Oletko mielelläsi paljain jaloin? Vihaatko sukkia? Mikäli vastasit jompaan kumpaan kysymykseen kyllä, niin tämä viestiketju on sinua varten. Ota kantaa ja kerro kokemuksistasi avojaloin olemisesta kotona, kylässä, koulussa, töissä, ulkona, sisällä, kesällä, talvella...
Paljain jaloin
47
9868
Vastaukset
- Tiina69
Etelä-Suomen Sanomissa oli 24.12.2005 (siis jouluaattona!) artikkeli, jossa houkuteltiin ihmisiä lumikylpyihin ja kävelemään hankeen paljain jaloin.
"Ennen vanhaan lumihangessa käytiin aina talvella saunomisen yhteydessä. Etenkin raavaat miehet pitivät sitä melkoisena rohkeuden merkkinä. Ulkosaunoihin hilppaistiin paljain jaloin.
Voi, miten kovasti pakkaslumi nipisteli ja kuumotti nahkaa ja sen jälkeen kroppaan levisi mahtava hyvän olon tunne. Koko olemus rentoutui.
Mutta mihin on unohtunut tämä ikiaikainen tapa hakea mielihyvää hangesta? Unohtuiko se silloin, kun siirryttiin pihasaunoista siisteihin sisäsaunoihin?"
"Mutta ei nietoksiin heittäytyminen vaadi saunan lämpöä. Sen voi tehdä vaikka television mainoskatkolla."
Koko juttu on täällä:
http://www.ess.fi/Article.jsp?article=73073&category=30&main=54&days=7&dept=2 - Tiina69
Hämeen sanomista löytyi kesältä 2005 toimittajan kirjoittama artikkeli...
"Asfaltti polttaa, nurmikko miellyttää
25.07.2005 08.12
Asfaltti polttaa. Se ei ole vain sananlasku vaan pikimusta asfaltti todellakin polttaa paljaita jalkapohjia.
Kaupunkilaiset eivät yleensä kulje paljain jaloin ja siihen on hyvät syynsä. Jos asfaltti ei poltakaan, on sen pintaan taatusti rikottu kaupunkikulttuurin tiimellyksessä lasipulloja ja melkein yhtä epämukavalta tuntuu teräväsärmäinen irtohiekka jalkapohjien alla.
Edustan kaupunkilaista pullamössösukupolvea, joka on aina suojannut jalkansa niin, että ne ovat herkkääkin herkemmät. Siksi olikin valaiseva kokemus kokea kaupunkia pari päivää paljasjaloin.
Aloitin Kauppakeskus Linnasta. Olo oli kuin milläkin paljasjalkahipillä, kun tennarit saivat jäädä autoon ja koon 44 testijalat astuivat kattoparkin karkealle betonille. Harmaa betoni olikin yllättävän miellyttävä alusta hellepäivänä; lämmintä, mutta ei liian kuumaa. Paremmin ei olisi voinut paljasjalkailu alkaa.
Hississä on kumimatto ja kauppakeskuksen käytävällä viileää muovia. Sitten eteen tulevat liukuportaat. Niiden sunnittelijat eivät ilmeisesti ole tulleet ajatelleeksi, että joku saattaisi kulkea paljain jaloin. Kylmät ja terävät metallirivat painuvat jalkapohjiin. On kuin seisoisi maailman ilkeimmällä rappurallilla.
Parin tunnin kaupunkikuikuilun jälkeen jalkapohjat
muistuttavat tupakoitsijan keuhkoja, joten kotiin mennessä on parasta hipsiä lyhintä reittiä pesulle..."
koko juttu on täällä:
http://www.hameensanomat.fi/JSP/templates/standardarticle.jsp?version=30563 - Tiina 69
Myös Hesarissa oli juttua paljaista jaloista pari kesää sitten... juttuja oli itse asissa kaksi ja ne olivat Kaupunki sivuilla. Otsikkona oli Paljain varpain Asfaltilla ja Paljain varpain Asfaltilla II.
"Kirjoitin reilu viikko sitten tällä palstalla paljaista jaloista ja ihmisten vihamielisyydestä varpaitani kohtaan.
Raapustin omaksi ilokseni ja ajattelin saavani palautteena korkeintaan kärttyisten kaupunkilaisten kommentteja epäkypsään toimintaan kiihottavasta tekstistä.
Toisin kävi. Sain ennätysmäärän sähköpostia, puheluita sekä kirjeitä nuorilta, vanhoilta, maalta ja kaupungista - jopa vankilasta.
En ole enää yksinäinen paljasjalkainen. Meitä onkin monta. Ja moni kärsii vastoinkäymisistä.
Yksi kohtalotovereistani haluaisi liikkua avojaloin, muttei oikein uskalla.
Jos rohkaistuu ulkosalle, tunne jaloissa on taivaallinen, kunnes ympäristön ihmiset halveksivin katsein ja hymähdyksin alistavat hänet. Seuraavalla kerralla hän laittaa kengät jalkaan, kieltää itsensä."
"Sandaaleilla jalkansa suojaava on kunnon kansalainen, paljasjalkainen talloo yleiset raja-aidat ja muuttuu lainsuojattomaksi.
Eräs kohtalotoverini kertoi joutuvansa usein leikkimään normaalia, eli iskemään bootsit jalkaansa. Hän tosin yrittää käyttäytymismetodein ja vaatetuksensa avulla saada ihmiset ymmärtämään, millainen hänen elämäntyylinsä on. Jotteivät olisi niin "järkyttyneitä"."
"Kauniit ajatukset olen lukenut useampaan kertaan. Yksi kuvailee valinneensa puolisonsa puhtaasti kauniiden ja sielukkaiden varpaiden perusteella. Toinen kertoo, että paljain jaloin kulkeminen lisää älykkyyttä." - Tiina 69
Suomalaiset riisuvat kengät sisälle mentäessä. Tapa on käytännöllinen ja mukava. Asunnot pysyvät puhtaina ja jalatkin rentoutuvat. Lähes kaikki riisuvat kenkänsä - enpä taida tuntea juuri ketään, joka käyttää kenkiä kotonaan. Kyläänkin mentäessä kengät yleensä riisutaan ja poikkeuksena taitavat olla vain virallisemmat tilaisuudet. Mutta mikä sitten on oikea varustus, kun kengät riisutaan? Saako kotona ja kylässä olla paljain jaloin? Joskus tuntuu, että meillä on vallalla henkinen sukkapakko. Vihaan sukkia ja pyrin olemaan avojaloin aina kun tarkenen. Sukattomuus kuuluu mielestäni myös rentoon tyyliini. Voinko olla paljain jaloin silloin kun haluan vai onko tässä alistuttava sukkien käyttäjäksi sosiaalisesta paineesta? Mielestäni hoidettuja varpaita on mukavampi katsella, kuin valkoisia urheilusukkia.
- Kale
Minun mielestäni on tosi hieno juttu että olet paljain jaloin tai ilman sukkia aina kun tarkenet, kyllä naisen paljaita varpaita on ilo katsella ja koska useammat ovat ilman sukkia vain keskikesällä on upeata kuulla että joku uskaltaa olla paljain varpain/ilman sukkia myös viileämmällä ilmalla ja sisätiloissahan voi olla paljain jaloin ympäri vuoden.
- saunoja
Kale kirjoitti:
Minun mielestäni on tosi hieno juttu että olet paljain jaloin tai ilman sukkia aina kun tarkenet, kyllä naisen paljaita varpaita on ilo katsella ja koska useammat ovat ilman sukkia vain keskikesällä on upeata kuulla että joku uskaltaa olla paljain varpain/ilman sukkia myös viileämmällä ilmalla ja sisätiloissahan voi olla paljain jaloin ympäri vuoden.
olis vaan lunta että vois mennä saunan jälkeen ulos kävelemään
- kesällä aina ilman kenkiä
Ohessa pari linkkiä ulkomailta iaheeseen liittyen.
http://www.hobby-barfuss.de/
http://www.danishbarefooters.dk/
http://www.barefooters.org/ - jari38
Mulle paljain jaloin kulkeminen on jonkinlainen
fetissi. Olen ihan kuumana jos näen kaupungilla
nätin tytön ilman kenkiä. Onneksi yhä useammin
ihmiset kehtaavat kulkea paljain jaloin kaupungilla ja kaupoissa. Itse kuljen kaupungissa
usein kesällä avojaloin, toki minuakin harmittaa
joidenkin ihmisten katseet, jotka ikäänkuin
aliarvioivat paljasjalkaista kulkijaa.
Itse käyn postilaatikolla ilman kenkiä myös
talvisin, maalla kun asun. Onneksi kesä
on taas tulossa. Haluaisin yhteyttä samalla tavoin
tunteviin ihmisiin sähköpostilla [email protected]- shortsman
on alkanut "paljasjalkakausi" ??minä jo aloitin rappusillaa riisuin kengät ja sukat, kun aurinko paisti lämpimästi
Terv
[email protected]
- paljain jaloin
Minusta sukat on lähes tarpeeton vaatekappale. On mukavaa olla paljain jaloin! Valitettavasti Suomessa on talvi ja ehkä myöskään länsimainen standardi ei suosi paljain jaloin kulkevia. Jotenkin se ei ole hyväksyttävää, vaikka paljaat jalat on varsin luonnollinen asia ja sellaisethan löytyy meiltä kaikilta. Ehkä viime vuosina sallivuus on lisääntynyt?
Pidän itseäni käytännöllisenä ihmisenä - en mielestäni ole myöskään mikään paljasjalkafriikki. Jos jalkapohjat likantuvat, pesen ne jne.
Kotona olen aina ilman sukkia ja siis paljain jaloin. Mikään maailmassa ei saa minua käyttämään sisäkenkiä. Talvella saatan kipaista roskiksella tai postilaatikolla paljain jaloin ja se johtuu osittain laiskuudesta ja osin siitä tuntesta että on mukava olla hetki kylmällä alustalla, jopa hangessa. Kesällä ei pihalla kenkiä käytetä, jos ei ole ihan pakko.
Kylässä olen kesäisin aina paljain jaloin, koska en käytä sukkia ja riisun kenkäni ovella. Talvellakin saataan tuttujen luona riisua sukat, jos se vain tuntuu sopivan tilanteeseen. Ja en aina talvikenkiinkään laita sukkia.
Töissä mulla on talvella kengät & sukat, mutta kesällä usein paljaat varpaat tai kengät ilman sukkia. Kesä pitää tässä ymmärtää laajasti, huhtikuusta lokakuuhun.
Autolla ajan mieluuiten paljain jaloin - varsinkin kesällä, joskus myös keväällä ja syksylläkin.
Ja jos kesällä menen johonkin kaverille tai tuttavalle autolla, lähikauppaan tai markettiin tai kauppakeskukseen - yleensä lämpimällä kelillä olen paljain jaloin. Se on itse asiassa tosi kivaa. Ainoa miinus on kauppojen kylmäaltaiden ympäristö, jossa on lattia vähän turhan kylmä.
Sen sijaan kaupungille mennessäni panen kengät jalkaan. En tiedä miksi, mutta ehkä se on sirpalekammo ja ehkä jotain tarvetta "olla niin kuin muutkin". Ei pidä provosoida.
Paras asukokonaisuus paljaiden varpaiden kanssa on mielestäni t-paita ja farkut.- Paljasjalka
Kesä tulee, vaikkei sitä ihan heti huomaisi. Tämä tarkoittaa taas sitä että aletaan kulkemaan ilman kenkiä ja sukkia, aina kuin vain on mahdollista.
Kaupungilla paljain jaloin kulku on tosi mukavaa, kunhan vähän katselee mihin astuu, mitä siitä vaikka jotkin katselevat, voivat olla kateellisia.
Itsekin sitä aluksi vähän kummeksui mutta kun siihen tottuu ei enää muuten osaa ollakaan. Ihmettelen kun niinkin vähän näkyy paljain jaloin
kulkijoita. Minusta se ainakin on kesässä mukavinta, ja siitä aion nauttia. Paljain jaloin
ollessa parhaiten sopii lyhyet shortsit, puntit reippaasti yli polvien.
Mitenkäs te aiotte kesästä nauttia ?????
- ilman sukkia
Oletteko huomanneet, että aika monet ovat kotona ilman sukkia myös talvella?
Siis ainakin me kun mennään tutuille tai kavereille kylään niin usein vähintäänkin perheen naisväki on ilman sukkia ja siis paljain jaloin!
Ja se on ihan mukavaa & kodikasta. - paljain jaloin
Lensin torstaina Pariisista Helsinkiin ja samaan koneeseen tuli noin 25-30 vuotias naisihminen. Hän oli varmaankin USA:sta kotoisin. Olemus, tyyli, ulkonäkö, pukeutuminen ja korut oli viimisen päälle. Ja mikä parasta - heti koneessa hän riisui kenkänsä. Sukkia hänellä ei ollut lainkaan. Oli mielettömän upeeta kun hän käveli koneen käytävillä paljain jaloin. Korkeahko jalkaholvi ja mustaksi lakatut varpaat. WAU!
- ilman kenkiä
Sukat ovat mielestäni vihonviimeiset kapistukset. Kotona en pidä talvellakaan koskaan sukkia, koska paljain jaloin on yksinkertaisesti mukavampaa olla. Varpaat eivät hiostu ja saavat nauttia vapaudesta.
Kesällä pidän kenkiä silloin kun on pakko. Töihin en viitsi paljain jaloin mennä, kun siitä saisi kuulla kaikenlaista. Vapaa-aikana kuljen avojaloin aina kun on lämmintä.
Voisi luulla, että se on oma asiani, jos haluaa nauttia kesästä ilman kenkiä, mutta muut ihmiset suhtautuvat kengättömyyteen usein aika halveksivasti ja jopa vihamielisesti, kun liikun kaupungillla. Ehkä se johtuu siiitä, että 40-v mies ilmman kenkiä on aivan outo juttu. On paljaat jalkani tosin saaneet osakseen aidosti myönteisiäkin hymyjä.- Sukkafani
Sukat on oltava ehdottomasti. Kengät eivät ole vältämättömyystarvike. Itselläni on aina, aina, villasukat kesälläkin. Minulla on levottomat jalat, eli huono ääreisverenkierto varpaissa. Kengät taas ovat jaloille rasite. Minulla on lisäksi lättäjalat ja notkoselkä. Kukaan ei ole mitään maininnut sukistani eikä siitä, että kenkiä ei ole minulla aina jalassa. Jos kengät, niin Ainot tai Reinot.
- Tiina69
Kukaan ei ole koskaan sanonut mitään negatiivista, kun olen paljain jaloin esim. kylässä tai töissä. Pikemminkin saa osakseen ihalilevia katseita tai kommentteja että "kumpa minäkin voisi olla.". Lisäksi olen pannut merkille, että jos joku uskaltaa olla avojaloin, niin usein porukassa on muitakin, jotka uskaltautuvat riisumaan sukkansa. Seura huoukuttelee.
- kaasua
onko avojaloin ajaessa tullut vaaratilanteita/onnettomuuksia?
- Tiina 69
kaasua kirjoitti:
onko avojaloin ajaessa tullut vaaratilanteita/onnettomuuksia?
Eipä ole tullut. Toki avojaloin autolla ajaminen vaatii vänän totuttelua. Lähinnä kytkimen käytön osalta. Kun tuntuma on kohdallaan, niin paljain jaloin ajaminen on paljon mukavampaa kuin kenkien kanssa. Ja jos riisuu kengät autossa, niin ne kannattaa laittaa sillai, ettei ne pääse esim. jarrutettaessa valumaan polkimien alle. Ja jos ei ole kenkiä mukana lainkaan, niin silloinhan ne ei sinne valu.
Ilman kenkiä kun matkustaa, niin toki joutuu joskus mm. kauppaan paljain jaloin. Mutta sehän on vaan hyvä syy olla ilman kenkiä. - nappil
Tiina 69 kirjoitti:
Eipä ole tullut. Toki avojaloin autolla ajaminen vaatii vänän totuttelua. Lähinnä kytkimen käytön osalta. Kun tuntuma on kohdallaan, niin paljain jaloin ajaminen on paljon mukavampaa kuin kenkien kanssa. Ja jos riisuu kengät autossa, niin ne kannattaa laittaa sillai, ettei ne pääse esim. jarrutettaessa valumaan polkimien alle. Ja jos ei ole kenkiä mukana lainkaan, niin silloinhan ne ei sinne valu.
Ilman kenkiä kun matkustaa, niin toki joutuu joskus mm. kauppaan paljain jaloin. Mutta sehän on vaan hyvä syy olla ilman kenkiä.varpaat ajaessa? oletko painanut kaasun pohjaan avojaloin? kaasutteletko yleensä kovasti?
- Tii
nappil kirjoitti:
varpaat ajaessa? oletko painanut kaasun pohjaan avojaloin? kaasutteletko yleensä kovasti?
ei
olen
kyllä - kyllä lähtee
Tii kirjoitti:
ei
olen
kylläoletko kolaroinut?
- Ciro
Vaikka olisi mikä keli, en missään tapauksessa ole avojaloin, enkä edes sandaaleilla. En pidä tarpeellisena näyttää koko maailmalle leveitä lättäjalkojani. Olen muuten timmissä kunnossa oleva karju, joten jätetään tuo kroppani noloin osa kenkien pimentoon.
- Asennekysymys
Toihan on ihan puhdas asennekysymys. Ja sähän saat pitää jalkasi piilossa jos haluat. Mä taas en halua.
- lolz666
Kai hiffaat että kävelemällä paljain jaloin vahvistat noita siun lättäjalkoja? Sama logiikka kun 'oon niin lihava etten viiti mennä salille ku jengi nauraa'
- Tiina 69
Iltalehti 13.6.
Paljain jaloin kävelystä on tullut suorastaan muotia. Monien eurooppalaisten suurkaupunkien puistoihin on tehty erityisiä elämyspolkuja, joilla voi kävellä turvallisesti paljain jaloin.
Koska kävelemme nykyään paljon kovalla ja tasaisella asfaltilla, jalkapöydän pienet lihakset eivät saa tarpeeksi harjaannusta. Irmeli Liukkonen neuvoo, että kesällä kannattaa liikkua paljain jaloin turvallisessa maastossa, esimerkiksi tutulla rannalla tai mökillä.
- Tasapaino- ja tuntoaistia voi treenata kävelemällä erilaisilla alustoilla kuten nurmikolla, hiekalla, kivikossa ja puuhakkeen sekä käpyjen päällä.
Koko juttu:
http://www.iltalehti.fi/terveys/200606104621355_tr.shtml - Paljain jaloin
Luin metro-lehdestä jutun pohjallisista, jotka suojaavat jalkapohjaa varsinkin kaupunkialueella liikuttaessa. Lasinsirut ja muut ikävät yllätykset voisi välttää näillä jalkapohjiin pistettävillä pohjilla. Harmikseni en muista nettiosoitetta, jossa pohjallisia myytiin. Jos joku tietää ko. pohjallisista jotain, niin tietoa kaivataan. Ja jos jollakulla on kokemusta, niin eiku vaan jakamaan se muillekin :)
Paljain jaloin kävelen varsinkin kesäisin paljon. Talvisin lähinnä sisätiloissa.- Abh
Olen 26 vuotias nainen ja todellakin nautin paljain jaloin kävelystä, oli kesä tai talvi. Mutta silti keväällä se on aina kohokohta lähteä ilman kenkiä pidemmälle kävelylle koiran kanssa. Lapsena jo mummolan lehmiaitauksen 'liukumiinat' tuli tutuiksi, miltä tuntuu paljaiden jalkojen alla.
Olen kävellyt maalla, kaupungilla, kaupoissa, metsässä, ajanut autolla, polkenut pyörällä jne. paljain jaloin.
Yhtenä kesänä poljin pyörällä tuhansia kilometrejä ilman kenkiä ja syksyllä oli jalkapohjissa kovettumatkin sen mukaiset :D Kuiva kangasmetsä on aivan ihana kävellä: puolukanvarvut, kanervat, havuneulaset ja ikävästi pistävät kävyt...
Yhden ainoan kerran on pieni lasinsiru mennyt kantapäähäni, mutta sen sai sormilla nyppäistyä pois. Paljain jaloin kävelyä ei todellakaan tarvitse pelätä sen takia, pitää vaan vähän katsella mihin astuu. Monien kuulee valittavan kun eivät kärsi kävellä, ei kai ne jalat hetkessä totu, se pitää aloittaa vaikka nurmikolta. Mutta itselläni kun se on aina ollut itsestäänselvyys, ei siihen tarvitse totutella.
Olen jopa saanut muutaman miespuolisen ystävän sen ansiosta. Olin koiran kanssa kävelyllä ja eräskin mies pysähtyi autolla viereen ja kysyi, eikö varpaita palella.
Mutta, pakko myöntää sekin, että kyllähän niitä halveksivia katseita tulee, tuntuu välillä että kohtelu on kuin hullujenhuoneelta karanneelle.
