ISRAEL –JUMALAN OMAISUUSKANSA - NYT JA IKUISESTI !
JOHDANTO.
Olemme astumassa sisälle siihen aikaan jossa Jumalan paaduttamalla Israelilla on viimeinen merkittävä rooli Jumalan pelastushistoriassa.
Israel tulee olemaan lähiaikoina merkittävässä osassa maailman tapahtumissa.
Koko maailma tulee kääntymään Israelia vastaan. Olemme kohta ajassa jossa Googin sota on tosiasia, - sota jossa kaikkia maat asettuvat Israelia vastaan.
Ja tuo kaikki tulee päättymään Jeesuksen tuloon. Huomattavaa on että tempaaminen tulee tapahtumaan ennen tuota Googin sotaa,- sotaa joka päättyy Jeesuksen tuloon temmattujen pyhiensä kanssa.
Hämmästyksekseni olen todennut, että Suomessakin on tahoja jotka kiistävät Israelin kansan erityisaseman Jumalan kansana. Erityisesti ääriluterilaiset ovat asialla opettaen että Uuden liiton seurakunta on ”uusi Israel”, eli että Israelin kansa on menettänyt lopullisesti asemansa Jumalan kansana ja että Jumalan lupaukset Israelille eivät ole enää voimassa, ja että Jumala on hyljännyt kansansa lopullisesti. He opettavat jopa, että ”juutalaiset ovat kironneet itsensä”.
Syy tällaiseen asenteeseen johtunee siitä, että kunnioitettu uskonpuhdistaja Luther erehtyneenä opetti noin. Hän mm opetti, että ”juutalaiset ovat perkeleen sikiöitä” ja että ”vasta siinä vaiheessa kun Jumalasta tulee valehtelija ja saatanasta totuudellinen, vasta siinä vaiheessa juutalaiset saavat Jerusalemin itselleen”.
Hämmästyksekseni olet havainnut, että tietyt tahot opettavat, että Raamatussa ei ole yhtään kohtaa joka ilmoittasi Israelin paluusta omaan maahansa Uuden liiton aikana.
Eräät tahot edellyttävät myöskin, että Uudessa testamentissa pitäisi olla ennustus siitä että Jumala perustaa hajotetun Israelin valtion uudelleen, VLn lupaukset asiasta eivät heidän mukaansa ole enää voimassa. Tässä he unohtavat, että Ut ei ole sinänsä ennustustenkirja (pl Ilmestyskirja). Toisin sanoen, eräät kristilliset tahot yrittävät kaikin keinoin osoittaa, että Jumala on rikkonut valansa jonka Hän Israelille antoi.
Jumalasta tehdään näin valehtelija ja epäluotettava jonka lupauksiin ei voi luottaa.
Tuohan on juuri saatanan tarkoitus.
Israelia ei tule katso ja arvioida nykyisen tilanteen mukaan. Sen valitettavan virheen Luther teki, ilmoittamalla että juutalaiset eivät koskaan saa Jerusalemia itselleen.
Näin myöskin aina vuoteen 1948 asti tekivät lukuisat raamatun tutkijan. Mm Teologisen tiedekunnan prof Puukko teki, mutta joutui ennen kuolemaansa tunnustamaan: - ”Raamatun profetiat toteutuvat kiusallisen tarkasti”, - nähtyään vuoden –48 Israelin paluun..
Israelia on katsottava Raamatun valossa , eli Jumalan lupausten valossa.
Tällä hetkellä Israel on paatumuksen tilassa. Vain alle 10-tuhatta juutalaista tunnustaa Jeesuksen Messiaaksi,- kyseessä on siis tällä hetkellä kansa jossa on ehkä prosentuaalisesti kaikkein vähiten kristittyjä kuin missään muussa maailman maassa.
Mutta Jumala tulee näyttämään kunniansa nimensä pyhyyden tähden Israelin kohdalla, jotta maailma näkisi, että Hän pitää Liittonsa jonka on valalla vannoen luvannut pitää.
Seuraavassa pyrin raamatunkohdilla vastamaan kysymysiin:
Onko Israel Jumalan omaisuuskansa?
Onko Israelilla erikoisasema Jumalan suunnitelmissa?
Tuleeko Israel pelastumaan?
Tapahtuuko Israelin uudelleen armoihin ottaminen?
I. JUMALA VALITSI ISRAELIN OMAKSEEN
1.
NÄIN ISRAEL TULI JUMALAN OMAKSI:
Hes 16: 3 Näin sanoo Jerusalemille Herra, Herra: Sinun sukusi ja syntysi on kanaanilaisten maasta; isäsi oli amorilainen ja äitisi heettiläinen.
4. Ja näin oli sinun syntymäsi: sinä päivänä, jona synnyit, sinulta ei leikattu napanuoraa, sinua ei pesty vedellä, että olisit puhdistunut, sinua ei hierottu suolalla eikä sinua kääritty kapaloihin.
5. Ei kenkään sinua säälinyt, niin että olisi tehnyt sinulle mitään tällaista ja armahtanut sinua, vaan sinut pantiin heitteille kedolle: niin halpana pidettiin sinun henkesi sinä päivänä, jona synnyit.
6. Mutta minä kuljin ohitsesi ja näin sinut, kun sätkyttelit verissäsi. Ja minä sanoin sinulle, kun olit siinä verissäsi: ‘Sinun pitää elämän’ — niin sanoin minä sinulle, kun olit siinä verissäsi: ‘Sinun pitää elämän,
7. minä teen sinut kymmentuhansiksi kuin pellon laihon’. Sitten sinä vartuit, tulit isoksi ja ehdit kauneimpaan kukoistukseesi, rintasi paisuivat, ja hiuksesi kasvoivat; mutta vielä sinä olit alaston ja paljas.
8. Niin minä kuljin ohitsesi ja näin sinut, ja katso, sinun aikasi oli lemmen aika. Ja minä levitin liepeeni sinun ylitsesi ja peitin häpysi. ja minä vannoin sinulle ja menin liittoon sinun kanssasi, sanoo Herra, Herra; ja sinä tulit minun omakseni.
2.
ALUSSA JUMALA SÄÄTI ISRAELIN KANSASTA NÄIN:
2. Ms 19: 5. Jos te nyt kuulette minun ääntäni ja pidätte minun liittoni, niin te olette minun omaisuuteni ennen kaikkia muita kansoja; sillä koko maa on minun.
6. Ja te olette minulle pappisvaltakunta ja pyhä kansa.’ Sano nämä sanat israelilaisille.”
5.Ms 7: 6. Sillä sinä olet Herralle, Jumalallesi, pyhitetty kansa; Herra, sinun Jumalasi, on valinnut sinut omaisuuskansakseen ennen kaikkia muita kansoja, mitä maan päällä on.
7. Ei Herra sentähden ole mielistynyt teihin ja valinnut teitä, että olisitte lukuisammat kaikkia muita kansoja, sillä tehän olette kaikkia muita kansoja vähälukuisemmat,
8. vaan sen tähden, että Herra RAKASTI teitä ja tahtoi pitää valan, jonka hän oli vannonut teidän isillenne (vrt Rm 15:28); niin Herra vei teidät pois väkevällä kädellä ja vapahti sinut orjuuden pesästä, faraon, Egyptin kuninkaan, käsistä.
9. Ja tiedä siis, että Herra, sinun Jumalasi, on Jumala, uskollinen Jumala, joka pitää liiton ja on laupias tuhansiin polviin asti niille, jotka häntä rakastavat ja pitävät hänen käskynsä,
II. JUMALA TEKI LIITON ISRAELIN KANSSA JA VANNOI PITÄVÄNSÄ SEN.
1.
JUMALA TEKI LIITON AABRAHAMIN KANSSA JA UUDISTI SEN IISAKIN JA JAAKOBIN KANSSA (jonka Jumala nimesi nimellä ”Israel”).
1.Ms 15:18. Sinä päivänä Herra teki Abramin kanssa liiton, sanoen: “Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan, Egyptin virrasta aina suureen virtaan, Eufrat-virtaan saakka:
5.Ms 17: 1. Kun Abram oli yhdeksänkymmenen yhdeksän vuoden vanha, ilmestyi Herra hänelle ja sanoi hänelle: “Minä olen Jumala, Kaikkivaltias; vaella minun edessäni ja ole nuhteeton.
2.Ja minä teen liittoni meidän välillemme, minun ja sinun, ja lisään sinut ylen runsaasti.”
4. “Katso, tämä on minun liittoni sinun kanssasi: sinusta tulee kansojen paljouden isä.
5. Niin älköön sinua enää kutsuttako Abramiksi, vaan nimesi olkoon Aabraham, sillä minä teen sinusta kansojen paljouden isän.
6. Minä teen sinut sangen hedelmälliseksi ja annan sinusta tulla kansoja, ja sinusta on polveutuva kuninkaita.
7. Ja minä teen liiton sinun kanssasi ja sinun jälkeläistesi kanssa, sukupolvesta sukupolveen, iankaikkisen liiton, ollakseni sinun ja sinun jälkeläistesi Jumala,
8. ja minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi sen maan, jossa sinä muukalaisena asut, koko Kanaanin maan, ikuiseksi omaisuudeksi; ja minä olen heidän Jumalansa.”
2.
JUMALA VANNOI PITÄVÄNSÄ TEKEMÄNSÄ LIITON IANKAIKKISESTI.
Tuom 2;1"Minä johdatin teidät Egyptistä ja toin teidät maahan, jonka minä valalla vannoen olin luvannut teidän isillenne, ja sanoin: ‘Minä en riko liittoani teidän kanssanne ikinä.
Ps 105:8 Hän muistaa liittonsa iankaikkisesti, säätämänsä sanan hamaan tuhansiin polviin,
9. liittonsa, jonka hän teki Aabrahamin kanssa, ja Iisakille vannomansa valan.
10. Hän vahvisti sen käskyksi Jaakobille, Israelille iankaikkiseksi liitoksi.
Jes 55:3 Ja minä teen teidän kanssanne iankaikkisen liiton, annan lujat Daavidin armot.
Jes 59: 20 Mutta Siionille se tulee lunastajana, niille Jaakobissa, jotka synnistä kääntyvät, sanoo Herra.
21. Ja tämä on minun liittoni HEIDÄN kanssansa, sanoo Herra: minun Henkeni, joka on sinun päälläsi, ja minun sanani, jonka minä suuhusi panen, eivät väisty sinun suustasi, eivät lastesi suusta eivätkä lastesi lasten suusta, sanoo Herra, nyt ja iankaikkisesti.
3.
JUMALA ON VANNONUT ETTEI HÄN HYLKÄÄ ISRAELIA KOSKAAN, EIKÄ RIKO LIITTOAAN.
Jer 31:36. Jos väistyvät nämä lait minun kasvojeni edestä, SILLOIN myös lakkaavat Israelin jälkeläiset olemasta kansa minun kasvojeni edessä ainiaan.
- ULn seurakunta ei ole Israelin jälkeläinen
37. Näin sanoo Herra: JOS voidaan mitata taivaat ylhäällä ja tutkia maan perustukset alhaalla, silloin vasta minä hylkään Israelin jälkeläiset kaikki, kaiken sen tähden, mitä he ovat tehneet, sanoo Herra.
- Israelin pahat teot eivät siis ole hylkäämisen peruste
38. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin Herran kaupunki rakennetaan jälleen Hananelin-tornista Kulmaporttiin asti.
39. Ja edelleen mittanuora kulkee suoraan Gaarebin kukkulalle ja kääntyy sitten Gooaan.
40. Ja koko laakso, ruumiineen ja tuhkineen, ja kaikki keto Kidronin puroon asti, Hevosportin kulmaan saakka itään päin, on oleva Herralle pyhitetty. Ei sitä enää ikinä hävitetä eikä kukisteta.”
- kyse ei siis voi olla Baabelista tulosta, koska sen jälkeen Jerusalem hävitettiin useampaan kertaan. Kyse on siis ULn aikaisesta jälleenrakentamisesta.
Jer 33:20"Näin sanoo Herra: jos saatte rikotuksi minun liittoni päivän kanssa ja minun liittoni yön kanssa, niin että päivä ja yö eivät enää tule ajallansa,
21. NIIN RIKKOUTUU myös minun liittoni palvelijani Daavidin kanssa, niin ettei hänellä enää ole poikaa, joka istuu kuninkaana hänen valtaistuimellansa, ja minun liittoni leeviläisten pappien, minun palvelijaini, kanssa.
22. Niinkuin taivaan joukkoa ei voida lukea eikä meren hiekkaa mitata, niin monilukuisiksi minä teen palvelijani Daavidin jälkeläiset ja leeviläiset, jotka minua palvelevat.”
4.
JUMALA ON USKOLLINEN EIKÄ UNHOTA ISRAELIA:
Jes 49: 15. Unhottaako vaimo rintalapsensa, niin ettei hän armahda kohtunsa poikaa? Ja vaikka he unhottaisivatkin, minä en sinua unhota.
16. Katso, kätteni hipiään olen minä sinut piirtänyt, sinun muurisi ovat aina minun edessäni.
17. Sinun lapsesi tulevat rientäen; sinun hävittäjäsi ja raunioiksi-raastajasi menevät sinun luotasi pois.
18. Nosta silmäsi ja katso ympärillesi: he kokoontuvat, he tulevat sinun tykösi kaikki. Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, sinä puet heidät kaikki yllesi niinkuin koristeen ja sidot heidät vyöllesi niinkuin morsian vyönsä.
19. Sillä sinä — sinun rauniosi ja autiot paikkasi, sinun hävitetty maasi — sinä käyt silloin ahtaaksi asukkaille, ja kaukana ovat ne, jotka sinua söivät.
20. Vielä saavat sinun lapsettomuutesi lapset sanoa korviesi kuullen: “paikka on minulle ahdas, tee tilaa, että voin asua”.
21. Silloin sinä sanot sydämessäsi: “Kuka on nämä minulle synnyttänyt? Minä olin lapseton ja hedelmätön, karkoitettu ja hyljätty. Kuka on heidät kasvattanut? Katso, minä olin jätetty yksin. Missä nämä silloin olivat?
22. Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä nostan käteni kansakuntien puoleen, kohotan lippuni kansoja kohti, niin he tuovat sinun poikasi sylissänsä ja kantavat sinun tyttäresi olkapäillään.
23. Kuninkaista tulee sinulle lastenhoitajat, heidän ruhtinattaristaan sinulle imettäjät. Sinun edessäsi he kumartuvat maahan kasvoillensa ja nuolevat tomun sinun jaloistasi. Silloin sinä tiedät, että minä olen Herra ja että ne, jotka minua odottavat, eivät häpeään joudu.
- tässäkään ei voi olla kyse ULn seurakunnasta, vaan Israelin kansasta.
Mahtava tulevaisuus Israelilla.
” Herralta tämä on tullut; se on ihmeellistä meidän silmissämme.”
” Jos tämä onkin ihmeellistä tämän kansan jäännöksen silmissä niinä päivinä, pitäisikö sen olla ihmeellistä myös minun silmissäni, sanoo Herra Sebaot?”
5.
JUMALA EI HYLKÄÄ KANSAANSA, MUTTA KURITTAA JA RANKAISEE KYLLÄKIN.
Jer 30: 10. Mutta sinä, minun palvelijani Jaakob, älä pelkää, sanoo Herra, älä säiky, Israel. Sillä katso, minä pelastan sinut kaukaisesta maasta, sinun jälkeläisesi heidän vankeutensa maasta. Ja Jaakob on palajava, elävä rauhassa ja turvassa, kenenkään peljättämättä.
11. Sillä minä olen sinun kanssasi, sanoo Herra, ja pelastan sinut. Minä teen lopun kaikista kansoista, joiden sekaan minä olen sinut hajottanut; ainoastaan sinusta minä en loppua tee: minä kuritan sinua kohtuudella, mutta rankaisematta minä en sinua jätä.
- tässäkään ei voi olla kyse ULn seurakunnasta. Minne seurakunta olisi hajotettu ja mistä rangaistu?
III. LUPAUS UUDESTA LIITOSTA.
1.
JUMALA ILMOITTI TEKEVÄNSÄ UUDEN LIITON NIMENOMAAN ISRAELIN KANSSA.
Hb 8: 7. Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
8. Sillä moittien heitä hän sanoo:
“Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
- puhutaan siis Juudan ja Israelin heimosta,- ei ULn seurakunnasta. ULn seurakunta tulee siitä osalliseksi vain oksastamisen kautta.(Rm 11:17-24)
9. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
10. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
11. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: ‘Tunne Herra’; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
12. Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä.”
2.
TÄSTÄ PUHUTTIIN MYÖSKIN SAKARIAAN KAUTTA ja se on kerrottu ULn aikana seuraavasti:
Lk 1: 67. Ja Sakarias, hänen isänsä, täytettiin Pyhällä Hengellä, ja hän ennusti sanoen:
68. “Kiitetty olkoon Herra, Israelin Jumala, sillä hän on katsonut KANSANSA puoleen ja valmistanut SILLE lunastuksen
69. ja kohottanut MEILLE pelastuksen sarven palvelijansa Daavidin huoneesta
70. - niinkuin hän on puhunut hamasta ikiajoista pyhäin profeettainsa suun kautta -
71. pelastukseksi vihollisistamme ja kaikkien niiden kädestä, jotka meitä vihaavat,
72. tehdäkseen laupeuden meidän isillemme ja muistaakseen pyhän liittonsa,
73. sen valan, jonka hän vannoi Aabrahamille, meidän isällemme;
74. suodakseen meidän, vapahdettuina vihollistemme kädestä, pelkäämättä palvella häntä
75. pyhyydessä ja vanhurskaudessa hänen edessään kaikkina elinpäivinämme.
3.
LIITON PERILLISIÄ OVAT LUPAUKSEN LAPSET, - EIVÄT KAIKKI jotka ovat Aabrahamin siementä:
Rm 9: 3. Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta,
4. ovat israelilaisia: HEIDÄN on lapseus ja kirkkaus ja LIITOT ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset;
5. heidän ovat ISÄT, ja HEISTÄ ON KRISTUS lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!
6. Mutta ei niin, että Jumalan sana olisi harhaan mennyt. Sillä eivät kaikki ne, jotka ovat ISRAELISTA,(Jaakobista) ole silti Israel,
7. eivät kaikki ole lapsia sentähden, että ovat Aabrahamin siementä, vaan: “Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset”;
8. se on: eivät ne, jotka lihan (Ismaelin) puolesta ovat lapsia, ole Jumalan lapsia, vaan lupauksen (Iisakin) lapset, ne luetaan siemeneksi.
- Lihan mukaan syntynyt Ismael ei ole perillinen, sillä hän oli syntynyt lihan mukaan orjattaren lapsena.
1.Ms 17:19 Niin Jumala sanoi: “Totisesti, sinun vaimosi Saara synnyttää sinulle pojan, ja sinun on pantava hänen nimekseen Iisak, ja minä teen liittoni hänen kanssaan iankaikkiseksi liitoksi hänen jälkeläisillensä.
20. Mutta myös Ismaelista minä olen kuullut sinun rukouksesi; katso, minä siunaan häntä ja teen hänet hedelmälliseksi ja annan hänen lisääntyä ylen runsaasti. Hänestä on polveutuva kaksitoista ruhtinasta, ja minä teen hänestä suuren kansan.
21. Mutta liittoni minä teen Iisakin kanssa, jonka Saara sinulle synnyttää tähän aikaan tulevana vuonna.”
- Jumala teki siis liiton lupauksen lapsen Iisakin kanssa,- ei lihan mukaan syntyneen Ismaelin kanssa.
Jumala uusi liittonsa Jaakobin kanssa, jolle Hän antoi nimen ISRAEL.
IV. ISRAEL PALAA LOPULLISESTI MAAHANSA UUDEN LIITON AIKANA
1.
ISRAELIN PALUUSTA ULn AIKANA ON LAAJASTI KERROTTU VT:N PROFETIOISSA.
Israel palasi karkotuksesta v 1948, se on tosiasia, se paluu mikä on ennustettu on jo tapahtunut.
Nyt on tosin toteutunut vasta ensimmäisen osan hajaannuksen päättyminen.
” kun pyhän kansan yhden osan hajotus on loppunut, silloin nämä kaikki täyttyvät.” (Dan 12:7)
Toinen osa, lähes yhtä suuri, on vielä karkotuksessa kautta maailman, sen paluu on edessäpäin. Mutta kaikki on palajava. Jumala noutaa yhdenkin kaupungista ja tuo takasin. Ja maa käy ahtaaksi asukkailleen, kuten on Raamatussa sanottu.
Aivan yhtä täydellisesti kuin Israel palasi Egyptistä, aivan yhtä tarkasti viimeiseen mieheen palajaa Israel omaan maahansa. Heidät jopa ajetaan pois vieraalta maalta kuten aikanaan Egyptistä. Mutta siitä huolimatta ”faarao” nousee Israelia vastaan.
Miikael, joka on seisonut Israelin suojana, tuo jokaisen yksilön takasin. Seisten koko ajan Israelin suojana, niin kuin on seissyt viimeiset vuosikymmenetkin.
Aivan yhtä tarkasti kuin toteutui kaikki se minkä Jumala oli luvannut Israelille Egyptistä paluusta ( Joosua 21:45), aivan yhtä tarkasti toteutuu kaikki se, minkä Jumala on luvannut Israelin paluusta omaan maahansa nyt aikojen lopulla.
Sakarias ennustaa:
Sak 10: 6. Minä teen väkeväksi Juudan heimon ja autan Joosefin heimoa. Minä saatan heidät kotiin, sillä minä armahdan heitä, ja he tulevat olemaan, niinkuin en minä olisi heitä hyljännytkään. Sillä minä olen Herra, heidän Jumalansa, ja kuulen heidän rukouksensa.
7. Efraim on oleva niinkuin sankari, ja heidän sydämensä on iloitseva niinkuin viinistä. Heidän lapsensa näkevät sen ja iloitsevat; heidän sydämensä riemuitsee Herrassa.
8. Minä olen viheltävä heille ja kokoava heidät, sillä minä lunastan heidät, ja he lisääntyvät, niinkuin lisääntyivät ennen.
9. Kun minä sirotan heidät kansojen sekaan, muistavat he minua kaukaisissa maissa; ja he lastensa kanssa saavat elää ja palata takaisin.
10. Minä tuon heidät takaisin Egyptin maasta ja kokoan heidät Assurista; minä vien heidät Gileadin maahan ja Libanonille, eikä heille ole riittävästi tilaa.
- Sak kirjoittaa tuon n 20 vuotta Baabelista tulon jälkeen.
Sak 12:1.Ennustus, Herran sana Israelista. Näin sanoo Herra, joka on jännittänyt taivaan ja perustanut maan ja joka on luonut ihmisen hengen hänen sisimpäänsä:
2. Katso, minä teen Jerusalemin juovuttavaksi maljaksi kaikille kansoille yltympäri, ja myös Juudan kohdalle se on tuleva Jerusalemia piiritettäessä.
3. Ja sinä päivänä minä teen Jerusalemin väkikiveksi kaikille kansoille: kaikki, jotka sitä nostavat, repivät pahoin itsensä; ja kaikki maan kansakunnat kokoontuvat sitä vastaan.
- tämä on edessäpäin ja on jo alkanut tapahtumaan. Esim YKn turvallisuusneuvosto on tuominnut Israelin toimen satoja kertoja, mutta palestiinan toimia ei yhtään kertaa.
4.Sinä päivänä, sanoo Herra, minä lyön kaikki hevoset vauhkoudella ja niiden ratsastajat hulluudella. Mutta Juudan heimoa kohti minä avaan silmäni, ja kaikki kansojen hevoset minä lyön sokeudella.
5. Silloin Juudan sukuruhtinaat sanovat sydämessään: “Minun väkevyyteni ovat Jerusalemin asukkaat Herrassa Sebaotissa, heidän Jumalassansa”.
6. Sinä päivänä minä teen Juudan sukuruhtinaat ikäänkuin tulipannuksi puitten sekaan ja ikäänkuin tulisoihduksi lyhteitten sekaan, ja he kuluttavat oikealta ja vasemmalta, kuluttavat kaikki kansat yltympäri.
ja Jerusalem saa yhäti asua paikoillansa — Jerusalemissa.
7. Ja Herra on ensiksi vapauttava Juudan majat, ettei Daavidin suvun kunnia ja Jerusalemin asukasten kunnia ylvästelisi Juudaa vastaan.
8. Sinä päivänä on Herra suojaava Jerusalemin asukkaita; ja kompastuvainen heidän seassansa on sinä päivänä oleva niinkuin Daavid, ja Daavidin suku on oleva niinkuin jumal’olento, niinkuin Herran enkeli heidän edessänsä.
9. Mutta sinä päivänä minä tahdon hävittää kaikki pakanakansat, jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan.
2.
ISRAEL, – JUMALAN VAIMO- , PALAA MAAHANSA, - JOKA AINOA , - kun heidät noudetaan
Jer 3:12 Mene ja julista nämä sanat pohjoiseen päin ja sano: palaja, sinä luopiovaimo Israel, sanoo Herra; minä en enää synkistä teille kasvojani, sillä minä olen armollinen, sanoo Herra, enkä pidä vihaa iankaikkisesti.
- tässä puhutaan Jumalan vaimosta Israelista. Israelia ei pidä sekoittaa Karitsan morsiameen, joka on ULn seurakunta.
13. Ainoastaan tunne rikoksesi, että olet luopunut Herrasta, Jumalastasi, ja juossut sinne ja tänne vieraitten jumalain tykö, kaikkien viheriäin puitten alle, ettekä ole kuulleet minun ääntäni, sanoo Herra.
14. Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, sanoo Herra, sillä minä olen ottanut teidät omikseni, ja minä noudan teidät, yhden ainoankin kaupungista ja kaksi sukukunnasta, ja tuon teidät Siioniin.
- ULn seurakunnasta ei voi olla kyse vaan Israelin kansan jäsenistä.
15. Ja minä annan teille paimenet oman sydämeni mukaan, ja he kaitsevat teitä ymmärryksellä ja taidolla.
16. Ja kun te lisäännytte ja tulette hedelmällisiksi maassa niinä päivinä, sanoo Herra, niin ei enää puhuta Herran liitonarkista, se ei enää ajatukseen astu, eikä sitä enää muisteta; ei sitä enää kaivata, eikä sellaista enää tehdä.
- kyse EI siis voi olla VLn ajasta, vaan ULn aikana tapahtuvasta Israelin paluusta.
17. siihen aikaan sanotaan Jerusalemia Herran valtaistuimeksi, ja kaikki kansat kokoontuvat sinne, Jerusalemiin, Herran nimen tähden eivätkä enää vaella pahan sydämensä paatumuksessa.
- tuossakaan ei voi olla kyse ULn seurakunnalle annetusta lupauksesta, vaan 1000 v ajasta on kyse
18. Niinä päivinä on Juudan heimo kulkeva Israelin heimon kanssa, ja he tulevat yhdessä pohjoisesta maasta siihen maahan, jonka minä annoin teidän isillenne perinnöksi.
3.
ISRAEL PALAA MAAHANSA, - kun rangaistuksen aika on kokonaan päättynyt
Jes 27: 6. tulevina aikoina juurtuu Jaakob, Israel kukkii ja kukoistaa ja täyttää maanpiirin hedelmällänsä.
- Israel tulee tekemään voimakasta lähetystyötä vihan aikana niiden 144-tuhannen toimesta joista Ilmk kertoo. Silloin seurakunta, - Karitsan morsian, on temmattuna Hääaterialla.
7. Löikö hän sitä, niinkuin sen lyöjät lyötiin, tapettiinko se, niinkuin sen tappajat tapettiin?
8. Karkoittamalla sen, lähettämällä sen pois sinä sitä rankaisit. hän pyyhkäisi sen pois kovalla myrskyllänsä itätuulen päivänä.
9. Sentähden sovitetaan Jaakobin pahat teot sillä, ja se on hänen syntiensä poistamisen täysi hedelmä, että hän tekee kaikki alttarikivet rikottujen kalkkikivien kaltaisiksi: eivät kohoa enää asera-karsikot eivätkä auringonpatsaat.
10. Sillä varustettu kaupunki on autio, se on hyljätty maja, jätetty tyhjäksi kuin erämaa. Siellä vasikat käyvät laitumella, siellä makailevat ja kaluavat sieltä vesat kaikki.
11. Ja kun oksat kuivuvat, niin ne taitetaan; vaimot tulevat ja tekevät niillä tulta. Sillä se ei ole ymmärtäväistä kansaa; sentähden sen tekijä ei sitä armahda, sen Luoja ei sitä sääli.
12. Sinä päivänä Herra karistaa hedelmät maahan, Eufrat-virrasta aina Egyptin puroon asti, ja teidät, te israelilaiset, poimitaan talteen yksitellen.
13. Sinä päivänä puhalletaan suureen pasunaan, ja Assurin maahan hävinneet ja Egyptin maahan karkoitetut tulevat ja kumartavat Herraa pyhällä vuorella Jerusalemissa. ”
AAMEN !
Näin Herra on tekevä.
4.
SEURAAVASSA MUUTAMIA RAAMATUNKOHTIA ISRAELIN PALUUSTA KAIKISTA MAISTA.
Hes 20: 34.
Ja minä vien teidät pois kansojen seasta ja kokoan teidät maista, joihin olitte hajotetut, väkevällä kädellä, ojennetulla käsivarrella ja vuodatetulla vihalla.
41. Niinkuin suloisesti tuoksuvaan uhriin minä teihin mielistyn, kun minä vien teidät pois kansojen seasta ja kokoan teidät maista, joihin olette hajotetut, ja osoitan teissä pyhyyteni pakanain silmien edessä.
42. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra, kun minä tuon teidät Israelin maahan, siihen maahan, jonka minä kättä kohottaen olin luvannut antaa teidän isillenne.
43. Ja te muistatte siellä vaelluksenne ja kaikki tekonne, joilla olette itsenne saastuttaneet, ja teitä kyllästyttää oma itsenne kaikkien pahain töittenne tähden, mitä olette tehneet.
44. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra, kun minä teen teille, minkä teen, oman nimeni tähden, en teidän pahan vaelluksenne enkä riettaiden tekojenne ansion mukaan, te Israelin heimo; sanoo Herra, Herra.”
Hes 11: 17.
Sano sentähden: Näin sanoo Herra, Herra: Minä kokoan teidät kansojen seasta ja kerään teidät maista, joihin teidät on hajotettu, ja annan teille Israelin maan.
Hes 37:21
Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan israelilaiset pois pakanakansojen keskuudesta, minne vain he ovat kulkeutuneet, kokoan heidät joka taholta ja tuon heidät omaan maahansa.
23. Eivät myöskään he enää saastuta itseänsä kivijumalillaan, iljetyksillään eivätkä millään rikkomuksillansa, vaan minä vapautan heidät kaikista asuinpaikoistaan, joissa ovat syntiä tehneet, ja puhdistan heidät. ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän jumalansa.
- Jumala palauttaa Israelin kotimaahansa nimensä kunnian tähden:
27. Minun asumukseni on oleva heidän yllänsä, ja minä olen heidän Jumalansa, ja He Ovat Minun Kansani.
28. Ja pakanakansat tulevat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän Israelin, kun minun pyhäkköni on heidän keskellänsä iankaikkisesti.”
Jer 16: 14. Sentähden, katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin ei enää sanota: ‘Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti israelilaiset Egyptin maasta’,
15. vaan: ‘Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti israelilaiset pohjoisesta maasta ja kaikista muista maista, joihin hän oli heidät karkoittanut’. Sillä minä palautan heidät heidän omaan maahansa, jonka minä annoin heidän isillensä.
16. Katso, minä käsken tulemaan monta kalastajaa, sanoo Herra, ja ne heitä kalastavat, ja sen jälkeen minä käsken tulemaan monta metsästäjää, ja ne heitä metsästävät kaikilta vuorilta ja kaikilta kukkuloilta ja kallioiden rotkoista.
Jer 31:8 Katso, minä tuon heidät pohjoisesta maasta, kokoan heidät maan perimmäisiltä ääriltä. Heissä on sokeita ja rampoja ynnä raskaita ja synnyttäväisiä: suurena joukkona he palajavat tänne.
9. Itkien he tulevat, ja minä johdatan heitä, kun he kulkevat rukoillen. Minä vien heidät vesipuroille, tasaista tietä, jolla he eivät kompastu. Sillä minä olen Israelin isä, ja Efraim on minun esikoiseni.
10. Kuulkaa Herran sana, te kansat, ilmoittakaa kaukaisissa merensaarissa ja sanokaa: hän, joka Israelin hajoitti, on sen kokoava ja varjeleva sitä niinkuin paimen laumaansa.
11. Sillä Herra on lunastanut Jaakobin ja vapahtanut hänet häntä väkevämmän kädestä.
12. Ja he tulevat ja riemuitsevat Siionin kukkulalla, tulevat virtanaan Herran hyvyyden tykö, jyväin, viinin ja öljyn ääreen, karitsain ja karjan ääreen. Ja heidän sielunsa on oleva niinkuin runsaasti kasteltu puutarha, eivätkä he enää näänny.
Jer 50: 19. Ja minä tuon Israelin takaisin sen omille laidunmaille, ja se on käyvä laitumella Karmelilla ja Baasanissa ja tyydyttävä nälkänsä Efraimin vuorilla ja Gileadissa.
