Ellen White rooli opillisessa kehityksessä 1
Ehkä olennaisinta Ellen Whiten roolissa, kun on kysymys sapattia pyhittävien adventistien (Adventtikirkko järjestäytyi kirkkokunnaksi vasta vuosina 1861-1863)
opillisesta kehityksestä, on se, että hänen näkynsä lähes aina vahvistivat ne opilliset näkemykset, joihin toiset jo olivat intensiivisen Raamatun tutkimisen kautta päätyneet. Hänen roolinsa opillisessa muotoutumisessa oli siis pikemmin vahvistava kuin aloitteita tekevä.
Ensisijainen opillinen käsitys, jonka sapattia pyhittävien adventistien ryhmä alkoi omaksua, oli vakaumus siitä että jotakin tärkeää oli todella tapahtunut 22.lokakuuta 1844. Ellen Whiten ensimmäinen näky joulukuussa 1844 vahvisti tuon tosiasian, vaikka se ei selittänytkään, mitä oli tapahtunut. Hiram Edson oivalsi 23. lokakuuta, että Jeesus aloitti uuden vaiheen työssään taivaallisen pyhäkön kaikkeinpyhimmässä 2300 päivän päättyessä ennen tuloaan noutamaan omansa. Oivallus johti siihen, että hän, O.R.L.Crosier ja F.B.Hahn ryhtyivät perusteellisesti tutkimaan aihetta Raamatun valossa. He havaitsivat, että pyhäkkö, joka Danielin näyn mukaan puhdistettaisiin, ei tarkoittanut maata, vaan Heprealaiskirjeessä mainittua taivaallista pyhäkköä. He tulivat siihen tulokseen että, Kristuksen papillisessa palveluksessa oli kaksi vaihetta. Ensimmäinen alkoi pyhäkön ensimmäisessä osassa eli pyhässä kohta hänen taivaaseenastumisensa jälkeen, kun taas toinen vaihe alkoi 22.lokakuuta 1844, jolloin Kristus siirtyi pyhäkön toiseen osaan aloittaakseen suuren sovituspäivän taivaallisen täyttymyksen. Kristus ei tulisi takaisin ennen kuin hän on saattanut päätökseen palveluksensa toisen vaiheen.
Tähän tulokseen päädyttiin itsenäisesti ilman mitään yhteyttä Ellen Harmoniin. Vuonna 1847 Ellen vahvisti, että he olivat Raamattua tutkiessaan edenneet oikeaan suuntaan.
Ellen White oli itsekin täysin samaa mieltä siitä, että Raamattu on kaiken opin perusta. Hänen kirjoitustensa tarkoituksena oli jatkuvasti ohjata ihmisiä takaisin Raamattuun.
Sapattiasiassa pitää paikkansa sama järjestys kuin pyhäkköopissa. Sapatista väiteltiin jo ennen vuotta 1844 milleriläisten adventistien keskuudessa Seitsemännen päivän baptistien vaikutuksesta. Ensimmäinen adventtiliikkeen perustajista, joka tutki asiaa Raamatusta, oli merikapteeni Joseph Bates. Hän alkoi pitää sapattia 1845 ja hänen vaikutuksestaan asiaan perehtyivät Crosier, Hahn ja Edson, joista ainakin kaksi omaksui tämän raamatullisen löydön. Samalla he kertoivat Batesille taivaallista pyhäkköä koskevan Raamatun tutkimisen tuloksista, jotka hän vaivatta hyväksyi.
Myöhemmin Bates esitti seitsemännen päivän sapattia koskevaa uutta valoa James Whitelle ja Ellen Harmonille. Heidän ensimmäinen reaktionsa oli kielteinen, mutta tutkittuaan perusteellisesti Raamattua Ellen ja hänen tuore aviomiehensä alkoivat syksyllä 1846 viettää Raamatun sapattia sekä opettaa ja puolustaa sitä. Vasta myöhemmin, huhtikuussa 1847, Ellen sai näyn, joka vahvisti seitsemännen päivän sapatin tärkeyttä.
Näyt eivät ainoastaan antaneet tukea opinkohdille, joista oli Raamattua tutkimalla päästy yksimielisyyteen. Näyt tarjosivat myös opastusta sapattia pitäville adventisteille, kun nämä etsivät tietään niiden monien uhkaavien vaarojen keskellä, jotka heitä ympäröivät 1840-luvun lopulla. Varhaiset seitsemännen päivän adventistit olivat Raamatun kansaa!
Mielenkiintoista huomata, että Ellen White sanoo, ettei pystynyt ymmärtämään Raamatusta näitä asioita kahteen kolmeen vuoteen. Hän ainoastaan sai näkytilassa vahvistuksen näiden miesten Raamatun tutkimusten tuloksiin. Tästä asiasta kerron lisää toisen kerran.
Ellen Whiten rooli
34
1293
Vastaukset
Jaha, ja sanopas, mistä lähteestä olet ottanut tietosi, että Ellen ei ymmärtänyt kolmeen vuoteen pahoilta hengiltä saamiaan näkyjä?
- kolme enkeliä
Pyytäisit sinä ensin vapautusta henkivalloista. Jeesus auttaa vilpitöntä etsijää. Sitä sinä et ole!
- kolme enkeliä
Ellen itse sanoo kirjassaan Selected Messages 1 s.206,207.
- peukaloisen retket
luulisin ainakin.
kolme enkeliä kirjoitti:
Pyytäisit sinä ensin vapautusta henkivalloista. Jeesus auttaa vilpitöntä etsijää. Sitä sinä et ole!
Herra, vapauta kolme enkeliä eksyttävistä hengistä ja auta häntä tulemaan uskoon ja seuraamaan Sinua, aamen.
- alan epäillä
todella paholaiseen uskova? Jos olist Jeesus uskova huomaisit monissa asioissa Jeesuksen hengen ilmaisujakin. Luovu sielun vihollisesta ja ala seuraamaan Elävää Vapahtajaa Jeesusta Kristusta. Pahuuden Henki on Saatanasta
- taram2
alan epäillä kirjoitti:
todella paholaiseen uskova? Jos olist Jeesus uskova huomaisit monissa asioissa Jeesuksen hengen ilmaisujakin. Luovu sielun vihollisesta ja ala seuraamaan Elävää Vapahtajaa Jeesusta Kristusta. Pahuuden Henki on Saatanasta
lukenut uskova1:n tekstejä,mutta yhtä asiaa olen ajatellut!
Ajatellanpa tälläistä fiktio tilannetta.
Ellen White tulis nyt tähän meidän aikaamme.
Mitä tapahtuisi?
Pelkäisinpä pahoin että osa adventisteista "kööräis" Ellenin nopeasti "kaupungin ulkopuolelle ja kivittäis hänet".
Niin paljon on adventistien joukossa epätervettä ainesta,jopa ihan mielipuolia,alkaen pastoreista ja seurakunnan kaitsioista.
Ellenin jyrisevät sanat kaikuisivat kuuroille korville.
Mutta on heidän joukossaan enemmistö terveen ajattelun omaaviakin. - suuri taistelu
taram2 kirjoitti:
lukenut uskova1:n tekstejä,mutta yhtä asiaa olen ajatellut!
Ajatellanpa tälläistä fiktio tilannetta.
Ellen White tulis nyt tähän meidän aikaamme.
Mitä tapahtuisi?
Pelkäisinpä pahoin että osa adventisteista "kööräis" Ellenin nopeasti "kaupungin ulkopuolelle ja kivittäis hänet".
Niin paljon on adventistien joukossa epätervettä ainesta,jopa ihan mielipuolia,alkaen pastoreista ja seurakunnan kaitsioista.
Ellenin jyrisevät sanat kaikuisivat kuuroille korville.
Mutta on heidän joukossaan enemmistö terveen ajattelun omaaviakin.Ei olisi olemassa adventismia ilman "totuuden valoa"
Ellen Whiteä.
Ei ole adventismioppia ilman Ellen Whiteä.
Ei olisi "suurta taistelua" ilman EGW:ä. - kolme enkeliä
suuri taistelu kirjoitti:
Ei olisi olemassa adventismia ilman "totuuden valoa"
Ellen Whiteä.
Ei ole adventismioppia ilman Ellen Whiteä.
Ei olisi "suurta taistelua" ilman EGW:ä."Adventismi" oli olemassa ennen Whitea.
Ellen White ei antanut adventisteille mitään oppia, kaikki opit tulivat Raamattua tutkimalla
Suuri taistelu Jumalan ja saatanan välillä on jatkunut jo yli 6000 vuotta. Ellen White ei siihen pystynyt vaikuttamaan. Jokainen ihminen on kyllä mukana tässä taistelussa. - Nikodemus
kolme enkeliä kirjoitti:
"Adventismi" oli olemassa ennen Whitea.
Ellen White ei antanut adventisteille mitään oppia, kaikki opit tulivat Raamattua tutkimalla
Suuri taistelu Jumalan ja saatanan välillä on jatkunut jo yli 6000 vuotta. Ellen White ei siihen pystynyt vaikuttamaan. Jokainen ihminen on kyllä mukana tässä taistelussa.Tiedätkös muuten että Jeesus ja Apostolit eivät koskaan ole olleet adventisteja.
Olivat ihan oikeita elävässä uskossaan olevia.
Heitä eivät rasittaneet ellenin luomus opit, eikä kasvin syöjäporukat. Elivät niinkuin Jumala halusi. Karttoivat vääriä profeettoja! - kolme enkeliä
Nikodemus kirjoitti:
Tiedätkös muuten että Jeesus ja Apostolit eivät koskaan ole olleet adventisteja.
Olivat ihan oikeita elävässä uskossaan olevia.
Heitä eivät rasittaneet ellenin luomus opit, eikä kasvin syöjäporukat. Elivät niinkuin Jumala halusi. Karttoivat vääriä profeettoja!Jos ne olikin luterilaisia, niinkö?
Adventtiseurakunnan opetus on raamatullisin ja lähinnä alkuseurakunnan opetusta, kuin minkään muun seurakunnan. Adventistit opettavat Jumalan tahdon mukaisesti.
Kasvisruoka on muuten parasta ravintoa ihmisille nykyisren tutkimusten mukaan. Jumala antoi luomisessa sen ihmiselle. Raamattu kertoo meille miten pysyä terveenä. Ruumis on Pyhän Hengen temppeli. Joka turmelee sen on syypää Jumalan edessä. Synnin vuoksi ravinto tuli vaikeammaksi hankkia, siksi sallittiin puhtaiden eläinten syöminen. Nämä eläimet ovat poikkeuksetta kasvisyöjiä. esim. sika on jätteiden ja raatojen syöjä ja sen ruuan sulatus on sen mukainen. Jumala ei koskaan ole tarkoittanut sitä ihmisravinnoksi. Siellä missä syödään paljon sikaa on paljon sairauksia ja kuolemaa. Tämä vain esimerkkinä.
Raamattu ja Ellen White varoittavat vääristä profeetoista. Parempi uskoa oikeata profettaa! - Nikodemus
kolme enkeliä kirjoitti:
Jos ne olikin luterilaisia, niinkö?
Adventtiseurakunnan opetus on raamatullisin ja lähinnä alkuseurakunnan opetusta, kuin minkään muun seurakunnan. Adventistit opettavat Jumalan tahdon mukaisesti.
Kasvisruoka on muuten parasta ravintoa ihmisille nykyisren tutkimusten mukaan. Jumala antoi luomisessa sen ihmiselle. Raamattu kertoo meille miten pysyä terveenä. Ruumis on Pyhän Hengen temppeli. Joka turmelee sen on syypää Jumalan edessä. Synnin vuoksi ravinto tuli vaikeammaksi hankkia, siksi sallittiin puhtaiden eläinten syöminen. Nämä eläimet ovat poikkeuksetta kasvisyöjiä. esim. sika on jätteiden ja raatojen syöjä ja sen ruuan sulatus on sen mukainen. Jumala ei koskaan ole tarkoittanut sitä ihmisravinnoksi. Siellä missä syödään paljon sikaa on paljon sairauksia ja kuolemaa. Tämä vain esimerkkinä.
