Onko täällä vaan juutalaisia

vai onko

muitakin. Ja mistä tiedän, että kenen kanssa milloinki puhun. Siis milloin puhun aidon juutlaisen kanssa?

15

1520

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • shomer_mitzvot

Voi olla, että täällä käy juutalaisia seuraamassa keskustelua. En tosin ole kohdannut muita juutalaisia. Keskustelua voi käydä muidenkin kuin juutalaisten kanssa. Olen huomannut, että täällä on useita henkilöitä, jotka tietävät juutalaisuudesta enemmän kuin ns. maallistuneet juutalaiset. Se, että meitä kutsutaan valituksi kansaksi, ei mielestäni tarkoita sitä, että olemme parempia kuin muut. Ei todellakaan! Kaikkivaltias valitsi meidät levittämään Hänen tahtoaan (Tooraa) muille kansoille. Tässä olemme epäonnistuneet. Itse olen pahoillani siitä, ettei vanhempani katsoneet tärkeäksi opettaa minulle lapsena juutalaista uskoa ja kulttuuria. Mutta nyt olen opiskellut aiheita itse jo jonkin aikaa.

• Viaton

"Se, että meitä kutsutaan valituksi kansaksi, ei mielestäni tarkoita sitä, että olemme parempia kuin muut. Ei todellakaan! Kaikkivaltias valitsi meidät levittämään Hänen tahtoaan (Tooraa) muille kansoille."

Noin suurinpiirtein olen itsekin tuon "valitunkansan" merkityksen käsittänyt ei juutalaisena ihmisenä. Israelissa työskennellessäni en koskaa tavannut sellaista juutalaista, joka olisi pitänyt itseään parempana ei juutalaiseen nähden.

Juutalaisesta kulttuurista saimme yhden ainoan Jumalan. Usko Jumalaan vapautti tuolloin ihmiset palvomasta kuninkaita "jumalina". Se miksi aikoinaan juutalaisiin kohdistui vainoja, käsitykseni mukaan oli juuri tuo usko yhteen näkymättömään Jumalaan. Se ei sopinut kuninkaille ja poliitikoille, koska usko Jumalaan heikensi kuninkaiden mielivaltaista otetta alamaisiinsa. Ei juutalaisessa kulttuurissa mm. Egyptin faaraot olivat "jumalan" asemassa, ja sekös suututti näitä kuninkaita. Näkymätön Jumala "hyppii kuninkaiden varpaille". Olisiko tämä syynä vuosituhantisille juutalaisvainoille? "He sanovat: Tulkaa, hävittäkäämme heidät olemasta kansa, niin ettei Israelin nimeä enää muisteta!"

• Helsingin vai Turun synagogan piirissä? Vai muualla?

t. juuri giurin aloittanut.

• shomer_mitzvot
        Jaffa-Jaffa kirjoitti:

Helsingin vai Turun synagogan piirissä? Vai muualla?

...käynyt molemmissa seurakunnissa, mutta en ole kummankaan jäsen.

• shomer_mitzvot
        Jaffa-Jaffa kirjoitti:

Helsingin vai Turun synagogan piirissä? Vai muualla?

...aivan giurin alkuvaiheessa? Giurin vaiheisiin kuuluu olennaisesti judaismin opiskelu. Mitä opiskelet tällä hetkellä?

Tervetuloa isoon perheeseen!

• rasismia vastaan
        shomer_mitzvot kirjoitti:

...aivan giurin alkuvaiheessa? Giurin vaiheisiin kuuluu olennaisesti judaismin opiskelu. Mitä opiskelet tällä hetkellä?

mitä tällä tarkoitat? Yleensä sanaa käyttävät juutalaisuutta tuntemattomat. Giurhan on juutalaisuuden opiskelua.
        Onko kumpikaan vanhemmistasi seurakunnan jäsen? -Suomen yhteisö on hyvin tiivis ja kaikki tuntevat toisensa, nekin jotka seka-avioliittojen kautta eivät enää halachan mukaan ole juutalaisia. Lähes kaikki seka-avioliittojenkin jälkikasvusta ovat jonkin juutalaisen toiminnan piirissä, yllärijuutalaisia ei ole. Helsingin tilaisuuksissa olen tavannut ihmisiä jotka ovat kertoneet yhden isoisovanhemman olleen juutalainen. Identiteetissä löytyy.

