...siis ykköselle vai vapaalle ja luotatte seisontajarruun?
Kahta koulukuntaa löytyy tästäkin. Onko jompi kumpi tapa oikeampi?
Jätättekö parkkiin vaihteelle...
17
8077
Vastaukset
- kokemusta on
Ei koskaan pelkän käsijarrun varaan, vaan aina ykkönen tai pakki päälle ja pyörät kohti kadunreunaa tai pihassa niin, että karkaava auto ei aiheuta vaaraa. Automaattiautossa pysäköintiasennon lisäksi on käytettävä käsijarrua, muuten vaihdekeppi lukittuu, niin että sitä ei saa käännettyä (VW).
Naapurini jätti joulukuussa auton käsijarrunvaraan pihaansa, pyörät vähän vinkkelissä. Auto teki U-käännöksen takaperin portista ulos, osumatta porttiin ja putosi tieltä marjapensaiden ja kannon päälle. Oikea ovi ja kynnyskotelo piti uusia.- vedä käsijarrupäälle
ja vaihde silmään, mutta päästä jalkajarru ja käytä kytkintä pohjaassa, että auto tosiaan pääsee sen jarrun varaan niin ei vännnä koneen tukikumeja seisonnan aikana vaan on varmistuksena siellä, jos auto liikkuisi jarrun varassa
- Eve
.. ei kannata laittaa pakkia ja käsijarrua, vaan mieluiten aina ykkönen ja käsijarru.
Varmaan sun naapuria otti päähän kun ovi meni uusiks. Varmaan kuitenkin oppi kerrasta ettei kannata luottaa pelkkään käsijarrun tehoon.. :) - minä
Eve kirjoitti:
.. ei kannata laittaa pakkia ja käsijarrua, vaan mieluiten aina ykkönen ja käsijarru.
Varmaan sun naapuria otti päähän kun ovi meni uusiks. Varmaan kuitenkin oppi kerrasta ettei kannata luottaa pelkkään käsijarrun tehoon.. :)Entä jos auto on manuaalivaihteinen ja takavetoinen entä onko auton suunnalla merkitystä eli ykkönen ja pakki silmän kun keula on ylä- tai alamäkeen?
Huh menipä hankalaks. minä kirjoitti:
Entä jos auto on manuaalivaihteinen ja takavetoinen entä onko auton suunnalla merkitystä eli ykkönen ja pakki silmän kun keula on ylä- tai alamäkeen?
Huh menipä hankalaks.niin väliä ole. Tarkoituksena on, että päällä on pieni vaihde eli se, että moottorin pyörimisvastus olisi mahdollisimman suuri jos käsijarru pettää. Ykkösellä ja pakilla tämä vastus on suurimmillaan.
- vanhassa dieselissä
sitroen kirjoitti:
niin väliä ole. Tarkoituksena on, että päällä on pieni vaihde eli se, että moottorin pyörimisvastus olisi mahdollisimman suuri jos käsijarru pettää. Ykkösellä ja pakilla tämä vastus on suurimmillaan.
vastamäessä ykkönen ja myötämäessä pakki. Jos kytkimen käyttövoimana on paineilma niin vaihdetta ei saa laittaa laisinkaan.
- ymmärrä
vanhassa dieselissä kirjoitti:
vastamäessä ykkönen ja myötämäessä pakki. Jos kytkimen käyttövoimana on paineilma niin vaihdetta ei saa laittaa laisinkaan.
nimittäin pyörii se moottori kumpaankin suuntaan. Lähinnä ykkösellä on suurempi vastus kuin pakilla.
- väliäg
ymmärrä kirjoitti:
nimittäin pyörii se moottori kumpaankin suuntaan. Lähinnä ykkösellä on suurempi vastus kuin pakilla.
Koita ottaa mäkistartti alamäessä pakilla...ggggggggg
- usko...
Kaikilla on varmasti omat mielipiteensä asiasta, mutta itse teen niin että tasasella annan olla pelkän käsijarrun varassa, ja sit jos jätän mäkeen niin vaihe päälle ja renkaat vinoon...Kyllä se auto tasasella pelkän käsijarrun varassa pysyy...jos ei, niin sit autossa vikaa...
- käsijarrua
muuta kuin jyrkässä mäessä. Syynä tähän on varsinkin talvella käsijarrun jumiutuminen. Takarenkaat jää "lukkoon", kun lähdet liikkeelle... Eli kyllä se auto pysyy vaihteella paikallaan, jos on tasaista.
- hmh..
käsijarrua kirjoitti:
muuta kuin jyrkässä mäessä. Syynä tähän on varsinkin talvella käsijarrun jumiutuminen. Takarenkaat jää "lukkoon", kun lähdet liikkeelle... Eli kyllä se auto pysyy vaihteella paikallaan, jos on tasaista.
Eli tästä lähdin mäessä jätän vaihteen silmään ja käsijarrun päälle. Tasaisella on ainoastaan vaihde päällä. Varsinkin talvisin pakkasilla.
- juuti tunnilta tullut
Auton pysäköinti: Valot pois käsijarru päälle, vaihde 1:selle.
- juuri tunnilta tullut
Auton pysäköinti: Valot pois käsijarru päälle, vaihde 1:selle.
Talvisin käsijarru saattaa jäätyä, silloin olisi eduksi jos on mahdollista pikkuisen vielä kiraista käsijarrua, ennen vapauttamista.
Tuolla kai se on minunkin auto ilman käsäriä vaihde vapaalla, eli vältän kaikin tavoin käsijarrunkäyttöä, auto passat, ja ei kyllä ole oireillutkan että jäätyisi, mutta eipa ainakaan jäädy kun en käytä talvisin...
Jos joudun jättämään pyörimään, niin otan pikkuisen vauhdit ja sitten lukkojarrutus, jolloin renkaiden eteen kertyy lunta niin se pitää auton paikallaan..- -----
vanha nissani 80-luvun lopulta eikä ole ikinä jäätynyt käsijarru vaikka se on AINA päällä kun pysäköin auton, vaikka ei olisikaan ylä tai alamäkeä.
-25C pakkasta käsijaruu päällä, ei mitään ongelmaa.
olen kuullut juttuja, että jos käsijarrua ei käytä säännöllisesti niin silloin näitä ongelmia sen käytössä ilmenee, kun sitä sitten joskus harvoin käytetään.
- totuus:
Kannattaa aina jättää vaihde päälle, mutta myös käsijarru. Jopa tasaisella.
Kuvittele tilannetta: autosi on yksin tien laidassa, siinä on vain vaihde päällä, eli vastus joka riittää estämään suurimmat heilahtelut. Joku osuu syystä tai toisesta autoosi, ja autosi edessä on vaikka jalankulkija. Kenen maksettavaksi tulee kulut, kun autosi lähtee moottorijarrutusta vastaavalla vastuksella rullaamaan eteenpäin? Sen sijaan, että moottorin sekä käsijarrun aiheuttaman vastuksen hidastamana auto ei nytkähtäisi eteenpäin kuin vaikka puoli metriä, se voi rullata vaihde silmässä useita metrejä ennenkuin törmäyksen voima hidastuu ja autosi hidastuu. Siihen mennessä se on törmännyt jo biljardipallon tavoin lähes takaa tulleen törmäilijän vauhdilla jalankulkijaan.
Ja loppuun pari faktaa!
-käsijarrun käyttö ei liity sen jäätymiseen
-jos käsijarru jäätyy, on joko käsijarruvaijeri rikkoutunut -> kosteutta -> juntturaan jäätyminen, tai joku kohta on jäänyt huollossa rasvaamatta -> tiedät minne mennä
-JOS on pakkasta, varsinkin jos on pureva pakkanen (yli kymmenen miinusastetta), kannattaa käsijarru aina ennen lähtöä poislaiton jälkeen nykäistä testiksi pari kertaa ylös ja vapauttaa alas. Jos käsijarru on jäätynyt, vetäminen ei aiheuta vastusta ennenkuin kiinni jäätyneessä kohdassa, jonka yli kässäriä pitää vähän vetää jotta sen saa liikkeelle. Jousi vetää käsijarruvaijeria lepoasentoa kohti, joten parin takaisin palauttamisen jälkeen kässärin pitäisi liikkua moitteitta. Pari vetäisyä riittää omassa autossani, jossa kässärin kiinni jäätyminen ei ole ikinä aiheuttanut ongelmia, vaikka sitä onkin tapahtunut. - aina molemmat
Tositarina 10v takaa(olin näkemässä).
Nuorella miehellä aivan uusi auto(max.2kk) ja lähti kotipihassa alamäkeen ja pysähtyi-puuhun !
Ei ollut jyrkkä mäki,kaveri oli laittavinaan sekä
vaihteen että kässärin-eipä laittanut kun vaihteen.
Käsijarru lakkaa toimimasta ennemmin tai myöhemmin kunnolla jos sitä ei käytä.
Kunnossa oleva käsijarru ei jäädy-sököt vaijerit
asia erikseen.
Jos jäätyy,eikä varsinaista vikaa ole-kannattaa
vaihtaa automerkkiä.
Kuuluu samaan joukkoon kuin käyttääkö jäänestoa
vai ei-sitäkään ei mikään nykyauto tarvitse-paitsi myyjien mielestä.
Itse käytän aina ja joka pysäköinnissä molempia,
autoja on ollut laidasta laitaan eikä mitään jäätymisongelmia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4018721Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1683091- 171514
- 741056
- 761048
- 271005
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta63958- 55943
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss73894- 65890