Fretin ostajalle ja myös muille

näätyli

1. Te jotka olette ostamassa pentufrettiä ja jos YHTÄÄN olette perehtyneet fretteihin, niiden poikimisaikahan on keväällä/ kesällä.

2. Jos haluat ihan pennun tai vaikka isommankin, kannattaa ottaa yhteyttä kavattajiin joita löytyy mm. osoittesta www.fretti.net

3.Jos olet ottamassa frettiä, etsi tietoa paljon ja tarpeeksi!! Edellä mainitussa osoitteessa on erittäin paljon OIKEAA tietoa freteistä. Sielläkin on keskustelupalstoja missä voi kysyä (asiantuntijoilta)mitä mieleen juolahtaa. Tämä 24 foorumi ei missään nimessä ole luotettava. Täällä käy paljon ihmisiä, jotka eivät tiedä freteistä mitään ja siksi tietämättömät saavat väärää tietoa.

4. Jos/ kun otat fretin ei raha saa olla pääasia. Minä en ole kuullut että kukaan olisi saanut frettiä (ainakaan) pentua 200€:lla. Häkki maksaa uutena 150-200€ (enemmänkin), fretti itse ainakin pentuna n.250€, leikkaus paikasta riippuen n. 80€ ja jos fretti sairastuu on menot n. 100€:sta jopa tuhansiin euroihin!! Ja tietysti ruoka, hiekka, lelut, herkut jne..

46

3383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viivi76_

      "4. Jos/ kun otat fretin ei raha saa olla pääasia. Minä en ole kuullut että kukaan olisi saanut frettiä (ainakaan) pentua 200€:lla. Häkki maksaa uutena 150-200€ (enemmänkin), fretti itse ainakin pentuna n.250€, leikkaus paikasta riippuen n. 80€ ja jos fretti sairastuu on menot n. 100€:sta jopa tuhansiin euroihin!! Ja tietysti ruoka, hiekka, lelut, herkut jne.."

      itseasiassa suurin osa kasvattajista pyytää fretin pennusta nykyisinkin sen 200e kuten minäkin (riippuu toki kasvattajastakin mutta suurimmat osat jotka tiedän, niin pyytävätte tuon summan.)
      Taitaa olla ainoastaan se yks nimeltä mainitsematon liike joka myy niitä 250€:lla.(mutta sitä paikkaa en suosittele)
      Naaraan leikkuu mulla maksoi n.100€ ja uroksen n.60-70€ ja näitä kannattaa tiedustella siis oman paikkakuntansa eläinlääkäriltä. Unohtamatta muita tulevia kuluja kuten äkilliset eläinlääkärimenot yms. Kuten sanottua kannattaa harkita tarkkaan ennenkuin hankit frettiä, että onko varaa sen tuleviin kuluihinkin. Ja, kun meillä fretti sairastui, niin siihen meni jopa n.500€ mutta siinä ei paljoon rahaa ajateltu vaan sitä itse eläintä.

      • mä vaan

        mä en noista hinnoista nyt oikein tiedä,mut mitä olen katsonut myynti/osto palstoja,niin ihmiset ostais frettejä 100e. tai myis samal hinnal.maksaako tyttö fretit enemmän? :)


      • väittää
        mä vaan kirjoitti:

        mä en noista hinnoista nyt oikein tiedä,mut mitä olen katsonut myynti/osto palstoja,niin ihmiset ostais frettejä 100e. tai myis samal hinnal.maksaako tyttö fretit enemmän? :)

        ettei kukaan myy fretin pentua paljoa alle 200 € ja myös toivon tätä. Vanhempia frettejä saatetaan myydä myös halvemmalla. Sen, joka ei fretistä ole valmis maksamaan yli sataa euroa, ei valttämättä kannata hankkia frettiä ollenakaan.. Siihen tulee niin paljon muitakin kuluja. Kyllä tytöt ja pojat ovat aivan saman hintaisia.


      • viivi_76
        mä vaan kirjoitti:

        mä en noista hinnoista nyt oikein tiedä,mut mitä olen katsonut myynti/osto palstoja,niin ihmiset ostais frettejä 100e. tai myis samal hinnal.maksaako tyttö fretit enemmän? :)

        " mä en noista hinnoista nyt oikein tiedä,mut mitä olen katsonut myynti/osto palstoja,niin ihmiset ostais frettejä 100e. tai myis samal hinnal.maksaako tyttö fretit enemmän? :)"

        itse siis kasvatan frettejä ja meillä tytöt ja pojat on väriin katsomatta sen 200€ kuten tiedän monia muitakin kasvattajia joilla on tämä hintana pennusta ja saa siihen päälle hyvät ohjeet ym. mukaan


      • mä vaan
        viivi_76 kirjoitti:

        " mä en noista hinnoista nyt oikein tiedä,mut mitä olen katsonut myynti/osto palstoja,niin ihmiset ostais frettejä 100e. tai myis samal hinnal.maksaako tyttö fretit enemmän? :)"

        itse siis kasvatan frettejä ja meillä tytöt ja pojat on väriin katsomatta sen 200€ kuten tiedän monia muitakin kasvattajia joilla on tämä hintana pennusta ja saa siihen päälle hyvät ohjeet ym. mukaan

        joo, siis enemmän se mua "naurattikin" ku ihmiset ostais 100. mut kyllähän joku voi myydäkkin siihen hintaan jos haluaa oman rakkaan frettinsä nopeasti hyvään kotiin,jos siis ei ole enää mahdollista pitää sitä. :)


      • Anonyymi
        viivi_76 kirjoitti:

        " mä en noista hinnoista nyt oikein tiedä,mut mitä olen katsonut myynti/osto palstoja,niin ihmiset ostais frettejä 100e. tai myis samal hinnal.maksaako tyttö fretit enemmän? :)"

        itse siis kasvatan frettejä ja meillä tytöt ja pojat on väriin katsomatta sen 200€ kuten tiedän monia muitakin kasvattajia joilla on tämä hintana pennusta ja saa siihen päälle hyvät ohjeet ym. mukaan

        Ai saa ohjeet mikä helpotus tosin kirjotan varmaa kuitenkin vihkoo paljon kaikkee esim frettiliiton sivuilta mut

        Voika hankkia fretin jos on 14-15v kun siis on lukenu ihan sairaasti jonku vuoden ja hommannu jopa kirjan ja kyselly kasvattajilta eli niinku hoidosta sängyn kaivamiseen ja sen estämiseksi

        ??????????????????????????????????????????


    • Kaukomieli

      Onko tietoa liittyykö eläimiin luonteiden erilaisuus perustana astrologia?
      Olisin tiedosta kiitollinen:)

      • höh

        yhtä vähän kuin ihmistenkin persoonallisuuteen. Jos vaikkapa kaksi härän merkeissä syntynyttä otetaan vertailuun, toinen syntyy Suomessa, helsingissä opettaja-lääkäripariskunnan perheeseen ja toinen Zimbabwessa slummiin aidsiin sairastuneen, raiskatun teinitytön poikana, ei ne kaksi henkilöä VOI olla samanlaiset vain siksi, että ovat härkiä. Astrologian logiikan mukaan maapallolla olisi vain 12:n tyyppisiä ihmisiä!


      • ja sinä
        höh kirjoitti:

        yhtä vähän kuin ihmistenkin persoonallisuuteen. Jos vaikkapa kaksi härän merkeissä syntynyttä otetaan vertailuun, toinen syntyy Suomessa, helsingissä opettaja-lääkäripariskunnan perheeseen ja toinen Zimbabwessa slummiin aidsiin sairastuneen, raiskatun teinitytön poikana, ei ne kaksi henkilöä VOI olla samanlaiset vain siksi, että ovat härkiä. Astrologian logiikan mukaan maapallolla olisi vain 12:n tyyppisiä ihmisiä!

        olet sitä 13:sta tyyppiä?:)


    • mie vain tääl

      Meidän fretti, pentuna, oikealta kasvattajalta, maksoi 200€. Häkki, 1m x 1m x 1m maksoi 20e. Ruokiin, hiekkaan, leluihin jne. on mennyt tietenkin rahaa jonkin verran, niitä ei ole laskettu. Ja leikkaus on n. 100€. Että eipä meidän fretti ole tullut kalliiksi, mutta se on miljoonien arvoinen joten koskaan emme voi laittaa siihen lisää rahaa!

      • viivi_76

        kasvattajalta meidänkin otukset on mutta joskus vain käy niin, että tulee jotain odottamatonta ja joutuu laittaan enemmän rahaa otuksiin mutta mitäpä ei tekisi sen eläimensä eteen. Ja toki 8 otusta on ja voi hyvin vaikkakin ruokiin yms. kuluukin hiukkasen enemmän sitä rahaa. :) :D mutta on noi silti niin suloisia ettei niistä kyllä hevin luopuisi.


      • jonsu
        viivi_76 kirjoitti:

        kasvattajalta meidänkin otukset on mutta joskus vain käy niin, että tulee jotain odottamatonta ja joutuu laittaan enemmän rahaa otuksiin mutta mitäpä ei tekisi sen eläimensä eteen. Ja toki 8 otusta on ja voi hyvin vaikkakin ruokiin yms. kuluukin hiukkasen enemmän sitä rahaa. :) :D mutta on noi silti niin suloisia ettei niistä kyllä hevin luopuisi.

        hei!mulla ois vaan sellasta kysyttävää että voiko Fretin ottaa vaikka olisi muille eläimille allerginen..olen kuuluut sellaista.:)


      • Kapistus
        jonsu kirjoitti:

        hei!mulla ois vaan sellasta kysyttävää että voiko Fretin ottaa vaikka olisi muille eläimille allerginen..olen kuuluut sellaista.:)

        Fretti allergisoi siinä missä muutkin eläimet, kuten koirat kissat jne. Tietenkin joillain ihmisillä ei välttämättä tule allergiaa kaikista lajeista tai roduista. Esim. joillekin ihmisille käy villakoira, vaikka olisi pahakin astma, ja toiset reagoi tähän alle minuutissa, toisille sopii fretti ja toisille ei jne.

        Kannattaa kysyä joltain paikalliselta fretin omistajalta, josko voisit käydä katsomassa hänen frettejään. Kannattaa kuitenkin muistaa, että allergia ei aina välttämättä puhkea niin lyhyessä ajassa!


      • neppu_96
        viivi_76 kirjoitti:

        kasvattajalta meidänkin otukset on mutta joskus vain käy niin, että tulee jotain odottamatonta ja joutuu laittaan enemmän rahaa otuksiin mutta mitäpä ei tekisi sen eläimensä eteen. Ja toki 8 otusta on ja voi hyvin vaikkakin ruokiin yms. kuluukin hiukkasen enemmän sitä rahaa. :) :D mutta on noi silti niin suloisia ettei niistä kyllä hevin luopuisi.

        moi siis mä oon hankkimassa frettii nii mistä se kanttis ostaa?


    • fretti fani

      niinpä olen samaa mieltä. onko sinulla fretti?

      • näätyli

        Kyllä omistan itse fretin. Toinen jo... Ja kesällä toivottavasti tulee taas uusi.


    • Ruoka asiaa

      Jos olen hankkimassa frettiä niin mitä muuta se syö kuin kuivamuonaa. Jossain lukee että ruoka ei saa sisältää kalaa ja Koiranruoat eivät sovi freteille sekä ruuan pitää sisältää tauriinia. Maitotuotteista saattaa tulla ripulia. Toivon että joku joka jo itse omistaa fretin kertoisi.

    • ........

      Hyvällä kuivaruoalla pääsee jo pitkälle (esim. Totally Ferret Baby on hyvä) ja voit tehdä eri kuivaruoista oman sekoituksen. Vaihtelua ruokavalioon saa vaikkapa raakaruokinnalla: kanan/hanhen kauloja, broilerin siipiä, broilerin sydämiä tai sisäelinseosta, jänistä, hiiriä, tipuja... Broileria saa myös jauhettuna ja siihen voi lisätä broilerin tai hanhen rasvaa, koska fretithän tarvitsevat suht paljon rasvaa. Pelkkää raakaruokintaa en kuitenkaan suosittele, jos asiaan ei ole perehtynyt riittävästi. Fretille maistuu herkkuina mm. kuivattu kana tai jänis, nutriplus cat (cat versio sisältää tauriinia) ja kananmunan keltuaiset. Kuivatut namit voivat olla koirille tai kissoille tarkoitettuja, mutta kannattaa aina katsoa, että lihapitoisuus on mielellään 100%. Onneksi Suomestakin saa jo freteille tarkoitettuja tuotteita ja itse olen todennut Zooplus-verkkokaupan turvalliseksi paikaksi tilata freteille ruokaa/nameja/leluja.

    • ..

      Meillä on nyt ensimmäinen fretti ja heti alusta asti oli selvää että raakaa ruokaa tullaan syöttämään. Se on yllättävän helppoa kunhan asiaan alkaa perehtyä ajoissa ja osaa fretin ravintovaatimukset(jotka kyllä pitäisi muutenkin osata). Eli meillä menee juuri tuota kanaa/kalkkunaa eri muodoissa ja sen lisäksi hiiriä, tipuja jne...plus tietenkin merilevää, valkosipulia yms. Meidän tytölle ei kylläkään edes kuivaruoka kelvannut, kun sitä kasvattajalta mukaan saatiin:))

    • 432532

      Nyt ne häkit roskiin. Sama asia kuin pitäisitte kissaa häkissä, hävetkää.
      En ikimaailmassa laita frettejäni häkkiin, enkä ikimaailmassa ostaisi lemmikkiä, jota en voi ilman häkkiä pitää.
      Nimimerkki "mie vaan tääl" kertoo pitävänsä frettiä metri x metri häkissä, ja se on teille ok? Se on laitonta. Fretin häkin lailliset minimimitat ovat 1m x 1.6m.
      Miettikääpä miten pienessä tilassa ihminen joutuisi olemaan jos hän olisi SUHTEESSA saman kokoisessa häkissä?

    • Kaste-fretti meillä

      Frettiä voi pitää häkissä, jos sen antaa olla vapaana, mutta riittävän iso häkki pitää olla.

      • Aada Edellinen

        Itse meidän freteillä ei häkkiä ole, mutta frettiturvalliseksi sisustettu oma huone kyllä, ja vapaastikin ne saavat talossa liikkua.


    • 432532

      "Frettiä voi pitää häkissä, jos sen antaa olla vapaana, mutta riittävän iso häkki pitää olla. "

      Koitatko nyt sanoa, että frettisi on välillä häkissä ja välillä irti vai että sillä on häkki, jossa se ei ole suljettuna. Jälkimmäinen vaihtoehto on pelkästään järkevä. Ensimmäinen typerä. Ei kissaakaan pidetä "välillä" häkissä. Sisustakaa se koti frettiturvalliseksi ja hankkikaa hirviöitä vasta sitten.

      • Heips!

        Minusta ei ole lainkaan typerää että fretille on oma turvallinen nukkumapaikka sillä aikaa kun itse on poissa.
        Fretti kuitenkin nukkuu niin paljon, ja oppii nopeasti siihen että ollaan hereillä silloin kun perhe on kotona.
        Toki häkin pitää olla tarpeeksi tilava, vessa, ruokaa ja vettä ja jotain pientä virikettä, mutta ei se fretti siihen kuole jos on työpäivän ajan häkissä, ja yöllä kun nukutaan.
        Löytyyhän niitäkin kun laittavat kissan/koiran kylppäriin työpäivän ajaksi, varsinkin pennun että kakkaa ym siivottavaa ei olisi niin paljon.
        Jos minun nyt olisi pakko muuttaa esim yksiöön, niin olisi kyllä pakko hankkia riiviöille häkin, koksa esim nukkumisesta ei tulisi mitään jos olisivat yöllä vapaina.
        Nyt onneksi asutaan kolmiossa, joten heillä on oma huone.


      • 432532
        Heips! kirjoitti:

        Minusta ei ole lainkaan typerää että fretille on oma turvallinen nukkumapaikka sillä aikaa kun itse on poissa.
        Fretti kuitenkin nukkuu niin paljon, ja oppii nopeasti siihen että ollaan hereillä silloin kun perhe on kotona.
        Toki häkin pitää olla tarpeeksi tilava, vessa, ruokaa ja vettä ja jotain pientä virikettä, mutta ei se fretti siihen kuole jos on työpäivän ajan häkissä, ja yöllä kun nukutaan.
        Löytyyhän niitäkin kun laittavat kissan/koiran kylppäriin työpäivän ajaksi, varsinkin pennun että kakkaa ym siivottavaa ei olisi niin paljon.
        Jos minun nyt olisi pakko muuttaa esim yksiöön, niin olisi kyllä pakko hankkia riiviöille häkin, koksa esim nukkumisesta ei tulisi mitään jos olisivat yöllä vapaina.
        Nyt onneksi asutaan kolmiossa, joten heillä on oma huone.

        Fretille voi myös rajata alueen, jolloin alue on paljon isompi kuin häkissä.
        Rajausaidat ovat siirreltäviä, joten ne voi kerätä työpäivän/koulun/yön jälkeen pois. Jos saat fretille vessan kokoisen häkin niin hyvä se, mielenkiinnolla katsoisin kuvia joissa sinulla on vessan kokoinen häkki yksiössä.

        Totta, fretti ei kuole häkissä. Ei kissakaan kuole vaikka pitäisit sitä metri kertaa metri lasikuutiossa koko elämänsä, jos annat sille ruokaa ja muuta hoitoa.
        Se tylsistyykö, masentuuko, onko eläin onnellinen ja tuleeko siitä raivohullu on taas eri asia.

        Fretti nukkuu paljon, mutta et voi tietää nukkuuko se poissa olosi aikana vai hakkaako se raivoissaan häkin kaltereita. Jännää että sanot miten fretin voi laittaa yöksi/työpäiväksi häkkiin, sehän nukkuu, mutta sitten sanot ettei omasta nukkumisestasi tulisi mitään jos fretti olisi samassa huoneessa. Kuorsaako frettisi niin kovasti vai mikä siinä on, ettet voi nukkua? Luuletko voivasi nukkua jos laitat fretin häkkiin ja se vetää kalterisooloa koko yön?
        Jännää miten meidän hirviöt ovat silti hengissä vaikka ovat koko elämänsä olleet irti asunnossamme. Tuhotkin ovat paljon vähäisempiä kuin ihmisillä jotka pitävät frettejään häkissä.

        Mielestäni mikään eläin ei kuulu häkkiin. Ei hiiri, marsu, koira tai fretti. Onko pakko ottaa sellainen lemmikki joka pitää laittaa häkkiin?


      • Heips!
        432532 kirjoitti:

        Fretille voi myös rajata alueen, jolloin alue on paljon isompi kuin häkissä.
        Rajausaidat ovat siirreltäviä, joten ne voi kerätä työpäivän/koulun/yön jälkeen pois. Jos saat fretille vessan kokoisen häkin niin hyvä se, mielenkiinnolla katsoisin kuvia joissa sinulla on vessan kokoinen häkki yksiössä.

        Totta, fretti ei kuole häkissä. Ei kissakaan kuole vaikka pitäisit sitä metri kertaa metri lasikuutiossa koko elämänsä, jos annat sille ruokaa ja muuta hoitoa.
        Se tylsistyykö, masentuuko, onko eläin onnellinen ja tuleeko siitä raivohullu on taas eri asia.

        Fretti nukkuu paljon, mutta et voi tietää nukkuuko se poissa olosi aikana vai hakkaako se raivoissaan häkin kaltereita. Jännää että sanot miten fretin voi laittaa yöksi/työpäiväksi häkkiin, sehän nukkuu, mutta sitten sanot ettei omasta nukkumisestasi tulisi mitään jos fretti olisi samassa huoneessa. Kuorsaako frettisi niin kovasti vai mikä siinä on, ettet voi nukkua? Luuletko voivasi nukkua jos laitat fretin häkkiin ja se vetää kalterisooloa koko yön?
        Jännää miten meidän hirviöt ovat silti hengissä vaikka ovat koko elämänsä olleet irti asunnossamme. Tuhotkin ovat paljon vähäisempiä kuin ihmisillä jotka pitävät frettejään häkissä.

        Mielestäni mikään eläin ei kuulu häkkiin. Ei hiiri, marsu, koira tai fretti. Onko pakko ottaa sellainen lemmikki joka pitää laittaa häkkiin?

        Tarkoitin että fretti häkissä (riittävän isossa) vastaa sitä että kissa/koira on vessassa.
        Oletko huomannut että fretti on hiukan pienempi kuin kissa tai koira?

        En tarkoita että ostetaan pieni häkki jossa fretti hädintuskin mahtuu kääntymään, ja pidetään frettiä siellä suurimman osan vuorokaudesta.

        Omia näätiä en voisi pitää vapaana kun haluan nukkua, koska ikävää kyllä en voi tyttööni luottaa.
        Olen minä muuttaman kerran nukahtanut sohvalle, ja herännyt siihen että on hampaat kiinni nenässä, tai korvassa.

        Anteeksi nyt vain, mutta minä todella uskon että fretillä ei ole väliä että nukkuuko se häkissä, vai vapaana.

        Jos sanotaan vaikka että on töissä 8-16, niin herää vaikkapa kuudelta, päästää fretit leikkimään, leikittää kun syö aamupalan, ja laittaa fretit häkkiin kun lähtee.
        Kun koitutuu, päästää fretit häkistä, ja sitten kun menee nukkumaan, laittaa fretit häkkiin nukkumaan.

        Tiedät varmaan että fretti voi talvella nukkua jopa 20h/vrk?
        Joten jos sen kanssa leikkii aktiivisesti sen ajan mitä on kotona, voi suht hyvin mielin pitää työpäivän ja yön häkissä.

        Miksi fretti vetäisi kalterisooloa läpi yön, jos se on tyytyväinen ja väsynyt?

        Ja kyllähän sen huomaisi aika äkkiä häkin ulkonäöstä että paljonko sitä häkkiä rääkätään päivällä.


      • 432532
        Heips! kirjoitti:

        Tarkoitin että fretti häkissä (riittävän isossa) vastaa sitä että kissa/koira on vessassa.
        Oletko huomannut että fretti on hiukan pienempi kuin kissa tai koira?

        En tarkoita että ostetaan pieni häkki jossa fretti hädintuskin mahtuu kääntymään, ja pidetään frettiä siellä suurimman osan vuorokaudesta.

        Omia näätiä en voisi pitää vapaana kun haluan nukkua, koska ikävää kyllä en voi tyttööni luottaa.
        Olen minä muuttaman kerran nukahtanut sohvalle, ja herännyt siihen että on hampaat kiinni nenässä, tai korvassa.

        Anteeksi nyt vain, mutta minä todella uskon että fretillä ei ole väliä että nukkuuko se häkissä, vai vapaana.

        Jos sanotaan vaikka että on töissä 8-16, niin herää vaikkapa kuudelta, päästää fretit leikkimään, leikittää kun syö aamupalan, ja laittaa fretit häkkiin kun lähtee.
        Kun koitutuu, päästää fretit häkistä, ja sitten kun menee nukkumaan, laittaa fretit häkkiin nukkumaan.

        Tiedät varmaan että fretti voi talvella nukkua jopa 20h/vrk?
        Joten jos sen kanssa leikkii aktiivisesti sen ajan mitä on kotona, voi suht hyvin mielin pitää työpäivän ja yön häkissä.

        Miksi fretti vetäisi kalterisooloa läpi yön, jos se on tyytyväinen ja väsynyt?

        Ja kyllähän sen huomaisi aika äkkiä häkin ulkonäöstä että paljonko sitä häkkiä rääkätään päivällä.

        Ainiin tämä unohtui.

        "En tarkoita että ostetaan pieni häkki jossa fretti hädintuskin mahtuu kääntymään, ja pidetään frettiä siellä suurimman osan vuorokaudesta."

        "Suurin osa vuorokaudesta". Hmm. Sinustako tuo oma touhusi ei ole kuvaamaasi käytöstä? Oletetaan että nukkuisit aina 7h yössä. Heräät kuudelta leikittämään frettiä. Syöt siinä samalla (eli leikität sitä todellisuudessa nakkelemalla lelua satunnaisesti huoneen toiseen päähän, mikäli lehden lukemiseltasi ehdit) ja lähdet töihin. Matkaan menee noin puolituntia, työt alkaa klo 8:00 ja lopuu 16:00 Fretit ovat olleet yksin 15 ja puoli tuntia. Ne ovat saaneet jakamatonta huomiotasi noin puoli minuuttia. (Päästit ne häkistä ja nakkasit lelua pari kertaa, muuhun sinulla ei ollut aikaa sillä sinulla oli 1,5h aikaa nousta, peseytyä, pukeutua, laittautua, syödä ja juosta autolle/pyörälle/bussiin/lentokoneeseen/sukellusveneeseen.) Matkaan menee taas se puoli tuntia. Tulet väsyneenä kotiin, siellä odottaa malttamattomat ja tylsistyneet fretit. Sinä käyt huutamassa Suomi24ssä ja päivittämässä facebookkiin miten ihana ihminen olet (0.5h), teet ruokaa ja syöt (1h) valmistelet seuraavaa työpäivääsi (0.5h), mahdollisesti harrastat jotain (lenkkeilyä, pyöräilyä, piirtämistä, itkemistä 1h), ruokit fretit ne syövät ja menevät ruokalevolle (0.5h kello on jo 8 iltapäivällä)
        Fretit heräävät ja vaativat huomiotasi, mutta sinulla on Täydelliset naiset ikävästi kesken. Katsot ne loppuun ja leikität frettejäsi tunnin ja kas, kello on 10 ja sinun täytyy mennä hammaspesulle ja petiin. "Hyvää yötä frettimussukat, nyt mennäänkin häkkiin juuri kun olette virkeimmillään ja haluaisitte lisää huomiota. Vitsi että mama rakastaa teitä. Huomenna taas touhutaan kovasti."


      • 432532
        432532 kirjoitti:

        Ainiin tämä unohtui.

        "En tarkoita että ostetaan pieni häkki jossa fretti hädintuskin mahtuu kääntymään, ja pidetään frettiä siellä suurimman osan vuorokaudesta."

        "Suurin osa vuorokaudesta". Hmm. Sinustako tuo oma touhusi ei ole kuvaamaasi käytöstä? Oletetaan että nukkuisit aina 7h yössä. Heräät kuudelta leikittämään frettiä. Syöt siinä samalla (eli leikität sitä todellisuudessa nakkelemalla lelua satunnaisesti huoneen toiseen päähän, mikäli lehden lukemiseltasi ehdit) ja lähdet töihin. Matkaan menee noin puolituntia, työt alkaa klo 8:00 ja lopuu 16:00 Fretit ovat olleet yksin 15 ja puoli tuntia. Ne ovat saaneet jakamatonta huomiotasi noin puoli minuuttia. (Päästit ne häkistä ja nakkasit lelua pari kertaa, muuhun sinulla ei ollut aikaa sillä sinulla oli 1,5h aikaa nousta, peseytyä, pukeutua, laittautua, syödä ja juosta autolle/pyörälle/bussiin/lentokoneeseen/sukellusveneeseen.) Matkaan menee taas se puoli tuntia. Tulet väsyneenä kotiin, siellä odottaa malttamattomat ja tylsistyneet fretit. Sinä käyt huutamassa Suomi24ssä ja päivittämässä facebookkiin miten ihana ihminen olet (0.5h), teet ruokaa ja syöt (1h) valmistelet seuraavaa työpäivääsi (0.5h), mahdollisesti harrastat jotain (lenkkeilyä, pyöräilyä, piirtämistä, itkemistä 1h), ruokit fretit ne syövät ja menevät ruokalevolle (0.5h kello on jo 8 iltapäivällä)
        Fretit heräävät ja vaativat huomiotasi, mutta sinulla on Täydelliset naiset ikävästi kesken. Katsot ne loppuun ja leikität frettejäsi tunnin ja kas, kello on 10 ja sinun täytyy mennä hammaspesulle ja petiin. "Hyvää yötä frettimussukat, nyt mennäänkin häkkiin juuri kun olette virkeimmillään ja haluaisitte lisää huomiota. Vitsi että mama rakastaa teitä. Huomenna taas touhutaan kovasti."

