Minkä ikäisenä teidän lapsillanne on ollut ensimmäinen korvatulehdus ja kuinka kauan se on kestänyt?
Meillä ollaan nyt ekassa korvatulehduksessa ja mietiskelin vain, että pitkäänköhän se korva mahtaa olla kipeä...? Tyttö on nyt 1v ja 1kk
Korvatulehduksesta
25
10566
Vastaukset
- meillä--
Meillä 4 lasta ja kaikilla ollut korvatulehduksia, 1 lapsista kohta 10 v ja putkitettiin joulun alla. Hänellä eka tulehdus 2 viikkoisena ja sen jälkeen vuosien korvakierre. Nyt jo kuuloa haittaavaa vahinkoa tärykalvoissa (arpiset ja veltostuneet) kymmenien tulehdusten myötä.
Monesti tulehdus ei kuurilla ohi mennyt vaan jälkitarkastuksessa edelleen tulehdus päällä. Tosin noi korvatulehdukset voi olla myös virusten aiheuttamia, joihin ei antibiootit tehoa :-(
Kestosta sen verran, oireethan helpottaa muutaman päivän sisällä, kun antibiootti tehoaa ja henk.kohtaisesta kokemukseta voin sanoa, että kipu helpottaa heti kun korva puhkaistaan. Sitä en tosin anna tehdä kuin korvalääkärin...On varmaan rankkaa lapsestakin jos korvatulehdukset noin vaivaavat! Säälittää niin katsoa pientä ihmistä, kun korvakipu on hammassäryn ohella yksi pahimmista! Sitä vain toivoisi, että menisi pian ohi...
Voimia teillekin ja toivotaan, että korvatulehduskierre helpottaisi!- penni
Helmi78 kirjoitti:
On varmaan rankkaa lapsestakin jos korvatulehdukset noin vaivaavat! Säälittää niin katsoa pientä ihmistä, kun korvakipu on hammassäryn ohella yksi pahimmista! Sitä vain toivoisi, että menisi pian ohi...
Voimia teillekin ja toivotaan, että korvatulehduskierre helpottaisi!esikoisella (nyt 5v) korvatulehduksia tuskin koskaan. mutta tytöllä (nyt 1.5) ensimmäinen tulehdus alle 3kk ja siitä eteenpäin säännöllisesti.putkitettiin syyskuussa sen jälkeen yksi tulehdus mutta ei nyt muutamaan kuukauteen ole ollut..toivotaan että jospa ne putket auttaisi nyt.
- vastaus korvatulehduskyselyyn
Minulla itselläni lapsena aivan älytön korvatulehduskierre. antibiootteja antibioottien perään, putkia putkien perään. itkua ja hammasten kiristystä. vuosikausien krooninen tulehduskierre; korvat, poskiontelot, taas korvat.
se oli lapsena minusta tosi ahdistavaa, jatkuva sairaalassa ravaaminen ja kipu tulehduksista ja hoitotoimenpiteistä.
nykyisin minulla on tosi huono vastustuskyky, kun antibiootit on tuhonneet immuniteetin. kaikki tarttuu ja kuume ei nouse.
oma poikani sairastui ensimmäiseen korvatulehdukseensa vuosikkaana. Mietin että mitä ihmettä voin tehdä, en tahdo hänelle samanlaista kipeää lapsuutta enkä sairastavaa aikuisuutta!
päätin kokeilla kaikkea muuta kuin antibiootteja (varsinkin kun tosiaan eivät tepsi viruksiin) eli luonnonlääkkeitä ja homeopaattisia.
toimivat todella.
tarkoitus nostaa luonnollista vastustuskykyä niin korkealle että tulehdukset eivät pääse niin puremaan, sekä hoitaa lempeämmin. hoito vaatii tietysti ensin enemmän paneutumista, mutta kun jaksaa ottaa selvää, muuttuu hoito rutiiniksi = helpoksi.
luonnonantibiooteista esim. auringonhattu ja propolis yhdessä käytettyinä tehoavat meillä. voi antaa oikeastaan joka tunti. (propoliksen sanotaan tehoavan jossain määrin jopa viruksiin!)
estolääkityksenä ratamo, jota jatketaan muutama kuukausi uusia tulehduksia ehkäisemaan.