Raamattu ja Ellen White varoittavat vääristä profeetoista. Parempi uskoa oikeata profettaa!Kasvis ruokaa syövät heikko uskoiset jotka turvaavat vain omaan egoon. Vahvaa ruokaa syövät luottavat siihen että epäterveellisetkän elämän tavat eivät johda kadotukseen. Ruumis katoaa ennemmin tai myöhemmin. Kasvissyöjätkin kuolevat ennen pitkää. On nimittäin todettu että kasvissyöjät eläävät usein miten puutostiloissa koska eivät saa riittävästi oikeanlaista monipuolista ravintoa. Laitatkos tämänkin ellenin piikkiin. On erheellistä ammentaa ellenin kirjoituksista oikeaa hengellistä ja maallista ravintoa. Varo ettei mene elämä väärissä opuksissa hukkaan.
- hugo
kolme enkeliä kirjoitti:
"Adventismi" oli olemassa ennen Whitea.
Suuri taistelu Jumalan ja saatanan välillä on jatkunut jo yli 6000 vuotta. Ellen White ei siihen pystynyt vaikuttamaan. Jokainen ihminen on kyllä mukana tässä taistelussa.Ei asianne muutu sen oikeammaksi oli nuo asiat miten vain.
Te todistelette itsestänne senkuin ehditte.
Teidän oppinne on muiden silmin nähtynä kaukana Raamatun opetuksesta ja se on tarpeiksi mitä tarvitsee tietää.
Eihän yleissivistykseen kuulu tietää kaikkia yksityiskohtia vääristä asioista.
Oikeiden asioiden opiskeleminen on paljon tärkeämpää.
Miksi ette ole hiljaa ja tyytyväisiä keskenänne niinkuin muutkin ovat?
Eihän teidän tarvitse hakea hyväksyntää muilta ihmisiltä.
Eihän teidän asianne muille kuulukaan.
Eihän teidän tarvitse täällä mesoa jos teistä ei kukaan ole kiinnostunut.
Ja kiinnostuneet kävelevät itse teidän luoksenne huutamatta toreillakin. - sini-silmänen
kolme enkeliä kirjoitti:
Ellen itse sanoo kirjassaan Selected Messages 1 s.206,207.
Historian aikana ei ole ollut ketään toista johon paremmin sopisi nämä sanat;
Kolossalaiskirje:
2:18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
1.Kor.14:32. Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset;
33. sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
34. olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
35. Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.
36. Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?
37. Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky.
38. Mutta jos joku ei sitä ymmärrä, niin olkoon ymmärtämättä.
39. Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta.
Ellen G. White teki kaikessa vastoin Raamatun neuvoa.
Ja häpeämättömästi opetti vastoin Paavalin julistamaa Evankeliumia.
Kuten näette profetoimisestakin Paavali opettaa miehiä noudattamaan järjestystä.
Miten on adventistimiehet? Kuinka te voitte ohittaa Paavalin opetukset ja tehdä kaiken vastoin hänen neuvojaan?
1.Timoteuksen kirje:
3:2 Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
3:12 Seurakuntapalvelija olkoon yhden vaimon mies, lapsensa ja kotinsa hyvin hallitseva.
Tiituksen kirje:
1:6 jos missä olisi joku nuhteeton, yhden vaimon mies, jonka lapset ovat uskovia, eivät irstaudesta syytettyjä eivätkä niskoittelevia.
1.Tim.2:5. Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
6. joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa,
7. ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu - minä puhun totta, en valhettele - pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa.
8. Minä tahdon siis, että miehet rukoilevat, joka paikassa kohottaen pyhät kädet ilman vihaa ja epäilystä;
9. niin myös, että naiset ovat säädyllisessä puvussa, kaunistavat itseään kainosti ja siveästi, ei palmikoiduilla hiuksilla, ei kullalla, ei helmillä eikä kallisarvoisilla vaatteilla,
10. vaan hyvillä teoilla, niinkuin sopii naisille, jotka tunnustautuvat jumalaapelkääviksi.
11. Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena;
12. mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.
13. Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;
14. eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.
15. Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä.
Tit.2:1. Mutta sinä puhu sitä, mikä terveeseen oppiin soveltuu:
2. vanhat miehet olkoot raittiit, arvokkaat, siveät ja uskossa, rakkaudessa ja kärsivällisyydessä terveet;
3. niin myös vanhat naiset olkoot käytöksessään niinkuin pyhien sopii, ei panettelijoita, ei paljon viinin orjia, vaan hyvään neuvojia,
4. voidakseen ohjata nuoria vaimoja rakastamaan miehiänsä ja lapsiansa,
5. olemaan siveitä, puhtaita, kotinsa hoitajia, hyviä, miehilleen alamaisia, ettei Jumalan sana pilkatuksi tulisi.
Ei löydy yhtään kohtaa jossa olisi todistettuna päinvastaista kuin Paavali oli edellä opettanut.
Ellen G. Whiten toiminta on jyrkästi ristiriidassa edellisten Raamatunlainausten kanssa.
Samoin kolme enkeliä tekee samaa virhettä kuin EGW:kin
Naiselle ei anneta tuollaista tehtävää Jumalalta joka olisi vastoin Jumalan ohjeita apostoliselle seurakunnalle.
Tällaista tehtävää ei voida hyväksyä missään muussakaan kirkkokunnassa joka tahtoo elää Raamatun opetuksen mukaisesti.
ilm.2:20. Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.
21. Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä eikä luopua haureudestaan.
22. Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa;
Ahdistus on luvattu väärintekijöille eikä oikein tekeville,HUOM!
Miten teidän profeettanne sanoo päinvastoin? - Timo Flink
sini-silmänen kirjoitti:
Historian aikana ei ole ollut ketään toista johon paremmin sopisi nämä sanat;
Kolossalaiskirje:
2:18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
1.Kor.14:32. Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset;
33. sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
34. olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
35. Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.
36. Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?
37. Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky.
38. Mutta jos joku ei sitä ymmärrä, niin olkoon ymmärtämättä.
39. Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta.
Ellen G. White teki kaikessa vastoin Raamatun neuvoa.
Ja häpeämättömästi opetti vastoin Paavalin julistamaa Evankeliumia.
Kuten näette profetoimisestakin Paavali opettaa miehiä noudattamaan järjestystä.
Miten on adventistimiehet? Kuinka te voitte ohittaa Paavalin opetukset ja tehdä kaiken vastoin hänen neuvojaan?
1.Timoteuksen kirje:
3:2 Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
3:12 Seurakuntapalvelija olkoon yhden vaimon mies, lapsensa ja kotinsa hyvin hallitseva.
Tiituksen kirje:
1:6 jos missä olisi joku nuhteeton, yhden vaimon mies, jonka lapset ovat uskovia, eivät irstaudesta syytettyjä eivätkä niskoittelevia.
1.Tim.2:5. Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
6. joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa,
7. ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu - minä puhun totta, en valhettele - pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa.
8. Minä tahdon siis, että miehet rukoilevat, joka paikassa kohottaen pyhät kädet ilman vihaa ja epäilystä;
9. niin myös, että naiset ovat säädyllisessä puvussa, kaunistavat itseään kainosti ja siveästi, ei palmikoiduilla hiuksilla, ei kullalla, ei helmillä eikä kallisarvoisilla vaatteilla,
10. vaan hyvillä teoilla, niinkuin sopii naisille, jotka tunnustautuvat jumalaapelkääviksi.
11. Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena;
12. mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.
13. Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;
14. eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.
15. Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä.
Tit.2:1. Mutta sinä puhu sitä, mikä terveeseen oppiin soveltuu:
2. vanhat miehet olkoot raittiit, arvokkaat, siveät ja uskossa, rakkaudessa ja kärsivällisyydessä terveet;
3. niin myös vanhat naiset olkoot käytöksessään niinkuin pyhien sopii, ei panettelijoita, ei paljon viinin orjia, vaan hyvään neuvojia,
4. voidakseen ohjata nuoria vaimoja rakastamaan miehiänsä ja lapsiansa,
5. olemaan siveitä, puhtaita, kotinsa hoitajia, hyviä, miehilleen alamaisia, ettei Jumalan sana pilkatuksi tulisi.
Ei löydy yhtään kohtaa jossa olisi todistettuna päinvastaista kuin Paavali oli edellä opettanut.
Ellen G. Whiten toiminta on jyrkästi ristiriidassa edellisten Raamatunlainausten kanssa.
Samoin kolme enkeliä tekee samaa virhettä kuin EGW:kin
Naiselle ei anneta tuollaista tehtävää Jumalalta joka olisi vastoin Jumalan ohjeita apostoliselle seurakunnalle.
Tällaista tehtävää ei voida hyväksyä missään muussakaan kirkkokunnassa joka tahtoo elää Raamatun opetuksen mukaisesti.
ilm.2:20. Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.
21. Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä eikä luopua haureudestaan.
22. Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa;
Ahdistus on luvattu väärintekijöille eikä oikein tekeville,HUOM!
Miten teidän profeettanne sanoo päinvastoin?Ap.t. 21:8 "Siellä menimme evankelista Filippoksen luo ja majoituimme hänen kotiinsa. Hän oli yksi seitsemästä avustajasta, ja hänellä oli neljä naimatonta tytärtä, joilla oli profetoimisen lahja."
Kuten jokainen voi lukea, alkuseurakunnassa oli myös naispuolisia profeettoja. Profetoimisen lahja ei ole vain miehille.
Timo Flink - sini-silmänen
Timo Flink kirjoitti:
Ap.t. 21:8 "Siellä menimme evankelista Filippoksen luo ja majoituimme hänen kotiinsa. Hän oli yksi seitsemästä avustajasta, ja hänellä oli neljä naimatonta tytärtä, joilla oli profetoimisen lahja."
Kuten jokainen voi lukea, alkuseurakunnassa oli myös naispuolisia profeettoja. Profetoimisen lahja ei ole vain miehille.
Timo FlinkEihän siinä löydy mitään opetusta jota olisi osoitettu annetun profetian kautta miehille.
Naisilla oli tehtävänä toimia naisten opettajina.
Miksei myöskin heidän profetoimisensakin olisi koskenut naisia!
Paavalin kirjeiden sanomassa ei ole tulkinnan sijaa, näinhän voimme yhdessä todeta.
Eikä vain yhdessä kohdassa vaan joka kerran kun hän puhuu asiasta on sama neuvo.
Teillä on kova kiire todistaa päinvastaista kun se on teidän uskottavuudestanne kyse.
Te olette valmiit kävelemään yli Raamatun Sanankin kun oppinne sitä vaatii.
Siksi en voi luottaa teihin tipan vertaa.
Toiseksi te todistatte kaiken aikaa vain itsestänne ettekä Raamatun arvovallasta.
Muut puhuvat Raamatun sanan puolesta mutta te sitä vastaan.
Olisihan teille täysin mahdotonta olla adventisteja ja samalla tunnustaa Paavalin neuvo naisten osasta tarkoittavan sitä mitä Paavali sanookin.
Eihän kukaan puhu niin ristiriitaisesti että tarkoittaa päinvastaista kuin sanojen merkitys on.
Toisaalla esitit sellaistakin hädissäsi. - annu42
Nikodemus kirjoitti:
Kasvis ruokaa syövät heikko uskoiset jotka turvaavat vain omaan egoon. Vahvaa ruokaa syövät luottavat siihen että epäterveellisetkän elämän tavat eivät johda kadotukseen. Ruumis katoaa ennemmin tai myöhemmin. Kasvissyöjätkin kuolevat ennen pitkää. On nimittäin todettu että kasvissyöjät eläävät usein miten puutostiloissa koska eivät saa riittävästi oikeanlaista monipuolista ravintoa. Laitatkos tämänkin ellenin piikkiin. On erheellistä ammentaa ellenin kirjoituksista oikeaa hengellistä ja maallista ravintoa. Varo ettei mene elämä väärissä opuksissa hukkaan.
Ympärilläni ihmiset sairastelevat, käyvät monta kertaa vuodessa lääkärissä,syövät monia lääkekuureja toisensa perään eikä vain terveyttä tule purkista. Vai ovat he vahvauskoisia ja minä muiden kasvissyöjien mukana jopa heikkouskoinen ja omaan egooni turvautuva. Uskon olevan juuri päinvastainen, Jumalaan uskova ja hänen neuvoistaan vaarin ottava. Silloin oma egoni on oikeassa suhteessa häneen.
Tiedän kyllä, että tässä rajallisessa maailmassa me jokainen kuolemme. Siihen on synti syyllinen. Silti haluan elää terveenä ja onnellisena tämänkin elämän odottaessani sitä tulevaa, joka on meille varattu.
Olen ollut viimeiseksi todella pahassa flunssassa vuonna 1979, jolloin tyttäreni oli kaksivuotias. Silloin meni kolmen viikon köhimisen jälkeen hakemaan jotakin pillereitä. Ne auttoivat, koska olin siihen astikin ollut aika terveenä. Kuitenkin tuo pitkahkö sairastaminen pani miettimään, jos aina olisin tällaisessa kunnossa.
Tapahtumat lähtivät rullaamaan Jumalan johtaessa ja vuonna 1981 tulin uskoon ja aloin lukea Raamattua kolme lukua arkisin ja viisi sapattisin ja siinä ohessa adventistien kirjallisuutta urakalla.
Myös Henning Karlströmin (A.I. Virtasen työtoveri) kirja "Oikea ravinto terveytemme perusta" tuli eteeni kirjastosta ja pani ajattelemaan, onko kaikki kohdallaan.
Kokeilu ei maksa paljon ja niin tein itsestäni ja perheestäni kasvissyöjiä. ;o) Ei sentään, jotkut vielä söivät naudanlihaa ja kaloja. Itse muutin lakto-ovo-vegetaariseksi kasvissyöjäksi, ja se on sopinut hyvin. Vatsan toiminnassa se ensin näkyi ja kokonaisuudessaan terveempänä elämäntapana koko perheellä.
En ole kuullut koskaan kasvissyöjien kuolevan puutostiloihin. Päin vastoin ne porskuttelevat 100-kerhossa lähes tulkoon aina. Yleensä tervejärkiset ihmiset, jotka eivät fanaattisuudessaan mene liian pitkälle suuntaan tai toiseen, osaavat valita oikein. Ilmeisesti olet törmännyt heihin, jotka eivät osaa.
Juuri eilen kävin luovuttamassa verta, hemo oli 138. Ei tarvitse syödä Marevan-kuureja liian raskaan veriarvon vuoksi. En tarvitse lääkäreitä (vielä) eikä myöskään väsytä koskaan, joten älä arvostele ihmisjoukkoa, josta et näy kovinkaan paljon tietävän. Yleensä kasvisruokailijat osaavat koota ateriansa kauniiksi ja maittavaksi ja ennen kaikkea terveelliseksi.
Kiitos Jumalalle, että olen saanut tähän viisautta häneltä, mutta myös hänen palvelijaltaan kirjasta "Kodin suuri lääkäri" , jossa Raamatusta löytyvät asiat ovat selkokielellä. Myös ravitsemustieteilijät ovat kirjoittaneet hyviä kirjoja, joita sietää tutkia. Mainitsen mm. Ulla Lehtosen kirjat. Ala vaan miettiä, miten voisit terveyttäsi kohentaa kasvisten voimalla.
Miksi syödä kerran syötyjä kasviksia lihan muodossa, kun ne voi syödä suoraankin luonnollisessa muodossaan mahdollisimman vähän laitettuna. Viisaus ei ole erheellistä, vaan kannatettavaa toimintaa. - Jallu
annu42 kirjoitti:
Ympärilläni ihmiset sairastelevat, käyvät monta kertaa vuodessa lääkärissä,syövät monia lääkekuureja toisensa perään eikä vain terveyttä tule purkista. Vai ovat he vahvauskoisia ja minä muiden kasvissyöjien mukana jopa heikkouskoinen ja omaan egooni turvautuva. Uskon olevan juuri päinvastainen, Jumalaan uskova ja hänen neuvoistaan vaarin ottava. Silloin oma egoni on oikeassa suhteessa häneen.
Tiedän kyllä, että tässä rajallisessa maailmassa me jokainen kuolemme. Siihen on synti syyllinen. Silti haluan elää terveenä ja onnellisena tämänkin elämän odottaessani sitä tulevaa, joka on meille varattu.
Olen ollut viimeiseksi todella pahassa flunssassa vuonna 1979, jolloin tyttäreni oli kaksivuotias. Silloin meni kolmen viikon köhimisen jälkeen hakemaan jotakin pillereitä. Ne auttoivat, koska olin siihen astikin ollut aika terveenä. Kuitenkin tuo pitkahkö sairastaminen pani miettimään, jos aina olisin tällaisessa kunnossa.
Tapahtumat lähtivät rullaamaan Jumalan johtaessa ja vuonna 1981 tulin uskoon ja aloin lukea Raamattua kolme lukua arkisin ja viisi sapattisin ja siinä ohessa adventistien kirjallisuutta urakalla.
Myös Henning Karlströmin (A.I. Virtasen työtoveri) kirja "Oikea ravinto terveytemme perusta" tuli eteeni kirjastosta ja pani ajattelemaan, onko kaikki kohdallaan.
Kokeilu ei maksa paljon ja niin tein itsestäni ja perheestäni kasvissyöjiä. ;o) Ei sentään, jotkut vielä söivät naudanlihaa ja kaloja. Itse muutin lakto-ovo-vegetaariseksi kasvissyöjäksi, ja se on sopinut hyvin. Vatsan toiminnassa se ensin näkyi ja kokonaisuudessaan terveempänä elämäntapana koko perheellä.
En ole kuullut koskaan kasvissyöjien kuolevan puutostiloihin. Päin vastoin ne porskuttelevat 100-kerhossa lähes tulkoon aina. Yleensä tervejärkiset ihmiset, jotka eivät fanaattisuudessaan mene liian pitkälle suuntaan tai toiseen, osaavat valita oikein. Ilmeisesti olet törmännyt heihin, jotka eivät osaa.
