MITÄ ON SYNTI?

....epätietoinen

EN ymmärrä mitä on synti? Tehdä syntiä? Tiedän, että on vissii syntiä polttaa tupakkaa ja juoda viinaa ja käydä vieraissa. Mutta eihän se noin voi olla. Mitä se on pohjimmiltaan se synti? Ja mikä on perisynti?
Tarkoittaako se, että synti peritään vanhemmilta?

18

440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hansutuulia

Tuo on se lähtökohta.

Matteuksen evankeliumi:
      3:6 ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
      9:2 Ja katso, hänen tykönsä tuotiin halvattu mies, joka makasi vuoteella. Kun Jeesus näki heidän uskonsa, sanoi hän halvatulle: "Poikani, ole turvallisella mielellä; sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi."
      9:5 Sillä kumpi on helpompaa, sanoako: 'Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi', vai sanoa: 'Nouse ja käy'?
      9:10 Ja kun hän aterioi hänen kodissaan, niin katso, tuli monta publikaania ja syntistä, ja he aterioivat Jeesuksen ja hänen opetuslastensa kanssa.
      9:11 Ja kun fariseukset sen näkivät, sanoivat he hänen opetuslapsilleen: "Miksi teidän opettajanne syö publikaanien ja syntisten kanssa?"
      9:13 Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria.' Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä."
      11:19 Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!' Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa."
      12:31 Sentähden minä sanon teille: jokainen synti ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen pilkkaamista ei anteeksi anneta.
      26:28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
      26:45 Sitten hän tuli opetuslasten tykö ja sanoi heille: "Te nukutte vielä ja lepäätte! Katso, hetki on lähellä, ja Ihmisen Poika annetaan syntisten käsiin.

• ....mikä on syntiä

Ei tuo teksti ole kuin raamatun lauseita. Ei siinä kerrota. MITÄ ON SYNTI??

• RitariOlevainen

laittomuutta,ja laittomuus on taikuudensyntiä !

• jli

Ihmisten käsitykset ”synti”-käsitteestä ovat mitä erilaisempia ja kuvaavat usein aikamoista tietämättömyyttä.
      Mistä on kysymys? Miksi sotketaan asioita, ettei kukaan ota niistä selvää? Monet sanovat: en ole tehnyt syntiä, koska olen aina elänyt kunnollista ja kunnioitettavaa elämää. Käyttäydyn jopa paremmin kuin ”nuo uskovaiset”. He saattavat olla ihan oikeassa,

Meidän täytyy erottaa kaksi asiaa:
      1. Yhteiskunnan rikokset. Meillä on Suomessa oma lakimme, jota meidän tulee rehellisesti noudattaa. Ellemme niin tee, seuraa jonkinasteisia rangaistuksia. Näitä rikoksia voimme tietenkin ryhmitellä eri tavoin. Tämä Suomen laki koskee meitä kaikkia, sekä uskovaisia että ei-uskovaisia.
      (Huomauttakoon tässä, ettemme noudata niitä VT:n Mooseksen laatimia yhteiskunnallisia lakeja, jotka oli solmittu Jumalan ja Israelin kansan välillä. Me kristityt elämme uuden liiton aikaa ja Vanhan testamentin universaaliset periaatteet on toistettu Uudessa testamentissa. Israel ja sen kansa oli siihen aikaan maantieteellisesti tarkoin rajoitettu alue, tietyssä historiavaiheessa. Kristittyjä asuu eri maissa ympäri maailmaa. Kaikissa näissä maissa on erilaiset omat lait ja perinteet.)

2. Raamatun syntikäsite: Kun Raamattu puhuu synnistä, on kysymys ensisijaisesti Jumalan ja ihmisen välisestä suhteesta.
      Raamatun mukaan olemme kaikki tehneet syntiä ja olemme "Jumalan kirkkautta vailla".
      Siinä Jumala on tuomarina, emmekä me voi luetella näitä syntejä suuruusjärjestyksessä.
      Monet yrittävät kuitenkin tehdä "syntilistoja". Itse en tee tämänkaltaisia syntilistoja. Ainoastaan voin esittää, mikä suurin synti on. Mielestäni se on tärkeimmän käskyn rikkominen. Jeesuksen opetus Matt. 22 : 36. "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?" 37. Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. 38. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. 39. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. 40. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat."

Kuka meistä on pitänyt tämän käskyn? Tiedämme ja Raamattu sen ilmoittaa: ei kukaan. Joudumme niin kuin Paavali toteamaan, olen suurin syntinen. Mutta syntisille annetaan armo ja anteeksiantamus, kun me nöyränä ja katuvaisena otamme Jumalan lahjan, Jeesuksen, vastaan sydämessämme.

Yleisemmin ilmaistuna on synti tottelemattomuutta Jumalaa ja Hänen tahtoaan vastaan. Synti erottaa meidät Jumalasta. Rakastava Jumala on kuitenkin valmistanut meille tien takaisin Hänen yhteyteen.
      Synnin syvin olemus ei ole siis ensisijaisesti meidän teoissamme, vaan meidän sydämemme asenteissa.
      Kaikesta huolimatta Jumala rakastaa meitä edelleen ja kutsuu meidät yhteyteensä.

http://www.nic.fi/~jlindell/miksikristusko.htm / 4.5

• ei ota omakseen

Miten siihen Jumal yhteyteen pääsee? Rukoilemalla?
        Ei ole onnistunut? Tunnustamalla: "tässä olen ,tee mitä tahdot", olen tehnyt syntiä (en vieläkään ymmärrä mitä se on, olen paha,olen valehdellut, olen rikkonut,puhunut pahaa toisesta ja hyyväkin tämä jatkuisi loputtomiin...
        Mulla on kai päässä sitten vikaa, kun en ymmärrä näitä asioita.Voihan kai olla sellaisikin ihmisiä, jotka eivät ole Jumalalle kelvollisia, kuulun sit kai niihin. Onkohan se mun etsikkoaika mennyt jo ohi. Joku on sanonut niin, että ihmisellä annetaan etsikkoaika ja jos silloin ei tunnusta Jeesusta Vapahtajakseen niin ohi meni ja Jumala hylkää lopullisesti. Onpas lohdutonta.
        Kaikille ihmisille niin hyville kuin pahoillekin toivotan HYVÄÄ TAHTOA sitä tämä maailma ja ihmiset tarvitsevat.

• maanmaatonen

Synti on pahuutta, koska Jumala yksin on hyvä.

Synti tekee siis pesäeron Jumalaan, ja siksi se on pahuutta.

Hyvyys tukee ja luo uutta elämää. Hyvyys mahdollistaa elämän lisääntymisen ja elämästä iloitsemisen.

Pahuus tuhoaa ja vähentää elämää ja elinvoimaa, se sotii Jumala luomistyötä ja tahtoa vastaan.

Synti on pahuutta ja me olemme syntisiä. Ainoa elävä ja voimallinen meissä on Kristus, Hänen kauttaan, Hänen olemisensa meissä, sydämissämme, tuo meille pelastuksen synnin tuomiosta, joka on kuolema.

"Synti on laittomuus"(1Joh3:4) ja "se sielu joka syntiä tekee, sen on kuoltava"(Hes18:4,19). Kristus täytti lain ja kuoli meidän puolestamme.

Synti voitetaan tunnustamalla totuus. Totuus on että me olemme syntisiä. Totuus tekee meidät vapaiksi, sillä Kristus on vahvempi kuin synnin kahleet ja Hän on kuin Mooses joka vapauttaa meidät Egyptin orjuudesta. Jeesus johdattaa meidät kohti Uutta maata, jossa syntiä ei enää ole ollenkaan, eikä syntisiä.

