Vieläkö juutalaiset

tappavat tuhansia

viattomia eläimiä saadakseen omat kauheat syntinsä pois niskastaan?
Mooseksen aikaan ja myöhemminkin tuota tappamista hatjoitettiin oikein lain voimalla.
Miksi juutalainen sellaista tekee?
Eikö riitä että katuu kauheita tekojaan jumalansa edessä?
Jumala tuskin enää kaipaa kuolleita eläimiä alttarilleen.

5

828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ovat kautta maailman kuuluneet entisaikana tapoihin joita hyvin monet kansat harrastivat palvellessaan ties minkänimisiä jumaliaan. Aikoinaan itsekin ihmettelin mistä tämä eläinten uhraaminen tulee. Luin tuossa muutamana päivänä hindulaisuuden tiimoilta kirjallisuutta netissä ja mielestäni sieltä löytyi hyvä selitys tälle toimelle. Olihan aikoinaan Suomessakin ja vielä ihan lähimenneisyydessä tapana uhrata viljaa hengille. Myös eläinuhreista olen kuullut. Ja tuo selitys jonka tähän luin on, että koko elämä on uhrausta. Jos haluat elää uhraat jotain muuta elävää, kasvissyöjänä kasvisten elämää, lihansyöjänä uhraamme eläimiä teurastaen niitä. Kun ymmärtää että oma elämmämme on aina jonkun uhrausta niin ei se lopulta niin kauhea ajatus ole, jos uhrimielellä uhraammme eläimen milloin minkin asian edestä Jumalalle.Vanhan testamentin puolelta voi lukea ne uhrit jotka silloin oli eri palvontamenoihin säädetty.Ja sieltä voi lukea myös kuinka oli säädetty uhrilihan syöminen. Eli liha teurastettiin, veri valutettiin ja uhriliha siunattiin ja sen jälkeen syötiin. Miten se eroaa nykyajan lihansyönnistä? Lähinnä siten ettei lihaa siunata millään lailla, kuvittelemme olevamme niin hyviä että voimme syödä sen ihan siunaamatta. Onko se sitten sen parempi? Tuosta viljan uhraamisesta ja leivän siunaamisesta, joka vielä oli tapana muutamia kymmeniä vuosia sitten Suomen maaseudulla. Se on hieno tapa joka meidän tulisi muistaa nykyäänkin. Pyytää siunausta päiviemme eloon ja olla kiitollisia siitä uhrista, jonka olemme saaneet toisilta elääksemme tällä telluksella.

      • näkymätön pöytävieras

        jolle annettiin pääosa uhrieläimen lihasta.
        Rasva kait poltettiin ja sitä rasvankäryä
        jumala aina haisteli ja ilmaisi jollakin tapaa
        hyväksyntänsä.
        Miksi jumala olisi halunnut tulla henkiolentona
        ruokapöytään?
        Minusta tuntuu ettei halunnut lainkaan.
        Poppamiehet vain kertoilivat heimolleen että nyt jumala
        taas vaatii päästä syömään ja niin tapettiin
        eläin ja laitettiin paistokkaiksi.

        Tuon saman huomasi Mooses kun laati uhrilait
        kansalleen ottaen mallin juuri lähtemästään maasta.
        Siellä noita jumalan syöttämisiä oli harrastettu jo
        1500 vuotta ennen hebrealaisia.
        Siitä ne uhritoimitukset taisivat alkaa jatkuen
        naapuriheimoissakin kun poppamiehet huomasivat siinä
        hyvän keinon järjestää itselleen päivällinen.
        Vielä tuolla eläinten luovutuksella alettiin
        rankaista pahantekijöitä. Kun toit lihaa pataan sait
        tekosi anteeksi ja voit olla niinkuin ei mitään.


      • näkymätön pöytävieras kirjoitti:

        jolle annettiin pääosa uhrieläimen lihasta.
        Rasva kait poltettiin ja sitä rasvankäryä
        jumala aina haisteli ja ilmaisi jollakin tapaa
        hyväksyntänsä.
        Miksi jumala olisi halunnut tulla henkiolentona
        ruokapöytään?
        Minusta tuntuu ettei halunnut lainkaan.
        Poppamiehet vain kertoilivat heimolleen että nyt jumala
        taas vaatii päästä syömään ja niin tapettiin
        eläin ja laitettiin paistokkaiksi.

        Tuon saman huomasi Mooses kun laati uhrilait
        kansalleen ottaen mallin juuri lähtemästään maasta.
        Siellä noita jumalan syöttämisiä oli harrastettu jo
        1500 vuotta ennen hebrealaisia.
        Siitä ne uhritoimitukset taisivat alkaa jatkuen
        naapuriheimoissakin kun poppamiehet huomasivat siinä
        hyvän keinon järjestää itselleen päivällinen.
        Vielä tuolla eläinten luovutuksella alettiin
        rankaista pahantekijöitä. Kun toit lihaa pataan sait
        tekosi anteeksi ja voit olla niinkuin ei mitään.

        tämä uhraaminen on vanhempaa kuin kirjoitettu sana. Aikojen alusta on lepytelty Jumalaa. Jotain Korkeampaa josta ihmisellä on kautta aikain ollut joku käsitys. Uhraaminen on saanut erilaisia muotoja kulttuurin mukaan. Eikä nuo eläinuhrit mitään tavatonta mielestäni ollut. Niillä oli symbolinen merkitys. Juutalaisuudesta en tiedä, mutta ainakin ns Vt:ssa on kuitenkin ihmisuhrit tuomittu.Ja siihen aikaan ympäröivät kansat uhrasivat lapsiaan, mikä mielestäni on jo aika kyseenalaista Jumalan lepyttämistä. Eläinuhrihan oli samalla papeille ruoaksi ja yleisten uhrimenojen liha kaikille ruoaksi. Sanon edelleen että se että itse elämme on uhrausta aina toiselle. Ensin vanhemillemme sitten kasveille ja jos olosuhteet ovat ankarat myös eläimen lihaa saa ravinnoksi käyttää. Se että sen eläimen liha syödään uhritoimituksen jälkeen ei tee siitä mielestäni sen kuvottavampaa kuin mitä on nykyisin esimerkiksi luomuhärän teurastaminen ja syöminen. Silloin kauan aikaa sitten ei ollut mitään tehokanaloita eikä elukatkaan käsittääkseni ollut ikäänsä kytkettyinä. Ja kuolemankin tuli olla nopea, se varmasti osattiin taiten tehdä. Joten, jos seuraisimme esimerkkiä muistaisimme keneltä kaikki tulee ja eläimetkin saisivat inhimillisemmän kohtelun.Myös ne jotka uhrataan symbolisena lahjana Jumalalle.


    • kansa

      syö viattomasti teurastettuja eläimiä.
      Paitsi kasvissyöjät.
      Taivaassa ei kukaan juokse
      eläimen perässä ja kilju:
      minä tapan sinut ja syön suihini!

    • Z''ph''t

      Ihminen kuolee ilman ruokaa.
      Eläin kuolee, jotta ihminen saa ruokaa.
      Ihminen saa ruokaa, ihminen jatkaa elämää.
      Ihminen on kiitollinen Jumalalle, joka loi eläimen jotta ihminen voisi elää.
      Ihminen siunaa Jumalan nimeä, elämän antajaa!

      Uhri siis tarkoittaa, että jonkun on kuoltava, että joku toinen voi elää! Uhrin symbolinen merkitys on siis muistuttaa ihmiselle, että ilman eläimen kuolemaa, ihminen kuolisi. Ja kun ihminen itse toimittaa, tai on mukana seuraamassa tätä toimitusta, osaa hän ehkä mahdollisesti olla kiitollinen tästä uhrista.

      Tässä vähän 'sunnuntaitulkintaa' Samuelin toimesta..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1244
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1121
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1003
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      315
      796
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      43
      682
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe