lumisadepallo/snowglobe, siis hä?

ydi

kertokaahan nyt ihmiset mikä on lumisadepallon tai englanniksi snowgloben oikea nimi, se ei varmana ole lumisadepallo, mutta kun ei millään pysty muistamaan mikä se on. siis se kupu tai pallo jossa on vettä ja lumihiutaleita ja sit sitä ravistetaan.

19

8648

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuunkulkija

kovasti mutten keksinyt mitään järkevää nimeä noin typerän helppoon kyssäriin. Nyt koko päivä on pilalla kun ei voi keskittyä mihinkään kun ajattelee vain tätä yhtä asiaa. Palaan illemmalla asiaan kun olen soittanut kymmenille tutuille ja kysynyt tuota.

• ydi

toivottavasti joku tietää, sillä kyseinen asia on vaivannut itseäni jo kuukausia

• Kuunkulkija
        ydi kirjoitti:

toivottavasti joku tietää, sillä kyseinen asia on vaivannut itseäni jo kuukausia

eri puolille ja tällä hetkellä yli kymmenen henkeä miettii eri puolilla tuota asiaa. Jokainen kysyi heti kyssärin kuultuaan joko olenko seonnut kokonaan, minkä he ovat jo aikaisemminkin huomanneet, tai olenko jotenkin haluamassa 70-luvun War not Peace juttuja takaisin ja varoittelivat kovasti. Noh, taas kerran maine pilalla ja vastauksia odotellaan...

• ydi
        Kuunkulkija kirjoitti:

eri puolille ja tällä hetkellä yli kymmenen henkeä miettii eri puolilla tuota asiaa. Jokainen kysyi heti kyssärin kuultuaan joko olenko seonnut kokonaan, minkä he ovat jo aikaisemminkin huomanneet, tai olenko jotenkin haluamassa 70-luvun War not Peace juttuja takaisin ja varoittelivat kovasti. Noh, taas kerran maine pilalla ja vastauksia odotellaan...

odotan innolla =)

• kolmipyöräilijä

Lumiraelasikuula, vaik siel ei ookkaan lumirakeita eikä se vissiin oo lasia, lienee hyvä vastaus tähän säähavaintotiedeterminologiaan liittyvään kymyskykseen. Paikalliset olosuhteet 'tuolla ulkona' vaikuttaa suuresti säätilaan siellä, luulen ma. Tämä oli faktaa, eikä siis kuulu tänne vai kuuluuko? Tai sit ne rakeet on hiutaleita, jos ne ei tipu vauhdilla. En oo ikinä särkenyt yhtäkään niin en tiä onko se ilma vettä, voi se kai olla muutakin. Kuulan särkeminen talvella voi muuten olla oire flunssasta, ja lääkäriin pitää kuulemma sit mennä viimeistään kolmantena päivänä jos kykenee nousemaan vaik olis kuinka kuollut.

• linkistä
    • miskak_evk

se ole pelkkä snowball taikka toys snowball.

eiköhän se asiayhteydessä tule selville mitä oikein tarkoittaa...

• almura

Täällä kans mietitty ihan samaa asiaa jo kans pian kuukausi, kyselly ympäriinsä ja saanu saman tilan kaikille, moni miettii päätänsä puhki saman asian tiimoilla.. Joku mainitsi sanan vesivisio, ei kyllä mun korviin ole ikinä osunu....

• Aivo Pähkinä
        almura kirjoitti:

Täällä kans mietitty ihan samaa asiaa jo kans pian kuukausi, kyselly ympäriinsä ja saanu saman tilan kaikille, moni miettii päätänsä puhki saman asian tiimoilla.. Joku mainitsi sanan vesivisio, ei kyllä mun korviin ole ikinä osunu....

Täällä mietitään kavereissa samaa ja ollaan tultu siihen tulokseen että kyseiselle sanalle snowglobe ei välttämättä ole virallista suomennosta. Täytynee soittaa kielitoimistoon ja kehottaa niitä keksimään hyvä nimi sille (tai ehdottaa jotain omaa) sillä lumipallo on jo käytösssä. saksalaiset kutsuu sitä "lumi kuulaksi" ja englanniksihän se on lumipallo (pallo tarkoittaa tässä tapauksessa siis maapalloa)

• kohtalotoveri

Lainaus: "Eiköhän... se ole pelkkä snowball taikka toys snowball."
        --

Häh? Eihän tässä englanninnosta kysytty. Sana snow globe oli jo tiedossa.

Eikä esine joka tapausessa ole "snowball" (=heitettävä lumipallo) tai "toys snowball" (miksi ihmeessä tuo ylimääräinen "s" sanan "toy" perässä?).

Minäkin tulin tänne, koska etsin samaa asiaa. Yllättävän monta meitä on :D Paras löytämäni vastaus on tuo linkissä ehdotettu "lumisadepallo". Se ajaa mielestäni asiansa ihan hyvin.

• täti
        kohtalotoveri kirjoitti:

Lainaus: "Eiköhän... se ole pelkkä snowball taikka toys snowball."
        --

Häh? Eihän tässä englanninnosta kysytty. Sana snow globe oli jo tiedossa.

Eikä esine joka tapausessa ole "snowball" (=heitettävä lumipallo) tai "toys snowball" (miksi ihmeessä tuo ylimääräinen "s" sanan "toy" perässä?).

Minäkin tulin tänne, koska etsin samaa asiaa. Yllättävän monta meitä on :D Paras löytämäni vastaus on tuo linkissä ehdotettu "lumisadepallo". Se ajaa mielestäni asiansa ihan hyvin.

Talvitalismaani (sanotaan muumikirjoissa)
        tai maisemakupla (sanoo Tatu ja Patu).

• hemmo
        täti kirjoitti:

Talvitalismaani (sanotaan muumikirjoissa)
        tai maisemakupla (sanoo Tatu ja Patu).

Mistähän noita saa ostettua, onko mitään kauppaa suomessa? Amazon.com:sta sais ostettua vaikka minkälaisia, myös tyhjän johon voi rakentaa ite haluamansalaisen.

• Wikipedia
    • Teresahoo

Talvitalismaani on oikein.

• Kupoli6

Google toi tänne, itsekin etsin sitä virallista nimeä. :) lumisadepallo ei tunnu oikealta, talvitalismaani ei sinne päinkään. Jotenkin vaan tuntuu, että pienenä siitä on käyttänyt kotain muuta nimeä kuin "se pallo missä on vettä ja kun sitä ravistaa sataa lunta". :)

• Lumisadepallo eli...?

Voi ihmiset.. Pitää varmaan perustaa joku yhdistys tämän asian tiimoilta. Itse kuulin sen lumisadepallon virallisen nimen n. 20 vuotta sitten, mutta olen unohtanut ja niin ikään miettinyt sitä aika ajoin kohta sen 20 vuotta! Hautaanko asti sitä joutuu menemään ikuisesti selviämättömän arvoituksen kanssa.. Hienoa, että tässä maassa on kohtalotovereita ;)

• minä
        Lumisadepallo eli...? kirjoitti:

Voi ihmiset.. Pitää varmaan perustaa joku yhdistys tämän asian tiimoilta. Itse kuulin sen lumisadepallon virallisen nimen n. 20 vuotta sitten, mutta olen unohtanut ja niin ikään miettinyt sitä aika ajoin kohta sen 20 vuotta! Hautaanko asti sitä joutuu menemään ikuisesti selviämättömän arvoituksen kanssa.. Hienoa, että tässä maassa on kohtalotovereita ;)

Olisko Dioraama? Sellasta nimitystä oon ainaki nähnyt. Ja tiedän, vanha ketju, mut vastaanpa silti.... :)

• Anonyymi

Harhauduin tänne itsekin etsiessäni suomennosta, eikä jotain yhtä tiettyä ilmeisesti ole. Aika yleinen mitä nettikaupat yms. käyttävät on kuitenkin pyrypallo. Myös lumisadepalloa näkyy välillä.

• Anonyymi

Lumisadepallo

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      57
      3175
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2911
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2719
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1817
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1081
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      971
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      829
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      822
    10. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      820
    Aihe