flunssaan ennaltaehkäisevänä mm. homeopaattisista kamomilla tai belladonna, riippuen lapsesta. homeopaattisissa myös "antibiootteja"
antibiootit tietenkin käyttöön jos tulehdusta ei muuten saa taittumaan, mutta on väärin että melkein kaikki lääkärit määräävät heti antibiootteja, jopa testatakseen, onko bakteeri vai virus!
sieltähän nämä pelottavat sairaalabakteerikin voimansa saa, liikaa käytetyistä antibiooteista.- korvatulehduksista
lääkärissä kannattaa olla tiukkana ja kysellä vaihtoehdoista. lääkärit määräävät todella helposti antibiootteja, jopa tietämättä onko bakteeri vai virus. (tämä helppo määrittää rää'n väristä :-)
monet korvatulehdukset alkavat parantua itsestään heti päivän, kahden päästä. yritä päästä näyttämään terkalle tai lääkärille päivän, parin välein, jotta nähdään paraneeko vai paheneeko. luonnonlääkkeitä voi käyttää tänä aikana, antibiootteja ei kannata aloittaa ennenkuin on selvää että ärhäkkä, mätäinen bakteeritulehdushan se.
korviin on myös olemassa myös suoraan tiputettavia desinfioivia nesteitä sekä antibioottia. voivat toisinaan olla hyvä vaihtoehto.
tsemppiä ja voimia tulehduskierteessä eläville äideille, isille ja lapsille!! korvatulehduksista kirjoitti:
lääkärissä kannattaa olla tiukkana ja kysellä vaihtoehdoista. lääkärit määräävät todella helposti antibiootteja, jopa tietämättä onko bakteeri vai virus. (tämä helppo määrittää rää'n väristä :-)
monet korvatulehdukset alkavat parantua itsestään heti päivän, kahden päästä. yritä päästä näyttämään terkalle tai lääkärille päivän, parin välein, jotta nähdään paraneeko vai paheneeko. luonnonlääkkeitä voi käyttää tänä aikana, antibiootteja ei kannata aloittaa ennenkuin on selvää että ärhäkkä, mätäinen bakteeritulehdushan se.
korviin on myös olemassa myös suoraan tiputettavia desinfioivia nesteitä sekä antibioottia. voivat toisinaan olla hyvä vaihtoehto.
tsemppiä ja voimia tulehduskierteessä eläville äideille, isille ja lapsille!!Mutta minkä väristä räkä on jos on kyseessä antibiootteja vaativa tulehdus?
Kiitos hyvistä vaihtoehdoista!- liinu
Helmi78 kirjoitti:
Mutta minkä väristä räkä on jos on kyseessä antibiootteja vaativa tulehdus?
Kiitos hyvistä vaihtoehdoista!Mulle sanottiin, että jos räkä on kirkasta, ei ole bakteeriperäinen, jos vihreää, niin on.
Mutta itselläni vielä korvatulehdukseen kysymys (olin itse oikea kierrelapsi, se on HIRVEÄÄ) että mistä sen tietää niin pienellä, joka ei puhu, että on nimenomaan korva kipeänä? Meillä tyttö 1v2kk nyt ja joskus on sellaista, että kirkuu ja huutaa lohduttomana aivan selvää kipuitkua, joskus osuu kohdalleen "testit", joita olen kuullut korvatulehduksen määrittämiseen, kerran kävin lääkärissäkin siksi, mutta ei mitään korvissa... Eli onko jokin takuuvarma keino tietää, onko kyseessä juuri korvatulehdus, vai aina varmuuden vuoksiko lääkäriin?
Kiitos muuten aiemmalle kirjoittajalle noista luonnonmukaisista lääkkeistä, heti hankitaan mekin vastaisuuden varalle!!! liinu kirjoitti:
Mulle sanottiin, että jos räkä on kirkasta, ei ole bakteeriperäinen, jos vihreää, niin on.
Mutta itselläni vielä korvatulehdukseen kysymys (olin itse oikea kierrelapsi, se on HIRVEÄÄ) että mistä sen tietää niin pienellä, joka ei puhu, että on nimenomaan korva kipeänä? Meillä tyttö 1v2kk nyt ja joskus on sellaista, että kirkuu ja huutaa lohduttomana aivan selvää kipuitkua, joskus osuu kohdalleen "testit", joita olen kuullut korvatulehduksen määrittämiseen, kerran kävin lääkärissäkin siksi, mutta ei mitään korvissa... Eli onko jokin takuuvarma keino tietää, onko kyseessä juuri korvatulehdus, vai aina varmuuden vuoksiko lääkäriin?
