Vanhasen tiputtua toiselta kierrokselta on usein väitetty tai oletettu, että lopullinen valinta ratkeaa Vanhasen ääniperinnöllä ja maaseudun äänillä. Epäilen vahvasti, että tässä on paljon harhaluuloa ja virheellisiä oletuksia takana.
Minusta on melkeinpä ennemmin niin, että vaali ratkeaa sittenkin kaupunkiäänillä. Ehdokkaiden taustajoukot ovat ehkä tämän itsekin havainneet, koska loppupäivien rutistus keskittyy pääkaupunkiseudulle. Tässä suhteessa voi olla Haloselle etua siitä, ettei hän ole niin vahvasti kuin Niinistö profiloitunut Vanhasen maaseutuääniperinnön saalistajaksi. Kaupunkilaiset voivat nimittäin tehdä tästä sellaisen päätelmän, että Halonen on vahvasti myös heidän ehdokkaansa ja ajattelee myös kaupunkien kehitystä.
Omien laskelmieni mukaan Halosen ja Niinistön erottaa noin 200 000 ääntä. Tämä perustuu sellaiseen laskennalliseen malliin, missä oletetaan, että kumpainenkin saa myös toisella kieeroksella omat suorat äänestäjänsä taakseen. Sitten ole varovaisesti laskenut, että Halonen saa Hautalan ääniperinnöstä 50 %, Soinin vaaliperinnöstä 33 %, Vanhasen äänisperinnöstä 10 %. Niinistölle puolestaan tulee Hautalan äänistä 10 %, Soinin äänistä 33 %, Kalliksen, Laxin ja Lahden äänistä 80 % sekä Vanhasen äänistä 80 %.
Loppuosa jäisi nukkuvien puolueeseen. Tämän perusteella nukkuvia olisi noin 157 000 äänestäjää ensi kierrokseen verrattuna. Oletan kuitenkin, että tämä on liian suuri luku. Laskuissani oli kuitenkin Vihreiden ja Soinin nukkuvien määrä laskettu paljon suuremmaksi kuin muiden, joten tämän joukon mahdollinen aktiivisuus ei olettamukseni mukaan muuta jakaumaa olennaisesti.
Tällä matematiikalla olen päätynyt noin 53-54 %:n kannatukseen Halosen kohdalla, mikä tarkoittaa juuri noin 200 000 ääntä enemmän kuin Niinistölle.
Tähän asti laskuissani ei ole vielä huomioitu sitä, että toisella kierroksella äänestää lisäksi sellaisia, jotka jättivät ensikierroksella äänestämättä. Viime vaaleissa tuo lisäys oli 3 %-yksikköä. Äänestäjien lukumäärässä tämä vastaa suunnilleen 100 000 lisä-ääntä.
Jos äänestysprosentti kasvaa ensimmäiseen kierrokseen verrattuna, mitä tällä kertaa hieman epäilen, arvelisin uusien äänestäjien hyödyttävän enemmän Halosta kuin Niinistöä. Tämä johtuu siitä, että uudet äänestäjät tullevat kaupungeista ja taajamista ja ovat köyhemmän väen edustajia. Oletus perustuu siihen, että maaseutuäänestäjillä olisi ollut suurempi syy osallistua jo ensikierrokselle, kun Vanhanen oli vielä mukana. Miksi he nyt aktivoituisivat, kun oma ehdokas on pudonnut. äänestysprosentin nousu edellyttäisi myös sitä, että lähes kaikki ensikierroksella äänestäneet äänestävät myös nyt. Siinä joukossa Niinistöllä on kyllä ääninä laskettuna ehkä enemmän tukea kuin Halosella, muttei ratkaisevasti. Tämän eron mahdolliset uudet äänestäjät kompensoisivat taas Halosta suosivaksi.
Olen varovaisesti edellä lausutun perusteella tullut siihen päätelmään, että voittaakseen Niinistön pitäisi saada käännytettyä vähintään noin 100 000 Halosta ensimmäisellä kierroksella äänestänyttä. Vaalia eivät siis ratkaisikaan maaseudun äänet sinänsä, vaan Halosen laaja kannatuspohja kokonaisuudessaan. Niinistö joutuisi nyppimään siitä porukasta ääniä sieltä ja täältä. Pidän tehtävää mahdottomana, ellei asiapuolella tapahdu jotain olennaista käännettä loppumetreillä.
Osa äänestäjistä on sillä tavalla arvaamattomia, etteivät he seuraa politiikkaa aktiivisesti. Niitä voi lähinnä niissä, jotka menevät nyt äänestämään, mutteivät äänestäneet ensimmäisellä kierroksella. Silloin saattaa kuvioon astua mukaan yksinkertainen ihmisen käyttäytymistä määräävä psykologia. Halu olla voittajien puolella. Mikäpä sen mukavampaa kuin herätä maanantaiaamuna ja huomata, että se ehdokas, jota on äänestänyt voitti vaalissa. Silloin tuntee itsensäkin voittajaksi. Ja uskoisin monien kuitenkin aavistelevan, että Halonen nämä vaalit kuitenkin voittaa. Niin kuin muuten voittaakin. Saa äänistä sen 54,3 %, pysytään siinä arviossa.
Ketkä vaalin ratkaisevat?
37
1041
Vastaukset
- valistaan
demareita, niiden palstalle kun siellä voi olla "rintamakarkureita" !!
