Automaatin viat

Teknikko

Täällä huoltopuolella Mersun uusien automaattien viat ovat hyvin tiedossa. Ongelma ei ole itse vaihteistossa, vaan sitä ohjaavassa tietokonesysteemissä. Vikaa voi olla tietokoneissa, antureissa, liitoksissa, tai niiden välisessä tietoväylässä. Joskus mukaan heittäytyy myös vakionopeussäädin, joka saattaa esim. omine lupineen kiihdyttää täysillä, vaikka kuljettaja tekisi mitä. Silloin on paras sammuttaa moottori. Saksassa asiasta on seurannut jopa pahoja onnettomuuksia. Vaihteiston toimimattomuuteen auttaa myös joskus moottorin sammutus ja n. viiden minuutin odotus ja uudelleen käynnistys. Jos systeemi kenkkuilee takuuaikana, kannattaa hoidattaa asia nopeasti kuntoon, sillä jälkeenpåin korjaus voi tulla järjettömän kalliiksi, esim 10000 - 17000 €! Omilla rahoillaan autoilevan kannattaa välttää näitä uuden polven automaatteja.

18

14983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isopaljo

      Juuri tolasten vikojen takia meni koko auto vaihtoon kun Veho ei osannut korjata. Kalliiksi se vaihtokin kyllä tuli ja uusikin on automaati kun manuaalia ei tuoda.

    • W126 (insinööri)

      ..parempia käytössä?

      Vaihtaako ne hienommin?

      Onko muuta eroa, kun, että on se triptonicci tyylinen - systeemi?

      Vaatiko se - systeemi sitten tietokone ohjauksen. Oma järkeni sanoisi, että ei välttämättä vaadi??

      Onko sinulla tietoa tai kokemusta tai onko kellään?

      • Teknikko

        valmistajatehtaalla mutta kallista korjatessa. Kai se syy ylettömään tietokoneiden käyttöön on lähinnä taloudellinen. Omistajat siitä saattavat kärsiä, mutta tehdas säästää.


      • W126
        Teknikko kirjoitti:

        valmistajatehtaalla mutta kallista korjatessa. Kai se syy ylettömään tietokoneiden käyttöön on lähinnä taloudellinen. Omistajat siitä saattavat kärsiä, mutta tehdas säästää.

        Kai siellä askissa ne mekaaniset perusosat on kuitenkin yhä samantyyppisiä?

        Jos vanha aski toimi vaijerilla ja alipaineella..haistellen koneen "imua" ja kaasupolkimen asentoa. Luulisi sen olevan halpaa, jos minkä?

        No....tiedä sitten?

        Ei tartte ite uutta automaattimeseä ostaa. Itsellä ei olis kyllä rahaakaan, mutta eräällä läheisellä sukulaisella ostoaikeet on. Annan sille ohjeet ostaa manuaalin.


      • Dj
        W126 kirjoitti:

        Kai siellä askissa ne mekaaniset perusosat on kuitenkin yhä samantyyppisiä?

        Jos vanha aski toimi vaijerilla ja alipaineella..haistellen koneen "imua" ja kaasupolkimen asentoa. Luulisi sen olevan halpaa, jos minkä?

        No....tiedä sitten?

        Ei tartte ite uutta automaattimeseä ostaa. Itsellä ei olis kyllä rahaakaan, mutta eräällä läheisellä sukulaisella ostoaikeet on. Annan sille ohjeet ostaa manuaalin.

        Tietokone ohjaksella voidaan määrätä vaihtokohdat huomattavasti paremmin, kuin mekaanisella ohjauksella.
        Nykyään Mersun tomaatit on hyviä... toista oli ennen "tuntuu kun automaatti arpoisi kolmesta vaihteesta aina sen väärän" jotenkin näin oli mobilisti lehdessä kirjoitettu Mersun tomaatista.


      • roope
        W126 kirjoitti:

        Kai siellä askissa ne mekaaniset perusosat on kuitenkin yhä samantyyppisiä?

        Jos vanha aski toimi vaijerilla ja alipaineella..haistellen koneen "imua" ja kaasupolkimen asentoa. Luulisi sen olevan halpaa, jos minkä?

        No....tiedä sitten?

        Ei tartte ite uutta automaattimeseä ostaa. Itsellä ei olis kyllä rahaakaan, mutta eräällä läheisellä sukulaisella ostoaikeet on. Annan sille ohjeet ostaa manuaalin.

        Autotehtaiden toimia ei suinkaan ohjaile halu sijoittaa huipputekniikalla varustettuja laitteita autoihinsa, vaan pelkästään rahanahneus ja pyrkimys tehdä ostajan silmää miellyttäviä näkyviä ratkaisuja ostopäätöstä helpottamaan.

        Täällä siunaillaan automaattilaatikoiden toimintahäiriöistä, vaikka taustalla on koko ajoneuvoa koskeva "uuden sukupolven" laiteohjaustekniikan ongelma.
        Hieman historiaa. Vuonna 1985 Intell ja Bosch julkaisivat kehittelynsä tuloksena syntyneen ajoneuvojen laiteohjaukseen soveltuvan digitaalisen systeemin, jolle annettiin nimeksi CAN-Bus (Controller Area Network). Mersu sovelsi tätä tekniikkaa ensimmäisen kerran sarjavalmisteiseen autoon vuonna 1992 ja kyseessä oli S-Mersu, jonka moottori, automaattivaihteisto ja mittaristo oli digitaalisesti ohjattu. Nyt, 10 vuotta myöhemmin, elektroniikkakompompoenttien halvennuttua roimasti, on kyseinen tekniikka arkipäivää kaikilla autonvalmistajilla.
        Perinteisesti releillä ja riviliittimillä rakennetussa autossa saattaa olla kaapelia jopa 7km. Kupari painaa ja on kallista, sekä kaapelinipuille varattavan tilan löytäminen on työlästä. Näitä ongelmia lievittää digitaalitekniikka, joka koostuu tietokoneesta, kolmijohtimisesta (joista auton runko on yksi johdin) ajoneuvossa kiertävästä lankasilmukasta ja kuhunkin ohjattavaan laitteeseen liitetystä controllerista. Silmukassa liikkuu digitaalisia - on off bitteistä muodostettuja - telegrammeja. Controllerit lukevat, mahdollisesti jopa 1MBitti/sekunnissa liikkuvaa, liikennettä ja sieppaavat datavirrasta itselleen tarkoitetun käskyn. Controllerit voivat myös lähettää toimintapyyntöjä ohjaustietokoneelle.

        Otetaan tarkasteluun vaikka vanhanaikaiseksi moitittu C180 W203. Kyseisessä autossa on kolme dataverkkoa ja kolme tietokonetta!
        Yksi verkko ohjaa moottoria, autom.vaihteistoa, ABS-jarruja sekä ESP-ajovakauden säätöä - yhteensä 7 ohjauslaitetta. Toiseen verkkoon on liitetty apulaitteet kuten ikkunannostajat, penkin säätö, jne. - n. 20 laitetta. Edellämainitut verkot ovat kuparilankaverkkoja. Kolmas verkko on valokaapeliverkko ja siihen on liitetty audio- ja videolaiteet. Valokaapeliverkko mahdollistaa n. 10 kertaa nopemman liikenteen kuin mikä on lankaverkossa mahdollista.
        Autossa on yli 130 digitaalisesti ohjattavaa toimintoa, joita ohjataan yhteensä 850:lla erilaisella datatelegrammilla.

        "Pysäyttäkää moottori, odottakaa pari minuutia ja käynnistäkää kone uudelleen". Eikö ole jotenkin tuttu ohje? Tosiaan, tätä konstiahan on neuvottu jo vuosia kotimikron käyttäjille ongelmatilanteiden ratkaisuksi. He he. On ymmärrettävää miksi automainoksissa ei puhuta digitaalitekniikasta yhtään mitään.

        - roope vaan


      • M123
        roope kirjoitti:

        Autotehtaiden toimia ei suinkaan ohjaile halu sijoittaa huipputekniikalla varustettuja laitteita autoihinsa, vaan pelkästään rahanahneus ja pyrkimys tehdä ostajan silmää miellyttäviä näkyviä ratkaisuja ostopäätöstä helpottamaan.

        Täällä siunaillaan automaattilaatikoiden toimintahäiriöistä, vaikka taustalla on koko ajoneuvoa koskeva "uuden sukupolven" laiteohjaustekniikan ongelma.
        Hieman historiaa. Vuonna 1985 Intell ja Bosch julkaisivat kehittelynsä tuloksena syntyneen ajoneuvojen laiteohjaukseen soveltuvan digitaalisen systeemin, jolle annettiin nimeksi CAN-Bus (Controller Area Network). Mersu sovelsi tätä tekniikkaa ensimmäisen kerran sarjavalmisteiseen autoon vuonna 1992 ja kyseessä oli S-Mersu, jonka moottori, automaattivaihteisto ja mittaristo oli digitaalisesti ohjattu. Nyt, 10 vuotta myöhemmin, elektroniikkakompompoenttien halvennuttua roimasti, on kyseinen tekniikka arkipäivää kaikilla autonvalmistajilla.
        Perinteisesti releillä ja riviliittimillä rakennetussa autossa saattaa olla kaapelia jopa 7km. Kupari painaa ja on kallista, sekä kaapelinipuille varattavan tilan löytäminen on työlästä. Näitä ongelmia lievittää digitaalitekniikka, joka koostuu tietokoneesta, kolmijohtimisesta (joista auton runko on yksi johdin) ajoneuvossa kiertävästä lankasilmukasta ja kuhunkin ohjattavaan laitteeseen liitetystä controllerista. Silmukassa liikkuu digitaalisia - on off bitteistä muodostettuja - telegrammeja. Controllerit lukevat, mahdollisesti jopa 1MBitti/sekunnissa liikkuvaa, liikennettä ja sieppaavat datavirrasta itselleen tarkoitetun käskyn. Controllerit voivat myös lähettää toimintapyyntöjä ohjaustietokoneelle.

        Otetaan tarkasteluun vaikka vanhanaikaiseksi moitittu C180 W203. Kyseisessä autossa on kolme dataverkkoa ja kolme tietokonetta!
        Yksi verkko ohjaa moottoria, autom.vaihteistoa, ABS-jarruja sekä ESP-ajovakauden säätöä - yhteensä 7 ohjauslaitetta. Toiseen verkkoon on liitetty apulaitteet kuten ikkunannostajat, penkin säätö, jne. - n. 20 laitetta. Edellämainitut verkot ovat kuparilankaverkkoja. Kolmas verkko on valokaapeliverkko ja siihen on liitetty audio- ja videolaiteet. Valokaapeliverkko mahdollistaa n. 10 kertaa nopemman liikenteen kuin mikä on lankaverkossa mahdollista.
        Autossa on yli 130 digitaalisesti ohjattavaa toimintoa, joita ohjataan yhteensä 850:lla erilaisella datatelegrammilla.

        "Pysäyttäkää moottori, odottakaa pari minuutia ja käynnistäkää kone uudelleen". Eikö ole jotenkin tuttu ohje? Tosiaan, tätä konstiahan on neuvottu jo vuosia kotimikron käyttäjille ongelmatilanteiden ratkaisuksi. He he. On ymmärrettävää miksi automainoksissa ei puhuta digitaalitekniikasta yhtään mitään.

        - roope vaan

        Kun tietokonepuolelta on jo kokemusta, niin mahtaisikohan kannattaa hakea Mersulle betatestaajaksi ;-)

        Testaajahan saa luonnollisesti pitää testaamansa laitteen testausjakson päätyttyä :-DD


      • Kallonkutistaja
        roope kirjoitti:

        Autotehtaiden toimia ei suinkaan ohjaile halu sijoittaa huipputekniikalla varustettuja laitteita autoihinsa, vaan pelkästään rahanahneus ja pyrkimys tehdä ostajan silmää miellyttäviä näkyviä ratkaisuja ostopäätöstä helpottamaan.

        Täällä siunaillaan automaattilaatikoiden toimintahäiriöistä, vaikka taustalla on koko ajoneuvoa koskeva "uuden sukupolven" laiteohjaustekniikan ongelma.
        Hieman historiaa. Vuonna 1985 Intell ja Bosch julkaisivat kehittelynsä tuloksena syntyneen ajoneuvojen laiteohjaukseen soveltuvan digitaalisen systeemin, jolle annettiin nimeksi CAN-Bus (Controller Area Network). Mersu sovelsi tätä tekniikkaa ensimmäisen kerran sarjavalmisteiseen autoon vuonna 1992 ja kyseessä oli S-Mersu, jonka moottori, automaattivaihteisto ja mittaristo oli digitaalisesti ohjattu. Nyt, 10 vuotta myöhemmin, elektroniikkakompompoenttien halvennuttua roimasti, on kyseinen tekniikka arkipäivää kaikilla autonvalmistajilla.
        Perinteisesti releillä ja riviliittimillä rakennetussa autossa saattaa olla kaapelia jopa 7km. Kupari painaa ja on kallista, sekä kaapelinipuille varattavan tilan löytäminen on työlästä. Näitä ongelmia lievittää digitaalitekniikka, joka koostuu tietokoneesta, kolmijohtimisesta (joista auton runko on yksi johdin) ajoneuvossa kiertävästä lankasilmukasta ja kuhunkin ohjattavaan laitteeseen liitetystä controllerista. Silmukassa liikkuu digitaalisia - on off bitteistä muodostettuja - telegrammeja. Controllerit lukevat, mahdollisesti jopa 1MBitti/sekunnissa liikkuvaa, liikennettä ja sieppaavat datavirrasta itselleen tarkoitetun käskyn. Controllerit voivat myös lähettää toimintapyyntöjä ohjaustietokoneelle.

        Otetaan tarkasteluun vaikka vanhanaikaiseksi moitittu C180 W203. Kyseisessä autossa on kolme dataverkkoa ja kolme tietokonetta!
        Yksi verkko ohjaa moottoria, autom.vaihteistoa, ABS-jarruja sekä ESP-ajovakauden säätöä - yhteensä 7 ohjauslaitetta. Toiseen verkkoon on liitetty apulaitteet kuten ikkunannostajat, penkin säätö, jne. - n. 20 laitetta. Edellämainitut verkot ovat kuparilankaverkkoja. Kolmas verkko on valokaapeliverkko ja siihen on liitetty audio- ja videolaiteet. Valokaapeliverkko mahdollistaa n. 10 kertaa nopemman liikenteen kuin mikä on lankaverkossa mahdollista.
        Autossa on yli 130 digitaalisesti ohjattavaa toimintoa, joita ohjataan yhteensä 850:lla erilaisella datatelegrammilla.

        "Pysäyttäkää moottori, odottakaa pari minuutia ja käynnistäkää kone uudelleen". Eikö ole jotenkin tuttu ohje? Tosiaan, tätä konstiahan on neuvottu jo vuosia kotimikron käyttäjille ongelmatilanteiden ratkaisuksi. He he. On ymmärrettävää miksi automainoksissa ei puhuta digitaalitekniikasta yhtään mitään.

        - roope vaan

        Mitenkäs näille laitteille menee se sähkövirta? Eikös se vaadi joka tapauksessa kuparilankaa, ei kai sähkö kulje valokaapelissa? Paljonko tästä jää painonsäästöä?

        (Painonsäästö konaisuudessaan on toivottavasti se seuraava panostuskohde autoissa. Onhan nykyään lisävarusteita aikaisempaa enemmän, mutta siitä huolimatta mersuihinkin tullut lisäpaino n. 30% 15-20 vuodessa ei mielestäni ole mikään edistyksen merkki.)


      • W126
        Dj kirjoitti:

        Tietokone ohjaksella voidaan määrätä vaihtokohdat huomattavasti paremmin, kuin mekaanisella ohjauksella.
        Nykyään Mersun tomaatit on hyviä... toista oli ennen "tuntuu kun automaatti arpoisi kolmesta vaihteesta aina sen väärän" jotenkin näin oli mobilisti lehdessä kirjoitettu Mersun tomaatista.

        Taisi olla kyseessä aika vanha lehti? :))

        No, mutta kyllähän nuo 80-luvun 4-automaatit hienosti oikean vaihteen löytää ja vieläkun -85 vuonna tuli noita Economy kytkimellä varustettuja askeja bensamersuihin, muuttui vaihteiston toiminta vieläkin pehmeämmäksi, eli turhat vaihdot pienemmälle karsiutui pois. Jos käskee, niin kyllä sitten tietty tapahtuu.

        Jos sinulla on näitä väärinvaihtokokemuksia oman mersusi kanssa, kehoitan ottamaan yhteyttä johonkin automaattikorjaajaan ja kysymään säätöohjeita tai muuta vika-analyysiä.

        Säätöasioissa myös minä voin yrittää pikkasen neuvoa :)


      • Timo L.
        W126 kirjoitti:

        Taisi olla kyseessä aika vanha lehti? :))

        No, mutta kyllähän nuo 80-luvun 4-automaatit hienosti oikean vaihteen löytää ja vieläkun -85 vuonna tuli noita Economy kytkimellä varustettuja askeja bensamersuihin, muuttui vaihteiston toiminta vieläkin pehmeämmäksi, eli turhat vaihdot pienemmälle karsiutui pois. Jos käskee, niin kyllä sitten tietty tapahtuu.

        Jos sinulla on näitä väärinvaihtokokemuksia oman mersusi kanssa, kehoitan ottamaan yhteyttä johonkin automaattikorjaajaan ja kysymään säätöohjeita tai muuta vika-analyysiä.

        Säätöasioissa myös minä voin yrittää pikkasen neuvoa :)

        Puhuit vieväsi laatikon remppaan. Maaningalleko? Kerropa sitten terveisiä tuloksista ja palvelusta.

        >pehmeämmäksi, eli turhat vaihdot pienemmälle >karsiutui pois. Jos käskee, niin kyllä sitten >tietty tapahtuu.

        Turhat vaihdot pienemmälle? Meikällä ei kyllä pienemmälle vaihda esim. neloselta muuten kuin kickdownilla tai sitten kun vauhti tippuu lähes mateluun. Johtuukohan siitä, että W4B025-vaihteisto taisi tulla 1981 Energy Conceptin myötä? Minkä tyypin vaihteisto sinun autossasi on?


      • roope
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Mitenkäs näille laitteille menee se sähkövirta? Eikös se vaadi joka tapauksessa kuparilankaa, ei kai sähkö kulje valokaapelissa? Paljonko tästä jää painonsäästöä?

        (Painonsäästö konaisuudessaan on toivottavasti se seuraava panostuskohde autoissa. Onhan nykyään lisävarusteita aikaisempaa enemmän, mutta siitä huolimatta mersuihinkin tullut lisäpaino n. 30% 15-20 vuodessa ei mielestäni ole mikään edistyksen merkki.)

        Et tainnut huomata, että juttu käsitteli pelkästään laiteohjausta, eli ajoneuvon toimintalaitteiden välillä käytävää kommunikointia. Tämä ohjaustoiminta voidaan sijoittaa periaatteessa vaikka yhteen silmukkaan - kuparilankaiseen tai valokaapelilla toteutettuun. Tunnut tietävän, että sähkömoottori vaatii pyöriäkseen oikeantyyppisen ja suuruisen jännitteen omaavaa sähkövirtaa. Annetaankin noiden insinöörien, teknikoiden ja "meillä Vehon korjaamolla.." asentajien selvittää kuinka Mesessä on ohjaus ja tehonsyöttö koplattu.


      • roope
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Mitenkäs näille laitteille menee se sähkövirta? Eikös se vaadi joka tapauksessa kuparilankaa, ei kai sähkö kulje valokaapelissa? Paljonko tästä jää painonsäästöä?

        (Painonsäästö konaisuudessaan on toivottavasti se seuraava panostuskohde autoissa. Onhan nykyään lisävarusteita aikaisempaa enemmän, mutta siitä huolimatta mersuihinkin tullut lisäpaino n. 30% 15-20 vuodessa ei mielestäni ole mikään edistyksen merkki.)

        Asiantuntijat on tyytyväisinä viikonloppua viettämässä, päätellen siitä, että kukaan ei täällä selvitä elektroniikan ja paksun sähkön yhtensovitusta. Vai pitäisikö vetää johtopäätös, että ....
        Kysyt painonsäästöstä, mutta kustannusmielessä se ei ole läheskään tärkein argumentti. Työ on kallista, sanovat työnantajat, ja työmäärän pienentämiseen ratkaisun käyttö paljolti perustuu, sekä pyrkimykseen hoitaa nykyauton monimutkainen sensoreita vilisevä laiteohjaus selkeän keskitetysti.

        http://www.vtt.fi/aut/kau/hkunta/jaa/can_perusteet.pdf

        Yllä mainittu linkki sisältää suomenkielisen pdf-muotoisen dokumentin, joka kuvien kera selvittää CAN-väylän rakennetta. Tutustu kuvien 2,3 ja 4 sanomaan, niin systeemi selviää hitusen pidemmälle. Tarina on yleisellä tasolla liikkuva, mutta oven laitesähköistystä kuvaavan esimerkin kaltaista sovellusta käytetään myös Mersuissa.


      • W126
        Timo L. kirjoitti:

        Puhuit vieväsi laatikon remppaan. Maaningalleko? Kerropa sitten terveisiä tuloksista ja palvelusta.

        >pehmeämmäksi, eli turhat vaihdot pienemmälle >karsiutui pois. Jos käskee, niin kyllä sitten >tietty tapahtuu.

        Turhat vaihdot pienemmälle? Meikällä ei kyllä pienemmälle vaihda esim. neloselta muuten kuin kickdownilla tai sitten kun vauhti tippuu lähes mateluun. Johtuukohan siitä, että W4B025-vaihteisto taisi tulla 1981 Energy Conceptin myötä? Minkä tyypin vaihteisto sinun autossasi on?

        Juu, Maaningalle lähtee keskiviikkona laatikko. Ilman muuta pidän teidät ajantasalla. Itsekkin joka päivä saan luultavasti tietoa korjauksen etemisestä.

        Sedän 280SE vuodelta -81 toimi muistaakseni samanlailla. Eli 3:n meni vain kick-downilla tai sitten siirtämällä vaihdevipu asentoon S(sport), eli sillon ei 4:nen kytkeytynyt ollenkaan ja muutenkin vaihdot isommalle tapahtui suuremmilla kierroksilla.
        Kai se sitten näin on, että tuo economy-ajattelu oli jo silloin mersulla käytössä. Eikö ole hyvä ominaisuus...turhat nykimiset jää leppoisassa ajelussa pois?

        Vaihteiston tyyppiä en muista, mutta kuulemma 3:a eri tyyppiä on ainakin noissa 126:ssa käytetty...mitä lie eroavaisuuksia niissä lieneekään...kai ainakin tuo E-S vipu?


      • Timo L.
        W126 kirjoitti:

        Juu, Maaningalle lähtee keskiviikkona laatikko. Ilman muuta pidän teidät ajantasalla. Itsekkin joka päivä saan luultavasti tietoa korjauksen etemisestä.

        Sedän 280SE vuodelta -81 toimi muistaakseni samanlailla. Eli 3:n meni vain kick-downilla tai sitten siirtämällä vaihdevipu asentoon S(sport), eli sillon ei 4:nen kytkeytynyt ollenkaan ja muutenkin vaihdot isommalle tapahtui suuremmilla kierroksilla.
        Kai se sitten näin on, että tuo economy-ajattelu oli jo silloin mersulla käytössä. Eikö ole hyvä ominaisuus...turhat nykimiset jää leppoisassa ajelussa pois?

        Vaihteiston tyyppiä en muista, mutta kuulemma 3:a eri tyyppiä on ainakin noissa 126:ssa käytetty...mitä lie eroavaisuuksia niissä lieneekään...kai ainakin tuo E-S vipu?

        ..Stadt, suomennettu kivasti "nousu". Tai mitä nyt tarkoittaakaan, anyway. S-vaihdetta tulee kyllä käytettyä kaupungissa ja mökkiteillä aika paljonkin. siinäkin turhat vaihdot (neloselle) jää pois.


      • W126
        Timo L. kirjoitti:

        ..Stadt, suomennettu kivasti "nousu". Tai mitä nyt tarkoittaakaan, anyway. S-vaihdetta tulee kyllä käytettyä kaupungissa ja mökkiteillä aika paljonkin. siinäkin turhat vaihdot (neloselle) jää pois.

        Mitäs sittne tarkoittaa D, js se ei ole Drive. Vaimo alkoi vain kyselemään tässä eilen illalla? Se kertoikin jo saksantaiturina, mitkä kirjainten tulisi oikeasti olla, jos saksaa kerran meinataan...Mitenkä on esim. tuon R:n ja D:n kanssa?


    • Anonyymi

      Vaihtakaa Ladaan, toimii!

      • Anonyymi

        Kaivoit 2002 vuoden ketjun kirjoittaaksesi noinkin älykkään kommentin, nerokasta.


    • Anonyymi

      Minulla on vuosimallia -99 oleva mersu, joten avausta kirjoitettaessa se lienee ollut "uusi".

      Automaattivaihteisto toimii kuin unelma, vaikka ajokilometrejä on 210.000 eikä laatikkoon ole huoltoja tehty. Näissähän on ikiöljyt vaihteistossa, joten niillä mennään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2188
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2012
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      161
      1776
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      156
      1662
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      12
      1239
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      13
      1164
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1158
    Aihe