20. Niinä päivinä ja siihen aikaan, sanoo Herra, etsitään Israelin rikkomusta, eikä sitä enää ole, ja Juudan syntiä, eikä sitä löydetä; sillä minä annan anteeksi niille, jotka minä jäännökseksi jätän.
Hes 39: 21. Minä asetan kunniani pakanakansojen keskeen, ja kaikki pakanakansat saavat nähdä minun tuomioni, jonka minä toimitan, ja käteni, jonka minä lasken heidän päällensä.
22. Mutta Israelin heimo tulee tietämään, että minä, Herra, olen heidän Jumalansa siitä päivästä lähtien ja aina eteenpäin.
23. Ja pakanakansat tulevat tietämään, että Israelin heimo joutui pakkosiirtolaisuuteen syntivelkansa tähden, koska olivat olleet minulle uskottomat, ja minä kätkin heiltä kasvoni, ja niin minä annoin heidät heidän vihollistensa käsiin, ja he kaatuivat miekkaan kaikki tyynni.
24. Minä tein heille heidän saastaisuutensa ja rikkomustensa mukaan ja kätkin heiltä kasvoni.
25. Sentähden, näin sanoo Herra, Herra: Nyt minä käännän Jaakobin kohtalon ja armahdan kaikkea Israelin heimoa ja kiivailen pyhän nimeni puolesta.
26. Ja häpeänsä ja kaiken uskottomuutensa, jota he ovat minulle osoittaneet, he unhottavat, asuessaan nyt maassansa turvallisina, kenenkään peloittelematta.
27. Kun minä tuon heidät takaisin kansoJEN seasta ja kokoan heidät heidän vihamiestensä maista, niin minä osoitan heissä pyhyyteni lukuisain pakanakansain silmien edessä.
28. Ja he tulevat tietämään, että minä, Herra, olen heidän Jumalansa, kun minä, vietyäni heidät pakkosiirtolaisuuteen pakanakansojen luokse, kokoan heidät omaan maahansa enkä jätä sinne jäljelle ainoatakaan heistä.
29. Enkä minä enää kätke heiltä kasvojani, sillä minä vuodatan Henkeni Israelin heimon päälle, sanoo Herra, Herra.”
Aamos 9: 11. Sinä päivänä minä pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan ja korjaan sen repeämät ja pystytän sen luhistumat, ja rakennan sen sellaiseksi, kuin se oli muinaisina päivinä,
12. niin että he saavat omiksensa Edomin jäännöksen ja kaikki pakanakansat, jotka minun nimiini otetaan, sanoo Herra, joka tämän tekee.
13. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin kyntäjä tavoittaa leikkaajan ja rypäleitten polkija siemenenkylväjän, jolloin vuoret tiukkuvat rypälemehua ja kaikki kukkulat kuohkeiksi muuttuvat.
14. Silloin minä käännän kansani Israelin kohtalon, ja he rakentavat jälleen autiot kaupungit ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja juovat niiden viiniä, he tekevät puutarhoja ja syövät niiden hedelmiä.
15. Minä istutan heidät omaan maahansa, eikä heitä enää revitä pois maastansa, jonka minä olen heille antanut, sanoo Herra, sinun Jumalasi.
Miika 2: 12. Minä tahdon tarkoin koota sinut, Jaakob, kaikkinesi, visusti kerätä Israelin jääneet, saattaa heidät yhteen, niinkuin lampaat tarhaan, niinkuin lauman laitumellensa: on oleva ihmisten kohina!
13. Tien aukaisija käy heidän edellänsä; he aukaisevat tiensä, kulkevat portille ja lähtevät siitä ulos. Heidän kuninkaansa käy heidän edellään, ja Herra heitä johdattaa.
Sef 3: 15. Herra on poistanut sinun tuomiosi, kääntänyt pois sinun vihollisesi. Israelin kuningas, Herra, on sinun keskelläsi. Ei tarvitse sinun enää onnettomuutta nähdä.
16. Sinä päivänä sanotaan Jerusalemille: “Älä pelkää, Siion, älkööt kätesi hervotko.
17. Herra, sinun Jumalasi, on sinun keskelläsi, sankari, joka auttaa. Hän ilolla iloitsee sinusta, hän on ääneti, sillä hän rakastaa sinua, hän sinusta riemulla riemuitsee.”
18. Jotka murehtivat, kaukana juhlakokouksista, ne minä kokoan: nehän ovat sinusta, niitä häväistys kuormana painaa.
19. Katso, siihen aikaan minä teen tekoni kaikille sinun nöyryyttäjillesi. Minä pelastan ontuvat ja kokoan karkoitetut ja teen heidät ylistetyiksi ja mainehikkaiksi jokaisessa maassa, jossa he olivat häpeänalaisina.
20. Siihen aikaan minä tuon teidät takaisin — siihen aikaan, jona minä teidät kokoan. Sillä minä teen teidät mainehikkaiksi ja ylistetyiksi kaikissa maan kansoissa, kun minä käännän teidän kohtalonne teidän silmäinne nähden; sanoo Herra.
Jes 60: 4. Nosta silmäsi, katso ympärillesi: kaikki nämä ovat kokoontuneet, tulevat sinun tykösi; sinun poikasi tulevat kaukaa, sinun tyttäriäsi kainalossa kannetaan.
8. Keitä ovat nuo, jotka lentävät niinkuin pilvet ja niinkuin kyyhkyset lakkoihinsa?
9. Merensaaret odottavat minua, ja etumaisina tulevat Tarsiin-laivat tuodakseen sinun lapsesi kaukaa; hopeansa ja kultansa heillä on mukanansa Herran, sinun Jumalasi, nimelle, Israelin Pyhälle, sillä hän kirkastaa sinut.
10. Ja muukalaiset rakentavat sinun muurisi, ja heidän kuninkaansa palvelevat sinua; sillä vihassani minä löin sinua, mutta mielisuosiossani minä sinua armahdan.
11. Sinun porttisi pidetään aina auki, ei niitä suljeta päivällä eikä yöllä, että kansojen rikkaudet tuotaisiin ja heidän kuninkaansa saatettaisiin sinun tykösi.
12. Sillä se kansa tai valtakunta, joka ei sinua palvele, hukkuu, ja ne kansat hävitetään perinjuurin.
15. Sen sijaan, että sinä olet ollut hyljätty ja vihattu, niin ettei ollut kauttasi kulkijaa, teen minä sinut korkeaksi iankaikkisesti, iloksi polvesta polveen.
16. Ja sinä saat imeä kansojen maidon, imeä kuningasten rintoja, saat tuntea, että minä, Herra, olen sinun auttajasi, että Jaakobin Väkevä on sinun lunastajasi.
17. Minä tuon vasken sijaan kultaa, ja raudan sijaan minä tuon hopeata, puun sijaan vaskea ja kiven sijaan rautaa. Ja minä panen sinulle esivallaksi rauhan ja käskijäksi vanhurskauden.
18. Ei kuulu enää väkivaltaa sinun maassasi, ei tuhoa, ei turmiota sinun rajaisi sisällä, ja sinä kutsut pelastuksen muuriksesi ja kiitoksen portiksesi.
19. Ei ole enää aurinko sinun valonasi päivällä, eikä valaise sinua kuun kumotus, vaan Herra on sinun iankaikkinen valkeutesi, ja sinun Jumalasi sinun kirkkautesi.
20. Ei sinun aurinkosi enää laske, eikä sinun kuusi vajene, sillä Herra on sinun iankaikkinen valkeutesi, ja päättyneet ovat sinun murheesi päivät.
21. Sinun kansassasi ovat kaikki vanhurskaita, he saavat periä maan iankaikkisesti, he, minun istutukseni vesa, minun kätteni teko, minun kirkkauteni ilmoitukseksi.
22. Pienimmästä kasvaa heimo, vähäisimmästä väkevä kansa. Minä, Herra, sen aikanansa nopeasti täytän.
5.
JUMALA EI UNOHDA KANSAANSA, VAAN KAIKKI PALAAVAT ISRAELIIN.
Jes 49:15.
Unhottaako vaimo rintalapsensa, niin ettei hän armahda kohtunsa poikaa? Ja vaikka he unhottaisivatkin, minä en sinua unhota.
16. Katso, kätteni hipiään olen minä sinut piirtänyt, sinun muurisi ovat aina minun edessäni.
17. Sinun lapsesi tulevat rientäen; sinun hävittäjäsi ja raunioiksi-raastajasi menevät sinun luotasi pois.
18. Nosta silmäsi ja katso ympärillesi: he kokoontuvat, he tulevat sinun tykösi kaikki. Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, sinä puet heidät kaikki yllesi niinkuin koristeen ja sidot heidät vyöllesi niinkuin morsian vyönsä.
19. Sillä sinä — sinun rauniosi ja autiot paikkasi, sinun hävitetty maasi — sinä käyt silloin ahtaaksi asukkaille, ja kaukana ovat ne, jotka sinua söivät.
20. Vielä saavat sinun lapsettomuutesi lapset sanoa korviesi kuullen: “Paikka on minulle ahdas, tee tilaa, että voin asua”.
- Israel tulee siis saamaan koko sen alueen jonka Jumala heille lupasi aikanaan.
21. Silloin sinä sanot sydämessäsi: “Kuka on nämä minulle synnyttänyt? Minä olin lapseton ja hedelmätön, karkoitettu ja hyljätty. Kuka on heidät kasvattanut? Katso, minä olin jätetty yksin. Missä nämä silloin olivat?
22. Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä nostan käteni kansakuntien puoleen, kohotan lippuni kansoja kohti, niin he tuovat sinun poikasi sylissänsä ja kantavat sinun tyttäresi olkapäillään.
Jes 27: 8. Karkoittamalla sen, lähettämällä sen pois sinä sitä rankaisit. Hän pyyhkäisi sen pois kovalla myrskyllänsä itätuulen päivänä.
9. Sentähden sovitetaan Jaakobin pahat teot sillä,
ja se on hänen syntiensä poistamisen täysi hedelmä, että hän tekee kaikki alttarikivet rikottujen kalkkikivien kaltaisiksi: eivät kohoa enää asera-karsikot eivätkä auringonpatsaat.
12. Sinä päivänä Herra karistaa hedelmät maahan, Eufrat-virrasta aina Egyptin puroon asti, ja teidät, te israelilaiset, poimitaan talteen yksitellen.
13. Sinä päivänä puhalletaan suureen pasunaan, ja Assurin maahan hävinneet ja Egyptin maahan karkoitetut tulevat ja kumartavat Herraa pyhällä vuorella Jerusalemissa.
- Israel tulee vielä saamaan haltuunsa koko sen maa-alueen jonka Jumala vannomalla vannoen lupasi Aabrahamille antaa:
1.Ms 15:18 Sinä päivänä Herra teki Abramin kanssa liiton, sanoen: “Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan, eEyptin virrasta aina suureen virtaan, Eufrat-virtaan saakka”
Tätä aluetta Israel ei ole vielä saanut. Tässä on siis ennustus VL:n jälkeisestä paluusta
Baabel oli yksi kansa, jonka keskuuteen Israel vietiin pakkosiirtolaisuuteen. Noissa kohdissa Jumala ilmoittaa palauttavansa kansansa kansojen seasta. Eikä Baabelista palanneet saaneet maata takasin iankaikkiseksi ajaksi, vaan tulivat edelleen karkotetuksi kaikkiin meren saariin.
Sakarias ennustaa sekä Israelin karkotuksen KAIKKIEN pakanakansojen sekaan, sekä paluun sieltä. Sakaria kirjoitti kirjansa Baabelin vankeuden jälkeen:
Sak 7:14. Ja minä myrskynä karkoitan heidät kaikkien pakanakansojen sekaan, joita he eivät tunne, ja maa jää heidän jälkeensä autioksi menijöistä ja tulijoista. Ihanan maan he tekevät autioksi.”
Sak 8:2. “Näin sanoo Herra Sebaot: Minä kiivailen Siionin puolesta suurella kiivaudella, suurella vihalla minä sen puolesta kiivailen.
3. Näin sanoo Herra: minä käännyn jälleen Siionin puoleen ja tulen asumaan Jerusalemin keskelle, ja Jerusalemia kutsutaan Uskolliseksi Kaupungiksi ja Herran Sebaotin vuorta Pyhäksi Vuoreksi.
4. Näin sanoo Herra Sebaot: Vielä on Jerusalemin toreilla istuva vanhuksia ja vanhoja vaimoja, sauvansa kädessään kullakin päivien paljouden vuoksi.
5. Ja kaupungin torit tulevat olemaan täynnä poikasia ja tyttösiä, jotka leikkivät sen toreilla.
Niille jotka pitävät Israelin uudelleen armoihin ottamista ihmeellisenä ja mahdottomana kuuluu teillekin seuraava kohta:
6. Näin sanoo Herra Sebaot: Jos tämä onkin ihmeellistä tämän kansan jäännöksen silmissä niinä päivinä, pitäisikö sen olla ihmeellistä myös minun silmissäni, sanoo Herra Sebaot?
-turhaan siis monet ihmettelylevät, - Jumala ei ihmettele
7. Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, minä olen vapauttava kansani auringon nousun maasta ja laskun maasta.
-siis kaikista ilmansuunnista, - tuo on kirjoitettu Baabelista paluun jälkeen, se tarkoittaa siis UL:n aikana tapahtuvaa paluuta
-jos tuo taasen tarkoittaa uskovia eli ULn seurakuntaa, niin minne se on karkotetut?
8. Ja minä tuon heidät asumaan Jerusalemin keskelle. ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa, uskollinen ja vanhurskas.
9. Näin sanoo Herra Sebaot: Olkoot lujat teidän kätenne, teidän, jotka tähän aikaan olette kuulleet nämä sanat profeettain suusta, sinä päivänä, jona laskettiin Herran Sebaotin huoneen, rakennettavan temppelin, perustus.
Sak 1: 16
“Saarnaa ja sano: Näin sanoo Herra Sebaot: Minä kiivailen Jerusalemin ja Siionin puolesta suurella kiivaudella.
15. Suurella vihalla minä olen vihastunut suruttomiin pakanoihin, jotka, kun minä vähän vihastuin, auttoivat onnettomuutta tapahtumaan.
16. Sentähden sanoo Herra näin: minä käännyn Jerusalemin puoleen armahtavaisuudessa. minun temppelini siellä rakennetaan, sanoo Herra Sebaot, ja mittanuora jännitetään Jerusalemin ylitse.
- siis Sakarias kirjoittaa tuon 20 vuotta Baabelinsta paluun jälkeen.
Niitä Israelin paluusta ULn aikana maan neljältä ääreltä koskevia kohtia on vaikka kuinka paljon, ilolla niistä luettelee:
Jes 43: 1. Mutta nyt, näin sanoo Herra, joka loi sinut, Jaakob, joka valmisti sinut, Israel: Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut nimeltä kutsunut; sinä olet minun.
2. Jos vetten läpi kuljet, olen minä sinun kanssasi, jos virtojen läpi, eivät ne sinua upota; jos tulen läpi käyt, et sinä kärvenny, eikä liekki sinua polta.
3. Sillä minä olen Herra, sinun Jumalasi, Israelin Pyhä, sinun vapahtajasi: minä annan sinun lunnaiksesi Egyptin, sinun sijastasi Etiopian ja Seban.
4. Koska sinä olet minun silmissäni kallis ja suuriarvoinen ja koska minä sinua rakastan, annan minä ihmisiä sinun sijastasi ja kansakuntia sinun hengestäsi.
5. Älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi; minä tuon sinun siemenesi päivänkoiton ääriltä, päivän laskemilta minä sinut kokoan.
- jos tuo tarkoittaa ULn seurakuntaa, niin minne seurakunta on karkotettu?
6. Minä sanon pohjoiselle: Anna tänne! ja etelälle: Älä pidätä! Tuo minun poikani kaukaa ja minun tyttäreni hamasta maan äärestä –
7. kaikki, jotka ovat otetut minun nimiini ja jotka minä olen kunniakseni luonut, jotka minä olen valmistanut ja tehnyt.
- Israel on siis Jumalan kunnia, ja kunniaansa Jumala ei pois anna, eikä kunniaansa häpeään saata. Israelissa Jumala tulee kunniansa osoittamaan kaikkien pakanakansojen silmissä, kun Hän nostaa Israelin siihen kunniaan jonka Hän on luvannut. Silloin Israel tulee olemaan konkreettisesti maan napa (Hes 38:12)
8. Tuo esiin sokea kansa, jolla kuitenkin on silmät, ja kuurot, joilla kuitenkin on korvat.
- Israelin sokeus ja kuurous ei siis vaikuta mitään,- Jumala rakastaa kansaansa huolimatta, - ja pysyy uskollisena vaimo Israelille
-ei pidä sekoittaa Jumalan vaimoa ja Karitsan morsianta toisiinsa.
