En lakkaa ihmettelemästä, että onko Suomi todella näin pullollaan epämääräisiä haihattelijoita, jotka näkevät päiväunia lääkiksestä vailla minkäänlaista tajua siitä, mitä homma on?
En väitä, että olisin itsekään omannut mitään syvällista insaittia lääketieteeseen ammattina ennen opiskelujen alkamista ja etenemistä, mutta tajusin edes seuraavat faktat jotka monille täällä pyöriville eivät näköjään ole tulleet mieleenkään:
- Kuka tahansa ei voi päästä lääkikseen, ainakaan pelkällä pyhällä hengellä. Kovalla työllä pääsee pitkälle, mutta pääsykokeet mittaavat muutakin kuin sitä, osaako ulkoa pääsykoekirjan.
- Kyseessä on luonnontieteellinen ammatti! Jos ei kemiaa ja fysiikkaa ole opiskeltu, ensimmäinen kysymys pitäisi olla MIKSI. Eikö kiinnostanut, eikö ole matemaattisia taitoja, eikö vain tullut mieleen? Ei lääkis saisi olla mikään päähänpisto tai statuksenjahtausvaihtoehto.
- Jos olet yliherkkä verelle, ihmisten kärsimykselle, todella kovalle lukemiselle ja työnteolle, älä hae tänne.
- Jos et ole varma, saatko aikaiseksi lukea, älä ruikuta siitä täällä vaan joko unohda koko lääkis tai mene lukemaan.
- Pääsykokeiden helppous ei olisi kenenkään etu. Jos jo pääsykoe vaatii vuoden-parin valmistautumisen ja ylitsepääsemättömiä ponnisteluja, millä ihmeen ilveellä kuvittelet selviäväsi edes ensimmäisestä kunnon tentistä, jossa aineistoa 1000 sivua josta kaikkea ei luennolla käydä läpi, eikä ketään auttamassa?
- Jos olet ammatinvaihtaja, mieti miksi alunperin et lääkikseen hakenut. On hienoa, jos ajatus on kypsynyt rauhassa ja olet käynyt katselemassa muutakin elämää, mutta jos edellytykset aikoinaan olivat nolla tai matemaattiset taidot miinuksen puolella, mihin se tilanne olisi nyt yhtäkkiä muuttunut?
lääkis: mistä näitä riittää??
50
15864
Vastaukset
- oik.yo.
Jepjep, täysin samaa mieltä. Kannattaa muistaa että tämän palstan viisauden mukaan myös muun muassa kauppatieteelliseen ja oikeustieteelliseen on mahdoton päästä. Uskomattomimpia ovat epäilyt siitä, että tiettyjä hakijaryhmiä sorretaan pääsykokeissa... Juuri näiden haihattelijoiden takia ko. alojen sisäänpääsyprosentit ovat melko pienet (mutta siitä huolimatta paljon suuremmat kuin vaikkapa yhteiskuntatieteiden alalla).
- oik. yo.
Damn it, kirjoitin ton älyttömän kirjoitusasun eli "Oikkkis" väärin, mitenköhän tentit menee kun en osaa lisätä ylimääräisiä konsonantteja sanoihin?
- albert-pingviini
oik. yo. kirjoitti:
Damn it, kirjoitin ton älyttömän kirjoitusasun eli "Oikkkis" väärin, mitenköhän tentit menee kun en osaa lisätä ylimääräisiä konsonantteja sanoihin?
hyvä kirjoitus!!
Itse en ikinä pyrkisi lääkikseen, juuri niistä syistä mitä nimim. asiallinen kirjoitteli. En todellakaan omaa matemaattisia taitoja enkä jaksa kiinnostua kemiasta tai fysiikasta. Herranjestas, lukiossa pääsin pakolliset fysiikat hyvin arvosanoin läpi, koska kokeessa oli muutama essee-kysymys maailmankaikkeudesta!
Ihan levottoman hyvä juttu, että joku viitsii laittaa noin rehellisesti faktaa pöytään. Kuinka monta esim. Helsinkiin pääsee vuosittain sisään lääkikseen? Ei varmaan moni ja vielä harvempi niistä "haihattelijoista", jotka kuvittelevat lukevansa vain lukemisen ilosta.
*silinterinkohotus*
"Oikkkis" koneella kirjoitettuna tulee helposti virheitä, ei siihen maailman kaadu, etenkään jos olet jo sisälälä (:)) opiskelemassa lakia. - asiallinen_tuntija
albert-pingviini kirjoitti:
hyvä kirjoitus!!
Itse en ikinä pyrkisi lääkikseen, juuri niistä syistä mitä nimim. asiallinen kirjoitteli. En todellakaan omaa matemaattisia taitoja enkä jaksa kiinnostua kemiasta tai fysiikasta. Herranjestas, lukiossa pääsin pakolliset fysiikat hyvin arvosanoin läpi, koska kokeessa oli muutama essee-kysymys maailmankaikkeudesta!
Ihan levottoman hyvä juttu, että joku viitsii laittaa noin rehellisesti faktaa pöytään. Kuinka monta esim. Helsinkiin pääsee vuosittain sisään lääkikseen? Ei varmaan moni ja vielä harvempi niistä "haihattelijoista", jotka kuvittelevat lukevansa vain lukemisen ilosta.
*silinterinkohotus*
"Oikkkis" koneella kirjoitettuna tulee helposti virheitä, ei siihen maailman kaadu, etenkään jos olet jo sisälälä (:)) opiskelemassa lakia.On totta, että raakaa faktaa ei juuri mistään löydä, kaiken maailman esitteet ovat täynnä auvoisia menestystarinoita, rags to riches -tyyliin.
Lääkärin homman riesana on nimenomaan se statuspuoli, jos henkilö A kirjoittaa hyvin niin heti alkavat sukulaiset miukumaan että "kai sä nyt lääkikseen sitten noilla papereilla". Paljon on myös niitä, joiden jompikumpi vanhempi on lääkäri, ja oma mielikuvitus ei riitä valitsemaan jotain muuta alaa. Sitten vain biletetään ja reputetaan tenttejä ja ehkä JOSKUS herätään todellisuuteen.
Ei keneltäkään kovin nuorelta voi edellyttää niin huipputason itsetuntemusta että objektiivisesti pystyisi omia tunteitaan ja taitojaan erittelemään niin hyvin että voisi varmasti sanoa pärjäävänsä lääkiksessä ja tulevansa hyväksi lääkäriksi. Todella valitettavaa on kuitenkin se täysi sokeus, mitä järkyttävän monilla hakijoilla on yksinkertaisimpienkin faktojen suhteen, kuten esim juuri tuo fysiikka-kemia kysymys. Pyöritään vain kaiken maailman palstoilla kyselemässä tyhmiä siinä toivossa että joku valehtelisi että juu, pääset tietysti vaikket osaisi edes pluslaskua.
On hyvä, että seula lääkikseen on tiukka. Kyse kuitenkin on ihmisten hengestä ja terveydestä. - asiallinen_tuntija
Totta tuo huhupuhejuttu hakijoiden sortamisesta. Olen tarkkaan seurannut erään suomalaisen lääketieteellisen tiedekunnan opiskelijavalintaa ja voin 100% varmuudella sanoa, että minkäänlainen ikäsyrjintä ei ole mahdollista, varsinkaan kun eri kysymykset tarkistaa noin 5-10 eri ihmistä. Paperia on niin paljon, ettei siinä kenenkään energia edes riittäisi mihinkään piilosyrjintään. Jokainen hakija saa paperinsa nähtäväkseen, ja pisteytyksestä voi ja saa valittaa jos kokee tulleensa väärin kohdelluksi.
Usein näitä huhuja levittävät useita kertaa pyrkineet ikuiset yrittäjät, joille on iskenyt kauna päälle sen sijaan että tajuaisivat, että jotkut vaan kuuluvat siihen aivoryhmään jotka selviävät pääsykokeista ja jotkut eivät. Ja että he kuuluvat jälkimmäiseen ryhmään ;-) - humaani bisnestäti
asiallinen_tuntija kirjoitti:
On totta, että raakaa faktaa ei juuri mistään löydä, kaiken maailman esitteet ovat täynnä auvoisia menestystarinoita, rags to riches -tyyliin.
Lääkärin homman riesana on nimenomaan se statuspuoli, jos henkilö A kirjoittaa hyvin niin heti alkavat sukulaiset miukumaan että "kai sä nyt lääkikseen sitten noilla papereilla". Paljon on myös niitä, joiden jompikumpi vanhempi on lääkäri, ja oma mielikuvitus ei riitä valitsemaan jotain muuta alaa. Sitten vain biletetään ja reputetaan tenttejä ja ehkä JOSKUS herätään todellisuuteen.
Ei keneltäkään kovin nuorelta voi edellyttää niin huipputason itsetuntemusta että objektiivisesti pystyisi omia tunteitaan ja taitojaan erittelemään niin hyvin että voisi varmasti sanoa pärjäävänsä lääkiksessä ja tulevansa hyväksi lääkäriksi. Todella valitettavaa on kuitenkin se täysi sokeus, mitä järkyttävän monilla hakijoilla on yksinkertaisimpienkin faktojen suhteen, kuten esim juuri tuo fysiikka-kemia kysymys. Pyöritään vain kaiken maailman palstoilla kyselemässä tyhmiä siinä toivossa että joku valehtelisi että juu, pääset tietysti vaikket osaisi edes pluslaskua.
On hyvä, että seula lääkikseen on tiukka. Kyse kuitenkin on ihmisten hengestä ja terveydestä.Kiitoksia ajatuksia herättäneestä kirjoituksestasi. Mä kuulun niihin, jotka ovat harhailleet läpi yhden tutkinnon. Mä tavoittelin jotain haavekuvaa, jollaiseksi en ole vain kuoriutunut. Osittain bisnes ja raha kiinnostivat minua, mutta ne ovat varsin jonnin joutavia motivaattoreita tällä hetkellä.
Luin innolla kemiaa ja fysiikkaa sekä halusin lääkäriksi lukiossa. Yhtäkään kertaa mä en ole hakenut lääkikseen, vaikka minua on kiinnostanut viimeiset neljä vuotta helpottaa sairaiden ihmisten elämää. Yhtäkään kertaa mä en ole hakenut vaikka erilaiset patit eivät inhotakaan vaan pikemminkin kiinnostavat.
Tässä vaiheessa toisen tutkinnon hankkiminen on kallis investointi, joka veisi useita vuosia (6 vuotta). Lisäksi aika pitäisi elää opintotuella, josta on osa jo käytetty. Ja kuitenkaan mä en ole ihan sinut sen faktan kanssa, että en voi auttaa ihmisiä, ja että en voi tehdä niitä asioita mistä nautin. Faktaa on se että elämässä on muutakin kuin työ. Ja se on se mihin pyrin tukeutumaan, vaikkakin tekisin mieluummin työkseni jotain joka olisi lähempänä sydäntäni. - miiiiii
On totta, että raakaa faktaa ei juuri mistään löydä, kaiken maailman esitteet ovat täynnä auvoisia menestystarinoita, rags to riches -tyyliin.
On hyvä, että seula lääkikseen on tiukka. Kyse kuitenkin on ihmisten hengestä ja terveydestä.Pohtimisen arvoista on kuitenkin se, millä taidoilla nää valelääkärit on selvinnyt. Omat vanhemmat molemmat lääkäreitä, ja he korostavat että tärkeintä on nimenomaan se, että potilasta kuunnellaan ja kunnioitetaan ja sillee, se perus kohteliaisuus. Että ei riitä et osaa robottimaisesti nää fysiikat ja kemiat. Mun mielestä pitäis enemmän korostaa näitä puolia. Riippuu hirveästi lääkärin ammatista(ja esim että erikoistuuko) että tarviiko kaikkia näitä opiskeltuja asioita. :) Äiti on ainaki sanonu ettei oo tarvinnu paljoakaan :D muutakun toki päästäkseen sisälle. :) En halua vähätellä noita teorioita, en ollenkaan, mutta kuitenkin ihmiset haluaa tulla HOIDETTAVIKSI, ei ainoastaan analysoitaviksi. :) Tän takia monet lumelääkkeetkin toimii. :)
- muualla
Kirjoitit hyvän kirjoituksella todella! Tietenkään sen kohteet eivät tunnista itseään siitä, mutta se lienee ymmärrettävää.
En opiskelen lääkiksessä, oikiksessa tai kauppakorkeassa (eivät ole minua koskaan oikein viehättäneet) vaan opiskelen erästä yhteiskuntatiedettä (jota aika vaikea päästä opiskelemaan). Kun hain kuulin juttuja miten vaikea on päästä ja miten joutuu hakemaan viisi kertaa ja lukemaan pääsykoekirjat esim. 9 kertaa. Luin ne itse 3 kertaa ja tein mustiinpanot ja olin varma etten pääse. Sisään pääsin enkä edes huonoilla pisteillä.
Tämän neljän vuoden aikana 12 hengen tutorryhmästäni on jäljellä vain 3 henkeä opiskelemassa. Koko aloitusryhmästä n. 40 on jäljellä n. 10. Suurin osa keskeyttäjistä (minun tietojeni mukaan) ovat ihmisiä, jotka ovat pyrkineet useimmin kuin kerran. Tietenkin aina mahtuu mukaan muitakin. Ensimmäisenä vuonna peruskurssin tenttiä oli uhkailtu vaikeaksi. Ja väitetty, että ainakin puolet reputtaa. Puolet reputti ja monet eivät pääseet edes tokalla kerralla läpi. Tentti ei kuitenkaan ollut vaikea, se ainoastaan edellytti perusmaalaisjärkeä!
Tämä on lähinnä minusta osoitus siitä, että kun pääsykokeet muodostavat liian korkean kynnyksen eivät nämä ihmiset kykene selviytymään tavallisesta opiskelusta. Jos paria kirjaa kirjaa pitää lukea 9 kertaa, että sen pohjalta osaa kirjoittaa esseen, kuinka ihmeen paljon he tarvitsevat tentteihin valmentumisaikaa?
Suuret sisäänpääsemättömyysprosentit vain kertovat enimmäkseen siitä, että hakijoissa on paljon ihmisiä, jotka ovat vain haihattelemassa. Ihmisten pitäisi vaan ymmärtää, että yliopisto ei ole kaikkia varten. Vaan miten selittää tämä tutulle, joka on hakenut oikikseen 6 kertaa (ja lukenut joka kerta hyvin ja käynyt valmennuskurssin)?- xyz
Itse opiskelin pohjoismaista filologiaa jonkun aikaa. Siellä pärjäsivät tiettyyn pisteeseen asti ns. kiltit tytöt, jotka pänttäsivät ulkoa kielioppia ja kielihissaa yms., mutta siinä vaiheessa, kun kieltä piti itse alkaa tuottaa oikeaoppisesti, niin voi sitä takkuamista! Ainekirjoituksessa kun ei vienyt eteenpäin fraasiluettelo.
Eli älliä täytyy olla päässä, ei pelkällä ulkoaluvulla pääse yliopistossa kovin pitkälle.
Itse lopetin opiskelut, kun sain hyvän työpaikan! - hänelle
tarkkaavaisuushäiriö-testiä, teurastajan uraa tai metalliluotia.
- Nyt vähän vierestä
Kirjoitukseen ei minulla ole lisättävää - oli sen verran ytimekäs ja asiallinen esitys - mutta haluaisin lisätä vähän asian vierestä.
Palstoilla vallitsevan käsityksen mukaan "väylä" on helppo ja hauska oikotie mihin tahansa tiedekuntaan: "väylän kautta" pääsee vaikka maitotyttökilpailun ansioilla lääkäriksi tai juristiksi (tai kriminaalipsykiatriksi tai diplomaatiksi - viis siitä, tietääkö ammateista titteliä enempää) ilman sen kummempia opintoja tai taitoja. Pääsy on mahdollista, mutta kyse on promilleista eikä prosenteista. Useimmat luonnollista tietä opiskelupaikan saaneet ovat tehneet valtavasti työtä paikkansa eteen - voi vain kuvitella, mikä urakka väyläilijöillä on edessään. Mitä mahtavatkaan siis koulujen opot tunneillaan höpötellä tiedonjakelun sijaan?- asiallinen_tuntija
Mikähän tämmöinen väylä oikeasti sitten olisi?
Lääkikseen ei ole väyliä, on vain tuskien tie nimeltä valintakoe.
Lukioiden opot eivät tiedä yliopistoasioista yhtään mitään. Sanotaan se nyt kerran suoraan. Eivät tiedä edes asioita, jotka löytyvät suoraan valintaoppaista. - albert-pingviini
Mikähän tämmöinen väylä oikeasti sitten olisi?
Lääkikseen ei ole väyliä, on vain tuskien tie nimeltä valintakoe.
Lukioiden opot eivät tiedä yliopistoasioista yhtään mitään. Sanotaan se nyt kerran suoraan. Eivät tiedä edes asioita, jotka löytyvät suoraan valintaoppaista.että tiedät nimim. asiallinen tuntija, että mikä se väylä sinne yliopistoon on. *kuiskaa ihan varmuuden vuoksi* pähkinänkuoressa suoritat ilmeisesti tarpeeksi kursseja tarpeeksi hyvin arvosanoin avoimessa yliopistossa, tietysti maksat kursseista (ilm. ovat aika tyyriitä) ja sitten ehkä mahdollisesti pääset "väylän" kautta sisään yliopistoon ilman pääsykoetta.
Kaikkiin tiedekuntiinhan tämä ei onnistu, ilmeisesti Helsingissä ei ainakaan pääse väylän kautta Oikikseen (hallelujaa!) tai lääkikseen, mikä onkin ihan hyvä juttu! Joutuvat nuoret edes vähän tekemään töitä päästäkseen sinne minne haluavat. Eikä vanhempien (isä lääkäri, äiti juristi =)) rahoilla pääse ihan minne vaan!
*näsäviisastellen toivottaa hyvää illanjatkoa!* - medisinaren
että tiedät nimim. asiallinen tuntija, että mikä se väylä sinne yliopistoon on. *kuiskaa ihan varmuuden vuoksi* pähkinänkuoressa suoritat ilmeisesti tarpeeksi kursseja tarpeeksi hyvin arvosanoin avoimessa yliopistossa, tietysti maksat kursseista (ilm. ovat aika tyyriitä) ja sitten ehkä mahdollisesti pääset "väylän" kautta sisään yliopistoon ilman pääsykoetta.
Kaikkiin tiedekuntiinhan tämä ei onnistu, ilmeisesti Helsingissä ei ainakaan pääse väylän kautta Oikikseen (hallelujaa!) tai lääkikseen, mikä onkin ihan hyvä juttu! Joutuvat nuoret edes vähän tekemään töitä päästäkseen sinne minne haluavat. Eikä vanhempien (isä lääkäri, äiti juristi =)) rahoilla pääse ihan minne vaan!
*näsäviisastellen toivottaa hyvää illanjatkoa!*Mutta lääkikseen ei pääse kuin pääsykokeen kautta.
- asiallinen_tuntija
että tiedät nimim. asiallinen tuntija, että mikä se väylä sinne yliopistoon on. *kuiskaa ihan varmuuden vuoksi* pähkinänkuoressa suoritat ilmeisesti tarpeeksi kursseja tarpeeksi hyvin arvosanoin avoimessa yliopistossa, tietysti maksat kursseista (ilm. ovat aika tyyriitä) ja sitten ehkä mahdollisesti pääset "väylän" kautta sisään yliopistoon ilman pääsykoetta.
*näsäviisastellen toivottaa hyvää illanjatkoa!*Avoin väylä tuo on nimeltään, tuttu juttu.
Sinä sitävastoin et taida tietää, että sitä kautta pääsee vain muutamalle hassulle alalle. Lääkikseen, oikikseen jne. ei sitä kautta voi sisään päästä. - Nimetön
*näsäviisastellen toivottaa hyvää illanjatkoa!*Tästä avoimen väylästä haluaisin sen verran sanoo et ainakin Kuopion yliopistossa jos meinaat päästä väylän kautta sisälle ni et tosiaan pääse helpommalla kuin pääsykokeista. Kurssit tulee suorittaa HYVIN arvosanoin ja niitäkin paljon. Taitaa olla 60ov paitsi Farmasiaan voit kokeilla jo perusopinnoilla ja nämä kurssit mitä pitää lukee että sinne sisälle pääsee niin pitää kyllä varmasti sisällään samat asiat monimutkasemmin kuin pääsykokeet.
- myöskin oik.yo
hyvin oli kirjoitettu. Samaa minä olen näillä palstoilla ihmetellyt. Kyllä tietysti luja tahto riittää pitkälle, mutta ei välttämättä tarpeeksi. Myös ihmettelen niitä, jotka eivät pääse sisään suomalaiseen yliopistoon ja lähtevät sitten Viroon Concordiaan liput liehuen. Kovin suuret ovat heillä odotukset. Tavoittena saada sieltä lakimiehen paperit ja huippupaikka Suomessa. "Eihän tartte kuin pari täydennystenttiä". Vielä pahempaa mielestäni on se, että valmennuskurssijärjestäjä pitää näitä illusioita yllä, koska saa rahaa jokaisestä välittämästään paikasta.
- kummma
Itse olen miettinyt kanssa tätä lääkiksestä jauhamista. En itse ainakaan jaksaisi 5 vuoden ajan hakea sisälle. Hakisin ainakin välillä opiskelemaan jotain muuta hyödyllistä, kuten biokemiaa yms. Lääkiksen pääsykoekirja on varmasti vaativa sitä en kiellä, mutta onhan kyseinen kirja myös eläinlääkiksessäkin. Hakutilastoista itse yllätyin biologiasta. Melkein joka kaupungissa hakijamäärät ovat korkeammat kuin lääkikseen, mutta sisälle otetaan yli puolet vähemman. Esim. 2004 Turkuun biologiaa haki 1046, sisälle pääsi 33. Lääkikseen haki 606 ja sisälle pääsi 121. Eli ei se nyt niiiiiin mahdoton paikka ole...
- medisinaren
Ei olekaan, normaali-ihmisiä me täällä ollaan. Mutta tosiaan jo tästäkin syystä, jos tarvii yli puolen vuoden valmistautumisen pääsykokeeseen niin lääkiksessä tulee olemaan erittäin vaikeaa.
- niinuj
Olen huomannut tuon saman muissa aineissa. Moneen muuhun paikkaan on paljon paljon pienempi sisäänpääsyprosentti kuin lääkikseen tai oikikseen. Kauppatieteissä taas on toisiin paikkoihin erittäin helppo päästä.
Ehkä lääkikseen on helppo päästä niiden jotka hallitsevan sen vaatimat aineet ja muut ovat sitten näitä tittelin tavoitteilijoita. Aikuisuus on sitä, että kykene REALISTISESTI arvioimaan omia kykyjään. Lapsena pikkutytöt haluavat prisenssaksi, aikuisena tajuavat etteivät ole syntyneet kuninkaalliseen sukuun. Miksi ihmiset eivät sitten tajua, etteivät ole hyviä kemiassa,fysiikassa ja matikassa? - asiallinen_tuntija
Ongelmana on nimenomaan opinto-ohjaus. Kyllä lääkiksestä, oikiksesta ja muilta muka hienoilta aloilta käy vierailijoita lukioissa, mutta niiltä aloilta joilta kenen tahansa olisi helppo mukava toimeentulo ja taattu työpaikka saada, ei käy koskaan ketään. Tuhannet haihattelijat turhaan lueskelevat galenosta kynsienlakkauksen lomassa, ja metalliteollisuus ihmettelee kuka pitää Suomen talouden kasassa kun he eivät enää saa työntekijöitä...
Kukas lääkäreidenkin autot korjaa, talot rakentaa tai leipäviljat viljelee, jos kaikki vaan hinkuvat yliopistoon? Koko koulutussuuntautuvuus lukiolaisten keskuudessa on täysin kieroutunutta - sieltä juuri pitäisi rekrytoida niitä tunnollisia, fiksuja nuoria teollisuusalojen ja muiden vakaiden ja työtä tarjoavien, hyväpalkkaisten duunien pariin.
- hakija
Siinä mielessä kolahtaa että olen hakemassa kolmatta kertaa, mutta olosuhteet huomioon ottaen (kahtena edellisenä vuonna nuorin lapsi on ollut vielä pieni ja kotihoidossa) en pidä sitä pahana. Nyt kolmannella kerralla koen vasta olevani tasavertainen hakija muiden kanssa, kun pystyn lukemaan kaksi kuukautta täysipainoisesti, eli lapset ovat hoidossa ja minä luen päivät pääsykokeeseen.
Minulla onneksi on kiinnostusta kemiaan ja fysiikkaan ja matemaattista lahjakkuuttakin löytyy.
Miksi en sitten heti lukiosta hakenut lääkikseen? En vain uskonut että sinne on mahdollista päästä, oli luotu kuva jostain yli-ihmillisten olioiden opiskelupaikasta ja minä koin olevani "vain" tavis. Koulussamme ei myöskään annettu kummoista opintojen ohjausta, tai ylipäänsä ohjausta lukionjälkeisiin opintoihin. - möhö22
Minulla on yksi tuttu, joka hakee joko lääkkikseen, arkkitehdiksi tai lukemaan englannin kieltä. Muuten hyvä ajatus, kunnia hänelle, mutta hän ei jaksa tehdä läksyjä ja niukin naukin pääsee kokeensa läpi lukiossa. Elämä.. tiiätte kyllä.
- asiallinen_tuntija
Pyydäpä kyseistä henkilöä lukemaan keskustelunavaukseni ja kysy mitä hän on mieltä.
- asiallinen_tuntija
Se on LÄÄKIS, ei LÄÄKKKKKIS!
- mölö22
Se on LÄÄKIS, ei LÄÄKKKKKIS!
mutku miustta on kivemppi että on se kakssi koota. Lääkkikseen hakee ainakin se miun tuttu, en tiedä mihin ne muut hakee, mut se palikka hakee ainakin sinne missä on kaksi koota.
- asiallinen_tuntija
Kuinkahan monelle palstalle meinaat tuota täysin asiaan liittymätöntä propagandaa jauhaa? Olemme samalla puolella sinun kanssasi, peräänkuuluttamassa parempia lääkäreitä ja Suomea nousuun. Lakkaa siis jankuttamasta.
- Ikuinen opiskelija!
On ollut ilo lueskella mielipiteitänne opiskeluun liittyvistä asioista.
Haluan yhtyä ihmettelemään kanssanne koulujen opojen ammattitaitoa. Haaveilin jo lukioaikoina psykologin ammatista, mutta oponi painotti minulle, että koska minulla on lyhyt matikka, niin sinne on turha haaveilla.
Niin yläasteella kuin lukiossakin matikan maikkanamme oli sovinistinen ääliö, joka oli vahvasti sitä mieltä, ettei naiset osaa matikkaa, ja että lyhyen matikan opiskelijat ovat ääliöitä. Olin jatkuvasti kyseisen opettajan kanssa napit vastatusten ja eihän siitä opiskelusta mitään tullut. Itselleni muodostui mielikuva, että en osaa matikkaa ja tällä samaisella asenteella ajattelin, ettei minusta koskaan ole yliopisto-opiskelijaksi.
Itse en myöskään lukeudu niihin onnellisiin, jotka olisivat saanet tietoa kotoa - kotona mielenkiinnon kohteena olivat lähinnä kaljottelu ja formulat. Niinpä lukion jälkeen haahuilin erilaisissa toimistohommissa muutaman vuoden ja isäni huuteli sohvan perukoilta: " Raha ei kasva puussa ja tulet sen oppimaan, kun itse fattasta haet tulevaisuudessa rahasi". Nuo lauseet kolahtivat sen verran, että päätin tuolloin, että isäni kaltaiseksi en halua. Yliopistoon en siis tuolloin uskaltautunut ja niinpä hain vauhtia ammattikorkeakoulusta.
Tein lopputyöhöni kvantitatiivisen tutkimusosion ja tuon työn kautta aloin innostumaan tilastollisista menetelmistä ja matematiikasta yleisestekin. Huomasin, että kyllähän minä vallan mainiosti hallitsen tehtäviä - kyse oli luodusta mielikuvasta ja asenteesta.
