Kysytäänpäs täältä, jospa joku osaisi kertoa, mitä ruotsalaisia heimoja on. Siis samaan tapaan, kuin Suomessa on hämäläiset, savolaiset jne., niin mitä on Ruotsissa? Tiedän ainakin "helsingit", eli helsinget, joiden mukaan Helsinkikin on nimensä saanut (siirtolaisia Hälsingelandista). Ilmeisesti svealaiset ja gööttalaiset ovat myös heimoja? Millähän hakusanoilla netistä löytyisi lisää tietoa?
Ruotsin heimot
12
969
Vastaukset
- Semjon_Kotko
...olivat Ruotsin raja-maakunnan, Hälsinginglandin asukkaita. Nimitys tulee Merenkurkun eli Pohjanlahden kapeahkon salmen mukaan.
Hälsingborg on Tanskan ja Ruotsin välisen salmen rannalla, ja Vantaan koski "Hälsinge-fors" oli vesiliikenteen haittana nimetty samalla periaatteella. Kapeikko.
Ruotsin heimoja:
Skoonelaiset, oikeastaan tanskalaisia,
göötit ja
svealaiset.
Gotlantilaiset eivät olleet ruotsalaisia, vaan saari liitettyyn Svea-rikeen vasta myöhemmin.
Göötit eivät saaneet nimitystään siitä, että kun svealainen näki läjän polulla (keskellä), hän sanoi: "Kas, jöötti. Täällä on käynyt göötti?"
Svea tulee sanasta svin, schwein, eli sika. Sika oli pyhä eläin, ja arvostettu.
Tacitus mainitsee sikamaiset 'svionit', jotka kuvauksen perusteella asuivat Ruotsissa.
Ei ole svionien epäsiistien tapojen syytä, ettei sikaa arvostettu Lähi-Idässä, vaan se johtuu muusta.
Svionien jumalatar Freya ratsasti sialla. Nykyisellä kuningattarella on Kalle-Kustaa.
Sika-ruotsalaiset ovat olleet suomalaisille aina läheisiä. Heidän hallitsijoidensakin nimet on täällä yleensä suomennettu: Kustaa Vaasta, jne..'
Sika-valtakunnan alamaisina suomalaiset joutuivat sotiin, mm. Pommeriin. Seiltä toimme tänne perunan. Kuten jokainen possujen kotikasvattaja tietää, possut tykkäävät perunasta.
Suomenruotsalaisten keskuudessa käytetään yhä melko yleisesti kutsumanimiä "Putte" ja "Pelle".- Österland
provoo, olisiko pelle = vaka vanha ja putte = jutila?
- Vaka Vanha
Hyvä, tämä kertoo kaiken ...
- Vaka Vanha
Österland kirjoitti:
provoo, olisiko pelle = vaka vanha ja putte = jutila?
Pelle ja minä olen Väinämöinen Suomalaisuuden Liitosta ja minulla on useita jalkavaimoja.
- Joukahainen
Vaka Vanha kirjoitti:
Hyvä, tämä kertoo kaiken ...
suohon ja kerro kerro lisää...
- Vaka Vanha
Joukahainen kirjoitti:
laulaa lirahutan historian itäiseksi!
Laulan euroopat suohon ja skandinavian keitän pontikaksi!
Mie oon Vänskä ja mie oon suurherra tiellä korvessa ja mie saan kaikki emännät... - Itämaa
Vaka Vanha kirjoitti:
Pelle ja minä olen Väinämöinen Suomalaisuuden Liitosta ja minulla on useita jalkavaimoja.
Mannerheim oli se ensimmäinen Putte, joka teki Suomen.
Sitä ennen Suomea ei ollut olemassa, eikä Suomalaisia. - Itämaa
Joukahainen kirjoitti:
Mannerheim teki Suomen.
Mannerheim ja Ruotsalaiset taistelivat Venäläisiä vastaan ja Mannerheim voitti. - JSS
Itämaa kirjoitti:
Mannerheim oli se ensimmäinen Putte, joka teki Suomen.
Sitä ennen Suomea ei ollut olemassa, eikä Suomalaisia.Vaikka et (väärin) laskisikaan Suomen heimoja suomalaisiksi, kansallisuusaate heräsi muutenkin jo 1800-luvulla, kauan ennen vuotta 1918. Eihän Suomea olisi edes julistettu itsenäiseksi, jos Suomea tai suomalaisia ei olisi ollut.
En kuitenkaan odota sinun ymmärtävän, kun on lusikalla annettu... - JSS
Itämaa kirjoitti:
Mannerheim teki Suomen.
Mannerheim ja Ruotsalaiset taistelivat Venäläisiä vastaan ja Mannerheim voitti.Tässä sinulle: Ruotsi ei valtiona ole ikinä tehnyt mitään itsenäisen Suomen hyväksi.
- poro
Itämaa kirjoitti:
Mannerheim teki Suomen.
Mannerheim ja Ruotsalaiset taistelivat Venäläisiä vastaan ja Mannerheim voitti.Missä ne Mannerheim ja ruotsalaiset taistelivat venäläisiä vastaan? Ainakin 1918 suomalaiset taistelivat suomalaisia vastaan ja 1939-1944 suomalaiset venäläisiä vastaan, samaan aikaan kun ruotsalaiset katselivat muualle ja suomenruotsalaiset valmistautuivat lähinnä lähtemään venepakolaisiksi.
- Österland
Ruåtsin heimot on seuraavat etelästäpäin lueteltuna, Orankit, Gorillat, Simpanssit ja Paviaanit.
Loput on apinoita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181260
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232