        Oho. Olen niin vittuuntunut että oikea aihe unohtui. Tarkoitus oli siis kommentoida tuota "pidetään frettiä siellä suurimman osan vuorokaudesta"-lausetta, että eikö sinun mielestäsi sitä ole jos pidät frettiä häkissä 15 ja puoli tuntia?
        Vuorokauteenhan jää tällöin 8 ja puoli tuntia. Kyllä minusta vähän tuntuu että tuo 15h on se suurempi osa vuorokaudesta.

        Ja niin, pidä sinä frettiäsi miten tahdot, harmittaa vain eläinparka joka on hommattu mutta josta ei pidetä kuitenkaan huolta. Mutta vaikka pidät frettiäsi noin niin älä nyt helvetissä tule pätemään jonnekkin Suomi24 sivuille miten "ihanaa on pitää frettiä häkissä, tosi käytännöllistä ja viisasta ja moraalisesti oikein. Suosittelen ehdottomasti kaikille jotka myöskin haluavat frettinsä kanssa samoja ongelmia kuin minulla. Lähinnä sitä puremista ja luottamuksen puutetta. Vitsi että tää maman mussukka on kyllä niin ihana koriste ja on tosi kätevää kun voi päästää sen fretin irti ihan just sillon kun itestä tuntuu, sieltä häkistä käsin eti tarvi sitä puremistakaan sitten pelätä niin frettiä ei edes tarvi kouluttaa."
        Tosi kiva.


      • Anonyymi

        Sä vaan haukut kaikkia jotka puhuu asiaa mut fretti EI ole kissa ja fretillä on omat tarpeensa jos on mahdollisuus frettien omaan huoneeseen ja suur sisustukseen niin se on kyllä hyvä mutta eri asia jos ei ole.

        Siinä tapauksessa häkki on hyvä ratkaisu kunhan se on suuri eikä 1m x1mx1m vaan isompi. Ja aina kun ovat hereillä niin vapaana asunnossa.


    • 432532

      "Oletko huomannut että fretti on hiukan pienempi kuin kissa tai koira?"
      Naurettava vertaus. Oletko huomannut että lapsi on pienimpi kuin aikuinen ihminen. Siksi se tarvii vähemmän tilaa ja tekemistä. Niinkö?
      Fretti on hemmetin aktiivinen eläin. Sinun fretistäsi en tiedä, kuullostaa luonnonoikulta. Koirathan ne on niitä jotka lähinnä makoilevat kotona ja järsivät luita. Fretit nukkuu vähän aikaa, riehuvat, nukkuvat taas ja riehuvat taas. Ei ne nuku 20h putkeen vaan ne nukkuu 12h jonka jälkeen riehuvat ja nukkuvat vuorotellen.

      Harmillista ettet voi luottaa frettiisi. Onneksi meillä ei ole näin. Kasvatus auttaisi häkittömän elämän toteuttamisessa. En vain käsitä miksi oikein suosittelet häkkiä muille, jos itselläsi vain ei ole asiat kunnossa ja siksi pidät lemmikkejäsi häkissä. Oletko miettinyt, että ehkä puremisen syynä on juuri se häkki? Pidin joskus frettejä yhdessä huoneessa vaarojen pelossa. Huomasin pian, että yhteen huoneeseen sulkemisesta on paljon enemmän haittaa ja vaaraa kuin vapaana temmeltämisestä. Ollessaan suljettuna fretit pissivät vihaisina lattialle, purivat seinää, repivät lattiamaton ylös ja levittivät kakkalaatikon. Nyt kun pidetään niitä vapaana, ne eivät ole tuhonneet yksinkertaisesti mitään.

      Jos tuo yöpureminen on se syy, miksi pidät frettiä häkissä, niin miksi hemmetissä sen pitää olla työpäivänkin ajan häkissä?
      Sinun häkkisi on melko huono laatuinen jos siitä "äkkiä näkee ulkonäöstä", jos sitä rääkätään. Puutako se sinun häkki on vai ämpärimuovia?

      Pistäppä ihan oikeasti web-kamera kuvaamaan frettisi touhuja yö&työpäivä, niin näet miten se pyrkii häkistä ulos.

      • Heips!

        Kivaa että onnistuin sinua vituttamaan niin paljon.

        Lue oikein tarkasti tekstejäni läpi.
        Näytä minulle missä olen sanonut että minulla on fretti häkissä?

        Minulla on ollut frettejä vuodesta 2004. Frettini ovat olleet koko kämpässä vapaina, ainoastaan minun makkariin ollut pääsy kielletty.

        Freteilläni on nykyään oma huone, koska sain lapsen.

        Tiedän että frettini ovat vilkkaimmillaan kun olen läsnä.

        Aamutoimistani et tiedä mitään, puen, harjaan hampaat ja se on siinä, max 20min=)

        jne jne jne....


      • Heips!

        Jatkan kuitenkin vielä vähän...

        Tyttöni kanssa ei ole muuten luottamusongelmaa, pureminen on hänen tapansa herättää minua.
        En ole onnistunut opettamaan puhumaan vielä=)

        Ja tunnen muuten ihmisiä jotka pitävät frettiään vapaana, ja silti on niin paha "luottamusongelma" että eivät päästä näätään naamansa lähelle, koska eivät halua että se nappaa nenästä kiinni.

        On todella hienoa että sinulla on niin kiltti ja hyvinkoulutettu näätä että se voi nukua kanssasi samassa huoneessa, myönnän että olen ehkä hiukan kateellinen jopa, mutta tämä ei ole meillä kumpaankaan tytön kanssa onnistunut.

        On todella helppoa avatua tuntemattomille netissä.

        Olen aika huvittunut sinun satuilustasi elämästäni ja tottumuksistani.

        Voit haukkua pystyyn ja raivoa ja kirjoittaa mitä lystätä, mutta olen edelleen sitä mieltä että suhteellisen hyvällä omallatunnolla voi pitää frettiään RIITTÄVÄN ISOSSA häkissä silloin kun ei itse ole läsnä, kunhan sen "korvaa" rittävällä määrällä aktiivista yhdessäoloa ja leikkimitsä.

        Kaksiossani varsinkin talviaikaan frettejäni ei paljon näkynyt päivisin, vaikka olinkin kotona. (Viikonloput esim)
        Syömään, rapsuttamaan, vessaan ja takaisin nukkumaan, illalla sitten leikittiin enemmän, yöllä kuuli että satunnaisesti jotain melusivat.

        Meillä ainakin näädät oppi milloin "kannattaa" olla hereillä.

        Jos liikaa riehuu yksinään, ei jaksa sitten ihmisen kanssa=)

        Oletko seurannut fretin käyttäytymistä esim näyttelyissä?
        Kun joutuvat suht pitkän päivän olemaan häkissä?

        Hassua, mutta fretit tosiaan nukkuvat suurimman osan koko tapahtumasta!


    • 432532

      Kannattaisikohan sinun mainita teksteissäsi nämä seikat?
      Ei ole mitenkään epätavallista, että ihmiset pitää frettejä onnettoman pienissä häkeissä ja jopa terraarioissa. Sinä vain ruokit tätä idiotiaa huutelemalla Suomi24ssä että kyllä frettiä voi häkissä pitää. Jos sinun todella on pakko lietsoa tätä häkkielämää edelleen, niin voisitko jatkossa vääntää idiooteillekkin rautalangasta, että sen häkin on oikeasti oltava vessan kokoinen ja sitä elukkaa ei TODELLAKAAN saa pitää siellä sen enempää kuin on täysin pakko ja sen lemmikin kanssa TÄYTYY touhuta sitten koko päivä kompensoidakseen häkkielämää. En halua edes kuvitella kuinka moni typerä fretinomistaja nyt tämänkin takia ostaa lemmikilleen häkin. 'Tää vaan on niin paljon helpompaa. Tää on sille vaan hyväksi, näin se on turvassa. Voin ite päättää millon touhuan fretin kanssa kun se on muun ajan häkissä, tosi helppoo ja ihanaa. Minun miellyttämiseksihän ne eläimet elävät'

      Saat se sinäkin jankuttaa miten sinusta voi 'SUHTEELLISEN hyvällä omallatunnolla pitää frettejä häkissä', se ei muuta minun ajatustani siitä, että on typerää hankkia lemmikki jota on pakko pitää häkissä.

      Jos tuo minun veikkaukseni päivästäsi meni täysin metsään niin kerroppa sitten oma versiosi? Jännää, että aluksi puolustat häkkielämää tuolla "suurin osa vuorokaudesta" lausahduksella, mutta nyt et sano siitä sanaakaan..

      Vaikka sinulla olisi ollut frettejä läpi elämän, se ei sano sitä että pidät niitä parhaalla mahdollisella tavalla. Voihan olla että olet pitänyt frettejä häkissä 24/7 lähtien vuodesta 2004, onko tämä sitten joku saavutus?
      Voi että naurattaa taas kun luin tuon ensimmäisen viestisi. "Löytyyhän niitäkin kun laittavat kissan/koiran kylppäriin työpäivän ajaksi" Ihan niinkuin jonkun muun idioottimaisuus olisi lupa toisille käyttäytyä typerästi. "Lehessä oli just että yks tyyppi tappo toisen, niin hei kai mä nyt voin ryöstää sen kioskin. Eihän se NIIIN paha oo"
      "Ei se fretti siihen kuole jos on työpäivän ajan häkissä". Sekö on sinulle se merkityksellisin asia. Että fretti-raato pysyy hengissä. Onnellisuudella tai elämänlaadulla ei ole mitään väliä? Kaikki lemmikit häkkiin vaan, kyllä ne hei hengissä pysyy kun annatte ruokaa ja vettä.

      Tsemppiä kasvatukseen, ehkä saat vielä kasvatettua luotettavan fretin kun hajottelet toiset 7 vuotta. : )

    • Heips!

      Mitä sinä yrität kompensoida tällä kirjoituksella?

      Podet huonoa omaatuntoa kenties siitä että vaikka sinulla on fretit vapaana 24/7, et silti vietä niitten kanssa todellista aikaa?
      Ne pyörivät jaloissasi ja ovat vapaita tekemään mitä haluavat, ja sinä pääset helpolla koska ei tarvitse erikseen viihdyttää, riittää kun olet samassa huoneessa ja he ovat vapaina?

      Fretit ovat kämpässä vapaina, niin voit vapaasti käydä harrastuksissa, ryypäämässä, kavereitten luona, koska freteilläsi on kotona paljon tilaa koska eivät ole häkissä?

      Tietääkseni olen koko ajan puhunut RIITTÄVÄN ISOSTA häkistä, ja tosiaan siitä että niitten kanssa sitten todellakin ollaan.

      Jos niitten kanssa ei jaksa olla, ei auta vaikka heillä olisi kartano käytössään.

      Jos se tuottaa sinulle tyydytystä, voit olettaa mitä tahansa.

      Onko sinulla pahaa olla jostain?
      Pakko päteä netissä ja aukoa päätä tuntemattomille niin tuntuu hetken ajan paremmalta?

      Joo, valitsin väärän sanan kun sanoin että tyttööni ei voi luottaa.
      En vain ole saanut opetettua että ei saa herättää puremalla.

      Aika hyvin osasit kirjoittaa miten aamut sujuu, ehkä koska sun aamut menee juuri niin?
      Fretti vilisee jaloissa, rapsuttelet hajamielisesti puolessa unessa ennenkuin lähdet ovesta ulos, tulet kotiin katsomaan telkkaa etkä jaksa fretistäsi hirveestä välittää, mutta ei se haittaa kun on sillä ollut paljon tilaa päivän aikana.

      En jaksa puolustaa lausetta "suurin osa vuorokaudesta2 enää, kun en jaksa selittää rautalangasta.
      Fretti nukkuu kyllä todellakin suurimman osan siitä ajasta.
      Jos fretillä ei ole tekemistä, se nukkuu.
      Se ei haittaa että se nukkuu yöllä/työpäivän kunhan sen kanssa leikkii aktiivisesti kun on kotona.

      Ei minullakaan ole väliä nukunko huoneessani ovi kiinni, vai ovi auki silloin kun nukun.

    • 432532

      Podet huonoa omaatuntoa kenties siitä että vaikka sinulla on fretit vapaana 24/7, et silti vietä niitten kanssa todellista aikaa?
      Ne pyörivät jaloissasi ja ovat vapaita tekemään mitä haluavat, ja sinä pääset helpolla koska ei tarvitse erikseen viihdyttää, riittää kun olet samassa huoneessa ja he ovat vapaina?

      Fretit ovat kämpässä vapaina, niin voit vapaasti käydä harrastuksissa, ryypäämässä, kavereitten luona, koska freteilläsi on kotona paljon tilaa koska eivät ole häkissä?