9. Kaikki kansat ovat kokoontuneet yhteen ja kansakunnat tulleet kokoon. Kuka heistä voi ilmoittaa tämänkaltaista? Tai antakoot meidän kuulla entisiä; asettakoot todistajansa ja näyttäkööt, että ovat oikeassa: sittenpä kuullaan ja sanotaan: “se on totta”.
- tuossa teille epäilijät
10. Te olette minun todistajani, sanoo Herra, minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä se olen. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule.
Jer 30: 10.
Mutta sinä, minun palvelijani Jaakob, älä pelkää, sanoo Herra, älä säiky, Israel. Sillä katso, minä pelastan sinut kaukaisesta maasta, sinun jälkeläisesi heidän vankeutensa maasta. Ja Jaakob on palajava, elävä rauhassa ja turvassa, kenenkään peljättämättä.
- tämä aika on vielä osittain edessäpäin, - tuollainen EI ole vielä toteutunut. Jos tuo tarkoittaa ULn seurakuntaa, niin mistä se on palajava?
11. Sillä minä olen sinun kanssasi, sanoo Herra, ja pelastan sinut. minä teen lopun kaikista kansoista, joiden sekaan minä olen sinut hajottanut; ainoastaan sinusta minä en loppua tee: minä kuritan sinua kohtuudella, mutta rankaisematta minä en sinua jätä.
-hirveä kohtalo noille kansoille, jotka ovat juutalaista orjuuttaneet.
12. Sillä näin sanoo Herra: Paha on sinun vammasi, kipeä on saamasi isku.
13. Ei kukaan aja sinun asiaasi; sinun haavaasi ei paranneta, se ei kasva umpeen.
- ei ainakaan ne kristityt, jotka ovat asettuneet Israelia vastaan, kuten on nähty
14. Kaikki sinun rakastajasi ovat sinut unhottaneet, sinua he eivät kysy. Sillä niinkuin vihollista lyödään, olen minä sinua lyönyt, kovalla kurituksella, koska sinun rikoksesi on suuri, sinun syntisi monilukuiset.
15. Miksi valitat vammaasi, kipusi kovuutta? Koska sinun rikoksesi on suuri, sinun syntisi monilukuiset, olen minä sinulle tämän tehnyt.
16. Niin myös kaikki sinun syöjäsi syödään, ja kaikki sinun ahdistajasi, kaikki tyynni, vaeltavat vankeuteen; sinun ryöstäjäsi joutuvat ryöstetyiksi, ja kaikki saalistajasi minä annan saaliiksi.
17. Sillä minä kasvatan umpeen sinun haavasi ja parannan sinut saamistasi iskuista, sanoo Herra, sinut, Siion, jolla on nimenä ‘hyljätty’, ‘se, josta ei kukaan välitä’.
- ”ikuisesti hyljätty” nimen Lutherkin antoi juutalaisille, ja ilmoitti, että juutalaiset eivät koskaan saa Jerusalemia itselleen. Tuota Lutherin erhettä valitettavasti monet luterilaiset tahotkin sitkeästi puolustavat.
18. Näin sanoo Herra: Katso, minä käännän jaakobin majojen kohtalon, minä armahdan hänen asuntojansa; kaupunki rakennetaan kukkulallensa, ja linna on oleva oikealla paikallansa.
19. Ja niistä on kaikuva ylistyslaulu ja iloitsevaisten ääni. Minä enennän heidät, eivätkä he vähene; minä saatan heidät kunniaan, eivätkä he halvoiksi jää.
Jer 23:21.
Ja hänen valtiaansa nousee hänestä itsestänsä, hänen hallitsijansa lähtee hänen keskeltänsä; ja minä sallin hänen käydä tyköni, niin että hän saattaa minua lähestyä. Sillä kuka panee henkensä alttiiksi minua lähestyäkseen? sanoo Herra.
22. Ja niin te olette minun kansani, ja minä olen teidän Jumalanne.”
23. Katso, Herran myrsky, kiivastus, puhkeaa, pyörremyrsky vyöryy kohti jumalattomien päätä.
24. Eikä Herran vihan hehku asetu, ennenkuin hän on toteuttanut ja täyttänyt sydämensä aivoitukset. Aikojen lopulla te tulette sen ymmärtämään.
- näin sen ymmärtää aikanaan myöskin monet kristityt tahot, kumpa vain ei olisi liian myöhään
Jer 31:1
“Siihen aikaan, sanoo Herra, minä olen kaikkien Israelin sukukuntien jumala, ja he ovat minun kansani.”
- mitäköhän sukukuntaa kukin uskova edustaa jos uskovat olevansa ”uusi israel”
2.Näin sanoo Herra: “Kansa, miekalta säästynyt, löysi erämaassa armon; minä menen saattamaan sen, Israelin, rauhaan”.
3. Kaukaa ilmestyy minulle Herra: “Iankaikkisella rakkaudella minä olen sinua rakastanut, sentähden minä olen vetänyt sinua puoleeni armosta.
4. Minä rakennan sinut jälleen, ja sinä tulet rakennetuksi, neitsyt Israel. Sinä kaunistat itsesi jälleen käsirummuillasi ja lähdet iloitsevaisten karkeloon.
5. Sinä istutat jälleen viinitarhoja Samarian vuorille; ne, jotka istuttavat, saavat korjata hedelmätkin.
6. Sillä päivä on tuleva, jolloin vartijat huutavat Efraimin vuorella: ‘Nouskaa, lähtekäämme Siioniin Herran, meidän Jumalamme, tykö’.
7. Sillä näin sanoo Herra: Riemuitkaa iloiten Jaakobista, kohottakaa riemuhuuto hänelle, joka on kansojen pää; kuuluttakaa, kiittäkää ja sanokaa: ‘Auta, Herra, kansaasi, Israelin jäännöstä’.
8. Katso, minä tuon heidät pohjoisesta maasta, kokoan heidät maan perimmäisiltä ääriltä. Heissä on sokeita ja rampoja ynnä raskaita ja synnyttäväisiä: suurena joukkona he palajavat tänne.
9. Itkien he tulevat, ja minä johdatan heitä, kun he kulkevat rukoillen. Minä vien heidät vesipuroille, tasaista tietä, jolla he eivät kompastu. Sillä minä olen Israelin isä, ja Efraim on minun esikoiseni.
10. Kuulkaa Herran sana, te kansat, ilmoittakaa kaukaisissa merensaarissa ja sanokaa:
Hän, joka Israelin hajoitti, on sen kokoava ja varjeleva sitä niinkuin paimen laumaansa.
-jos ULn seurakunta on tuo ”kansa” niin minne heidät hajotettiin ja koska?
- Tämä aika on tuleva, se on vielä edessäpäin, sillä Herran tuntemus Ei ole vielä seuraavan laista:
Jes 11:9.
Ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sillä maa on täynnä Herran tuntemusta, niinkuin vedet peittävät meren.
- näin Ei vielä nyt ole, mutta se ON TULEVA
10. Sinä päivänä pakanat etsivät Iisain juurta, joka on kansojen lippuna, ja hänen asumuksensa on oleva kunniata täynnä.
11. Ja sinä päivänä Herra vielä toisen kerran ojentaa kätensä hankkiakseen itselleen kansansa jäännöksen, joka on jäljellä Assurissa, Egyptissä, Patroksessa, Etiopiassa, Eelamissa, Sinearissa, Hamatissa ja merensaarilla.
- Huomaa: ”toisen kerran”
-tässä myöskin ilmoitus Israelin paluusta Jerusalemin hävityksen jälkeen ULn aikana
12. Hän nostaa viirin pakanakansoille ja kokoaa Israelin karkoitetut miehet; ja Juudan hajoitetut naiset hän kerää maan neljästä äärestä.
- tallasta paluuta ja kokoamista Ei ollut VL:n aikana, - maan neljältä ääreltä
- jos tuo tarkoittaa ULn seurakuntaa , niin minne se on karkotetut ja miksi Jumala on sen karkottanut vihassaan??
V. ISRAEL OLI USKOTON, MUTTA JUMALA PYSYY USKOLLISENA
1.
ISRAEL OLI USKOTON, MUTTA JUMALA PYSYI ja PYSYY USKOLLISENA. – OMAN NIMENSÄ TÄHDEN
(Näin on meidänkin kohdalla: ”Vaikka me olemme uskottomat pysyy hän kuitenkin uskollisena, sillä itseään hän ei kieltää saata”)
Hes 20: 33. Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra: totisesti minä olen hallitseva teitä (israelilaiset) väkevällä kädellä, ojennetulla käsivarrella ja vuodatetulla vihalla.
34. Ja minä vien teidät pois kansoJEN seasta ja kokoan teidät maista, joihin olitte hajotetut, väkevällä kädellä, ojennetulla käsivarrella ja vuodatetulla vihalla.
35. Ja minä tuon teidät kansojen erämaahan, ja siellä minä käyn oikeutta teidän kanssanne kasvoista kasvoihin.
36. Niinkuin minä kävin oikeutta isienne kanssa Egyptinmaan erämaassa, niin minä käyn oikeutta teidän kanssanne, sanoo Herra, Herra.
37. Minä panen teidät kulkemaan sauvan alitse ja saatan teidät liiton siteeseen.
38. Ja minä erotan teistä ne, jotka kapinoivat minua vastaan ja luopuvat minusta: muukalaisuutensa maasta minä vien heidät pois, mutta Israelin maahan he eivät tule; ja te tulette tietämään, että minä olen Herra.
39. Mutta te, Israelin heimo! Näin sanoo Herra, Herra: Menkää vain ja palvelkaa itsekukin omia kivijumalianne. mutta vastedes te totisesti kuulette minua ettekä enää häpäise minun pyhää nimeäni lahjoillanne ynnä kivijumalillanne.
- tuo Ei ole luvattu ULn seurakunnalle, vaan Israelin heimolle.
40. Sillä minun pyhällä vuorellani, Israelin korkealla vuorella, sanoo Herra, Herra, siellä he palvelevat minua, koko Israelin heimo, kaikki tyynni, mitä maassa on. siellä minä heihin mielistyn, siellä minä halajan teidän antimianne, uutisverojanne, kaikkinaisia teidän pyhiä lahjojanne.
41. Niinkuin suloisesti tuoksuvaan uhriin minä teihin mielistyn, kun minä vien teidät pois kansojen seasta ja kokoan teidät maista, joihin olette hajotetut, ja osoitan teissä pyhyyteni pakanain silmien edessä.
- Baabelin vankeudesta paluusta EI siis voi olla kyse, sillä silloin Israel ei ollut karkotettuna ”kansojen sekaan”, vaan yksistään Baabeliin.
42. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra, kun minä tuon teidät Israelin maahan, siihen maahan, jonka minä kättä kohottaen olin luvannut antaa teidän isillenne.
43. Ja te muistatte siellä vaelluksenne ja kaikki tekonne, joilla olette itsenne saastuttaneet, ja teitä kyllästyttää oma itsenne kaikkien pahain töittenne tähden, mitä olette tehneet.
44. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra, kun minä teen teille, minkä teen, oman nimeni tähden, en teidän pahan vaelluksenne enkä riettaiden tekojenne ansion mukaan, te Israelin heimo; sanoo Herra, Herra.”
2.
MISSÄ SANOTAAN, ETTÄ JUMALA ON HYLJÄNNYT ISRAELIN LOPULLISESTI?
Missä sanontaan, että Jumala on peruuttanut ne lupaukset jotka hän vannomalla vannoi Israelille ja ilmoitti pitävänsä liiton jonka Hän teki Israelin kanssa?
Missä sanotaan, että Jumala on rikkonut tekemänsä liiton?
Joku kysyi, että missä on ennustettu Israelin paluumuutto Jerusalemin hävityksen ja vanhan liiton temppelipalveluksen jälkeisellä ajalla.
Kysyjä luulee, että Israelin paluuta koskevat ennustukset ovat ennustuksia paluusta Baabelin vankeudesta. Toki sekin on ennustettu, mutta Baabelissa oltiin Baabelissa, eikä maan neljässä tuulessa, meren saarilla, auringon nousun ja laskun maissa, kaikkien kansojen keskuudessa.
Nyt näemme, että Israel on palannut siihen maahan jonka Jumala lupasi heille antaa.
Tosin nyt on vasta toteutunut se, mistä Raamattu sanoo:
”Ja kun pyhän kansan yhden osan hajotus on loppunut, silloin nämä kaikki täyttyvät.” (Dan 12:7)
Ehkä mitään ajanjaksoa ei ole noin selvästi ilmoitettu kuin tuossa on tehty. Israelin ensimmäisen osan hajotus on päättynyt,
Toinen osa on vielä hajallaan ympäri maailmaa, mutta nekin palaavat, kuten on ennustettu. Raamatun ennustukset toteutuvat ”kiusallisen tarkasti.”
3.
Kysymys niille jotka väittävät olevansa ”uusi Israel”:
Miten selitätte sen, että tapahtuu teidän, eli ”uuden Israelin” ;
uudelleen armoihin ottaminen. Paaduttuteko te välillä ja sitten teidät otetaan uudelleen armoihin? Oletelko olleet karkotettuna kaikkien kansojen sekaan?
Kiitos juutalaiselle, että heidän paatumuksensa on koitunut meille pakanoille pelastukseksi. Ilman juutalaisia ja heidän paatumustaan meillä ei olisi Vapahtajaa joka kuolemallaan syntimme sovitti: ”pelastus on juutalaisista”.
Jumala on kaiken tuon paatumuksen aiheuttanut. Jumala on kieltänyt juutalaisilta uskon, eikä ole sitä heille vielä antanut. Turha teidän on siis juutalaisia heidän paatumuksestaan syyttää. Tuo paatumus, - niin kuin uskon puuttuminenkin on Jumalan teko ja Jumalan valinta, - meille pakanoille pelastukseksi.
VI. JUMALA PAADUTTI ISRAELIN TARKOITUKSELLA TIETTYÄ TEHTÄVÄÄ VARTEN
1.
JUMALA TARKOITUKSELLA PAADUTTI ISRAELIN SYDÄMEN, jotta Jumalan hyvä tahto meidän pakanoiden pelastumiseksi voisi tapahtua.
Meillä pakanoilla EI olisi mitään pelastumisen mahdollisuutta jos Jumala EI olisi paaduttanut Israelin sydäntä, vaan Israel olisi ottanut Messiaansa vastaan Vapahtajana ja Kuninkaana. Silloin pelastus olisi tullut vain juutalaiselle ja me pakanat olisimme jääneet pelastuksesta osattomiksi, eikä Jeesus olisi päässyt kuolemallaan sovittamaan syntejämme.
Pelastaakseen meidät pakanat Jumalan oli PAKKO paaduttaa omaisuuskansansa sydän. Israelin paatumus koitui meille pakanoille pelastukseksi.
Olkaamme siis Israelille kiitollisia heidän osastaan.
Rm 11: 1. Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa.
2. Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, jonka hän on edeltätuntenut. Vai ettekö tiedä, mitä Raamattu sanoo kertomuksessa Eliaasta, kuinka hän Jumalan edessä syyttää Israelia:
3. “Herra, he ovat tappaneet sinun profeettasi ja hajottaneet sinun alttarisi, ja minä yksin olen jäänyt jäljelle, ja he väijyvät minun henkeäni”?
4. Mutta mitä sanoo hänelle Jumalan vastaus? “Minä olen jättänyt itselleni seitsemäntuhatta miestä, jotka eivät ole notkistaneet polvea Baalille.”
5. Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa jäännös armon valinnan mukaan.
6. Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo.
7. Miten siis on? Mitä Israel tavoittelee, sitä se ei ole saavuttanut, mutta valitut ovat sen saavuttaneet; muut ovat paatuneet,
8. niinkuin kirjoitettu on: “Jumala on antanut heille (juutalasille) uneliaisuuden hengen, silmät, etteivät he näkisi, ja korvat, etteivät he kuulisi, tähän päivään asti”.
9. Ja Daavid sanoo: “Tulkoon heidän pöytänsä heille paulaksi ja ansaksi ja lankeemukseksi ja kostoksi,
10. soetkoot heidän silmänsä, etteivät he näkisi; ja paina yhäti heidän selkänsä kumaraan”.
SEURAAVASSA ON ASIAN YDIN:
Rm 11:11. Minä siis sanon: eivät kaiketi he ole sitä varten kompastuneet, että lankeaisivat? Pois se! vaan heidän (juutalaisten) lankeemuksensa kautta tuli pelastus pakanoille, että he itse syttyisivät kiivauteen.
12. Mutta jos heidän (juutalaisten) lankeemuksensa on maailmalle rikkaudeksi ja heidän vajautensa pakanoille rikkaudeksi, kuinka paljoa enemmän heidän täyteytensä!
