Eli kysymykseni on... Hyvät ja huonot puolet, kun on yksi lapsi tai kaksi lasta? Tai vaikka enemmän??
Minulla on yksi lapsi ja hyvää on se ettei tarvitse olla jatkuvasti kuuntelemassa kuinka lapset tappelee. Tuttavaperhe, jossa oli kaksi lasta niin tuntui, että ne ei muuta tehnyt, kun tapellut. :)
Ikävää se ettei ole seuraa. Onneksi kuitenkin pihalla on paljon kavereitata ja poikani on sosiaalinen.
Yhden kanssa helpompi matkustaa ja saa paremmin hoitoon. Ei olla niin usein kipeenä, kun perhekoko ei ole suuri. Tuttavaperheessä on kolme lasta ja jatkuvasti joku on kipeenä!
Ja lopuksi vielä ei tule niin paljon tiskiä (ei omisteta tiskikonetta) eikä tarvitse tehdä vielä enemmän ruokaa, kun nyt joutuu.
Kommentteja siis! =) Minulla oli haaveena kaksi lasta, mutta jätän yhteen. Sukulaiset kummastelee, kun ei saada pojalle sisaruksia aikaiseksi. =)
yksi tai kaksi lasta..
13
2865
Vastaukset
- Ainukainen
Jos haluat ajatella poikasi parasta, niin hankkikaa ihmeessä hänelle sisar! Olen itse ainukainen ja nyt aikuisena huomaan jääneeni valtavan paljosta paitsi. Ajattele itseäsi millaista olisi jos sinun sisariasi ei olisi!
Olisi hienoa jos olisi joku jonka kanssa jakaa lapsuuden muistot (perheen sisäiset jutut) ja olisin oppinut aikoinani pitämään puoleni asioissa. Nuorena toivoin, että olisin voinut jakaa äitini huomion jonkun kanssa, eikä olla aina se jota tarkkaillaan.
Se, riitelevätkö sisarukset keskenään voi riippua vanhemmistakin. Jos et salli nahistelua, sitä tuskin paljon ilmeneekään! Kasvatuksesta se on pitkälle kiinni! Tietenkin riippuu persoonallisuuksistakin.
Kun tulette vanhoiksi, pojan täytyy yksin huolehtia teistä eikä jakaa sitä sisarusten kanssa. Kuvittelehan tilannetta, kun sinä ja pojan isä kuolette. Poika saa yksin kantaa surunsa ja taakan teidän hautaamisestanne. Itse olisin valmis mennen tullen luopumaan osasta perinnöstäni, jos minulle vain olisi suotu sisar.
Noh, onhan se tärkeää ettei sinun tarvitse laittaa monelle lapselle ruokaa jne. Mutta minun mielestäni sisaret olisivat rikkaus ja kaipaan niitä tosi paljon. Onneksi minulla on serkku, joka on myös ainukainen ja me olemme toisillemme jossain määrin siskoksia. Pihan leikkitoverit eivät millään muotoa korvaa oikeita sisaria. Sukulaiset kuitenkin ovat elämässä "ikuisempia" kuin kaverit, ja veriside yhdistää pakostakin.
Harkitse nyt vielä pieni hetki lasten hankkimista, ennen kuin teet mitään peruuttamatonta.- saa..
sitä ensimmäistäkään lasta puhumatta siitä toisesta.Oletko ajatellut sitä että mahdolliseti vanhempasi eivät ole saaneet sinulle sisarusta.Yhden lapsen politiikka ei välttämättä johdu itsekkyydestä tai mukavuuden halusta.Toiset päätyvät omista henkilökohtasista syistään yhteen lapseen ja toiset toivoisivat kovasti useampaa lasta ja noita kavereita mutta yksinkertaisesti lapset ovat lahjoja joita hyvällä tuurilla saadaan,mutta ei tilata kuin postimyynnistä.
- puolta...
Meillä kanssa yksi lapsi.Toiveistamme huolimatta sisarukset ovat jääneet pelkäksi haaveeksi..Monesti olen ajatellut näitä asioiden molempia puolia.Olen itse isosta perheestä ja kaveripiirissä on poikkeuksetta monilapsiset perheet.Ens alkuun vähän harmittelin ja totta puhuen kadehdinkin kun oma lapsi joutuu kasvamaan yksin.Hyviä puoliahan totisesti on,jos niitä osaa katsoa.helppoa rauhallista elämää.Tosi lunkkia reissata ja kulkea .Ei ole sitä jatkuvaa nahinaa ja tappelua ja remuamista.On ollut todella antaa aikaa lapselle ,eikä ole vaan kasvanut ns siinä sivussa,miten herkästi käy jos iso liuta tenavia.Ainokaisesta saattaa kasvaa erakko tai sit ei.Sekin riippuu paljon vanhemmista.Me ollaan huolehdittu että lapsella on ollut paljon sosiaalista elämää ja kontakteja.hyvin on poika elämässä ja koulumaailmassa pärjännyt.Sosiaalinen ja tykätty kaveri.Kavereille on meillä lähes poikkeuksetta ovet ns aina auki.Kyllä meilläkin ympäristö päivittelee että kauheaa kun lapsi kasvaa yksin.että pitäs TEHDÄ kaveri.Kaikki eivät oikein ymmärrä että nämä lapsi asiat eivät ole aina omissa käsissä.Ollaan onnellisia ja ylpeitä ihanista ja arvokkaista esikoisistamme ja sanotaan kaverin tivaajille että meillä LAATU KORVAA MÄÄRÄN ;)
- Ainukainen
Se, että on ainut lapsi, ei ole este elämässä etenemiselle ja sosiaalisuudelle. Itsekin olen lähtökohtiini nähden erittäin hyvin menestynyt akateemisissa opinnoissa ja kavereitakin on. Silti kaipaan sisarta.
Tiedän, että vanhempani olisivat voineet hankkia minulle sisaren, jos olisvat tajunneet. Kun ymmärsin heidän käyttävän ehkäisyä, olin todella järkyttynyt. Minusta tuntui kuin vanhempani olisivat tappaneet kaikki sisareni joita olin niin hartaasti aina toivonut.
Itsellänikin on edessä vielä lasten saaminen, ja se on kyllä lahja. Ymmärrän hyvin, että monille se yhdenkin saaminen on työn takana (ja sitä se tulee melko varmasti olemaan myös minulle). Mutta tässä keskustelussa haluan valaista niitä, jotka aikovat tietoisesti päättää yksilapsisuudestaan.
Onhan siinä toki hyviäkin puolia kun on ainut lapsi. Minulla on loistava mielikuvitus, joka on kehittynyt kun olen itsekseni kehitellyt leikkejäni ajan kuluksi. Vanhempani ovat pystyneet suuntaamaan kaikki varansa minun hyvinvointiini, ja todellakin olemme pystyneet matkustelemaan kun olen ollut lapsi ja ne kokemukset ovat myös arvokkaita. Kuitenkin kasvatusalan ihmisenä näen sisarten olevan tärkeitä lapsen kasvussa ja elämässä, enkä aio omilta lapsiltani riistää sitä tietoisesti. Toivon, että voisin saada edes kaksi lasta, jollakin konstilla...
...ja jos näitä maallisia asioita alkaa miettimään, kuten säästämistä, paras ratkaisu on jättää hankkimatta se ensimmäinenkin lapsi. Tulee vielä vähemmän tiskiä ja voi olla varaa ostaa jopa tiskikone ;)! - ainukainen!
Ainukainen kirjoitti:
Se, että on ainut lapsi, ei ole este elämässä etenemiselle ja sosiaalisuudelle. Itsekin olen lähtökohtiini nähden erittäin hyvin menestynyt akateemisissa opinnoissa ja kavereitakin on. Silti kaipaan sisarta.
Tiedän, että vanhempani olisivat voineet hankkia minulle sisaren, jos olisvat tajunneet. Kun ymmärsin heidän käyttävän ehkäisyä, olin todella järkyttynyt. Minusta tuntui kuin vanhempani olisivat tappaneet kaikki sisareni joita olin niin hartaasti aina toivonut.
Itsellänikin on edessä vielä lasten saaminen, ja se on kyllä lahja. Ymmärrän hyvin, että monille se yhdenkin saaminen on työn takana (ja sitä se tulee melko varmasti olemaan myös minulle). Mutta tässä keskustelussa haluan valaista niitä, jotka aikovat tietoisesti päättää yksilapsisuudestaan.
Onhan siinä toki hyviäkin puolia kun on ainut lapsi. Minulla on loistava mielikuvitus, joka on kehittynyt kun olen itsekseni kehitellyt leikkejäni ajan kuluksi. Vanhempani ovat pystyneet suuntaamaan kaikki varansa minun hyvinvointiini, ja todellakin olemme pystyneet matkustelemaan kun olen ollut lapsi ja ne kokemukset ovat myös arvokkaita. Kuitenkin kasvatusalan ihmisenä näen sisarten olevan tärkeitä lapsen kasvussa ja elämässä, enkä aio omilta lapsiltani riistää sitä tietoisesti. Toivon, että voisin saada edes kaksi lasta, jollakin konstilla...
...ja jos näitä maallisia asioita alkaa miettimään, kuten säästämistä, paras ratkaisu on jättää hankkimatta se ensimmäinenkin lapsi. Tulee vielä vähemmän tiskiä ja voi olla varaa ostaa jopa tiskikone ;)!Voi ainukainen, koetapa kasvaa sieltä hiekkalaatikkotasolta! Ovatko vanhempasi hoitaneet sinua, ruokkineet sinua, auttaneet läksyissä,vieneet matkoille, leikkineet laulaneet kanssasi? Luultavasti kyllä ja nyt itket sisaruksen perään vanhempana. Vanhempasi ovat tehneet ratkaisun, se siitä. Voihan sitä harmitella/olla surullinen olo, mutta ettäs kehtaat syyllistää vanhempiasi! Oletko koskaan miettinyt, että ehkä he eivät "riistäneet" sinulta sisarusta pahuuttaan?
Kirjoituksestasi paistaa se, että he välittävät hyvinvoinnistasi. Ole iloinen, että vanhempasi ovat noin ihania ja välittäviä! Monella ei asiat ole niin. - Ainukainen
ainukainen! kirjoitti:
Voi ainukainen, koetapa kasvaa sieltä hiekkalaatikkotasolta! Ovatko vanhempasi hoitaneet sinua, ruokkineet sinua, auttaneet läksyissä,vieneet matkoille, leikkineet laulaneet kanssasi? Luultavasti kyllä ja nyt itket sisaruksen perään vanhempana. Vanhempasi ovat tehneet ratkaisun, se siitä. Voihan sitä harmitella/olla surullinen olo, mutta ettäs kehtaat syyllistää vanhempiasi! Oletko koskaan miettinyt, että ehkä he eivät "riistäneet" sinulta sisarusta pahuuttaan?
Kirjoituksestasi paistaa se, että he välittävät hyvinvoinnistasi. Ole iloinen, että vanhempasi ovat noin ihania ja välittäviä! Monella ei asiat ole niin.Mitä minun pitäisi hävetä? En ole syyllistänyt vanhempiani. Tiedän, että minulla olisi nyt sisar, jos he olisivat ymmärtäneet kuinka tärkeää se minulle olisi ollut. Ja minun kanssani ei todellakaan ole leikitty sitä vähääkään kuin monilapsisissa perheissä. Minut on kasvatettu vanhoillisesti istumaan hiljaa ja nätisti.
Minulla ei ole tapana joka päivä valittaa, kuinka harmillista on olla ainut lapsi, vaan ainoastaan tässä keskustelussa halusin tuoda ilmi näkökulmani, koska aiheen aloittajan motiivit lasten teon suhteen näyttivät minusta huolestuttavilta. Halusin vain, että hän huomioisi lapsenkin näkökulmasta asiaa ja miettisi vähän syvällisemmin. Tarkoitukseni oli hyvä.
En muuten ole koskaan käynyt isän ja äidin kanssa edes missään huvipuistossa, eihän yhtä kannata alkaa sinne viemään, eikä paljon minnekään muuallekaan lasten juttuihin. Et ehkä voi arvioida vanhempieni hyvyyttä aikaisempien kirjoitusteni perusteella, joten olisi parasta olla kommentoimatta sitä asiaa.
Vain yksin minä tiedän millainen mies minulla on isänä. Siis todellakin YKSIN! Kiitos kun pahoitit entisestäänkin pahan mieleni.
- Animus
Mun mielestä sisarusten välinen suhde on se läheisin. Ja jos sellaista ei ole, puuttuu jotain hyvin oleellista. Varmaan jokainen ainoa lapsi olisi halunnut sisaruksen.
Mulla on 2,5v ikäerolla tyttö ja poika. Vaikka ne joskus riiteleekin se on täysin normaalia ja kuuluu kuvioon. Lähipiirissä monta esimerkkiä että kaks tyttöä riitelee enemmän. Mutta oon siinä mielessä onnistunut kasvatuksessa että ne on läheisiä toisilleen ja touhuavat usein ja pitkään omia juttujaan, joihin en mahdu mukaan.
Periaatteessa tätä vois verrata kissoihin. On parempi hankkia kaks kissaa kun yksi. Sitä ainokaista pitää viihdyttää ihan eri tavalla, kun kahta jotka touhuaa keskenään. Voi myös jättää pidemmäks aikaa keskenään kotiin ;)) ja kaks ruokkii samalla vaivalla kun yhdenkin.
Kaverit - hyvätkään - ei koskaan voi korvata sisarusta. Se suhde on ihan eri sfääreissä.
Kun pienempänä sairastettiin flunssia vähän väliä ei nyt isompana enää tarvitse. Vatsatauteja meillä ei juurikaan ole kun koti ei ole steriili, vaan sopivasti "likainen", että tulee vastustuskykyä.- alkup.
Silloin, jos vanhempien jaksamisesta on kyse niin lapsen etu on toissijainen juttu! Minulla itselläni ei ole sen lähempi suhde veljeeni, kun kaveriini. Ei se veri ole aina vettä sakeampaa! =) Hyvin voi pärjätä ilman sukulaisiakin eikä se ole aina sanottu, että vanhemmat kuolee ensin, jos vaikka vanhempien ja lapsen ikäero on 20 vuotta. Parempi elää siinä hetkessä kuin vuosien päähän...
- Animus
alkup. kirjoitti:
Silloin, jos vanhempien jaksamisesta on kyse niin lapsen etu on toissijainen juttu! Minulla itselläni ei ole sen lähempi suhde veljeeni, kun kaveriini. Ei se veri ole aina vettä sakeampaa! =) Hyvin voi pärjätä ilman sukulaisiakin eikä se ole aina sanottu, että vanhemmat kuolee ensin, jos vaikka vanhempien ja lapsen ikäero on 20 vuotta. Parempi elää siinä hetkessä kuin vuosien päähän...
Kuitenkin, tilastoihin perustuen, voi olettaa että vanhemmat kuolee ennen lapsiaan, eikö? Ei se tarkoita sitä ettei eläisi tätä päivää. Kerran kirjotin suunnitelmia mitä teen mun äidiltä tulevalle perinnölle ja siitä vedettiin johtopäätös että odotan äitini kuolemaa kieli pitkällä ;)) No, eihän sellaista saisi suunnitella...tää on yleisesti hys hys juttu.
Mä olen samaa mieltä siinä, että vanhempien jaksaminen on kaiken a ja o. Erityisesti näin yh-äitinä mun hyvinvointi on meidän perheen tärkein asia. Sen kautta voi lapset ja elukatkin hyvin.
Monilla on etäinen suhde sisaruksiin. Mutta silti, eikö ole kiva kun on joku samantyyppisellä perimällä, samanlaisen menneisyyden omaava ihminen jossain? Samaa lihaa ja verta?
- 1 on vähän
Ja 2 tai useampi parempi, jos lapsia sattuu saamaan. Itselläni on 2 siskoa ja he ovat minulle tosi tärkeitä. Itse olen synnyttänyt 3 poikaa, jotka ovat toistensa parhaat kaverit. Heillä on pieni ikäero, ovat kaikki syntyneet kolmen vuoden sisällä ja hyvä niin, leikit ja ajatukset sopivat yhteen, joskus myös tappelut. Sairastelevat todella vähän, vuodessa vain pari päivää pois koulusta, vanhin ei ole ollut tänä talvena vielä päivääkään pois. Eivät sairastelleet pieninä sen enempää. Ruokaa tietysti kuluu enempi, sehän on selvä. Kauhulla jo odotan heidän murrosikäänsä, silloin ei iso kattilallinen perunoita riitä alkuunkaan...
Sisaruus on rikkaus. Jos on ainokainen lapsi ja aikanaan aviopuolisokin on ainokainen ja he saavat lapsia, niin näillä lapsilla ei ole yhtään serkkua!!! Eipä ole sukujuhliakaan, kyllä on elämä yksinäistä ja minun mielestäni myös surullista.- komentoida
Minun mieheni aikoinaan sanoi että yksi lapsi riittää. Hän perusteli sen sillä, että on rahaa enemmän matkusteluun, harrastuksiin ja kaikkeen muuhun. Minä ilmoitin hänelle, että niin itsekäs ihminen en voi olla että ensimäisen lapsen ilman sisarrusta jätän vedoten johonkin rahaan sun muuhun maalliseen ja tällä hetkellä on lapsia kolme.Tietty on huoliakin kolme kertaa enemmän, mutta kun ajattelen omaa elämää, niin lapsena sitä todellakin tapeltiin ja nahisteltiin siskon ja velipojan kanssa, mutta nyt aikuisena ovat välit todella läheiset. Ovathan he ne ainoat ihmiset, jotka ymmärtävät minun lapsuusperhettä. Kukaan muu ei ole elänyt meidän perhe-elämää kuin sisareni ja osaltaan ymmärtävät miksi olen tällainen. Heihin voin aina tukeutua, kun kyse on vanhemmistani ja voin jakaa heidän kanssa vastuun sairasista vanhemmistani.
Vaikka omat lapset keskenään nahistelevat ja riitelevät, niin auta armias, jos joku kolmas osapuoli loukkaa tai muuten aiheuttaa harmia siskolle tai veljelle. Heti he toisiansa puolustavat. He tietävät mistä voi pyytää apua, jos on paha tilanne ja uskon että aikuisena he vielä kiittävät minua siitä, että hankin useamman lapsen kuin yhden. Ainakin vanhin poikani on sanonut, että: "oispa hirveää olla ainut lapsi"
- =huono
Meillä oli niin ihanaa kun oli vain kaksi lasta.
Sitten vaimo tuli jälleen raskaaksi ja piti miettiä koko elämä uusiksi.
Juuri ostettu ja sisustettu asunto kävisi liian pieneksi,auto pitäisi vaihtaa,raha-asiat uusiksi kun vaimo oli kotiäiti....huhhuh.Näin jälkiviisaaana täytyy sanoa että kaksi olisi riittänyt vaikka kolmatta rakastankin.Töissä ei meinaa jaksaa eikä kotona kestää.- alkup.
Yksi lapsi on yksinäinen, se on itsestään selvyys (?) ja lapsia kannattaa tehdä väkisin kaksi vaikka se ei kiinnostaisi ajatuksena yhtään! Lapsen parasta, kun kannattaa ajatella koko ajan... =) Enpä usko. Kyllä ihmisestä voi kasvaa onnellinen yksilapsisessakin perheessä. Eihän yleistetä!
Minulle merkkasi ehkä lapsena tosiaan, että oli veli (jonka kanssa suurimmaksi osaksi tapella), mutta ei tänäpäivänä juurikaan. Voisin elää ilmankin, jos ei siis olisi koskaan ollutkaan veljeä. Vaikea sitä on nyt kuvitella, mutta en siis koe veljeäni sen tärkeämpänä kuin kaveriakaan. Molemmat on samalla viivalla. Kuuluvat elämääni.. Ei kaikille ole tärkeitä sisarukset!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 301426
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731270- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883