      Lähinnä yritän selittää sinulle, että et huutelisi joka suuntaan miten on hienoa pitää frettiä häkissä, koska niin ei ole.

      Olen onnellinen ettei minun tarvitse potea huonoa omaatuntoa yhtään mistään. Fretit ovat vapaina 24/7, olen aamupäivän koulussa, jona aikana mieheni touhuaa frettien kanssa, illalla ukolla on töitä, jolloin minä olen frettien käytettävissä. Hirviöt voivat hakea huomiota aina kuin niistä siltä tuntuu ja sen ne myös tekevät. Ne ovat myös mukana joka asiassa, ruoanlaiton yhteydessä pitää käydä haistelemassa keittoa, siivouksen aikana roikutaan luudussa, imuroidessa tapetaan imuria ja pyykätessä myllätään likaisia vaatteita. Ehkä minun ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa, kun otukset ovat kaikessa mukana.
      Valitettavasti minulla ei ole aikaa ryypätä joka viikonloppu, mutta onneksi meillä on muuta puuhaa. Kun on arkipäivät koulussa niin viikonloppuna on ihan kivaa rentoutua ja käydä vaikka näätien kanssa näätäystäviä moikkaamassa.

      On aika kummalllista että sinun mielestäsi on typerää päänaukomista, kun koetan puolustaa viattomia eläimiä, etteivät ne joutuisi kaltoin kohdelluiksi. Tiedät vallan hyvin itsekkin, että liian monessa kodissa frettiä kohdellaan kuin hamsteria. Mutta ilmeisesti sinä sen hyväksyt, eläinkauppamyynti ja pentutehtailukin on varmaan ihan ok. Mitä vikaa siinä eläinkaupassa nyt olisi, kyllähän se fretti siellä häkissä pärjää.

      Myönnän että meidän aamut menee aikalailla kuvailemallasi tavalla, eli rapsuttelen hirviöitä hajamielisesti puoliunessa ennen kuin painelen pihalle, mutta siitäkään minun ei onneksi tarvitse murhetia. Fretit valvovat kohtuu myöhään, kun ukko on niiden seurana pitempään hereillä. Kun minä nousen, hirviöt korkeintaan mönkivät kakalle ja sanomaan heipat, sitten ne kipittävät takaisin mökkiinsä unille.

      Nyt frettisi nukkuu suurimman osan poissaolostasi, aikaisemminhan se nukkui jatkuvasti. Näin ne tottumukset ja unen tarve mielenkiintoisesti muuttuu.

      • 432532

        Hupsis. Tuo lainaus tuli vahingossa mukaan.
        Ulkopuolisille tiedoksi, minun vastaus alkaa "Lähinnä yritän selittää sinulle..."


    • Heips!

      Et kai nyt ole enää tosissasi?

      "On aika kummalllista että sinun mielestäsi on typerää päänaukomista, kun koetan puolustaa viattomia eläimiä, etteivät ne joutuisi kaltoin kohdelluiksi."

      Puolustat viattpmia eläimiä tekemällä kaiken maailman typeriä olettamuksia minusta?
      Juu kyllä.

      "Nyt frettisi nukkuu suurimman osan poissaolostasi, aikaisemminhan se nukkui jatkuvasti."

      Anteeksi neiti täydellisyys että en ole johdonmukainen.
      Tietääkseni en kyllä ole missään sanonutkaan että fretti nukkuisi jatkuvasti.

      Uskon kyllä että useimmilla lukijoilla toimii luetunymmärtäminen, jolloin ky ilmi hyvin että

      JOS fretillä on häkki, sen kuuluu olla RIITTÄVÄN ISO, ja fretin täytyy saada olla AKTIIVISESTI MUKANA perheessä kun perhe on kotona.

      Ok, teillä on ihminen fretin kanssa 24/7, hyvä niin.
      Fretti sopii siis pelkästään työttömälle joka ei poistu kotoa muuta kuin käymään kaupassa?
      Jos elämässä on muutakin sisältöä kuin fretti, on huono omistaja?

      "Fretit valvovat kohtuu myöhään, kun ukko on niiden seurana pitempään hereillä"
      Jokaisessa perheessä fretti oppii aika pitkälti noudattamaan perheensä nukkuma- ja hereilläoloaikoja.

      Yhä edelleen minusta ei ole väliä itsellänikään paljonko tilaa minulla on ympärilläni kuin nukun, kunhan pääsen vessaan, ja syömään ja juomaan.

      Typeräksi päänaukomiseksi sanon myös tätä "Mutta ilmeisesti sinä sen hyväksyt, eläinkauppamyynti ja pentutehtailukin on varmaan ihan ok. Mitä vikaa siinä eläinkaupassa nyt olisi, kyllähän se fretti siellä häkissä pärjää."

      Ei ole mitään muuta kuin pätemisen tarvetta.
      Missään en ole sanonut mitään siihen suntaan.

      Kantani on siis yhä edelleen. että jos ei pysty järjestämään niin että fretti voi olla valvomatta 24/7 vapaana koko asunnossa, se voi olla RIITTÄVÄN ISOSSA häkissä/aitauksessa sen ajan kun ihminen ei ole kotona/hereillä.

    • juhawi

      En edes jaksa lukea kaikkea avautumista.
      Sanon vain, ettei fretti ole häkkieläin eikä ainakaan millään yöuniin liittyvällä voi häkkiin sulkemista perustella. Meillä fretit ovat vapaina jatkuvasti mm. makuuhuoneessa.
      Elämänrytmistä ei todellakaan voi olla kiinni. Meillä eletään toisaalta siististi 700-1530 -työaikaa ja toisaalta 2130->(ainakin 700 saakka) ja molemmat saavat nukkua kaikessa rauhassa. Paitsi kun toinen pojista päättää, että nyt painitaan... Sitten nostetaan poika alas ja jatketaan unia. Tai sitten painitaan hetki ja nukutaan molemmat tyytyväisinä sen jälkeen (eikä toisteta edellistä n. kertaa).

    • Kaste-fretti meillä

      Tarkoitin sitä, että fretillä on häkki, jonka ovi on aina auki.

    • 432532

      Kyllä 'Heips' olen edelleen tosissani, valitettavasti et sitä näytä ymmärtävän.
      Onneksi täällä on muita erittäin järkeviä ihmisiä, esimerkiksi 'juhawi' ja 'Kaste-fretti meillä'

      "Sanon vain, ettei fretti ole häkkieläin eikä ainakaan millään yöuniin liittyvällä voi häkkiin sulkemista perustella." - Juhawi
      Pisteitä sinne, samaa mieltä.

      "ovi on aina auki. " - Kaste-fretti meillä
      Sinnekkin pisteet. Ihanaa että tässä maassa on myös näitä fiksuja ihmisiä.

      • Heh =D

        ""Sanon vain, ettei fretti ole häkkieläin eikä ainakaan millään yöuniin liittyvällä voi häkkiin sulkemista perustella." - Juhawi
        Pisteitä sinne, samaa mieltä."

