MITÄ TIEDÄTTE

tosijuttuja

Moi! Sattuisiko joku tietämään uskomattomia anekdootteja historiasta. Siis sellaisia totuus on taruakin ihmeellisempää -juttuja? Kiinnostaisi vain.

8

1050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaka Vanha

      Ruotsalaiset kun valitsivat Bernadotten puolisoksi kruununprinsessalleen, niin syy oli seuraava.

      Bernadotte oli Napoleonin kenraaleja, jonka Napoleon välittömästi ylensi marsalkaksi kun kuuli että mies voidaan ujuttaa Ruotsin valtaistuimelle.

      Ruotsalaiset olivat menettäneet Suomen Venäjälle ja ajattelivat että se saadaan Nopoleonin avulla takaisin, hommaan päätettin käyttää prinsessaa joka oli ainoa kruununperillinen.

      Bernadotte valittiin siksi, että Bernadottella ja Napoleonilla oli sellainen harrastus että ne harjoittivat kimppakivaa naisten kanssa.

      Pirullinen suunnitelma kypsyi Ruotsalaisten valtiomiesten degeneroituneissa aivoissa, prinsessa avulla saataisiin Suomi takaisin ja vielä mahdollisesti Napoleonin perillinen valtaistuimelle vaikka muodollisesti olisi puoliso Bernadotte joka oli nöyrä esikunta upseeri ...

      Bernadottesta tuli sitten Ruotsin kuningas, mutta Bernadotte ei ollutkaan tyhmä mies ...
      Bernadotte keskittyi oman aseman varmistamiseen, nimitti itselle uskollisia miehiä joka paikkaan, eikä missään tapauksessa antanut nuorta vaimoaan Napoleonin poljettavaksi.
      Bernadotte tyrmäsi myös kaikki suunitelmat sotapolitiikasta mahtavaa Venäjää vastaan, sotikoot Napoleon yksin Venäjän aroilla.
      Mutta kun sotapuheet ei päättyneet ja "Napoleonin marsalkan" piti näyttää kykynsä ja johtajuutensa, niin Bernadotte iski Norjaan ja valtasi sen Tanskalta.
      Tämä valloitus myös pystyttiin pitämään.

      Norja sitten itsenäistyi Ruotsin alaisuudesta 1908 ...

    • Relander

      En tiedä, onko tässä mitään erityisen uskomatonta, mutta mielenkiintoinen historiallinen yksityiskohta kuitenkin.

      Kyseessä on 1600-luvun alkupuolella Delawareen perustettu siirtokunta, jossa asui ruotsalaisia ja suomalaisia. Lue lisää tästä linkistä, sieltä löytyy karttojakin:

      http://www.somafilm.com/suomalaiset.htm

      • Vaka Vanha

        Mielenkiintoista että täältä Suomlais/Ruotsalais alueelta löytyy sukunimi Rambo, eikös sen nimisestä miehestä tehty oikein elokuvakin ...


      • Relander
        Vaka Vanha kirjoitti:

        Mielenkiintoista että täältä Suomlais/Ruotsalais alueelta löytyy sukunimi Rambo, eikös sen nimisestä miehestä tehty oikein elokuvakin ...

        Ehkäpä nimi pitää ääntää ruotsalaisittain "Raambuu". Jos katsot karttaa, Rambon naapurissahan oli talo nimeltä Dalbo (Daalbuu").

        Tuskin mitään tekemistä elokuvan Rambon kanssa...


      • Vaka Vanha
        Relander kirjoitti:

        Ehkäpä nimi pitää ääntää ruotsalaisittain "Raambuu". Jos katsot karttaa, Rambon naapurissahan oli talo nimeltä Dalbo (Daalbuu").

        Tuskin mitään tekemistä elokuvan Rambon kanssa...

        Hehhehh, joo ei varmaan, mutta mukava yhteensattuma ...

        Ei nimi miestä pahenna, sanoo sananlaskukin.


      • Relander
        Vaka Vanha kirjoitti:

        Hehhehh, joo ei varmaan, mutta mukava yhteensattuma ...

        Ei nimi miestä pahenna, sanoo sananlaskukin.

        Historian erikoisuuksia ja ihmeellisyyksiähän tämän keskustelun avaaja hakikin.


      • Relander kirjoitti:

        Historian erikoisuuksia ja ihmeellisyyksiähän tämän keskustelun avaaja hakikin.

        ...vitsiä olen kertonut kaikille, jotka sen kuulla haluavat, jo vuosia... :D


    • Tämä tieto on professori Markku Henrikssonilta:

      Suomalaiset ja irokeesit olivat parhaiksi tunnustettuja hirsirakentajia pohjois-Amerikassa sen eurooppalaisvalloituksen alussa. 1600-1700 lukua tässä tarkoitan.
      Navajot, joilla oli omakin hirsirakennusperinne, omaksuivat taas suomalaisen tavan salvoa hirret.
      Itse ainakin Henrikssonin diakuvasta tunnistin tutunnäköisen salvoksen navajo-rakennuksesta.

      Näillä foorumeilla pyörii tämä JussiJWT tai jotain siihen suuntaan, joka profiilisivullaan kertoo hirsirakennusten olevan harrastuksensa.

      Olisi mukava saada hänen näkemyksensä, jahka ensin saisin jostain Henrikssonin diakuvan näytille.

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1469
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      155
      471
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe