pallopeitto

nikki

tuossa joku avasi snoezele-keskustelun, niin avaanpa minä puolestani tämän. Eli onko siis kenelläkään kokemusta pallopeiton käytöstä dementoituneilla?

14

4098

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asia

asia on ainakin minulle outo. Kertoisitko asiasta lisää?

• nikki

Se on siis sellainen peitto jonka sisällä on kevyitä palloja. En tiedä tarkemmin, mitä materiaalia tms. Peiton tarkoitus on rauhoittaa käytösoireista dementoitunutta ja kai sillä on jokin vaikutus nukkumiseenkin. Sen alla voi nukkua tai istua sohvalla siihen kietoutuneena. Idea on ne pallot tietysti, jotka "koskettavat" ihmisen kehoa peiton sisällä liikkuessaan.
        Hirveesti en asiaan ole perehtynyt, olen vain kerran sellaisen peiton nähnyt.

• asia
        nikki kirjoitti:

Se on siis sellainen peitto jonka sisällä on kevyitä palloja. En tiedä tarkemmin, mitä materiaalia tms. Peiton tarkoitus on rauhoittaa käytösoireista dementoitunutta ja kai sillä on jokin vaikutus nukkumiseenkin. Sen alla voi nukkua tai istua sohvalla siihen kietoutuneena. Idea on ne pallot tietysti, jotka "koskettavat" ihmisen kehoa peiton sisällä liikkuessaan.

pitääkin ottaa puheeksi, jos joku olisi tutustunut asiaan paremmin. Kuulostaa mielenkiintoiselta.

• mielekästä
        nikki kirjoitti:

kuulostaa todella hyvältä.Palloja hypistellä,terapia muodossa läheisyyden tunnetta.
        Mitähän palloja mahtaa olla,tyroksi,pingis vai mitä,jotain kumminkin pesunkestäviä.Otappa asiasta selvää ja ilmoittele.Hyvä aihe ja tieto.Kiitos sinulle.

• hienoa
        nikki kirjoitti:

Kukahan tällaisia peittoja valmistaa? Kiinnostuin todella.
        Auttaa varmaan niin tärkeään kehon tunnistamiseen. Kertokaa heti lisää jos asiasta enemmän tiedätte!

• lähis
        mielekästä kirjoitti:

kuulostaa todella hyvältä.Palloja hypistellä,terapia muodossa läheisyyden tunnetta.
        Mitähän palloja mahtaa olla,tyroksi,pingis vai mitä,jotain kumminkin pesunkestäviä.Otappa asiasta selvää ja ilmoittele.Hyvä aihe ja tieto.Kiitos sinulle.

Pallot ovat vähän samanlaisia, kuin lasten pallomeressä. Koko peitto on pestävää materiaalia. Pallot pysyvät rivissä peiton sisällä tikkauksilla. Itse olen huomannut, että rentouttaa päivälevon aikana, varsinkin sellaisia vanhuksia, joilla on raajojen spastisuutta ja taipumusta pitää niitä koukussa.

• yökyöpelin62
        lähis kirjoitti:

Pallot ovat vähän samanlaisia, kuin lasten pallomeressä. Koko peitto on pestävää materiaalia. Pallot pysyvät rivissä peiton sisällä tikkauksilla. Itse olen huomannut, että rentouttaa päivälevon aikana, varsinkin sellaisia vanhuksia, joilla on raajojen spastisuutta ja taipumusta pitää niitä koukussa.

Onko teillä käytössä sellainen?
        Tiedätkö mistä hankittu?

• mielekästä
        lähis kirjoitti:

ovatko pallot yhtä suuria kuin pallomeressä,ei kai..osasin kyllä kuvitella,että on ommeltu peitteen sisälle kuin omaan lokerikkoonsa.Tuntuis,että pingis pallot olisivat sopivan kokoisia ja painosia.

• lähis
        yökyöpelin62 kirjoitti:

Onko teillä käytössä sellainen?
        Tiedätkö mistä hankittu?

Se hankittiin muutama vuosi sitten, en kyllä jaksa muistaa, mistä.

• lähis
        mielekästä kirjoitti:

ovatko pallot yhtä suuria kuin pallomeressä,ei kai..osasin kyllä kuvitella,että on ommeltu peitteen sisälle kuin omaan lokerikkoonsa.Tuntuis,että pingis pallot olisivat sopivan kokoisia ja painosia.

Noin tennispallon kokoisia, erittäin kevyitä ovat. Koko peitolle tulee aikalailla painoa, mutta on ihan miellyttävän tuntoinen (ei litisty alle), kun paino jakautuu koko kropalle. Eikä se niin paljoa paina, että siellä olisi jumissa alla. Kuvittelisin, että pallot ovat muovia materiaaliltaan. Säkki itsessään on paksua, kestävän tuntoista materiaalia.

• lähis
        lähis kirjoitti:

Se hankittiin muutama vuosi sitten, en kyllä jaksa muistaa, mistä.

Kävin tuossa välissä vähän googlettamassa. Laitappas hakusanaksi AISTI PALLOPEITTO, tulee yksi tulos (pdf-tiedosto), siellä oli tietoa aiheesta ja maahantuojan (lärum) puhelinnumero ja sähköposti-linkki. Siinä oli käytöstä vammaisilla, mutta samat ohjeet pätee myös meidän potilaisiin.

• nikki
        lähis kirjoitti:

Kävin tuossa välissä vähän googlettamassa. Laitappas hakusanaksi AISTI PALLOPEITTO, tulee yksi tulos (pdf-tiedosto), siellä oli tietoa aiheesta ja maahantuojan (lärum) puhelinnumero ja sähköposti-linkki. Siinä oli käytöstä vammaisilla, mutta samat ohjeet pätee myös meidän potilaisiin.

sivusta. Aiemmin kokeilin pelkällä pallopeitto-sanalla, mutta ei mitään tulosta. Tämä tuote on tosi mielenkiintoinen. Ja saatavana tyynyjäkin samalla ajatuksella!

• osotteita
        nikki kirjoitti:

sivusta. Aiemmin kokeilin pelkällä pallopeitto-sanalla, mutta ei mitään tulosta. Tämä tuote on tosi mielenkiintoinen. Ja saatavana tyynyjäkin samalla ajatuksella!

Lisää asiasta löytyy maahantuojan sivulta www.larum.fi (ruotsin kielinen) ja valmistajan www.protac.dk (tanskan kielinen)
        Kun menet edellisen viestin neuvomalle sivulle katso tutkimuksen lopussa olevia liitteitä, liite2 on peiton käyttöön liittyviä mielenkiintoisia asioita.

Olisi mielenkiintoista päästä kokeilemaan asiaa. Olisikohan peitolla käyttöä ns. valkoisessa huoneessa? olisihan se yksi aistikokemus sekin...? mitä mieltä muut?

• painaa
        lähis kirjoitti:

Noin tennispallon kokoisia, erittäin kevyitä ovat. Koko peitolle tulee aikalailla painoa, mutta on ihan miellyttävän tuntoinen (ei litisty alle), kun paino jakautuu koko kropalle. Eikä se niin paljoa paina, että siellä olisi jumissa alla. Kuvittelisin, että pallot ovat muovia materiaaliltaan. Säkki itsessään on paksua, kestävän tuntoista materiaalia.

Peitto painaa kaikkiaan n 7 kg. pallojen halkaisia 50mm.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      80
      4727
    2. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      219
      4626
    3. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      68
      2398
    4. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      75
      2386
    5. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      60
      2326
    6. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      68
      2161
    7. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      53
      1886
    8. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      28
      1537
    9. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      110
      1348
    10. Vuoksesi kaiken

Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua
      Ikävä
      117
      1328
    Aihe