Vaihto-oppilaaksi Usa:han

Iskä

Tyttären puolesta kyselen, millaisia toivomuksia järjestöille saa esittää. Voiko valita kaupunkia minne vaihto-oppilas sijoitetaan. Tytär pelaa jääkiekkoa, onko kellään kokemusta miten tälläisen harrastuksen voi ottaa huomioon kun heitä sijoitetaan eri paikkoihin ja kaupunkeihin. Onko kukaan pelannut vaihtarivuoden aikana jääkiekkoa kuten kotona Suomessa. Voiko lasta käydä katsomassa tuo vuoden aikana ?

32

17583

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Järjestöille voi tosiaan esittää vaikka minkämoisia toivomuksia, mutta todellisuudessa näistä toteutuu vain harva. Eläinallergiat jne. otetaan toki huomioon. Jos tyttärenne pelaa jääkiekkoa "vakavasti", otetaan se todennäköisesti huomioon, hupipelaamista tuskin.

Joskus tämä "mahdollisuus jatkaa harrastusta" saattaa tarkoittaa sitä, että kahden tunnin ajomatkan sisällä on tekojäähalli, jossa voi käydä harjoittelemassa, jos sinne onnistuu pääsemään (isäntäperheellä ei ole velvollisuutta kuskata vaihto-oppilasta eikä oppilas saa matkustaa yksin määritellyn lähialueen ulkopuolella).

Lasta EI VOI käydä katsomassa, koska se yleensä pahentaa koti-ikävää ja muutenkin sekoittaa isäntäperheen (ja vaihto-oppilaan) kuviot. Eipä ole kyllä mitään syytäkään, miksi sitä lasta pitäisi mennä sinne holhoamaan. Sitä varten on isäntäperhe, heille annetaan holhousvastuu.

• Edith85

Olin vaihtarina EF:n kautta USA:ssa pari vuotta sitten.

Kaupunkia ei tuskin missään vaihto-ohjelmassa voi toivoa, mutta EF:llä voi kyllä toivoa alueen, minne toivoisi pääsevänsä. Alueet ovat tosin hyvin suuria, koko USA oli muistaakseni jaettu viiteen alueeseen, josta yhtä voi toivoa. Ainakin oma toivomukseni toteutui. Aluetta ei tosin kannata hirveästi ajatella, tärkeintä on isäntäperhe. Alueella ei loppujen lopuksi ole suurtakaan merkitystä (vaikka onhan tietty kiva saada toivoa esim. itä- ja länsirannikon välillä.) Muistakaa myös, että SUURIN OSA vaihtareista sijoittuu maaseudulle, tai ainakin pieniin kaupunkeihin. Eihän suurissa paikoissa ihmisillä ole niin isoja taloja ja ylimääräisiä huoneita joita antaa vaihtareile. Pienessä paikassa on myös helpompi saada ystäviä kun koulut ovat pienempiä ja kaikki tuntevat toisensa. Turvallisuuskysymys on tietysti myös olemassa. Pienet paikat ovat turvallisempia kuin isot, luonnollisesti.

Jääkiekon kanssa voi käydä joko hyvä tai huono tuuri. Joissakin high schooleissa voi olla koulun jääkiekkojoukkue, johon tyttäresi varmasti pääsisi mukaan. (Eli aluetta voisi ehkä katsoa vähän sen mukaan, ettei nyt ihan etelään hae missä tuskin jääkiekkoa kauheasti pelaillaan.) EF ainakin ottaa vastaan toiveita harrastusten suhteen, mutta mitään varmaa ei voida luvata. Muistakaa kuitenkin, ettei se siihen kaadu jos sitä jääkiekkoa nyt ei voisikaan pelata. Jokaikisessä high schoolissa on monta urheilulajia, mitä voi harrastaa / pelata, ja samalla saada kavereita. Itse pelasin jalkapalloa, vaikka ei ollut koskaan ennen pelannut mitään. Tosi yleisiä ovat juuri jalkapallo, koripallo, lentopallo ja yleisurheilu. Isommissa kouluissa voikin olla sitten vaikka mitä erikoisempiakin lajeja luistelusta uintiin. Kannattaa ilman muuta ottaa osaa urheiluun. Treenit ovat (ainakin meillä) joka päivä (!) koulun jälkeen, ja pelejä sitten silloin tällöin.