13. Teille, pakanoille, minä sanon: Koska olen pakanain apostoli, pidän minä virkaani kunniassa,
14. sytyttääkseni, jos mahdollista, kiivauteen niitä, jotka ovat minun heimolaisiani, ja pelastaakseni edes muutamia heistä.
15. Sillä jos heidän hylkäämisensä on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän (Israelin) armoihin-ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista?
- tuossa puhutan siitä ”uudelleen armoihin ottamisesta”. Siitä vielä myöhemmin lisää.
- jos tuossa on kyse ULn seurakunnasta, niin milloin seurakunta on hyljätty ja milloin se otetaan uudelleen armoihin?
Huomatkaa, että jae 15 mainitsee: heidän (Israelin) armoihin ottamisesta. Se tulee tapahtumaan ja se on juutalaiselle elämä kuolleista. Peitevaate otetaan kerran pois koko Israelin silmiltä ja silloin he ottavat Messiaan vastaan kun Hän tulee toisen kerran. Ja silloin kaikki Israel on pelastuva:
16. Mutta jos uutisleipä on pyhä, niin on myös koko taikina, ja jos juuri on pyhä, niin ovat myös oksat.
17. Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä (pakana), joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden(israelilaisten) oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,
18. niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.
19. Sinä kaiketi sanonet: “Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin”.
20. Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää.
21. Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan.
22. Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.
23. Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
24. Sillä jos sinä (pakana) olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat (israelilaiset) tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!
Rm 11:25. Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
- Minne ”sisälle” Kyse ei ole pelastettujen luvusta, vaan kyse on Hääaterialle sisälle tulevien täydestä määrästä. Pelastuksen ovea EI suljeta, vaikka häähuoneen ovi suljetaankin. Vrt LK 13:25 kertomus ulkopuolelle jäävistä, ja neitsytvertaus.
26. ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: “Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
- siis kaikki tuolloin elossa olevat pelastuvat
27. Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä.”
28. Evankeliumin kannalta he (Israel) kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien TÄHDEN.
29. Sillä Ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.
-Jumala muistaa liittonsa valinnan ja isien tähden.
Israelin valintaa ja kutsumista Jumala EI kadu, vaikka monet tahot selittävät, että Jumala on ainaiseksi hyljännyt Israelin.
Kuka vääristää noiden jakeiden tarkoittavat pakanakristittyjä, tekee sanan väärentämisen omaksi turmioksekseen.
Selvästi siinä sanotaan, että; ”Evankeliumin kannalta HE (Israelilaiset ) ovat vihollisia teidän (pakanoiden) tähden.”
Israelin paatumus oli säädetty meidän pakanoiden pelastumisen tähden.
Te jotka väännätte ko kohdan tarkoittavan kaikkia uskovia, niin silloin te ilmoitatte uskovien olevan evankeliumin vihollisia pakanoiden tähden.
30. Samoin kuin TE ( pakanat) ennen olitte Jumalalle tottelemattomia, mutta nyt olette saaneet laupeuden näiden (Israelin) tottelemattomuuden kautta,
- Israelin tottelemattomuuden tähden pelastus on tullut meille pakanoille
31. samoin nämäkin (siis israel) nyt ovat olleet tottelemattomia, että myös he ( Israel) teille (panakoille) tulleen armahtamisen kautta nyt saisivat laupeuden.
32. Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
33. Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!
- niin ne on – totisesti –järjellä mahdottomia ymmärtää.
34. Sillä kuka on tuntenut Herran mielen? Tai kuka on ollut hänen neuvonantajansa?
35. Tai kuka on ensin antanut hänelle jotakin, joka olisi tälle korvattava?
36. Sillä hänestä ja hänen kauttansa ja häneen on kaikki; hänelle kunnia iankaikkisesti! Amen.
Raamattua tulee siis lukea kokonaan; kokonaisilmoituksen kokonaisuuden ymmärtäen, - ilman oppisilmälaseja.
Jumala kutsui Israelin kansan, ja tätä kutsumista HÄN EI kadu (jae 29).
Huomatkaa miten juutalaiset asetetaan etusijalle Paavalinkin to
ISRAEL - JUMALAN OMAISUUSKANSA
32
1939
Vastaukset
- Voitto Ramu
Loppu jäi pos- tässä se on:
VIII. ISRAEL TULEE HERÄÄMÄÄN KUOLLEISTA.
1.
ALUKSI TULEE TAPAHTUMAAN TÄMÄ,- ELI GOOGIN SOTA.
Hes 38:8 Pitkien aikojen perästä sinä (Goog) saat määräyksen, vuotten lopulla sinun on karattava maahan, joka on tointunut miekan jäljiltä, koottu monien kansain seasta, — mentävä Israelin vuorille, jotka kauan aikaa olivat olleet rauniomaana; se on tuotu pois kansojen seasta, ja he asuvat turvallisina kaikki tyynni.
- Hesekiel kirjoitti tuon muistiin Baabelin vankeuden aikana ja käyttää ilmaisua: ”pitkien aikojen perästä” EI siis voinut tarkoittaa VLn aikaa. Ilmoitus koskee ns Googin sotaa jota seuraa Jeesuksen paluu Öljymäelle kuten Sak kirjoittaa.
9. Sinä (Goog) hyökkäät kuin rajuilma, tulet kuin pilvi, pettääksesi maan, sinä ja kaikki sotalaumasi ja lukuisat kansat, jotka ovat sinun kanssasi.
10 Näin sanoo Herra, Herra: Mutta sinä päivänä tulee mieleesi jotakin, ja sinä mietit pahan juonen
11. ja sanot: Minä hyökkään suojattomaan maahan, karkaan rauhallisten ihmisten kimppuun, jotka asuvat turvallisina — asuvat muuria vailla kaikki tyynni, ja joilla ei ole salpoja, ei ovia.
12. Sinä aiot saalista saada, ryöstettävää ryöstää, ojentaa kätesi raunioita kohti, jotka on saatu asutuiksi, ja kansaa kohti, joka on koottu pakanakansain seasta, joka on hankkinut karjaa ja omaisuutta ja asuu maan navassa.
- maan napa on siis Israel, jossa Israel tulee asumaan. ULn seurakunta ei ole Israelissa
2.
SILLOIN ISRAEL HUUTAA HERRA PUOLEEN JA HERRA KUULEE HEITÄ.
Jeesus palaa takasin silloin kun omaisuuskansa toivottaa hänet tervetulleeksi.
Mt 23. 39. Sillä minä sanon teille: tästedes te ette näe minua, ennenkuin sanotte: ‘siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen’.”
- Jumala siunaa Israelia ja muistaa liittonsa, ja kaikki pakanakansat tulevat näkemään, että Herra Jumala on Kaikkivaltias joka armahtaa Israelia.
Näin Jumala osoittaa pyhyytensä pakanain silmissä (Hes 20:41)
3.
JA HERRA KUULEE JA SOTII ISRAELIN PUOLESTA NÄIN:
Sak 14:1 Katso, Herran päivä on tuleva, ja sinun saaliisi jaetaan sinun keskelläsi.
2. Minä kokoan kaikki pakanat sotaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, ja puoli kaupunkia lähtee pakkosiirtolaisuuteen, mutta jäljelle jäävää kansaa ei hävitetä kaupungista.
3. Ja Herra on lähtevä liikkeelle ja sotiva näitä pakanoita vastaan, niinkuin sotimispäivänänsä, taistelun päivänä.
- silloin Jeesus palaa Öljymäelle josta lähtikin:
4. Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin.
5. Ja te pakenette minun mäkieni väliseen laaksoon, sillä mäkien välinen laakso on ulottuva Asaliin asti. Te pakenette, niinkuin pakenitte maanjäristystä Ussian, Juudan kuninkaan, päivinä. ja Herra, minun Jumalani, tulee; kaikki pyhät sinun kanssasi.
- tässä on kerrottu Jeesuksen paluu pyhiensä kanssa Hääaterialta
6. Sinä päivänä ei ole valoa: loistavat tähdet sammuvat.
7. Se on oleva yhtämittaista päivää — Herralle on se tunnettu — ei vaihdu päivä ja yö; ja ehtoolla on oleva valoisata.
12. Ja tämä on oleva vitsaus, jolla Herra rankaisee niitä kansoja, jotka sotivat Jerusalemia vastaan: hän mädättää siltä kansalta lihan, kun se vielä seisoo jaloillaan, sen silmät mätänevät kuopissansa, ja sen kieli mätänee sen suussa.
13. Sinä päivänä on tuleva Herralta suuri hämminki heidän sekaansa, niin että he käyvät kiinni toinen toisensa käteen ja toisen käsi kohoaa toisen kättä vastaan.
14. Myös Juuda on sotiva Jerusalemissa, ja kaikkien pakanakansojen rikkaudet kootaan joka taholta: kullat ja hopeat ja ylen paljon vaatteita.
15. Samoin on vitsaus kohtaava hevosia ja muuleja ja kameleja ja aaseja ja kaikkea karjaa, mitä niissä leireissä on — samankaltainen vitsaus.
16. Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.
17. Ja mitkä maan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta.
18. Ja jos egyptiläisten sukukunta ei käy eikä tule sinne ylös, ei tule sitä heillekään; vaan heitä on kohtaava se vitsaus, millä Herra rankaisee niitä pakanakansoja, jotka eivät tule sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa.
19. Tämä on oleva egyptiläisten synnin palkka ja kaikkien niiden pakanakansojen synnin palkka, jotka eivät käy sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa.
20. Sinä päivänä on oleva hevosten kulkusissa kirjoitus: “Pyhitetty Herralle”. Ja padat Herran temppelissä ovat uhrimaljain vertaisia, jotka ovat alttarin edessä.
21. Ja jokainen pata Jerusalemissa ja Juudassa on oleva pyhitetty Herralle Sebaotille, ja kaikki uhraajat tulevat ja ottavat niitä ja keittävät niissä. Eikä ole enää sinä päivänä yhtään kaupustelijaa Herran Sebaotin temppelissä.
4.
NÄIN ISRAEL HERÄÄ KUOLLEISTA.
Hes 37: 1. Herran käsi tuli minun päälleni ja vei minut pois Herran hengessä ja laski minut keskelle laaksoa. Ja se oli täynnä luita.
2. Ja hän kuljetti minua ympäri niitten ohitse; ja katso, niitä oli hyvin paljon laakson kamaralla, ja katso, ne olivat hyvin kuivia.
3.Niin hän sanoi minulle: “Ihmislapsi, voivatkohan nämä luut tulla eläviksi?” Mutta minä sanoin: “Herra, Herra, sinä sen tiedät”.
- tätä epäilee monet tahot nykyään ja kieltävät sen mahdottomana
4.Niin hän sanoi minulle: “Ennusta näistä luista ja sano niille: Kuivat luut, kuulkaa Herran sana.
5. Näin sanoo Herra, Herra näille luille: Katso, minä annan tulla teihin hengen, ja te tulette eläviksi.
6. Minä panen teihin jänteet, kasvatan teihin lihan, vedän yllenne nahan ja annan teihin hengen, ja te tulette eläviksi. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra.”
7. Minä ennustin, niinkuin minua oli käsketty. Ja kävi humahdus, kun minä ennustin; ja katso, kuului kolina, ja luut lähenivät toisiaan, luu luutansa.
8. Minä näin, ja katso: niihin tulivat jänteet ja kasvoi liha, ja päälle vetäytyi niihin nahka; mutta henkeä niissä ei ollut.
9. Niin hän sanoi minulle: “Ennusta hengestä, ennusta, ihmislapsi, ja sano hengelle: Näin sanoo Herra, Herra: Tule, henki, neljästä tuulesta ja puhalla näihin surmattuihin, että ne tulisivat eläviksi.”
10. Minä ennustin, niinkuin hän oli minua käskenyt, ja niihin tuli henki, ja ne tulivat eläviksi ja nousivat ylös jaloillensa: ylenmäärin suuri joukko.
11. Ja hän sanoi minulle: “Ihmislapsi, nämä luut ovat koko Israelin heimo. Katso, HE sanovat: ‘Meidän luumme ovat kuivettuneet, toivomme on mennyttä, me olemme hukassa’.
12. Sentähden ennusta ja sano heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne ja vien teidät Israelin maahan.
13. Ja siitä te tulette tietämään, että minä olen Herra, kun minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne.
14. Ja minä annan teihin henkeni, niin että te tulette eläviksi, ja sijoitan teidät omaan maahanne. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra: minä olen puhunut, ja minä sen teen, sanoo Herra.”
21. niin puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan Israelilaiset pois pakanakansojen keskuudesta, minne vain he ovat kulkeutuneet, kokoan heidät joka taholta ja tuon heidät omaan maahansa.
22. Minä teen heidät yhdeksi kansaksi siinä maassa, Israelin vuorilla, ja yksi kuningas on oleva kuninkaana heillä kaikilla. Eivätkä he enää ole kahtena kansana eivätkä enää jakaantuneina kahdeksi valtakunnaksi.
23. Eivät myöskään he enää saastuta itseänsä kivijumalillaan, iljetyksillään eivätkä millään rikkomuksillansa, vaan minä vapautan heidät kaikista asuinpaikoistaan, joissa ovat syntiä tehneet, ja puhdistan heidät. ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.
24. Minun palvelijani DAAVID on oleva heidän kuninkaansa, ja heillä kaikilla on oleva yksi paimen. Ja he vaeltavat minun oikeuksieni mukaan ja noudattavat minun käskyjäni ja pitävät ne.
25. He saavat asua maassa, jonka minä annoin palvelijalleni Jaakobille ja jossa teidän isänne ovat asuneet. Siinä saavat asua he, heidän lapsensa ja lastensa lapset iankaikkisesti, ja minun palvelijani DAAVID on oleva heidän ruhtinaansa iankaikkisesti.
- tässä on tärkeä kohta. DAAVID on luvattu Israelin kuninkaaksi uudelleen. Tuo ei ole vielä toteutunut, mutta toteutuu silloin kun; Jeesus palaa tuhannen tuhansine pyhineen takasin maanpäälle (1. Ts 3:13). Ja hallitsee maanpiiriä ne tuhannen vuotta. Tästä paluusta mm Sak 14 kertoo tarkemmin. (huomatkaa, että Sak kirja on kirjoitettu vasta Baabelista tulon jälkeen).
Daavin on siis tuolloin Israelin ruhtinas, silloin kun Jeesus hallitsee pyhiensä
kanssa koko maanpiiriä Siionin vuorelta käsin ne 1000 vuotta ja kaitsee
pakanoita rautaisella valtikalla. Näin ei ole vielä ollut, mutta se tulee.
26. Minä teen heidän kanssansa rauhan liiton — se on oleva IANKAIKKINEN liitto heidän kanssansa — istutan ja runsaasti kartutan heidät ja asetan pyhäkköni olemaan heidän keskellänsä iankaikkisesti.
- edessäpäin on siis se hetki jolloin Jumala tekee vielä yhden liiton,- Rauhanliiton Israelin kanssa,- kaiken sen rankaisun jälkeen mitä Israel on saanut kokea.
27. Minun asumukseni on oleva heidän yllänsä, ja minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
28. Ja pakanakansat tulevat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän Israelin, kun minun pyhäkköni on heidän keskellänsä iankaikkisesti.”
- tässäkään ei voi olla kyse ULn seurakunnasta vaan Israelin kansasta.
5.
ISRAEL TULEE KÄÄNTYMÄÄN HERRAN PUOLEEN:
Hoos 6: 1. Tulkaa, palatkaamme Herran tykö, sillä hän on raadellut meitä, ja parantaa meidät, hän on lyönyt meitä, ja sitoo meidät.
2. Hän tekee meidät eläviksi KAHDEN päivän kuluttua, KOLMANTENA päivänä hän meidät herättää, ja me saamme elää hänen edessänsä.
- ehkä nuo ”päivät” tarkoittavat tuhatta vuotta? 2000 v kuluttua tehdään Israel eläväksi ja kolmantena vuosituhantena heidät herätetään.
Hagg 2: 5. Sen liiton sana, jonka minä tein teidän kanssanne, kun te läksitte Egyptistä, ja minun Henkeni pysyy teidän keskellänne. Älkää peljätkö.
6. Sillä näin sanoo Herra Sebaot: Vielä vähän aikaa, ja minä liikutan taivaat ja maan, meren ja kuivan.
- tästä Ilmestyskirja kertoo
7. Ja minä liikutan kaikki pakanakansat, ja kaikkien pakanakansojen kalleudet tulevat, ja minä täytän tämän temppelin kunnialla, sanoo Herra Sebaot.
- tätä ei ole vielä tapahtunut, mutta se tapahtuu
8. Minun on hopea, ja minun on kulta, sanoo Herra Sebaot.
9. Tämän temppelin myöhempi kunnia on oleva suurempi kuin aikaisempi, sanoo Herra Sebaot. Ja tässä paikassa minä annan vallita rauhan, sanoo Herra Sebaot.”
- Haggai kirjoitti tuon muistiin noin v 520 eKr eli Baabelista paluun jälkeen. Edessäpäin oli vielä Jerusalemin temppelin hävitys. Tuo koskee siis aikaa sen jälkeen kun Jeesus tulee takasin pyhiensä kanssa.
IX. JEESUS PALAA TAKASIN.
1.
JEESUS PALAA TAKASIN SILLOIN KUN ISRAEL SUURESSA HÄDÄSSÄ TOIVOTTAA HÄNET TERVETULLEEKSI.
Mt 23: 39. Sillä minä sanon teille: tästedes TE ette näe minua, ennenkuin sanotte: ‘siunattu olkoon hän, joka tulee herran nimeen’.”
- Jumala siunaa Israelia ja muistaa liittonsa, ja kaikki pakanakansat tulevat näkemään, että Herra Jumala on Kaikkivaltias joka armahtaa Israelia.
Näin Jumala osoittaa pyhyytensä pakanain silmissä (Hes 20:41)
Jeesus palaa Öljymäelle josta lähtikin (Sak 14:3-4)
2.
JEESUKSEN PALUU TAPAHTUU NIIN KUIN EDELLÄ SAK 14 LUVUSSA ON KERROTTU:
Sak 14:4. Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin.
5. Ja te pakenette minun mäkieni väliseen laaksoon, sillä mäkien välinen laakso on ulottuva Asaliin asti. Te pakenette, niinkuin pakenitte maanjäristystä Ussian, Juudan kuninkaan, päivinä. Ja Herra, minun Jumalani, tulee; kaikki pyhät sinun kanssasi.
X. TAPAHTUU LUVATTU ISRAELIN UUDELLEEN ARMOIHIN
OTTAMINEN
1.
NÄIN SE TAPAHTUU:
Sak 12:10. Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. he katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.
11. Sinä päivänä pidetään Jerusalemissa suuret valittajaiset, niinkuin olivat Hadadrimmonin valittajaiset Megiddon laaksossa.
12. Ja maa pitää valittajaisia, kukin sukukunta erikseen: Daavidin huoneen sukukunta erikseen ja heidän naisensa erikseen, Naatanin huoneen sukukunta erikseen ja heidän naisensa erikseen,
13. Leevin huoneen sukukunta erikseen ja heidän naisensa erikseen, siimeiläisten sukukunta erikseen ja heidän naisensa erikseen. Kaikki muut sukukunnat, kukin sukukunta erikseen ja heidän naisensa erikseen.
Niille jotka sanovat olevansa ”uusi Israel” seuraavat kysymykset:
- väitättekö että nuo valittajat olette te jotka sanotte olevanne uusi Israel.
- vasta tuolloinko te alatte valittamaan Messiaan surmaamista?
- vasta tuolloinko te katsotte siihen jonka olette lävistäneet?
- vasta tuolloinko te saatte armon ja rukouksen hengen?
Sakarias jatkaa:
Sak 13:1. Sinä päivänä on DAAVIDIN suvulla ja Jerusalemin asukkailla oleva avoin lähde syntiä ja saastaisuutta vastaan.
- tuo ei voi tarkoittaa ULn seurakuntaa, eihän seurakunnalle vasta tuolloin tuo avoin lähde avaudu.
- mutta Israelille tuo Lähde avautuu vasta tuolloin. Jumala antaa heille uskon, Jumalan säätämä Israelin paatumus päättyy, ja Jumala avaa Israelin silmät poistaen peitevaatteen heidän silmiltä.
2. Ja sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä hävitän epäjumalain nimet maasta, eikä niitä enää muisteta. Myöskin profeetat ja saastaisuuden hengen minä ajan maasta pois.
- Kuka väittää että tuo tapahtuu ULn seurakunnalle vasta tuolloin? Teille jotka sanotte olevamme uusi Israel?
- Melkoisessa paatumuksessa silloin olette jos olette uusi Israel kuten väitätte olevanne.
- vasta tuolloin luotte silmänne Häneen jonka lävistitte!!
- Vasta tuolloin teille avautuu teille avoin Lähde syntiä ja saastaisuutta vastaan.
- Siihen asti olette paatumuksessa ja peitevaate on silmillänne, - jos nimittäin olette uusi Israel.
XI. LOPUKSI
Peitevaate on tällä hetkellä edelleen Israelin kansan silmillä, (jos ULn seurakunta on ”uusi israel, niin silloin peitevaate on seurakunnan silmillänne) mutta se otetaan pois silloin kun suuri ahdistus Israelille tulee. Silloin kun pakanakansat piirittävät Jerusalemia juutalaiset suuressa hädässä ymmärtävät kirjoitukset.
Jumala avaa heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.
Jumala ottaa peitevaatteen heidän silmiltään, sulattaa Israelin sydämen jonka Jumala itse paadutti jotta Jeesus pääsi ristille. Ja Israel lausuvat Vapahtajan tervetulleeksi:
”Siunattu olkoon Hän joka tulee Herran nimeen.”
Nyt Israel itse lausuu Vapahtajansa tervetulleeksi.
Tapahtuu se mistä Jeesus ilmoitti:
”tästedes te ette näe minua, ennenkuin sanotte: ‘Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen’.” (Mt 23:39)
”He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: “Se on minun kansani”, ja se sanoo: “Herra, minun Jumalani”. (Sak 13:9)
Silloin Jeesus tulee Hääaterialta pyhiensä kanssa takasin Öljymäelle, samaan paikkaan josta hänet taivaaseen otettiin.
Sak 14:8.
Sinä päivänä elävät vedet virtaavat Jerusalemista: toiset puolet niistä Idänmerta kohti, toiset puolet Länsimerta kohti. Niin on tapahtuva kesät ja talvet.
9. Herra on oleva koko maan kuningas. Sinä päivänä on Herra oleva yksi ja hänen nimensä yksi.
10. Koko maa muuttuu tasaiseksi kuin Aromaa Gebasta Rimmoniin asti, Jerusalemin eteläpuolelle. Ja tämä on oleva korkea ja oleva asuttu, paikallansa, Benjaminin portista entisen portin sijaan asti, Kulmaporttiin ja Hananelin-torniin asti, kuninkaan viinikuurniin asti.
11. He asuvat siellä, eikä vihitä sitä enää tuhon omaksi, ja jerusalem on oleva asuttu, oleva turvassa.
JA KUNINKUUS ON OLEVA HERRAN.
Silloin on alkanut maanpäällä 1000 v aika jota Jeesus hallitsee pyhiensä kanssa täällä maanpäällä. Ja silloin Israelin kuninkaana on oleva DAAVID, niin kuin kirjoituksissa on luvattu.
Mutta se onkin ihan eri kirjoituksen aihe.
Näin on tapahtuva Israelin osaltakin:
”Sillä sanansa on Herra toteuttava maan päällä lopullisesti ja rutosti.”(Rm 9:28)
AAMEN !
NIIN on tapahtuva!
voitto ramu- Voitto Ramu
Muuten raamatunkohta Rm 11:25:
"Israelia on osaksi kohdannut paatumus"
Pitää Uuras Saarnivaaran mukaan kuulua:
Israelia on osaksi AIKAA kohdannut paatumus - hamaan siihen asti kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut"
JOS Israel tarkoittasi Uudessa testamentissa KAIKKIA USKOVIA, NIIN
MITEN MUKA kaikkia uskovia olisi kohdannut paatumus Paavalin aikana - hamaan siihen asti kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut? - Mutunen
Hyvä että olet laittanut tänne perusteellisen tutkielman Israel-aiheesta olen samaa mieltä siitä vaikka kasteasiassa olemme eri linjoilla.
Miten näet ns Danielin viimeisen vuosiviikon? Onko se 7 vuoden jakso juuri ennen Herran takaisinpaluuta ja niin, että siinä esiintyy antikristus?
VAI
onko oikea näkemys allaoleva malli jossa mainittu vuosiviikko on jo ollut Jeesuksen aikana ja siinä näkyy ristinkuolema viikon puolivälissä?
Viimeisen viikon harha ja juutalaiset
Aikaisemmissa luvuissa tarkastelimme aikakautemme loppuhetkiä
koskevaa eksytystä, joka johtuu katolisen kirkon johtamasta
vastauskonpuhdistuksesta ja siihen liittyneistä Raamatun
lopun aikojen vääristelyistä ja joiden keskellä siis nyt
elämme.
Kun siirrymme tarkastelemaan juutalaisen kansan vastaavaa
ajanjaksoa ja kristittyjen suhdetta heihin, niin huomaamme,
että eksytyksiä on nyt kaksi: (1) Edellä kerrottu vastauskonpuhdistuksen
aikana alkanut Raamatun profetioiden vääristely,
joka kohdistuu Israelin kansaan ja Messiaaseen. (2) Edellisestä
eksytyksestä villiintynyt tapa soveltaa hallitsemattomasti muitakin
vanhan liiton profetioita uuden liiton aikaan.
Jokainen vanhan liiton aikana ilmaistu profetia, joka
kohdistuu uuden liiton aikaan, on aina tulkittava uuden liiton
mukaisesti, vaikka se olisi kirjoitettu vanhan liiton tavalla.
Tämä käy hyvin selkeästi ilmi mm. niistä vanhan liiton ajan
profetioista, jotka etukäteen puhuivat diasporasta, palaamisesta
Jumalan tykö, täydellisestä sovituksesta, uudesta liitosta, uudesta
pappeudesta sekä tulevasta pelastuksesta ja kunniasta (vrt.
1.Piet. 1:10,11). Niitä ei voi millään tulkita vanhan liiton tavalla!
Eksytys no. 1: Kuten aikaisemmissa luvuissa olemme
nähneet, Israelia, Messiasta ja lopun aikoja koskevat Raamatun
vääristelyt sommiteltiin vuosina 1590-1920. Sinä aikana ei ollut
Israelin valtiota, eivätkä sommittelijat ehkä koko asiaa tulleet
ajatelleeksi. Hehän vain muuttivat Messiasta koskevan ennustuksen
antikristukseksi, sijoittivat sen aikakautemme viimeisiin
hetkiin ja lisäsivät siihen omia selityksiään.
Raamatun oikean tulkinnan mukaisesti Dan. 9:24-27 kertoo,
että Jeesuksen saamasta Pyhän Hengen kasteesta alkoi
Israelin viimeinen vuosiviikko, seitsemän vuoden jakso.
37
Vuosiviikon keskellä Jeesus, antamalla itsensä uhriksi meidän
edestämme, vahvisti uuden liiton ja teki samalla kaikki muut
uhrit tarpeettomiksi (jae 27). Pyhän Hengen vuodatuksen saaneet
opetuslapset lähtivät Israelin huoneen kadonneitten lammasten
tykö, ja lopulta Jumala kääntyi pakanoiden puoleen.
Koko maailma oli siirtynyt uuden liiton aikakauteen.
Katolinen kirkko rohkeni siirtää tämän täysin messiaanisen
jakson aikakautemme loppuun väittäen, että jakso puhuu antikristuksesta,
joka tekee liiton raskaaksi ja lakkauttaa uhraamisen
Jerusalemin temppelissä. Näillä väitteillä ei olisi mitään
merkitystä nykyajassa ellei Israelin valtio olisi yhtäkkiä ilmestynyt
uudelleen maailman kartalle.
Seurauksena oli outo ilmiö. Toisaalta haluttiin pitää kiinni
keskiaikaisesta myytistä, että kyseessä on antikristuksen aika
Jerusalemin temppeleineen ja eläinuhreineen. Toisaalta taas
haluttiin – ehkä alitajuisesti – pitää kiinni alkuperäisen profetian
messiaanisuudesta, että juutalaiset nyt kokoontuisivat Israelin
maahan ja että Jumala siellä tekisi uuden liiton heidän kanssaan.
Raamattu ei millään tavalla tue näitä mielikuvituksen
tuotteita, ei kumpaakaan selityksen haaraa. Ensiksi, väitetty
antikristuksen aika on alkujaankin täysin valheellinen. Toiseksi,
kyseiset tapahtumat toteutuivat loppuun saakka lähes 2000
vuotta sitten. Emme siis ole enää vanhan liiton vaan täysin uuden
liiton aikakaudessa. - Voitto Ramu
Mutunen kirjoitti:
Hyvä että olet laittanut tänne perusteellisen tutkielman Israel-aiheesta olen samaa mieltä siitä vaikka kasteasiassa olemme eri linjoilla.
Miten näet ns Danielin viimeisen vuosiviikon? Onko se 7 vuoden jakso juuri ennen Herran takaisinpaluuta ja niin, että siinä esiintyy antikristus?
VAI
onko oikea näkemys allaoleva malli jossa mainittu vuosiviikko on jo ollut Jeesuksen aikana ja siinä näkyy ristinkuolema viikon puolivälissä?
Viimeisen viikon harha ja juutalaiset
Aikaisemmissa luvuissa tarkastelimme aikakautemme loppuhetkiä
koskevaa eksytystä, joka johtuu katolisen kirkon johtamasta
vastauskonpuhdistuksesta ja siihen liittyneistä Raamatun
lopun aikojen vääristelyistä ja joiden keskellä siis nyt
elämme.
Kun siirrymme tarkastelemaan juutalaisen kansan vastaavaa
ajanjaksoa ja kristittyjen suhdetta heihin, niin huomaamme,
että eksytyksiä on nyt kaksi: (1) Edellä kerrottu vastauskonpuhdistuksen
aikana alkanut Raamatun profetioiden vääristely,
joka kohdistuu Israelin kansaan ja Messiaaseen. (2) Edellisestä
eksytyksestä villiintynyt tapa soveltaa hallitsemattomasti muitakin
vanhan liiton profetioita uuden liiton aikaan.
Jokainen vanhan liiton aikana ilmaistu profetia, joka
kohdistuu uuden liiton aikaan, on aina tulkittava uuden liiton
mukaisesti, vaikka se olisi kirjoitettu vanhan liiton tavalla.
Tämä käy hyvin selkeästi ilmi mm. niistä vanhan liiton ajan
profetioista, jotka etukäteen puhuivat diasporasta, palaamisesta
Jumalan tykö, täydellisestä sovituksesta, uudesta liitosta, uudesta
pappeudesta sekä tulevasta pelastuksesta ja kunniasta (vrt.
1.Piet. 1:10,11). Niitä ei voi millään tulkita vanhan liiton tavalla!
Eksytys no. 1: Kuten aikaisemmissa luvuissa olemme
nähneet, Israelia, Messiasta ja lopun aikoja koskevat Raamatun
vääristelyt sommiteltiin vuosina 1590-1920. Sinä aikana ei ollut
Israelin valtiota, eivätkä sommittelijat ehkä koko asiaa tulleet
ajatelleeksi. Hehän vain muuttivat Messiasta koskevan ennustuksen
antikristukseksi, sijoittivat sen aikakautemme viimeisiin
hetkiin ja lisäsivät siihen omia selityksiään.
Raamatun oikean tulkinnan mukaisesti Dan. 9:24-27 kertoo,
että Jeesuksen saamasta Pyhän Hengen kasteesta alkoi
Israelin viimeinen vuosiviikko, seitsemän vuoden jakso.
37
Vuosiviikon keskellä Jeesus, antamalla itsensä uhriksi meidän
edestämme, vahvisti uuden liiton ja teki samalla kaikki muut
uhrit tarpeettomiksi (jae 27). Pyhän Hengen vuodatuksen saaneet
opetuslapset lähtivät Israelin huoneen kadonneitten lammasten
tykö, ja lopulta Jumala kääntyi pakanoiden puoleen.
Koko maailma oli siirtynyt uuden liiton aikakauteen.
Katolinen kirkko rohkeni siirtää tämän täysin messiaanisen
jakson aikakautemme loppuun väittäen, että jakso puhuu antikristuksesta,
joka tekee liiton raskaaksi ja lakkauttaa uhraamisen
Jerusalemin temppelissä. Näillä väitteillä ei olisi mitään
merkitystä nykyajassa ellei Israelin valtio olisi yhtäkkiä ilmestynyt
uudelleen maailman kartalle.
Seurauksena oli outo ilmiö. Toisaalta haluttiin pitää kiinni
keskiaikaisesta myytistä, että kyseessä on antikristuksen aika
Jerusalemin temppeleineen ja eläinuhreineen. Toisaalta taas
haluttiin – ehkä alitajuisesti – pitää kiinni alkuperäisen profetian
messiaanisuudesta, että juutalaiset nyt kokoontuisivat Israelin
maahan ja että Jumala siellä tekisi uuden liiton heidän kanssaan.
