan mitä huvittaa, mutta lapsen suusta kuulee totuuden.

• SKO
        lasten sanaan kirjoitti:

täysin. Aikuinen voi puhua ihan mitä huvittaa, mutta lapsen suusta kuulee totuuden.

Katsos kun ne lapset kusettavat sinuakin, mikäli yhtään normaaleja lapsia ovat. Juuri sinunlaistesi vanhempien kanssa opettajilla on kaikkein hankalimmat tilanteet, lapsi kun puhuu kotona ihan toista ja koulussa toista. Toivottavasti opettaja ei usko kaikkea, mitä lapsesi koulussa kotioloistanne kertoo.

• rajat kunniaan
        lasten sanaan kirjoitti:

Millainen turva olet lapsillesi kun he huomaavat sinun nielevän mitä pajunköyttä ikinä keksivätkin sinulle syöttää? Voisi kuvitella aikuisen olevan henkisesti eri tasolla kuin lasten. On yleismaailmallinen piirre lapsilla peitellä tekemisiään - niin me kaikki varmasti olemme lapsina tehneet, muistahan vaan. Lapset valehtelevat kun ovat tehneet väärin. Ai niin, eivät varmaan sinun lapsesi, mutta kaikkien muiden lapset kyllä!

• vastaajalle voisin sanoa
        lasten sanaan kirjoitti:

että mulla on jo niin isot lapset, yläasteiset, etteivät he minua pysty huijaamaan, eivätkä ole sitä koskaan harrastaneetkaan. Kyllä minä äitin huomaan, jos lasta nujerretaan henkisesti ja huomaan senkin, jos lapsi yrittää saada huomioita toisia mollamalla.
        Yhden kerran jouduin puuttumaan vuosia sitten lapsemme koulunkäyntiin, kun opettja alkoi alistamaan ja yritti saada lapsestamme syyn kaikkeen. Otin asian puheeksi koulutoimessa, ja sitä käsiteltiin sielläkahteen otteeseen, ja opettajan lannistamis yritykset lastamme kohtaan loppui siihen. keskustelimme asiasta, ja nyt on kaikki ollut hyvin. Ylä-asteella ei sellaisia ongelmia ole ollut, koska opettajatkin huomaavat että isompia ei pysty alistamaan samoin kuin pieniä ala-asteikäisiä.
        Enkä toisaalta ymmärrä, miksei opettajien toimintaan voi puuttua! kaikien ihmisten työssä tapahtuviin kiusaamistilanteisiin voi puuttua. Työpaikkakiusaamista ei sallita, mutta opettajien oppilaisiin kohdistuva kiusaaminen sallitaan, niinkö????
        Että se on vain lapsetn tuottamaa mielikuvaa!!! Ihmeellista vastuunkantoa opettajilta kuin myös vanhemmilta, jotka eivät puutu lasten kouluasioihin.

• opetkin

...opeilla olisi oikeutta kritisoida vanhempia ja heidän lapsilleen antamaansa kasvatusta (lue: kasvatuksen puutetta), jota joutuvat joka päivä työssään kohtamaan ja hoitamaan??!! Saavathan muutkin ammattiryhmät kritisoida työolosuhteitaan, eikö?

Suurin osa opettajan työstä on nimittäin kasvattamista. Saa olla tosi tyytyväinen, jos siinä sivussa pystyy vähän jotain oppiakin jakamaan! Ja varsinaista koulutustaan ja erityisosaamistaan käyttämään.

• perheen asioihin
        opetkin kirjoitti:

...opeilla olisi oikeutta kritisoida vanhempia ja heidän lapsilleen antamaansa kasvatusta (lue: kasvatuksen puutetta), jota joutuvat joka päivä työssään kohtamaan ja hoitamaan??!! Saavathan muutkin ammattiryhmät kritisoida työolosuhteitaan, eikö?

Suurin osa opettajan työstä on nimittäin kasvattamista. Saa olla tosi tyytyväinen, jos siinä sivussa pystyy vähän jotain oppiakin jakamaan! Ja varsinaista koulutustaan ja erityisosaamistaan käyttämään.

Ei opettajilla ole oikeutta puuttua perheen asioihin. Ei kenenkään pomokaan kritisoi työntekijänsä lapsia tai puolisoa tai muita perheen jäseniä.
        Opettajat ja vanhemmat eivät ole työsuhteessa keskenään.
        Opettajan työ on opettamista, kasvatusalan asiantuntijat ovat erikseen, kuka heidän palvelujaan sitten käyttääkään. Opettaja opettaa, ja siinä sivussa tulee muu sosiaalinen taito, mutta pääsyö on opettaminen kouluaineissa.

• sisältää paljon
        perheen asioihin kirjoitti:

Ei opettajilla ole oikeutta puuttua perheen asioihin. Ei kenenkään pomokaan kritisoi työntekijänsä lapsia tai puolisoa tai muita perheen jäseniä.
        Opettajat ja vanhemmat eivät ole työsuhteessa keskenään.
        Opettajan työ on opettamista, kasvatusalan asiantuntijat ovat erikseen, kuka heidän palvelujaan sitten käyttääkään. Opettaja opettaa, ja siinä sivussa tulee muu sosiaalinen taito, mutta pääsyö on opettaminen kouluaineissa.

Kuulehan, opettaminen ja opettajan työ on paljon muutakin kuin joittenkin tiettyjen oppiaineiden asiasisältöjen valottamista lapsukaisille. Ihan laillisesti ja määräysten mukaankin.

Tutustu nyt vaikka aluksi opeussuunnitemiin!
        Esimerkiksi koulun yleisiin tavoitteisiin ja sisältöihin: ihmisenä kasvaminen; kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys; osallistuva kansalaisuus; vastuu ympäristöstä,hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta... Ihan vain muutamia mainitakseni.
        Aika paljon on lykätty koulun (ja opettajien) vastuulle!

Tietenkään ei ole tarkoitus eikä mielekästä, että opettajat sumeilematta arvostelisivat perheitä ja vanhempia, mutta jonkinlaista osavastuuta ja osallistumista sitä kyllä odottaa.
        Toisaalta, jos ope ei noudata opetussuunnitelmaa, syyllistyy sitten taas virkavirheeseen...

-Ei ole helppoa! Mutta elämässä pitää ollakin haasteita. ;)

• Ei käske
        sisältää paljon kirjoitti:

Kuulehan, opettaminen ja opettajan työ on paljon muutakin kuin joittenkin tiettyjen oppiaineiden asiasisältöjen valottamista lapsukaisille. Ihan laillisesti ja määräysten mukaankin.

Tutustu nyt vaikka aluksi opeussuunnitemiin!
        Esimerkiksi koulun yleisiin tavoitteisiin ja sisältöihin: ihmisenä kasvaminen; kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys; osallistuva kansalaisuus; vastuu ympäristöstä,hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta... Ihan vain muutamia mainitakseni.
        Aika paljon on lykätty koulun (ja opettajien) vastuulle!

Tietenkään ei ole tarkoitus eikä mielekästä, että opettajat sumeilematta arvostelisivat perheitä ja vanhempia, mutta jonkinlaista osavastuuta ja osallistumista sitä kyllä odottaa.
        Toisaalta, jos ope ei noudata opetussuunnitelmaa, syyllistyy sitten taas virkavirheeseen...

-Ei ole helppoa! Mutta elämässä pitää ollakin haasteita. ;)

kommentoimaan/puuttumaan perheen asioihina.
        Ainoastaan kouluasioihin.
        Opettajalle ei kuulu pätkään minkälaisi elokuvia lapset kotona katsovat, mitä syövät, mitä vanhemmat tekee, paljonko juo, mitä polttaa...

• mitä haluatte
        Ei käske kirjoitti:

Opettajalle ei kuulu pätkään minkälaisi elokuvia lapset kotona katsovat, mitä syövät, mitä vanhemmat tekee, paljonko juo, mitä polttaa...

... mutta se ei sitten saa vaikuttaa lapsen kouluasioihin!

• viesti
        Ei käske kirjoitti:

Jos koulussa yritetään opettaa/noudattaa noita opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita ja sisältöjä ja kotona opetetaan /annetaan malli ihan jostain muusta, lapsi saa kyllä aika ristiriitaista viestiä.

Tämä meidän, yhteiskuntamme kun nyt on tällainen holhousyhteiskunta, jossa valtiovalta on asettanut tietyt rajat ja tavoitteetkin jäsenilleen, jotta nämä terveinä ja hyvin palvelisivat sekä itseään että toisiaan.

Jos ei oikein hyväksy tätä, kannattaa muistaa, että koulupakkoa ei ole, vain oppivelvollisuus!
        Voit vaikka ihan itse opettaa lastasi, niin ei kukaan räksyttävä ope sitten puutu teidän perheen asioihinkaan.

Toisaalta silloin tulee ongelma, missä lapsi päivät viettää, kuka sen ruokkii... ym.
        Koulu on aika hyvä jatke päiväkodille, eikö?!

• Mitä haluamme
        mitä haluatte kirjoitti:

... mutta se ei sitten saa vaikuttaa lapsen kouluasioihin!

Kunhan se ei ole laitonta.
        Opettajien tehtävä on opettaa.
        jos ei pysty siihen on väärällä alalla.
        Näin se vaan on, kaikki työ ei sovellu kaikille.

• Näin on
        viesti kirjoitti:

Jos koulussa yritetään opettaa/noudattaa noita opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita ja sisältöjä ja kotona opetetaan /annetaan malli ihan jostain muusta, lapsi saa kyllä aika ristiriitaista viestiä.

Tämä meidän, yhteiskuntamme kun nyt on tällainen holhousyhteiskunta, jossa valtiovalta on asettanut tietyt rajat ja tavoitteetkin jäsenilleen, jotta nämä terveinä ja hyvin palvelisivat sekä itseään että toisiaan.

Jos ei oikein hyväksy tätä, kannattaa muistaa, että koulupakkoa ei ole, vain oppivelvollisuus!
        Voit vaikka ihan itse opettaa lastasi, niin ei kukaan räksyttävä ope sitten puutu teidän perheen asioihinkaan.

Toisaalta silloin tulee ongelma, missä lapsi päivät viettää, kuka sen ruokkii... ym.

Mutta siltikään ei opettajalla ole asiaa puuttua perhe/kotiasioihin.
        Eikös koulun tehtävä ole sivistää, ei opettaa elämän totuuksia, ne tulevat kotoa ja elämän myötä.

• Lisäys
        viesti kirjoitti:

Toki koulu voi yleisellä tasolla antaa suosituksia ja neuvoja KAIKILLE oppilaille kotiin vietäväksi, mutta kotioloja ei voi kritisoida, yksittäisiä tapauksia kommentoida tai määrätä.

• nyt jaksaisikaan
        Lisäys kirjoitti:

Toki koulu voi yleisellä tasolla antaa suosituksia ja neuvoja KAIKILLE oppilaille kotiin vietäväksi, mutta kotioloja ei voi kritisoida, yksittäisiä tapauksia kommentoida tai määrätä.

Tietenkään ope ei saa kritisoida kotia/vanhempia/perhettä lapselle!
        Mutta joskus on kyllä kuitenkin ihan hyvä ja aiheellistakin antaa vanhemmille vaikka henk.koht. pohdittavaksi joitakin asioita/ mahdollisesti erilaisia menettelytapoja rakentavasti keskustellen.