• shomer_mitzvot
        rasismia vastaan kirjoitti:

mitä tällä tarkoitat? Yleensä sanaa käyttävät juutalaisuutta tuntemattomat. Giurhan on juutalaisuuden opiskelua.
        Onko kumpikaan vanhemmistasi seurakunnan jäsen? -Suomen yhteisö on hyvin tiivis ja kaikki tuntevat toisensa, nekin jotka seka-avioliittojen kautta eivät enää halachan mukaan ole juutalaisia. Lähes kaikki seka-avioliittojenkin jälkikasvusta ovat jonkin juutalaisen toiminnan piirissä, yllärijuutalaisia ei ole. Helsingin tilaisuuksissa olen tavannut ihmisiä jotka ovat kertoneet yhden isoisovanhemman olleen juutalainen. Identiteetissä löytyy.

... tarkoittaa omien tietojeni mukaan "käännytysprosessia". Siihenhän kuuluu tietysti opiskelu. Mutta myös heprean kielen alkeet (joissain seurakunnissa). Kokelaalta vaaditaan myös sitoutumista. Lopuksi myös mikvah. Giur ei ole minulle kovin tuttu, joten käytin termejä ehkä hiukan huolimattomasti.

• shomer_mitzvot kirjoitti:

Alussa ollaan, mutta vain virallisella taipaleella. Opiskellut itse jo vuosia. Vuoden alussa alkoi helsingissä uusi kurssi. Kävin Israelissa kokeilemassa, ja Englannissa, mutta tänne päädyin. :)

Kiitos kiitos, toivotteluista. :)

• tertullianus

Pitävätkö Suomen juutalaiset tarkkaa kirjaa siitä, että kaikki esim. ulkomailta maahamme muuttavat tulisi liittää synagogan piiriin?
        Miten on mahdollista, ettei "yllärijuutalaisia" ole? Kontrollioiko asiaa jokin taho?

• rasismia vastaan
        tertullianus kirjoitti:

Pitävätkö Suomen juutalaiset tarkkaa kirjaa siitä, että kaikki esim. ulkomailta maahamme muuttavat tulisi liittää synagogan piiriin?
        Miten on mahdollista, ettei "yllärijuutalaisia" ole? Kontrollioiko asiaa jokin taho?

että ulkomailta tänne avioituu juutalaisia jotka eivät ota mitään yhteyttä seurakuntiin, heistä ei ole tietoa.
        Yllärijuutalaisilla tarkoitin suomenjuutalaisväestöä, sen parissa ei ole niin assimiloituneita etteikö mitään yhteyksiä seurakuntiin olisi tai ihmiset ainakin jotenkin keskenään tuttuja ja sukulaisistaan selvillä.
        Ei asiaa kukaan kontrolloi, mutta kun juutalaisväestö on alunalkaen ollut pieni ja yhteisö tiivis, ei tämä populaatio tuota yllätyksiä.
        Muualta tulleet (ent. Neuvostoliitto, Israel)ovat jo tuntuva osa Helsingin seurakuntaa, muutama näkyvä ja kuuluva jäsen Yhdysvalloista ja hajajäseniä ties mistä.Uusia jäseniä otetaan mielellään ja pääsy on tehty helpoksi. Seurakunta on ortodoksinen mutta muutkin jäsenet kelpaavat, myös kääntyneet joiden giur ei ole ortodoksinen. Sen sijaan jos kääntyy Helsingissä giur on ortodoksinen ja vaativa.

• tertullianus

että ulkomailta tänne avioituu juutalaisia jotka eivät ota mitään yhteyttä seurakuntiin, heistä ei ole tietoa.
        Yllärijuutalaisilla tarkoitin suomenjuutalaisväestöä, sen parissa ei ole niin assimiloituneita etteikö mitään yhteyksiä seurakuntiin olisi tai ihmiset ainakin jotenkin keskenään tuttuja ja sukulaisistaan selvillä.
        Ei asiaa kukaan kontrolloi, mutta kun juutalaisväestö on alunalkaen ollut pieni ja yhteisö tiivis, ei tämä populaatio tuota yllätyksiä.
        Muualta tulleet (ent. Neuvostoliitto, Israel)ovat jo tuntuva osa Helsingin seurakuntaa, muutama näkyvä ja kuuluva jäsen Yhdysvalloista ja hajajäseniä ties mistä.Uusia jäseniä otetaan mielellään ja pääsy on tehty helpoksi. Seurakunta on ortodoksinen mutta muutkin jäsenet kelpaavat, myös kääntyneet joiden giur ei ole ortodoksinen. Sen sijaan jos kääntyy Helsingissä giur on ortodoksinen ja vaativa.

Systeeminne kuulostaa mielenkiintoiselta. Vaativahko sisäänpääsy saattaa auttaa sitoutumaan ja arvostamaan omaa yhteisöä. Siitä kannattanee pitää kiinni. - Miten asia muuten hoidetaan, jos yhteisöönne pyrkii perheensä mukana heikkolahjainen tai henkisesti epävakaa (esim. mielenterveysongelmainen) kandidaatti?
        Onko Suomen juutalaisilla srk:lla olemassa mitään julkaisua, josta käy ilmi srk:aan liittymisen ohjelma vai eteneekö asian informointi henk. koht. kontaktien kautta?

• rasismia vastaan
        tertullianus kirjoitti:

Systeeminne kuulostaa mielenkiintoiselta. Vaativahko sisäänpääsy saattaa auttaa sitoutumaan ja arvostamaan omaa yhteisöä. Siitä kannattanee pitää kiinni. - Miten asia muuten hoidetaan, jos yhteisöönne pyrkii perheensä mukana heikkolahjainen tai henkisesti epävakaa (esim. mielenterveysongelmainen) kandidaatti?
        Onko Suomen juutalaisilla srk:lla olemassa mitään julkaisua, josta käy ilmi srk:aan liittymisen ohjelma vai eteneekö asian informointi henk. koht. kontaktien kautta?

kukin kääntyjä on tapaus erikseen, niissä tapauksissa joissa lapsi otetaan juutalaisuuteen ei mietitä tämän henkisiä kykyjä, mutta aikuisten osalta kandidaatin on ymmärrettävä mitä tekee ja oltava kykenevä noudattamaan juutalaista elämäntapaa kääntymisen jälkeen.

Muuten seurakuntaan pääsee ilman sen kummempia muodollisuuksia jos on juutalainen -siis jo kääntynyt muualla tai syntyperäinen- siihen eivät vaikuta mahdolliset henkiset ongelmat tai vastaava.
        Informointi kääntymistä haluaville on henkilökohtaisen yhteydenoton kautta, miten asia siitä etenee päättää rabbi.

• messiasta odottava
        Jaffa-Jaffa kirjoitti:

Alussa ollaan, mutta vain virallisella taipaleella. Opiskellut itse jo vuosia. Vuoden alussa alkoi helsingissä uusi kurssi. Kävin Israelissa kokeilemassa, ja Englannissa, mutta tänne päädyin. :)

Kiitos kiitos, toivotteluista. :)

Hei Jaffa Jaffa, ja toisetkin, jotka haluavat kommentoida kysymystäni.

Jaffa Jaffa, kerroit käyväsi jotain kurssia, joka liittyy juutalaisuuteen. Siksi esitänkin kysymykseni sinulle. Millaista Messiasta juutalaiset odottavat? Millaisena tämä odotettava messias ilmestyy? Tuleeko hän aikuisena, lapsena; syntyykö Hän vai tupsahtaako taivaasta.

Olisin kiitollinen, jos voisitte kertoa minulle juutalaisesta Messiaasta.

• messiasta odottava kirjoitti:

Hei Jaffa Jaffa, ja toisetkin, jotka haluavat kommentoida kysymystäni.

Jaffa Jaffa, kerroit käyväsi jotain kurssia, joka liittyy juutalaisuuteen. Siksi esitänkin kysymykseni sinulle. Millaista Messiasta juutalaiset odottavat? Millaisena tämä odotettava messias ilmestyy? Tuleeko hän aikuisena, lapsena; syntyykö Hän vai tupsahtaako taivaasta.

Olisin kiitollinen, jos voisitte kertoa minulle juutalaisesta Messiaasta.

paljonkin voisi kirjoittaa,, mutta tyydyn nyt tiivistelmään.
        On joitakin, jotka pitävät messiasta vain messiaanisena aikakautena, sellaisiakin on, jotka pitää messaista fyysisenä hahmona, mutta suurin osa taitaa uskoa molempiin yhtä aikaa.. Mutta messiaaseen ei tarvitse uskoa. Kun hän toteuttaa kaikki vaadittavat kriteerit, ja kun tulee mm. maailmanrauha, temppelin jälleenrakentaminen jne ei ole kyse uskosta vaan tiedosta. Siinä ei jää sijaa uskolle tai tulkinnalle.

Fyysinen messias..
        Hän syntyy tavalliseksi ihmiseksi, ja hänellä on tavalliset ihmisvanhemmat, joiden kautta hän syntyy Daavidin (salomonin linja) sukuun.

HÄn elää pitkään ja saa lapsia.

Olen niin monesti käynyt tätä sammoo asiaa, että alkaa nykimähän, junou. Kun siitä tulloo aina väittely.

Kevättä

Jaffat

• juutas

Minen ainakaan ole juutalainen.

Pitäisiköhän nimimerkkien perään laittaa (juutalainen/ei-juutalainen)?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      924
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe