Mitä teette tietokoneella ?

En keksi !

Ostin muutama vuosi sitten kotiin kannettavan tietokoneen, kun kerran muillakin on. Isompaa laatikkoa en missään nimessä pöydälleni halunnut.
Käytännössä avasin koneen ehkä kerran kuukaudessa (surffailin vähän aikaa jossain netissä), kun kerran tuli ostettua. Viime aikoina (ennen koneen hajoamista) vielä hervemmin. En ymmärrä mitä sillä tekee kotona !
Ei minua ainakaan huvita enää istua illalla kotona tietokoneen ääressä, työaika riittää siihen. Painostus useilta tahoilta (ei vähiten 'yhteiskunnan') on kuitenkin suuri, että kaikilla pitäisi kone olla... siispä kysynkin,
mitä te teette tietokoneella kotona ????
Esim. laskun maksuthan hoituu työpaikan koneella, jossa sitä paitsi pelaa huolto ja neuvonta, toisin kuin kotona ainakin tälläiselle, joka ei asiosita itse juuri mitään tiedä/ymmärrä.

10

980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elax

      Itse en taas tulisi mitenkään toimeen ilman iki-ihanaa konettani. Se on varmasti arvokkainta mitä minulla elämässäni on. En luopuisi siitä mistään hinnasta. Kannettavaa en silti ikinä suostuisi laittamaan. Siinä ei ikinä ole niin raakaa voimaa ja vääntöä kuin kunnollisessa pöytäkoneessa.

      1. Konellani ovat kaikki kirjoittamani runot ja novellit, joilla on minulle sellaista tunnearvoa, ettei sitä ole ihan helppoa määritellä. (varmuuskopiot on totta kai ja kahteen kertaan!)

      2. Musiikki. Suurin osa musiikistani on mp3-muodossa. Kätevää kun saa kaikki CD-levynsä soimaan peräkkäin, eikä tarvitse miettiä mitäs sitten kuuntelisi.

      3. Pelit. Ihastuin aikanaan vanhoihin seikkailupeleihin ja se maailma on vienyt minut mennessään. Monkey Islandit ja muut klassikot. Mielestäni ehdottomasti parasta viihdettä mitä maailmasta löytyy. Pelaan myös paljon ns. emulaattoreilla, jotka pystyvät ajamaan vanhoja Nintendo ja Supernintendo-pelejä.

      4. Internet. Ikuisuusprojektinani on omat kotisivuni. Kotisivujen teko kehittää ohjelmointitaitoja, graafisen suunnitelun silmää ja ties mitä kaikkea muuta. Lisäksi olen koukussa monenlaisiin foorumeihin ja keskustelupalstoihin.

      5. Musiikin tekeminen. Tietokoneiden avulla olen löytänyt musiikin tekemisen mielenkiintoisen maailman. Tosin siihen tarvitaankin sitten jo toinen kone. Parhaat musiikinteko-ohjelmat eivät windowsin alla pyörikään. Tarvitaan DOS.

      6. Yhteydenpito kavereihin. IRC ja Messenger ovat loistavia ja edullisia tapoja pitää yhteyttä kaikkialla maailmassa asuviin ystäviin ja kavereihin. Puhelut ja tekstiviestit tulevat kalliiksi. Tietokoneen avulla nämäkin hoituvat todella kätevästi.

      7. ATK haasteena yleensäkin. Olen aina pienen ikäni ollut kiinnostunut tietotekniikasta, äänentoistolaitteista ja sellaisesta. Kouluttauduin datanomiksi ja valmistuin viime keväänä. Tämä on erittäin mielenkiintoista ja haastavaa puuhaa. Jos kone hajoaa, sen osaa korjata itse ilman hirveitä kustannuksia, joita korjausfirmat velottaisivat.

      Erilaisten käyttöjärjestelmien ja tietoturva-asioiden opiskelu on myös haastavaa ja mielenkiintoista. Joka päivä oppii jotain uutta ja pysyy kehityksessä mukana.

      ATK-maailma on hyvin kiehtova ja monipuolinen tuttavuus. Sitä ei kannata pelätä vaan tutustua siihen avoimin ja rohkein mielin. Kuten otto romanowski sanoi kirjassaan "Musiikki digitaaliajassa" että:

      "Tietokone on ensimmäinen (mahdollisesti myös viimeinen) ihmisen rakentama kone, jota ei ole suunniteltu varsinaisesti mihinkään erityiseen tehtävään. Se on ”yleiskone” joka muuttuu ohjelmointinsa mukaan halutuksi suorittimeksi."

    • sullakin..

      ..ongelma! Eihän siinä koneella ole pakko olla. Ihan hyvä asia jos ihmisellä on parempaa tekemistä!
      Olen myös huomannut, miten joka taholta annetaan ymmärtää, että kaikilla pitäisi olla tietokone ja laajakaista. Niin kuin niitä ilman ei tulisi toimeen.
      Varsinkin ihmetyttää, kun joissakin perheissä sellaisella 5-10 vuotiaalla on omassa huoneessaan kone. Siellä sitten taapero surffaa ties millä sivuilla. Vanhemmat ei pysty koko aikaa valvomaan koneen käyttöä.
      Mutta, ihan hyvä ja positiivinen tuo sinun "vastaanhangoittelu" ! Ei kaikkien tarvi olla "nörttejä".

    • Lolita1982

      ainakin pelaan, surffaan netissä, vastailen gallupeihin, etsin tietoa, teen kotitehtäviä, maksan laskuja, kirjoitan erotiikkaa jne... suurin osa vapaa-ajastani menee tietokoneen parissa.

    • nettiyhteys

      töissä, en varmaankaan kotiin hankkisi mitään konetta, mutta esim. jos olet yksinäinen, voit saada uusia ystäviä kautta maailman netin välityksellä ja vaikkapa tehdä kauppaa huuto.netin välityksellä. Säästät lehtilaskuissa, ja telkkarilupamaksuissa, kun katsot uutiset netin kautta silloin kuin itse haluat. Ne tulevat vin hieman jälkijättöisesti!

    • Meminirkki

      - DC (musaa ja leffaa)
      - Musiikkia kuuntelen tietokoneelta, stereoita ei ole
      - Väsään vaikka mitä, muokkaan kuvia photoshopilla, modaan konetta yms
      - Netissä olen yleensä kaikenlaisilla foorumeilla, ja kaikki huumorisivut tulee tarkistettua aina, onko uusia, ja tietysti laskut, sähköpostit, messengerit, skypet ja vaikka mitä.

      En ymmärrä miten ihmiset tuli toimeen ja oli ihan okei ilman tietokoneita ja nettiä :)

    • Nanna-

      Näihin minä tarvitsen ja käytän konetta:

      - Opiskeluun
      - Etätyöskentelyyn
      - Netissä surffailuun (uutissivustot, harrastukseen liittyvät sivustot, pelisivustot)
      - Pelaamiseen (nettipelejä, veikkaus)
      - Laskujen maksamiseen
      - Yhteydenpitoon sukulaisiin ja ystäviin (sähköpostit, chattailu, puhelut)


      Ainakaan minun työpaikallani ei saa käyttää tietokonetta ja nettiä omiin asioihin, ilmeisesti teillä on suopeampi käytäntö. Konetta ja nettiä on varsin kätevää käyttää kaukana asuvien yhteydenpitoon. On ohjelmia, joiden avulla netin kautta voi "soittaa" kelle tahansa, missä tahansa päin maailmaa jolla on sama ohjelma asennettuna.

    • ....

      Sanoit että laskut voi maksaa työpaikan koneella?? Onko sun mielestä kaikilla työpaikoilla tietokone??? =) Siis muilla ku jollain toimisto nörteillä. Hah!

    • mä vaan...

      Olisit ostanu kunnon kotikoneen etkä mitää läpyskää ni se tietokoneen käyttöki vois olla vähä mukavampaa!!

    • Nanna-14

      Sanon että olen joka päivä koneella ja pelaan virtuaalimailmoissa ............ 10v. ............................................. antakaa jotail vinkkejä! JA MUISTKAA SILTI OLLA ULKONA!

    • __Vuohimies__

      Noohh...
      Tuleehan sitä koneella oltua. Itseäni ei niinkään nuo tietokonepelit kiinnosta, mutta musan kuunteluun ja leffojen toljotteluun mun läppäri soveltuu oikein mallikkaasti.

      Sitten on tietty koulutehtävät, paljon kirjotelmia (lukiossa kun olen) niin onhan ne mukava rustailla tietokoneella kun aina ei kuiteskaan jaksa konseptipaperille lyijykynällä töhertää kun niitä kirjotelmia tosiaan on runsaahkosti.

      Sitten on Skype ja mese, Facebook (vaikka onkin pperseestä) ja jottai tällasia turhahkoja keskustelusivustoja selailen. Muutamien tiettyjen kauppojen nettisaitit on melkosen aktiivisessa käytössä myös.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      380
      3820
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      210
      1881
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1424
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1295
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      961
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      58
      920
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      903
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      890
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      868
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      849
    Aihe