Missä eka vastaaja oli väärässä on se, että lasta voi ja kannattaakin mennä katsomaan, jos kaikki osapuolet ovat myöntyväisiä! EF:llä ei ainakaan mitään sääntöä ollut ettei saisi mennä. Itse vaihtari ei saanut tulla kotiin käymään vuoden aikana mutta häntä sai kyllä tulla katsomaan. Kylässä, missä itse olin, oli 5 vaihtaria joista kolmen perhe kävi lastaan katsomassa. Aika paljon siis. Voihan tietysti olla joitakin järjestöjä, jotka eivät ole suopeita vierailuun. Vierailua ei kuitenkaan ehkä kannata ajoittaa esim. jouluun, ettei kova ikävä iske sitten lähtiessä. Ja onhan vaihtarin kiva kokea aivan aito amerikkalainen joulu ilman suomalaisia sukulaisia, vaikka välillä ikävä olisikin. Siinä kylässä, missä olin vaihtareiden vanhemmat kävivät toukokuussa koulujen loputtua.

Vertailkaa eri järjestöjä ja kysykää, he vastaavat ihan varmasti, onhan se sen verran suuri rahallinen sijoitus. Itse en kadu hetkeäkään, että lähdin, vaikkakaan vuosi ei ollut helppo. Onnea ja uskallusta matkaan! Kysykää ihmeessä lisää jos jotain jäi epäselväksi.

• piitu-

Hei! Kysyisin vaihtarivuodestasi sen verran, että missä päin USA:ta sinä oikein olit?? Ja oliko ef:n kanssa jotain ongelmia tai oliko heidän toiminnassaan valittamista vuoden aikana? Ja oliko isäntäperheesi millainen?? :D

• vaihtariksi

Riippuu ihan järjestöstä, että saako aluetta valita. AFS:llä aluetta/kaupunkia ei tietääkseni saa valita, ehkä hieman toivoa, että haluaako maaseudulle vai enemmän kaupungin läheisyyteen, tuokin vaihtarikohtaista. Muilla, varsinkin kaupallisilla järjestöillä (STS,EF), on mahdollista tehdä aluevalinta, joissain se maksaa. Tuskin kuitenkaan ihan kaupunkia voi niissäkään valita, mutta ehkä jotain aluetta.

Harrastukset otetaan oikeastaan yllättävän hyvin huomioon isäntäperhettä etsittäessä. Usein yritetään löytää sellainen perhe, jolla olisi samanlaisia harrastuksia/mielenkiinnon kohteita kuin vaihtarilla. Usa:ssa kun tuota jääkiekkoa harrastetaan aika paljon, ainakin poikien osalta, on hvyin mahdollista että tyttö pääsee jonnekkin jääkiekkojoukkueen läheisyyteen.

Järjestöstä riippuu myös se, saako käydä vierailulla. AFS:llä tietääkseni SAA vierailla joulun jälkeen, mutta siinäkin on joku aikasuositus, ettei ihan kuukaudeksi jää. Ja ei voi olettaa, että tyttäresi isäntäperhe majoittaisi teidät vierailun ajaksi; menkää suosiolla hotelliin.
      En tiedä, miten suositeltavaa olisi, että koko kotiväki sieltä lähtee katsomaan tyttöä. Usein olen kuullut, että sisko tai äiti on käynyt katsomassa, mutta ei koko perhe.

Kehotan vierailemaan seuraavassa osoitteessa:
      http://www.hseppa.com/vaihtari.htm
      Varsin hyvä järjestövertailu (puuttuu rotarit sillä sen kaikki hinnta ym. riippuu niin monesta asiasta)

Henkilökohtaisesti suosittelisin AFS:ää järjestönä; se on vanhin ja kokenein järjestö, mitä on ja sillä vaihtarivuosi on edullisin ottaen huomioon, että muiden järjestöjen hintaa ei sisälly mm. viisumi, koulumaksut ja vakuutus.

• :)))

Suosittelen tutustumista kyseiseen järjestöön, jos pelata haluaa:

www.universalplayers.com

• äiskä täällä

Samaa järjestöä suosittelen kuin "vaihtariksi"kin. Luotettavuus ennen kaikkea. Mutta vierailuja en suosittele. Vuosi on hyvä aika opetella itsenäisyyttä ja nuorella on perhe silloin siellä ulkomailla. Toivomuksia kannattaa ilman muuta esittää ja kyllähän niitä kysytäänkin heti alusta alkaen. Ainahan homma riippuu olosuhteista. Niinkuin tuolla aikaisemmin tuli julki. Paras varmaan olisi sellainen koulu, jossa voi harrastaa haluamaansa.

• tipi

Tietääkö kukaa voiko diabeetikko lähtee vaihtoo?
      En kyl voi viel lähtee vähää aikaa jos sitte koskaa ku mul on diabetes. Mut jos pääsen nii voisin vast lähtee muutaman vuoden kuluttuu

• nessie

Tottahan se on, että kaikki sairaudet ja allergiat vaikeuttavat vaihtariksi lähtemistä tai perheen löytämistä, mutta tuskin se mikään este on. Kunhan olet ajoissa asialla, on järjestöllä enemmän aikaa sumplia noita sun hommia. Eihän diabeetikolla oikein muuta ole kuin se, että pitää piikittää ja ei saa syödä makeaa.

• tipi
        nessie kirjoitti:

Tottahan se on, että kaikki sairaudet ja allergiat vaikeuttavat vaihtariksi lähtemistä tai perheen löytämistä, mutta tuskin se mikään este on. Kunhan olet ajoissa asialla, on järjestöllä enemmän aikaa sumplia noita sun hommia. Eihän diabeetikolla oikein muuta ole kuin se, että pitää piikittää ja ei saa syödä makeaa.

Kiitti ku kerroit!
        Ku mä oon haaveillu vaihto-oppilaaks lähtöö jo kauan ja ku mun isä sano et saan lähtee jos vaa diabetes ei estä sitä!

• entinen vaihtari

Itse olin muutama vuosi sitten YFU:n kautta vaihtarina USA:ssa, silloin ainakin sai toivoa osavaltiota! Itse en toivonut, lähdin hakemaan erilaista vuotta, kun minkä suomessa viettäisin. Onko se jääkiekkoilu oikeasti noin tärkeää? YFU ei suosittele vierailua, enkä ehdottomasti suosittelisi minäkään. EI ainakaan ensimmäisen puolen vuoden aikana. Aika monet tosin tekivät niin, että kävivät hakemassa lapsensa pois jenkeistä vuoden jälkeen, mikä varmasti on järkevämpi systeemi. Tällä hetkellä olen yliopisto-vaihdossa ja suosittelen vaihtaritouhuja lämpimästi kaikille!

• Vaihtarina Ollut

No esim. voit "lähettää" tyttösi Canadaan, siellä pelataan paljon jääkiekkoa,myös tytöt. Et valitettavasti voi käydä katsomassa tyttöäsi, sillä mikään yhdistys/järjestö ei korvaa matkoja sinulle. Ja ehkä myös sinun että tyttäresi kannalta on parasta että kun eroatte lentokentällä te myös tapaatte lentokentällä eli esim. jos vuodessa on vaikkapa yksi väli tapaaminen (esim jouluna) on loppuvuodesta tuolossa tuskallinen että sinulle niin myös tytöllesi; tyttösi haluaa kotiin pian ja toisinpäin. ja kun tytölläsi lähdonhetki koittaa on hän juuripäässyt uudelleen vaihtari elämän makuun takaisin. Ja vaihtari kaupungista viellä sen verran että voi PYRKIÄ johonkin tiettyyn kaupunkiin mutta se tuottaa taas lisämaksua sinulle!

• KiDeR

hmm. mahtaneeko muista syömistä rajoittavista tekijöistä tulla lisä maksuja (aivan kuin olisin lukenut jostain että kasvisruokavaliosta tulisi)
      sillä noudatan kasvisruokavaliota, toki siihen kuuluu vielä kananmuna ja maitotuotteet. Olen jo pitkään haaveillut matkasta, mutta taitaa tulla aika kalliiksi lähteä, perheemme ei ole mikään varakaskaan.

• vegaani mutta

käytän maito ja muna tuotteita mutta haluaisin myös sellaiseen perheesseen jotka ovat kasvissyöjiä. Luin että se maksaa n.20€ viikoltako se oli :/

• reettamoi

Eli siis, mitä mun täytyy tehdä ennen kuin lähden vaihtariksi?
      Olen ihan pihalla kaikesta, vaikka olen yrittänytkin katsoa netistä et mitä pitää tehdä.
      Mikä järjestö on hyvä? Minkä järjestön kautta kannattaa hakea? Ja kuinka kauan se kestää, että voi lähteä, et jos vaikka nyt lähettäisin hakemuksen, niin voinko päästä lähtemään jo elokuussa?

• ninagirl999

Katsoin itsekkin jos menisin U.S.A:han vaihtoon, ja siellä ainakin oli että jos toivoo jotaikin aluetta, siitä otettettiin jokin erillinen maksu, kaupunkia itsessään ei voinut valita.. Ja kuten "Edith85" sanoi : tärkeintä ei ole kaupunki / alue vaan se perhe jossa tyttäresi sitten tulisi asumaan vaihto-vuoden.

• -Kata-

Moi!
      Musta se olis tietyssä tilanteessa ihan suotavaa, että joku perheenjäsenistä kävisi katsomassa lastaan vuoden aikana.
      Toki kaikilla on asiasta omat mielipiteensä, joten sanoin nyt omani.

Ymmärrän kyllä tosi hyvin tyttösi tilanteen, sillä itse harrastan ratsastusta ihan TOSISSANI ja toivoisin vaihtariksi lähtiessäni (jos pääsen), että he kuuntelisivat toivettani; Että isäntäperhe olisi kiinnostunut hevosista ja että heillä voisi toki olla joku ranch/hevostila tai että edes naapureilla olisi hevosia.
      Koska se olisi tosi vaikea olla koko vuosi ilman sitä tärkeintä.

Itse olen siis nyt 13 ja lukion ekalla tai tokalla olisi tarkoitus lähteä Usaan vaihtoon.

EF:lle ainakin voi esittää aluepyynnön, muttei kaupunkipyyntöä.
      Tästä mulle on herännyt kysymys, johon toivoisin jonkun vastaavan!

KANNATTAAKO LÄHTEÄ LUKION EKALLA VAI - TOKALLA?

Itse haen luultavasti sitten AFS:n tai EF:n kautta!
      Rotareistakin on kuulunut ihan mukavaa palautetta. Tosin sivut ovat kovin monimutkaiset ja kaikenmaailman viisumikulut, jne. pitää maksaa itse... Toisin kuin Afs:llä (?)
      Jos siis oikein olen ymmärtänyt :D

Olis tosi kiva, jos ketään olisi lähdössä Usaan, niin ottaisi muhun sähkärillä yhteyttä :))
      Ja kaikki, ketkä ovat olleet siellä, niin mielelläni kuuntelen tarinanne :) !!
      [email protected]

• ishfisl

Mä oon lähössä jenkkeihin kans vuonna 2013 ;D ite lähden sit lukion toisen luokan aikana.
        Älä vielä luovu rotareista! Itse olen lähdössä juuri rotareiden kautta jenkkeihin ja pitää siis maksaa ite viisumi, vakuutus, (mahdolliset) koulumaksut ja lennot. Mutta huomioi että muut maksut ovat järjestyly maksut (100-250€) ja rotarivaihtotakki (170€) laskin että pitäs maksaa reissusta n. 2000€.
        Olen kuullut että rotareitten kautta voi pyytää osavaltiota.
        Rotareissa on se hyvä puoli kans että ne lähettää "viikkorahaa" kerran kuukaudessa 60€.
        Ratsastuksesta en osaa sanoa mutta sitähän voi aina pyytääkkin.

Eri ruokavalioista ei pidä maksaa vaan ne pitää ilmottaa hakemuksessa, EF:stä en oo ihan varma mutta itse olen saanut sellasen kuvan että rahastavat melkein mistä vaan.

Jos olet lähössä rotareitten kautta jenkkeihin vuonna 2013 niin meilaathan [email protected]

• Apealla mielellä

Kannattaa ennen ohjelmamaksun suorittamista varmistaa,että jenkeistä tosiaan löytyy perhe.Maksut suoritettu ja vaihtoon pitäisi lähteä,mutta edelleenkään ei tietoa,koska ja mihin pääsee!

• rumpenzioone

ainakin EF:llä pitää viisumit ja vakuutukset itse maksaa....

• kuulkaas tyttöset

Ensinnäkin näillä sivuilla pyörii tosi paljon sellasia seiska-kasi luokkalaisia jotka ei tiedä vaihtojutuista yhtään mitään (vaikka tosin luulevat) no anyway:

*Usein voit toivoa jotain 5 alueesta Usassa, mutta ET voi sanoa että "lähden losiin vaihtoon" koska sinne et tule pääsemään.

*Vuosi on oikeasti rankkaa aikaa, ja usassa pitää käydä koulua aivan kuten Suomessakin, et siis voi lähteä vuoden lomalle.

*Rotareiden kautta on vaikeampi päästä kuin muiden , mutta esim. pienissä piireissä on helppo päästä esim. perheeseen jossa on hevonen, tai saman ikäinen tyttö.

Ja oma mielipiteeni tosta vierailusta:
      itse en välttämättä kesken vuotta haluaisi vierailua, koska se lisää joka tapauksessa koti-ikävää. Kaikki vaihtarit kokevat koti-ikävää, sen tosin eritavalla.
      Tärkeintä on muistaa että jos nuori voi todella pahoin ulkomailla, ei häntä pidä pakottaa asumaan siellä vuotta, vaan kesken vuoden pääsee aina pois.

• muttaniin

Eikös rotareitten kautta jos menee niin täydy majottaa joku muu toisesta maasta omaan kaupunkiisi jopa kotiinsa ?

• niemi-

Miten lukion kolmannella vaihto onnistuisi? Menetin mahdollisuuden lähteä tokalla ja nyt kiinnostaisi hirveästi. USAA:n on mielestäni ikäraja 14-18 joten iän puolesta kyllä menisi. Kirjoitukset kyllä hoituvat tavalla tai toisella myöhemmin.

• turha--

Toivomuksia voi esittää, se on sit eri juttu mikä oikeesti toteutuu.
      Muutamia esimerkkejä
      -aluetoivomus
      -uskonto (saako olla eri ku oma)
      -allergiat

Itse toivoin, et ei olis koiria, ku pelkään niitä, joka ei oo sellanen mikä yleensä merkitsis (koska ei oo hengenvaara), mut toteutu sekin onneks.

Jos tyttäresi on tosissaan jääkiekon kanssa, suosittelen harkitsemaan järjestöä UP-Education. Järjestö on erikoistunut urheilijoihin, ja ne sijoittelee oppilaita (yksityis)kouluihin, joilla on varmasti mahdollisuus lajin pelaamiseen. On hiukan kalliimpaa, mutta saattaa olla sen arvoista. Muutenkin UP-Education on kyllä harkitsemisen arvoinen järjestö. Itse olen heidän kauttaa vaihdossa, ja kaikki on sujunut aivan mahtavasti. Siellä oikeasti välitetään miten mulla menee, eikä vaan siitä et saavat rahaa.

Lasta ei voi käydä kattomassa vuoden aikana vasta kuin about viimeisen kuukauden aikana. Se tekee sopeutumisesta yleensä vaan vaikeampaa, kun oppilaalle tulee fiilis "tuun kotiin teiän kanssa".

Toivottavasti tästä oli apua :) Tässä on vielä mun blogiosote, jos haluutte käydä lueskelemassa. http://thebeautyoflife-utah.blogspot.com/

• innolla odottaen!

Moikka! Olen kanssa miettinyt että lähtisin vaihtoon jenkkeihin. Tänä kesänä olen lähdössä EF::n kautta Floridaan kuukaudeksi. Odotan innolla sitä ja kokemuksia, mutta kyllähän se vuosikin olisi ihanaa viettää ulkomailla opiskellen! Kyselisin vaan että mitä eri järjestöjä on mitkä järjestää niitä ja olisi "kokeneita"/luotettavia tms. ja muutenkin vaan kokemuksia mutta ei kuitenkaan olisi kalleimmasta päästä? Kuinka aikasin Rotaryille pitää hakea? Aloitan syksyllä lukion ja mietin et toka vuosi vois olla hyvä lähteä.. olenko jo myöhässä kun nimimerkki: ishfisl kertoi jo tietävänsä lähtevänsä 2013 vuonna vaihtariks?

• huomenta

Itsekin olen hakenut jo vuodelle 13-14, mutta et toki ole vielä liian myöhässä, jos et Aasiaan päin halua lähteä, sinne meinaan on menny varmaan kaikki paikat jo tän vuoden alussa..
        Vaihtojärjestöistä suosittelisin YFU:a, AFS:aa ja Rotareita. Huomaa kuitenkin, että rotareilla valitset kolme maata joihin olisit valmis lähtemään, eli et pakosti pääse maahan, mihin haluaisit. Mutta muuten rotarit on varmaanki halvimmat.
        YFU todella, todella hyvä omasta kokemuksesta, mutta kalliimpi. Siellä voit ainakin USA:an lähtiessä mielestäni toivoa sijoitusta tyylillä etelä- tai pohjoinen. Ettei ihan kaupunkikohtaisesti. YFU jakaa myös täysstipendejä, eli jos maksu on ongelmana, kannattaa ehkä harkita stipendin hakemista :D

• afs!

Olin vuonna 09-10 AFS:n kautta vaihdossa San Diegossa, CA. Voin suositella AFS:ää lämpimästi ja sen toiminta Suomessa on erinomaista! San Diegon AFS toimi myös hyvin. AFS järjestää lähteville vaihtareille lähtöorientaation, kotikäynnin, tapahtumia ja erilaisia valmennustapahtumia. Ei voi muuta kuin suositella! Tietenkin se hinta liikkuu siinä vajaassa 10 000e.

• sieni.

Järjestöistä sen verran, että itse olin Exploriuksen kautta vaihto-oppilaana jenkeissä ja järjestön toiminta oli kyllä aivan todella huonoa kaikin puolin !! Oltiin luvattu että hintaa sisältyy kolmen päivän matka New Yorkissa, mutta sitten kun tuli lähdön aika lähemmäkis sanottiin että eipä kyllä varmaan pääsekkään sinne NYCiin. Perheeni sain todella myöhään (1, vk ennen lähtöpäivää), mutta pääsin sinne New Yorkiin kuitenkin. Järjestö valehteli paljon muistakin asioista vanhemmilleni ja huolestutti heitä aivan keksityillä jutuilla ja vaativat vielä jenkeissä ylimääräisiä lääkärissä käyntejä ilman syytä ja lähettivät laskut perässä. Eli ÄLKÄÄ LÄHTEKÖ VAIHTOON EXPLORIUKSEN KAUTTA !!!

• explorius on jees

kannatta koittaa ettiä itse oma isäntäperhe! olen etsinyt itse oman isäntäperheni koska haluan harrastaa omaa lajiani kilpa mielessä vaihtovuoden aikana. järjestöni on explorius ja heidän kauttaan homma on hoitunut TÄYDELLISESTI!!!!

• Edelliseen

Mäkin menen exploriuksella USA:han. Minne päin olet menossa ja mihin aikaan?

• tietämätön

miten etsit oman isäntäperheesi? eikö se ole aika vaarallista?

• AmericanDream2015

Itekin olen menossa vaihto-oppilaaks usaan, mutta vaan vuodelle 2015-2016, kun lukion tokallahan se on kannattavinta. Ajattelin just exploriusta koska se on halvin ja näyttää parhaimmalta. Vanhemmat sano että saan lähteä jos kerään puolet rahoista ja nyt tässä sitä ollaan odottelemassa puhelua Jakelujunioreilta...

Haluaisin mennä johonkin näistä:
      -Florida
      -New York
      -Arizona
      Onko kukaan ollu ja mitä kokemuksia? Haluan niin kovasti sinne jenkkeihin, että kuolen jos en pääse(no ei nyt sentään).

• Whereismycow

Itse olen ollut Texasissa USA:ssa ja aivan mahtava vaihdostani tuli vaikka alussa oli todella suuria ongelmia. Explorius oli järjestöni ja ok mutta en ehkä suosittelisi välttämättä. Lentäessäni Texasiin vaihdoin lentoa Lontoossa jossa mulla oli järkyttävän huonot ohjeet, jotka aiheuttivat hirveän stressin ja en olisi varmaan ikinä ehtinyt oikeeseen koneeseen ilman ihanan ranskalaisen vanhan rouvan apua joka oli menossa samalle lennolle Dallasiin :-)
      Voin myös suositella Texasia, huippua tää cowboy ja country meininki!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2656
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2282
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2160
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1772
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      290
      1454
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    Aihe