Ratin ja selkänojan väli

Aika usein täälläkin näkee kirjoituksia, joissa väitetään, että se onnettomuuteen syyllinen löytyy viimekädessä aina tuosta otsikossa mainitusta välistä. Vaan eipä se aina noin olekaan, minkä toki monet tietävätkin. Sitkeimmät kuitenkin itsepintaisesti pitävät typerästä kannastaan kiinni, mutta otetaanpa nyt yksi tuore esimerkki osoitukseksi siitä, että jopa valtio voi olla syyllinen rekan ojaan kaatumiseen.

Valtio hävisi Itä-Suomen hovioikeudessa tiistaina tienpitoa koskevan riitajutun, jossa tukkirekka oli kaatunut ajettuaan tieltä:
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=538691

Kuinkahan monet jutut valtio voisikaan hävitä, jos niitä vietäisiin käräjille useammin? Syitähän voisi olla lukemattomia.

15

850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässäkin tapauksessa:

      "Vakuutusyhtiö nosti kanteen valtiota vastaan. Joensuun käräjäoikeus katsoi, ettei pientareen auraus ollut yliaurausta, ja rekkamies oli ajanut liian lujaa. Kanne hylättiin."

      Vittu tie on aurattu päin vittua tyhjän päälle, niin käräjäoikeuden pallopäät väittävät rekkukuskin ajaneen ylinopeutta! Vitti mitä vajakkeja.
      Onneksi poliisi on ymmärtänyt mitä on tapahtunut. Taas yksi hyvä poliisi, hyvähyvä.

    • Kallonkutistaja

      No missähän välissä se aura-auton kuljettaja sitten on ollut, kun on tuota tietä aurannut? ;)

      • Tuossa Kalevan jutussa ei ainakaan puhuttu muusta kuin aurauksesta, ei siitä millä auraus oli tehty, autollako, vai jollain muulla.

        Joka tapauksessa tuollainen auraus on mielestäni rinnastattavissa ansoittamiseen, ja auraukseenhan voidaan käyttää vaikka lumikolaa, tai lapioa. :-)


      • Kallonkutistaja
        Kairakettu kirjoitti:

        Tuossa Kalevan jutussa ei ainakaan puhuttu muusta kuin aurauksesta, ei siitä millä auraus oli tehty, autollako, vai jollain muulla.

        Joka tapauksessa tuollainen auraus on mielestäni rinnastattavissa ansoittamiseen, ja auraukseenhan voidaan käyttää vaikka lumikolaa, tai lapioa. :-)

        Enpä muista nähneeni, että valtion teitä olisi aurattu lumikolalla tai lapiolla. Oletko sinä nähnyt? Ja ainakin täällä päin puhuttaisiin sitten kolaamisesta tai lapioimisesta. Mutta eihän nuo lehtitoimittajat aina tiedä...

        Sitäkin voi vielä miettiä, miten olisi käynyt, jos ei olisi ollut ollenkaan aurattu (kolattu tai lapioitu), luultavasti paremmin kuin nyt. Tosin muistan kyllä tutulle puukuskille käyneen likimain samoin mutta kesäkelissä. Eli puukuorma kellahti ojaan kyljelleen, kun tien reuna petti. On myös valtion tie, mutten tiedä tuliko siitä mitään kiistaa koravausvelvollisuudessta.


      • Kallonkutistaja kirjoitti:

        Enpä muista nähneeni, että valtion teitä olisi aurattu lumikolalla tai lapiolla. Oletko sinä nähnyt? Ja ainakin täällä päin puhuttaisiin sitten kolaamisesta tai lapioimisesta. Mutta eihän nuo lehtitoimittajat aina tiedä...

        Sitäkin voi vielä miettiä, miten olisi käynyt, jos ei olisi ollut ollenkaan aurattu (kolattu tai lapioitu), luultavasti paremmin kuin nyt. Tosin muistan kyllä tutulle puukuskille käyneen likimain samoin mutta kesäkelissä. Eli puukuorma kellahti ojaan kyljelleen, kun tien reuna petti. On myös valtion tie, mutten tiedä tuliko siitä mitään kiistaa koravausvelvollisuudessta.

        Ei varmaankaan koko tietä aurata kolalla, tai lapiolla, mutta olen minä tielaitoksen miehen nähnyt joskus lapiohommissakin, etkö sinä? Kiinteistöiltä voi myös joskus nähdä kolalla pukatun lumet tien yli ojaan, näyttää levennykseltä, mutta ei ole. Tien reuna voi myös pettää veden syövyttämänä ja voi käydä kuten mainitsit.

        Kyllähän noita esimerkkejä olis varmaan lisääkin, mutta riittänee siitä viimekädessä itsepintaisesti ratti-selkänojan välisestä aiheesta.


    • Samalla logiikalla

      kaikille kumoonajoille, myös kesällä, rampilta tullessa jne. Valtion vika, eiks niin...

      • Saattaahan tuo tapaus innostaa haastamaan valtio oikeuteen uusissa vastaavissa tapauksissa, tiestö kun on mitä on. Seuraavaksi sitten suolauksen aiheuttamat ruostevauriot ja muut tuhot jne.


    • koirakettu

      Valtion olisi syytä varmaan purkaa pois tai sulkea pois käytöstä kaikki tuollaiset vaaralliset tiet...

      • Ei montaa tietä jäisi käyttöön, joitain lyhyitä pätkiä vaan.


      • Kairakettu kirjoitti:

        Ei montaa tietä jäisi käyttöön, joitain lyhyitä pätkiä vaan.

        ei jäisi yhtään sellaista tietä käyttöön, jonka voisi aurata ojan päälle.