• KAIKKI MIKÄ

on Jumalan sanan, Raamatun vastaista.Tässä lyhyt määritelmä synnistä.Nuo luettelemasi asiat, juopottelu, huoruus jne, on synnissä elämisen seurausta. Ihminen on synninorja, kunnes Jeesus tekee vapaaksi.Eikä meistä uskoon tultuammekaan synnittömiä tule, mutta tulemme armahdetuiksi syntisiksi.Pyhä Henki alkaa tekemään meissä työtä ettemme syntiä tekisi.Ja jos teemmekin Pyhä Henki murehtuu meissä, tulee paha olo, ja halu tehdä parannus , so. tunnustaa tehdyt synnit Jumalalle ja hyljätä ne.Sana sanoo:joka syntinsä tunnustaa ja hylkää ne , saa armahduksen.Siunausta rehelliseen etsintään. t.timo

• mrx

alkujaan asettanut omantunnon ihmisille erottelemaan hyvän ja pahan. Moni tekee ehkä kavereiden painostuksesta tai jännityksestä omaatuntoaan vastaan ja näin voivat turruttaa sen. Silloin oikean ja väärän käsitys hämärtyy ja ollaan uppoavassa venheessä. Synti on myös hyljätä Jumala ja elää poissa Hänen käskyistään ja olla piittaamatta.

Tuosta omastatunnosta, sanotaan että joku asia voi olla syntiä, jos omatunto sanoo vastaan, mutta toiselle voi olla salittua jos ei omatunto kolkuttele.

• ei ole

oikea mittari synnin suhteen.Syntiinlangeemuksessa ihminen turmeltui myös omantunnon suhteen ja tosiaan toisen omatunto sallii enemmän kuin toisen.Raamattu kyllä ilmoittaa ihmiselle mikä on oikein ja mikä väärin.

• frihet
        ei ole kirjoitti:

oikea mittari synnin suhteen.Syntiinlangeemuksessa ihminen turmeltui myös omantunnon suhteen ja tosiaan toisen omatunto sallii enemmän kuin toisen.Raamattu kyllä ilmoittaa ihmiselle mikä on oikein ja mikä väärin.

Lapsi tietää jo melko nuoressa iässä, kun on tehnyt väärin?

Eli kyllä kultuuri ja kasvatus on melkoinen tausta-voima.

Paavalikin vangitutti hyvällä mielellä kristittyjä, kun arveli tekevänsä hyvän työn myös Jumalalle, eli oppi määrää paljon

Paavalikin kirjoitti, että on koko elämänsä PUHTAALLA OMALLA TUNNOLLA VAELTANUT, SEKÄ IHMISTEN ETTÄ JUMALAN EDESSÄ, siis vaikka teurastettavaksi vei kristittyjä ennen uskoon tuloaan.

• tarkoittanut
        frihet kirjoitti:

Lapsi tietää jo melko nuoressa iässä, kun on tehnyt väärin?

Eli kyllä kultuuri ja kasvatus on melkoinen tausta-voima.

Paavalikin vangitutti hyvällä mielellä kristittyjä, kun arveli tekevänsä hyvän työn myös Jumalalle, eli oppi määrää paljon

Paavalikin kirjoitti, että on koko elämänsä PUHTAALLA OMALLA TUNNOLLA VAELTANUT, SEKÄ IHMISTEN ETTÄ JUMALAN EDESSÄ, siis vaikka teurastettavaksi vei kristittyjä ennen uskoon tuloaan.

uudessa elämässä, siis Paavalina vaeltanut puhtaalla omalla tunnolla.Eihän muuten olis todennut itsestään että on syntisistä suurin.Hän kantoi muuten huonoa omaatuntoa aina , siitä entisestä elämästa, siis Saulus Tarsosilaisena, näin itse toteaa kirjoittamassaan kirjeessä.

• frihet
        tarkoittanut kirjoitti:

uudessa elämässä, siis Paavalina vaeltanut puhtaalla omalla tunnolla.Eihän muuten olis todennut itsestään että on syntisistä suurin.Hän kantoi muuten huonoa omaatuntoa aina , siitä entisestä elämästa, siis Saulus Tarsosilaisena, näin itse toteaa kirjoittamassaan kirjeessä.

Minä en kylläkään noin tuota ota.

Ehkä Paavali oli huomannut, että itsessään oli täysin kelvoton, ilman Kristuksen armoa ja anteeksi antoa.
        Siis Paavalinakin ollessa.

Paavali oli pilkulleen vanhan-liiton tunteva jo ennen uskoon tuloa ja siis oppinsa osaava.
        Paavali siis palveli jo silloin puhtaalla omallatunnolla Jumalaansa, vaikkei silloin vielä tuntenut Vapahtajaansa.

Eli jos opetus sallii synnin, niin ei oppilas ole syyllinen, ehkä siksi onkin kirjoitettu, että opettaja kantaa suuren vastuun.

Tupakan polttokin alkaa olla monien mielestä OK, ja sekin usein johtuu siitä kun opetetaan, että eihän se nyt niin paha asia ole, vaan jos Jumala asian synniksi ilmoittaa, niin ei sitä ihmiset pyhäksi tekemällä tee, eikä opetuksillaan kaada.

• tuttan

Lue Pyhyyden teistä niin valo varjot paljastaa. Siis Uusi Testamentti ole hyvä.

• arkikalusto

Syntiä on se,
      kun et usko
      Jumalan Poikaan,
      Jeesukseen Kristukseen,
      että pelastuisit.

• hansutuulia

pahin synti on olla uskomatta Jeesukseen.

• että kyllä Ritari ja hansu tietävät. Näkyivätkin jo ennättäneen sinua valistaa, mrx vielä tukenaan. Että nytpä tietänet, mitä synti on! Frihetiltä voisit vielä lausunnon hankkia mutta hyvä on jo näinkin.

• frihet

Kun niin sitkeästi tahdot Jeesuksen kieltää, niin Jeesus ei vaadi sinulta pyhitystä.

Eli voit jatkaa tapasi mukaan, jos tahdot ja vastaat sit kerran perillä, vaikka kysymykseen, "miksi pelastus ei kelvannut, vaikka sitä armoa sinullekin tarjottiin Jeesuksessa Kristuksessa jo tämän sivustonkin kautta".
        Se voipi olla synniksi myös kun herjaa Jumalan omaa ja ei paremmaksi tee, kun Hänen omaisuus kansaansa "kiroaa".

Minä rääväsuu, olen joutunut monasti katumaan ja ihmetellen huomannut, että ARMO riittää huonollekin, siis sanavalintani on usein olleet hyvin puutteelliset, hiukan kuin Takulla.

Se on muuten suomalaiselle varmaan katkera pala, jos Jeesus syntisen armahtaa ja vielä pitää lapsestaan huolen, jopa niin että voi toisiakin tukea.

Toisaalta eihän sitä ARMOA voi ymmärryksellä käsittää, eikä rahallisesti arvioida, kun syntinen orja saa vapauden ja iänkaikkisen elämän.

• frihet kirjoitti:

Kun niin sitkeästi tahdot Jeesuksen kieltää, niin Jeesus ei vaadi sinulta pyhitystä.

Eli voit jatkaa tapasi mukaan, jos tahdot ja vastaat sit kerran perillä, vaikka kysymykseen, "miksi pelastus ei kelvannut, vaikka sitä armoa sinullekin tarjottiin Jeesuksessa Kristuksessa jo tämän sivustonkin kautta".
        Se voipi olla synniksi myös kun herjaa Jumalan omaa ja ei paremmaksi tee, kun Hänen omaisuus kansaansa "kiroaa".

Minä rääväsuu, olen joutunut monasti katumaan ja ihmetellen huomannut, että ARMO riittää huonollekin, siis sanavalintani on usein olleet hyvin puutteelliset, hiukan kuin Takulla.

Se on muuten suomalaiselle varmaan katkera pala, jos Jeesus syntisen armahtaa ja vielä pitää lapsestaan huolen, jopa niin että voi toisiakin tukea.

Toisaalta eihän sitä ARMOA voi ymmärryksellä käsittää, eikä rahallisesti arvioida, kun syntinen orja saa vapauden ja iänkaikkisen elämän.

mörrimöykyn, jos vain kiinni saisin;
        pieneen koriin pistäisin ja kotiin kuljettaisin.

Älä pelkää, olet turvassa! Ei mörrimöykkyjä oikeasti ole olemassakaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      40
      3701
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      33
      3274
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2898
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2740
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1768
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1729
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1569
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1527
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      29
      1509
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1494
    Aihe