Raamattu ei millään tavalla tue näitä mielikuvituksen
tuotteita, ei kumpaakaan selityksen haaraa. Ensiksi, väitetty
antikristuksen aika on alkujaankin täysin valheellinen. Toiseksi,
kyseiset tapahtumat toteutuivat loppuun saakka lähes 2000
vuotta sitten. Emme siis ole enää vanhan liiton vaan täysin uuden
liiton aikakaudessa.En jaksa nt enempää, mutta kun irjoitit:
"joka tekee liiton raskaaksi ja LAKKAUTTAA uhraamisen
Jerusalemin temppelissä. "
kIINNITÄN HUOMION SIIHEN ETTÄ TUO UHRAAMINEN PITÄÄ
ensin alkaa, jotta se voitaisiin sitten lakkauttaa.
Tämä merkitsee sitä, että Jerusalemin temppeli pitää ensin rakentaa, jotta uhraaminen voisi alkaa,- sitten - tuon 7 vuoden ajan puolivälissä - tuo uhraaminne lopetetaan.
Israelin alueen tapantumat tapahtuvat: "jotta kirjoitukset kävisivät toteen"
Jopa Hamasin valtaannousu on siksi "välttämätöntä" jotta kaikki se josta on kirjoitettu voisi tapahtua. - Voitto Ramu
Jumala ei ole petturi, joka ensin lukuisasti vallalla vannoo ja sitten pettää valansa.
Perkele yrittää tehdä Jumalasta petturin ja yrittää täten kumota koko Jumalan työn muissakin Jumalan lupauksissa ja viettelee ihmisiä epäilemään Jumalan muitakin lupauksia.
Älkää hyvät ihmiset lähtekö perkeleen kelkaan.
Paneudu Rm 11 luvun selvään ilmoitukseen:
24. Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä LUONNOLLISET oksat (Israel) tulevat oksastettaviksi OMAAN öljypuuhunsa!
25. Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että ISRAELIA on osaksi(aikaa) kohdannut paatumus - hamaan SIIHEN ASTI, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
26. ja niin KAIKKI ISRAEL on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon JAAKOBISTA.
27. Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."
28. Evankeliumin kannalta he (Israelilaiset- eli juutalaiset)kyllä ovat vihollisia TEIDÄN TÄHTENNE (siis pakanain), mutta VALINNAN kannalta he ovat RAKASTETTUJA isien tähden.
29. Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa KADU.
JOS TUOSSA MAINITU ISRAEL OLISI PAKANA-KRISTITYT, NIIN MINKÄ PAATUMUKSEN VALASSA KRISTIKUNTA NYTKIN VIELÄ ON, AINA SIIHEN ASTI KUNNES " pakanain täysi luku on sisälle tullut"????
Ja vasta tuon jälkeen pelastus koittaisi meille pakanaristityille.
Ja KETÄ sitten olisivat ne PAKANAT jotka tulisivat "SISÄLLE" (uskoon- eli Jumalan valtakuntaan.) täyttämään määrättyä lukua??? pelastuisivat??
Jumala siis PAADUTTI ISRAELIN , meidän pakanoiden tähden, jotta Jeesus tulisi ristiinnaulituksi meidän pakanoidenkin syntien tähden.
JOS Israel olisi ottanut Messiaan vastaan kuninkaana, niin pelastus olisi tosiaankin tullut vain heille ja me pakanat olisimeme jääneet palastuksesta osattomaksi.
MIKÄ KAAMEA asia olisi tapahtunutkaan JOS Israel olisi ottanut Messiaan vastaa,- meillä ei olisi MITÄÄN pelastumisen mahdollisuutta.
Rakastakaamme siis Israelia jo senkin tähden että heidän paatumuksensa kautta pelastus tuli meille pakanoille.
SEURAAVASSA KOKO RM KIRJEEN 11 LUKU, josta asia tulee selvästi esille- lue ja paneudu asiaan. niin ymmärrät, miksi Jumala paadutti Israelin TILAPÄISESTI MEIDÄN PAKANOIDEN PALASTUMISEN TÄHDEN, mutta ottaa Israelin takasin armohinsa kun aika on täyttynyt.
"1. Minä sanon siis: EI KAIKETI Jumala ole hyljännyt kansaansa? POIS SE! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa.
2. EI Jumala OLE HYLJÄNNYT KANSAANSA, jonka hän on edeltätuntenut. Vai ettekö tiedä, mitä Raamattu sanoo kertomuksessa Eliaasta, kuinka hän Jumalan edessä syyttää Israelia:
3. "Herra, he ovat tappaneet sinun profeettasi ja hajottaneet sinun alttarisi, ja minä yksin olen jäänyt jäljelle, ja he väijyvät minun henkeäni"?
4. Mutta mitä sanoo hänelle Jumalan vastaus? "Minä olen jättänyt itselleni seitsemäntuhatta miestä, jotka eivät ole notkistaneet polvea Baalille."
5. Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa jäännös armon valinnan mukaan.
6. Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo.
7. Miten siis on? Mitä Israel tavoittelee, sitä se ei ole saavuttanut, mutta valitut ovat sen saavuttaneet; muut ovat paatuneet,
8. niinkuin kirjoitettu on: "Jumala on antanut heille uneliaisuuden hengen, silmät, etteivät he näkisi, ja korvat, etteivät he kuulisi, TÄHÄN PÄIVÄÄN ASTI". ( EI SIIS LOPULLISESTI)
"9. Ja Daavid sanoo: "Tulkoon heidän pöytänsä heille paulaksi ja ansaksi ja lankeemukseksi ja kostoksi,
10. soetkoot heidän silmänsä, etteivät he näkisi; ja paina yhäti heidän selkänsä kumaraan".
11. Minä siis sanon: eivät kaiketi he ole sitä varten kompastuneet, että lankeaisivat? Pois se! Vaan HEIDÄN LANKEEMUKSEN kautta tuli pelastus PAKANOILLE, että he itse syttyisivät kiivauteen.
12. Mutta jos HEIDÄN LANKEEMUKSENSA on maailmalle rikkaudeksi ja heidän vajautensa pakanoille rikkaudeksi, KUINKA PALJON enemmän heidän täyteytensä!"
"13. Teille, pakanoille, minä sanon: Koska olen pakanain apostoli, pidän minä virkaani kunniassa,
14. sytyttääkseni, jos mahdollista, kiivauteen niitä, jotka ovat minun heimolaisiani, ja pelastaakseni edes muutamia heistä.
15. Sillä jos heidän HYLKÄÄMISENSÄ on maailmalle sovitukseksi, mitä HEIDÄN ARMOIHIN -ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista?
16. Mutta jos uutisleipä on pyhä, niin on myös koko taikina, ja jos juuri on pyhä, niin ovat myös oksat.
17. Mutta jos MUUTAMAT OKSISTA ( ei siis koko Israel) ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,
18. niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.
19. Sinä kaiketi sanonet: "Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin".
20. Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää."
"21. Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan.
22. Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.
23. Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
24. Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä LUONNOLLISET OKSAT tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!
25. Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että ISRAELIA on OSAKSI (aikaa) kohdannut paatumus - HAMAAN SIIHEN ASTI kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,(MITTA EI PITEMPÄÄN)
26. ja niin KAIKKI ISRAEL on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista."
"27. Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois HEIDÄN syntinsä."
28. Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta VALINNAN kannalta he ovat RAKASTETTUJA isien tähden.
29. Sillä ei Jumala armolahjojansa ja KUTSUMISTANSA kadu.
30. Samoin kuin te ennen olitte Jumalalle tottelemattomia, mutta nyt olette saaneet laupeuden näiden tottelemattomuuden kautta,
31. samoin NÄMÄKIN (=Israel)nyt ovat olleet tottelemattomia, että myös he teille tulleen armahtamisen kautta nyt SASIVAT LAUPEUDEN
32. Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi."
--------------
Jumala on siis Pyhä ja vanhurskas joka pitää Liiton.
" Ja tiedä siis, että Herra, sinun Jumalasi, on Jumala, USKOLLINEN Jumala, joka PITÄÄ LIITON ja on laupias tuhansiin polviin asti niille, jotka häntä rakastavat ja pitävät hänen käskynsä,"
"jos me olemme uskottomat, pysyy kuitenkin hän uskollisena; sillä itseänsä kieltää hän ei saata."
- kolme enkeliä
Kristityt ovat Uuden liiton Israel. Vanha testamentti on mennyttä aikaa. Nyt elämme Uudessa liitossa jossa Israel on hengellinen. Uuden liiton seurakunta pitää myös sapatin Herran päivänä, lauantaina.
Sitä paitsi liian pitkä kirjoitus että kehtaisi edes lukea!- Mutunen
Lue uudestaan!
- hugo
Jos ei aihe kiinnosta niin mene ohi ja vaihda palstaa.
Eihän täällä tarvitse vastentahtoisesti kenenkään olla. - tietoo
Silläpä sinä et tiedä mitään ,kun et lue!
- jos pääkonferenssi
hyväksyy tuon opin, niin sinunkin on se hyväksyttävä. Muuten ellu tulee ja vetää sua turpaan niin, että joudut obeliskin viereen ylösalaisin olevan ristin alle. Ellun silmille ei kannata hyppiä.
- ellu hiipii
jos pääkonferenssi kirjoitti:
hyväksyy tuon opin, niin sinunkin on se hyväksyttävä. Muuten ellu tulee ja vetää sua turpaan niin, että joudut obeliskin viereen ylösalaisin olevan ristin alle. Ellun silmille ei kannata hyppiä.
hiipii hengittämättä sinun luo ja lyö 8 kilon plagiaatilla sua päähän. Sen jälkeen ellu on todistetusti hengittämättä puoli tuntia ja sinä hieman kauemmin. Lopun varmaan arvaatkin, obeliskeineen ja risteineen? Tämän jälkeen pääkonferenssi julistaa ellun syyttömäksi ja laittaa sihteerin mielisairaalaan. Oikeuskulut menevät suoraan kymmenyksistä.
- kolme enkeliä
Kristityt tulevat ennustuksen mukaan heräämään ja lähtevät pois Babylonista. Kaikki jotka jäävät babyloniin hukkuvat paavin ja luopioden kanssa. Sunnuntai tulee olemaan se merkki josta Babylon tunnistetaan.
- hugo
Adventistit tulkitsevat kaiken uudestaan erilaiseksi kuin mitä Raamattu on asiat alkuperäisesti kertonut.
Tämän he tekevät vääntääkseen Raamatun todistamaan heistä.
Raamattu selittää itse itsensä eikä siinä tarvita ihmistulkintoja.
Alkuperäisen sanoman uskominen on riittävä selitys tapahtumille joita historiassa on tapahtunut.
Kiitos Voitto Ramulle vaivannäöstään valottaa tätä puolta Raamatun Sanasta.
- vanha liitto
Seuraavaksi joku varmaan copy pasteaa koko vanhan testamentin viestiinsä. Kuka ehtii ensiksi kilpailu?
- siunaten
Enkelit sekä muut Sanan pilkkaajat eivät kestä ja jaksa lukea Raamattua.
Se on hyvä asia kun Voitto R. paljastaa Raamatulla
totuuksia.
Adventistit vaan pilkkavat ja ovat oman oppinsa lumoissa. He eivät tutkiskele Raamattua ja eivät lue kysymystä. "Heti vaan tuomiot päälle jne..."
Mielestäni Voitto Ramun kysymys oli asiallinen.
>>>>JOS Israel tarkoittasi Uudessa testamentissa KAIKKIA USKOVIA, NIIN
MITEN MUKA kaikkia uskovia olisi kohdannut paatumus Paavalin aikana - hamaan siihen asti kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut?
- Aramiz
Pakanoille uskottomuutensa tähden. Nyt meillä on vain Hengellinen Israel. Juutalaiset ovat menettäneet Esikoisuutensa ikusesti. Heillä ei ole enää mitään erikois asemia meihin ulkomaalais kristityihin nähden, Siis jos Jumaa ei säälinyt
oikeita oksiakaan, niin ei jumala ole säälivä meitäkään, jos mekin erkanemme omille lihallisen mielen linjoille. Näinhän tämä paavali meitä valistaa.
Jos katsomme nykyään tarkkaan Jeesuksen opetusta,
niin eipä sen Jeesuksen opetuksen mukaisessa seurassa enää ole muita, kuin pahasti parjattu Adventtikansa. Kristityt ovat palanneet ikivanhan
Isis jumalattaren palvelu alueelle. Teosofi
Blavatsky kertoo tästä Isis Jumalattaren merkki
paikan valloituksesta. Näet Juutalais viha on saanut senkin aikaan. ettei edes Jumalan Sapatti
enää kelpaa Kristitylle, vaan he lähtevät pakana
uskonnon sekaan kuten Juutalaiset aikoinaan.
Tämäkö se on se Herran tahto. Muistakaa, Jos Jumala ei karsinut pois luonnollisia oksia, Niin luuletteko te että teillä on jokin etuoikeus
palvella Isistä Ja Jeesusta saman aikaisesti.
Jeesus kuoli eikä hän muuttanut Testamenttiaan
siksi Hänen Testamenttinsa on yhä voimassa.
Maran ata- Voitto Ramu
Piru opettaa juuri noin, ja MIKSI.
Perkele yrittää tehdä Jumalasta valapattoisen jotta ihmiset eivät luottasi Jumalaan. Saadessaan ihmiset uskomaan että Jumala rikkoi Liittonsa yhden kerran, niin se saa uskoteltua ihmisille ,että Jumala rikkoo Liittonsa toisenkin kerran.
Tuon on perulle tärkeää, muuten se ei saa nostettua antikristustusta valtaan.
Jumalan sana on selvä:
"Unhottaako vaimo rintalapsensa, niin ettei hän armahda kohtunsa poikaa? Ja vaikka he unhottaisivatkin, minä en sinua unhota."
Myöskn uusi testamentti vahvistaa sen mikä on Vanhassa Liitossa lausuttu:
"Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa.
Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, jonka hän on edeltätuntenut. "
Tilanne on vaan vielä sama kuin apostolisena aikanakin:
"Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on OSAKSI (AIKAA) kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
Saarnivaaran mukaan kohta pitää kuulua:
osaksi AIKAA kohdannut paatumus"
26. ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
27. Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."
28. Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden.
29. Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu."
"Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä;
16. mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois."
Jumala siis PAADUTTI Israelin kansan sydämen jotta sovitustyö voisi tapahtua.
Mutta tuo peitevaate on luvattu ottaa pois Israelin silmiltä kunnes kaikki mitä on kirjoitettuna on toteutunut.
"ja niin KOKO Israel on pelastuva."
Älkää siis lähtekö perkeleen kelkaan tekemään Jumalasta valapattoista. - Aramiz
Voitto Ramu kirjoitti:
Piru opettaa juuri noin, ja MIKSI.
Perkele yrittää tehdä Jumalasta valapattoisen jotta ihmiset eivät luottasi Jumalaan. Saadessaan ihmiset uskomaan että Jumala rikkoi Liittonsa yhden kerran, niin se saa uskoteltua ihmisille ,että Jumala rikkoo Liittonsa toisenkin kerran.
Tuon on perulle tärkeää, muuten se ei saa nostettua antikristustusta valtaan.
Jumalan sana on selvä:
"Unhottaako vaimo rintalapsensa, niin ettei hän armahda kohtunsa poikaa? Ja vaikka he unhottaisivatkin, minä en sinua unhota."
Myöskn uusi testamentti vahvistaa sen mikä on Vanhassa Liitossa lausuttu:
"Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa.
Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, jonka hän on edeltätuntenut. "
Tilanne on vaan vielä sama kuin apostolisena aikanakin:
"Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on OSAKSI (AIKAA) kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
Saarnivaaran mukaan kohta pitää kuulua:
osaksi AIKAA kohdannut paatumus"
26. ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
28. Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden.
29. Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu."
"Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä;
16. mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois."
Jumala siis PAADUTTI Israelin kansan sydämen jotta sovitustyö voisi tapahtua.
Mutta tuo peitevaate on luvattu ottaa pois Israelin silmiltä kunnes kaikki mitä on kirjoitettuna on toteutunut.
"ja niin KOKO Israel on pelastuva."
Älkää siis lähtekö perkeleen kelkaan tekemään Jumalasta valapattoista.Henkilönänä on koko Israel pelastuva. Näinhän se asia oli vielä vanhankin Israelin aikana. Näet nykyään me pakanuudesta kääntyneet kuulumme hengelliseen Israeliin. Ei tässä pitäisi mitään
vaikeuksia olla ymmärtää näin helppotajuinen asia.
Eihän kansakuntana pelastu mikään kansa vaan pelastus on henkilökohtainen asia - Voitto Ramu
Aramiz kirjoitti:
Henkilönänä on koko Israel pelastuva. Näinhän se asia oli vielä vanhankin Israelin aikana. Näet nykyään me pakanuudesta kääntyneet kuulumme hengelliseen Israeliin. Ei tässä pitäisi mitään
vaikeuksia olla ymmärtää näin helppotajuinen asia.
Eihän kansakuntana pelastu mikään kansa vaan pelastus on henkilökohtainen asiaMuutatko sen mkä on kirjoitettuna.
"Israelia on osaksi (AIKAA) kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
26. ja niin KAIKKI ISRAEL on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista."
KOKO ISRAELIN KANSAKUNTAA SIIS KOHTAA HERÄTYS- EI SIINÄ MITÄÄ KUMMEMPAA OLE.
Plajon - tosi paljon sun pitää mitätöidä Jumalan lupauksia ja valalla vannomia asioita , jotta saisit Israeli nkasnan koekemaan kaikkia uskovia?
Mitä siis oppisi mukaan tarkoittaa tuo että Israelia on osaksi (aikaa) kohdannut paatumus?
Onko siis kaikki uskovat nyt paatumuksen vallassa, siihen asti kun pakanoiden täysi luku on sisälle tullut?
Jo tuostakin selviää että ISRAEL on todellakin kansallinen Israel.
On se muuten kumma, miten onkaan mahdollista että syntyy oppeja jotka pysyvät pystyssä VAIN jos Raamattua mitätöidään ja tässä tapauksessa VAIN kun yritetään Jumalasta tehdä väärän valan vannoja, eli valapattoinen Jumala joka ei pidä tekemäänsä liitto vaan rikkoo sen.
Israelin uskottomusu ei Jumalan uskollisuutta mitätöi. niinkuin ei yksityisen ihmisenkään kohdalla :
"jos me olemme uskottomat, pysyy kuitenkin hän uskollisena; sillä itseänsä kieltää hän ei saata."
Saatanan hirvittävästä hyökkäyksestä Jumalaa vastaan on siis kyse. Piru tekee kaikkensa saadakseen ihmiset vakuuttuneeksi siitä että Jumala on valehtelija joka ei pidä tekemiään liittoja.
Valitettavan paljon piru on saanut agentteja itselleen asiaansa ajamaan.
Piru käyttää samaa menetelmää tässä kuin heti alussakin:
"onko tosiaan Jumala sanonut niin- EI SUINKAAN , VAAN .." - Aramiz
Voitto Ramu kirjoitti:
Muutatko sen mkä on kirjoitettuna.
"Israelia on osaksi (AIKAA) kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
KOKO ISRAELIN KANSAKUNTAA SIIS KOHTAA HERÄTYS- EI SIINÄ MITÄÄ KUMMEMPAA OLE.
Plajon - tosi paljon sun pitää mitätöidä Jumalan lupauksia ja valalla vannomia asioita , jotta saisit Israeli nkasnan koekemaan kaikkia uskovia?
Mitä siis oppisi mukaan tarkoittaa tuo että Israelia on osaksi (aikaa) kohdannut paatumus?
Onko siis kaikki uskovat nyt paatumuksen vallassa, siihen asti kun pakanoiden täysi luku on sisälle tullut?
Jo tuostakin selviää että ISRAEL on todellakin kansallinen Israel.
On se muuten kumma, miten onkaan mahdollista että syntyy oppeja jotka pysyvät pystyssä VAIN jos Raamattua mitätöidään ja tässä tapauksessa VAIN kun yritetään Jumalasta tehdä väärän valan vannoja, eli valapattoinen Jumala joka ei pidä tekemäänsä liitto vaan rikkoo sen.
Israelin uskottomusu ei Jumalan uskollisuutta mitätöi. niinkuin ei yksityisen ihmisenkään kohdalla :
Saatanan hirvittävästä hyökkäyksestä Jumalaa vastaan on siis kyse. Piru tekee kaikkensa saadakseen ihmiset vakuuttuneeksi siitä että Jumala on valehtelija joka ei pidä tekemiään liittoja.
Valitettavan paljon piru on saanut agentteja itselleen asiaansa ajamaan.
Piru käyttää samaa menetelmää tässä kuin heti alussakin:
"onko tosiaan Jumala sanonut niin- EI SUINKAAN , VAAN .."Nykyisin eikä koskaan kukaan ei pelastu laumana.
Jumala pelastaa vain Sydämen ympärileikkauksella hyväksytyt ihmiset. Juutalaiset menettivät esikois oikeutensa. Näin he antoivat Pakana-kristityille tilaisuuden päästä osalliseksi oikeasta öljypuusta. Kyllä Israelillakin on vielä yksityisinä henkilöinä pelastua, mutta kokokansana se ei onnistu, Koska se ei onnistunut
edes vanhan testamentin aikana.
Nykyään koko nykyisrael on mitä Jumalottomin valtio kaikilta elämän muodoiltaan. siksi sieltäkin pelstuu vain muutamia. Ei Jumala tee
Israelilaisista mitään ropotteja, vaan heilläkin on vapaa valinta käätyä parannukseen kuten on
laita pakanoillakin.
Kyseessä ei ole massa pelastuminen. se ei ole ollut koskaan voimassa eikä ole nytkään vaan koko Israeilia tarkoitetaan niillä jotka ottavat
vapahtajan vastaan henkilökohtaiseksi vapahtajaksi - Voitto Ramu
Aramiz kirjoitti:
Nykyisin eikä koskaan kukaan ei pelastu laumana.
Jumala pelastaa vain Sydämen ympärileikkauksella hyväksytyt ihmiset. Juutalaiset menettivät esikois oikeutensa. Näin he antoivat Pakana-kristityille tilaisuuden päästä osalliseksi oikeasta öljypuusta. Kyllä Israelillakin on vielä yksityisinä henkilöinä pelastua, mutta kokokansana se ei onnistu, Koska se ei onnistunut
edes vanhan testamentin aikana.
Nykyään koko nykyisrael on mitä Jumalottomin valtio kaikilta elämän muodoiltaan. siksi sieltäkin pelstuu vain muutamia. Ei Jumala tee
Israelilaisista mitään ropotteja, vaan heilläkin on vapaa valinta käätyä parannukseen kuten on
laita pakanoillakin.
Kyseessä ei ole massa pelastuminen. se ei ole ollut koskaan voimassa eikä ole nytkään vaan koko Israeilia tarkoitetaan niillä jotka ottavat
vapahtajan vastaan henkilökohtaiseksi vapahtajaksiKysessä on "massaherätys" kun Jumalz poistaa peitevaatteen Israelin kansan silmiltä.
Suurissa herätyksissä on pelastunut yhtenä iltana tuhansia ihmisiä
Eka helluntaina oli samanlainen massaherätys, paljon suurempi vaan odottaa Israelin kansaa. Kun peitevaate otetaan sen silmiltä pois. Nyt se peitevaate on Israelin silmillä jotta Kirjoitukset voisivat toteutua.
Ilmeisesti/mahdolisesti kuitankin tuo Israelin massaharätys on vasta silloin kun tempaaminen on tapahtunut.
Silloin Ne 144.000 tulevat heti uskoon ja alkavat julistaa evankeliumia kuatta maailman , jälleen ilmeisesti siellä mistä ovat Israeliin muuttaneet.
Myöskin Israelin maaperällä julistetaan evankeliumia ja "he luovat katseensa häneen jonka ovat lävistäneet". ja huutavat:
"Siunattu olkoon hän joka tulee Herran nimessä"
Silloin Jeesus ilmoituksensa mukaan palaa maanpäälle pyhiensä kanssa, eli morsiamensa kanssa.
Mt 23:39 Sillä minä sanon teille: tästedes te ette näe minua, ennenkuin sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen'."
(näistä ehkä laajemmin myöhemmin) - kolme enkeliä
Voitto Ramu kirjoitti:
Kysessä on "massaherätys" kun Jumalz poistaa peitevaatteen Israelin kansan silmiltä.
Suurissa herätyksissä on pelastunut yhtenä iltana tuhansia ihmisiä
Eka helluntaina oli samanlainen massaherätys, paljon suurempi vaan odottaa Israelin kansaa. Kun peitevaate otetaan sen silmiltä pois. Nyt se peitevaate on Israelin silmillä jotta Kirjoitukset voisivat toteutua.
Ilmeisesti/mahdolisesti kuitankin tuo Israelin massaharätys on vasta silloin kun tempaaminen on tapahtunut.
Silloin Ne 144.000 tulevat heti uskoon ja alkavat julistaa evankeliumia kuatta maailman , jälleen ilmeisesti siellä mistä ovat Israeliin muuttaneet.
Myöskin Israelin maaperällä julistetaan evankeliumia ja "he luovat katseensa häneen jonka ovat lävistäneet". ja huutavat:
"Siunattu olkoon hän joka tulee Herran nimessä"
Silloin Jeesus ilmoituksensa mukaan palaa maanpäälle pyhiensä kanssa, eli morsiamensa kanssa.
Mt 23:39 Sillä minä sanon teille: tästedes te ette näe minua, ennenkuin sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen'."
(näistä ehkä laajemmin myöhemmin)"Silloin Ne 144.000 tulevat heti uskoon ja alkavat julistaa evankeliumia kuatta maailman , jälleen ilmeisesti siellä mistä ovat Israeliin muuttaneet."
Tuo tulkinta on pahasti metsässä. 144000 kuuluu ihmisiä kaikista kansoista, kielistä ja kansanheimoista. Luku on lisäksi vertauskuvallinen tarkoittaen suurta joukkoa jota ei voi lukea. Nämä ovat ne tahrattomat jotka eivät saastuta itseään porttokirkon oppien kanssa, eivätkä ota pedon merkkiä (sunnuntaita) kun se aika koittaa juuri ennen Jeesuksen toista tulemusta. - Voitto Ramu
kolme enkeliä kirjoitti:
"Silloin Ne 144.000 tulevat heti uskoon ja alkavat julistaa evankeliumia kuatta maailman , jälleen ilmeisesti siellä mistä ovat Israeliin muuttaneet."
Tuo tulkinta on pahasti metsässä. 144000 kuuluu ihmisiä kaikista kansoista, kielistä ja kansanheimoista. Luku on lisäksi vertauskuvallinen tarkoittaen suurta joukkoa jota ei voi lukea. Nämä ovat ne tahrattomat jotka eivät saastuta itseään porttokirkon oppien kanssa, eivätkä ota pedon merkkiä (sunnuntaita) kun se aika koittaa juuri ennen Jeesuksen toista tulemusta.Selvästi on Raamatussa mainittu mistä he ovat, Israelin nimeltä mainitusta kahdestatoista sukukunnasta.
Pakanakristityillä ei tuon nimisiä sukukuntia ole.
Otat sekä pois, että laitat tilalle Raamatuun.
Tuplarangaistus on tiedossa. - kolme enkeliä
Voitto Ramu kirjoitti:
Selvästi on Raamatussa mainittu mistä he ovat, Israelin nimeltä mainitusta kahdestatoista sukukunnasta.
Pakanakristityillä ei tuon nimisiä sukukuntia ole.
Otat sekä pois, että laitat tilalle Raamatuun.
Tuplarangaistus on tiedossa.Israelissa ei noita sukukuntia tunneta.
Ilmestyskirjan aiheena on kristittyjen seurakunta, ei juutalaiset.
Vanhan liiton aikana Israel oli Jumalan omaisuuskansa.
Uudessa liitossa on vain hengellinen Israel, joka on perinyt Israelin oikeudet ja velvollisuudet. - Voitto Ramu
kolme enkeliä kirjoitti:
Israelissa ei noita sukukuntia tunneta.
Uudessa liitossa on vain hengellinen Israel, joka on perinyt Israelin oikeudet ja velvollisuudet.Bai ei israelissa tunneta noita sukukuntia.
Tiedätkö miten israelilaiset tunnistivat Etiopiassa ketkä ovat jutalaisia syntyperältään? (kun he siirsivät heitä Israeliiin)
Voinen kertoa sen sulle:
Kas kun perheenpää osasi ULKOA luetella sukukuntansa isi-isät 2000 vuotta taaksepäin. - Voitto Ramu
kolme enkeliä kirjoitti:
Uudessa liitossa on vain hengellinen Israel, joka on perinyt Israelin oikeudet ja velvollisuudet.Leimaat siis Jumalan valapattoislesi joka on rikkonut valalla vannomansa liiton Israelin kanssa.
Olet näköjään satanan aisaparina tässä asiassa.
Jos kerta Jumala olisi rikkonut vallalla vannomansa Liiton , niin eikö hän riko sen vastakin. - Voitto Ramu
kolme enkeliä kirjoitti:
Uudessa liitossa on vain hengellinen Israel, joka on perinyt Israelin oikeudet ja velvollisuudet.Miten muuten selität seuraavan raamatunkohdan:
"Israelia on osaksi(aikaa) kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
Oppisi mukaan on siis niin, että "hengellinen Israel" eli pakanakristityt ovat edelleen paatumuksen tilassa siihen asti kunnes pakanoiden töysi luku on sisälle tullut ja vasta sen JÄLKEEN on nuo pakanarisityt, eli "hengellinen Israel on pelastuva kuten seuraavassa jakeessa sanotaan.
26. ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista."
Opissasi ei ole muuta vikaa kuin se, että se on Raamatun ilmoituksen vastainen. muuten varmaan ihan "hyvä" järkeisoppi. - kolme enkeliä
Voitto Ramu kirjoitti:
Miten muuten selität seuraavan raamatunkohdan:
"Israelia on osaksi(aikaa) kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
Oppisi mukaan on siis niin, että "hengellinen Israel" eli pakanakristityt ovat edelleen paatumuksen tilassa siihen asti kunnes pakanoiden töysi luku on sisälle tullut ja vasta sen JÄLKEEN on nuo pakanarisityt, eli "hengellinen Israel on pelastuva kuten seuraavassa jakeessa sanotaan.
26. ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista."
Opissasi ei ole muuta vikaa kuin se, että se on Raamatun ilmoituksen vastainen. muuten varmaan ihan "hyvä" järkeisoppi.Israelia kohtaa herätys, joutuvathan he vielä kovasti kärsimään hamasin käsissäkin lähivuosina. Yksilöitä kääntyy juutalaisistakin vielä uskon tielle ennen Jeesuksen tulemusta.
Suomessakin koettiin sodan jälkeen herätystä ja tuhansia tuli uskoon.
Adventistit julistavat evankeliumia Israelissakin ja lepopäiväkin molemmille sopii kun vietämme yhdessä Jeesuksen asetusta. - lisää.
http://arvioikaa.cjb.cc/evan.html
Tässä ei ole kumpi eikä kampi, vaan kompi ajatus.
Erittäin milenkiintoinen hieman pitkä ajatus Israel, seurakunta, ja käsityksemme. - Voitto Ramu
lisää. kirjoitti:
http://arvioikaa.cjb.cc/evan.html
Tässä ei ole kumpi eikä kampi, vaan kompi ajatus.
Erittäin milenkiintoinen hieman pitkä ajatus Israel, seurakunta, ja käsityksemme.Soppaa totisesti.
Käväsimpä vilkaisemassa.
TAAS jokin Jenkki-systeemi.
"Amerikka on evankelioinnin keskus"
"Nikean kirkolliskokous v 311 jKr (peräti olemattoman heikko historiantuntemus näköjään)
Opettavat ristiinnaulitsemispäiväksi KESKIVIIKKOA ja haudasta nousemisen päiväksi LAUANTAITA.
- nuo vaan sattui silmääni -
Ompi poijilla jäänyt Raamatun tutkiminen vähälle.
Tästä pitääpikin laittaa tänne omalla aiheella alotus. - Voitto Ramu
Voitto Ramu kirjoitti:
Soppaa totisesti.
Käväsimpä vilkaisemassa.
TAAS jokin Jenkki-systeemi.
"Amerikka on evankelioinnin keskus"
"Nikean kirkolliskokous v 311 jKr (peräti olemattoman heikko historiantuntemus näköjään)
Opettavat ristiinnaulitsemispäiväksi KESKIVIIKKOA ja haudasta nousemisen päiväksi LAUANTAITA.
- nuo vaan sattui silmääni -
Ompi poijilla jäänyt Raamatun tutkiminen vähälle.
Tästä pitääpikin laittaa tänne omalla aiheella alotus.tuossa edellä annetussa linkissä väitetään mm seuraavaa;
-"Jeesusta ei ristiinnaulittu perjantaina vaan keskiviikkona
-Hän nousi kuolleista lauantai iltana
-Koska Jeesus nousi ylös sapattina (lauantaina) ei ole mitään syytä viettää "Herran päivää" ( eli sununtaita)
- ei ole mitään ratkaisevan selkeitä raamatunkohtia jotka osoittasivat muuta"
Koska tuota oppia "ristiinaulitsemiNEN tappahtui keskiviikkona" on nettikeskusteluissa leviTetty aikaisemminkin niin alotampa asiasta tänne uuden aiheen nimeltä:
RISTIINNAULITSEMISPÄIVÄ
- Hakeutuisit hoitoon!
Hakeutuisit hoitoon!
Tai alkaisit lukea Tolkienin satuja noitten satujen perään.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733