Ammattikorkeakoulun myötä aloin kiinnostumaan uudestaan psykologiasta ja hakeuduin avoimen yliopiston puolelle opiskelemaan. Pärjasin opinnoissani todella hyvin ja aloin haalimaan lisää opintoja. Nyt opintoja on jo hurjasti kasassa. Minulla on kuitenkin pienet lapset, joten pääsykokeisiin keskittyminen on ollut aika vaikeaa. Tänä vuonna pistän kuitenkin kaiken peliin ja aijon päästä sisälle. Tein myös tilastotieteen johdantokurssin, jossa käydään läpi pääsykokeen alue kokonaisuudessaan ja siitä nappasin arvosanaksi 4, joten homman pitäisi olla pulkassa. Laskurutiinia lisää ja eiköhän tuo opiskelupaikka irtoa.
Älkää ihmiset lopettako unelmoimista. Tuo unelma on siivittänyt minua läpi elämäni ja nyt olen todella lähellä unelman saavuttamista. Opinnoista suurin osa on jo tehtynä, nyt vain sisälle yliopistoon niin tutkinnosta tulee totta.
Se mitä yritän tällä viestillä viestittää on se, että ihmiset tulevat hyvin erilaisista tilanteista ja lähtökohdista. Itse olen joutunut tekemään todella suuren työn - kasvamaan henkisesti ja löytämään itseni, jotta olen uskaltanut lähtemään tavoittelemaan unelmiani. Jos kotona lannistetaan ja hoetaan läpi elämän, että ei sinusta ole yliopisto-opiskelijaksi, on selvää, että itseluottamus ei ole kohdallaan ja asenteet tarttuvat. Jos lapsi saa tukea ja arvostusta, on hänellä paremmat eväät elämälle ja valintojen tekeminen on helpompaa. Toisille tie on kuoppaisempi ja kivisempi, mutta se ei tee heistä huonompia.
Tsemppiä kaikille!
- Medisiinari.
Kirjoitus, mutta soisin että sinäkään et opiskelisi meidän opinahjossamme. Katsomuksesi on liian suppea ja subjektiivinen.
- medisinaren
Kommenttisi tuntuvat edelleenki olevan melko lapsellista tasoa. Aikuistu hyvä mies ennen kliiniseen vaiheeseen menoa. Oletan että olet cursus-hiisivuorella oulussa?
- asiallinen_tuntija
medisinaren kirjoitti:
Kommenttisi tuntuvat edelleenki olevan melko lapsellista tasoa. Aikuistu hyvä mies ennen kliiniseen vaiheeseen menoa. Oletan että olet cursus-hiisivuorella oulussa?
Tarkoititko viestisi koskemaan Medisiinaria, vai allekirjoittanutta?
- asiallinen_tuntija
Ihmettelen suuresti, mitä suppeaa ja subjektiivista on siinä, että ottaa opiskelunsa vakavammin kuin keskiverto bilettäjä lääkisläinen, tai ihmettelee niitä jotka eivät sanassa lääketiede havaitse lainkaan -tiede -päätettä?
Onko sinun edustamasi apatia ja yleinen kaikenlaisen lepsuilun ja epämääräisyyden korostaminen sitten sitä laajaa ja objektiivista näkemystä?
On todettu jo kauan sitten, että siitä miten asiat ovat ei voi päätellä miten niiden tulisi olla. Potilaat mieluusti haluaisivat lääketieteen opiskelijoiksi alaan antaumuksella suhtautuvia, evidence-based medicinea kannattavia, välittäviä ihmisiä, joita valitettavan harva opiskelijoista todella edustaa. Se, että suuri massa haluaa muuttaa lääkärin ammatin joksikin kahdeksasta neljään -mekaaniseksi duunisuorittamiseksi ei muuta sitä faktaa, että lääkäriksi opiskelu on etuoikeus, ei lule jolla voi tehdä mitä tykkää. - medisinaren
Tarkoititko viestisi koskemaan Medisiinaria, vai allekirjoittanutta?
en siis sinua
- adekvaatti
Ihmettelen suuresti, mitä suppeaa ja subjektiivista on siinä, että ottaa opiskelunsa vakavammin kuin keskiverto bilettäjä lääkisläinen, tai ihmettelee niitä jotka eivät sanassa lääketiede havaitse lainkaan -tiede -päätettä?
Onko sinun edustamasi apatia ja yleinen kaikenlaisen lepsuilun ja epämääräisyyden korostaminen sitten sitä laajaa ja objektiivista näkemystä?
On todettu jo kauan sitten, että siitä miten asiat ovat ei voi päätellä miten niiden tulisi olla. Potilaat mieluusti haluaisivat lääketieteen opiskelijoiksi alaan antaumuksella suhtautuvia, evidence-based medicinea kannattavia, välittäviä ihmisiä, joita valitettavan harva opiskelijoista todella edustaa. Se, että suuri massa haluaa muuttaa lääkärin ammatin joksikin kahdeksasta neljään -mekaaniseksi duunisuorittamiseksi ei muuta sitä faktaa, että lääkäriksi opiskelu on etuoikeus, ei lule jolla voi tehdä mitä tykkää.Luin kaikki tässä ketjussa olevat kirjoituksesi, "asiallinen", ja ovat todella asiaa! Täysin samaa mieltä kaikissa kohden! (Suora tapa jolla asian ilmaisit ei ollenkaan haittaa minua) Olen pitkään ajatellut samoja asioita.
"Kuka tahansa ei voi päästä lääkikseen, ainakaan pelkällä pyhällä hengellä. Kovalla työllä pääsee pitkälle, mutta pääsykokeet mittaavat muutakin kuin sitä, osaako ulkoa pääsykoekirjan."
Aamen.
"Kyseessä on luonnontieteellinen ammatti! Jos ei kemiaa ja fysiikkaa ole opiskeltu, ensimmäinen kysymys pitäisi olla MIKSI. Eikö kiinnostanut, eikö ole matemaattisia taitoja, eikö vain tullut mieleen? Ei lääkis saisi olla mikään päähänpisto tai statuksenjahtausvaihtoehto. "
Allekirjoitan. Olin kymmenen vuotta sitten halukas hakemaan lääkikseen, mutta koska ei ollut matemaattisia taitoja, ja olin patalaiska, jätin haaveeni sikseen. Vasta viisi vuotta myöhemmin päätin hakea lääkikseen ja vasta kaksi vuotta sitten aloin oikeasti tehdä töitä. (Tiedän, ei tarvi kuittailla..:) )
"Jos olet yliherkkä verelle, ihmisten kärsimykselle, todella kovalle lukemiselle ja työnteolle, älä hae tänne."
Olen kuullut samaa lääkiksessä olevilta tutuiltani (ja paljon), vaikken sisällä olekaan. Jostain kumman syystä haluan silti sinne kovasti. Onkohan minussa jotain vinksahtanut..
"Jos et ole varma, saatko aikaiseksi lukea, älä ruikuta siitä täällä vaan joko unohda koko lääkis tai mene lukemaan. "
Just näin, olen syyllistynyt itsekin siihen, että juu miksi en saa aikaiseksi lukea, kun pitäisi pitää suuni kiinni ja mennä hommiin.
