Missä iässä lasta alkaa sitomaan Jumalan laki. Minulta kusyi tässä yksi päivä taakseppäin huomionarvoisen kysymyksen. Kysymys kuului, että voinko minä vanhempana sanoa lapselleni neljännen käskyn, joka kuuluu: Kunnioita isääsi ja äitiäsi. Kyseisellä henkilöllä oli ongelmia pienen lapsen kanssa (alle kolmivuotias). Lapsi ei tahdo tehdä mitään ninkuin ohjetta on annettu, vaan usein potkii, puree ja kiukuttelee.
No minä nyt kuitenkin sanoin, ettei Raamattu tunne ikärajaa koska lapsi siityy lain alaiseksi, sillä käsitän niin, että heti syntymässä lapsi on lain alainen.
Missä iässä laki koskee lasta
20
516
Vastaukset
- ...
Asia kannattaa varmistaa lain laatijilta.
[email protected], [email protected], [email protected] tai [email protected].
Vaihtoehtoisesti voit myös lähettää kirjallisen kysymyksen suoraan apulaissyyttäjälle [email protected].- lukija.
helluntailainen ei näköjään ota vakavasti mitään kun puhutaan lapsista ja heidän sielunsa pelastustiestä, onko se samanlainen kuin muilla ihmisillä?
- Alpo Ahola
Tietääkseni Jumala kirjoitti lain Siinain vuorella omalla sormellaan kahteen kivitauluun. Mooses sitten välitti lain vuoren juurelle kokoontuneelle Israelin kansalle. Kansa oli puikkoillut Jumalanpalvelusessa omille poluilleen.
Joten en siis tarkistanut antamistasi sähköpostiosoitteista, sillä eivät anatamasi osoitteet varmaan anna oikeaa vastausta, vai onko sinulla jo siitä varma tieto? - Alpo Ahola
lukija. kirjoitti:
helluntailainen ei näköjään ota vakavasti mitään kun puhutaan lapsista ja heidän sielunsa pelastustiestä, onko se samanlainen kuin muilla ihmisillä?
Mitenkähän on, annoinko nyt lapsen äidille väärä vastauksen?
- ...
Alpo Ahola kirjoitti:
Tietääkseni Jumala kirjoitti lain Siinain vuorella omalla sormellaan kahteen kivitauluun. Mooses sitten välitti lain vuoren juurelle kokoontuneelle Israelin kansalle. Kansa oli puikkoillut Jumalanpalvelusessa omille poluilleen.
Joten en siis tarkistanut antamistasi sähköpostiosoitteista, sillä eivät anatamasi osoitteet varmaan anna oikeaa vastausta, vai onko sinulla jo siitä varma tieto?Kyllä minä uskon että noista sähköpostiosoitteista löytyy totuudenmukainen vastaus.
Itse olen kysynyt useita kiperiä kysymyksiä [email protected] ja aina saanut vastauksen. Vastaus ei tietenkään tule sähköisessä muodossa, vaan tunnen Jeesuksen mielipiteen asiasta sisälläni.
Vähän niinkuin rukous, mutta eri muodossa. - Alpo Ahola
... kirjoitti:
Kyllä minä uskon että noista sähköpostiosoitteista löytyy totuudenmukainen vastaus.
Itse olen kysynyt useita kiperiä kysymyksiä [email protected] ja aina saanut vastauksen. Vastaus ei tietenkään tule sähköisessä muodossa, vaan tunnen Jeesuksen mielipiteen asiasta sisälläni.
Vähän niinkuin rukous, mutta eri muodossa.Kun siis olet kysynyt ja saanut vastauksia, niin voisitko nyt kysyä ja saada vastauksia ja sitten jos kysyttyäsi sait vastauksen, niin voisitko jakaa vaikka minulle sitten saamasi vastauksen.
- Ex-luterilainen
piirissä homma toimii varmaan niin että 0.5v pikkuvauva kun laskee alleen niin se heitetään ensin seinälle ja sitten pimeään komeroon lattialle pariksi tunniksi. Lapsiltahan vaaditaan samaa kuin aikuiselta joten jos ei käy pöntöllä niin pään paiskaus seinään on vähin rangaistus helvetin ikuisen tulen lisäksi...
- Alpo Ahola
Jaa, onko luterilaiset sellaisia. Niinkö ne Jumalan lakia noudattavat? Mutta mitähän Jumala vaatii? Siis toisin sanoen, että onko alkuperäinen lapsen äidin kysymys ollenkaan ollut oikeutettu tehdä? Ja oliko vastaukseni Raamatun opetuksen vastainen?
- Alpo Ahola
Kun luin toiseen kertaa käsityksesi asiasta, niin totesin, että olet hyvin oivaltanut asiat. Toisin sanoen vanemmilla on oikeus ohjata lastensa tekemisiä ja lisäksi on velvollisuus oikea elämän järjestys. Nautin suunnattomasti vastauksestasi.
Mutta jos sitten näet ja tiedät asioita juuri noin tapaahtuneen, niin oletko ottanut yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin. On paha juttu jos antaa tuollaisten vääryyksien ja pahoipitelyjen vapaasti rehottaa.
- saarai2
Kyllä se Alpo on sillä tavalla, että normaali lapsi
kiukuttelee välillä. Se uhmaikä on normaalia,
olipa lapsi lain alainen tai ei, kastettu tai ei.
Sano sille äidille, että antaa lapsen kasvaa rau-
hassa, antaa sille RAKKAUTTA ja koettaa opastaa taivastielle. Sitten kun lapsi on tarpeeksi van-
ha hän itse tekee valintansa ja valitsee mitä
herraa tahtoo palvella.
Ei maallinenkaan laki rankaise pikkulasta jos se vähän kiukuttelee---kuinka paljon enemmän tai-
vaallinen isä armahtaa ja rakastaa vielä pietä,
ymmärtämätöntä lasta.
Matt 18:10 Katsokaa, ettette HALVEKSU yhtäkään näistä pienistä, sillä minä sanon teille, että
heidän enkelinsä taivaassa näkevät aina minun
Isäni kasvot.- Alpo Ahola
Jumalan laki ikään katsomatta käskee kunnioittaa isäänsä ja äitiänsä. Ei nyt ainakaan minun Raamatussa ole ikärajoitusta, jos en minä omasta päästäni järjen tuotoksena sitä siihen väännä. Ilman ikärajoitusta on lapselle Jumalan määräämä velvoittava säännös kunnioita isääsi ja äitiäsi. On se ihme, että ihmiset hylkäävät Jumalan määräämän muodon ja keksivät omat muotonsa. Tässä sitten ihmisen määräämä muoto sanoo, ettei se lapsia koske.
Maallinen laki on aivan eri asia kuin Jumalan laki. - Alpo Ahola
Sain tuossa toisesta viestintävälineestä seuraavat tiedot:
"Teille ja teidän lapsillenne" ei liity lapsiin, vaan tuleviin sukupolviin.
"Lasten ja imeväisten suusta" ei liity lapsiin, vaan aikuisiin uskovaisiin.
Kysyn, että saiko oikean viestin? Viestit selvästi liittyivät tähän avaamaani keskusteluun siitä onko lapsi lain alainen Jumalan edessä vai ei.
edes lapset rauhaan.
- Alpo Ahola
Eppäilen tuiki vahvasti, että jos asiaa ei voida Raamatun pohjalta käsitellä, niin myös aikuiset ovatkin väärässä rauhassa.
Useiden keskustelujen yhteenvetona sanoan, että täällä olen kuullut niin paljon Raamatusta poikkeavia rajanvetoja, kuten, etteivät lapset kuulu perhekuntaan, lapset eivät kuulu kaikkeen kansaan, lapset ei ole turmeltuneet, hehän ovat viattomia, lapset eivät usko, lapset eivät voi tehdä omakohtaista valintaa, lapset eivät voi olla vastuussa, kun eivät ole ymmärtävässä iässä, pienten lasten väärä teko ei kerro mitään synnistä, eivät lapset ole lain alaiset, kun ei yhteiskuntakaan rankaise lapsia, Vanhan Testamentin esikuvat kasteesta eivät olekaan kasteen esikuvia, ei vesi pelasta kasteena, ei kaste ole uudestisyntymisen peso, uudestisyntyminen tapahtuu ratkaisun teossa, ei kasteeseen liity anteeksiantamus, sillä sehän on ratkaisun tehneen kuuliaisuutta ja vihkiytymistä.
Tuossa nyt alkuun epäuskon tunnustuksia ja Raamatun vääristelyjä, joita olen kuullut. Voisipa niitä enempikin löytää jos uudelleen viestejä kävisi lävitse tarkemmalla silmällä. Että siis, jätetäänkö lapset siis ilman muuta väärään rauhaan. Minun pontimeni on se, että pienet taimet ja vesat hoidetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä. Siitä vanhemmat ovat vastuussa Jumalan edessä. - RitariOlevainen
kanssasi samaa mieltä !
Alpo Ahola tressaa lapsia kasteelle ja uskomaan vaikka eivät osaa aata sanoa,ja nyt AH on alistamassa heitä noudattamaan lakia,vaikka eivät ole tehneet hyvää eikä pahaa,ainoastaan ukisevat jos on pylly märkä tai vatsa kurnii saadakseen äidin maitoa.
AH käyttää harhojensa läpiviemiskesi viattomia lapsia,alistaen heitä milloin kasteelle,milloin täyttämään lakia,ja mithän seuraavaksi ? - Alpo Ahola
RitariOlevainen kirjoitti:
kanssasi samaa mieltä !
Alpo Ahola tressaa lapsia kasteelle ja uskomaan vaikka eivät osaa aata sanoa,ja nyt AH on alistamassa heitä noudattamaan lakia,vaikka eivät ole tehneet hyvää eikä pahaa,ainoastaan ukisevat jos on pylly märkä tai vatsa kurnii saadakseen äidin maitoa.
AH käyttää harhojensa läpiviemiskesi viattomia lapsia,alistaen heitä milloin kasteelle,milloin täyttämään lakia,ja mithän seuraavaksi ?Miksi Kain ja Abel eivät saaneet mennä Paratiisiin?
Alpo Ahola kirjoitti:
Miksi Kain ja Abel eivät saaneet mennä Paratiisiin?
nierinyt Aabelilta hengen pois? Mistä heille sitten riitaa tuli? Sen tietänevät uskvovaiset paremmin. Tuskin naisasioista kuitenkaan, Kainin tyttöystäväkin kun oli vaan ikkunaprinsessa: ei sitä oltu luotu ollenkaan...
- Alpo Ahola
Työmies2 kirjoitti:
nierinyt Aabelilta hengen pois? Mistä heille sitten riitaa tuli? Sen tietänevät uskvovaiset paremmin. Tuskin naisasioista kuitenkaan, Kainin tyttöystäväkin kun oli vaan ikkunaprinsessa: ei sitä oltu luotu ollenkaan...
Asia liittyy siihen, että koskeeko laki lapsia. Olen täällä paltalla kuullut, ettei laki koske lapsia. Minäpä nyt kuitenkin sanon, että koskee. Perustelen näkemystä tässä kohtaa siten, että kun Aadam ja Eeva olivat langenneet, niin rangaistuksena saivat karkotuksen Paratiisista. Karkoitus koski myöskin myöhemmin syntyneitä, siis Kainia ja Aapeliakin, eikä pelkästään vanhempiansa. Karkoitus on rangaistus. Se on lain alaisuutta.
Se mitä tuot tyttöystävistä esille, niin se ei kuulu nyt tähän varsinaisesti, mutta sanon siitä, että Aadamille ja Eevalle syntyi Raamatun mukaan Aapelin surmaamisen jälkeen Seet ja sitten poikia ja tyttäriä, että kyllä se suku sitten heistä, siis Aadamin ja Eevan lapsista sai alkunsa ja jatkonsa. Seetin kohdalla on maininta, että hätä ei sanotakkaan Jumalan kuvan kaltaiseksi, vaan hän oli Aadamin kaltainen, hänen kuvansa. Kainista kerrotaan, että hän tuli karkoitetuksi ja niinpä Kain poistui Herran kasvojen edestä. Kainista tuli siis Jumalaa vastustava kansa. Myöhemmin kerrotaan kuinka Jumalan lapset (Seetin jälkeläiset, pojat) alkoivat palvomaan silmillään ihmisten tyttäriä (siis epäuskoisen Kainin jälkeläisiä) vaimoikseen. Sen asian Jumala mäki pahana ja siitä sitten tulikin rangaistuksena vedenpaisumus 1Moos.3-6 luvut). (Asioiden ja tapahtumien aikajärjestys ei ole alkuraamatussa niin lookinen, kuin meidä "viisas" järkemme sen tahtoisi olevan. Alpo Ahola kirjoitti:
Asia liittyy siihen, että koskeeko laki lapsia. Olen täällä paltalla kuullut, ettei laki koske lapsia. Minäpä nyt kuitenkin sanon, että koskee. Perustelen näkemystä tässä kohtaa siten, että kun Aadam ja Eeva olivat langenneet, niin rangaistuksena saivat karkotuksen Paratiisista. Karkoitus koski myöskin myöhemmin syntyneitä, siis Kainia ja Aapeliakin, eikä pelkästään vanhempiansa. Karkoitus on rangaistus. Se on lain alaisuutta.
Se mitä tuot tyttöystävistä esille, niin se ei kuulu nyt tähän varsinaisesti, mutta sanon siitä, että Aadamille ja Eevalle syntyi Raamatun mukaan Aapelin surmaamisen jälkeen Seet ja sitten poikia ja tyttäriä, että kyllä se suku sitten heistä, siis Aadamin ja Eevan lapsista sai alkunsa ja jatkonsa. Seetin kohdalla on maininta, että hätä ei sanotakkaan Jumalan kuvan kaltaiseksi, vaan hän oli Aadamin kaltainen, hänen kuvansa. Kainista kerrotaan, että hän tuli karkoitetuksi ja niinpä Kain poistui Herran kasvojen edestä. Kainista tuli siis Jumalaa vastustava kansa. Myöhemmin kerrotaan kuinka Jumalan lapset (Seetin jälkeläiset, pojat) alkoivat palvomaan silmillään ihmisten tyttäriä (siis epäuskoisen Kainin jälkeläisiä) vaimoikseen. Sen asian Jumala mäki pahana ja siitä sitten tulikin rangaistuksena vedenpaisumus 1Moos.3-6 luvut). (Asioiden ja tapahtumien aikajärjestys ei ole alkuraamatussa niin lookinen, kuin meidä "viisas" järkemme sen tahtoisi olevan.se Kainin emäntä-sisko oli ja missä jakeessa hänen syntymänsä on mainittu?
- Alpo Ahola
Työmies2 kirjoitti:
se Kainin emäntä-sisko oli ja missä jakeessa hänen syntymänsä on mainittu?
Raamattu kertoo tämän verran kysymykseesi liittyen:
1. Mooseksen kirja 4
16 Niin Kain poistui Herran kasvojen edestä ja asettui asumaan Noodin maahan, itään päin Eedenistä.
17 Ja Kain yhtyi vaimoonsa, ja tämä tuli raskaaksi ja synnytti Hanokin. Ja hän rakensi kaupungin ja antoi sille kaupungille poikansa nimen Hanok.
1. Mooseksen kirja 5
3 Kun Aadam oli sadan kolmenkymmenen vuoden vanha, syntyi hänelle poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen kuvansa, ja hän antoi hänelle nimen Seet.
4 Ja Aadam eli Seetin syntymän jälkeen kahdeksansataa vuotta, ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä.
5 Niin oli Aadamin koko elinaika yhdeksänsataa kolmekymmentä vuotta; sitten hän kuoli.
Huomioita:
Raamattu on uskoa seuraavien kirja ja Kain ei kuulunut siihen joukkoon kun poistui Herran kasvojen edestä. Raamattu ei siis puhu varsinaisesti epäuskoisen koukon elämästä.
Lähtökota on nyt se, että elämä lähti Aadamista ja Eevasta ja kun osoitetaan ihan monikossa, että Aadamille syntyi poikia ja tyttäriä, niin siitä vaan sitten elämän oli aloitettava, olihan Eeva otettu Aadamin kylkiluusta, joten ei asian nyt pitäisi olla uskossa suuren luokan kysymys.
Asoita ei ole Raamatussa kerrottu vuosilukutarkkuudella, eikä joka kohdalta välttämättä tapahtumajärjestyksessä ja naisten nimet ovat useimmitetn jätetty kertomatta tai niissä tapauksissa on kerrottu kun naisilla on ollut erityistä merkitystä asioiden suhteen. Pääasiassa kerronta on hoidettu perheen pään nimen alaisuudessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383799Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81845Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44754
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22698- 56697