        Heh, minähän pistän yöksi muksunkin pinnasänkyyn ihan vain sen takia että saisin nukkua, tarttis sit muksua huostaanottaa, jos fretti ei voi yön yli olla häkissä joka on suhteessa paljon isompi =D

        Koska se fretti ei leiki yöllä, se herää rapsuttamaan itseään, käy juomassa ja vessassa ja jatkaa unia, ja leikkii päivällä kun häkin ovi on auki.


      • dcewr457uijet
        Heh =D kirjoitti:

        ""Sanon vain, ettei fretti ole häkkieläin eikä ainakaan millään yöuniin liittyvällä voi häkkiin sulkemista perustella." - Juhawi
        Pisteitä sinne, samaa mieltä."

        Heh, minähän pistän yöksi muksunkin pinnasänkyyn ihan vain sen takia että saisin nukkua, tarttis sit muksua huostaanottaa, jos fretti ei voi yön yli olla häkissä joka on suhteessa paljon isompi =D

        Koska se fretti ei leiki yöllä, se herää rapsuttamaan itseään, käy juomassa ja vessassa ja jatkaa unia, ja leikkii päivällä kun häkin ovi on auki.

        Niin sinä laitat kakarasi sinne pinnasänkyyn, Mutta sillä sinun kakarallasi on ääni jolla se voi kertoa jos jokin on hätänä. Sillä saa mamman hereille ja pääsee pois sieltä pinnasängystä jos oikeasti tarvitsee.

        Mitä tekee fretti? Se repii ja kolistelee jotta joku huomaisi, ettei se tunne oloaan mukavaksi häkkiin suljettuna. Sitten omistaja moittii sitä kun karvapallero kolistelee ja riehuu siellä häkissään yöllä. Tai sitten sitä ei kuule kukaan koska häkki sijaitsee monen oven takana nukkuvista ihmisistä. Jossain vaiheessa kun fretti on tarpeeksi monta kuukautta niitä kaltereita repinyt ja yrittänyt vapautua häkkinsä kahleista, se luovuttaa. Tässä vaiheessa ihminen ajattelee, että kuinka kiva kun se nukkuu nyt yöt. Mutta fretti ei nuku, se tuijottaa apaattisena häkistään, jotta joku päästäisi sen sieltä pois, leikkimään ja viettämään fretin elämää. Miltähän sinusta tuntuisi, jos sinut lukittaisiin joka yö pieneen tilaan ilman mahdollisuutta päästä sieltä pois?


      • Hoohoh
        dcewr457uijet kirjoitti:

        Niin sinä laitat kakarasi sinne pinnasänkyyn, Mutta sillä sinun kakarallasi on ääni jolla se voi kertoa jos jokin on hätänä. Sillä saa mamman hereille ja pääsee pois sieltä pinnasängystä jos oikeasti tarvitsee.

        Mitä tekee fretti? Se repii ja kolistelee jotta joku huomaisi, ettei se tunne oloaan mukavaksi häkkiin suljettuna. Sitten omistaja moittii sitä kun karvapallero kolistelee ja riehuu siellä häkissään yöllä. Tai sitten sitä ei kuule kukaan koska häkki sijaitsee monen oven takana nukkuvista ihmisistä. Jossain vaiheessa kun fretti on tarpeeksi monta kuukautta niitä kaltereita repinyt ja yrittänyt vapautua häkkinsä kahleista, se luovuttaa. Tässä vaiheessa ihminen ajattelee, että kuinka kiva kun se nukkuu nyt yöt. Mutta fretti ei nuku, se tuijottaa apaattisena häkistään, jotta joku päästäisi sen sieltä pois, leikkimään ja viettämään fretin elämää. Miltähän sinusta tuntuisi, jos sinut lukittaisiin joka yö pieneen tilaan ilman mahdollisuutta päästä sieltä pois?

        Onko oikeasti vaikeaa uskoa että fretti voi saada päivällä niin paljon virikkeitä, että yöllä ei kolistele kaltereita eikä riehu hulluna koska on häkissä?
        Ja häkeissäkin on eroa.
        Mutta onhan se mukavaa kun toisia voi nimettömänä haukkua pystyyn tietämättä mistään mitään =D
        Ja se fretin yö ei ole kovin pitkä, menen nukkumaan yöllä kahentoist aikaan ja herään kuudelta.
        Usko pois, näätyli ei siinä kärsi.
        Vaikka kristallipallosi muuta väittäisikin.


      • Anonyymi

        On kyl vaa nii huvittavaa lukee näitä teidän pystyyn haukkumisia mut oon kyl ihan ”heps”in puolella. Kun siis kyl elämässä täytyy olla vähän jotai eloa eikä vaan kakara ja fretit.

        Hyvä sun on olla frettien kanssa 24/7 persaukisena ku muut käy töissä ja ELÄÄ . Ja fretit on kyl suuressa osassa elämää mut pitää olla jotain muutakin.

        😂😂


    • sannikka<3

      täytän pian 14 ja 15 vuotiaana olisi suunitelmissa ostaa oma fretti. olen lukenut nuo ja paaaaljooon enemmän mutta hyväksytyn kasvattajan standardilinjaisen pennun hinta on nykyään 350e :))

    • sitä vaan että...

      ...minun frettini maksoi pentuna 150e matkakulut 20e. Ja fretilläni on häkki joka on pari metriä korkea. Hän viihtyy siellä häkissä vaikka ovet ovatkin aina päivisin auki. Frettini saa olla koko päivän vapaana talossa, sillä on oppinut sisäsiistiks eikä tuhoa enään paikkoja. Öisin kuitenkin laitan sen aina häkkiin nukkumaan, sillä mua pelottaa että unissani ryömin sen yli, kun tykkää nukkua sängyssä.. tästä syystä frettini on häkissä vain öisin ja se on tottunut siihen että kun mä laitan sen häkkiin ja sammutan valot, on aika nukkua:D aamuisin se herää vasta kun mä alan kolistelee jolloin se pääsee taas leikkimään koiran kanssa. Ja sannikka, sinuna miettisin vielä kunnolla fretin hankintaa.. ei ole kuule paljoa vapaa-aikaa ittellään jos on fretti :D aina pitää miettiä sitä frettiä ja ei voi oikein mennä minnekkään yöksi, koska ei sitä voi yksin jättää yöksi taloon :( frettini on kylläkin tottunut autoiluun ja näyttää pitävän siitä:D joten se on suurimmaks osaks mukana:) poikaystäväni kanssa tulee välillä pientä kinaa että kumman vuoro on jäädä kotiin tai jos ollaan jossain käymässä niin kumman vuoro on mennä aikasemmin kotiin jotta fretil ois leikkikaveri... Onhan se fretti ihana veijari, mutta se tarvitsee jatkuvasti seuraa.. koko mun elämä on pitäny järjestää uusiks.. kavereita näen vain silloin jos iskä suostuu olee senkaa muutaman tunnin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      362
      3205
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      140
      1217
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      136
      987
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe