Periytyvää

Onko..

Onko alkoholismi periytyvää. Äitini on rapajuoppo ja itsekin juon nykyään melkoisesti. Elämä on vain vienyt siihen tilanteeseen kaikessa harmaudessaan ja tylsyydessään, että en ole muutakaan ulospääsyä löytänyt kuin juomisen. Aluksi se oli muutaman oluen ottamista viikonloppuisin. Nykysin määrät ovat kasvaneet jo huolestuttaviin määriin ja nyt on lyötävä jarrua kehiin. Onko alkoholismi siis periytyvää.

59

11927

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muttei sääntö

Mieheni juo jonkun verran. Hän on mielestään kohtuukäyttäjä, mutta minun, nipottajan, mielestä kohtuukäyttö ei ole sitä, että joka stressiin ja riitaan pitää ottaa rauhoittavia (1-2 viskiä). Hän ottaa tuon verran muutaman kerran viikossa.

Mieheni veli on kuollut hyvin nuorena alkoholiin. Hänen toinen veljensä on alkoholisti (ihan oikeesti eikä vain nipottajan mielestä). Mieheni isällä oli myös taipumus juoda ongelmiin.

Tuntuu siis sille, että perinnöllisyyttä olisi. Tuon perusteella.

Toisaalta - isäni ei juo juuri mitään ja hänen sisarensa on kuollut nuorena alkoholiin. Äitini ei juo juuri lainkaan, mutta hänen molemmat veljensä olivat alkoholisteja. Toisaalta äitini ei ollut sodassa, mutta molemmat veljet olivat rintamalla alle 20 vuotiaina. Saattaa vaikuttaa.

Minä en edes pysty juomaan alkoholia juuri lainkaan. Molemmat vanhenmpani ovat siis raittiita. Meitä on kuusi sisarusta, eikä kellään ole alkoholiongelmaa. Kahdella siskollani on ollut runsaampaa alkoholin käyttöä, mutta ei semmoista vaivaa, että olisin huolissani.

On muitakin esimerkkejä, mutta tuossa lähimmät ja semmoiset, joista voin täysin mennä takuuseen. Uskon, että alkoholin käytössä ainakin hiukan perintö vaikuttaa.

Koitahan pärjäillä ja etsi muita juttuja elämääsi kuin viina. Opettele jokin uusi kieli, tee ristikoita, ala maalaamaan tai lukemaan meditaatiosta. Mitä vaan, kunhan saat muuta viehkeyttä elämääsi kuin viinan. Elämä ei oo tylsää ja viina ei ainakaan siitä tee kirkkaampaa.

• ja vielä kerran

juu! Mutta alkoholi ongelmaisella ei välttämättä ole ongelmia ja pahaa oloa minkä takia juo.

• Mustakäsi

on ihan turhaa hommaa, alkaa vaan ketuttamaan enemmän. Hommaa itsellesi mielummin joku autoprojekti ja mieluusti vehe jossa on silmukka pakoputkessa ja sinne isoa cooleria. Se on elämää se ....

• miten niin periytyvää?

Isäni ryyppäsi reippaasti ja äitini vietti paljon aikaa ravintolassa ja kaljakori viikonlopuksi kotiin.
        Itse en juurikaan käytä. 2-3x vuodessa käyn viinakaupassa. Juon 1-2 pulloa kaljaa kahdessa viikossa. Toisinaan menee viikkotolkulla ettei mitään. Sisaruksenikaan ei juuri ryyppäile. Että en usko.

Itse otin nuorempana 2 kertaa vuodessa kännit. Nimitin sitä "pikamatkaksi" (pois arjesta). Nykyään en ota kuin korkeintaan 2 drinkkiä tai pullo kaljaa, ei yhtään enempää kerralla. Viinit eivät sovi minulle.

En nyt sanoisi 1-2 viskiä miksikään "juomiseksi".
        Olen itse nyt ostanut konjakkia ja aion ottaa siitä joka päivä 1 lusikallinen sydämen vahvistamiseen.

Tietysti rauhoittavia on parempi ottaa, kun ruveta tappeleen. Pitäisi miettiä mistä riidat tulevat. Maailmassa taistellaan (sanallisesti) niin paljon turhaan. Ehkä parisuhdeterapia auttaisi.

• Alkoholistin-poika
        miten niin periytyvää? kirjoitti:

Isäni ryyppäsi reippaasti ja äitini vietti paljon aikaa ravintolassa ja kaljakori viikonlopuksi kotiin.
        Itse en juurikaan käytä. 2-3x vuodessa käyn viinakaupassa. Juon 1-2 pulloa kaljaa kahdessa viikossa. Toisinaan menee viikkotolkulla ettei mitään. Sisaruksenikaan ei juuri ryyppäile. Että en usko.

Itse otin nuorempana 2 kertaa vuodessa kännit. Nimitin sitä "pikamatkaksi" (pois arjesta). Nykyään en ota kuin korkeintaan 2 drinkkiä tai pullo kaljaa, ei yhtään enempää kerralla. Viinit eivät sovi minulle.

En nyt sanoisi 1-2 viskiä miksikään "juomiseksi".
        Olen itse nyt ostanut konjakkia ja aion ottaa siitä joka päivä 1 lusikallinen sydämen vahvistamiseen.

Tietysti rauhoittavia on parempi ottaa, kun ruveta tappeleen. Pitäisi miettiä mistä riidat tulevat. Maailmassa taistellaan (sanallisesti) niin paljon turhaan. Ehkä parisuhdeterapia auttaisi.

Tähän haluaisin sanoa, jo aiemmin sanomani pointin, että se jos juo paljon viinaa ei tee kenestäkään alkoholistia vaan se voiko viinaa olla ottamatta.

Ja tuosta perinnöllisyydestä mainitaan Minnesotan sivuilla Paljonkin, ja siellä mainitaan myös, että ns. alkoholismi-geeni saattaa hypätä jopa sukupolvien yli. Eli jos isäsi oli alkoholisti niin se ei tee sinusta alkoholistia, mutta pojastasi voi taas tulla alkoholisti.

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikö muutkin perinnölliset sairaudet kykene hyppäämään sukupolven yli?

Se miksi luotan tuohon Minnesotan antamaan informaatioon on siinä, että tiedän Suomessa olevan todella vähän ihmisiä, jotka ovat olleet Simoa enemmän alkoholismin kanssa tekemisissä ja siihen perehtyneet.

• kiinnostunut*
        Alkoholistin-poika kirjoitti:

Tähän haluaisin sanoa, jo aiemmin sanomani pointin, että se jos juo paljon viinaa ei tee kenestäkään alkoholistia vaan se voiko viinaa olla ottamatta.

Ja tuosta perinnöllisyydestä mainitaan Minnesotan sivuilla Paljonkin, ja siellä mainitaan myös, että ns. alkoholismi-geeni saattaa hypätä jopa sukupolvien yli. Eli jos isäsi oli alkoholisti niin se ei tee sinusta alkoholistia, mutta pojastasi voi taas tulla alkoholisti.

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikö muutkin perinnölliset sairaudet kykene hyppäämään sukupolven yli?

Se miksi luotan tuohon Minnesotan antamaan informaatioon on siinä, että tiedän Suomessa olevan todella vähän ihmisiä, jotka ovat olleet Simoa enemmän alkoholismin kanssa tekemisissä ja siihen perehtyneet.

sitä Simon tai sinun raporttiasi. Ei se riitä geenitutkimukseksi, että se mainitaan Simon sivulla. Ei geenitutkimus ole koskaan mikään olettamus.

• Alkoholistin-poika
        kiinnostunut* kirjoitti:

sitä Simon tai sinun raporttiasi. Ei se riitä geenitutkimukseksi, että se mainitaan Simon sivulla. Ei geenitutkimus ole koskaan mikään olettamus.

Minä en mistään mitään raporttia ole tekemässä, ja en missään vaiheessa ole väittänyt siitä perinnöllisyydestä mitään vaan olen sanonut sen, mitä mieltä itse asiasta olen. Kuten sanoin mulla ei mitään faktoja asiasta ole vain oma mielipiteeni.

• Alkoholistin-poika

Minä en mistään mitään raporttia ole tekemässä, ja en missään vaiheessa ole väittänyt siitä perinnöllisyydestä mitään vaan olen sanonut sen, mitä mieltä itse asiasta olen. Kuten sanoin mulla ei mitään faktoja asiasta ole vain oma mielipiteeni.

Niin kun tarkemmin luin aiemman viestini, niin pahoitteluni, jos joku siitä sai käsityksen, että alkoholismi on geneettisesti periytyvä sairaus. Minulla ei ole tuohon asiaan antaa mitään vedenpitävää faktaa, vain oma mielipiteeni joka perustuu monen asian summaan. Ja oma mielipiteeni on, että alkoholismi on geneettisesti periytyvä sairaus.

• kiinnostunut*

Niin kun tarkemmin luin aiemman viestini, niin pahoitteluni, jos joku siitä sai käsityksen, että alkoholismi on geneettisesti periytyvä sairaus. Minulla ei ole tuohon asiaan antaa mitään vedenpitävää faktaa, vain oma mielipiteeni joka perustuu monen asian summaan. Ja oma mielipiteeni on, että alkoholismi on geneettisesti periytyvä sairaus.

johtopäätökseni on, että näytöt ovat yhtä samanalaisia kuin Ukko-Jumalasta eli hataria.

• sAAmari

alkoholismiin sairastumiselle on perinnöllinen, on löydetty ns. alkoholismigeeni. Puhjetakseen sairaus tarvitsee kuitenkin myös otolliset olosuhteet, eli saman perheen lapsista osa voi alkoholisoitua, osa ei.

• Kake

Alkoholismi on yhtä perinnöllistä kuin sikotauti, vihurirokko ja hinkuyskä.
        Kun pyöritellään tilastolukuja sopivasti saadaan toivottu vastaus.

• tuppaa
        Kake kirjoitti:

Alkoholismi on yhtä perinnöllistä kuin sikotauti, vihurirokko ja hinkuyskä.
        Kun pyöritellään tilastolukuja sopivasti saadaan toivottu vastaus.

kulkemaan suvussa perinnöllisenä alttiutena monen sukupolven kautta, se on tieteellisesti todennettu. Tosin sellaisessa suvussa on tietenkin kasvumpäristö monesti lapsille negatiivista mallia antavaa, eli osa on "opittua". Siitä on turha kinastella, paljonko vaikuttaa ympäristö, ja siitä saadut mallit, ja paljonko perinnöllisyys, sillä se on yhtälö, joka ei prosenttijakoon taivu.

• tuuppaa
        tuppaa kirjoitti:

kulkemaan suvussa perinnöllisenä alttiutena monen sukupolven kautta, se on tieteellisesti todennettu. Tosin sellaisessa suvussa on tietenkin kasvumpäristö monesti lapsille negatiivista mallia antavaa, eli osa on "opittua". Siitä on turha kinastella, paljonko vaikuttaa ympäristö, ja siitä saadut mallit, ja paljonko perinnöllisyys, sillä se on yhtälö, joka ei prosenttijakoon taivu.

"sukupolven kautta, se on tieteellisesti todennettu".?
        Kuka on todistanut ja milloin. Mitä on tieteellinen todentaminen.?

"sillä se on yhtälö, joka ei prosenttijakoon taivu. "
        Mitä tämä ilmaisusi tarkoittaa Oletko käynyt peruskoulun.?

• kysyn vaan
        tuppaa kirjoitti:

käyttäytymismalli, luonteen heikkous vai alkoholiriippuvaisuus?

Voiko alkoholiriippuvaisuus syntyä ellei juo alkoholipitoisia tuotteita.

• puute...
        kysyn vaan kirjoitti:

käyttäytymismalli, luonteen heikkous vai alkoholiriippuvaisuus?

Voiko alkoholiriippuvaisuus syntyä ellei juo alkoholipitoisia tuotteita.

saa toiset masentumaan. Tätä tietenkin saattaa aiheuttaa ja pahentaa myös ulkoiset tekijät. Tämä alttius on todistettu tieteellisesti ja on jonkun edellisen kirjoittajan mainitsema "alkoholistigeeni". Myös opitut tekijät vaikuttavat alkoholin kulutukseen.

Masentuessaan ihminen on alttiina juomaan/saamaan päänsä sekaisin, jotta ei joutuisi kokemaan todellisuutta ja vastuuta omasta itsestään. Vai oletteko nähneet alkoholistin, joka juo vain itsensä vuoksi? Ja myöntää sen? BS! Aina löytyy syy juoda, vaikka se olisi kummin kaiman koiran naapurin nimipäivät. Ainakin pomo vittuile, jos ei muuta (riippuen tietystyi onko ko. hlö työelämässä)

Mutta jonkinasteisesti alkoholismi on geneettisesti periytyvää ja toisaalta monen asian summa...

T:Alkoholisti-suvun vesa

• juoppo mikä juoppo

Viittaat ilmeisesti tähän tutkimukseen (vuosi 2004):

--------------
        Indianan yliopiston tutkijat ovat löytäneet geenin, joka lisää merkittävästi yksilön riskiä ajautua alkoholistiksi.
        Kromosomi 4:ssä sijaitseva GABRA2-geeni lisää alkoholin sietokykyä. Asiasta kerrottiin kansainvälisessä päihdelääketieteen kongressissa Helsingissä. Havainto on julkaistu myös American Journal of Human Genetics -lehdessä.

Alkoholiriippuvuuden on kytketty myös muita geenejä, mutta GABRA2:n ja alholismin tilastollinen yhteys on poikkeuksellisen voimakas.

-------------------

On myös kirjoitettu alkoholismigeenistä yhteyksissä, jossa suvussa on esiintynyt runsaasti alkoholin käyttöä. Tällöin kyse ei ole kuitenkaan ollut mistään tieteellisestä tutkimuksesta vaan useasti väärin vedetyistä johtopäätöksistä.

Toki mielellään, jos jollakin on asiasta uutta lääketieteellistä näyttöä niin laittakaa tulemaan.

• aivojen välittäjäaineiden p...
        puute... kirjoitti:

saa toiset masentumaan. Tätä tietenkin saattaa aiheuttaa ja pahentaa myös ulkoiset tekijät. Tämä alttius on todistettu tieteellisesti ja on jonkun edellisen kirjoittajan mainitsema "alkoholistigeeni". Myös opitut tekijät vaikuttavat alkoholin kulutukseen.

Masentuessaan ihminen on alttiina juomaan/saamaan päänsä sekaisin, jotta ei joutuisi kokemaan todellisuutta ja vastuuta omasta itsestään. Vai oletteko nähneet alkoholistin, joka juo vain itsensä vuoksi? Ja myöntää sen? BS! Aina löytyy syy juoda, vaikka se olisi kummin kaiman koiran naapurin nimipäivät. Ainakin pomo vittuile, jos ei muuta (riippuen tietystyi onko ko. hlö työelämässä)

Mutta jonkinasteisesti alkoholismi on geneettisesti periytyvää ja toisaalta monen asian summa...

T:Alkoholisti-suvun vesa

"Mutta jonkinasteisesti alkoholismi on geneettisesti
        periytyvää ja toisaalta monen asian summa... "

Miten asia on Alkoholisti-suvun vesan hanskassa ?
        Ps. Viimeinen kappale oli haparoiva, lähes avunhuuto.

• sAAmari

• sAAmari
        juoppo mikä juoppo kirjoitti:

Viittaat ilmeisesti tähän tutkimukseen (vuosi 2004):

--------------
        Indianan yliopiston tutkijat ovat löytäneet geenin, joka lisää merkittävästi yksilön riskiä ajautua alkoholistiksi.
        Kromosomi 4:ssä sijaitseva GABRA2-geeni lisää alkoholin sietokykyä. Asiasta kerrottiin kansainvälisessä päihdelääketieteen kongressissa Helsingissä. Havainto on julkaistu myös American Journal of Human Genetics -lehdessä.

Alkoholiriippuvuuden on kytketty myös muita geenejä, mutta GABRA2:n ja alholismin tilastollinen yhteys on poikkeuksellisen voimakas.

-------------------

On myös kirjoitettu alkoholismigeenistä yhteyksissä, jossa suvussa on esiintynyt runsaasti alkoholin käyttöä. Tällöin kyse ei ole kuitenkaan ollut mistään tieteellisestä tutkimuksesta vaan useasti väärin vedetyistä johtopäätöksistä.

Toki mielellään, jos jollakin on asiasta uutta lääketieteellistä näyttöä niin laittakaa tulemaan.

-nimisessä kirjassa on käsitelty myös tätä aihetta. Kirjaa minulla ei valitettavasti ole juuri nyt käden ulottuvilla, mutta ainakin siellä väitetään mm. alkoholistien pojista todetun tiettyjä muutoksia/ominaisuuksia, jotka ovat olemassa jo ennen kuin he ovat edes juoneet alkoholia.

• juoppo mikä juoppo

• sAAmari

Kansanterveyslaitoksen sivuilta alkoholigeenistä puhetta. Voisitko ystävällisesti tarkentaa linkkitietoasi.

tuota alla mainitsemaani Päihdelääketiede -kirjaa.

Voi tosiaan olla, ettei KTL:n sivuilla puhuta ko. geenistä mutta muistaakseni periytyvyydestä siellä mainitaan. Mutta saatan muistaa väärin enkä nyt ehdi tarkistaa asiaa. Minulla on linkit eri lähteisiin työkoneella ja sille en pääse ennen maanantaita.

• Vesa
        aivojen välittäjäaineiden p... kirjoitti:

"Mutta jonkinasteisesti alkoholismi on geneettisesti
        periytyvää ja toisaalta monen asian summa... "

Miten asia on Alkoholisti-suvun vesan hanskassa ?
        Ps. Viimeinen kappale oli haparoiva, lähes avunhuuto.

Otan joskus, mutta kunnolla=)Edellisestä kuukausi... Ei haparoi, muuta kuin ajatukset...

• blondi-72hki

Esim.äitiniäiti kuoli viinaan mutta mutsi ei usein ota,minä juon erittäin harvoin,toinen siskoistani juo viikonloppuisin ja toinen oli tai on alkoholisti mutta ollut raittiina kohta 4kk ja isäni ei juo ikinä eli suvussamme on uskovaisia sekä dokuja.Mieheni äiti kuoli viinaan mutta mies ei juo koskaan eikä kukaan muukaan sen puolen sisaruksista kovin usein ja kaverini äiti on juoppo mutta kaveri itse juo yhtä harvoin kuin minä eli ei todellakaan usein joten vaikka sanotaankin sen olevan perinnöllistä niin ei se ainakaan meidän perheillämme "toimi" niin.

• on tutkittu

hirveän paljon eikä kukaan tiedä täsmälleen kuka siihen sairastuu ja kuka ei. On lohduttavaa tietää, että alkoholisti voi kuitenkin olla juomatta, jos kärsii juomisestaan. Simppeliä.

• sepi

ite oon alkkis viidennessä polvessa...mulla on loppumaton viinanhimo ja aina kun saan jostain rahaa niin ne menee juotavaan.kämpän oon sentään onnistunut pitämään.

• wallu1234

Enpä nyt sanoisi että periytyvää.
      Pikemminkin jos on kotona esiintynnyt alkoholismia, niin jopa tiedostomattaan voi saada sellaisen kuvan että ongelmat ja yksinäisyys raukeaa juomalla alkoholia.
      Itse olen valitettavasti huomannut jokseekin itsessäni myös tätä. Isäpuoleni joi melkoisesti ja nyt itsestänikin tuntuu että alkaa tilanne luisahtaa.
      Mutta ota hyvä mies/nainen itseäsi niskasta kiinni ja myönnä ongelmasi (olet tehnyt sen jo?) ja jos mahd. niin mene hoitoon. Siis en tarkoita pahalla jos joku luulee. Sellaiseen hoitoon mistä pääset alkoholista irti.

• ...

Alkoholistille on toinen nimitys: luuseri.

• mä vaan

ei alkoholismi sinänsä periydy,mutta tapa haluta alkoa enemmän,periytyy...

• Tapi

Kyllähän se niin on että alkoholin tuottama mielihyvän tunne on ratkaisevaa. Jokainen hakee joskus jostain sitä tunnetta ja alkoholi on yleensä varma keino se saavuttaa. Onko karkinhimo periytyvää. Kysehän on juuri tästä. Hakea mielihyvää. Onko sitten jotkut perinnöllisesti taipuvaisempia mielihyvän hakuun on olennainen kysymys.

• tipu

Aivan varmasti alttius alkoholismiin kulkee suvussa. Toisilla on luontainen heikkous alkoholiin, sillä se aiheuttaa heille paremmat "kicksit" ja nopeammin kehittyvän henkisen riippuvuuden.
      Ystäväni kuoli viinaan. Hän oli raittiista ja "hyvästä" perheestä, mutta äidin suvussa oli alkoholisteja. Kun pohdimme yhdessä syitä hänen alkoholinkäyttöönsä, hän totesi että viina oli vienyt hänet mennessään ensimmäisistä käyttökerroista lähtien.
      Tottakai jos hän olisi itse jo alkuaikoina tiedostanut vaaran, hän olisi voinut estää sairauden puhkeamisen olemalla käyttämättä alkoholia.

• Tapi

Kai nyt jokainen ymmärtää ettei runsan alkoholin käyttö sinänsä periydy. Ominaisuus joka periytyy on luonnekysymys. Voitaishan esim.kymmenen vuoden päästä sanoa, että huumeiden käyttö periytyy kun tilastoja ruvetaan katsomaan. Ihminen kaipaa irroitusta arkielämään ja aivokemia huumavien aineiden käytön yhteydessa tuo mielihyvää,joka saamisen haluun voi tietysti liittyä perinnöllisyys.

• ryyppy

Alkoholismi on tunne-elämän sairaus.Eli alkoholisti on tunne-elämältään yliherkkä.Alkoholi toimii lääkkenä joka vie mennessään usein siinä vaiheessa kun viina ei enää toimi lääkkeenä ,ihmisellä on mahdollisuus selvitä mutta harvemmin yksin.

• juoppo mikä juoppo

Molemmat vanhempani ovat raittiita, samoin olivat isovanhenpani molemmilta puolin, joten onhan se selvä, että minusta piti tulla juoppo. Helevetin suku! Olisivat juoneet enemmän, ettei minun olisi tarvinnut alkaa kiskomaan kaksin käsin. En syytä itseäni vaan perintötekijöitäni!

• Synti vai sairaus?

"Onko päihdeongelman syynä ihmisen perussynti vai onko päihderiippuvuudessa kyse sairaudesta? Vastauksella on siinä mielessä paljon merkitystä, sillä vastaus määrittää, millä tavalla kohtelemme päihdeongelmasta kärsivää ja mitä hänelle tarjoamme lääkkeeksi. Jumalan sanaa, syntisyyden julistusta vai sosiaalis-lääketieteellistä hoitoa?
      Vai onko kenties kysymys samasta asiasta, jolla on kaksi eri nimeä? Tuskin, mikäli näemme ihmisen kokonaispersoonassa hengellisyyden erillisenä, syvempänä asiana kuin psyykkisen ilmenemisen.
      Riippuvuuteen johtavia tilanteita on kyetty jonkin verran jäljittämään, sen syitä ja seurauksia voidaan tutkia muutoin kuin uskonnollisin menetelmin. Syy- ja seuraussuhteita päihdeongelmaan löytyy hyvin inhimillisistä asioista, jossa syyksi ei riitä pelkästään tuopin kaataminen kurkkuun, vaan tilanne on paljon laajempi. Päihdeongelman tuomat seuraukset ja ongelmat ovat pitkälle myös moraalisia ongelmia, kuten rikollisuus, perheen laiminlyönti, työn laiminlyönti, itsensä tuhoaminen henkisesti, ruumiillisesti ja sosiaalisesti. Lisäksi päihteiden käyttöön vaikuttaa myös perimä ja vanhemmilta saatu malli. Sukupolvelta toiselle pitkänä ketjuna periytyvä ongelma voidaan mieltää myös henkiseksi, sosiaaliseksi sairaudeksi. Tässä mielessä puhuminen synnistä on kyseenalaista, koska tietyissä olosuhteissa syntynyt alkoholiongelma ei parane syntisyyden osoittelulla.
      Mutta ei alkoholiongelma ole myöskään pelkkä sairaus. Keholliset ongelmat ovat joko tauteja, sairautta tai vammaisuutta. Sairauksissa on patofysiologisten muutosten lisäksi kyse myös sairauden aiheuttamasta kokemuksesta, merkityksestä sekä toimintakyvyn häiriöistä. Päihdeongelma voi olla sairautta, mutta se ei tyhjennä koko käsitettä.
      Tajunnalliset ongelmat ovat tajunnallista häiriintyneisyyttä kaikissa niissä tapauksissa, joihin ei liity neurologisia muutoksia. Silloinhan ne olisivat sairauksia. Ihmisen kokemuksellisilla ongelmilla on elämäntaidollinen luonne. Niitä ei hoideta kuten sairauksia, vaan kokemista on kehitettävä suotuisammaksi. Päihteidenkäyttöön liittyy usein tajunnallisia ongelmia ja häiriöitä."
      Suora lainaus alla olevasta linkistä:
      http://www.ecredo.fi/sininauhaliitto/data/liitteet/86367640.doc

• ja alkoholismi
    • geenien kautta lapsiisi.
    • periytyvä sairaus

Parkinsonin taudin aiheuttava geeni tunnistettu (25.10.2004 klo 07.00) ...
      Makeanhimo ja elämyshakuisuus ovat alkoholismiin altistava ominaisuusyhdistelmä ...
      Hampaiden kehitykseen vaikuttaa yksi ainoa geeni (11.11.2004 klo 07.04) ...
      Makeanhimo ja elämyshakuisuus ovat alkoholismiin altistava ominaisuusyhdistelmä ...

Tästä linkistä löytyy tietoa geeneistä, jotka altistavat alkoholismiin, nikotiiniin jne kannattaa lueskella yön pimeinä tunteina:
      http://www.yle.fi/teema/tiedeuutiset/uutinen.shtml?id=vanha_uutinen78188

• juoppo mikä juoppo

Tulos saatiin 165 keski-ikäisen ihmisen tutkimuksessa Yhdysvalloissa.
        Se on sama kuin jenkeissä puhutaan perunan aiheuttamasta liikalihavuudesta ymmärtämättä että suomalaisella ja jenkkiläisellä perunalla on koostumuserojen lisäksi käyttöeroja (vrt. keitetty peruna vs. chips). Tämä vain esimerkkinä miten eri puolilla maailmaa asiaa tutkitaan ja sitten yleistetään.

Toki alkoholi on etanolia, C2H5OH on samaa juodaan se Jenkeissä tai Suomessa. Mutta kyseinen tutkimus ei todista, että 'alkoholigeeniä' olisi olemassa. Toki kyseisen tutkimuksen perusteella voidaan tarjottimelle nostaa jokin löytynyt jyvänpala, mutta että siitä tehdään 'härkänen' alkoholiriippuvuus asiaan, se on puhdasta 'bullshitiä'!

• Yksin

Joo uskon todellakin siihen että geeneistä löytyy joku perimä....kun katson itseäni, jo kuollutta setääni, oma isääni....niin sieltä se jostakin tulee..
      ITselläkin menee juotavaa joka ilta...kovaa viinaa nykyään. Eikä irti pääse ennenkuin sairastuu. Läheisille ei uskalla eikä ilkeä kertoo...
      Kierre paha ja pahenee.

• kenttätyöläinen

Moi!
      Kyllä se on osin periytyväkin.Omakohtainen kokemukseni sairastumisesta ja toipumisesta on kuin satua,joka sai hyvän suunnan,mutta ei vielä ole valmis.Ahkeran juomisen ja itseni palkitsemisen myötä tuli lopulta seinä vastaan.Kaikki oli päin p:tä ja tuska valtava.Voimattomuuden myöntäminen ja avun hakeminen oli nöyryyttävä kokemus,mutta se myös kasvatti.AA:n kautta sain avun,joka on kantanut eteenpäin,läpi muiden sairauksien ja uuden ammatin hankkimisen mukana saan lähes joka päivä todeta,että huonokin päivä on parempi kuin yksikään juoduista päivistä.Olen hoitoalalla töissä nykyään enkä voisi parempaa toivoa.Uskon itse,että ratkaisevia tekijöitä on muitakin kuin geenit.Kaveripiiri,oma sosiaalinen asema,ammatti,kotoa opitut tavat,eri ammattien altistavat tekijät(esim. muusikot ,reissutyöläiset,tarjoilijat)Kyllä elämä tarjoaa haasteita selvänäkin,mutta niistä selviytyminen on helpompaa nykyään.Ainahan on toive paremmasta,naistenkin suhteen...Pitää vaan varoa,ettei tule vääränlaista riippuvuutta.

• uudesti syntynyt

Sairaassa perheessä eläminen jo tuo alttiuden riippuvuuksiin.Ei välttämättä ole juuri se alkoholi,vaan voi olla myös joku muu.Tässä vaiheessa ei liene syytä miettiä perinnöllisyyttä vaan sitä miten saat itsesi asiat kuntoon.Aloita jo tänään ja päivä kerrallaan.Minä olen toipumassa ja se on mahdollista.Ei ole aina helppoa,mutta kuka niin väittäisikään,SILTI TÄYTYY MUISTAA,ETTÄ KURJINKIN RAITIS PÄIVÄ ON PAREMPI KUIN JUOVA PÄIVÄ.

• Siperia opettaa!

Jos todellakin haluttaisiin tutkia alkoholismia ja siihen liittyvää geeniperimää, tulisi tutkimus tehdä jossain alkoholin mekassa, jossa ainoa huvi on nainti ja juonti. Ei muuta kuin näytteitä hakemaan Siperiasta.

• juho

Kyllähän se periytyvääkin on mutta alkoholistiksi tullaan vain ja ainoastaan juomalla.Ja ei kannata sukulaisiakaan syyttää kun nekin sen ovat toisilta saanut.Joillekin se juomisen pohja tulee joskus ja toisille ei koskaan.Ilman omaa halua sitä ei voi lopettaa ja sitten kun se halu on tullut nin sitten kyllä apua on tarjolla. Minnesotahoito,itsehoitoryhmät esim.AA ja niin edelleen .Apua kyllä saa jos vain on halua ja haluaa sitä vastaan ottaa.
      Jossakin vaiheessa tulee se tilanne että alkoholi käy tarpeettomaksi.Sitten elämä on hienoa.

• ja vielä kerran

on! terveisin alkoholi ongelmainen ainakin jo neljännessä polvessa. Huom! alkoholi ongelmainen voi olla myös täysin absolutisti.

• Nimetön

askel raittiuteen alkaa usein syyllisten hakemisella, vastaus löytyy peilistä katselemalla, raittius alkaa rehellisyydestä itseään kohtaan, onnea matkaan etsi keinot, jos haluat toipua normaaliin elämään!

• yksi monista

Näin se on, ja kun olet rehellinen itselle voit olla myös toisille vasta sitten.
        Kuitenkin itse sitä viinaa kurkuun kaadat, eli syy on ihan oma joka tapauksessa juomiseen.

Kun lopettaa juomisen voi ehkä tajuta tämän tosi asian.

• Primrose

Alkoholismi ei siis periydy, vaan geneettinen alttius siihen.

• Kuka hyötyy... ?

• Alkoholistin poika

Minnesota-Hoidossa alkoholismi on (ICD10) luokituksen mukainen sairaus, minkälaiseksi sen määrittelee Amerikan Lääkäriliitto: Alkoholismi on alkuperäinen, krooninen ja parantumaton kuolemaan johtava sairaus, jolle on luonteenomaista kontrollikyvyn menetys. Myös AA on perustamisestaan (1935) alkaen lähtenyt siitä ajatuksesta, että alkoholismi on sairaus. Se ei myöskään ole oire jostakin muusta häiriöstä.

Teksti on suora lainaus: http://www.minnesota-hoito.fi/
      Sivustolta

Siellä selvitetään myös tarkemmin perinnöllisyydestä ja paljon muutakin asiaa sivustolta alkoholismista löytyy. Sinne vaan tutkimaan jos alkoholismi mietityttää.

Ja vielä loppukaneettina pitää sanoa, että juodun viinan määrä ei tee alkoholistia, vaan se miten juo ja kuinka paljon ryyppy mieltä askarruttaa.

• Hepuli

"ALKOHOLISMI EI OLE SEURAUSTA JUOMISESTA, VAAN
        JUOMINEN ON SEURAUSTA ALKOHOLISMI SAIRAUDESTA."

• juoppo mikä juoppo

todisteeksi alkoholismi-geenin löytymiselle se, että se mainitaan minnesota-hoidon sivuilla. Olen lukenut ja tutustunut sivuihin jo aiemmin ja kyllä se on vielä hakusessa se 'alkoholismi-geeni'.

Oheinen lainaus uusiksi vuodelta 2004:

-------------

-------------------

• Alkoholistin-poika

todisteeksi alkoholismi-geenin löytymiselle se, että se mainitaan minnesota-hoidon sivuilla. Olen lukenut ja tutustunut sivuihin jo aiemmin ja kyllä se on vielä hakusessa se 'alkoholismi-geeni'.

Oheinen lainaus uusiksi vuodelta 2004:

-------------

-------------------

Niin minähän en sanonut juuta enkä jaata siitä, että onko se perinnöllistä vai ei, sanoin vain sivuilta löytyvän perinnöllisyyttäkin koskevaa tietoa.

Oma mielipide on se, että se perinnöllistä on. Kantaani en tässä ala sen kummemmin perustelemaan millään faktoilla, enkä siitä ala väittelemään. Henkilökohtaisten kokemusten perusteella olen kantani valinnut ja sillä hyvä.

Mutta jos asiat alkoholismista askarruttaa, niin sieltähän löytyy myös kysymys-osio. Siellä Katri, Rami ja parhaassa tapauksessa itse Simo kyselyihin vastailevat.

Isäni Minnesota-hoidon kävi n. 10v sitten ja raittiutta jatkuu edelleen...onneksi.

• SUURI, apu on.....

www.kan.fi

• geneettinen juoppo

geenimanipulointikeskuksen mainos.

• logoterapia

Minun isäni oli alkoholisti, tapa reakoida ongelmiin peritään ja lisäksi on geeni joka sietää alkoholia elimistössä. Kun löytää elämälle tarkoitiksen ja tehtävän, lisäksi haluaa muuttaa totuttuja ja opittuja tapoja, niin voi elää selvinpäin. Riidellä ja tapella, sekä juhlia ihan selvin päin.

• ja vielä kerran

niin! Mutta: EI ALKOHOLISTILLA AINA OLE ONGELMIA. Alkoholistilla voi olla kaikki hyvin ja silti täytyy juoda kaiket illat. Huvikseen. Makunautinnon vuoksi. Siihen tarvitaan vain aikaa ja rahaa. Ja pirun hyvä viinapää!

• elina

Hei! Kyllä alkoholismi on periytyvää. Isäni on juonut niin pitkään kuin muistan ja murrosiässä huomasin itsessäni samoja piirteitä kuin hänessä ja päätin ottaa asiasta selvää. Silloin selvisi että se todella johtuu geeneistä... Nyt olen sitten lopettanut juomisen. Tai melkein... juon erittäin harvoin, koska tuntui että en ollut enää sama ihminen. Mutta se on hyvä jos olet huomannu asiasn ajoissa.

• -joo12-

No guppi maistuu gyllä!

• T114

Mahdollisesti.. mummoni on alkoholisti ja hänen äitinsä ja veljensäkin on... omaa äitiäni pelottaa että hän "vajoaa" mummoni tasolle... kieltämättä niin minuakin.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      179
      4757
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      40
      2536
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2192
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1719
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      81
      1348
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1281
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1193
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      145
      1180
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      103
      945
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      117
      887
    Aihe