Kiitos muuten aiemmalle kirjoittajalle noista luonnonmukaisista lääkkeistä, heti hankitaan mekin vastaisuuden varalle!!!lääkäri viimeksi, kun sillon mentiin tyttöä viemään korvatulehdus-epäilyn vuoksi lääkäriin, että varmuuden vuoksi ei kannata tulla. Puhui muutenkin jotain, ettei korvatulehdus ole akuutti sairaus, että se voi lapsella olla ihan huomaamatta kolme päivääkin. Kuuntelin kyllä vähän ihmeissäni, kun eikös korvatulehduksessa voi korva puhjeta tai joku mikä siellä korvassa puhkeaa...? Mulla oli pienenä kanssa tosi monta korvatulehdusta ja äiti kertoi, että oltiin oltu aikeissa mennä korvalääkärille, että se "puhkaisee" korvan (en tosiaan tiedä mitä siellä puhkaistaan ja miten tai miksi) korvatulehduksessa, mutta mulla oli se korva kerennyt puhjeta itsestään ja olin kuulema huutanut kuin ois kurkkua auki leikattu. Sillai tuli vaan oman lapsen kans hätä päästä lääkäriin, kun ei sitä kipua haluaisi toisen antaa kärsiä. Suppokaan kun ei ainakaan meillä auttanut yhtään korvakipuun.
Mä huomasin meidän lapsesta, että nyt on varmaan korvatulehdus, kun oli nuha ollut jo jonkin aikaa, ja sitten se taputteli oikeaa korvaansa. Ei puhu meillä tyttö vielä sanoja kuin ihan muutamia (äiti, isi, vauva, tutti), ei siis osaa kertoa jos koskee korvaan. Sit se oli kans, että syödessä itki ihan lohduttomasti, kai siellä korvassa joku liikkuu kun leukaa liikuttaa...? Ja nukkumaan kun laittoi vaaka-asentoon ni tuli tosi kova itku. Näistä tuntomerkeistä mä läksin lääkärille viemään.
Ai niin, ja se lääkäri sanoi, että pikkulasten korvia ei kannata kamalasti puhistella, se vaikku vaan mikä tulee ihan korvan ulkopuolelle. Se vaikku mikä on korvakäytävässä, suojaa sitä korvaa.- luontaistuotteiden kanssa
Joo ne antibioottikuurit heikentävät vastustuskykyä. Varmaan joistakin luontaistuotteista on hyötyä, mutta on oltava erittäin tarkka kun niitä lapsille antaa. Otetaan asioista selvää, mikä vaihtoehdoista on turvallinen ja mikä ei.
- kolmen äiti
Meillä keskimmäinen on kärsinyt korvakierteestä, sitä kesti noin vuoden. Vieläkin tulehdus tuntuu iskevän herkästi, jos tulee nuhaa. Lapsi ei valita suoraan kipua, yleensä oireilu on nykyään huonounisuus, ruokahaluttomuus ja lämmönnousu. Alussa antibiootteja käytettiin, mutta tehokkaammaksi tavaksi osoittautui tehokas nuhan hoito ja kipulääkitys. Enää ei kuitenkaan ole lähes jatkuvaa kierrettä, saattaa olla monenkin kuukauden välejä. Pahimpaan aikaan jätettiin myös maitotuotteet pois kokeeksi.
Tulehdusten kestokin vaihtelee, ensimmäinen ei mennyt ohi kolmellakaan kuurilla, vaan vaiva uusi jo aina ennen jälkitarkastusta. Nykyään on vaan vähän ikävää, kun niitä puuduttavia tippoja ei saa enää.miten olette nuhaa hoitaneet tehokkaasti? Meillä oli niin sitkeä nuha tuon ekan korvatulehduksen aikana (ja ennen sitä), ettei sitä saanut talttumaan millään. Niistäjällä otettiin kamalan huudon kanssa, ja keittosuolatippoja käytettiin, höyrytettiin ja pyyhittiin räkää... Ihan kauheeta se on kun lapsi on kipeä...
Sitten alkoi kiinnostamaan tuo, että miksi jätitte maitotuotteet pois? Oliko siitä hyötyä? Tai onko päinvastoin maidosta jotain haittaa?