En usko, että kukaan ope tai muukaan lähimmäinen sitä tekisi kiusaamis- tai arvostelumielessä, vaan ainoastaan lapsen parasta ajatellen!

Sitä kun näkee ja kuulee kaikenlaista... Ja virkamiehenä on sitä paitsi ikään kuin velvoitettu puuttumaan joihinkin asioihin tietyllä tasolla.

Itsekään äitinä en aina hoksaa kaikkia juttuja, vaikka paljon lasten ja nuorten touhuista tiedänkin. En osaisi kyllä loukkaantua, jos joku puuttuisi kasvatus- tai toimintamalleihimme. Se aikaansaisi minussa ajatustyötä ja toivottavasti sen myötä muutosta parempaan suuntaan.

KÄRSIKÄÄ TOISIANNE! :)

• abc-kukko
        Mitä haluamme kirjoitti:

Mitäs tuumaatte siitä, että opettajan tehtävä on opettaa koulussa, mutta missään ei sanota, että oppilaan tulisi oppia mitään.

• Tahtoo olla
        nyt jaksaisikaan kirjoitti:

Tietenkään ope ei saa kritisoida kotia/vanhempia/perhettä lapselle!
        Mutta joskus on kyllä kuitenkin ihan hyvä ja aiheellistakin antaa vanhemmille vaikka henk.koht. pohdittavaksi joitakin asioita/ mahdollisesti erilaisia menettelytapoja rakentavasti keskustellen.

En usko, että kukaan ope tai muukaan lähimmäinen sitä tekisi kiusaamis- tai arvostelumielessä, vaan ainoastaan lapsen parasta ajatellen!

Sitä kun näkee ja kuulee kaikenlaista... Ja virkamiehenä on sitä paitsi ikään kuin velvoitettu puuttumaan joihinkin asioihin tietyllä tasolla.

Itsekään äitinä en aina hoksaa kaikkia juttuja, vaikka paljon lasten ja nuorten touhuista tiedänkin. En osaisi kyllä loukkaantua, jos joku puuttuisi kasvatus- tai toimintamalleihimme. Se aikaansaisi minussa ajatustyötä ja toivottavasti sen myötä muutosta parempaan suuntaan.

KÄRSIKÄÄ TOISIANNE! :)

Taipumus kommentoida toisten elämää.
        Opettajat on kans ihmisiä joilla on omat ongelmansa, ja sillon monesti huomio suuntautuu toisiin.

Eivät opettajat ole yli-ihmisiä, samalla lailla heidän keskuudessaan on alkoholismia, huumeita, mielenterveysongelmia, parisuhdeongelmia, kasvatusongelmia...

Vähän sama asia kun kaveri on just löytänyt elämänsä naisen, niin ei sille mennä sanomaan että tuo sun uus eukkos on aika idiootti, ja rumaki vielä, sen tietää miten siinä käy.

• ........
        Mitä haluamme kirjoitti:

... ja kaikki ei myöskään sovi vanhemmiksi !!!

• lapsi
        abc-kukko kirjoitti:

Mitäs tuumaatte siitä, että opettajan tehtävä on opettaa koulussa, mutta missään ei sanota, että oppilaan tulisi oppia mitään.

ei opi, niin syytetäänhän siitä opettajaa. Tarkastellaanko myös kodista saatuja neuvoja ja tapoja koulun käyntiin. Jos opettajalle ei anneta edes mahdollisuuksia lasten opettamiseen.

• Ei sovi
        ........ kirjoitti:

... ja kaikki ei myöskään sovi vanhemmiksi !!!

Minä olen kasvattanut 4 lasta, joista vanhin 27 ja nuorin 17.
        Kaikki ovat koulun käyneet kunnialla,on veneenrakentaja, merkonomi ja ekonomi, ja ennekaikkea 4 hyvää ihmistä. Nuorin pitää välivuotta ja odottaa että tulee 18 täyteen niin lähtee rinkkareissaamaan vuodeksi maailmalle. Eikä meille kukaan ole tullut, eikä tarvinut tulla sanoon miten kotona toimitaan ja lapsia kasvatetaan.
        Kaikki lapset ovat hyvän kasvatuksen saaneet, jokaisesta kasvanut kunnon ihmisiä.
        Lapsiakin on jo kahdella.
        Minä olen ainakin mielestäni ollut sopiva vanhemmaksi ja kasvatus onnistunut, entäs sinulla?

• Jos ei
        lapsi kirjoitti:

ei opi, niin syytetäänhän siitä opettajaa. Tarkastellaanko myös kodista saatuja neuvoja ja tapoja koulun käyntiin. Jos opettajalle ei anneta edes mahdollisuuksia lasten opettamiseen.

Jos ei lapsi opi, on vika opettajassa.
        Kaikki ei opettajaksi sovi.

• Kritisoida

Sen enempää kuin kukaan muukaan ulkopuolinen.
      Opettajat on palveluammatissa, ja saavat siitä palkkaa. Minäkään en kritisoi asiakkaitteni vanhempia, enkä edes asiakkaitani, minun tehtävä on tuottaa heille palvelua josta he maksavat.
      Opettajien tehtävä on yleissivistää lapsemme, ei kasvattaa heitä.
      Palvelun sopivuudesta asiakkaalle tulee keskustella, ja oikean palvelun löytäminen on tärkeää, mutta missään nimessä ei opettajalla ole oikeutta kritsoida oppilaita tai vanhempia.

• 765

Koulun tehtävä on opetus ja kasvatus, mikäli opetussuunnitelmaa viitsisit lukea. Ja valitettavan usein vanhemmat jättävät kaiken kasvatusvastuun koululle, kun eivät pärjää sen yhdenkään lapsen kanssa.

• opettaminen

Vai tuottaa palvelua! Ja varmaan sitten asiakaskin on aina oikeassa. Kaikkea sitä näkeekin.

• Hyvinkin...
        opettaminen kirjoitti:

Vai tuottaa palvelua! Ja varmaan sitten asiakaskin on aina oikeassa. Kaikkea sitä näkeekin.

Usko tai älä

• virkamies

yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus, ei saa. Opettajat ovat valtion virkamiehiä, heitä sitoo tietyt säännöt. Väärinkäytökset ovat virkavirheitä ja niistä voi vaatia edesvastuuseen.

Ei lääkärilläkään ole oikeutta kritisoida tai arvostella potilaitaan tai verovirkailijoilla tms. Opettajat ovat täysin samassa asemassa kuin muutkin. Heidän tehtävänsä on selkeästi määrätty, eikä siihen kuulu oikeus vanhempien kritisointiin tai edes arvosteluun.

• Leonardo

Opettajat eivät pääsääntoisesti ole valtion virkamiehiä, vaan kuntien virkamiehiä. Normaalikoulut ja harjoittelukoulut tekevät poikkeuksen. Olkaapa tarkkoina kommenteissanne.

• sohaistu!

Tässä taas nähdään: vanhemmat saavat haukkua opettajia mielin määrin ja ylikin mutta auta armias jos joku opettaja tekisi saman! Turha näille älykääpiöille on mitään yrittää selittää, tämäkin keskustelu on käännetty ihan toisinpäin. Kateus on kantava voima: milloin kirjoitellaan opettajien työajoista milloin mistäkin. Uravalinta on jokaiselle ihan vapaa. Tällaiset väkyttävät vanhemmat kuuluvat opettajan työn varjopuoliin, joista pitäisi saada likaisen työn lisää.

• Tätä

Totta virkot kuomaseni!

• millaista tekstiä
        Tätä kirjoitti:

Totta virkot kuomaseni!

Kylläpä edellisella on kärkkäät ja sivistymättömän oloiset kommentit. Et osaa keskustella lainkaan vaan vedät ilmasta temmattuja johtopäätöksiä.
        Tässäkin pitäisi saada likaisen työ lisää kun lukee sinun sivistymättämiä kommentteja .
        Jos olet opettaja niin olet TODELLA väärässä ammatissa. Tukkijätkän ammatti ehkä sopisi paremmin

• Nykyajan tukkijätkä
        millaista tekstiä kirjoitti:

Kylläpä edellisella on kärkkäät ja sivistymättömän oloiset kommentit. Et osaa keskustella lainkaan vaan vedät ilmasta temmattuja johtopäätöksiä.
        Tässäkin pitäisi saada likaisen työ lisää kun lukee sinun sivistymättämiä kommentteja .
        Jos olet opettaja niin olet TODELLA väärässä ammatissa. Tukkijätkän ammatti ehkä sopisi paremmin

Haa, et taida arvostaa tukkijätkän kunniallista ammattia?! Luuletko muka olevasi itse parempi? Miksi solvaat tukkijätkiä?

• ilmasta temmattuja
        millaista tekstiä kirjoitti:

minun kommenttini vaan nyt on käynnissä 16. vuosi yläasteen opettajana. Olen filosofian maisteri vuosimallia 1990 Turun yliopistosta. Lue nyt ihan aikuisten oikeasti mitä näissä kirjoituksissa lukee! Vanhemmat hyökkäävät porukalla opettajien kimppuun. Mitä vanhemmat tietävät siitä, mitä koulussa tapahtuu? Lasten kertoman! Ja sinä et tiedä minun sopivuudestani ammattiini mitään. Tulen loistavasti toimeen oppilaiden ja työkavereiden kanssa. Sekä useimpien vanhempien. Ehkä tuo kommenttini oli kärjistetty mutta toisaalta se peilaa sitä, mitä vuosien saatossa olen kokenut ja mitä tälläkin palstalla saa lukea. Väsyttää likasankona oleminen ja kyllästyttää aiheettomat ja perusteettomat syytökset ja yleistykset. Ja jos näistä uskaltaa ääneen puhua, kuuluu kommentteja huonosta opettajasta. Aiheellinen ja rakentava keskustelu on aina paikallaan muttei jatkuva opettajien nimettömänä mollaaminen ja selän takana huutelu. Päätän tämän viestiketjun lukemisen osaltani tähän.

• olet
        ilmasta temmattuja kirjoitti:

minun kommenttini vaan nyt on käynnissä 16. vuosi yläasteen opettajana. Olen filosofian maisteri vuosimallia 1990 Turun yliopistosta. Lue nyt ihan aikuisten oikeasti mitä näissä kirjoituksissa lukee! Vanhemmat hyökkäävät porukalla opettajien kimppuun. Mitä vanhemmat tietävät siitä, mitä koulussa tapahtuu? Lasten kertoman! Ja sinä et tiedä minun sopivuudestani ammattiini mitään. Tulen loistavasti toimeen oppilaiden ja työkavereiden kanssa. Sekä useimpien vanhempien. Ehkä tuo kommenttini oli kärjistetty mutta toisaalta se peilaa sitä, mitä vuosien saatossa olen kokenut ja mitä tälläkin palstalla saa lukea. Väsyttää likasankona oleminen ja kyllästyttää aiheettomat ja perusteettomat syytökset ja yleistykset. Ja jos näistä uskaltaa ääneen puhua, kuuluu kommentteja huonosta opettajasta. Aiheellinen ja rakentava keskustelu on aina paikallaan muttei jatkuva opettajien nimettömänä mollaaminen ja selän takana huutelu. Päätän tämän viestiketjun lukemisen osaltani tähän.

sinä olet kirjoitustesi perusteella virheetön, täydellinen ihminen jolle suomeksi sanottuna vittuillaan.
        Mene itseesi ja muuta asennettasi keskustelevampaa, avoimempaan ja muutkin ihmiset hyväksyvämpään suuntaan. Ei meidän takia mutta sinulla itselläsi on silloin helpompi olla ja niin ehkä meillä muillakin.
        Nyt asenteesi on : minä vain olen oikeassa ja vanhemmat heidän pentunsa valehtelvia lieroja.

• LOISTAVASTA AVAUKSESTA!

Viestiketjun läpi kahlanneena tulen vain siihen tulokseen että näköjään opettajat eivät saa kritisoida vanhempia (leimaantumatta ties miksi) mutta vanhemmat kyllä saavat kritisoida opettajia. Valitettavasti. Uskomattomia luonneanalyyseja täällä muuten esitetään, taitaa olla melkoisia psykologeja liikenteessä.

• eissaa

Ei ole opettajan asia arvostella vanhempia, olivatpa vanhemmat millaisia hyvänsä. Opettaja saa työstään palkkaa ja palkka-aikana ei saa haukkua oppilaiden vanhempia, vaikka he olisivat millaisia. Opettajilla ei ole oikeutta arvostella lasten vanhempia. Kouluun tulee opetettavia kaikista yhteiskuntaluokista ja se vain on hyväksyttävä että ihmiset elävät kuka mitenkin tykkää, ei siihen ole opettajalla sanomista.
        Vanhemmuus ei ole palkkatyötä vaan ihmisyyttä ja ihmisena, kasvattajana olemista.
        Jos vastuullinen vanhempi huomaa että asiat koulussa menevät oppilaan näkökulmasta katsottuna väärälle tolalle on siinä tilanteessa toimittava. Joskus tämä lapsen suojeluksi tarkoitettu toiminta voi mennä ylikin, mutta vanhemmilla on lupa olla "virheellinen" koska vanhemmuus ei ole ammatti johon koulutetaan ja josta maksetaan palkkaa.

• balanssi

muutkin kuin vain tuo yksi ja sama "ei saa -tyyppi..." Kun lukee vataukset, on aika helppo huomata, että sama henkilöhän se siinä kirjoittelee... : )

Kukaan vanhempi ei ole juurikaan kommentoinut tätä: Eiköhän ole aika avata keskustelu vanhempien "mokausten" törkylistasta. Esim.
      1) Vanhemmat antavat pienten lastensa katsoa kiellettyjä leffoja sekä pelata järkyttäviä pelejä.
      2) Lapset ulkoilevat ja liikkuvat aivan liian vähän, löhöävät pleikkarin ääressä.
      3) Monet vanhemmat antavat lastensa syödä herkkuja päivittäin.
      4) Vanhemmat antavat alaikäistensä ajaa mopoilla muuallakin kuin omassa pihassa.
      JNE. JNE.

EN TARKOITTANUT, ETTÄ SAAKO OPE KRITISOIDA VANHEMPIA LASTEN KUULLEN, vaan tarkoitin saako ope kritisoida vanhempia esim. näillä palstoilla näiden yo. asioiden tiimoilta?

Ja, kumpi lienee lapsen kehityksen kannalta haitallisempaa: open kirjoitusvirheet, JOISTA MONET VANHEMMAT NÄYTTIVÄT KÄRSINEEN, verrattuna nyt vaikka näihinkin muutamaan esimerkkiin?

• mit

Miksi kohdat 1-4 kiinnostaa sinua. Minun puolestani jokainen tehköön suomen lain sallimissa rajoissa mitä haluavat. K-elokuvista sanoisin, että ne on täysin liioteltuja monetkin, ei kaikki. Eräät Walt disneyn elokuvatkin on kielletty k-12. Meillä niitä on katsottujo 7-vuotiaina enkä tunne olevani huono ihminen tai kasvattaja sen perusteella. Meillä meidän saannöt koulussa koulun säännöt.

• Saa sanoa

Täällä on vapaus sanoa niin vanhemmilla kuin opettajillakin. Kunhan se ei kohdistu keneenkään henkilöön.

• balanssi
        mit kirjoitti:

Miksi kohdat 1-4 kiinnostaa sinua. Minun puolestani jokainen tehköön suomen lain sallimissa rajoissa mitä haluavat. K-elokuvista sanoisin, että ne on täysin liioteltuja monetkin, ei kaikki. Eräät Walt disneyn elokuvatkin on kielletty k-12. Meillä niitä on katsottujo 7-vuotiaina enkä tunne olevani huono ihminen tai kasvattaja sen perusteella. Meillä meidän saannöt koulussa koulun säännöt.

että kaltaisesi (?) vanhemmat kuvittelevat lapsen pystyvän elämään kahta erilaisilla säännöillä varustettua elämää tasapainoisesti: yhtä koulussa ja toista kotona.

Tiesitkö, että elokuvien ikärajat ovat VELVOITTAVIA, ei suosituksia! Toivottavasti et kuulu niihin vanhempiin, jotka laiskuuttaan sallivat kotona hyvin vapaat rajat ja sitten toisessa yhteydessä hämmästelevät kovaan ääneen opettajia, jotka eivät saa lapsia kuriin koulussa... Useimmiten syy taitaakin olla juuri siinä, että koulussa osa lapsista joutuu ensimmäistä kertaa kasvokkain AIKUISEN kanssa, joka sanelee säännöt, eikä anna lapsen toimia mielihalujensa mukaan!

Et vastannut sinäkään kysymykseen, kumpi lienee haitallisempaa lapsen kehityksen kannalta...?

• Marjukka

Kyllä monet vanhemmat ovat tässä ketjussa myöntäneet virheitään, niin minäkin. Sinun esimerkkeihisi en ole syyllistynyt, sillä meillä ei katsota eikä pelata kiellettyjä juttuja, meillä harrastetaan liikuntaa todella paljon, syödään terveellisesti ja mopoja ei ole kenelläkään.

En ole ns hankala vanhempi. Luepas edellä antamani esimerkit ja mieti, jos ne olisivat tapahtuneet oman lapsesi kohdalla. Ja opettaja ei ollut mielestään tehnyt mitään väärää, vähätteli vain. Ja tämmöisiä opettajia todella on keskuudessamme. Kyllä tekin hyvät opettajat varmasti työtovereissanne semmoisia tunnette. Ja on myös ns huonoja vanhempia, jotka antavat kasvaa lastensa pellossa.

Ja tuohon viimeiseen kysymykseesi vastaisin, että esimerkkisi tietenkin ovat lapselle vahingollisempia kuin open kirjoitusvirheet. Mutta kuten sanottu, itse kukin saa tehdä kotona mitä lystää ja siihen ei voi kukaan puuttua jos lain ja hyvän maun rajoissa ollaan. Mutta opettaja on verovaroin kalliisti koulutettu ja ylläpidetty persoona. Kyllä opettajan tulee hallita oikeinkirjoitus. Niin minäkin hallitsen oman työni.

Ja kyllähän täällä saa kritisoida mitä vaan haluaa...

• kuka vain

Näillä palstoillahan saa kuka tahansa kritisoida ketä tahansa, kunhan pysyy tiettyjen rajojen sisällä. Ja kuka tahansahan voi täällä esiintyä opettajana, vanhempana tai ihan minä tahansa, ei sitä pysty kukaan kontrolloimaan.

Meillä ei muksut katsele tv.tä yms. kuin 2 tuntia viikossa ja silloinkin saavat valita kuluttavatko sen 2h telkkarin vai pleikkarin edessä. Kaikki pelit olen pelannut lasten kanssa kertaalleen läpi ja telkkarista tai videolta/dvd.ltä ei katsota kuin ohjelmia, jotka tiedän sopiviksi. Kaiken lisäksi vielä luen esimerkiksi Harry Potterit ensin itse ennenkuin annan ne lapsille luettavaksi.

Tylsä mutsi, tiedetään. Olen tosi tiukkis, mutta en kylläkään vaadi täydellisyyttä muilta, en edes opettajilta. Mielestäni lapset oppivat paljon siitäkin, jos aikuinen (oli sitten vanhempi tai ope)virheen tehdessään myöntää sen reilusti ja kantaa vastuun siitä.

Ja niistä omista virheistä, tuon tiukkuuden lisäksi :), en patista lapsiani liikkumaan niin usein kuin pitäisi, tosin he eivät kärsi ylipainosta tai huonosta kunnosta, mutta olisihan se hyvä liikkua päivittäin muutama tunti.

Ja meillä liikkamaikka itseasiassa kommentoi kyseisestä asiasta minulle viimeviikolla ja asiasta kommentoikin.

• Maksalaatikko

Kyllä on mielenkiintoista. Mitäkähän siitä tulisi, että kaikki vanhempien teot olisi hyväksyttävä. Relativismi mikä paistaa lävitse näistä teksteistä on aivan hillitöntä.

Sitten vielä kommentti tuosta palveluammatista. Kun Suomeen saadaan yksityiskoulut, joissa todella tarjotaan palvelua maksukykyisille asiakkaille, niin mitenkähän siellä katsotaan hankalia oppilaita/vanhempia, jotka pilaavat tuotteen maineen.

Jos joku sattui katsomaan ranskalaisen dokumentin koulusta "Nytpä tahdon olla mä", niin muistatteko millä nimellä oppilaiden piti kutsua opettajaa. Taitaa kunnioitus olla opettajia kohtaan Ranskassa vähän korkeampi, kuin Suomessa.

• vanhemmilta itseltään

Niin vanhemmat, oletteko itse valmiit vastaanottamaan omassa työssänne kritiikkiä? Olen eläissäni tavannut yhden ihmisen, joka tekee lähes täysin virheetöntä työtä, mutta en kyllä vastaavasti ole tavannut ketään yhtä hidastakaan tekijää missään. Tämä toimistoalalla.

• Kritiikki kuuluu

asiaan.
        minä olen valmis ottamaan kritiikkiä vastaan, mutta en kritisoi asiakkaiden tekemisiä tai perheitä.

• opelle
        Kritiikki kuuluu kirjoitti:

asiaan.
        minä olen valmis ottamaan kritiikkiä vastaan, mutta en kritisoi asiakkaiden tekemisiä tai perheitä.

Ekö se riitä opettajalle että lapsi toimii koulussa annettujen ohjeiden mukaan( olen saanut palautetta että näin on ainakin meidän lasten kohdalla) Pitääkö opettajan vielä kasvattaa vanhemmatkin ja alkaa moralisoimaan heille. Kova on työsarka, jos tähän meinaa alkaa. En ihmettele, että opettajat väsyy kun oppilaan lisälksi halutaan kouluttaa koko perhettä "oikeille tavoille"

• on net
        opelle kirjoitti:

Ekö se riitä opettajalle että lapsi toimii koulussa annettujen ohjeiden mukaan( olen saanut palautetta että näin on ainakin meidän lasten kohdalla) Pitääkö opettajan vielä kasvattaa vanhemmatkin ja alkaa moralisoimaan heille. Kova on työsarka, jos tähän meinaa alkaa. En ihmettele, että opettajat väsyy kun oppilaan lisälksi halutaan kouluttaa koko perhettä "oikeille tavoille"

Ja ei lapsi ole mikään koira, jonka on ehdottómasti toimittava juuri samalla tavalla koulussa, kotona, harratuksessa jne..
        Meillä on erilaisia rooleja elämässä.
        Koulun jälkeen on ihanaa tulla kotiin kun saa rentoutua, eikä tarvitse noudattaa koulun tiukkaa aikataulua.
        Ja esim. mummolassa voi lasta hellitella enemmän kuin kotona
        Ja esim. harrastuksissa ei tarvi hiljaa hissuttaa vaan siellä saa huutaa ja kannustaa, ( toisin kuin koulussa sitten ollaan hiljaa ja keskitytään)
        Yritän näillä aika huonoilla esimerkeillä ilmaista, että lapsella on monta roolia eikä kotona tarvi elää samanlaista elämää kuin koulussa.
        Lapsen on jo hyvä pienestä piten oppia että eri tilanteissa toimitaan eri tavoin ja eri säännöillä.
        Kotona on kodin säännöt ja tavat
        Koulussa on koulun säännöt ja tavat
        Kirkossa on kirkon säännöt ja tavat
        Junassa on junan säännöt ja tavat
        Leikkipuistossa omansa, mummolassa omansa, lepsen rooli, tavat ja käyttäytyminen vaihtelee sen mukaan missä hän kulloinkin on.

• suustani!
        on net kirjoitti:

Ja ei lapsi ole mikään koira, jonka on ehdottómasti toimittava juuri samalla tavalla koulussa, kotona, harratuksessa jne..
        Meillä on erilaisia rooleja elämässä.
        Koulun jälkeen on ihanaa tulla kotiin kun saa rentoutua, eikä tarvitse noudattaa koulun tiukkaa aikataulua.
        Ja esim. mummolassa voi lasta hellitella enemmän kuin kotona
        Ja esim. harrastuksissa ei tarvi hiljaa hissuttaa vaan siellä saa huutaa ja kannustaa, ( toisin kuin koulussa sitten ollaan hiljaa ja keskitytään)
        Yritän näillä aika huonoilla esimerkeillä ilmaista, että lapsella on monta roolia eikä kotona tarvi elää samanlaista elämää kuin koulussa.
        Lapsen on jo hyvä pienestä piten oppia että eri tilanteissa toimitaan eri tavoin ja eri säännöillä.
        Kotona on kodin säännöt ja tavat
        Koulussa on koulun säännöt ja tavat
        Kirkossa on kirkon säännöt ja tavat
        Junassa on junan säännöt ja tavat
        Leikkipuistossa omansa, mummolassa omansa, lepsen rooli, tavat ja käyttäytyminen vaihtelee sen mukaan missä hän kulloinkin on.

Juuri näin, hieno kirjoitus!

• Pia-Tiia

Pahinta ovat opettajat, joilla ei ole omia lapsia. Kolmelle lapselleni on sattunut monenlaisia opettajia, mutta kyllä lapsettomat opet ovat tiukimpia. Usein heillä on luokassa lellikkejä ja vastaavasti toiset jäävät paljon huonompaan asemaan. Nuorimman poikani nykyinen naisope antaa kahdeksikon tai seiskan aineesta, vaikka kaikista kokeista on tullut kiitettävä. Hänen perustelunsa on se, että tunnilla pitää aktiivisesti viitata, muuten ei heru kiitettävää. Mutta sekin on nähty, että hänen lellukki saa kiitettävän numeron todistukseen kunhan muistaa tunnilla välillä viitata ja vaikka kokeiden numerot on mitä sattuu.

Eli epäoikeudenmukainen suhtautuminen oppilaisiin on kovin kurjaa ja yleistä. Monet opettajat vielä näyttävät sen niin kauhean selvästi. Sen huomaa oppilaat itse ja se jos mikä on omiaan laskemaan entisestäänkin opiskelumotivaatiota.

• esimerkki vastuusta

Jos opettaja tekee virheitä, hän syyttää omista virheistään lasta ja hänen vanhempiaan.

Jos lääkäri tekee leikkausvirheen potilaalle, syyttääkö hän siitä potilasta vai hänen omaisiaan?

Ei syytä, koska syy oli lääkärin.

Mutta opettajat syyttävät virheistä muita, lasta ja hänen vanhempiaan!

• voi tosiaan

Niin jos ei itse onnistu työssään ja kokee jatkuvaa huolta siitä ettei oppilaat ole sellaisia kuin pitäisi tai saatikka heidän perheensä niin kyllä se perustavaa laatua oleva vika on opettajan OMASSA asenteessa. On väärä kuva siitä mitä se opettjajan työ OIKEASTI on ja millaisiin tilanteisiin OIKEASSA elämässä joutuu.
        Ei siinä auta ruveta arvostelemaan oppilaista ja heidän perheitään sillä tosiasia on että perheet saa elää just sellaista elämää kuin tykkää, olipa se sitten jonkun mielestä OIKEIN tai VÄÄRIN. Tämä viimeinen lause on se jota monen täällä opettajana esiintyvän kannattaa miettiä. Nimittäin ei opettajalla OIKEASTI, siis AIKUISEN oikeati ole mitään sananvaltaa siihen millaista elämää kukin viettää. Voihan sitä kirjoitella kotiin lippuja ja lappuja mutta en usko että niillä on kauheasti merkitystä.

• opettaja oiva

Opettaja huomaa, ettei oppilas pysty tietyssä aineessa keskittymään tunnilla, koska asiat menevät yli käsityskyvyn. Isossa porukassa opettaja ei ehdi ohjaamaan kyseistä oppilasta niin paljon kuin pitäisi. Tukiopetustakin on koko luokalle yhteensä vara antaa vain tunti viikossa.

Opettaja suosittelee osittaiseen erityisopetukseen siirtymistä siinä aineessa. Silloin pääsisi opiskelemaan pienryhmään, jossa opettajalla on enemmän aikaa oppilasta kohti. Vanhemmat ovat kuitenkin sitä mieltä, että "kyllä se varmaan siitä" ja kieltäytyvät puhumastakaan mistään erityisopetuksesta.

Oppilas putoaa yhä enemmän kärryiltä ja saa huonoja numeroita kokeista. Kun ei ymmärrä asiaa, ei se paljon kiinnostakaan ja tunnilla tulee tehtyä kaikkea muuta. Lisäksi hän kertoo kotona, että opettaja kiusaa, kun kyselee koko ajan tunnilla vaikeita asioita ja huutaa. Jättää kuitenkin sivulauseen kertomatta kotona.

Vanhemmat ovat sitä mieltä, että opettaja sortaa ja kiusaa oppilasta, koska vanhemmat ovat duunareita.

On kuitenkin muistettava, että vanhemmathan palkan opettajille maksavat. Opettajienhan tehtävä on vain pitää työrauha luokassa ja opettaa, ei kritisoida vanhempia. Vanhemmathan tietävät, mikä heidän lapsilleen on parasta.

• näit on
        opettaja oiva kirjoitti:

Opettaja huomaa, ettei oppilas pysty tietyssä aineessa keskittymään tunnilla, koska asiat menevät yli käsityskyvyn. Isossa porukassa opettaja ei ehdi ohjaamaan kyseistä oppilasta niin paljon kuin pitäisi. Tukiopetustakin on koko luokalle yhteensä vara antaa vain tunti viikossa.

Opettaja suosittelee osittaiseen erityisopetukseen siirtymistä siinä aineessa. Silloin pääsisi opiskelemaan pienryhmään, jossa opettajalla on enemmän aikaa oppilasta kohti. Vanhemmat ovat kuitenkin sitä mieltä, että "kyllä se varmaan siitä" ja kieltäytyvät puhumastakaan mistään erityisopetuksesta.

Oppilas putoaa yhä enemmän kärryiltä ja saa huonoja numeroita kokeista. Kun ei ymmärrä asiaa, ei se paljon kiinnostakaan ja tunnilla tulee tehtyä kaikkea muuta. Lisäksi hän kertoo kotona, että opettaja kiusaa, kun kyselee koko ajan tunnilla vaikeita asioita ja huutaa. Jättää kuitenkin sivulauseen kertomatta kotona.

Vanhemmat ovat sitä mieltä, että opettaja sortaa ja kiusaa oppilasta, koska vanhemmat ovat duunareita.

On kuitenkin muistettava, että vanhemmathan palkan opettajille maksavat. Opettajienhan tehtävä on vain pitää työrauha luokassa ja opettaa, ei kritisoida vanhempia. Vanhemmathan tietävät, mikä heidän lapsilleen on parasta.

Tuollaisia kuvaamiasi tapauksia on varmasti paljon, en usko että olet ainoa ongelminesi.
        Eikö kouluilla ole mitään keinoja miten tällaisia ongelmatilanteita ratkotaan.
        Kuvaamasi tilanne kuitenkin kuullostaa kovin tyypilliseltä, ei kai voi edes olettaa että kaikki oppilaat olisivat samalla lähtöviivalla. Toisilla on paremmat lähtökohat ja toisilla huonommat.

• kommenttini
        näit on kirjoitti:

Tuollaisia kuvaamiasi tapauksia on varmasti paljon, en usko että olet ainoa ongelminesi.
        Eikö kouluilla ole mitään keinoja miten tällaisia ongelmatilanteita ratkotaan.
        Kuvaamasi tilanne kuitenkin kuullostaa kovin tyypilliseltä, ei kai voi edes olettaa että kaikki oppilaat olisivat samalla lähtöviivalla. Toisilla on paremmat lähtökohat ja toisilla huonommat.

tuolta viestiketjusta galluppi poikien äideille siitä, kuinka ihmiset omaksuvat ja oppivat asioita eri tavalla. Se on synnynäinen ominaisuus, johon ei voi vaikuttaa.

Opettaja oivalle vinkiksi, että mietipä niitä oppilaitasi, jotka eivät pysy opetustyylisi mukana, voisitko kenties muuttaa sitä niin, että esim. tekemisen kautta oppiminen olisi enemmän mahdollista. Opettajan puhua pälpättäminen tunnista toiseen, siitä hyötyy ja oppii kunnolla vain osa luokkasi oppilaista. Vika ei ole lapsissa, ei heidän kodeissaan jos opetus menee yli hilseen muilta oppilailta ja he rupeavat aikansa kuluksi häiriköimään.

• opettaja oiva
        kommenttini kirjoitti:

tuolta viestiketjusta galluppi poikien äideille siitä, kuinka ihmiset omaksuvat ja oppivat asioita eri tavalla. Se on synnynäinen ominaisuus, johon ei voi vaikuttaa.

Opettaja oivalle vinkiksi, että mietipä niitä oppilaitasi, jotka eivät pysy opetustyylisi mukana, voisitko kenties muuttaa sitä niin, että esim. tekemisen kautta oppiminen olisi enemmän mahdollista. Opettajan puhua pälpättäminen tunnista toiseen, siitä hyötyy ja oppii kunnolla vain osa luokkasi oppilaista. Vika ei ole lapsissa, ei heidän kodeissaan jos opetus menee yli hilseen muilta oppilailta ja he rupeavat aikansa kuluksi häiriköimään.

Näin juuri vanhemmillakin on vastaus kaikkiin ehdotuksiin:
        "Opettaja oivalle vinkiksi, että mietipä niitä oppilaitasi, jotka eivät pysy opetustyylisi mukana, voisitko kenties muuttaa sitä niin, että esim. tekemisen kautta oppiminen olisi enemmän mahdollista. Opettajan puhua pälpättäminen tunnista toiseen, siitä hyötyy ja oppii kunnolla vain osa luokkasi oppilaista."

Miksiköhän olen vuosikausia opiskellut yliopistossa kasvatuspsykologian kursseja, perehtynyt konstruktivistisiin teorioihin ja suorittanut opetusharjoittelua ammattilaisten johdolla. No tietysti siksi, että saisin puhua pälättää yksinäni kaiket tunnit.

• hyvä, parempi, paras

vanhempien pitäisi pohtia syvällisesti tekemiään virheitä kasvattajana, kun eivät siihen pystyneet opettajatkaan. Opettajat eivät mielestään tee virheitä (no, muutama jotakin myönsi) ja jos tekevätkin, niin tyylillä, en muuta voinut ja puolustellen. Kuten se ope, joka listasi vanhempien huomautuksia ja puolusteli niitä (olisi pitänyt tarkastaa yli 20 oppilaan reput ja joka muisti nimen väärin).

Mutta yksikään ope ei ole myöntänyt esim. aika monen vanhemman esille tuomaa liikuntavälineiden turhaa raahaamista. Entä se kun ope oli pakottanut laktoosista kärsivät oppilaan juomaan maitonsa tai vääriä numeroita tokarissa?

Ollaan me vanhemmatkin täydellisiä eikä tehdä virheitä, ei ainakaan myönnetä niitä. Ja yritetään iltaisin korjata opettajien aiheuttamia vauiroita, eli esim paikata lastemme itsetuntoja, jotka opet ovat talloneet.

• hyvä parempi paras

että miten niin kritisoitu kevein perustein? Minä olen kyllä kauhuissani lukenut näitä vanhempien esimerkkejä siitä, miten joitakin lapsia on kohdeltu. Jossakinhan nekin ovat tapahtuneet.

• balanssi
        hyvä parempi paras kirjoitti:

että miten niin kritisoitu kevein perustein? Minä olen kyllä kauhuissani lukenut näitä vanhempien esimerkkejä siitä, miten joitakin lapsia on kohdeltu. Jossakinhan nekin ovat tapahtuneet.

Puhuit siitä, kun joku ilkeä ope oli laittanut "laktoosilapsen" juomaan lasin maitoa lapsiparat joutuvat kantamaan turhaan liikuntavälineitä kirjoitusvirheistä..

Onhan se kamalaa, kun lapsi joutuu juomaan lasin maitoa ja vessareissulle sen jälkeen, mutta onko se sinun mielestäsi ollenkaan kauhistuttavaa, kun suuri määrä vanhempia antaa lapsensa katsoa hirvittäviä elokuvia ja pelata karmeita pelejä?

Käsi sydämelle, kumpi on lapsen kehityksen kannalta tuhoisampaa? Entäpä yleisempää: ope, joka toimii näin tai vanhempi, joka ei piittaa ikärajoista?

Vastaustasi odotellen...Hiljaisuuden tulkitsen myöntymisen merkkinä... : )

• balanssi
        hyvä parempi paras kirjoitti:

KUMPI on lapsen kehityksen kannalta tuhoisampaa: se, että ope tekee kirjoitusvirheitä, laittaa lapset turhaan kantamaan liikuntavälineitä, antaa vanhempien mielestä väärän numeron/arvioinnin vai se, että vanhemmat antavat lastensa katsoa näitä kiellettyjä juttuja, totuttavat liikunnattomaan epäterveelliseen elämäntapaan?

Kysymykseen on uskaltanut vastata vain kaksi ja yllättäen he olivat niitä, jotka tajuavat sen, että nuo jutut eivät kuulu pienille lapsille...

Osa (vai onko se edelleenkin se yksi ja sama "ei saa" -tyyppi) on sitä mieltä, että ope ei saa vanhempien toimintaa kritisoida. Kertokaapa, mitä open kuuluu tehdä tilanteessa, jossa hänellä on luokasssan vaikkapa ekaluokkalainen äärimmäisen keskittymiskyvytön, liian vähän unta saava, aggressiivinen, K-leffoja katseleva ja päivittäin tietokoneen kanssa tunteja pelaava pienokainen, jonka koulunkäynnistä ei väsymyksen ja levottomuuden takia tule yhtään mitään. Entäpä, jos samanlaisia tapauksia on luokassa vaikkapa useampikin... Onko syy huonossa opessa, jos homma ei oikein etene vai kentien jossain muualla?

Eikö opettajalla todellakaan ole näissä tilanteissa oikeus ja VELVOLLISUUS PUUTTUA kodin kasvatustyöhön?

• balanssi
        balanssi kirjoitti:

KUMPI on lapsen kehityksen kannalta tuhoisampaa: se, että ope tekee kirjoitusvirheitä, laittaa lapset turhaan kantamaan liikuntavälineitä, antaa vanhempien mielestä väärän numeron/arvioinnin vai se, että vanhemmat antavat lastensa katsoa näitä kiellettyjä juttuja, totuttavat liikunnattomaan epäterveelliseen elämäntapaan?

Kysymykseen on uskaltanut vastata vain kaksi ja yllättäen he olivat niitä, jotka tajuavat sen, että nuo jutut eivät kuulu pienille lapsille...

Osa (vai onko se edelleenkin se yksi ja sama "ei saa" -tyyppi) on sitä mieltä, että ope ei saa vanhempien toimintaa kritisoida. Kertokaapa, mitä open kuuluu tehdä tilanteessa, jossa hänellä on luokasssan vaikkapa ekaluokkalainen äärimmäisen keskittymiskyvytön, liian vähän unta saava, aggressiivinen, K-leffoja katseleva ja päivittäin tietokoneen kanssa tunteja pelaava pienokainen, jonka koulunkäynnistä ei väsymyksen ja levottomuuden takia tule yhtään mitään. Entäpä, jos samanlaisia tapauksia on luokassa vaikkapa useampikin... Onko syy huonossa opessa, jos homma ei oikein etene vai kentien jossain muualla?

Eikö opettajalla todellakaan ole näissä tilanteissa oikeus ja VELVOLLISUUS PUUTTUA kodin kasvatustyöhön?

...

• Hyvä, parempi, paras
        balanssi kirjoitti:

Totta kai lapsen kehityksen kannalta on tuhoisampaa se, että hän saa vaikka katsella K-leffoja ja ei nuku tarpeeksi, kuin open kirjoitusvirheet. Ja mieleestäni opettaja voi ASIALLISESTI tiedustella nukkumisesta ym, jos huomaa, että lapsi on väsynyt tai levoton.

MUTTA: Opettaja on kalliisti koulutettu ammattilainen. Oikeinkirjoitus pitäisi kuulua hänellä perustaitoihin. Ja paheksun kovasti, jos pienillä lapsilla raahuutetaan monia liikuntakamppeita "varoiksi" mukana. Ope tuo ne itse yleensä autolla, eli ei hänelle siitä mahdotonta haittaa ole. Ja se laktoosijuttu: on lapselle aika kova häpeä, jos sen maitolasin jälkeen joutuu vessaan hädällä (ehtiikö edes ajoissa - tiedän tunteen sillä kärsin itse laktoosista). Voi aiheuttaa jopa kiusaamista...

Luulisin, että useimmat vanhemmat tajuavat nuo K-leffat ja pelit, nukkumiset, syömiset, liikkumiset... kuten myös useimmat opet ovat asiallisia ammattilaisia.... mutta eivät kaikki. Yhä tukka pystyssä mietin noita "kauhujuttuja" mitä tällä palstalla olen lukenut. Siis näitä, mitä lapsi on saanut open taholta kestää ilman anteeksipyyntöä... Mitäs niihin sanot. Vai oletko sitä mieltä, että kun OSA vanhemmista on jästipäitä, voi opekin olla ihan mitä vaan. Ja että open ei tarvi virheitään myöntää, koska ei tee niitä mielestään ja että open ei tarvi osata oikeinkirjoitusta.

• äitee +4

ihan hyviäkin juttuja on tuonne tullut, mutta lähtökohta on mielestäni silti väärä. Opettaja tekee työtä ja vanhemmat on vanhemmat ja tekevät jotakin työtä hekin. Kasvattaessa tekee aina virheitä se on selvä ja joskus jotakin mitä ei toisena päivänä tulisi mieleen jne..

Työ on kuitenkin eri juttu. Sitä ei tehdä musta tuntuu perustein tai ei saisi tehdä. Kasvattaminen koulussa on aika tiukkaan säädelty ja ohjeistettu eikä siinä ole omalle elämänkatsomukselle annettu opelle sijaa..

Periaatteessa on ihan sama opettaako lapsia vai sorvaako jotakin laakeria. Homma on tehtävä annettujen ohjeiden mukaan jotta lopputulos on se mitä palkanmaksaja odottaa. Viallisesta ja väärin tehdystä laakerista on tosin paljon vähemmän haittaa kuin huonosti opetetusta lapsesta..

On tietysti ihmisiä joille on ihan sama miten hommat hoitaa ja se pätee niin töissä kuin kotonakin. Läsnäolo ei ole kasvatusta, mutta ensimmäinen edellytys kasvatukselle. sama pätee työssä jos sinne vaan menee ja siellä on ja tekee jotain mitä käsketään ilman omaa ajatusta niin seuraus on huono ope keskustelu.. tai mikä tahansa muu duunari! Kyllä kaikessa tekemisessä ja varsinkin ihmisten kanssa toimiessa on oltava ajatus mukana ja lopputulos vasta kertoo onko tehty oikein, ihan sama onko kyse opesta tai vanhemmasta.

Toisaalta kummankaan ei ole mahdollista muuttaa toista ja vaikea on yrittää korjata toisen tekemää vahinkoakaan. Vanhemmilla on se etu että he voivat vaatia muutosta ja tehdä esim kouluvaihtoja jos tilanne todella paha. Open on mentävä sillä mitä on ja yritettävä ehkä ohjailla tilannetta heikoin tuloksin.. Ei koulupäivä riitä ihmiseksi opettamiseen jos ei koti sitä tee. Käsitys vaan millaisia lasten tulee olla vaihtelee aika rutkasti..

Tuosta kasvatuksesta vielä. Monikaan ei ajattele kasvatustaan projektina vaan toimitaan miten kulloinkin sattuu ja kivalta tuntuu. Seuraukset ovat nähtävissä.. Sama ihminen joka onnistuu kouluttamaan koirasta hyvätapaisen ja tottelevaisen saattaa olla täysin avuton lapsensa kanssa ja tehdä kaiken juuri niin kuin ei eläimenkään kanssa tekisi ja kuitenkin on kyse paljon isommasta asiasta.

Opetustyön tulos on helposti mitattavissa. Kasvatustyön huonot tulokset on myös helposti havaittavissa, mutta niiden korjaaminen ei onnistu useinkaan kotiväeltä ilman toisten apua.

Haa taas ajatus lähti kulkemaan omia ratojaan.. alunperin kyse oli omista mokista alalla ja kyllähän niitä on tullut tehtyä, mutta nykytiedolla sellaisia pieniä joista ei haittaa ole ollut sen enempää.. kukaanhan ei ole niin täydellinen että aina onnistuisi. Pointti onkin siinä että onnistuu tukemaan siitä lapsesta hyvin toimivan ja kompaktin kokonaisuuden aikuisuuteen mennessä. Monta mokaakin voi tehdä jos onnistuu tekemään enemmän oikein?

Parempi olisi verrata edelleen vanhemman omaa työn tulosta kuin kasvatusta opettajan duuniin. Kyse on kuitenkin leipätyöstä vaikka kai kutsumukset yms soveltuvuudet sanelee paljon tässäkin asiassa. Edelleen on myös tabu jos ope on huono. Sellaisiakin ihan oikeasti on joilla ei homma suju, mutta niiden kanssa on silti kestettävä vaikka kaikki kenties tietää mitä siitä seuraa..

• balanssi

• Hyvä, parempi, paras

kolme. Vastaa sinä puolestasi siihen, että ovatko KAIKKI opettajat mielestäsi rautaisia ammattilaisia, tasapuolisia, empaattisia, itsensä likoon laittavia, lapsia ajattelevia... Ja vastaa myös siihen, että pitääkö mielestäsi open osata oikeinkirjoitusta, onko oikein raahuuttaa liikuntakamppeita turhaan mukana, onko oikein juottaa laktoosista käsivälle maitoa, onko oikein pudottaa musiikkia harrastavalta lapselta numero 3 pykälää ja vaikka mitä.... ja kaikki nuo käsittääkseni ilman anteeksipyyntöä.

• balanssi
        Hyvä, parempi, paras kirjoitti:

kolme. Vastaa sinä puolestasi siihen, että ovatko KAIKKI opettajat mielestäsi rautaisia ammattilaisia, tasapuolisia, empaattisia, itsensä likoon laittavia, lapsia ajattelevia... Ja vastaa myös siihen, että pitääkö mielestäsi open osata oikeinkirjoitusta, onko oikein raahuuttaa liikuntakamppeita turhaan mukana, onko oikein juottaa laktoosista käsivälle maitoa, onko oikein pudottaa musiikkia harrastavalta lapselta numero 3 pykälää ja vaikka mitä.... ja kaikki nuo käsittääkseni ilman anteeksipyyntöä.

Mielestäni...Opettajat, ainakin luokanopettajat, ovat 90%:sti empaattisia, oikeudenmukaisia, tunnollisia, rautaisia ammattilaisia, jotka tekevät todella vastuullista ja kuormittavaa työtä ja osaavat myös pyytää anteeksi. Arvostan ja kunnioitan kovasti heitä!

Kyllä open pitää osata oikeinkirjoitusta, mutta "tiedotteet" eivät ole se ainoa tai oikea mittari, jolla heidän kirjoitus- tai opetustaitoaan tulisi analysoida. Tärkeintä niissä lienee tiedotus!? Itseäni ei ainakaan ole koskaan haitannut opettajien viesteissä ilmenneet kirjoitusvirheet. Maailma ei ole minulle niin mustavalkoinen, että pelkän viestin perusteella epäilisin open opetustaitoa. Olen iloinen, että saan viestiä tapahtumista ym. Osaan myös asettua open asemaan ja miettiä, miksiköhän viestiin on tullut kirjoitusvirhe, jos toinenkin...

Kukaan opettaja ei ole koskaan ollut epäoikeudenmukainen lapsilleni. Toisaalta olen kyllä mieheni kanssa käyttänyt rutkasti aikaa lastemme kasvatukseen ja yhdessäoloon ja se on kummasti helpottanut lastemme koulutietä - palautteen perusteella myös opettajan työtä... : )

En edellytä opelta ennustajan kykyä seuraavan päivän säätä ajatellen. Hassulta tuntuu, että aikuinen ihminen kuvittelee opettajan kiusallaan vaativan lapsia raahaamaan varusteita edestakaisin. Ymmärrän kouluelämää sen verran, että opesta riippumattomista syistä muutoksia tulee pakostakin. Se on vain elämää. Enemmän olisin huolissani lapsista, jotka raahaavat vuoroviikoin tavaroitaan kahden kodin välillä tuntematta kuuluvansa oikein mihinkään tai kenellekään...

Ts. olen sitä mieltä, että Suomessa on huippuhyvät opet. Joukossa on varmaan joitakin, joille jokin muu ala sopisi paremmin. Sen sijaan olen sitä mieltä, että vanhempien joukossa vastuuttomien tapausten määrä on pelottavan suuri. Jos Suomen vanhemmat hoitasivat edes puolittain tehtävänsä niin hyvin kuin opettajat omansa, meidän ei tarvitsisi kauhistella käytöstavattomia lapsia!

• Sami_

Meihin ei sovi mikään kohdista 1-4, mutta erään opettajan kakaroihin sopii kaikki...

• eivät kerro

Ei minusta nuo kohdat 1-4 kuullosta mitenkään tavattomilta virheiltä vaan ne ovat ihan normaalia elämää monelle. Katsotaa elokuvia, löhöillään ja syödään makeaa JNE.
        NÄILLÄKIN EVÄILLä saa lapsesta ihan normaalin ja tasapainoisen.ja aina voi miettiä, että minkä ikäisistä lapsista miloinkin puhutaan. Eli puhutaanko 16-vuotiaasta vai 7-vuotiaasta.

Ei se nyt ihan niin mene, että jotkut tietyt asiat aiheuttavat automaattisesti tuhoa lapsessa. EI lapsi ole mikään kone, että kun siihen kaataa jotain niin siitä tulee sitten tietynlainen.
        ELI joku tietty, tietyt yksittäiset asiat eivät eivät määrää sitämiten lapsi koulussa käyttäytyy.

• balanssi

Minäkin tunnen YHDEN sellaisen opettajan, mutta KYMMENIÄ sellaisia vanhempia!

• balanssi
        eivät kerro kirjoitti:

Ei minusta nuo kohdat 1-4 kuullosta mitenkään tavattomilta virheiltä vaan ne ovat ihan normaalia elämää monelle. Katsotaa elokuvia, löhöillään ja syödään makeaa JNE.
        NÄILLÄKIN EVÄILLä saa lapsesta ihan normaalin ja tasapainoisen.ja aina voi miettiä, että minkä ikäisistä lapsista miloinkin puhutaan. Eli puhutaanko 16-vuotiaasta vai 7-vuotiaasta.

Ei se nyt ihan niin mene, että jotkut tietyt asiat aiheuttavat automaattisesti tuhoa lapsessa. EI lapsi ole mikään kone, että kun siihen kaataa jotain niin siitä tulee sitten tietynlainen.
        ELI joku tietty, tietyt yksittäiset asiat eivät eivät määrää sitämiten lapsi koulussa käyttäytyy.

Pointti näissä juituissa lieneekin se, että joku vanhemmista nostaa hirveen haloon opettajasta, joka tekee kirjoitusvirheitä tai raahauttaa turhaan liikuntavarusteita, mutta toisaalta vanhemmat ovat täysin kykenemättömiä katsomaan peiliin ja miettimään, mikä osuus "lapsen traumoista" on opesta lähtöisin, mikä puuttumattomasta kotikasvatuksesta!

Näisä keskusteluissa olen itse puhunut alakoululaisista ja minusta on kyllä hävytöntä ja edesvastuutonta, jos aikuiset sallivat kielletyt jutut 7-12 -vuotiaille. Näissä jutuissa mainitut opettajien mokat ovat aika kevyttä kauraa esim. näihin lueteltuihiin kohtiin verrattuna -minun mielestäni!

• sellainen kunnon
        balanssi kirjoitti:

Minäkin tunnen YHDEN sellaisen opettajan, mutta KYMMENIÄ sellaisia vanhempia!

ope, jota toivoisin kovasti lapsilleni, mutta mahtuuko ajatusmaailmaasi semmoista, että jotkut opet ovat yksinkertaisesti arvostelun yläpuolella ja aina kovasti oikeassa.

meillä ei katsota kiellettyjä juttuja. meilä mennään ajoissa nukkumaan. meillä harrastetaan urheilua kilpatasolla ja pleikkarit ovat kiellossa.

silti lapsiini (4 kpl) kohdistuu opettajien puolesta kummallista käytöstä. Kahdella on tosi kiva, ihana ope. Lukihäiriöstä kärsivä lapseni on pystynyt täysin tämän open vuoksi olemaan ns normaalikoulussa. Mutta ne kaksi muuta...

Yksi poikani on ekalla luokalla. Hänen luokallaan on poika, joka edustaa samaa uskontokuntaa kuin ope. Ja saa kaiken anteeksi. Kyseinen poika on mm. repinyt poikani vaatteita, sotkenut läksyt, aloittanut tappelun, valehdellut... ja kaikkiin noihin tapahtumiin on ope löytänyt syyn pojastani (olithan sinäkin mukana, ei kai kukaan yksin, ja varmaan xxx ihan vahingossa tönäisi...)

Toinen, tyttäreni opettaja on ns. musikaalinen. ei voi ymmärtää tyttäreni (myös muiden lasteni) urheiluharrastusta. Sanoo useín, että turhaan sinä noissa kisoissa kuljet, eivät ne leipää tuo. Lukisit ennemmin vaikka läksyjä... ja tyttöni koulumenestys on aina ollut kiiettävää luokkaa.

Mitäs siihen sanot, balanssi. Kaikkiko te olette ihan virheettömiä?

• Äiti 4:lle

lasten kanssa. Mitä syytä hänellä olisi kritisoida "tuntematonta" tahoa, kun ei kuitenkaan ole iltaisin tai viikonloppuisin lasten kotona näkemässä mitä siellä tapahtuu? Vai uskooko opettaja sitä samaa lasta, joka kotona valehtelee vanhemmilleen koulun tapahtumista?

En minäkään kritisoi pomoni vaimoa, tai miniäni vanhempia. Ei kuulu minulle heidän ajatuksensa tai tekemisensä.

• ope 26:lle

Vanhemmatkaan ei ole näkemässä koulun todellisuutta, mutta siitä huolimatta jotkut uskovat sumeilematta lastensa tarinat tarkistamatta opettajalta hänen mielipidettäään tapahtuneeseen!! Toki suurin osa vanhemmista on fiksuja ja he osaavat suodattaa lastensa tarinat oikean filtterin läpi ja KYSYÄ tarvittaessa opettajalta.

Jos uskoisin kaikki luokkani lasten tarinat, saisin päivittäin tehdä lastensuojeluun ilmoituksia lasten pahoinpitelyistä, heitteillejätöstä jne. jne.

• keskustelulla tasoa

Minua ei ainakaan kiinnosta pätkääkään ajatella satojen oppilaideni vanhempia. En ole heillä töissä enkä heidän palvelijansa, toisin kuin tässäkin ketjussa on väitetty. Teen työtä oppilaiden eteen, en heidän vanhempiensa.

