Kylmäkäynnistyksestä valehdellaan.

Urbaanilegendaa

Tiedättehän sen lohkolämmitinmyyjien liikkeelle laskeman urbaanilegendan, että jokainen pakkasella suoritettu auton starttaus kuluttaa moottoria yhtä paljon kuin 1000 km :n ajo? Lasketaanpa, pitääkö se paikkansa.

Oletetaan, että henkilö ostaa syksyllä 1,0 -litraisen pikkuauton. Ilman lämpötila laskee alle nollan yleensä lokakuun alussa, ja keväisin nousee plussalle maaliskuun puolivälissä. Karkeasti arvioiden kylmäkäynnistysaikaa on siis talvessa 5 1/2 kk. eli n. 165 vrk.

Oletetaan, että henkilömme suorittaa joka päivä kolme kylmäkäynnistystä, mikä on täysin mahdollista: Yhden töihin lähtiessään, toisen töistä tullessaan. Töistä tullessaan hän käy kaupassa, josta poistuessaan hän käynnistää kylmenneen moottorin kolmannen kerran. Näin ollen talven aikana kertyy 165 x 3 = 495 kylmäkäynnistystä. Arvioidaan vielä alakanttiin, vähennetään vaikka viikonlopuista 135 kylmäkäynnistystä. Jäljelle jää 360 kylmäkäynnistystä per talvi.

Jos tätä 1,0 -litraista konetta kylmäkäynnistetään esim. 5 talvea ennen kuin auto myydään, moottoria on rasitettu 1 800 000 kilometrin ajon verran siihen vielä todelliset ajot päälle. Ei ole mahdollista. Litran kone ei kestä sitä - silti näitä viisivuotiaita jatkuvasti kylmäkäynnistettyjä litraisia pikkuautoja on paljon myynnissä. Ja hyväkuntoisilla moottoreilla. Eli kylmäkäynnistyslegenda on vain legendaa.

20

2562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin sitä kansaa huijataan. kuluuhan moottori paljon ei kai sitä voi kiistää, toisaalta moottori öljykin on sitten paksua, ei kyllä kosketa metallit toisiaan kuten kuumilla oljyillä. Tieten jos vielä heti lähetän ajamaan että pannaan pannut punaiseksi, niin tulee moottorin elin ikä lyhenemään ennen aikaisesti. Paloauto Sisu merkkinen pitivät siinä lohkolämmitystä kesälläkin, kun hälyytysajoon lähdetään niin toohakkasti, että esilämmin moottori kestää paremmin. Yöllä oli muuten -31 astetta pakkasta..

    • voisi pitää paikkaansa jo

      Eli olisi 180tkm:n kulutus. Täytyyhän sillä kuitenkin olla merkitystä että kone on täysin kylmä. Öljy on jäykempää, auton käynti on kaikin puolin kankean ja tehottoman oloista hetken aikaa.

    • vaan sitä ei oikein

      pääse vertaamaan, kun kaikkia autoja yleensä kylmäkäynnistetään!

      Raskaan-liikenteen kalusto kuitenkin on esimerkki siitä minkäläisia kilometreja ajetaan koneilla ja niihin ei yllä "pikku"autot vaikka eihän ne ole edes rasituksella siinä määrin lähellekään, kun raskas-kalusto!

      • ..................

        Luulisi että 12 litrainen kutonen ei kestäis niin paljon, kuin vaikkapa 2-litrainen nelonen, mutta niin ne vaan ajaa miljoonan hyvinkin tuommosilla pannuilla, mutta ne onkin käynnissä suunnilleen kokoajan...


    • finnbulli

      startit kuluttavat moottorit loppuun,ei varsinainen ajo.

      Todella isoissa moottoreissä on pienempi sähköinen öljypumppu ns prelub.Moottori ei lähde käyntiin,jos ei ole esimerkiksi puoli barin öljypaine.

      • Urbaanilegendaa

        Tietysti starttaaminen kuluttaa moottoria enemmän, käyhän moottori sekunnin murto-osia ilman öljyä. MUTTA: vastaako kylmästartti TUHANNEN kilometrin vai KYMMENEN kilometrin ajoa? Laskelmani todistaa, että propaganga ei pidä paikkaansa.


      • Kummit kumminkin
        Urbaanilegendaa kirjoitti:

        Tietysti starttaaminen kuluttaa moottoria enemmän, käyhän moottori sekunnin murto-osia ilman öljyä. MUTTA: vastaako kylmästartti TUHANNEN kilometrin vai KYMMENEN kilometrin ajoa? Laskelmani todistaa, että propaganga ei pidä paikkaansa.

        ammut sen kotterosi kylmiltään tulille.Olen melkos varma että tällaisenkin pakkastalven jälkeen,autos syö siinä öljyä kun bensaa.Jos joka aamu ilman lämmitystä sahaat käyntiin,niin venttiilin varren kumit varmaan hajoo ennen kevättä.Ja sitten öljy kelpaa


      • varmaankin
        Urbaanilegendaa kirjoitti:

        Tietysti starttaaminen kuluttaa moottoria enemmän, käyhän moottori sekunnin murto-osia ilman öljyä. MUTTA: vastaako kylmästartti TUHANNEN kilometrin vai KYMMENEN kilometrin ajoa? Laskelmani todistaa, että propaganga ei pidä paikkaansa.

        saanut alkunsa siltä ajalta kun ei ollu vielä nykyaikasia öljyjä. Oli vaan paksut öljyt, joten kone kävi pitkään kuivana, nykyaikasiin öljyihin verrattuna!
        Mutta kyllä se on sillälailla että kun alkaa -40 astetta olemaan niin lohkolämmitin on jo auton käynnistyvyyden kannalta melko tarpeellinen!! Ja vielä tuohon -40 tuulta semmonen 5m sekunnissa, niin sen jäähdyttävä vaikutus hyppää jo kevyesti yli -50 pakkasasteeseen.
        Kyllä ainakin täällä pohjois-suomessa on lohkolämmitin aivan ehdoton varuste!!


      • tepa
        varmaankin kirjoitti:

        saanut alkunsa siltä ajalta kun ei ollu vielä nykyaikasia öljyjä. Oli vaan paksut öljyt, joten kone kävi pitkään kuivana, nykyaikasiin öljyihin verrattuna!
        Mutta kyllä se on sillälailla että kun alkaa -40 astetta olemaan niin lohkolämmitin on jo auton käynnistyvyyden kannalta melko tarpeellinen!! Ja vielä tuohon -40 tuulta semmonen 5m sekunnissa, niin sen jäähdyttävä vaikutus hyppää jo kevyesti yli -50 pakkasasteeseen.
        Kyllä ainakin täällä pohjois-suomessa on lohkolämmitin aivan ehdoton varuste!!

        Ei muuten vaikuta se tuuli siihen auton moottorin kylmyyteen. Jos autosi on seissyt vähäkään pidempään, niin ei se sitä -40 pakkasta muuta -50 asteen pakkaseksi.Auton moottori voi maksimissaan olla sen -40°C kun käynnistät sen. Ihoa ,jota ihmisen elimistö yrittää pitää lähelle 37°C, tuuli kyllä kylmentää ja tehostaa pakkasen vaikutusta josta puhuit.


      • varmaankin kirjoitti:

        saanut alkunsa siltä ajalta kun ei ollu vielä nykyaikasia öljyjä. Oli vaan paksut öljyt, joten kone kävi pitkään kuivana, nykyaikasiin öljyihin verrattuna!
        Mutta kyllä se on sillälailla että kun alkaa -40 astetta olemaan niin lohkolämmitin on jo auton käynnistyvyyden kannalta melko tarpeellinen!! Ja vielä tuohon -40 tuulta semmonen 5m sekunnissa, niin sen jäähdyttävä vaikutus hyppää jo kevyesti yli -50 pakkasasteeseen.
        Kyllä ainakin täällä pohjois-suomessa on lohkolämmitin aivan ehdoton varuste!!

        vaikuta yhtään mitään metallin lämpötilaan. Miinus 40 asteessa metalli on tasan tarkkaan yhtä kylmää tuuli tai ei. Lämmön poissiirtyminen lämpimämmästä kohteesta onkin sitten ihan eri asia.
        Lämpöopistakin olisi hyvä tietää peruskäsitteet. Opetettaneeko peruskoulussa?


      • ovat ??

        Entäpä "pilotilla " käynnistäminen ??? on usein laaki ja vainaa.


      • Urbaanilegendaa
        varmaankin kirjoitti:

        saanut alkunsa siltä ajalta kun ei ollu vielä nykyaikasia öljyjä. Oli vaan paksut öljyt, joten kone kävi pitkään kuivana, nykyaikasiin öljyihin verrattuna!
        Mutta kyllä se on sillälailla että kun alkaa -40 astetta olemaan niin lohkolämmitin on jo auton käynnistyvyyden kannalta melko tarpeellinen!! Ja vielä tuohon -40 tuulta semmonen 5m sekunnissa, niin sen jäähdyttävä vaikutus hyppää jo kevyesti yli -50 pakkasasteeseen.
        Kyllä ainakin täällä pohjois-suomessa on lohkolämmitin aivan ehdoton varuste!!

        Tuo starttipropaganda onkin jo ikivanha juttu, mutta vielä vuosi sitten Defa julkaisi mainoksen, jossa kertoi, miten kylmäkäynnistys = 1000 km. ajoa.


      • Varo!
        ovat ?? kirjoitti:

        Entäpä "pilotilla " käynnistäminen ??? on usein laaki ja vainaa.

        Kun starttipilottia suihkuttaa vähän liikaa, Suomi saa oman satelliitin. Ilmanputsari räjähtää maata kiertävälle radalle.


      • finnbulli
        ovat ?? kirjoitti:

        Entäpä "pilotilla " käynnistäminen ??? on usein laaki ja vainaa.

        dieselmoottorille,jolla on etukammiot ja hehkut,niin kansi lentää.
        Miten korkealle lentoradalle,sitä en tiedä,kun ei ole kokeiltu.


      • DEFALEGENDA
        finnbulli kirjoitti:

        dieselmoottorille,jolla on etukammiot ja hehkut,niin kansi lentää.
        Miten korkealle lentoradalle,sitä en tiedä,kun ei ole kokeiltu.

        Defan mainoksessa myös mainitaan, että pa kulutus laskisi 25% -noh ei juuri ollenkaan TM testin mukaan!!! heh heh DEFA


      • rgldöshgkdsölh
        sitroen kirjoitti:

        vaikuta yhtään mitään metallin lämpötilaan. Miinus 40 asteessa metalli on tasan tarkkaan yhtä kylmää tuuli tai ei. Lämmön poissiirtyminen lämpimämmästä kohteesta onkin sitten ihan eri asia.
        Lämpöopistakin olisi hyvä tietää peruskäsitteet. Opetettaneeko peruskoulussa?

        KOSKA -30 ASTEESSA EI OLE VIELÄ PALJAANIHON "JÄÄTYMISVAARA", MUTTA KUN SIIHEN LISÄTÄÄN MUUTAMA METRI SEKUNNISSA TUULTA, ON PALJAAN IHON JÄÄTYMISVAARA "ALLE 30SEK". MIKSI LÄMPÖ EI SIIRRY METALLISTA POIS SAMALLA TAVOIN KUN IHOSTA? SENKÖ TAKIA KUN IHON LÄMPÖTILA ON SE ~37. NO MUTTA JOKATAPAUKSESSA AUTON/MOOTTORIN JÄÄHTYVYYTEEN TUO TUULI VAIKUTTAA MYÖS.


      • finnbulli
        rgldöshgkdsölh kirjoitti:

        KOSKA -30 ASTEESSA EI OLE VIELÄ PALJAANIHON "JÄÄTYMISVAARA", MUTTA KUN SIIHEN LISÄTÄÄN MUUTAMA METRI SEKUNNISSA TUULTA, ON PALJAAN IHON JÄÄTYMISVAARA "ALLE 30SEK". MIKSI LÄMPÖ EI SIIRRY METALLISTA POIS SAMALLA TAVOIN KUN IHOSTA? SENKÖ TAKIA KUN IHON LÄMPÖTILA ON SE ~37. NO MUTTA JOKATAPAUKSESSA AUTON/MOOTTORIN JÄÄHTYVYYTEEN TUO TUULI VAIKUTTAA MYÖS.

        tavalla kaikkiin laitteisiin,jotka ovat lämpimiä.


    • klm56

      Jos pitäisi paikkansa tulisi etelän lämpimissä maissa moottorien kestää huomattavasti pidempään kuin täällä pohjolassa,näin ei kuitenkaan ole,vaan moottorit Afrikassa kuluvat loppuun samoilla kilometrimäärillä.

    • Kallonkutistaja

      Miksi epäilet, ettei litran moottori kestäisi 1,8miljoonan ajoa? Eihän ajo sinällään kuluta moottoria. Sitä kuluttavat kylmänä käymisen lisäksi likainen ilma, huono polttoaine, huono voitelu ja huono jäähdytys.

    • oivallus-

      .. hauska oivallus ja kaiken kattava laskutoimitus.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      397
      8553
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      170
      2891
    3. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      13
      1232
    4. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1008
    5. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      64
      928
    6. Postilaatikoista

      Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      916
    7. Sylikkäin.

      Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      61
      913
    8. Nainen arvaa kuka

      En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      893
    9. Sano nyt kiertääkö

      Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      852
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

      "Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      72
      822
    Aihe