Meillä auttoi kyllä todella hyvin se Pronaxen-nestemäinen kipulääke. Tyttö nukkui kuin tukki, ei mitään tietoakaan, että olisi korva kipeä! Ja vaikutus alkoi heti ekasta lääkeannoksesta. Olin niin kiitollinen lääkärille, että sai tytön olon helpottumaan. (pelkäsin jo että se antaa niitä iän ikuisia korvatippoja, kun mietin vain miten saan ne laitettua, kun tyttö on muutenkin niin tuskainen...)- helmille ja muillekin
Helmi78 kirjoitti:
miten olette nuhaa hoitaneet tehokkaasti? Meillä oli niin sitkeä nuha tuon ekan korvatulehduksen aikana (ja ennen sitä), ettei sitä saanut talttumaan millään. Niistäjällä otettiin kamalan huudon kanssa, ja keittosuolatippoja käytettiin, höyrytettiin ja pyyhittiin räkää... Ihan kauheeta se on kun lapsi on kipeä...
Sitten alkoi kiinnostamaan tuo, että miksi jätitte maitotuotteet pois? Oliko siitä hyötyä? Tai onko päinvastoin maidosta jotain haittaa?
Meillä auttoi kyllä todella hyvin se Pronaxen-nestemäinen kipulääke. Tyttö nukkui kuin tukki, ei mitään tietoakaan, että olisi korva kipeä! Ja vaikutus alkoi heti ekasta lääkeannoksesta. Olin niin kiitollinen lääkärille, että sai tytön olon helpottumaan. (pelkäsin jo että se antaa niitä iän ikuisia korvatippoja, kun mietin vain miten saan ne laitettua, kun tyttö on muutenkin niin tuskainen...)rään väristä vielä:
- jos erittyvä lima muuttuu vaaleanharmaaksi, kyseessä on yleensä virus
- jos lima pysyy kirkkaana, kysessä yleensä yliherkkyys
- jos bakteerin aiheuttama tulehdus, lima yleensä kellertävää tai vihertävää.
yleensä nuhaa ei voikaan kauheasti hoitaa, tietenkin helpottaa oloa ja tukkoisuutta.
höyry on hyvä, varsinkin nukkuessa. (vati sängyn alle?). muutenkin makuuhuoneen ilmaa kosteammaksi niin on helpompi hengittää. (=vaikka pyykkejä kuivumaan samaan huoneeseen)
flunssan ensioireisiin meillä ainakin auttavat nuo homeopaattiset, kamomilla tai belladonna.
maidosta sanotaan että se kerää limaa. olen huomannutkin että nuha pahenee paljosta maidonjuonnista. varsinkin illalla juurin ennen nukkumaan menoa syytä välttää!! voi korvata esim. kaura- tai soijamaidolla, jos lapsi vaan suostuu juomaan niitä.
sängyn päätyä on hyvä nostaa, vaaka-asento nostaa painetta ja paineen tunnetta korvissa. kirjat vaan sängyn jalkojen alle.
ai niin, hyviä antibiootteja on vielä sipuli ja valkosipuli! tuoretta sipulia pitäisi kai opettaa lapsi syömään pienestä pitäen, muttei meillä ainakaan... mutta esim. vanhat kunnon sipulisukat tai vaikkapa valkosipulia palkoiksi ja pieneen (harso)pussiin ja sänkyyn.
älyttömältä kuulostava keino, mutta TOIMII. voi testata itse, nuhaisena nuuhkii valkosipulia, jo aukeaa tiehyet!
haisee tietysti armottoman pahalta ja vaikutus häviää noin puolessa tunnissa, mutta mitäpä sitä ei lapsensa puolesta... :-) - vielä tulehduksista
helmille ja muillekin kirjoitti:
rään väristä vielä:
yleensä nuhaa ei voikaan kauheasti hoitaa, tietenkin helpottaa oloa ja tukkoisuutta.
höyry on hyvä, varsinkin nukkuessa. (vati sängyn alle?). muutenkin makuuhuoneen ilmaa kosteammaksi niin on helpompi hengittää. (=vaikka pyykkejä kuivumaan samaan huoneeseen)
flunssan ensioireisiin meillä ainakin auttavat nuo homeopaattiset, kamomilla tai belladonna.