Juuri eilen kävin luovuttamassa verta, hemo oli 138. Ei tarvitse syödä Marevan-kuureja liian raskaan veriarvon vuoksi. En tarvitse lääkäreitä (vielä) eikä myöskään väsytä koskaan, joten älä arvostele ihmisjoukkoa, josta et näy kovinkaan paljon tietävän. Yleensä kasvisruokailijat osaavat koota ateriansa kauniiksi ja maittavaksi ja ennen kaikkea terveelliseksi.
Kiitos Jumalalle, että olen saanut tähän viisautta häneltä, mutta myös hänen palvelijaltaan kirjasta "Kodin suuri lääkäri" , jossa Raamatusta löytyvät asiat ovat selkokielellä. Myös ravitsemustieteilijät ovat kirjoittaneet hyviä kirjoja, joita sietää tutkia. Mainitsen mm. Ulla Lehtosen kirjat. Ala vaan miettiä, miten voisit terveyttäsi kohentaa kasvisten voimalla.
Miksi syödä kerran syötyjä kasviksia lihan muodossa, kun ne voi syödä suoraankin luonnollisessa muodossaan mahdollisimman vähän laitettuna. Viisaus ei ole erheellistä, vaan kannatettavaa toimintaa.Muistatko minkä ikäisenä tuo mainitsemasi Henning Karlstöm kuoli? Syöpäänkö hän menehtyi?
Liha ei ole kerran syötyä! - kolme enkeliä
Jallu kirjoitti:
Muistatko minkä ikäisenä tuo mainitsemasi Henning Karlstöm kuoli? Syöpäänkö hän menehtyi?
Liha ei ole kerran syötyä!Varmasti liha on kerran syötyä. Mistähän naudan liha muodostuu? Heinästä ja rehusta. Parempi ihmisen on syödä salaatit suoraan luonnosta kuin tautisesta lihasta. Petoeläimen liha kaksinverroin syötyä?
- kolme enkeliä
sini-silmänen kirjoitti:
Eihän siinä löydy mitään opetusta jota olisi osoitettu annetun profetian kautta miehille.
Paavalin kirjeiden sanomassa ei ole tulkinnan sijaa, näinhän voimme yhdessä todeta.
Eikä vain yhdessä kohdassa vaan joka kerran kun hän puhuu asiasta on sama neuvo.
Teillä on kova kiire todistaa päinvastaista kun se on teidän uskottavuudestanne kyse.
Toiseksi te todistatte kaiken aikaa vain itsestänne ettekä Raamatun arvovallasta.
Olisihan teille täysin mahdotonta olla adventisteja ja samalla tunnustaa Paavalin neuvo naisten osasta tarkoittavan sitä mitä Paavali sanookin.
Eihän kukaan puhu niin ristiriitaisesti että tarkoittaa päinvastaista kuin sanojen merkitys on.
Toisaalla esitit sellaistakin hädissäsi.Vanhassa Testamentissa mainitaan Israelin seurakuntaa johtaneen naistuomari.
Omasta päästä keksit selityksen että naisia opettaisi naisprofeetat.
Paavalin kirjeissä on paljon tulkinnan varaa, sanoohan Pietarikin niissä olevan paljon vaikeaselkoista joita YMMÄRTÄMÄTTÖMÄT kääntävät kieroon omaksi kadotuksekseen. Sitä juuri yritätte tehdä! Naisprofeetta Ellen White johtaa Israelin kansaa lopunajan Babylonin vaikutuksesta pois kohti raamatullista totuutta! - Timo Flink
sini-silmänen kirjoitti:
Eihän siinä löydy mitään opetusta jota olisi osoitettu annetun profetian kautta miehille.
Toisaalla esitit sellaistakin hädissäsi.Muinoin Lähi-Idässä miehet ja naiset istuivat eri puolilla salia, avioparit erillään. Paavalin teksti puhuu profetoimisesta ja sen arvostelemisesta sekä järjestyksen ylläpitämisestä seurakuntakokouksessa. Tätä taustaa vasten 1Kor 14:34-35 tarkoittaa sitä, että naisen ei tule pyrkiä arvostelemaan profetoimista ja aiheuttamaan epäjärjestystä huutelemalla miehelleen toisella puolella salia, mitä arvostelu tarkoitti jne. Lukekaa koko teksti ja katsokaa mitä asioita Paavali sanoo. 1Kor 14:34-35 ei ole kategorinen puhekielto naisille. Paavali selkeästi viittaa monessa tekstissään naisiin, jotka opettivat (eikä vain naisia). Teksti ei käsittele naispappeuskysymystä lainkaan, vaan järjestyksen ylläpitämistä. Tekstin merkitys on se, mitä se tarkoitti silloin kun se kirjoitettiin eikä se, mitä me haluamme sen olevan.
Timo Flink - sini-silmänen
kolme enkeliä kirjoitti:
Vanhassa Testamentissa mainitaan Israelin seurakuntaa johtaneen naistuomari.
Omasta päästä keksit selityksen että naisia opettaisi naisprofeetat.
Paavalin kirjeissä on paljon tulkinnan varaa, sanoohan Pietarikin niissä olevan paljon vaikeaselkoista joita YMMÄRTÄMÄTTÖMÄT kääntävät kieroon omaksi kadotuksekseen. Sitä juuri yritätte tehdä! Naisprofeetta Ellen White johtaa Israelin kansaa lopunajan Babylonin vaikutuksesta pois kohti raamatullista totuutta!Teillä on oppinne.
Teidän on turhaa kuvitella että muut ottaisivat teidän oppinne itselleen totuudeksi.
Pitäkää opinne ominanne.
Niiden kauttahan ero kristityillä ja teillä pysyy ennallaan.
Kristinuskon perusta on apostolien opertuyksessa ja teillä perusteena ovat Whiten näyt.
Mormoonikirkon perustana olevat opit ovat samalla tavalla Raamatun ulkopuolelta kuin teilläkin.
