EF. 2:3 Paavali sanoo, että "olimme luonnostamme vihan lapsia, niinkuin muutkin"
---Mitä tarkoittaa "vihan lapsi"?
---Tarkoitetaanko tässä kaikkia ihmisiä, myös vastasyntyneitä"?
---Onko pieni lapsi lihasta syntynyt? (Joh. 3:6)
Jos on, niin mitä se tarkoittaa?
Ef. 2:3 Vihan lapsi
17
1853
Vastaukset
- RitariOlevainen
ja heidän mielestä vanhanliiton mukaan pakanat olivat vihanlapsia,mutta nyt Paavali on "herännyt" synnin unesta,ja käsittää,että jokainen ,myös juutalainen on Jumalan vihan alainen,sillä perusteella,että Aadam ja Eeva karkoitettiin paratiisista synnin tähden,tämän takia jokainen on vihanlapsi,olkoon kuka hyvänsä,mutta ei tuo viha tarkoita,että olisimme joatin vihan valtaamia tai muuten kirottuja vihan alle alistettuja.
Kristuksessa tuo vihollisuus poistuu kokonaan,niin lapsista kuin aikuisistakin,Kristuksen ansion tähden ovat lapset täysin vapautetut synnin lainalta,ja ovat sellaisenaan Jumalalle otolliset,siihen saakka,kunnes oppivat eroittamaan hyvän pahasta,muuta ikärajaa ei voi asettaa,ja siksi se on jokaisen kohdalla se mikä se on.
Kristuksen sovitus on täydellinen,ja on lapsiin nähden täysin voimassa tuohon mainittuun aikaan saakka,kunnes sitten tulevat valinnan eteen,uskoako vaiko ei evankeliumi,valinnan aikaa on periaatteessa koko tämä maanpäällinen elämämme.- Golgatan jälkeen
Room. 3:10
niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
Miksei Paavali sano, että nyt Jeesuksen kuoleman jälkeen lapset ovatkin sellaisenaan vanhurskaita? Ei sano niin kuin helluntailainen sanoo. Sanot: "Aadam ja Eeva karkoitettiin paratiisista synnin tähden,tämän takia jokainen on vihanlapsi,olkoon kuka hyvänsä..." (RitariOlevainen).
---
JUHANA LEHMUSKOSKI helluntalainen), entinen luterilainen pappi, kirjassaan YKSI KASTE (RV –82) sanoo taas:
”Pieni lapsi on samassa tilassa, jossa Aadam ja Eeva olivat paratiisissa ennen lankeemustaan” (sivu 79).
Oletko hänen kanssaan samaa mieltä?- RitariOlevainen
Golgatan jälkeen kirjoitti:
Room. 3:10
niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
Miksei Paavali sano, että nyt Jeesuksen kuoleman jälkeen lapset ovatkin sellaisenaan vanhurskaita? Ei sano niin kuin helluntailainen sanoo.Paavalin kanssa aivan samaa mieltä,että ei ole ketään vanhurskasta,ei lapsia eikä vanhuksia ,eikä ketään siitä väliltä.
lapset vaan ovat "viattomuutensa" perusteella vanhurskautetut Krsituksen työn perusteella,siihen saakka,kunnes oppivat eroittamaan hyvän pahasta.
Heillä ei ole ainuttakaan tekosyntiä tunnollaan,heidän ei tarvitse tehdä parannusta kuolleista teoista,koska eivät ole tehneet hyvää eikä pahaa,ja ns. perisynti on sovitettu Kristuksessa lasten kohdalla,"automattisesti",kunnes sitten tulevat yllämainittuun ikään,ja ovat kykenevät itse valitsemaan,joko pelastuksen,tai kulkevat elämäänsä niikuin yleensä suurin osa ihmisitä tekee,vaikka ovatkin lapsena kastetut,se ei heitä pelasta millään tavalla,kaiketi tuon käsität? kaste ei voi olla mikään taikatemppu,vaikka siihen lisättäisiin mitä hyvänsä,Raamatun lauseita,se ei voi lasta pelastaa yhtään miltään.
Eikä tarvitteskkaan,he ovat lunastetut Kristuksen ansion perusteella,se riittää,ja miljoonia kertaa paremmin,kuin jos ihmiset valelee ja lukee kirjasta ,mitä sitten lukevatkin,ja lapsi päarka jää kuiytenkin Kristuksen sovitustyön suojaan,aina,kastoi tai oli kastamatta,lapsi on aina Jumalan lapsi,Kristuksen tähden,ja sen mitä kristus on tehnyrt ,Hän on kuollut tuon lapsen puolesta,ja se pätee ilman ihmisen suorituksia, (jankutetaan vähän)Kristuksen Golgatalla suoritetun lunastus työn parusteella,kaste vesi ei pelasta,ei aikuista eikä vauvaa,vaan usko ja Jeesuksen veri,ja ne saadaan uskon kautta,ettei kukaan kerskaisi.