maidosta sanotaan että se kerää limaa. olen huomannutkin että nuha pahenee paljosta maidonjuonnista. varsinkin illalla juurin ennen nukkumaan menoa syytä välttää!! voi korvata esim. kaura- tai soijamaidolla, jos lapsi vaan suostuu juomaan niitä.
sängyn päätyä on hyvä nostaa, vaaka-asento nostaa painetta ja paineen tunnetta korvissa. kirjat vaan sängyn jalkojen alle.
ai niin, hyviä antibiootteja on vielä sipuli ja valkosipuli! tuoretta sipulia pitäisi kai opettaa lapsi syömään pienestä pitäen, muttei meillä ainakaan... mutta esim. vanhat kunnon sipulisukat tai vaikkapa valkosipulia palkoiksi ja pieneen (harso)pussiin ja sänkyyn.
älyttömältä kuulostava keino, mutta TOIMII. voi testata itse, nuhaisena nuuhkii valkosipulia, jo aukeaa tiehyet!
haisee tietysti armottoman pahalta ja vaikutus häviää noin puolessa tunnissa, mutta mitäpä sitä ei lapsensa puolesta... :-)tuo korvan taputtelu ja nykiminen on meillä ainakin ollut varma tuntomerkki. muita tuntomerkkejä ei sitten ensin paljon ollutkaan. ei itkenyt, ei kipuillut, ei ollut huonotuulinen. ehkä yöllä heräili hieman useammin.
lopulta vietiin lääkäriin ja tulehdus oli jo keuhkoissa asti!
korvat ovat muutenkin lähellä aivoja jne., kyllä tulehdusepäilyihin pitää/pitäisi suhtautua vakavasti. - liinu
helmille ja muillekin kirjoitti:
rään väristä vielä:
haisee tietysti armottoman pahalta ja vaikutus häviää noin puolessa tunnissa, mutta mitäpä sitä ei lapsensa puolesta... :-)Olin itse ihan unohtanut tuon valkosipulin! Olipa hyvä muistutus seuraavaa kertaa varten.
Itselläni tosiaan oli korvatulehduskierre lapsena murrosikään asti, 0-13v, ja loppui kuin seinään heti kun jätin lehmänmaidon pois. Soijassahan on muutenkin paljon enemmän kalsiumia kuin lehmänmaidossa, joten ihan hyvä vaihtoehto sellaisille, joilla korvat oireilee. - ...............
Helmi78 kirjoitti:
miten olette nuhaa hoitaneet tehokkaasti? Meillä oli niin sitkeä nuha tuon ekan korvatulehduksen aikana (ja ennen sitä), ettei sitä saanut talttumaan millään. Niistäjällä otettiin kamalan huudon kanssa, ja keittosuolatippoja käytettiin, höyrytettiin ja pyyhittiin räkää... Ihan kauheeta se on kun lapsi on kipeä...
Meillä auttoi kyllä todella hyvin se Pronaxen-nestemäinen kipulääke. Tyttö nukkui kuin tukki, ei mitään tietoakaan, että olisi korva kipeä! Ja vaikutus alkoi heti ekasta lääkeannoksesta. Olin niin kiitollinen lääkärille, että sai tytön olon helpottumaan. (pelkäsin jo että se antaa niitä iän ikuisia korvatippoja, kun mietin vain miten saan ne laitettua, kun tyttö on muutenkin niin tuskainen...)Meillä on ollut myös allergialääkkeet välillä, vaikka testeissä ei allergioita ole löytynytkään. Kuitenkin koirannuolaisu saa ihon punoittamaan. Lääkäri epäili, että kirkas allerginen nuha alussa muuttuu paksummaksi, joten kuuriluonteinen allergialääkitys on käytössä. Muutoin nuhassa iltaisin kylvetämme lasta paljon, kylppärissä on sellainen ihan lasten ulos tarkoitettu uima-allas. Löylyveteen myös lisätään niitä eukalyptustippoja. Mitään niistäjiä emme ole koskaan käyttäneet, ne eivät kertakaikkiaan toimineet.
Maidon poisjättämisestä en tiedä oliko apua, vai oliko kierre muutoinkin helpottamassa. Yksi juttu unohtui aiemmin vielä: Vieroitimme lapsen tuttipulloista, koska hänellä oli tapana juoda selällään, jolloin maito valuu korviin.
