Vinkkejä poron koulutukseen?

Nina

Hei kaikki poron kouluttajat! Minulla on kaksi kuohittua porolemmikkiä. Toista, sopivaa rauhallista yksilöä olen opettanut vetämään rekeä ja välillä rattikelkkaakin. Taluttamalla vetäminen sujuu hyvin, on kuin koiraa taluttaisi (tyttäreni istuu kyydissä)mutta miten saisin poron vetämään myös itseäni. Olisin kiitollinen parista koulutusvinkistä jos sellaisia vaan on. Porojeni nimet ovet muuten Miska ja Rontti ja ovat ensi toukokuussa 3-vuotiaita. Terveiset täältä Etelä-Suomesta!

6

2050

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häh.....

häh siis voiko poroi pitää lemmikkeinä!??!?!?

• Nina

Poron kanssa voi lähteä lenkille aivan samoin kuin koirankin kanssa. Ainut ero on että poron kanssa ei ole pakko lähteä.

• tsemppiä

Morjes, en voi itseäni "porojen kouluttajaksi" tituleerata, mutta muutama huomio jos niistä olisi jotakin apua. :) Porosi ovat vielä aika nuoria, ethän vedätä niillä liian raskaita taakkoja? (Tyttäresi ei varmaan liikaa paina.)

Kun vedätät tyttöäsi, ilmeisesti poro seuraa sinua, ei varsinaisesti "vedä"? (Osaankohan asiaa oikein ilmaista..)Rekiporot, joita minä tiedän, on opetettu siihen, että kun valjaisiin kohdistuu painoa, on lähdettävä vetämään eteenpäin. Painolla tarkoitan siis sitä, että jos vedät reen edessä olevan poron aisasta taaksepäin, se lähtee eteenpäin..
      (Vaikka tarkoitus ehkä olisi pysäyttää poro.) Saitko tästä tolkkua?

Minun käsitykseni mukaan sinun pitäisi opettaa tämä porollesi, ennenkuin voit edetä sen ohjaamiseen reestä käsin. (TOSIN en väitä, etteikö muitakin tapoja olisi! Hevosten koulutuksesta kenties jotain vinkkiä voisi saada)

Mutta, jos miettii miten vetämisen porollesi opetat niin.. Tietämäni rekiporot eivät ole lemmikkejä, kuten sinun porosi. Ne on opetettu kulkemaan hihnassa (ihmisen takana) aikaisemmin, mutta ne eivät todellakaan ole mitään kesyjä, rapsuttelusta pitäviä kavereita, vaan pyrkivät väistämään ihmistä. Kun ne valjastetaan reen tai telamaton eteen, ne pyrkivät poispäin takana tulevasta kummajaisesta. Ajo-opetus tapahtuu aluksi aina selkeällä uralla, jossa ei pääse kuin eteenpäin, lisäksi poro oppii pysymään uralla.

Voithan kokeilla esim, että ohjaat poron hihnasta uralle (esim. polku, kelkkajälki, tienpätkä) juosten, siirryt poron sivulle ja hyppäät vauhdista rekeen. Tai vielä parempi, jos sinulla on apuna joku, joka istuu reessä tai antaa sinulle hihnan. Kun poro tulee uran päähän, nouset kyydistä.

Voi kyllä käydä niin, että porosi pysähtyy aika pian, jos se ei ymmärrä että tarkoitus on vetää, eikä myöskään pelkää takana tulevaa rekeä.. eli eipä tästä tainnut olla sinulle paljon apua. :/

Tai voit kokeilla vetää sen verran raskaammalla painolla (kuin tyttäresi), että poro joutuu tosissaan vetämään. Talutat samoin kuin aiemminkin. En sitten tiedä, miten poro yhdistää vetämisen ja talumisen, eli liikkuuko se jos edessä ei kävele joku.. Jos olet opettanut porosi talumaan kuten täälläpäin on tapana, eli kulkemaan takanasi, ei varmaan kannata siirtyä pikkuhiljaa sen taakse. Taluttaminen voi käydä vaikeaksi, jos poro oppii, että välillä voikin kulkea ihmisen edellä..

No, tämä todellakin oli ehkä enemmän tällaista "ääneen pohtimista", kuin apua sinulle. Ero on kuitenkin iso, kun koulutetaan eläintä, jonka ei ole tarkoituskaan viihtyä ihmisten seurassa ympäri vuoden. Rekiporot, joita itse mietin ovat metsässä kesät, tilanne siis eri kuin sinulla.

Muuten, jos se vähemmän kesy antaa sinun käsitellä ja valjastaa, kokeile sillä.. Tsemppiä, toivottavasti keksit keinot opetukseen ja teillä on mukavia hetkiä porojesi kanssa!

• Nina

Hei! Kiitos paljon kun jaksoit kirjoittaa aiheesta noin paljon. Poroni ovat tottuneet kävelemään tai juoksemaan perässäni, mikä ilmeisesti on hyvä asia(?)

Pitääkin kokeilla ensin kapeeta uraa pitkin siten, että olen itse kyydissä. Luulisi, että poro lähtisi ennemmin tai myöhemmin kulkemaan eteen päin tuttua mieluisaa reittiä, jota on tottunut kulkemaan. Se onkin hyvä vinkki.

Toinen poroistani on vähän sellainen, ettei se siedä ollenkaan ihmisen kosketusta ja alkaa sohia sorkalla jos ihminen on liian "tunkeileva." Minut se kyllä "sulattaa" ja talutan sitäkin pusikkoon syömään kesäisin. Hmmm...annoit minulle uuden näkökulman, jos vaikka senkin yrittäisi valjastaa kokeeksi. Tähän asti se ei ole käynyt mielessäkään..
        Ei tämä kesympikään poro oikeastaan halua mitään turhia rapsutuksia, se tervehtii turvallaan minua ja sitten siirtyy askeleen kauemmas. Varmaan onkin parempi karvalle, ettei sitä paljoa katkeile talvipakkasella.

Nyt lähdenkin poroja moikkaamaan, eikun kiitos sinulle ja hauskaa talven jatkoa. terveisin, Nina

• kirjoittaja
        Nina kirjoitti:

Hei! Kiitos paljon kun jaksoit kirjoittaa aiheesta noin paljon. Poroni ovat tottuneet kävelemään tai juoksemaan perässäni, mikä ilmeisesti on hyvä asia(?)

Pitääkin kokeilla ensin kapeeta uraa pitkin siten, että olen itse kyydissä. Luulisi, että poro lähtisi ennemmin tai myöhemmin kulkemaan eteen päin tuttua mieluisaa reittiä, jota on tottunut kulkemaan. Se onkin hyvä vinkki.

Toinen poroistani on vähän sellainen, ettei se siedä ollenkaan ihmisen kosketusta ja alkaa sohia sorkalla jos ihminen on liian "tunkeileva." Minut se kyllä "sulattaa" ja talutan sitäkin pusikkoon syömään kesäisin. Hmmm...annoit minulle uuden näkökulman, jos vaikka senkin yrittäisi valjastaa kokeeksi. Tähän asti se ei ole käynyt mielessäkään..
        Ei tämä kesympikään poro oikeastaan halua mitään turhia rapsutuksia, se tervehtii turvallaan minua ja sitten siirtyy askeleen kauemmas. Varmaan onkin parempi karvalle, ettei sitä paljoa katkeile talvipakkasella.

Nyt lähdenkin poroja moikkaamaan, eikun kiitos sinulle ja hauskaa talven jatkoa. terveisin, Nina

Morjes, käväisin palstalla ja pakko oli vielä lisätä vähän..

Eli oletin ilman muuta, että se vähemmän kesy porosi on ihmisarka. Siksi ajattelin, että se voisi toimia reen edessä kun tarpeeksi harjoittelee: Eli lähtee väistämään takana tulevaa rekeä alussa, ja oppii samalla ajan kanssa luottamaan ihmiseen, kun mitään kamalaa ei tapahdukaan. (Parhaat rekiporot kuulemma tulee juuri alussa hieman aroista yksilöistä.)

Mutta sitten tosijuttu eräästä porosta; oli oppinut jo rekihommatkin, mutta aina valjaita laittaessa koparoi aivan tosissaan ihmisiä, nousi pystyyn ja tappeli tosimielellä vastaan. Siitä porosta ei sitten rekiporoa tullut, riskit ihmisten ja poron loukkaantumiselle olivat liian suuret. Onnettomuuksiakin aina silloin tällöin sattuu, ja jos poro alkaa reki perässään tappelemaan ihmistä vastaan niin helposti siinä käy huonosti.

Sinä tietenkin tunnet itse porosi ja pystyt arvioimaan mitä niiden kanssa voi tehdä. Säikähdin vaan, että olen mahdollisesti puhunut puuta heinää omien olettamusteni pohjalta..

Hienoa että olet saanut porosi jo kulkemaan perässäsi, siitä se koulutus yleensä lähtee. Uskon että onnistut kyllä rekihommissakin. :)

• Nina
        kirjoittaja kirjoitti:

Morjes, käväisin palstalla ja pakko oli vielä lisätä vähän..

Eli oletin ilman muuta, että se vähemmän kesy porosi on ihmisarka. Siksi ajattelin, että se voisi toimia reen edessä kun tarpeeksi harjoittelee: Eli lähtee väistämään takana tulevaa rekeä alussa, ja oppii samalla ajan kanssa luottamaan ihmiseen, kun mitään kamalaa ei tapahdukaan. (Parhaat rekiporot kuulemma tulee juuri alussa hieman aroista yksilöistä.)

Mutta sitten tosijuttu eräästä porosta; oli oppinut jo rekihommatkin, mutta aina valjaita laittaessa koparoi aivan tosissaan ihmisiä, nousi pystyyn ja tappeli tosimielellä vastaan. Siitä porosta ei sitten rekiporoa tullut, riskit ihmisten ja poron loukkaantumiselle olivat liian suuret. Onnettomuuksiakin aina silloin tällöin sattuu, ja jos poro alkaa reki perässään tappelemaan ihmistä vastaan niin helposti siinä käy huonosti.

Sinä tietenkin tunnet itse porosi ja pystyt arvioimaan mitä niiden kanssa voi tehdä. Säikähdin vaan, että olen mahdollisesti puhunut puuta heinää omien olettamusteni pohjalta..

Hienoa että olet saanut porosi jo kulkemaan perässäsi, siitä se koulutus yleensä lähtee. Uskon että onnistut kyllä rekihommissakin. :)

Moi! Lisäyksesi oli mielenkiintoista luettavaa. Nämä ovatkin ensimmäset porot, jotka omistan. Halusin tällaisen "lähiharrastuksen" tänne maaseudulle, josta ei tule lähettyä harrastelemaan, varsinkin kun on kaksi pientä lasta. Onhan se kiva kun on ihan "vihreenä" saanut jo jotakin aikaan porojen kanssa. Uskoin, että minulla olisi mahiksia, koska olen aina saanut eläinten kanssa puuhatessa eläimeen jonkinlaisen yhteyden, jota tarvitaan sen ymmärtämiseen.
        Nyt tuntuukin että on porokurmu puraissut pahemman kerran, siten että haluan aina pitää poroja jos vaan mahdollista...: )

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3829
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2964
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1865
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1598
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1079
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      718
    Aihe