        On tuollainen tapaus sattunut ennenkin, tiedän ihan henkilökohtaisesti yhdenkin autoilijan, joka täysin vastaavassa tapauksessa veti asian käräjille. Ja voitti. Kantatiellä kaarre oli aurattu tyhjän päälle ja sivuutustilanteessa täydessä kuormassa ollut yhdistelmä kiepsahti nurin.


      • puukuski kirjoitti:

        ei jäisi yhtään sellaista tietä käyttöön, jonka voisi aurata ojan päälle.

        On tuollainen tapaus sattunut ennenkin, tiedän ihan henkilökohtaisesti yhdenkin autoilijan, joka täysin vastaavassa tapauksessa veti asian käräjille. Ja voitti. Kantatiellä kaarre oli aurattu tyhjän päälle ja sivuutustilanteessa täydessä kuormassa ollut yhdistelmä kiepsahti nurin.

        Leveyskin paikoin vain 5 m, mutta ovat "onneksi" kuitenkin sen verran kuperia, että niiden korkeiden rekkojen ylänurkat eivät kopsahda vastakkain kohdatessa.

        No, eipä nuo liian leveitä ole kaikki valtatietkään, kun rekat antavat kohtaustilanteissa toisilleen tilaa "pientareille" väistäen ja tuota mainitsemaani piennarta ei juurikaan ole muuta kuin se valkoinen reunaviiva ja osa siitäkin murentunut asfaltin mukana. Ei siis ihme, jos niitä kaatuu ja varsinkin, jos aurauksessa on tehty pieni virhe.


      • Kallonkutistaja
        Kairakettu kirjoitti:

        Leveyskin paikoin vain 5 m, mutta ovat "onneksi" kuitenkin sen verran kuperia, että niiden korkeiden rekkojen ylänurkat eivät kopsahda vastakkain kohdatessa.

        No, eipä nuo liian leveitä ole kaikki valtatietkään, kun rekat antavat kohtaustilanteissa toisilleen tilaa "pientareille" väistäen ja tuota mainitsemaani piennarta ei juurikaan ole muuta kuin se valkoinen reunaviiva ja osa siitäkin murentunut asfaltin mukana. Ei siis ihme, jos niitä kaatuu ja varsinkin, jos aurauksessa on tehty pieni virhe.

        Ja kun auto voi olla peileineen 3m leveä, niin kyllä kahden noin leveän auton kohtaaminen on mahdottomuus, jos tie on vain 5m leveä. Ja vaikka se tie olisi kuinka kupera tahansa.


      • Kallonkutistaja kirjoitti:

        Ja kun auto voi olla peileineen 3m leveä, niin kyllä kahden noin leveän auton kohtaaminen on mahdottomuus, jos tie on vain 5m leveä. Ja vaikka se tie olisi kuinka kupera tahansa.

        Kohtaamaan kuitenkin joutuvat joskus noilla kapeillakin teillä ja se leveys on kyllä liikennemerkillä ilmoitettu. Tiedä sitten miten kahden raskaan ajokin kohtaaminen onnistuu tuolla yhdellä tiellä, jonka leveys on merkin mukaan 3,9 m? Ei kylläkään ole kantatie, mutta tie kuitenkin ja joskus saattaa rekkakin liikkua ja kuorma-auto vastakkaiseen suuntaan, henkilöautojenkin peilit melkein hipovat toisiaan.


      • Kallonkutistaja
        Kairakettu kirjoitti:

        Kohtaamaan kuitenkin joutuvat joskus noilla kapeillakin teillä ja se leveys on kyllä liikennemerkillä ilmoitettu. Tiedä sitten miten kahden raskaan ajokin kohtaaminen onnistuu tuolla yhdellä tiellä, jonka leveys on merkin mukaan 3,9 m? Ei kylläkään ole kantatie, mutta tie kuitenkin ja joskus saattaa rekkakin liikkua ja kuorma-auto vastakkaiseen suuntaan, henkilöautojenkin peilit melkein hipovat toisiaan.

        Pienempi peruuttaa riittävän leveään väistämiskohtaan. Onhan noita tilanteita jatkuvasti syrjädeuduilla, kun esim. kauppa-auto ja tukkiauto kohtaavat. Tukkikuorman kanssa kun ei pitäisi edes juuri väistää, kun piennar ei välttämättä kestä edes sitä kauppa-autoa.


      • Kallonkutistaja kirjoitti:

        Pienempi peruuttaa riittävän leveään väistämiskohtaan. Onhan noita tilanteita jatkuvasti syrjädeuduilla, kun esim. kauppa-auto ja tukkiauto kohtaavat. Tukkikuorman kanssa kun ei pitäisi edes juuri väistää, kun piennar ei välttämättä kestä edes sitä kauppa-autoa.

        Viime talvenakin jouduttiin sivuuttamaan toisen puutavara-auton kanssa, mulla oli melkein valmis kuorma ja se tyhjänä. Niin eihän siinä muu auttanut kuin tyhjän auton oli ajettava osittain penkkaan. Käännettiin peilit ja mie ryömittelin omallani ohi. Siinä sitten taikinoitiin jonkin aikaa että saatiin se toinenkin keksintö kokonaan tielle :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      94
      9417
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      75
      4915
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      49
      4596
    4. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      8
      2378
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1586
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      43
      1410
    7. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      53
      1320
    8. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1286
    9. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1252
    10. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      45
      1212
    Aihe