Silloin kun kohtaan kyvyttömiä, välinpitämättömiä tai rakkaudettomia vanhempia, tulee suru puseroon lapsen puolesta. Turha on kuitenkaan kritisoida. Jos ei vanhempi ole nähnyt valoa siihen mennessä, kun lapsi on tullut yläasteelle, tuskinpa näkee sen jälkeenkään. Eivät siinä open kritiikit auta.

Sen vain sanon, että lähes poikkeuksetta hyvien, rakastavien ja huolehtivien vanhempien lapset loppujen lopuksi aina pärjäävät. Voi olla murkkuikää ja oppimisvaikeuksia ja aallonpohjia, mutta jos vanhemmat ovat tehtävänsä tasalla, tilanne yleensä saadaan pelastettua. Tällaiset vanhemmat pyrkivät yhteistyöhön koulun kanssa eivätkä keskity syyttämään koulua ongelmista. Yhdessä yritetään kaikki parhaamme mukaan tukea lasta. Useimmat tuntuvat näissä keskusteluissa kokonaan unohtavan, että lapsesta on kyse, ei opettajista ja vanhemmista.

Miksi te haluatte käydä typerää ja turhaakin turhempaa valtataistelua netissä?! Menkää sen sijaan juttelemaan lapsenne kanssa, kysykää, että mitäs muuten teette äikässä juuri nyt tai katsotaanko yhdessä nuo ruotsin sanat. Tai jutelkaa muuten vaan, käykää vaikka kävelyllä.

Ja suhtautukaa opeen avoimin mielin. Lähes sadan prosentin varmuudella hän haluaa lapsellenne vain hyvää, vaikka ei aina osaa, jaksa tai pysty olemaan se täydellinen opettaja.

• Leonardo

Kirjoitit hienosti asiaa. Kunnioitan mielipiteitäsi ja olen kanssasi täysin samaa mieltä.

• samaa mieltä kanssasi

...

• ilmaisu

osoittaa, että opettajissa on paljon parantamisen varaa. Alle keskitason näyttää olevan runsas 90 %! Kovin hyvää arvosanaa ei saa kovin monta opettajaa. Pääsääntöisestihän opettajat ovat palveluammatissa, ja siksi heiltä odotetaan hyvää käytöstä ja nöyrää mieltä. Sen oppii vasta vuosien päästä, kun ensi huuma on ohi, kun silloin varsinkin nuoret opettajat haluavat näyttää "ammattitaitonsa" ekä keskity siihen mikä on olennaita, palvelemaan oppilaita.
        Mutta aika nopeasti heidät pudotetaan maan pinnalle, ja silloin karsiutuu ne opettajat, jotka luulevat itsestään liian paljon.

• Sylttytehdas
        ilmaisu kirjoitti:

osoittaa, että opettajissa on paljon parantamisen varaa. Alle keskitason näyttää olevan runsas 90 %! Kovin hyvää arvosanaa ei saa kovin monta opettajaa. Pääsääntöisestihän opettajat ovat palveluammatissa, ja siksi heiltä odotetaan hyvää käytöstä ja nöyrää mieltä. Sen oppii vasta vuosien päästä, kun ensi huuma on ohi, kun silloin varsinkin nuoret opettajat haluavat näyttää "ammattitaitonsa" ekä keskity siihen mikä on olennaita, palvelemaan oppilaita.
        Mutta aika nopeasti heidät pudotetaan maan pinnalle, ja silloin karsiutuu ne opettajat, jotka luulevat itsestään liian paljon.

Opettajan ammatti ei vieläkään ole palveluammatti.

Palveluammatissa myydään jotakin palvelua, jonka asiakas ostaa, jos kokee sen tarpeelliseksi. Suomessa on vielä laki, joka pakottaa opiskelemaan, halusi tai ei. Kouluun ei ole pakko mennä, mutta jotenkin opetus on järjestettävä.

Ovatko lääkärin, kirvesmiehen, lakimiehen ja sosiaalityöntekijän ammatit palveluammatteja? Jos ajatellaan, että he tekevät jotakin minun hyväkseni, niin totta kai, kaikki ovat palveluammatteja. Lääkäri parantaa minut, kirvesmies rakentaa talon jne.

Entä jos olenkin sairas, ja lääkäri haluaa lähettää minut pakkohoitoon. Tässä tapauksessa minä en varmasti koe lääkärin toimintaa palveluna. Lääkäri on varmasti asiantuntija, joka pystyy määrittelemään tilani paremmin kuin minä. Lääkäri päättää hoidosta, minun parhaaksi. Ei niin, että hän haluisi palvella minua ja halujani. Todennäköisesti hän tietää minua paremmin, mikä on minulle hyväksi pidemmän ajan kuluessa, ja tekee päätöksen.
        Voidaanko siis päätellä, että lääkärin työ on asiantuntijan työtä?
        Voisiko opettajan työ olla myös enemmän tämän kaltaista?

Palveluammatti se ei kuitenkaan ole.

• maittaa
        ilmaisu kirjoitti:

Niinpä. Ilmankos suomalainen koululaitos onkin täydellisen kaaoksen vallassa. Kansainväliset tutkimuksetkin osoittavat, miten huonosti kouluissamme opitaan. Saksalaisetkin parveilevat vierailemassa täällä, jotta voivat ottaa virheistämme oppia. Todellakin kuka tahansa voi havaita, että vähintään 90% prosenttia opettajista on huonoja. Johan sen nimettömät nettikeskustelutkin todistavat, kuten kuka tahansa järkevä ihminen voi havaita. Pakkohan sen on olla totta, kun siitä oikein netissä kirjoitetaan.

Jos joku teidän lapsistanne on selvinnyt koulusta hengissä, oppinut lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan sekä saanut jatko-opintopaikankin ja sitten valmistunut ammattiin, kyse on varmasti onnenkantamoisesta, josta kannattaa kiittää opettajien sijaan vaikka kotitonttua.

• sitä kaivataan
        maittaa kirjoitti:

Niinpä. Ilmankos suomalainen koululaitos onkin täydellisen kaaoksen vallassa. Kansainväliset tutkimuksetkin osoittavat, miten huonosti kouluissamme opitaan. Saksalaisetkin parveilevat vierailemassa täällä, jotta voivat ottaa virheistämme oppia. Todellakin kuka tahansa voi havaita, että vähintään 90% prosenttia opettajista on huonoja. Johan sen nimettömät nettikeskustelutkin todistavat, kuten kuka tahansa järkevä ihminen voi havaita. Pakkohan sen on olla totta, kun siitä oikein netissä kirjoitetaan.

Jos joku teidän lapsistanne on selvinnyt koulusta hengissä, oppinut lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan sekä saanut jatko-opintopaikankin ja sitten valmistunut ammattiin, kyse on varmasti onnenkantamoisesta, josta kannattaa kiittää opettajien sijaan vaikka kotitonttua.

Aivan, osuit asian ytimeen. Koululaitos on kaaoksessa ja kouluissa opitaan huonosti.
        Syy on yksinkertaisesti se, että opettajat eivät enää osaa ammattiaan. He panostavat liikaa lapen kiusaamisen, kuin lapsen oppimiseen.
        Kiusaamisella tarkoitan sitä, että hitaammin oppiva lapsi on opettajien mielestä hullu ja tyhmä. Kun opettajaa ei huvita opettaa, hän sysää vastuun lapselle itselleen, eikä halua edes auttaa.
        Kaikki lapset eikäaikuisetkaan ole koskaan sman tasoisia, joku oppii nopeasti ja hitaammin, mutta kaikki oppivat. On paljolti opettajista kiinni, miten asian saa ymmärretyksi, sillä sehän on opettajan tehtävä, siksi koulua käydään. Kukaan ei mene kouluun jo osaavana.
        Mutta jos opettajatkaaneivät ole itse omia kouluja ja kursseja käynyt, kuinka he voisivatkaan osata opettaa.
        On helpompi pitää lapsia idiootteina, kun ei opettaja itsekkään osaa, niin ei tule ilmi että opettaja ei ole ammattitaitoinen, vaan samanlainen idiootti,kun osaa sivuuttaa oman ongelmansa.
        Siksi olisi tärkeää valikoida tarkoin opettajien koulukseen sopivat henkilöt, ja testata sekä vaatia heidän pitämään taso erilaisten pakkokursseilla ja koulutuksilla. Jos opettaja onhuono, ei oppilaistakaan voi viisaita tulla.

• sko
        maittaa kirjoitti:

Ei kun juuri päinvastoin! Mm. hiljattainen Pisa-tutkimus osoitti suomalaisten koululaisten ylivertaisuuden taidoissa ja siksi olemme saaneet ulkomaisia vieraita. Kun halutaan ottaa oppia siitä, miten täällä opetetaan kun oppilaamme niin hyvin pärjäävät.

Mihin perustuu väite että 90% opettajista on huonoja? Oikein peräti omaan tutkimukseesiko?? Kirjoittaisit asiallisesti niin viesteilläsi olisi edes jotain painoarvoa.

• maittaa
        sko kirjoitti:

Ei kun juuri päinvastoin! Mm. hiljattainen Pisa-tutkimus osoitti suomalaisten koululaisten ylivertaisuuden taidoissa ja siksi olemme saaneet ulkomaisia vieraita. Kun halutaan ottaa oppia siitä, miten täällä opetetaan kun oppilaamme niin hyvin pärjäävät.

Mihin perustuu väite että 90% opettajista on huonoja? Oikein peräti omaan tutkimukseesiko?? Kirjoittaisit asiallisesti niin viesteilläsi olisi edes jotain painoarvoa.

Ironian tajussasi on toivomisen varaa. Nimenomaan juuri tuota yritin sanoa. Suomessa on maailman korkeimmin koulutetut peruskoulun opet, mikä tuolle eräällekin kursseja kaipaavalle tiedoksi. Lisäksi pisa-tutkimusten mukaan suomalaiset lapset oppivat parhaiten, vaikka kouluun panostetaan rahallisesti eurooppalaista keskitasoa vähemmän. Mutta silti joku uskoo, että 90% opeista on huonoja. Kumma yhtälö. Taidan lopettaa näiden juttujen lukemisen, koska haluan mieluummin unohtaa, kuinka pahansuopia, kateellisia ja katkeria ihmiset ovat.

• pysyt perässä muutoksissa
        sko kirjoitti:

Tässä tuli äskettäin telkusta ohjelma, missä yrityksissä vastaavat johtajat valittelivat, että nykyisin tulevat insinöörit ym korkeasti koulutetut ihmiset eivät osaa heille tarkoitettuja tehtäviään suorittaa niinkuin ennen.
        Ennen koulusta tulevan inssin pystyi heti laittamaan vaativaan tehtävään ja hän osasi itsenäiseti tehäd kuuluvat työt, nykyisin yritys joutuu vielä itse kouluttamaan hetitä vuoden verran, ennenkuin heille luotetaan vaativia tehtäviä. Että niin on koululaitokset muuttuneet.

Oppilaat itsekin sanoivat, että koulusta ei enää saa niin hyvää opetusta, kuin aiemmin, että minia kursseja on jouduttu lopettamaan ja niitä ei yksinkertiassti voi enää suorittaa. Säästö syistä! Sopii vaan kysyä, että miten siinä säästetään, kumpi on halvempi valmis inssi, vai siinä että yritys vielä kouluttaa lisävuoden?
        Samaa voi sanoa peruskouluista.
        Kun opettajat ovat ammattitaidottomia, säästösyistä palkataan epäpäteviä, joilla ei ole hajuakaan opetustyöstä. Se vaan kostautuu lapsiin, mutta sehän sopii opettajille, kun syy vieritetään lasten niskoille, lapsi vaan on tyhmä kun ei osaa. Ja syy on epäpätevän opettajan, mutta kun he eivät sitä myönnä.