"Pääsykokeiden helppous ei olisi kenenkään etu. Jos jo pääsykoe vaatii vuoden-parin valmistautumisen ja ylitsepääsemättömiä ponnisteluja, millä ihmeen ilveellä kuvittelet selviäväsi edes ensimmäisestä kunnon tentistä, jossa aineistoa 1000 sivua josta kaikkea ei luennolla käydä läpi, eikä ketään auttamassa? "
Totta, tosin on sellainenkin omakohtainen huomio (tuttavia), että moni useita kertoja lääkikseen hakenut on menestynyt sinne päästyään hyvin. Syynä useasti hakemiseen voi olla hakemisen alussa heikot fysiikan ja kemian taidot joiden hiomiseen riittävälle tasolle menee vuosia.
"Jos olet ammatinvaihtaja, mieti miksi alunperin et lääkikseen hakenut. On hienoa, jos ajatus on kypsynyt rauhassa ja olet käynyt katselemassa muutakin elämää, mutta jos edellytykset aikoinaan olivat nolla tai matemaattiset taidot miinuksen puolella, mihin se tilanne olisi nyt yhtäkkiä muuttunut? "
Totta. Tilanne muuttuu pitkällä ajanjaksolla, jos koskaan. Hatunnosto niille ketkä ovat sisäistäneet nuo sinun esittämäsi asiat. - Medisiinari.
medisinaren kirjoitti:
en siis sinua
Pitäkää puolianne!
- medisinaren
Medisiinari. kirjoitti:
Pitäkää puolianne!
Miespuolinen opiskelija olen :)
- Amalia
Paljon puhut asiaa ja olen samaa mieltä siitä, että ei kannata hakeutua alalle, jonne ei ole taipumuksia.
Mutta:
"- Jos olet ammatinvaihtaja, mieti miksi alunperin et lääkikseen hakenut. On hienoa, jos ajatus on kypsynyt rauhassa ja olet käynyt katselemassa muutakin elämää, mutta jos edellytykset aikoinaan olivat nolla tai matemaattiset taidot miinuksen puolella, mihin se tilanne olisi nyt yhtäkkiä muuttunut?"
Kuvitteletko tosiaan, että ihminen pysyy sellaisena kuin hän on esim. 20-vuotiaana? Jos ei silloin ole kemia kiinnostanut niin se ei voi kiinnostaa koskaan? Jos näin kuvittelet, olet väärässä. Kyllä ihminen (yleensä) kehittyy. Hänen mielenkiinnonaiheensa muuttuvat ja hän voi kiinnostua asioista, jotka eivät ennen pätkääkään kiinnostaneet - jopa kemiasta ja fysiikasta. Hän voi opiskella asioita vaikkapa pelkän mielenkiinnon vuoksi tai kypsytellääkseen itseään uutta koulutusta varten. Aikuislukioissa voi varsin hyvin suorittaa haluamiaan kursseja uusiksi ja korottaa arvosanojaan/osaamistaan. Miksipä ei silloin olisi pääsykokeissa samoissa lähtökohdissa kuin nuori, juuri lukionsa päättänyt.
Aika ankealta kuulostaisi, että esim. lääkäriksi haluavan pitäisi parikymppisenä tietää haluavansa lääkäriksi, pitäisi päästä ensiyrittämällä sisään ja elää sitten siinä "putkessa" elämänsä loppuun, koska "tietenkään hän ei voi hakeutua muulle alalla kun ei sitä ole kerran aikoinaan tehnyt."
Toivottavasti en joudu asioimaan lääkärillä, joka on noin kapeakatseinen ja lapsellinen, että kuvittelee, että millainen kerran ollaan, sellaisena pysytään.- asiallinen_tuntija
Koka vuodatuksesi haukkuu täysin väärää puuta. Totesinhan, että on hienoa, jos ajatus on kypsynyt ja sitä kautta ymmärrys omasta halusta hakea lääkikseen on syntynyt.
Lähinnä siis ihmettelin sitä, että päähänpistona haetaan lääkikseen sitten joskus _vaikkei tilanne sinänsä ole muuttunut miksikään_, vaan kuvitellaan että pelkkä ajan kuluminen muutaisi kemian kiinnostavaksi ja fysiikan helpoksi, jos ne eivät koskaan aiemmin sitä ole olleet. Tottakai ihmiset voivat kehittyä ja muuttua, eikä alkuperäinen tekstini tätä mitenkään sulje pois.
Ei kannattaisi haukkua, jos oma sisälukutaito on noin kehoa tasoa. - ekaa kertaa hakemassa
Koka vuodatuksesi haukkuu täysin väärää puuta. Totesinhan, että on hienoa, jos ajatus on kypsynyt ja sitä kautta ymmärrys omasta halusta hakea lääkikseen on syntynyt.
Lähinnä siis ihmettelin sitä, että päähänpistona haetaan lääkikseen sitten joskus _vaikkei tilanne sinänsä ole muuttunut miksikään_, vaan kuvitellaan että pelkkä ajan kuluminen muutaisi kemian kiinnostavaksi ja fysiikan helpoksi, jos ne eivät koskaan aiemmin sitä ole olleet. Tottakai ihmiset voivat kehittyä ja muuttua, eikä alkuperäinen tekstini tätä mitenkään sulje pois.
Ei kannattaisi haukkua, jos oma sisälukutaito on noin kehoa tasoa.Olen täysin samaa mieltä niiden kanssa ketkä sanoivat että ihminen voi muuttua. Oma kiinnostukseni lääkikseen nousi psykologian luennoilla joilla huomasin, että minua ei niinkään kiinnosta psykologia vaan monet sellaiset asiat psykologiassa mitä lääkiksessäkin luetaan. Sen jälkeen aloin ottamaan selvää lääkiksestä ja mitä siellä luetaan sekä mitä sisäänpääsyyn tarvitaan.
En ole hyvä fysiikassa ja kemiassa, mutta miksi niiden tarvitsisikaan muuttua helpoiksi yhtäkkiä. Olen huomannut pääsykokeisiin lukiessa, että nyt kun kiinnostusta riittää niihin asioihin, niitä ymmärtääkin paljon paremmin. Ennen minua ei kiinnostanut samat asiat, enkä siksi edes jaksanut perehtyä niihin.
Lisäksi valmennuskurssin biologian opettajalta saamieni tietojen mukaan hänen ei ole tarvinnut lääkiksessä laskea yhtäkään laskua!
- ASIALLINEN... ???
Mua rasittaa tuo sun tyyli kirjoittaa.. ja nimimerkillä vielä asiallinen. haukut kaikki huonoiks ja sanot ettet sä voi tänne ja tänne päästä!! sulla itellä ei taia mennä hyvi..!
- asiallinen_tuntija
Ketään en henkilökohtaisesti hauku. Tuon lähinnä esille niitä realiteetteja, jotka eivät ikuisilla päänsäseinäänhakkaajille tule näköjään koskaan mieleen.
Ja kuten huomaat, useat ovat olleet erityisesti tästä avauksesta kanssani erinomaisen samaa mieltä. - asiallinen_tuntija
Ja lisäyksenä; itselläni menee oikein mainiosti :-) Olen elementissäni ja nautin suuresti siitä, mitä teen.