Kirkkohan voisi nyt vaikka kerskata,ettei he tarvitse uskoa,eikä vauvat,he vaan kastaa ja siinä se. Epälooginen ajatuksenakin,että kaste voisi pelastaa,ilaman uskoa,ensin usko,sitten kaste,uskoon kuuluu kaste,kasteeseen ei kuulu usko,eihän se vaadi uskoa,menee vaan ja kastattaa itsensä,samoin lapsi viedään kastettavaksi,ei se vaadi lapselta uskoa,ja usko täytyy olla henkilökohtainen jos mielii pelastua,ja lapsi ei voi uskoa,vaikka täälläkin niin mielettömiä väitetään. - RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
Sanot: "Aadam ja Eeva karkoitettiin paratiisista synnin tähden,tämän takia jokainen on vihanlapsi,olkoon kuka hyvänsä..." (RitariOlevainen).
---
JUHANA LEHMUSKOSKI helluntalainen), entinen luterilainen pappi, kirjassaan YKSI KASTE (RV –82) sanoo taas:
”Pieni lapsi on samassa tilassa, jossa Aadam ja Eeva olivat paratiisissa ennen lankeemustaan” (sivu 79).
Oletko hänen kanssaan samaa mieltä?mikä lihasta on syntynyt on liha,lapset ovat Aadamin jälkeläisiä,ja siis myyty synnin alaisuuteen,joka ainut. Kristuksen työn tähden ovat kuitenkin Jumalalle otolliset Kristuksen tähden,siihen saakka kunnes oppivat eroittamaan hyvän pahasta.
Koska ovat puhtaat ja "viattomat" tekosynneistä,eivät ole tehneet hyvää eikä pahaa,syntisyys heissä kuitenkin on,heidän lihassaan =(luonto. Aadamin perintönä.
Jeesus on ainut Ihminen,joka on vapaa Aadamin synnistä! Ja siksi Hän onkin Jumalan ainutsyntyinen Poika ja Jumalan silmäterä.
Juhana Lehmuskoski on eksyksissä,sen tietää jo siitä,kun on lähtenyt pois helluntaiseurakunnasta,eikä ihme,jos tuollaista on siellä opettanut !? - aivan.
RitariOlevainen kirjoitti:
Paavalin kanssa aivan samaa mieltä,että ei ole ketään vanhurskasta,ei lapsia eikä vanhuksia ,eikä ketään siitä väliltä.
lapset vaan ovat "viattomuutensa" perusteella vanhurskautetut Krsituksen työn perusteella,siihen saakka,kunnes oppivat eroittamaan hyvän pahasta.
Heillä ei ole ainuttakaan tekosyntiä tunnollaan,heidän ei tarvitse tehdä parannusta kuolleista teoista,koska eivät ole tehneet hyvää eikä pahaa,ja ns. perisynti on sovitettu Kristuksessa lasten kohdalla,"automattisesti",kunnes sitten tulevat yllämainittuun ikään,ja ovat kykenevät itse valitsemaan,joko pelastuksen,tai kulkevat elämäänsä niikuin yleensä suurin osa ihmisitä tekee,vaikka ovatkin lapsena kastetut,se ei heitä pelasta millään tavalla,kaiketi tuon käsität? kaste ei voi olla mikään taikatemppu,vaikka siihen lisättäisiin mitä hyvänsä,Raamatun lauseita,se ei voi lasta pelastaa yhtään miltään.
Eikä tarvitteskkaan,he ovat lunastetut Kristuksen ansion perusteella,se riittää,ja miljoonia kertaa paremmin,kuin jos ihmiset valelee ja lukee kirjasta ,mitä sitten lukevatkin,ja lapsi päarka jää kuiytenkin Kristuksen sovitustyön suojaan,aina,kastoi tai oli kastamatta,lapsi on aina Jumalan lapsi,Kristuksen tähden,ja sen mitä kristus on tehnyrt ,Hän on kuollut tuon lapsen puolesta,ja se pätee ilman ihmisen suorituksia, (jankutetaan vähän)Kristuksen Golgatalla suoritetun lunastus työn parusteella,kaste vesi ei pelasta,ei aikuista eikä vauvaa,vaan usko ja Jeesuksen veri,ja ne saadaan uskon kautta,ettei kukaan kerskaisi.