• sko
        maittaa kirjoitti:

Ironian tajussasi on toivomisen varaa. Nimenomaan juuri tuota yritin sanoa. Suomessa on maailman korkeimmin koulutetut peruskoulun opet, mikä tuolle eräällekin kursseja kaipaavalle tiedoksi. Lisäksi pisa-tutkimusten mukaan suomalaiset lapset oppivat parhaiten, vaikka kouluun panostetaan rahallisesti eurooppalaista keskitasoa vähemmän. Mutta silti joku uskoo, että 90% opeista on huonoja. Kumma yhtälö. Taidan lopettaa näiden juttujen lukemisen, koska haluan mieluummin unohtaa, kuinka pahansuopia, kateellisia ja katkeria ihmiset ovat.

Pahoittelen kyvyttömyyttäni ymmärtää ironiaasi. Olen vaan sen verran lueskellut tämänkin viestiketjun tekstejä että juuri tuolla kirjoittamallasi tavallahan nuo vanhemmat meitä opettajia teilaavat. En ehkä jaksanut riittävästi paneutua tekstisi nyansseihin vaan luin sen samana moskana kuin edelliset "kritiikitkin". Hyvää päivänjatkoa.

• piru raamattua
        pysyt perässä muutoksissa kirjoitti:

Tässä tuli äskettäin telkusta ohjelma, missä yrityksissä vastaavat johtajat valittelivat, että nykyisin tulevat insinöörit ym korkeasti koulutetut ihmiset eivät osaa heille tarkoitettuja tehtäviään suorittaa niinkuin ennen.
        Ennen koulusta tulevan inssin pystyi heti laittamaan vaativaan tehtävään ja hän osasi itsenäiseti tehäd kuuluvat työt, nykyisin yritys joutuu vielä itse kouluttamaan hetitä vuoden verran, ennenkuin heille luotetaan vaativia tehtäviä. Että niin on koululaitokset muuttuneet.

Oppilaat itsekin sanoivat, että koulusta ei enää saa niin hyvää opetusta, kuin aiemmin, että minia kursseja on jouduttu lopettamaan ja niitä ei yksinkertiassti voi enää suorittaa. Säästö syistä! Sopii vaan kysyä, että miten siinä säästetään, kumpi on halvempi valmis inssi, vai siinä että yritys vielä kouluttaa lisävuoden?
        Samaa voi sanoa peruskouluista.
        Kun opettajat ovat ammattitaidottomia, säästösyistä palkataan epäpäteviä, joilla ei ole hajuakaan opetustyöstä. Se vaan kostautuu lapsiin, mutta sehän sopii opettajille, kun syy vieritetään lasten niskoille, lapsi vaan on tyhmä kun ei osaa. Ja syy on epäpätevän opettajan, mutta kun he eivät sitä myönnä.

Pisa-tutkimukset ovat hyvin tuoreita eli se ajan seuraamisesta. Jos olisit katsonut Mot-ohjelman tarkasti, olisit havainnut, että insinöörien ammattitaidottomuus ei johdu huonosta opetuksesta vaan opetuksen vähenemisestä, joka ei ole opettajien vika. Ammattikorkeissa rahat käytetään suunnittelijoiden ja päälliköiden palkkoihin ja karsitaan opettajia ja oppituntien määrää ja viedään näin opiskelijoilta mahdollisuus saada opetusta.

• eräs äiti

Joulujuhlissa vanhemmat höpöttivät omiaan lasten esitysten aikana, kännykät soivat yms häiritsevää käytöstä. Kyllä opettajilla olisi silloin ollut oikeus puuttua asiaan. Jos vanhemmat ette osaa olla kunnolla lasten esitysten aikana, älkää tulko ollenkaan, kiitos. Opettajat olisivat voineet laittaa nuo käytöstavattomat ihmiset vaikka nurkkaan. Ei ihme jos lapsilla on käytösongelmia, kun vanhemmilla itselläänkään ei ole mitään tapoja.

• Huono vanhempi

Olen poikani ala-asteen opettajalta saanut kuulla, että pojan pitäisi muuttaa elintapojaan. Paheksuntaa on tullut, kun ope on kautta rantain kysellyt, että pelaako poika pleikkaa kaiken illat, nukkuuko huonosti ja katseleeko liian väkivaltaisia elokuvia. Ulkoillakin pitäisi enemmän.

No, meillä mennään nukkumaan klo 21.00. Ei ole edes viedoita talossa saati pleikkaria, tietokonetta ei ole lasten lupa aukaista. Ulkoillaan varmasti riittävästi; talvella poika pelaa jääkiekkoa ja hiihtää (4-5 kert/viikko) ja kesällä pelaa jalkapalloa ja juoksee.

Syy väsymykseen ja "levottomuuteen" löytyi tämän open opetuksessa; opettaja ei yksinkertaisesti jaksanut tehdä asioista tarpeeksi mielenkiintoisia oppilaille. Valitti aika monelle muullekin, miten lapset eivät seuraa ja ovat levottomia ja väsyneitä.

• MINUN lasta pitää viihdyttää

Just joo, meidän lasta täytyy viihdyttää, että se viitsii opiskella ja oppia. HALOOOOOOOOOOO!
        Ope on ope, jonka tehtävä on opettaa, eikä toimia sirkustirehtöörinä! Open on aika vaikea saada asia mielenkiintoiseksi, jos kotielämä on pelkkää viihdykettä ja vailla vastuuta. Vai, että syy väsymykseen oli open opetustaidossa... TAIVAS VARJELE, millaista pajunköyttä täällä vanhemmat syöttävät itselleen ja vieläpä uskovat sokeasti siihen, etteivät vaan joudu ottamaan vastuuta mussukoittensa koulunkäynnistä ja riittämättömästä kasvatuksesta!

• huono vanhempi
        MINUN lasta pitää viihdyttää kirjoitti:

Just joo, meidän lasta täytyy viihdyttää, että se viitsii opiskella ja oppia. HALOOOOOOOOOOO!
        Ope on ope, jonka tehtävä on opettaa, eikä toimia sirkustirehtöörinä! Open on aika vaikea saada asia mielenkiintoiseksi, jos kotielämä on pelkkää viihdykettä ja vailla vastuuta. Vai, että syy väsymykseen oli open opetustaidossa... TAIVAS VARJELE, millaista pajunköyttä täällä vanhemmat syöttävät itselleen ja vieläpä uskovat sokeasti siihen, etteivät vaan joudu ottamaan vastuuta mussukoittensa koulunkäynnistä ja riittämättömästä kasvatuksesta!

ala-asteelle. Luokassa oli 16 oppilasta. Tunnen aika lailla kaikki vanhemmat (naapureitani) ja YLI PUOLELLE oli opettaja jaellut neuvojaan nukkumaanmenoajoista, videoiden katselusta, liikkumisesta ym sillä open mielestä eivät lapset jaksaneet keskittyä tarpeeksi. Ja kukaan vanhemmista ei myöntänyt, että heidän elintavoissaan olisi mitään järisyttävää korjaamista.

Tämän open tyyli oli se, että kun vilkkaat (3-luokkalaiset) lapset tulivat välkältä, alkoi asian paukuttaminen päähän. Asiasta ei lipsuttu yhtään, kysymyksiä ei juurikaan sallittu (hän opettaa, hän puhuu - tyylinen tantta). Jos joku halusi vaikka uskontotunnilla kertoa jostain sukulaisesta, joka kannatti
        jotakin "uskontovähemmistöä", oppilas vaiennettiin heti: tuo ei kuulu varsinaiseen asiaan, palataan siihen sitten myöhemmin. Luokka oli poikavaltainen ja tuntui, ettei ope saanut siihen mitään otetta. Olin itse joskus seuraamassa opetusta ja heikkoa oli; meinasin itsekin nukahtaa, niin tylsä ja monotoninen open yksinpuhelu oli.

Mitähän vastuuta minun pitäisi ottaa lapseni koulunkäynnistä, sillä numerot olivat kokeista hyviä? Lapseni oppi, mutta ei totisesti tämän open ansiosta, vaan siksi, kun teimme illalla yhdessä. Ja mitähän riittämätöntä kasvatuksesanni oli? Lapseni osaa käyttäytyä, osasi käyttäytyä tämän open tunnillakin, vaikka puolet lapsista touhusi omiaan, kun opetus oli TYLSÄÄ! Ja mistä päättelit, että kotielämänne on pelkkää viihdykettä?

• Huono vanhempi
        huono vanhempi kirjoitti:

ala-asteelle. Luokassa oli 16 oppilasta. Tunnen aika lailla kaikki vanhemmat (naapureitani) ja YLI PUOLELLE oli opettaja jaellut neuvojaan nukkumaanmenoajoista, videoiden katselusta, liikkumisesta ym sillä open mielestä eivät lapset jaksaneet keskittyä tarpeeksi. Ja kukaan vanhemmista ei myöntänyt, että heidän elintavoissaan olisi mitään järisyttävää korjaamista.

Tämän open tyyli oli se, että kun vilkkaat (3-luokkalaiset) lapset tulivat välkältä, alkoi asian paukuttaminen päähän. Asiasta ei lipsuttu yhtään, kysymyksiä ei juurikaan sallittu (hän opettaa, hän puhuu - tyylinen tantta). Jos joku halusi vaikka uskontotunnilla kertoa jostain sukulaisesta, joka kannatti
        jotakin "uskontovähemmistöä", oppilas vaiennettiin heti: tuo ei kuulu varsinaiseen asiaan, palataan siihen sitten myöhemmin. Luokka oli poikavaltainen ja tuntui, ettei ope saanut siihen mitään otetta. Olin itse joskus seuraamassa opetusta ja heikkoa oli; meinasin itsekin nukahtaa, niin tylsä ja monotoninen open yksinpuhelu oli.

Mitähän vastuuta minun pitäisi ottaa lapseni koulunkäynnistä, sillä numerot olivat kokeista hyviä? Lapseni oppi, mutta ei totisesti tämän open ansiosta, vaan siksi, kun teimme illalla yhdessä. Ja mitähän riittämätöntä kasvatuksesanni oli? Lapseni osaa käyttäytyä, osasi käyttäytyä tämän open tunnillakin, vaikka puolet lapsista touhusi omiaan, kun opetus oli TYLSÄÄ! Ja mistä päättelit, että kotielämänne on pelkkää viihdykettä?

Opetuksen ei tarvitse olla tylsää ollakseen hyvää. Tyttärelläni oli koko ala-asteen ihania opettajia, saivat asiat mielenkiintoisiksi ja lapset oppivat. Yksikään heistä ei valittanut, että oppilaat olivat väsyneitä. Sirkushuveja ei kukaan vaadi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      111
      4967
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3282
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      3019
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1757
    5. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      20
      1589
    6. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1520
    7. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      115
      1396
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      115
      1083
    9. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1079
    10. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      43
      1047
    Aihe