Kristinuskon perusta on apostolien opetuksessa jonka arvovaltaa te tahdotte omaksi hyväksenne murentaa. - kolme enkeliä
sini-silmänen kirjoitti:
Teillä on oppinne.
Teidän on turhaa kuvitella että muut ottaisivat teidän oppinne itselleen totuudeksi.
Pitäkää opinne ominanne.
Niiden kauttahan ero kristityillä ja teillä pysyy ennallaan.
Kristinuskon perusta on apostolien opertuyksessa ja teillä perusteena ovat Whiten näyt.
Mormoonikirkon perustana olevat opit ovat samalla tavalla Raamatun ulkopuolelta kuin teilläkin.
Kristinuskon perusta on apostolien opetuksessa jonka arvovaltaa te tahdotte omaksi hyväksenne murentaa.Vakiovastauksesi raamatulliseen perusteluun: "teillä on oppinne".
Niin, meillä oppi pohjautuu raamatun sanaan ja siihen yksinomaan! - annu42
Jallu kirjoitti:
Muistatko minkä ikäisenä tuo mainitsemasi Henning Karlstöm kuoli? Syöpäänkö hän menehtyi?
Liha ei ole kerran syötyä!Muistan, että miekkonen ylitti 90 vuotta, ja oli televisiossa haastattelussa silloin, juuri näiden merkittävien ansoidensa vuoksi.
Varmuudella en osaa sanoa, oliko jo 95, mutta ihan vanhuuteen kuoli vain hetken sairastettuaan.
Hän oli viimeisinä aikoinaan sitä mieltä, ettei edes niukka voin syönti ollut hänelle hyväksi. Margariineja hän ei syönyt ollenkaan, koska oli myös mukana siinä margariinisodassa, joka käytiin 60-70-luvulla. Kai muistat? Oliiviöljy oli hänen suosikkinsa.
Eläin syö kasvit, ja sen liha on tästä ruoasta tuloksena, joten on se minun mielestäni kerran syötyä kasvista... noin vitsinä ilmaisten, kuten ehkä "mämmistäkin" sanotaan. Ihmisestäkin sanotaan, että olet mitä syöt. Kai se eläimelläkin paikkansa pitää. Tarkemminhan niiden ruokaa seurataan, kuin meidän. - sini-silmänen
Timo Flink kirjoitti:
Muinoin Lähi-Idässä miehet ja naiset istuivat eri puolilla salia, avioparit erillään. Paavalin teksti puhuu profetoimisesta ja sen arvostelemisesta sekä järjestyksen ylläpitämisestä seurakuntakokouksessa. Tätä taustaa vasten 1Kor 14:34-35 tarkoittaa sitä, että naisen ei tule pyrkiä arvostelemaan profetoimista ja aiheuttamaan epäjärjestystä huutelemalla miehelleen toisella puolella salia, mitä arvostelu tarkoitti jne. Lukekaa koko teksti ja katsokaa mitä asioita Paavali sanoo. 1Kor 14:34-35 ei ole kategorinen puhekielto naisille. Paavali selkeästi viittaa monessa tekstissään naisiin, jotka opettivat (eikä vain naisia). Teksti ei käsittele naispappeuskysymystä lainkaan, vaan järjestyksen ylläpitämistä. Tekstin merkitys on se, mitä se tarkoitti silloin kun se kirjoitettiin eikä se, mitä me haluamme sen olevan.
Timo FlinkSinulta puuttuu opettajan auktoriteetti täällä.
Olet ehkä yllättynyt että muiden kirkkokuntien ihmiset ajattelevat myös itse ja opiskelevat Raamatun sanaa.
Nykyinen velttous kirkoissa saarnaajien taholta on pakottamassa ihmiset ottamaan itse asioista selvää.
Enää ei olla vain ottamassa valmista pureskeltua propagandaa sellaisenaan vaan se täytyy myös pystyä perustelemaan.
Sinä olet epäonnistunut selityksissäsi niin usein että sinulta on luottamus mennyt.
Paavali on pakanoiden apostoli ja hän opetti sellaista mikä pitää aina paikkansa.
Paavalin opetusta ei voi teidän konklaavinne päätöksellä muuttaa.
Eihän Paavalin kertomassa kiellossa ole mitään epäselvää ja selitettävää.
Sehän on suorimpia ja sellaisenaan uskossa vastaanotettavia asioita.
Ellei näin tehdä romutetaan kaikki muukin hänen opetuksensa niinkuin teillä jo on tapahtunutkin.
Siinä Ellen on tehnyt ison urotyön harhaanjohtaessaan koko kirkkonne väärään opiin.
Et tietenkään millään muulla sitä voi myöntää kuin tunnustamalla kaikki teidän oppinne vääräksi.
Kyllä sen on jo täällä saanut selvästi tietoonsa.
Jos te myönnätte Paavalin opetuksen todeksi te myönnätte itsenne valehtelijoiksi.
Luterilaisessa kirkossa näkee mihin naispappeus johtaa.
Kaikki on muutettavissa sen jälkeen kun luovutaan ottamasta vakavasti jokainen yksityiskohta Evankeliumin sanomasta.
Teillehän se sopii kun te näin pääsette muiden luopumuksen tuloksena tunnustetuiksi kristinuskovien joukkoon.
Se ei kuitenkaan tapahdu teidän oppinne vuoksi vaan muiden lankeemuksen vuoksi. - mutta, mutta
sini-silmänen kirjoitti:
Sinulta puuttuu opettajan auktoriteetti täällä.
Olet ehkä yllättynyt että muiden kirkkokuntien ihmiset ajattelevat myös itse ja opiskelevat Raamatun sanaa.
Nykyinen velttous kirkoissa saarnaajien taholta on pakottamassa ihmiset ottamaan itse asioista selvää.
Enää ei olla vain ottamassa valmista pureskeltua propagandaa sellaisenaan vaan se täytyy myös pystyä perustelemaan.
Sinä olet epäonnistunut selityksissäsi niin usein että sinulta on luottamus mennyt.
Paavali on pakanoiden apostoli ja hän opetti sellaista mikä pitää aina paikkansa.
Ellei näin tehdä romutetaan kaikki muukin hänen opetuksensa niinkuin teillä jo on tapahtunutkin.
Siinä Ellen on tehnyt ison urotyön harhaanjohtaessaan koko kirkkonne väärään opiin.
Et tietenkään millään muulla sitä voi myöntää kuin tunnustamalla kaikki teidän oppinne vääräksi.
Jos te myönnätte Paavalin opetuksen todeksi te myönnätte itsenne valehtelijoiksi.
Kaikki on muutettavissa sen jälkeen kun luovutaan ottamasta vakavasti jokainen yksityiskohta Evankeliumin sanomasta.
Teillehän se sopii kun te näin pääsette muiden luopumuksen tuloksena tunnustetuiksi kristinuskovien joukkoon.
Se ei kuitenkaan tapahdu teidän oppinne vuoksi vaan muiden lankeemuksen vuoksi.>>>>>"Sinulta puuttuu opettajan auktoriteetti täällä.
Olet ehkä yllättynyt että muiden kirkkokuntien ihmiset ajattelevat myös itse ja opiskelevat Raamatun sanaa."
Kirjoitit ihan oikein. Ei saa eikä tarvitse olla auktoriteetti, vaan juuri tämä on Jumalan tahto, että jokainen tutkisi itse Sanaa. Mutta luotatko itse edes Jumalaan, kun teet selvän asian vaikeaksi?
Raamatusta löytyy totuus, mutta se on sen itse selitettävä. Ihmisten selitykset menevät pommiin, ja niistä tulee satuja. Tämä on täällä nähty monta kertaa. Samanhenkiset viihtyvät yhdessä, senkin täällä näkee.
Timo Flink perustaa tietonsa Raamattuun ja muihin auktoriteetteihin ja historiaan, eikä kirjoitakaan omia versioitaan. Ei meitä täällä tarvitse auktoriteetteinä ja opettajina pitää, vaan Sanaa, joka kertoo sen, mitä Jumala haluaa meille ihmisille sanoa.
Uskon, että Pyhä Henki paljastaa salaisuudet niille, joille haluaa. Taidolliset ymmärtävät.
Älä ala-arvioi Jumalan palvelijaa, sillä voi olla, että olet itse kaltevalla pinnalla ja joudut tarkistamaan jonakin päivänä kantasi. - Timo Flink
sini-silmänen kirjoitti:
Sinulta puuttuu opettajan auktoriteetti täällä.
Se ei kuitenkaan tapahdu teidän oppinne vuoksi vaan muiden lankeemuksen vuoksi.Ei sinun minuun pidäkään luottaa, vaan Paavaliin. Se, että jotkut käyttävät 1Kor 14:34-35 tekstiä naispappeutta vastaan, on Paavalin tekstin vääristelyä. Asiayhteys ei käsittele pappeutta, vaan profetoimista.
1) Paavali puhuu yhteenkokoontumisesta (14:26)
2) Profetoimista tuli arvostella (14:29)
3) Kaikki voivat profetoida (14:30)
4) Jumala ei ole epäjärjestyksen Jumala (14:33)
5) Kaikki tulee tapahtua järjestyksessä (14:40)
Eikö ole ihan luonnollista ajatella, että Paavali joutui kirjoittamaan nuo asiat, koska profetoimisen arvosteleminen naisten toimesta aiheutti epäjärjestystä?
Ja ettei jää epäselväksi, niin naiset voivat/saivat profetoida, sillä
1Kor. 11:5 "Sen sijaan jos NAINEN on avopäin, kun hän rukoilee tai PROFETOI, hän häpäisee päänsä, sillä sehän on samaa kuin hän olisi antanut ajaa hiuksensa pois."
Timo Flink - Mr.proffa
Timo Flink kirjoitti:
Ei sinun minuun pidäkään luottaa, vaan Paavaliin. Se, että jotkut käyttävät 1Kor 14:34-35 tekstiä naispappeutta vastaan, on Paavalin tekstin vääristelyä. Asiayhteys ei käsittele pappeutta, vaan profetoimista.
1) Paavali puhuu yhteenkokoontumisesta (14:26)
2) Profetoimista tuli arvostella (14:29)
3) Kaikki voivat profetoida (14:30)
4) Jumala ei ole epäjärjestyksen Jumala (14:33)
5) Kaikki tulee tapahtua järjestyksessä (14:40)
Eikö ole ihan luonnollista ajatella, että Paavali joutui kirjoittamaan nuo asiat, koska profetoimisen arvosteleminen naisten toimesta aiheutti epäjärjestystä?
Ja ettei jää epäselväksi, niin naiset voivat/saivat profetoida, sillä
1Kor. 11:5 "Sen sijaan jos NAINEN on avopäin, kun hän rukoilee tai PROFETOI, hän häpäisee päänsä, sillä sehän on samaa kuin hän olisi antanut ajaa hiuksensa pois."
Timo FlinkOliko NAINEN E.White avopäin kun hän profetoi?
- Johannes1
Kiitos asiallisesta kirjoituksesta.
- Johannes1
Kiitos kuuluu tietenkin "kolmelle enkelille"
- Eerikki
Johannes1 kirjoitti:
adventistinhän kuuluu adventistiä kiittää.
- johannes
Johannes1 kirjoitti:
Paljon kiitoksia kolmelle enkelille.
Vaikka enkeli tulisi taivaasta puhuen kuin kolme enkeliä niin hän .............
Paljon kiitoksia kolmelle enkelille.
- Huomioitsija
Miksi täällä on kristinuskon ulkopuolisia aiheita keskusteltavina?
- A-Luokan Uskis
Te uskotte näkyjä ja mikä vielä PAHEMPAA amerikkalaisia näkyjä!!! Siellähän joka kolmas ihminen näkee näkyjä ja joka viides UFO:ja!! älkää ottako mitään amerikkalaista vastaan!!!
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun4310063T:ltä J-miehelle
Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli332481Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo291918- 1361703
Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?
Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?1951224Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?
Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast111194- 711137
- 92972
- 49920
- 82914