Kaikesta huolimatta: KÄVELKÄÄ PALJAIN JALOIN!! - paljasjalkainen
Abh kirjoitti:
Olen 26 vuotias nainen ja todellakin nautin paljain jaloin kävelystä, oli kesä tai talvi. Mutta silti keväällä se on aina kohokohta lähteä ilman kenkiä pidemmälle kävelylle koiran kanssa. Lapsena jo mummolan lehmiaitauksen 'liukumiinat' tuli tutuiksi, miltä tuntuu paljaiden jalkojen alla.
Olen kävellyt maalla, kaupungilla, kaupoissa, metsässä, ajanut autolla, polkenut pyörällä jne. paljain jaloin.
Yhtenä kesänä poljin pyörällä tuhansia kilometrejä ilman kenkiä ja syksyllä oli jalkapohjissa kovettumatkin sen mukaiset :D Kuiva kangasmetsä on aivan ihana kävellä: puolukanvarvut, kanervat, havuneulaset ja ikävästi pistävät kävyt...
Yhden ainoan kerran on pieni lasinsiru mennyt kantapäähäni, mutta sen sai sormilla nyppäistyä pois. Paljain jaloin kävelyä ei todellakaan tarvitse pelätä sen takia, pitää vaan vähän katsella mihin astuu. Monien kuulee valittavan kun eivät kärsi kävellä, ei kai ne jalat hetkessä totu, se pitää aloittaa vaikka nurmikolta. Mutta itselläni kun se on aina ollut itsestäänselvyys, ei siihen tarvitse totutella.
Olen jopa saanut muutaman miespuolisen ystävän sen ansiosta. Olin koiran kanssa kävelyllä ja eräskin mies pysähtyi autolla viereen ja kysyi, eikö varpaita palella.
Mutta, pakko myöntää sekin, että kyllähän niitä halveksivia katseita tulee, tuntuu välillä että kohtelu on kuin hullujenhuoneelta karanneelle.
Kaikesta huolimatta: KÄVELKÄÄ PALJAIN JALOIN!!Tosi mukavaa huomata, että löytyy muitakin, jotka haluaa viettää kesän ilman kenkiä. Itse olen kulkenut paljain jaloin kaikki kesät ihan missä tahansa. Paljain jaloin käveleminen on yksinkertaisesti kivaa ja kuuluu kesään.
Se mikä ihmetyttää, on muiden ihmisten reaktiot. Halveksivia katseita ja joskus jopa ilkeää huutelua. Mä tosin en siitä välitä vaan jatkan paljain jaloin kulkemista, vaikka olen jo yli 40 v mies.
kolahduksen paikka :)
Aika merkillistä, mutta huomattavaa on se, että muistaa paljaiden jalkojen tuntumat tänäkin päivänä.
Nyt en saa itsestäni irti tarinaa...palataan.- paljasjalkakissa
Rakastan paljain jaloin kävelemistä. Ei vaan aina kehtaa kun tuntuu että ihmiset paheksuu jos vaikka kaupungilla kulkee ilman kenkiä. Kerran olin tullut rannalta ja kävelin kaupungissa paljain jaloin, sandaalit kädessä, niin joku vanha papparainen tuijotti mua kuin hullua, vuorotellen mun paljaita jalkoja ja kenkiä mun kädessä, ihan kuin ei olisi voinut ymmärtää miksi ihmeessä en käytä kenkiä kun mulla sellaset on. :D Taisi olla kyllä jotenkin vähän häiriintynyt se mies, dementoitunut tai jotain, mutta vedin kyllä kengät jalkaan heti sen jälkeen, oli niin järkyttynyt ilme sillä.
Mutta siis paljain jaloin kävely tekee hyvää jaloille, ja se tuntuu ihanalta, ja on paljon rennompaa ja mukavampaa. Parasta on kävellä metsäpolulla joka on sellanen mukavan viileä ja kovaksi tampattu, tai pitkässä ruohikossa (vaikka vähän punkit pelottaa mutta se on sen arvosta).- paljasjalkainen
Niin, jos kävelee kaupungilla paljain jaloin, niin ihmiset tuijottaa kuin suurempaakin ihmettä. Osa naureskelee halveksivasti, jotkut jopa huutelevat ikäviä kommentteja. Mikähän siinä on niin kummallista ja halveksittavaa, jos haluaa nauttia kesästä kunnolla ja kävellä paljain jaloin?
Ei kannata välittää, minä en välitä mistään huutelusta enkä kommenteista. Otan kesästä kaiken irti ja kuljen avojaloin. Onneksi joskus paljaat varpaat saa osakseen myös myönteisiä hymyjä. - summermies
paljasjalkainen kirjoitti:
Niin, jos kävelee kaupungilla paljain jaloin, niin ihmiset tuijottaa kuin suurempaakin ihmettä. Osa naureskelee halveksivasti, jotkut jopa huutelevat ikäviä kommentteja. Mikähän siinä on niin kummallista ja halveksittavaa, jos haluaa nauttia kesästä kunnolla ja kävellä paljain jaloin?
Ei kannata välittää, minä en välitä mistään huutelusta enkä kommenteista. Otan kesästä kaiken irti ja kuljen avojaloin. Onneksi joskus paljaat varpaat saa osakseen myös myönteisiä hymyjä.Olen kulkenut koko kesän shorseissa ja varvassandaaleissa. Tekee kyllä mieli välillä ottaa pois ne sandaalitkin, mutta empä kehtaa. Varvassandaaleita näkee runsaasti mutta paljasjalkaisia vähän. Pitäisikö vaan rohkaistua ja jättää sandaalit kotiin ???
Onko kokemuksia vastaavasta - Taavetti.
summermies kirjoitti:
Olen kulkenut koko kesän shorseissa ja varvassandaaleissa. Tekee kyllä mieli välillä ottaa pois ne sandaalitkin, mutta empä kehtaa. Varvassandaaleita näkee runsaasti mutta paljasjalkaisia vähän. Pitäisikö vaan rohkaistua ja jättää sandaalit kotiin ???
Onko kokemuksia vastaavastapaljasjaloin aina kun se on mahdollista, muulloin varvassandaalein about vapusta syyskuulle. Jotenkin kaupunkien katukäytävillä on minusta sopimatonta kulkea ilman kenkiä, ja se on sitten pelkästään ihan hygieniakysymys. Kaikenlaisia kusijoita ja räkijöitä nähneenä, tuntuisi vastenmieliseltä kävellä siinä saastassa ilman sandaaleja.
Kotona pihalla sitten tilanteen ja askareiden mukaan, avojaloin tai sandaalein.
Sisään tullessä lentävät sukat ja talvisin päällihousutkin jaoista. T-paita ja bermudashortsit ovat minun oloasuni ympäri vuoden. - jepulis66
Taavetti. kirjoitti:
paljasjaloin aina kun se on mahdollista, muulloin varvassandaalein about vapusta syyskuulle. Jotenkin kaupunkien katukäytävillä on minusta sopimatonta kulkea ilman kenkiä, ja se on sitten pelkästään ihan hygieniakysymys. Kaikenlaisia kusijoita ja räkijöitä nähneenä, tuntuisi vastenmieliseltä kävellä siinä saastassa ilman sandaaleja.
Kotona pihalla sitten tilanteen ja askareiden mukaan, avojaloin tai sandaalein.
Sisään tullessä lentävät sukat ja talvisin päällihousutkin jaoista. T-paita ja bermudashortsit ovat minun oloasuni ympäri vuoden.kun on muitakin näin ajattelevia ja tekeviä. itse en valitettavasti tarkene pakkasella sisällä kuin villasukissa ja paidassa sekä pitkissä housuissa.kesällä sitten pyrinkin ottamaan kaiken takaisin ja kulkemaan niin vähissä vaateissa kuin mahdollista. Nyt kun kesä alkaa olla vain muisto, jossa ei tänä vuonna valittamista. sehän meni suurimmaksi osaksi urheilushortseissa ja ilman paitaa en saanut siitä mitään palautetta ja sivukaupungin terasseillakin näin olin, suuressa väenpaljoudessa hihaton paita päällä, rantaa tietenkin lukuunottamatta. Paljain jaloin kyllä kuljin kadullakin muutamia kertoja ja aina näin kesän jälkeen harmittaa miksei enemmän !!!! Se on kyllä mukavaa kun jalat siihen tottuu ja vähän katsoo mihin astuu. näin talveen ja ensi kesänä taas !!!!
- Yxitypy
paljain jaloin aina kun vain voin.
Pakko on tietenkin töissä pitää sukkia. Myöskin talvella ulkona. Kyläänkään ei viitsi mennä paljain jaloin
Paljain jaloin kävely rantahietikolla on hyvä juttu. Ei tarvitse tehdä jalkakuorintaa erikseen :=))- paljain jaloin 66
Paljain jaloin aina kun mahdollista.
Myös töissä :) Sukkia en yleensä käytä lainkaan huhti-lokakuussa ja talvikaudellakin vain tarpeen (ulkolämpötila) vaatiessa. Kotona olen aina paljain jaloin. Kyläänkin menen miltei aina ilman sukkia ja kun kengät riisutaan niin sitten ollaan paljain jaloin :D - sefo
paljain jaloin 66 kirjoitti:
Paljain jaloin aina kun mahdollista.
Myös töissä :) Sukkia en yleensä käytä lainkaan huhti-lokakuussa ja talvikaudellakin vain tarpeen (ulkolämpötila) vaatiessa. Kotona olen aina paljain jaloin. Kyläänkin menen miltei aina ilman sukkia ja kun kengät riisutaan niin sitten ollaan paljain jaloin :Dotitko mult poskeen?
- prinsesssa
Lapsena olin koulussa aina varpaat paljaana kun oli mekko tai hame päällä :))) tuli vain jotenkin niin vapaa ja ihanan alaston tunne kun oli jalat polvista varpaisiin asti paljaat :)) Ei käynyt poikia kateeksi, ei tunnu yhtään samalta shortsien kanssa eikä muista yhdenkään pojan paljain varpain olleen, edes shortseissa
- varpuli86
Lapsena koulussa, siis 90 luvulla vai paljon aiemmin ja kyläkoulussa vai kaupungissa... Ja kuljitko kouluun paljain varpain vai olitko vain koulussa? Itsellä samoja kokemuksia ja jaan tunteen kanssasi :)
- taru77
varpuli86 kirjoitti:
Lapsena koulussa, siis 90 luvulla vai paljon aiemmin ja kyläkoulussa vai kaupungissa... Ja kuljitko kouluun paljain varpain vai olitko vain koulussa? Itsellä samoja kokemuksia ja jaan tunteen kanssasi :)
Kuulostaa tutulta. 90-luvulla ja kohtuu kokoisessa koulussa kaupungissa. Kouluun pyörällä ja sandaalit lokerikkoon, itse koulupäivän sitten paljain jaloin. Miten sinä / te? Kuljitteko koulumatkat pyörällä, jalan vai bussilla?
- juuuuhh
Kun tuun koulusta kotiin, otan sukat pois aina. Sukat on hiostunut päivän mittaan ja tykkään muutenkin olla paljain jaloin etenkin kesällä ja syksyllä. Talvella on usein vähän viileetä paljain jaloin, joten olen sukilla kotonakin. Julkisissa paikoissa käytän sukkia paitsi koululiikunassa...
- SavonSika
Mulla seisoo vaan iliman kummii.
- Anonyymi
Itse olen lähi päivinä alkanut kävelemään ilman kenkiä kauoun
- Anonyymi
Parhaimmat paikat on ollut sorakot,metsät, ja olen myös kaupungissa kävellyt se on vain niin mukavaa ihmiset kyllä katsoo mutta katsokoon.olen lukenut niin paljon että paljain jaloin on myös terveellistä kävellä joten nytten en ole viitsinyt laittaa kun menen vaikka kauppaan niin kenkiä tai roksei vaan menen ilman kenkiä. KYLLÄ tässä kävin 29 kesäkuuta canarialla kävelin lento kentän läpi ilman kenkiä ihmiset katsoivat mutta mitä siitä välittää.
- Anonyymi
Kesäisin ei hienompaa tunnetta kun työpäivän jälkeen lähtee paljain jaloin kotiin kun koko päivän on pitänyt turvkenkiä . Paljain jaloin tunnet paljon enemmän ympäristöstäsi , tunnet lämmön , kosteuden jne. Kävelen kesäisin paljon paljainjaloin ja kyllä siitä huomautellaan ja vitsaillaan . Käytän myös fivefingerssin varvastossuja juoksulenkeillä ja muutenkin , suosittelen kokeilemaan ! (molempia ,
paljain jaloin kävelyä sekä varvastossuja ) - Anonyymi
Kyllä
- Anonyymi
mikäs sen ihanampi tunne kun koko päivän on ollut töissä sukat ja kengät jalassa ja sitten kotona riisuu kengät ja sukat pois. Se varpaista ilmoille lehahtava lemu saa ihmeitä aikaiseksi,
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .844531Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503115Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631363109Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2201308Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111213- 761197
- 651082
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301074Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983