- Tarjalainen.
ennakkoäänestyksessä oli maaseudulla huomattavasti suurempi kuin miesten. Ainakin monissa pohjalaispitäjissä prosentit olivat naisten hyväksi 60/40 - 55/45 viimeisenäpäivänä jopa niinkin korkeita kuin64/36.
Nuo luvut kertovat mielestäni paljon, siitä missä mennään ja siitä mitä on odotettavissa.
- KommentattoriX
Voi hellan lettas sentään, voi hellan lettas sentään. Etkö saanut tarpeeksi huomiota edelliselle laskelmallesi, kun liki sama teksti pitää postata uudelleen palstalle.
Juuuuu - menepä taas sinne peilin eteen ja laita päähäs se kirpputorilta ostamasi lampaanreuhka; sehän on ihan kuin tuomarin peruukki...
Kyllä se siitä se elämä järjestyy "demokraatillekin" , vaikka matematiika olisikin vähän tarkoitushakusessa.Huono itsetuntosi paistaa kilometrien päähän. Olet jostain syystä ottanut minut silmätikukseksi, mitä on vaikea selittää muulla kuin alemmuudentunteella. Koitahan nyt ryhdistäytyä.
Jos haluat keskustella asiasta etkä vain joka kerta arvioida kirjoittaa, voinet esittää oman paremman laskelmasi. Saa se minun puolestani olla vaikka kuinka tarkoitushakuinen. Katsotaan sitten vaalien jälkeen, kumman laskelmat menivät lähemmäs. Kyllä minä voin sitten reilusti myöntää, jos olin laskelmissani väärässä. Olen myös esittänyt laskentamenetelmäni, josta jokainen voi tarkistaa, olenko laskenut oikein vai väärin tarkoitushakuisesti.
Tässä voi ehkä huomauttaa senkin, että "porvarilliset" yrittäjät eli vedonlyöntejä välittävät toimistot ovat saaneet Halosen voitontodennäköisyydeksi yleensä vähintään 70 %, eräät ilmeisesti jopa 90 %. Että siitä kannattaa nyt repiä, jos alemmuuden tuskalta vaan aikaa jää.- ;-)
Mielipidepankki kirjoitti:
Huono itsetuntosi paistaa kilometrien päähän. Olet jostain syystä ottanut minut silmätikukseksi, mitä on vaikea selittää muulla kuin alemmuudentunteella. Koitahan nyt ryhdistäytyä.
Jos haluat keskustella asiasta etkä vain joka kerta arvioida kirjoittaa, voinet esittää oman paremman laskelmasi. Saa se minun puolestani olla vaikka kuinka tarkoitushakuinen. Katsotaan sitten vaalien jälkeen, kumman laskelmat menivät lähemmäs. Kyllä minä voin sitten reilusti myöntää, jos olin laskelmissani väärässä. Olen myös esittänyt laskentamenetelmäni, josta jokainen voi tarkistaa, olenko laskenut oikein vai väärin tarkoitushakuisesti.
Tässä voi ehkä huomauttaa senkin, että "porvarilliset" yrittäjät eli vedonlyöntejä välittävät toimistot ovat saaneet Halosen voitontodennäköisyydeksi yleensä vähintään 70 %, eräät ilmeisesti jopa 90 %. Että siitä kannattaa nyt repiä, jos alemmuuden tuskalta vaan aikaa jää.Analysoimalla mielipidepankin ja erään toisen palstalla vaikuttavan henkilön kirjoituksia, ei voi kuin hymyillä.
Samasta sylttytehtaasta ovat molemmat lähtöisin.
Ponnistat kovasti, mutta onneksesi vain murto-osa lukijoista tunnistavat tekstijesi rakenteellisen samankaltaisuuden ;-) - KommentaattoriX
;-) kirjoitti:
Analysoimalla mielipidepankin ja erään toisen palstalla vaikuttavan henkilön kirjoituksia, ei voi kuin hymyillä.
Ponnistat kovasti, mutta onneksesi vain murto-osa lukijoista tunnistavat tekstijesi rakenteellisen samankaltaisuuden ;-)Tarkoitatko tuota kommunistien palstalle kirjoittavaa nimimerkki VOM:ia?
;-) kirjoitti:
Analysoimalla mielipidepankin ja erään toisen palstalla vaikuttavan henkilön kirjoituksia, ei voi kuin hymyillä.
Ponnistat kovasti, mutta onneksesi vain murto-osa lukijoista tunnistavat tekstijesi rakenteellisen samankaltaisuuden ;-)Etkö voisi kertoa, kenen tekstien rakenne on omieni kanssa samankaltainen. Mielipidetasolla olen havainnut olevani ehkä eniten samoilla linjoilla "keskustademarin" kanssa.
- tuo psykologiaosaaminen
Huono itsetuntosi paistaa kilometrien päähän. Olet jostain syystä ottanut minut silmätikukseksi, mitä on vaikea selittää muulla kuin alemmuudentunteella. Koitahan nyt ryhdistäytyä.
Tässä voi ehkä huomauttaa senkin, että "porvarilliset" yrittäjät eli vedonlyöntejä välittävät toimistot ovat saaneet Halosen voitontodennäköisyydeksi yleensä vähintään 70 %, eräät ilmeisesti jopa 90 %. Että siitä kannattaa nyt repiä, jos alemmuuden tuskalta vaan aikaa jää.saatu Väinö Voionmaa-opistolta, Kiljavalta vai suorastaan Sirolaopistolta. Oudolta tuo luonneanalyysi kuitenkin vaikuttaa. Kun nyt jokainen, joka täällä on vähänkin vieraillut tietää, että sinä tuossa laskelmassasi muutat lähtölukuja niin kauan, että saat Halosen voittajaksi, niin miksi niillä palstaa rasitat. Vai kuvitteletko, että vielä löytyy sellaisia pahnan pohjimmaisia, jotka tuollaisten laskelmien takia muuttuvat Halosen kannattajiksi. Voi hyvinkin olla, että Tarja Halonen voittaa vaalit, mutta se on jo varmaa, että palstanikkari Mielipidepankki ne häviää. Sinun kannaltasi on nolointa se, että nuo nuo naurettavat kirjoitukset, joilla olet menettänyt uskottavuuresi, tuskin ovat tuoneet yhtään ääntä Haloselle.
tuo psykologiaosaaminen kirjoitti:
saatu Väinö Voionmaa-opistolta, Kiljavalta vai suorastaan Sirolaopistolta. Oudolta tuo luonneanalyysi kuitenkin vaikuttaa. Kun nyt jokainen, joka täällä on vähänkin vieraillut tietää, että sinä tuossa laskelmassasi muutat lähtölukuja niin kauan, että saat Halosen voittajaksi, niin miksi niillä palstaa rasitat. Vai kuvitteletko, että vielä löytyy sellaisia pahnan pohjimmaisia, jotka tuollaisten laskelmien takia muuttuvat Halosen kannattajiksi. Voi hyvinkin olla, että Tarja Halonen voittaa vaalit, mutta se on jo varmaa, että palstanikkari Mielipidepankki ne häviää. Sinun kannaltasi on nolointa se, että nuo nuo naurettavat kirjoitukset, joilla olet menettänyt uskottavuuresi, tuskin ovat tuoneet yhtään ääntä Haloselle.
Voitko kertoa mitä lähtölukuja olen muuttanut. Tarkastellaan asiaa sitten tarkemmin.
Psykologiaossamisen suhteen en halua mainostaa itseäni. Enhän ihan tiedä, mihin luonneanalyysiin edes viittaat. Jos tarkoitat tuosta "kommentaattoriX":stä kirjoittamaani, keskeistä on vain hänen tarpeensa pyrkiä mitätöimään minut kirjoittajana, kun normaalijärkisemmät pyrkivät kommentoimaan kirjoitusta eikä kirjoittajaa. Siinä taas, että sanoin monen haluavan olla voittajan puolella, voin olla hyvinkin väärässä. Ehkä esität paremman käyttymispsykologisen mallin.
Kirjoitukseni ovat ilmeisesti niin naurettevia, että niitä pitää oikein erikseen mainita naurettavaksi. Minä otan tämän kyllä enemän tunnustuksena. Nyt mentiin taas siihen harrastelijapsykologiaan. Ketäpä olisi niin suuri tarve yrittää mitätöidä kuin sitä, joka esittää epämieluisia asioita ja vielä perustelee ne. Minusta se kertoo enemmän siitä, että pelkäät, etten olekaan menettänyt uskottavuuttani.
Mutta mitäpä minä tästä väittelemään tuollaisella argumentaatiotasolla. Sunnuntai-iltana olemme viisaampia. Minä tyydyn siihen.- KommentaattoriX
tuo psykologiaosaaminen kirjoitti:
saatu Väinö Voionmaa-opistolta, Kiljavalta vai suorastaan Sirolaopistolta. Oudolta tuo luonneanalyysi kuitenkin vaikuttaa. Kun nyt jokainen, joka täällä on vähänkin vieraillut tietää, että sinä tuossa laskelmassasi muutat lähtölukuja niin kauan, että saat Halosen voittajaksi, niin miksi niillä palstaa rasitat. Vai kuvitteletko, että vielä löytyy sellaisia pahnan pohjimmaisia, jotka tuollaisten laskelmien takia muuttuvat Halosen kannattajiksi. Voi hyvinkin olla, että Tarja Halonen voittaa vaalit, mutta se on jo varmaa, että palstanikkari Mielipidepankki ne häviää. Sinun kannaltasi on nolointa se, että nuo nuo naurettavat kirjoitukset, joilla olet menettänyt uskottavuuresi, tuskin ovat tuoneet yhtään ääntä Haloselle.
Kyllähän tuo kollektiivinimimerkki Mielipidepankki on ollut suht asiallinen "demokraatti", mutta nyt sitten vaalien alla hän onkin paljastunut viidennen kolonnan nimimerkiksi. Demareiden puoluetoimiston myyräksi, joka on "laskeutettu" palstalle suhteellisin neutraalein mielipitein niin hyvissä ajoin, että nimimerkille on saatu asiakirjoittajan "katu-uskottavuus". Demareiden ongelmana on ilmeisesti kollektiivin kirjoittajien tasa-laatuisuus, kun välillä nimimerkillä kirjoittaa asiaosaamiseltaan täysin nolla ja ainakin yksi ylimilelinen narsisti.
Jos vaalit olisivat menneet, niin kuin demarit kaavailivat, ei tuota myyrää olisi vielä tarvinnut aktivoida vaan se oltaisiin voitu tallettaa vielä eduskuntavaaleja varten.
Noh nyt demarit joutuvat vaalien jälkeen tuomaan näille parillepalstalle uuden "demokraatin" keräämään itselleen katu-uskottavuutta eduskuntavaaleja varten. Tuolla kollektiivinimimerkillä, kuten sanoit, sitä ei ole. - lähtölukuja
Voitko kertoa mitä lähtölukuja olen muuttanut. Tarkastellaan asiaa sitten tarkemmin.
Psykologiaossamisen suhteen en halua mainostaa itseäni. Enhän ihan tiedä, mihin luonneanalyysiin edes viittaat. Jos tarkoitat tuosta "kommentaattoriX":stä kirjoittamaani, keskeistä on vain hänen tarpeensa pyrkiä mitätöimään minut kirjoittajana, kun normaalijärkisemmät pyrkivät kommentoimaan kirjoitusta eikä kirjoittajaa. Siinä taas, että sanoin monen haluavan olla voittajan puolella, voin olla hyvinkin väärässä. Ehkä esität paremman käyttymispsykologisen mallin.
Kirjoitukseni ovat ilmeisesti niin naurettevia, että niitä pitää oikein erikseen mainita naurettavaksi. Minä otan tämän kyllä enemän tunnustuksena. Nyt mentiin taas siihen harrastelijapsykologiaan. Ketäpä olisi niin suuri tarve yrittää mitätöidä kuin sitä, joka esittää epämieluisia asioita ja vielä perustelee ne. Minusta se kertoo enemmän siitä, että pelkäät, etten olekaan menettänyt uskottavuuttani.
Mutta mitäpä minä tästä väittelemään tuollaisella argumentaatiotasolla. Sunnuntai-iltana olemme viisaampia. Minä tyydyn siihen.tarkoitan.
"Sitten ole varovaisesti laskenut, että Halonen saa Hautalan ääniperinnöstä 50 %, Soinin vaaliperinnöstä 33 %, Vanhasen äänisperinnöstä 10 %. Niinistölle puolestaan tulee Hautalan äänistä 10 %, Soinin äänistä 33 %, Kalliksen, Laxin ja Lahden äänistä 80 % sekä Vanhasen äänistä 80 %. "
Eivätkö nämä ole sinun lähtölukujasi. Tietysti sinä olet näitä justeerannut niin kauan, että ne johtavat Halosen voittoon ennenkuin olet kirjoituksesti julkaissut. lähtölukuja kirjoitti:
tarkoitan.
"Sitten ole varovaisesti laskenut, että Halonen saa Hautalan ääniperinnöstä 50 %, Soinin vaaliperinnöstä 33 %, Vanhasen äänisperinnöstä 10 %. Niinistölle puolestaan tulee Hautalan äänistä 10 %, Soinin äänistä 33 %, Kalliksen, Laxin ja Lahden äänistä 80 % sekä Vanhasen äänistä 80 %. "
Eivätkö nämä ole sinun lähtölukujasi. Tietysti sinä olet näitä justeerannut niin kauan, että ne johtavat Halosen voittoon ennenkuin olet kirjoituksesti julkaissut.Taisin kyllä kertoa, että olen yrittänyt arvioida näitä ääniperintölukuja maltillisesti Halosen kannalta, mutta vähemmän maltillisesti Niinistö osalta. Tein näin juuri siksi, ettei päästäisi syyttämään Halosen suosimisesta, jos ennustelee tarkoitushakuisesti. Mutta jos nämä lähtöluvut ovat virheellisiä vielä tämänkin jälkeen Halosen hyväksi, olet oikeassa. Toin kuitenkin ne hyvin selvästi esille, joten niiden oikeellisuutta voi vapaasti kritisoida. Lähinnä kai suurimman virheen täytyy silloin olla Hautalan ja seuraavaksi Soinin ääniperinnöstä.
Ei minun ole kyllä täytynyt lukuja justeerata, kun melkein kaikilla laskutavoilla päätyy Halosen voittoon, ellei siirtymää Halosen ekan kierroksen äänestäjistä siirry Niinistön kannattajiin.- kyllä,
Taisin kyllä kertoa, että olen yrittänyt arvioida näitä ääniperintölukuja maltillisesti Halosen kannalta, mutta vähemmän maltillisesti Niinistö osalta. Tein näin juuri siksi, ettei päästäisi syyttämään Halosen suosimisesta, jos ennustelee tarkoitushakuisesti. Mutta jos nämä lähtöluvut ovat virheellisiä vielä tämänkin jälkeen Halosen hyväksi, olet oikeassa. Toin kuitenkin ne hyvin selvästi esille, joten niiden oikeellisuutta voi vapaasti kritisoida. Lähinnä kai suurimman virheen täytyy silloin olla Hautalan ja seuraavaksi Soinin ääniperinnöstä.
Ei minun ole kyllä täytynyt lukuja justeerata, kun melkein kaikilla laskutavoilla päätyy Halosen voittoon, ellei siirtymää Halosen ekan kierroksen äänestäjistä siirry Niinistön kannattajiin.että olet voinut vetää niitä jo ensimmäisellä kerralla niin paljon Halosen suuntaan, että tulos on ollut haluamasi. Jos näin ei olisi käynyt, sitä pahempi lähtöluvuille. Varmaan vielä uskot omaan objektiivisuuteesi ja jopa siihen, että sinulla on varaa olla Niinistölle suosiollinen. Mutta älä nyt sentään edellytä, että muut uskovat. Siitä olen samaa mieltä, että ne, jotka mahdollisesti siirtyvät Halosen kannattajista Niinistön kannattajiksi, ratkaisevat, jos ratkaisevat. Minulla on omasta perheestäni kahden hengen otos. Ensimmäisellä kierroksella äänet menivät tasan. Toisella kierroksella 50% kaikista äänistä ja 100% Halosen äänistä, siirtyi Niinistön kannattavaksi. En osaa laskea virhemarginaalia, niin matemaatikko kuin olenkin.
kyllä, kirjoitti:
että olet voinut vetää niitä jo ensimmäisellä kerralla niin paljon Halosen suuntaan, että tulos on ollut haluamasi. Jos näin ei olisi käynyt, sitä pahempi lähtöluvuille. Varmaan vielä uskot omaan objektiivisuuteesi ja jopa siihen, että sinulla on varaa olla Niinistölle suosiollinen. Mutta älä nyt sentään edellytä, että muut uskovat. Siitä olen samaa mieltä, että ne, jotka mahdollisesti siirtyvät Halosen kannattajista Niinistön kannattajiksi, ratkaisevat, jos ratkaisevat. Minulla on omasta perheestäni kahden hengen otos. Ensimmäisellä kierroksella äänet menivät tasan. Toisella kierroksella 50% kaikista äänistä ja 100% Halosen äänistä, siirtyi Niinistön kannattavaksi. En osaa laskea virhemarginaalia, niin matemaatikko kuin olenkin.
Voihan noita numeroita toki pyöritellä miten vaan. Minä olen kertonut lähtöoletukseni ja ne voivat toki olla virheelliset. Itse pidän niitä kuitenkin aika realistisina, jopa Niinistöä suosivina. Tämä on se objektiivisuuden taso, missä mennään. Enempää en kai ole luvannutkaan. Tottakai siinä ollaan oletuksien edessä, ei varman tiedon.
- Vapauden ystävä
Ennakkoäänestyspaikoilta tulleiden tietojen mukaan Tarja Halosen ikäluokkaan kuuluvat, ns. ”kukkahattutädit” ovat kuulleet parhaiten demareiden hätärummun paukkeen ja lähteneet massoittain liikkeelle.
Tämä 50 – 65 vuotiaiden naisten ryhmä on pahin uhka keskusta-oikeiston presidenttiehdokkaalle. Nämä tiukkapipoiset kerrostalokyttääjät, parveke-ym tupakoinnin kiivaat vastustajat, jonoissa isoilla käsilaukullaan tönivät etuilijat, kälättäjä-ämmät, kieltojen puoltajat ja - yleensäkin kaiken kivan ankarat vastustajat, ovat ehkä ratkaiseva vaa’an kieli.
He ovat tunteneet liberalismin uhkan Sauli Niinistön persoonassa. He eivät halua kansalle johtajaa, joka ehkä loisikin vapaamman ja suvaitsevamman yhteiskunnallisen ilmapiirin. EI!!, se olisi heille kauhistus. Sosiaaalitanttojen maailma ei ole hyvä ilman kaiken kattavaa kielto- ja kaikenkivan rajoitusjärjestelmää.
Heidän ainoan turvalliseksi tuntemansa maailman takaaja on kaikkien sosiaalitanttojen ylin suojelusenkeli Tarja Halonen. Hänen aikanaan ei yhtään kieltoa pureta. Niitä luodaan koko koneiston voimalla mahdollisimman monta lisää.
VETOOMUS TEILLE KAIKKILLE REILUILLE IHMISILLE JA VAPAUDEN YSTÄVILLE !!!
Tehkäämme meitä päsmäröivien kukkahattutätien hyökkäys tyhjäksi. Menkäämme KAIKKI sunnuntaina äänestyspaikoille piirtämään vaalilappuun no. 3. - kepututkija
Päätelmässäsi on yksi iso tekijä jätetty huomiotta. Siirtymä Halosen joukoista Niinistön äänestäjäksi. Ja nimenomaan kaupungeissa.
Jo ensikierroksen varsinainen vaalipäivä osoitti Niinistön kasvattaneen suosiota loppumetreillä, ennakkoäänestyksen jälkeen. Halosen ääniosuus vaalipäivänä oli vain 44 %. Tähän voidaan lisätä vihreiden ääniä ja pieni määrä kepulaisia. Päädytään max 49 %:iin.
Vaalin ratkaisee nukkuvat oivahärköset. Jokainen äänestämättä jättävä tässä tilanteessa antaa äänensä käytännössä Haloselle. Alhainen äänestysaktiivisuus siis saattaa osoittaa veikkaukseni vääräksi, normaali aktiviisuudella Niinistön valinta on varma.Kirjoitukseni keskeinen päätelmähän on juuri se, että voittaakseen Niinistön pitää saada puolelleen vähintään 100 000 sellaista äänestäjää, jotka äänestivät Halosta ensimmäisellä kierroksella. Lisäksi itsekin epäilin, että juuri kaupunkilaisäänestäjien ratkaisut ovat tässä suhteessa olennaisimmat.
Huomiosi ennakkoäänten ja varsinaisen vaalipäivän äänten eroista on hyvä. Sitä en tullut ajatelleeksi. Jos oletaan, että samanlainen siirtymä olisi tullut niissä noin miljoonassa ennakkoäänessä kuin varsinaisen vaalipäivän äänissä, se toisi Niinistölle 50 000 ääntä lisää. En ihan usko, että se näin menee, mutta silti jäisi vielä ainakin toiset 50 000 ääntä uupumaan. Se edellyttäisi kuitenkin melko suurta häilyvyyttä niiden joukossa, jotka äänestivät viimeksi Halosta. En oikein usko, että äänestäjät ihan helposti piirtävät nyt eri numeron kuin viime kierroksella.- Wiisaahko
Kirjoitukseni keskeinen päätelmähän on juuri se, että voittaakseen Niinistön pitää saada puolelleen vähintään 100 000 sellaista äänestäjää, jotka äänestivät Halosta ensimmäisellä kierroksella. Lisäksi itsekin epäilin, että juuri kaupunkilaisäänestäjien ratkaisut ovat tässä suhteessa olennaisimmat.
Huomiosi ennakkoäänten ja varsinaisen vaalipäivän äänten eroista on hyvä. Sitä en tullut ajatelleeksi. Jos oletaan, että samanlainen siirtymä olisi tullut niissä noin miljoonassa ennakkoäänessä kuin varsinaisen vaalipäivän äänissä, se toisi Niinistölle 50 000 ääntä lisää. En ihan usko, että se näin menee, mutta silti jäisi vielä ainakin toiset 50 000 ääntä uupumaan. Se edellyttäisi kuitenkin melko suurta häilyvyyttä niiden joukossa, jotka äänestivät viimeksi Halosta. En oikein usko, että äänestäjät ihan helposti piirtävät nyt eri numeron kuin viime kierroksella.Laskujeni mukaan tämä on 5000. viestisi. Onnea ahkeruudesta ja sinnikkyydestä typeryyksien puolestapuhujana, kai sellaisiakin pitää olla.
Muistaakseni toukokuussa sinulla oli lähes järjellinenkin juttu. Eli kannattaa olla jatkossakin ahkera, kyllä se joskus onnistaa!
- Lyijypännä
Maaseutukunnissa äänestysprosentti jää huomattavan alhaiseksi ennakkoäänestyksen perusteella. Se jäi normaalia alhaisemmaksi jo ensimmäisellä kierroksella, ja Vanhasen putoaminen laskee sitä entisestään.
En usko, että Halosen "ääniperintö" Vanhasen kannattajilta jäisi noin vähäiseksi kuin 10 prosenttia. Vähintään 20 prosenttia Halonen niistä äänistä saa. Näin voidaan päätellä ensinnäkin siitä, että Halonen menestyi hyvin keskustalaisilla alueilla jo ensimmäisellä kierroksella ja toiseksi siitä, että ennakkoäänestyksessä naiset ovat olleet huomattavasti miehiä aktiivisempia samoilla alueilla.Olen kyllä jokseenkin samaa mieltä. Pyrin arvioimaan Halosen äänet hyvin varovaisilla oletuksilla kuten sanoinkin. Sen vuoksi pidän Halosen voittoa vielä varmempana kuin laskelmieni luvut osoittavat. Jos Vanhasta äänestäneistä viidennes äänestäisi Halosta, se tietäsi vielä yli 50 000 ääntä lisää. En kuitenkaan osaa itse luotettavasti arvioida sitä, kuinka suuri tuo Halosen kannattajien määrä voisi Vanhasen ääniperinnöstä olla, joten lähdin varovaisesto 10 %:sta, joka tuntuu kuitenkin aika realistiselta siinä mielessä, etten usko sen menevän alle tuon osuuden.
- tänään
kotiseutulehden syvimmältä mahdollidelta keskustalaisalueelta, Etelä-Pohjanmaan Järviseudulta. Siellä olevalla Kortesjärvellä Vanhanen sai ensimmäisellä kierroksella suurimman prosenttiosuuden, 64,7 % eli enemmän kuin kuuluisammalla Merijärvellä. Joka tapauksessa lehden mukaan Vanhasen putoaminen ei ole äänestysvilkkautta laskenut. Maanantai-iltaan mennessä oli alueella annettu 40 ääntä enemmän kuin vastaavan aikana edellisellä kierroksella. Ja kun tiistai oli vilkas päivä koko Suomessa, niin miksi ei täälläkin.
- Tuossa
tänään kirjoitti:
kotiseutulehden syvimmältä mahdollidelta keskustalaisalueelta, Etelä-Pohjanmaan Järviseudulta. Siellä olevalla Kortesjärvellä Vanhanen sai ensimmäisellä kierroksella suurimman prosenttiosuuden, 64,7 % eli enemmän kuin kuuluisammalla Merijärvellä. Joka tapauksessa lehden mukaan Vanhasen putoaminen ei ole äänestysvilkkautta laskenut. Maanantai-iltaan mennessä oli alueella annettu 40 ääntä enemmän kuin vastaavan aikana edellisellä kierroksella. Ja kun tiistai oli vilkas päivä koko Suomessa, niin miksi ei täälläkin.
lehdessä on mm. Kortesjärven Keskustan ja Kokoomuksen yhteinen vaalimainos, arvaatte kai, kenen puolesta.
- kerro
Tuossa kirjoitti:
lehdessä on mm. Kortesjärven Keskustan ja Kokoomuksen yhteinen vaalimainos, arvaatte kai, kenen puolesta.
Kokovallaton Ilkka Kanerva 2012?
- sinä aina
kirjoitat vain täällä, etkö sinä uskalla kirjoittaa omiesi joukoissa? En ole koskaan nähnyt tätä nimimerkkiä muilla saiteilla? Mitä, keitä, pelkäät?
Olen aiemmin kirjoittanut hyvinkin aktiivisesti "historia" -palstalla sekä "maailman menoa" -palstalla. Historiapalstalla olen käyttänyt tätä samaa nimimerkkiä, sillä toisella palstalla en käyttänyt vakiintunutta nimimerkkiä. Satunnaisesti olen voinut kirjoitella myös muilla palstoilla.
Asia on niinkin, ettei kaikkeen repeä. Voimia pitää keskittää ja sitten pitää aikaa jäädä muullekin. En tiedä, mitä tarkoitat omien joukossa olemisella. Historian harrastajana tunsin tietyssä mielessä tietysti olevani omien joukossa, jos muutkin kirjoittajat olivat historian harrastajia. Tosin eivät olleet, vaan enemmistö samanlaisia räyhähenkiä kuin täälläkin.
Palstallahan keskustellaan Keskustasta ja sen harjoittamasta politiikasta. Tämä aihe kiinnostaa minua kovasti, koska olen kokenut Keskustan harjoittaman politiikan vahingolliseksi Suomen kansan enemmistölle. Eihän kai ole oikein järkeä keskustella politiikasta jossain sellaisessa paikassa, missä kaikki ovat vain yhtä mieltä ja kehuvat toinen toisiensa mielipiteitä. En näe sellaista kovin hedelmällisenä.- et vaan tunnusta sitä
Olen aiemmin kirjoittanut hyvinkin aktiivisesti "historia" -palstalla sekä "maailman menoa" -palstalla. Historiapalstalla olen käyttänyt tätä samaa nimimerkkiä, sillä toisella palstalla en käyttänyt vakiintunutta nimimerkkiä. Satunnaisesti olen voinut kirjoitella myös muilla palstoilla.
Asia on niinkin, ettei kaikkeen repeä. Voimia pitää keskittää ja sitten pitää aikaa jäädä muullekin. En tiedä, mitä tarkoitat omien joukossa olemisella. Historian harrastajana tunsin tietyssä mielessä tietysti olevani omien joukossa, jos muutkin kirjoittajat olivat historian harrastajia. Tosin eivät olleet, vaan enemmistö samanlaisia räyhähenkiä kuin täälläkin.
Palstallahan keskustellaan Keskustasta ja sen harjoittamasta politiikasta. Tämä aihe kiinnostaa minua kovasti, koska olen kokenut Keskustan harjoittaman politiikan vahingolliseksi Suomen kansan enemmistölle. Eihän kai ole oikein järkeä keskustella politiikasta jossain sellaisessa paikassa, missä kaikki ovat vain yhtä mieltä ja kehuvat toinen toisiensa mielipiteitä. En näe sellaista kovin hedelmällisenä.Niin se on, joku traaginen vääristymä perinnönjaossa tai naisasioissa.
Oikeasti olet kepu, koska kepu on juuri kaltaisiaisia varten. Väyrysiä, vai miksi te muut meidän monipuolisuutta nimitätte.
Olet tällä palstalla sen vuoksi, että saat vastakaikua provokaatioillesi. viiden vuoden kuluttua olet täysi kepu.
- NATO-Saulia vastaan
Vaa´ankielenä ovat vihreät, jotka ensimmäisellä kierroksella äänestivät Heidi Hautalaa.
Vihreät menevät enimmäkseen Tarjan taakse.
Vihreä tuuli kaataa NATO-Saulin pahvikuvat. - keskustalainen mies
hyvä arvio ja liikkuu aika lailla niillä linjoilla kuten olen itsekkin ajatellut. Veikkaisin 53,8 % Haloselle.
- Jorma K.Korhonen
Mutta laskelmiani ei ole tarvetta esittää tässä, niiden tulos riittäköön (annoin sen äsken tuolla toisessa ketjussa presidentti-saitilla):
Luotettava veikkaus:
Kirjoittanut: Jorma K.Korhonen 25.1.2006 klo 13.27
TH 53,8 %, SN 46,2 %.
Minulla on kyllä rekisteröity nimimerkki JormaKKorhonen, mutta koska olen bannattu, enkä pääse kotikoneeltani tänne muutoin kuin "vippaskonstein", niin sitä en voi käyttää.
Kilpailukelpoisuuteni kuitenkin hyväksyttäneen? Noin siinä joka tapauksessa käy, onko se hyvä vai paha; siihen en ota kantaa tässä.
Mistä saan noutaa palkintoni ja mikä se on? Rahalle olisi käyttöä, sillä olen juuri varannut kaksi matkaa, yhteensä noin 4000 euroa!- Jorma K.Korhonen
Vasta nyt huomasin, että joku toinen tuossa edellä oli antanut täsmälleen saman arvion. Jottei potti menisi jakoon, muutan hieman:
TH 53,6 %, SN 46,4 %
- perusarvot ratkaisevat
Kun vaalikampanja käydään loppuun perusarvot ratkaisevat! presidentin pitää edustaa suomalaisten enemmistön arvoja . Kirkkoon kuuluu n.80% väestöstä ( Halonen EI)ja markkinataloutta taloudelliseen kasvuun perustuvaa hyvinvointia kannattaa 2/3 osaa suomalaisista.Valtion PITÄÄ SAADA VEROTULOJA ja vasta sitten niitä voidaan jakaa terveyden, koulutuksen sosiaaltoimen ym. tarpeisiin. Halonen vain jakaa kaikille kaikkea ( ostaa ääniä) ensin pitää tarja saada jaettavaa sitten voi jakaa -vaikka Chiileen asti kuten Sinä.
- kepututkija
Vielä yksi seikka joka sinun olisi syytä ottaa "laskelmissa" huomioon. Helsingissä ensimmäisen kierroksen äänestysvilkkaus laski perinteisillä porvarialueilla kuten Kulosaaressa. Sen sijaan Halosen alueilla kerrostalolähiöissä kuten Kontulassa ja Jakomäessä äänestysvilkkaus itseasiassa nousi edellisistä presidentinvaaleista.
Tämä osoittaa että Halosen/Soinin kannattajat olivat liikkeellä jo ensimmäisellä kierroksella sen sijaan Niinistön kannattajat jättivät äänestämättä. Perinteisillä Kokoomusalueilla ei varmasti nukuta toisella kierroksella, sen verran olen ilmapiiriä haistellut. Niinistön absoluuttinen äänipotti näillä alueilla siis kasvaa. Ja jos äänestysprosentti laskisi niin Niinistön suhteellinen ääniosuus nousee merkittävästi.
Voit tutustua tarkemmin Helsinkiläisten äänestyskäyttäytymiseen kaupungin verkkosivuilla. Ja sen jälkeen voit korjata "laskelmiasi".- isänmaa ensin
Suomen viettäessä talvisodan päättymisen muistotilaisuuksia Halonen valitsi sosialistisen arvomaailmansa mukaan: HÄN LÄHTI CHILEEN TAPAAPAAN SOSIALISTI PRESIDENTTIÄ. Perusarvoja kunnoittavat hallituksen ( jäsenet Niinistö myös) olivat veteraaneille ja Suomen puolesta kaatuneille osoittamassa kunnoitustaan juhlajumalanpalveluksessa. Ajatelkaa suomalaiset !! Teot ratkaisevat! eivät ex-stalinistin puheet
- äänetäjä
Missä tiedotus välineissä, ja kuka on väittänyt, että vain Vanhasen ääniperintö ratkaisee vaalin,höpö-höpö. Tämän vaalin voittajaa on tosi vaikea arvioida matemaattisesti. Luulen, että nyt käydään luokka vaalit. Oikestolla on nyt ti-
laisuus saada oma presidentti pitkästä aikaa. Miksi ihmiset eivät käyttäisi tilaisuutta hyväksi, ja äänestäisi Niinistöä, (niinhän he äänestävätkin) vasemiston pois vallasta.
Ps.Vaikka kyllähän niitä ihmisä on aika poljon
jotka ovat "SOKAISTUNEET" vasemmiston aivo-
pesussa. Mutta nyt on tilaisuu avata silmät ja katsoa valoisampaan huomiseen. SIISPÄ ÄÄNI NIINISTÖLLE- arvovaalit
Halosen ihanne esimerkki on Miina Sillanpää Niinistö mainitsi C.G.E Mannerheimin, joka on muuten suurin suomalainen. Halonen on niin sosialismin kyllästämä ettei hän kykenen arvioimaan edes merkkihenkilöiden laajaa kokonaisvaikutusta Suomen historiaan ja sen KOHTALON HETKIIN. Kun sotavetraaneja nauroivat 70-luvulla vasemmistoliitolaiset Halonen lauloi kuorossa mukana. Hävettää ja vielä pyrkii vähemmistön edustajana presidentiksi!!!
- Lukija Y
Mielipidepankki ja Jorma K. Korhonen ovat esittäneet täällä omat veikkauksensa vaalin lopputuloksesta. Kumpikin kirjoittaja lukeutuu täällä parhaiden kirjoittajien joukkoon, ja nuo ennusteet ovat hyvin perusteltuja. Niin voi käydäkin. Minäkin olen laskeskellut vähän eri tavoin useita kertoja, ja päätynyt välillä suunnilleen samoihin lukuihin. Mutta on yksi virhelähde, jota noiden herrojen laskelmissa ei ole huomioitu. Noissa on oletettu, että 1-kierroksella Halosta äänestäneet äänestävät myös 2-kierroksella Halosta. Se arvio ei luultavasti pidä paikkaansa. 1-kierroksella oli tilanne sellainen, että ennakkoäänissä Halonen oli saanut noin 47%, mutta varsinaisena vaalipäivänä vain noin 44% äänistä. Oli meneillään suosion lasku. Luulen, että sama ilmiö tapahtuu kaikissa äänestäjissä ja kaikissa ryhmissä, siis siirtymää Halosen kaanttajista Niinistön kannattajaksi. Siis kaikki äänet ovat uusjaossa. Ei välttämättä äänestetä enää samaa kuin 1-kierroksella. Siirtymää tapahtuu sielläkin. Nyt ei voi tietää, onko Halosen kannatuksen lasku pysähtynyt ja kerrassaan lähtenyt uuteen nousuun, vai onko kannatus edelleen laskenut. Tämä on hämärän peitossa. Siksi luotettavaa ennustusta on vaikea laatia. Minäpä esitän kaksi mahdollisuutta, huomioiden tuon liikkumavaran:
* Halonen - Niinistö 52,0% - 48,0%
* Halonen - Niinistö 49,6% - 50,4%
Tämä jälkimmäinen on sellainen versio, jossa Halosen kannatuksen laskun on oletettu jatkuvan edelleen suhteellisen tasaisena. Se on siis hieman optimistinen Niinistön kannalta, mutta ei aivan mahdoton. Varmuuden saamiseksi on kyllä kuultava tulokset. On täysin mahdollista, että Halosen kannatuksen lasku on jatkunut edelleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291313
- 99833
- 75650
- 50567
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa11481ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40454Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m149408Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30387Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;174372- 25368