- Ridge
Kyllä me medisiinarit ollaan sitten hienoa väkeä. Aivan mieltäylentävää lukea tätä paatosta. Toivottavasti säilytät ryhdikkyytesi elämän myrskyissä!
- haaveilija
Kirjoitin ulos lukiosta keväällä 2005. Syksyllä 2005 aloitin yliopistossa opiskelut.
Lukion ensimmäisen vuoden aikana jouduin lopettamaan pitkän matematiikan sairauteni takia. En pystynyt olemaan koulussa montakaan päivää viikossa kun piti ravata sairaalassa ja sitä rataa. Minulle tuo pitkän matematiikan opettelu oli hankalampaa "itsenäisesti" sairaalan vuoteelta kuin muiden aineiden esim.englannin.No joka tapauksessa reputin pari pitkän matskun kurssia ja päädyin yhdessä opon kanssa siirtymään lyhyen matskun puolelle, koska olin jo joutunut skippaamaan pari kokonaista jaksoa. Muistan vain sen, että kun kysyin, että pääseekö lääkikseen lyhyellä matskulla niin vastauksena oli, että ei pääse.
Joten lukion ensimmäisen vuoden jälkeen jätin haaveeni lääkiksessä opiskelusta vaikka se oli ollut toiveammattina jo siitä lähtien kun osasin puhua.
Jätin myös pitkän fysiikan ja kemian, koska uskoin, että kun on lyhyen matematiikan lukija, ei ole mahdollisuuksia lääkikseen.
Vasta kun siirryin abivuoteen, kuulin tuttavaltani, joka opiskelee lääkiksessä, että pääsykoekirja painottaa fysiikkaa ja kemiaa eikä suinkaan matematiikkaa.Toki pitkän matematiikan opiskelusta on hyötyä esim.laskurutiinin saamiseksi, mutta kyllä sinne lääkikseen lyhyellä matematiikallakin on päästy.
Abivuotena oli ihan turha enää tehdä muutoksi lukujärjestykseen ja kurssivalintoihin, joten kirjoitin ulos sekä lyhyen matematiikan, kemian ja fysiikan lukijana.
Päädyin yliopistoon, jossa aloitin lukemaan humanistista alaa.Silti en voi vieläkään luovuttaa haavettani lääkiksen suhteen ja nyt sitten olen päättänyt, että 2007 pyrin ensimmäisen kerran sisälle.
Tarkoitus on aloittaa heinäkuussa fysiikan ja kemian laskurutiinin saaminen ja siinä samalla päntätä Galenosta. Tarkoitus on saada vahva laskurutiini fysiikkaan ja kemiaan ja sitten katsotaan miten pitkälle päästään.
Ajattelin myös käydä yliopistolla fysiikan ja kemian peruskursseja.
Haaveestani aion pitää kiinni, mutta en todellakaan aio pyrkiä lääkikseen yli 5 kertaa ;) - asiallinen_tuntija
haaveilija kirjoitti:
Kirjoitin ulos lukiosta keväällä 2005. Syksyllä 2005 aloitin yliopistossa opiskelut.
Lukion ensimmäisen vuoden aikana jouduin lopettamaan pitkän matematiikan sairauteni takia. En pystynyt olemaan koulussa montakaan päivää viikossa kun piti ravata sairaalassa ja sitä rataa. Minulle tuo pitkän matematiikan opettelu oli hankalampaa "itsenäisesti" sairaalan vuoteelta kuin muiden aineiden esim.englannin.No joka tapauksessa reputin pari pitkän matskun kurssia ja päädyin yhdessä opon kanssa siirtymään lyhyen matskun puolelle, koska olin jo joutunut skippaamaan pari kokonaista jaksoa. Muistan vain sen, että kun kysyin, että pääseekö lääkikseen lyhyellä matskulla niin vastauksena oli, että ei pääse.
Joten lukion ensimmäisen vuoden jälkeen jätin haaveeni lääkiksessä opiskelusta vaikka se oli ollut toiveammattina jo siitä lähtien kun osasin puhua.
Jätin myös pitkän fysiikan ja kemian, koska uskoin, että kun on lyhyen matematiikan lukija, ei ole mahdollisuuksia lääkikseen.
Vasta kun siirryin abivuoteen, kuulin tuttavaltani, joka opiskelee lääkiksessä, että pääsykoekirja painottaa fysiikkaa ja kemiaa eikä suinkaan matematiikkaa.Toki pitkän matematiikan opiskelusta on hyötyä esim.laskurutiinin saamiseksi, mutta kyllä sinne lääkikseen lyhyellä matematiikallakin on päästy.
Abivuotena oli ihan turha enää tehdä muutoksi lukujärjestykseen ja kurssivalintoihin, joten kirjoitin ulos sekä lyhyen matematiikan, kemian ja fysiikan lukijana.
Päädyin yliopistoon, jossa aloitin lukemaan humanistista alaa.Silti en voi vieläkään luovuttaa haavettani lääkiksen suhteen ja nyt sitten olen päättänyt, että 2007 pyrin ensimmäisen kerran sisälle.
Tarkoitus on aloittaa heinäkuussa fysiikan ja kemian laskurutiinin saaminen ja siinä samalla päntätä Galenosta. Tarkoitus on saada vahva laskurutiini fysiikkaan ja kemiaan ja sitten katsotaan miten pitkälle päästään.
Ajattelin myös käydä yliopistolla fysiikan ja kemian peruskursseja.
Haaveestani aion pitää kiinni, mutta en todellakaan aio pyrkiä lääkikseen yli 5 kertaa ;)Olen erinomainen esimerkki siitä, kuinka täysin ammattitaidottomia suurin osa lukion opinto-ohjaajista on, eivätkä he edes tajua kuinka suuri vaikutus heidän sanomisillaan on.
Ei pitkä matematiikka todellakaan ratkaise sisäänpääsyä mihinkään suuntaan. Hyvän laskurutiinin se antaa, ei muuta.
Anna mennä ja pyri ihmeessä, kohdallasi ei ole tosiaan kyse kiinnostuksen tai motivaation puutteesta vaan hankalista olosuhteista ja väärästä informaatiosta. Ikävää, että sinulta on mennyt monta vuotta tavallaan hukkaan tässä välissä. - toivoa
Olen erinomainen esimerkki siitä, kuinka täysin ammattitaidottomia suurin osa lukion opinto-ohjaajista on, eivätkä he edes tajua kuinka suuri vaikutus heidän sanomisillaan on.
Ei pitkä matematiikka todellakaan ratkaise sisäänpääsyä mihinkään suuntaan. Hyvän laskurutiinin se antaa, ei muuta.
Anna mennä ja pyri ihmeessä, kohdallasi ei ole tosiaan kyse kiinnostuksen tai motivaation puutteesta vaan hankalista olosuhteista ja väärästä informaatiosta. Ikävää, että sinulta on mennyt monta vuotta tavallaan hukkaan tässä välissä.13-vuotiaana puristin kolarissa loukkaantuneen naisen reittä kaulahuivista tekemälläni puristussiteellä ja rukoilin joka sekunti ambulanssia. Kai se oli se käännekohta, muistan kuinka tuntui tuossa tilanteessa (kävelin koulusta kotiin ja metsikössä puuta päin rysäyttänyt auto ja loukkaantunut pientareella) kuin olisi kylmään veteen hulahtanut, ajatukset selkeytyivät kristallinkirkkaaksi ja tiesin joka hetki mitä tehdä. Soitin heti 112:een, varmistin ettei nainen ollut tukehtumassa kieleensä ja tyrehdytin todella runsasta verenvuotoa reidestä ambulanssin tuloon asti.
Tapahtunutta ennenkin olin elätellyt ajatuksia lääkärin ammatista, mutta tuon päivän jälkeen tajusin mitä todella haluan tehdä. Vaikka äitini lääkäreistä halveksivasti puhuukin, aion hakea kirjoitusten jälkeen lääkikseen.
On todella helpottavaa kuulla, ettei pitkä matikka ole välttämättömyys. Ystävät ovat valaneet epäuskoa päivittelemällä pitkän vaihdosta lyhyeen, vaikka lyhyestä matikan ka. onkin 10. Myös pitkää kemiaa luen ja fysiikasta valitettavan repaleisesti kursseja, sillä kaikki eivät ole millään tarjottimeen mahtuneet.
- Ikuinen opiskelija
On ollut ilo lueskella mielipiteitänne opiskeluun liittyvistä asioista.
Haluan yhtyä ihmettelemään kanssanne koulujen opojen ammattitaitoa. Haaveilin jo lukioaikoina psykologin ammatista, mutta oponi painotti minulle, että koska minulla on lyhyt matikka, niin sinne on turha haaveilla.
Niin yläasteella kuin lukiossakin matikan maikkanamme oli sovinistinen ääliö, joka oli vahvasti sitä mieltä, ettei naiset osaa matikkaa, ja että lyhyen matikan opiskelijat ovat ääliöitä. Olin jatkuvasti kyseisen opettajan kanssa napit vastatusten ja eihän siitä opiskelusta mitään tullut. Itselleni muodostui mielikuva, että en osaa matikkaa ja tällä samaisella asenteella ajattelin, ettei minusta koskaan ole yliopisto-opiskelijaksi.
Itse en myöskään lukeudu niihin onnellisiin, jotka olisivat saanet tietoa kotoa - kotona mielenkiinnon kohteena olivat lähinnä kaljottelu ja formulat. Niinpä lukion jälkeen haahuilin erilaisissa toimistohommissa muutaman vuoden ja isäni huuteli sohvan perukoilta: " Raha ei kasva puussa ja tulet sen oppimaan, kun itse fattasta haet tulevaisuudessa rahasi". Nuo lauseet kolahtivat sen verran, että päätin tuolloin, että isäni kaltaiseksi en halua. Yliopistoon en siis tuolloin uskaltautunut ja niinpä hain vauhtia ammattikorkeakoulusta.
Tein lopputyöhöni kvantitatiivisen tutkimusosion ja tuon työn kautta aloin innostumaan tilastollisista menetelmistä ja matematiikasta yleisestekin. Huomasin, että kyllähän minä vallan mainiosti hallitsen tehtäviä - kyse oli luodusta mielikuvasta ja asenteesta.
Ammattikorkeakoulun myötä aloin kiinnostumaan uudestaan psykologiasta ja hakeuduin avoimen yliopiston puolelle opiskelemaan. Pärjasin opinnoissani todella hyvin ja aloin haalimaan lisää opintoja. Nyt opintoja on jo hurjasti kasassa. Minulla on kuitenkin pienet lapset, joten pääsykokeisiin keskittyminen on ollut aika vaikeaa. Tänä vuonna pistän kuitenkin kaiken peliin ja aijon päästä sisälle. Tein myös tilastotieteen johdantokurssin, jossa käydään läpi pääsykokeen alue kokonaisuudessaan ja siitä nappasin arvosanaksi 4, joten homman pitäisi olla pulkassa. Laskurutiinia lisää ja eiköhän tuo opiskelupaikka irtoa.
Älkää ihmiset lopettako unelmoimista. Tuo unelma on siivittänyt minua läpi elämäni ja nyt olen todella lähellä unelman saavuttamista. Opinnoista suurin osa on jo tehtynä, nyt vain sisälle yliopistoon niin tutkinnosta tulee totta.
Se mitä yritän tällä viestillä viestittää on se, että ihmiset tulevat hyvin erilaisista tilanteista ja lähtökohdista. Itse olen joutunut tekemään todella suuren työn - kasvamaan henkisesti ja löytämään itseni, jotta olen uskaltanut lähtemään tavoittelemaan unelmiani. Jos kotona lannistetaan ja hoetaan läpi elämän, että ei sinusta ole yliopisto-opiskelijaksi, on selvää, että itseluottamus ei ole kohdallaan ja asenteet tarttuvat. Jos lapsi saa tukea ja arvostusta, on hänellä paremmat eväät elämälle ja valintojen tekeminen on helpompaa. Toisille tie on kuoppaisempi ja kivisempi, mutta se ei tee heistä huonompia.
Tsemppiä kaikille!- asiallinen_tuntija
Juuri näin: asioista olet ottanut itse selvää, pitänyt kiinni itseluottamuksestasi ja yrittänyt sitkeästi. En lainkaan yllättyisi vaikka se opiskelupaikka sieltä sinulle napsahtaisi :-)
- ....
Juuri näin: asioista olet ottanut itse selvää, pitänyt kiinni itseluottamuksestasi ja yrittänyt sitkeästi. En lainkaan yllättyisi vaikka se opiskelupaikka sieltä sinulle napsahtaisi :-)
”- Kyseessä on luonnontieteellinen ammatti! Jos ei kemiaa ja fysiikkaa ole opiskeltu, ensimmäinen kysymys pitäisi olla MIKSI. Eikö kiinnostanut, eikö ole matemaattisia taitoja, eikö vain tullut mieleen? Ei lääkis saisi olla mikään päähänpisto tai statuksenjahtausvaihtoehto.”
Mielestäni lääkärin ammatti ei missään nimessä ole ennen kaikkea luonnontieteellinen ammatti – monesti arkipäivän työnkuvaanhan sisältyy ensisijaisesti potilaiden –ihmisten- kohtaamista. Matematiikan/fysiikan/kemian mieletön opiskelu tai se, ettei veri- ja oksennuslammikot saa ilmettäkään värähtämään eivät tee ihmisestä hyvää lääkäriä. En toki kiellä sitä, etteikö sisäänpääsy tai opiskelu vaadi opiskelijalta paljon tai vielä enemmän, mutta minä näen sen niin, että tärkeämpää on halu tehdä asiakaslähtöistä, merkityksellistä työtä. En minä ainakaan haluaisi mennä sellaisen lääkärin vastaanotolle, joka osaa laskea lähdejännitteiden summan ja magneettivuon muutosnopeuden, muttei omaa oikeanlaisia sosiaalisia taitoja tai halua olla kontaktissa erilaisten ihmisten kanssa. Älkää hyvät ihmiset siitä masentuko, jos ei lukiossa tullut opiskeltua fysiikkaa ja kemiaa joka ikistä kurssia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1725263Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä432595- 1562202
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161749- 821374
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241291Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1471239Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321213Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.106972Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.119913