Mitä öljyä vaniin?

timppa

Minkalaista öljyä kannattais laittaa 6.2d koneeseen, käviskö synteettinen mobil SHC1.
GM-maahantuojalta saa ristiriitaisia tietoja.

8

7089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chevy man

      itse painin saman ongelman kanssa tossa jokin aika sitten ja kun selvittelin asiaa ja kysyin asiantuntijoilta tulin siihen tulokseen että Mobilin Delvac 10-30 oli paras ratkaisu, eikä maksa edes paljoo 20l astiassa.

      • timppa

        öljyn paineet on vaan niin alhaiset 10-30 öljyllä eli jonkinverran alle puolenvälin, ehkä on normaalit silti?


      • G20
        timppa kirjoitti:

        öljyn paineet on vaan niin alhaiset 10-30 öljyllä eli jonkinverran alle puolenvälin, ehkä on normaalit silti?

        ...ovat mittarissa alle puolen välin niin 6,2d kuin 6,5d koneissa, eli ei hätää. Öljyistä lyömätön on juuri tuo mobilin Delvac 10-30...

        G30:ni, jossa on 6,5 kone on takana yli 400tkm eikä mitään probleemaa koneessa. koko ajan Delvacit koneessa.

        Muista vaan tehdä öljynvaihto 5000tkm välein!


    • VanMan

      Vaneja (siis 6,2 D) korjanneet asentajat kehottivat käyttämään "halpaa mineraaliöljyä" jolle moottori on suunniteltukin, sillä liian liukas synteettinen saattaa aiheuttaa ongelmia nokka-akselin ja rullien kanssa. Olen käyttänyt Neste Diesel mineraaliöljyä (20L astiassa halpaa) hyvällä menestyksellä. Lähtee käyntiin talvella ilman lämpötolppaakin, mutta lämmitystä kannattaa kyllä käyttää aina kun mahdollista!

      • Joo

        Jos vehje on vanha 6,2 ja et rasita konetta niin halvat mineraaliöljyt riittävät kunhan vaihdat ne riittävän usein.
        Jos talvella käynnistykset ilman lohkolämmitintä olisi järkevää laittaa talvikaudeksi synteettiset.
        Uudemmat turbo mallit vaativat paremmat huippuluokan mineraalit/synteettiset, muuten alkaa tulla turbo vaurioita.


      • Yankee
        Joo kirjoitti:

        Jos vehje on vanha 6,2 ja et rasita konetta niin halvat mineraaliöljyt riittävät kunhan vaihdat ne riittävän usein.
        Jos talvella käynnistykset ilman lohkolämmitintä olisi järkevää laittaa talvikaudeksi synteettiset.
        Uudemmat turbo mallit vaativat paremmat huippuluokan mineraalit/synteettiset, muuten alkaa tulla turbo vaurioita.

        GM:n suositus on 6.2, 6.5 ja 6.5TD:hen täysin sama:
        - luokitus API CG/CF-4
        - viskos. 15W40 (talvella 10W30)
        - TD:ssä vaihtoväli lyhyempi 5000 km (vrt. 7500 km)

        Tärkeintä on tuo luokitus - kertoo öljykalvon olevan paksumpi, ns. raskaankaluston toleranssit. Tunkemalla "mitälie synteettiset" voitelu vajaata ja kuluttaa öljyä sekä mikä pahinta ns. pesevät ominaisuudet laittaa "paskat liikkeelle".

        GM suosittaa Mobil Delvac HD 15W40 - saa 20L pöntöissä. Samoin Neste Diesel (15W40) täyttää luokitukset ja on hiukan halvempaa. Taitaa Teboililtakin löytyy...

        Mieti mitä käytät - koneremppa maksaa yli 20t mk. Oikeilla öljyillä ajat yli 0,5 Mkm.


      • joo
        Yankee kirjoitti:

        GM:n suositus on 6.2, 6.5 ja 6.5TD:hen täysin sama:
        - luokitus API CG/CF-4
        - viskos. 15W40 (talvella 10W30)
        - TD:ssä vaihtoväli lyhyempi 5000 km (vrt. 7500 km)

        Tärkeintä on tuo luokitus - kertoo öljykalvon olevan paksumpi, ns. raskaankaluston toleranssit. Tunkemalla "mitälie synteettiset" voitelu vajaata ja kuluttaa öljyä sekä mikä pahinta ns. pesevät ominaisuudet laittaa "paskat liikkeelle".

        GM suosittaa Mobil Delvac HD 15W40 - saa 20L pöntöissä. Samoin Neste Diesel (15W40) täyttää luokitukset ja on hiukan halvempaa. Taitaa Teboililtakin löytyy...

        Mieti mitä käytät - koneremppa maksaa yli 20t mk. Oikeilla öljyillä ajat yli 0,5 Mkm.

        Öhöm myös raskaalle kalustolle on nykyään t-synteettistä, en todellakaan tarkoittanut rf1:stä.
        http://www.mobil.fi/finland/raskaskalusto/
        Vaan shx. Jonka luokitukset kyllä riittävät korkeampi luokitus on alaspäin sopiva mutta toisinpäin ei.
        Öljynvaihto on hyvä tehdä vanissa 5000 välein koska sen kuulee jo äänestä kun öljy on laihentunut naftan ansiosta öljystä riippumatta.
        Ja oikeilla öljyillä olen ajanut yli tuon mainitsemasi luvun.
        Ilman lohkolämmitintä kylmäkäynnistykset ovat myrkkyä mineraaliöljyillä tehtäessä jos yleensä lähtee kovilla pakkasilla.


    • rahtireiska

      älä laita.itse käytän mac :in öljyä 15-40

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2711
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      137
      2516
    3. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      135
      2114
    4. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2113
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      12
      1834
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      156
      1357
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      29
      1182
    8. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      92
      1148
    9. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1142
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1098
    Aihe