Kirkkohan voisi nyt vaikka kerskata,ettei he tarvitse uskoa,eikä vauvat,he vaan kastaa ja siinä se. Epälooginen ajatuksenakin,että kaste voisi pelastaa,ilaman uskoa,ensin usko,sitten kaste,uskoon kuuluu kaste,kasteeseen ei kuulu usko,eihän se vaadi uskoa,menee vaan ja kastattaa itsensä,samoin lapsi viedään kastettavaksi,ei se vaadi lapselta uskoa,ja usko täytyy olla henkilökohtainen jos mielii pelastua,ja lapsi ei voi uskoa,vaikka täälläkin niin mielettömiä väitetään.valitettavasti se ei perustu Raamattuun.
aivan. kirjoitti:
valitettavasti se ei perustu Raamattuun.
* Kyllä perustuu, juuri Raamattuun. " Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, mutta joka ei USKO, se tuomitaan kadotukseen." Näin sanoo kasteen säätäjä Jeesus Kristus itse. Vai mitä sinä uskot, ellet Jeesusta ? Asetatko Hänen sanansa kyseenalaiseksi?
* Raamattu tukee uskoa pelastus kysymyksessä, ei kastetta, ei uskovain, eikä ollenkaan vauvakastetta. Kaste tosin kuuluu kokonaisvaltaiseen pelastukseen Jumalan pelastussuunnitelmassa, mutta aina ensin USKO, sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi, ja suun tunnutuksella pelastutaan. Ei tässäkkän sanota kasteesta yhtään mitään, vaan uskolla synän puhdistuu Jeesusken veren kautta, vesi ei voi uudestisynnyttää uuteen elämään, koska se on sisäinen tapahtuma, jossa tullaan tuntemaan Kristus sisäisesti, sitä ei kaste voi saada aikaan. Mutta Jumalan Hengen kasteessa se ihme voi tapahtua. 1Kor.12:13.- KTS (Ei kirj.)
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Kyllä perustuu, juuri Raamattuun. " Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, mutta joka ei USKO, se tuomitaan kadotukseen." Näin sanoo kasteen säätäjä Jeesus Kristus itse. Vai mitä sinä uskot, ellet Jeesusta ? Asetatko Hänen sanansa kyseenalaiseksi?
* Raamattu tukee uskoa pelastus kysymyksessä, ei kastetta, ei uskovain, eikä ollenkaan vauvakastetta. Kaste tosin kuuluu kokonaisvaltaiseen pelastukseen Jumalan pelastussuunnitelmassa, mutta aina ensin USKO, sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi, ja suun tunnutuksella pelastutaan. Ei tässäkkän sanota kasteesta yhtään mitään, vaan uskolla synän puhdistuu Jeesusken veren kautta, vesi ei voi uudestisynnyttää uuteen elämään, koska se on sisäinen tapahtuma, jossa tullaan tuntemaan Kristus sisäisesti, sitä ei kaste voi saada aikaan. Mutta Jumalan Hengen kasteessa se ihme voi tapahtua. 1Kor.12:13.Ja nelivuotias voi olla jo helvettikelpoinen kertoo lössi.
- kysymys.
No... eh... Tämä on vähän vaikea kysymys, joka ei oikein sovi palstan aiheeseen...
- Meille päin
Luterilaiset sen toivatkin, kun eivät tiedä miten pelastaisivat syntymättömät lapset, ennen kastetta.
- ateisteja
Meille päin kirjoitti:
Luterilaiset sen toivatkin, kun eivät tiedä miten pelastaisivat syntymättömät lapset, ennen kastetta.
Ps. 58:3
(58:4) Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta.
Job 30:8
nuo houkkioiden ja kunniattomain sikiöt, jotka on hosuttu maasta pois.
(Ef.2:1)
Kirjoittaessaan pakanuudesta uskoon tulleille efesolaisille Paavali totesi, että Jumala oli herättänyt heidät, kun he olivat kuolleet ”. ylitsekäymisten ja syntein tähden”. Nämä pakanat olivat siis olleet hengellisesti eläviä jossakin elämänsä vaiheessa. Ainoa mahdollinen vaihe on ollut se, kun he olivat pionokaisia.
Lapsi syntyy maailmaan kaksiosaisena. Liha kyllä pysyy uskovaisessakin, koko tämän elämän ajan.
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.
Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta (2.Moos.2:24-26) antaa puhuttelevan kuvauksen sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra kävi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". ´Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.
Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko": Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa. -Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.
Room.6-Luvun erityinen, voimakas sanoma on opetus pyhityksestä. Valaistaessaan kristityn vaellusta Paavali yhdisti siihen kasteen velvoittavan merkityksen. Kasteen kautta kristitty on haudattu Kristuksen kanssa kuolemaan. Kun olemme osalliset yhdenkaltaiseen kuolemaan, nousemme kuolleista kuten Kristus (Room.6:4-5). Jumala herätti meidät uuteen elämään omistaessamme Kristuksen kuoleman ja elämän uskon kautta (Room.6:4; Kol.2:12). Kaste opettaa ja muistuttaa Jumalan lapsia, että heidät on liitetty Kristuksen kanssa hänen yhtäläiseen kuolemaansa ja elämäänsä, omistaessamme hänen kuolemansa ja elämänsä uskon kautta. Kristuksen sovituskuolema on kertakaikkinen kuolema synnille, mutta hänen elämänsä on elämää Jumalalle (Room.6:10). Näin tulee uskon kautta tietää,, että Jumalan lapset ovat kuolleet synnille, mutta elävät Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme (Room.6:11).
Jeesus sanoi: ”Se uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark.16:16). Tässä Yhteydessä on vielä todettava, että kasteen halveksiminen ja hylkääminen kadottaa (Augistinus ja Luther).
Luther kirjoittaa samassa Hengessä katekismuksessa: Mitä merkitsee tällainen kastaminen? Se merkitsee, että vanhaihminen meissä on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja kaikkien syntien ja himojen kanssa kuoletettava ja että sijaan on noustava uusi ihminen, joka elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä.
Näin kaste kantaa pelastettua, kuten vesi kantoi jo vanhurskaita ihmisiä Noan arkissa ensimmäisen maailman aikana.
Lutherin opetuksia
Tätä asiaa Luther käsittelee laajasti Genesis luennossaan ja päätyy ympärileikkausta ja kastetta vertailtuaan seuraavaan lausumaan: ”Mitä on sanottava lapsista , jotka kuolevat ennen kastetta äidin kohtuun tai syntymän jälkeen. Ennen kahdeksan päivää kuolleesta lapsesta on helppo vastata , kuten myös meidän lapsistamme, jotka kuolevat ennen kastetta. Hei eivät tee syntiä ympärileikkauksen eikä kasteen liitossa. Kun laki ei tuomitse kahdeksan päivän ikäisiä ympärileikattuja, kuinka laki tuomitsisi ennen kahdeksan päivän ikäisinä kuolleita. W A 42, 621.
Augsburgin tunnustuksessa todetaan, että sakramentit vaativat uskoa ja ”niitä käytetään oikein silloin, kun ne uskossa otetaan vastaan ja niillä uskoa vahvistetaan”.
Lutherin käsityksen mukaan Jumala vaikuttaa (lahjoittaa ensin uskon, jonka hän lukee vanhurskaudeksi. Tämän käsityksen lähtökohtana on seuraavat Jeesuksen sanat: ”Menkää kaikkeen maailmaan, ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi, mutta joka ei usko se kadotetaan”. (Mark.16:15-16). Ensin siis evankeliumin sana, joka synnyttää uskon, sitten kaste. Usko on selvästi pääasia, joka ottaa huomioon kasteen.* "< ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5). >" ?
* Tuo Raamatun sitaatti puhuu kyllä profeetallisesti Jeesusken syntymästä.
* Daavid sanoo ihmislapsen syntymästä aivan eri sävyyn. " Minä olen synnissä siitetty, ja synnissä syntynyt.>"!
* Vauvalla ei ole omaa pelastavaa puhtautta, koska on Aadamin veren perijä, vaan vauvan viattomuus pelastuakseen perustuu Kristusnen ansioon. Vauvakin on itsessään " vihan lapsi" ja kadotustuomion alainen, mutta Jeesuksen työn ansion perusteella on taivaskelpoinen, koska ei ole tehnyt vielä omia tekosyntejä, ei hyvää eikä pahaa. Vasta kun osaa erottaa hyvän pahasta, hän voi itse valita uskooko evankeliumin vaiko ei. Siihen saakka vauva on Kristuksen ansion perusteella taivaskelpoinen.
- Anna-Mariana
Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. Sellaista vastaan ei ole laki.
Gal. 5:22-23* Niin, Anna-Mariana, tuo on suora lainaus Raamatusta, ja on ihana totuus. Mutta mitä sinä sillä nyt halusit sanoa meille muille, mihin vastasit ?
- Mazdels (ei kirj.)
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Niin, Anna-Mariana, tuo on suora lainaus Raamatusta, ja on ihana totuus. Mutta mitä sinä sillä nyt halusit sanoa meille muille, mihin vastasit ?
"Mohikaani"
Jospa Anna-Mariana halusi muistuttaa vastauksellaan juuri Sinua. Hengen hedelmät kun eivät useinkaan näy kohdallasi.
Siis teidän oppienne muka jos vauvasta kuolemaan sitten joskus 95 v pystyy olemaan ja elämään ilman tekosyntiä niin pelastuu omien tekojien muka tavallaan kun ne ie vät ole olleet synnin tekoja teidän sovitustyön ja ansion muka. hiiiiiiiiiiiiiiiiii
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi403051Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle41861- 1261676
Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3071637Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!621204- 731155
Kun satutin sinua
Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk341133"Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi
älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis1351107- 701050
- 41917