Olet saanut jo paljon hyviä ohjeita muiltakin, niihin en ota kantaa. Ruokavalioon kannattaa kuitenkin myös kiinnittää huomiota, koska hyvä vastustuskyky ehkäisee myös näitä korvatulehduksiakin. Luontaistuotteita en ole itse kokeillut, joten niistä en tiedä. Meillä muuten lisätään tuota valkosipulia ihan salaattiin, koska lapset tykkävät. Toisilla lapsilla on kuitenkin luonnostaan heikompi vastustuskyky kuin toisilla. Meillä ei esikoinen sairasta mitään oikeastaan koskaan, kuudenvuoden aikana on ollut yksi vesirokko, yksi mahatauti ja yksi influenssa. Tämä keskimmäisemme taas tuntuu saavan kaikki pöpöt, mitä lähistöllä liikkuu. Kuitenkin samanlaisissa olosuhteissa ovat vauvaiän eläneet, ainoa ero, on ruokavaliossa: Esikoisella oli pahoja ruoka-aineallergioita nelivuotiaaksi, joten rajoitetumpaa on ollut syömiset. helmille ja muillekin kirjoitti:
rään väristä vielä:
haisee tietysti armottoman pahalta ja vaikutus häviää noin puolessa tunnissa, mutta mitäpä sitä ei lapsensa puolesta... :-)näistä luontaistuotteista, voiko niitä siis huoletta antaa 1v lapselle? Tyttö täytti joulukuun lopussa vuoden. Sama kysymys soijamaidosta. Kaapista löytyy yksi purkki mansikan makuista soijamaitoa, sitä voisin kokeilla. Kirjat on meillä olleet sängyn päädyn alla ihan siitä asti kun eka nuha tuli, eli jostain 3-4kk ikäisestä.
Taas meinaa tuo nuha tulla uudestaan...Tosi räkäinen on, ja tässä vähän mietiskelin, että kun just oli toi antibioottikuuri, niin missä vaiheessa tota tyttöä pitää käyttää uudestaan lääkärillä? Tietysti se korvakontrolli olisi tossa parin viikon päästä, mutta entäs jos se tulehdus on vielä päällä? Ei kai sitä nyt sinne asti voi oottaa? Voi että sitä on avuton ensimmäisen lapsen kanssa...
Kiitos kaikista neuvoista ja ohjeista ja vinkeistä, ne on kyllä kullanarvoisia!- .....................
Helmi78 kirjoitti:
näistä luontaistuotteista, voiko niitä siis huoletta antaa 1v lapselle? Tyttö täytti joulukuun lopussa vuoden. Sama kysymys soijamaidosta. Kaapista löytyy yksi purkki mansikan makuista soijamaitoa, sitä voisin kokeilla. Kirjat on meillä olleet sängyn päädyn alla ihan siitä asti kun eka nuha tuli, eli jostain 3-4kk ikäisestä.
Taas meinaa tuo nuha tulla uudestaan...Tosi räkäinen on, ja tässä vähän mietiskelin, että kun just oli toi antibioottikuuri, niin missä vaiheessa tota tyttöä pitää käyttää uudestaan lääkärillä? Tietysti se korvakontrolli olisi tossa parin viikon päästä, mutta entäs jos se tulehdus on vielä päällä? Ei kai sitä nyt sinne asti voi oottaa? Voi että sitä on avuton ensimmäisen lapsen kanssa...
Kiitos kaikista neuvoista ja ohjeista ja vinkeistä, ne on kyllä kullanarvoisia!Jos lapsen tila ei parane antibiootista huolimatta, voi soittaa aikaisemminkin. Kyllä sen varmaankin huomaat, jos lapsen korvat ovat vieläkin kipeät. Me olemme joskus käyneet myös neuvolassa tarkastuttamassa tilannetta, niillä on sellainen laite, jolla voi mitata tärykalvon liikkuvuutta. Jos se antaa poikkeuksellisen käyrän, käskevät mennä lääkäriin, itse sain kyllä kierteen ollessa pahana ihan soittamallakin reseptin.
- Varottavia juttuja
............... kirjoitti:
Meillä on ollut myös allergialääkkeet välillä, vaikka testeissä ei allergioita ole löytynytkään. Kuitenkin koirannuolaisu saa ihon punoittamaan. Lääkäri epäili, että kirkas allerginen nuha alussa muuttuu paksummaksi, joten kuuriluonteinen allergialääkitys on käytössä. Muutoin nuhassa iltaisin kylvetämme lasta paljon, kylppärissä on sellainen ihan lasten ulos tarkoitettu uima-allas. Löylyveteen myös lisätään niitä eukalyptustippoja. Mitään niistäjiä emme ole koskaan käyttäneet, ne eivät kertakaikkiaan toimineet.
Maidon poisjättämisestä en tiedä oliko apua, vai oliko kierre muutoinkin helpottamassa. Yksi juttu unohtui aiemmin vielä: Vieroitimme lapsen tuttipulloista, koska hänellä oli tapana juoda selällään, jolloin maito valuu korviin.
Olet saanut jo paljon hyviä ohjeita muiltakin, niihin en ota kantaa. Ruokavalioon kannattaa kuitenkin myös kiinnittää huomiota, koska hyvä vastustuskyky ehkäisee myös näitä korvatulehduksiakin. Luontaistuotteita en ole itse kokeillut, joten niistä en tiedä. Meillä muuten lisätään tuota valkosipulia ihan salaattiin, koska lapset tykkävät. Toisilla lapsilla on kuitenkin luonnostaan heikompi vastustuskyky kuin toisilla. Meillä ei esikoinen sairasta mitään oikeastaan koskaan, kuudenvuoden aikana on ollut yksi vesirokko, yksi mahatauti ja yksi influenssa. Tämä keskimmäisemme taas tuntuu saavan kaikki pöpöt, mitä lähistöllä liikkuu. Kuitenkin samanlaisissa olosuhteissa ovat vauvaiän eläneet, ainoa ero, on ruokavaliossa: Esikoisella oli pahoja ruoka-aineallergioita nelivuotiaaksi, joten rajoitetumpaa on ollut syömiset.
Eli tytöllä todettiin ensimmäinen korvatulehdus silloin 14.1. Viime viikon keskiviikkona loppui antibioottikuuri. Kuumetta ei ollut tuon kuurin aikana. Perjantaina alkoi tuntua vähän lämpimältä, mittasin ja lämpöä oli 37,9. Oli tosi itkuinen ja räkäinen, heräili yöllä. Lauantaina mittasin aamulla, 38,9. Lähdettiin lääkäriin. Yksityiset ei olleet auki, joten päivystykseen... Lääkäri ei voinut kirjoittaa mitään, koska ei ollut muuta kuin vähän punotusta vasemmassa korvassa. Oikea korva oli parantunut tulehduksesta. Lääkäri sanoi vain, ettei meidän auta muu kuin tulla seuraavana päivänä uudestaan, jos kuume ei laske. No, ei kun kotiin. Mittasin seuraavana päivänä, ja kuumetta oli 38,9 edelleen, huolimatta supoista ja pronaxenista. Taas päivystykseen. Nyt lääkäri oli luonnollisesti eri kuin edellisenä päivänä. Tämä lääkäri sanoi, ettei pikkulapsilla ole kuumerajaa, milloin pitää lähteä lääkäriin. Jos ei juo (mitä meidän tyttö nyt ei kyllä tee..Ei vaan kertakaikkiaan suostu juomaan mitään) ja vointi huononee niin, ettei jaksa leikkiä eikä olla hereillä, niin sitten vasta lääkäriin. Eli taas kotiin. Ei ollut mitään mihin lääkäri olisi voinut lääkettäkään kirjoittaa.
Illalla mittasin kuumeen, nyt se oli jo 39,4. Jotenkin huolestuttaa vaan tämmönen...Ei ottanut oikein mitään kantaa siihen, kun sanoin eilen ettei tyttö suostu juomaan. Sanoi vain, että ihan virkeältä tuo näyttää. Kuume oli kuitenkin tänäkin aamuna vielä 39.
Mitä tekisitte minun asemassani?- vaan...
Oliskohan sitä samaa virusta, joka meillä oli viiskuisella. Kokeile sitten vaikkapa mehujäitä, jos ei suostu muuten juomaan. Pelkkä kurkkukipukin voi viedä juomishalut. Jos kuume ei laske palkillä lääkkeillä, niin kokeile vaatteiden vähentämistä, tai vaikkapa viileää kylpyä.... Toivottavasti paranee...
- ehdotus
minä veisin homeopaatille.
ja tutustuisin luontaistuotteisiin.
kaikkia luontaistuotteita ei tietenkään voi antaa yksivuotiaalle ja annokset ovat pieniä, yhtä tippaa kerrallaan. jos alkoholiin uuttaminen arveluttaa, voi laittaa kiehuvaan veteen, niin alkoholi häviää. tuolla aikaisemmin on mainittu hoitavia luontaistuotteita, esim. propolis ja auringonhattu.
frantsila tekee myös mm. karvakorva nimistä yrttiuutetta, joka irrottaa limaa, olen sen havainnut hyväksi.
valkosipulia ja sipulia voi käyttää myös niin, että ripustaa liikkuvan lapsen kaulaan, vaikuttaa ihon läpi ja hengitysteihin. päiväunille sipulisukat. yhdet sukat väliin ja villasukkiin sipulia/valkosipulia.
hanki jostain lapsen luonnonmukainen hoito-kirja. siitä on tehty varmaan uusia painoksia, omani on kirjaston poistokirja vuodelta 90..
tarkkaile ruokavaliota ja lisää rautaa ja vastustuskykyä lisääviä ruoka-aineita, esim. nokkonen on erinomainen.
ensisijaisesti, hanki kunnon homeopaatti ja ota itse selvää! - muuten,
vaan... kirjoitti:
Oliskohan sitä samaa virusta, joka meillä oli viiskuisella. Kokeile sitten vaikkapa mehujäitä, jos ei suostu muuten juomaan. Pelkkä kurkkukipukin voi viedä juomishalut. Jos kuume ei laske palkillä lääkkeillä, niin kokeile vaatteiden vähentämistä, tai vaikkapa viileää kylpyä.... Toivottavasti paranee...
se on kehon tapa tappaa itse taudinaiheuttajia. eli kuumetta ei välttämättä tarvitse saada laskemaan, ellei se ole todella korkea (40 astetta).
anna lapselle kevyttä ja mahdollisimman puhdasta ruokaa. juomaan olisi kyllä hyvä saada. mehujää voi olla tosi hyvä? jäiset marjat menevät meillä lapsen ollessa kipeä. monesti lapset paastoavat ollessaan kipeitä ja se on ihan ok, kunhan juo.
kuumetta voi laskea myös viileillä kääreillä, jos lapsi on niin rauhallinen, että antaa niillä hautoa pohkeita ja jalkoja. puuvillapyyhe kastetaan kylmään veteen, kääritään jalkojen ympärille ja sen ympärille kuiva pyyhe. vaihdetaan tunnin välein. kuumeen pitäisi laskea parissa tunnissa.
salvia on hyvä yrtti kurkkukipuun! saa myös siirappina ja pastillina.
hunajaa, pelkiltään! (kuumennus tuhoaa entsyymit)
mustaherukkkamehua, hyvä c-vitamiinin lähde!
tinjami on antibioottinen ja lievittää yskää. se tosin myös virkistää, joten käytetään päivisin.
näitähän on vaikka kuinka paljon, erilaisia yrttejä hieman erilaisilla painotuksilla. - Voisi olla
Onko lapsesi sairastanut vauvarokon? Siihen liittyy korkea kuume ja muuten "virkeähkö" olemus (miten se lääkäri oli sanonut), vaikkakin meidän lapsi oli kyllä ihan lötkönä siitä kuumeesta. Jos kuume nopeasti laskee ja tilalle tulee nokkosihottuman näköinen näppyläisyys, on kyseessä todennäköisesti vauvarokko.
Voisi olla kirjoitti:
Onko lapsesi sairastanut vauvarokon? Siihen liittyy korkea kuume ja muuten "virkeähkö" olemus (miten se lääkäri oli sanonut), vaikkakin meidän lapsi oli kyllä ihan lötkönä siitä kuumeesta. Jos kuume nopeasti laskee ja tilalle tulee nokkosihottuman näköinen näppyläisyys, on kyseessä todennäköisesti vauvarokko.
Kuume laski nopeasti toissapäivänä ja samana päivänä iho tuli sellaiseksi ihankuin tyttö olisi juossut nokkospuskien läpi alasti. Seuraavana aamuna syherö oli levinnyt kasvoillekin. Nyt tänään alkaa iho jo normalisoitua, ihan hennosti näkyy vielä epätasaista väriä ihossa. Vauvarokkoa tämä taisi nyt sitten olla.
- tuutsi
mun äiti laitto pienenä valkosipulia korviin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881651
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1791234Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9833- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35789