Kai tässä vielä on ihmisilläkin oikeuksia?Minä rakastan turkkeja ja kaksi olen hankkinutkin ja jos joku piipertäjä tulee kadulla nykimään niin takaan että turpaan saat.
Minun oikeus
27
2924
Vastaukset
meil on kautta aikojen hyödynnetty kaikki aito turkis mitä on vaan käsiin saatu. karvalakkii, kintaita, nutukkaita(jalkine)... jne!
Ah voiko ihanampaa olla kuin aito turkis! se pehmeys,tuoksu,lämpimyys.... kiitän kuolleita elukoita kun antoivat ne mulle!- ---
Heh..en tiiä ootko tosiaan tuota mieltä vai kiusaatko vaan kakaroita täällä mut ei kun tervetuloa kerhoon =) Ilahduttavaa nähdä että nuoretkin kuluttajat ovat löytäneet tämän ihanan materiaalin..
--- kirjoitti:
Heh..en tiiä ootko tosiaan tuota mieltä vai kiusaatko vaan kakaroita täällä mut ei kun tervetuloa kerhoon =) Ilahduttavaa nähdä että nuoretkin kuluttajat ovat löytäneet tämän ihanan materiaalin..
...mutta näen punaista aina kun tehään näitä tarhaiskuja!
Kai se johtuu kasvatuksesta, perheen miehet metsästi ja eläinten turkiksista teki äiti aina jotain,esim somistetta vanttuisiin.
Käytetäänhän täälläkin päin poron taljat tarkoin hyväksi,kengät,kintaat yms...
Sinä siis ilmeisesti olet tarhaaja? onneksi olkoon, rohkea taidat olla,ei varmaan ole näinä päivinä helppoa.- ---
WildOne-81 kirjoitti:
...mutta näen punaista aina kun tehään näitä tarhaiskuja!
Kai se johtuu kasvatuksesta, perheen miehet metsästi ja eläinten turkiksista teki äiti aina jotain,esim somistetta vanttuisiin.
Käytetäänhän täälläkin päin poron taljat tarkoin hyväksi,kengät,kintaat yms...
Sinä siis ilmeisesti olet tarhaaja? onneksi olkoon, rohkea taidat olla,ei varmaan ole näinä päivinä helppoa.Ehkä tuo miun eka kirjotus oli vähän riidanhalunen,mut jotenki ajattelin et sellanen kolahtais täällä paremmin kun tuo järkevä keskustelu on aika harvinaista kun ollaan asioista eri mieltä..mut kuitenkin olen tarhaajaopiskelija ja turkistilalla työskentelen..mie vaan kauhulla ajattelen näitä "eläinsuojelijoita" kun kuvittelen tilannetta jos heitä tarhalta löytäisin..saattais tulla kylmä kyyti =)Mie muuten en hyväksy tuota eläinten vientiä kiinaan,ei sitä hyväksy kukaan kunnon tarhaaja,mutta eihän siinä tarvita montaa ääliötä mainetta pilaamaan...Sie taidat olla pohjoisesta ja porotyttö?Eikös niilläkin ole kaikki vaikeutensa kun tuntuu usein olevan joku hässäkkä otsikoissa?Petoeläimet,laitumet sun muut..
--- kirjoitti:
Ehkä tuo miun eka kirjotus oli vähän riidanhalunen,mut jotenki ajattelin et sellanen kolahtais täällä paremmin kun tuo järkevä keskustelu on aika harvinaista kun ollaan asioista eri mieltä..mut kuitenkin olen tarhaajaopiskelija ja turkistilalla työskentelen..mie vaan kauhulla ajattelen näitä "eläinsuojelijoita" kun kuvittelen tilannetta jos heitä tarhalta löytäisin..saattais tulla kylmä kyyti =)Mie muuten en hyväksy tuota eläinten vientiä kiinaan,ei sitä hyväksy kukaan kunnon tarhaaja,mutta eihän siinä tarvita montaa ääliötä mainetta pilaamaan...Sie taidat olla pohjoisesta ja porotyttö?Eikös niilläkin ole kaikki vaikeutensa kun tuntuu usein olevan joku hässäkkä otsikoissa?Petoeläimet,laitumet sun muut..
se on totta ettei tällä palstalla oikein järkevä keskustelu saa kannatusta. itekki kirjotellu vaikka mitä järkeviä alotuksia ja kommentteja. Ehkä se pitäs aina haastaa riitaa.. ;)
Joo aika karua luettavaa nuo otsikot siitä elukoitten matkasta toiselle puolelle palloa,pitäs kieltää moinen.
Mitäs minusta,pohjosesta ollaan mutten ole porojen kanssa muussa tekemisessä,kuin että poro on hyvää lautasella.. ;)
Hankalaksi on menny sekin elinkeino,varsinkin kun siihen puuttuu sellaset tahot jotka siitä ei tiedä yhtään mitään! Laitumetkin on tiettävästi aika kortilla tuolla ylempänä poronhoitoaluetta,ainakin näin ulkopuolisen mielestä,poroisännät saattaa olla toista mieltä.
Mun mielestä on ihan hyväkin että pedot tappaa osan niistä isoista porolaumoista,heikommat karsiutuu. Se salametsästys on täälläkin "in",kohta ei ole yhtään ahmaa,sutta,karhua ym... Sallittuna metästys on ok,mutta salaa ei..
- oikeus ja oikeus
Mikä ihmeen oikeus sinulla on turkiksia pitää?
- ---
Kun minä niitä eläimiä hoidan asianmukaisesti ja tiedän että lopetus tapahtuu hetkessä ja kivuttomasti niin miksi minun pitäisi niiden ihanaa turkkia kohtaan tuntea vastenmielisyyttä?Olen itseasiassa ihan eläinrakas tyyppi ja töissäkin "tutustun" joihinkin eläimiin.Minä en vaan tätä vastustusta tajua.Jos tarhoilla eläimiä rääkättäisiin tai ne kärsisivät muutoin niin en minä voisi siellä työskennellä.Jos ei tarvitsisi tarhaiskuja varoa niin mielelläni olisin omalla nimelläni kirjoittanut.
- -Arms-
--- kirjoitti:
Kun minä niitä eläimiä hoidan asianmukaisesti ja tiedän että lopetus tapahtuu hetkessä ja kivuttomasti niin miksi minun pitäisi niiden ihanaa turkkia kohtaan tuntea vastenmielisyyttä?Olen itseasiassa ihan eläinrakas tyyppi ja töissäkin "tutustun" joihinkin eläimiin.Minä en vaan tätä vastustusta tajua.Jos tarhoilla eläimiä rääkättäisiin tai ne kärsisivät muutoin niin en minä voisi siellä työskennellä.Jos ei tarvitsisi tarhaiskuja varoa niin mielelläni olisin omalla nimelläni kirjoittanut.
No se on tietenkin sinun oikeus että tykkäät turkeista.
Minäkin tykkäsin lapsena turkishatustani. Se oli kaninkarvaa. Minulla oli oikeus tykätä siitä.
Kaikkien ei tarvitse silti sietää turkkeja, siihenkin on oikeus.
Eli kaikilla muilla on oikeudet paitsi niillä turkiseläimillä.
Niillä ei ole oikeutta mihinkään. - tykkään elukoista,
--- kirjoitti:
mutta enemmänkin elävistä.
Kotieläinkin on ihan mukava, kun se saa elää lajilleen ominaista elämää. tykkään elukoista, kirjoitti:
mutta enemmänkin elävistä.
Kotieläinkin on ihan mukava, kun se saa elää lajilleen ominaista elämää.tarkoitat? pystyisitkö muka menemään lypsämään lehmiä tai ruokkimaan sikoja?
Pitäisikö sun mielestä kaikki suomen eläimet teurastaa tai vapauttaa luontoon?
Kyllä meillä suomessa ehkä ollaan jälkijunassa,verrattuna rapakon takaiseen, meillä ei elukoita kasvateta kasvuhormonilla. Meillä pyritään kohtelemaan elukoita asiallisesti,antaen niille mahdollisimman hyvät olot,niissä puitteissa kuin on mahollisuus. Esim lehmät pääsee laitumelle kesäisin. Kanoista en puhu mitään,tiedän kyllä mitkä on olosuhteet niillä,sanompahan vaan että muihin maihin verrattuna sekin on luksusta ja nappikauppaa meikäläinen broilerin kasvatus!- ruokkiminenkin
WildOne-81 kirjoitti:
tarkoitat? pystyisitkö muka menemään lypsämään lehmiä tai ruokkimaan sikoja?
Pitäisikö sun mielestä kaikki suomen eläimet teurastaa tai vapauttaa luontoon?
Kyllä meillä suomessa ehkä ollaan jälkijunassa,verrattuna rapakon takaiseen, meillä ei elukoita kasvateta kasvuhormonilla. Meillä pyritään kohtelemaan elukoita asiallisesti,antaen niille mahdollisimman hyvät olot,niissä puitteissa kuin on mahollisuus. Esim lehmät pääsee laitumelle kesäisin. Kanoista en puhu mitään,tiedän kyllä mitkä on olosuhteet niillä,sanompahan vaan että muihin maihin verrattuna sekin on luksusta ja nappikauppaa meikäläinen broilerin kasvatus!onnistuisi. Sikojen tai lehmien. Ja lypsäminen myös.
Kanat ovat huonossa asemassa, sitä pitäisi parantaa.
Mutta turkikset ovat eri asia. Niiden tuottamisessa ei ole mitään järkeä. Tuottamisen voisi kieltää ja pyrkiä lopettamaan turkiskauppa maailmanlaajuisesti. - arms-
ruokkiminenkin kirjoitti:
onnistuisi. Sikojen tai lehmien. Ja lypsäminen myös.
Kanat ovat huonossa asemassa, sitä pitäisi parantaa.
Mutta turkikset ovat eri asia. Niiden tuottamisessa ei ole mitään järkeä. Tuottamisen voisi kieltää ja pyrkiä lopettamaan turkiskauppa maailmanlaajuisesti.Olen samaa mieltä että turkisten tuottaminen pitäisi suomessakin kieltää, kuten häkkikanalatkin kielletään.
Jos näiden turkiseläinten oloja saataisiin selvästi paremmiksi, voisin jopa hyväksyä tämän suomen turkisbisneksen.
Jos oloja ei paranneta, olen turkistarhaamisen kiellon kannalla. - ---
arms- kirjoitti:
Olen samaa mieltä että turkisten tuottaminen pitäisi suomessakin kieltää, kuten häkkikanalatkin kielletään.
Jos näiden turkiseläinten oloja saataisiin selvästi paremmiksi, voisin jopa hyväksyä tämän suomen turkisbisneksen.
Jos oloja ei paranneta, olen turkistarhaamisen kiellon kannalla.Hirveä äittäminen tuosta että oloja paremmaksi,mutta oletko koskaan edes käynyt turkistilalla?Ainakaan muuten kun pimeän turvin pahanteossa?Jos et sattunut tietämään niin eläimiä hoidetaan varmasti paremmin kun jotkut lemmikkinsä pitävät.Niille on tarjolla myös virikkeitä.Ottakaapa selvää esim. tutkimuksista joita on tehty paljonkin eivätkä varmasti ole salaista tietoa.Niissä on tutkittu esim. niitä asioita että kuinka paljon nämä eläimet käyttäisivät niille tarjottuja erilaisia virikkeitä.Ja tarpeellisuuden mukaan niitä on tiloille jo tullutkin,esim.hyllyjä ja leikkikapuloita.Jos sinulle on joku suu vaahdossa höyrynnyt tuota mantraa että paremmat olot vaan niin ottakaa hyvät ihmiset asoista selvää ennenkuin menette mihinkään sellaiseen mukaan josta voitte vastata loppuelämänne ajan.Tarhaisku on kallis paukku,jonka vakuutus kyllä korvaa jos tekijöitä ei saada kiinni mutta jos kiinni jää niin eipä ole ruusuinen tulevaisuus niiden maksujen kanssa.MIETTIKÄÄ hyvät ihmiset!Älkää nuoruuden huumassa jaloine aatteinenne pilatko tulevaisuuttane taistellessanne tuulimyllyjä vastaan.
- "Hyvät olot"
--- kirjoitti:
Hirveä äittäminen tuosta että oloja paremmaksi,mutta oletko koskaan edes käynyt turkistilalla?Ainakaan muuten kun pimeän turvin pahanteossa?Jos et sattunut tietämään niin eläimiä hoidetaan varmasti paremmin kun jotkut lemmikkinsä pitävät.Niille on tarjolla myös virikkeitä.Ottakaapa selvää esim. tutkimuksista joita on tehty paljonkin eivätkä varmasti ole salaista tietoa.Niissä on tutkittu esim. niitä asioita että kuinka paljon nämä eläimet käyttäisivät niille tarjottuja erilaisia virikkeitä.Ja tarpeellisuuden mukaan niitä on tiloille jo tullutkin,esim.hyllyjä ja leikkikapuloita.Jos sinulle on joku suu vaahdossa höyrynnyt tuota mantraa että paremmat olot vaan niin ottakaa hyvät ihmiset asoista selvää ennenkuin menette mihinkään sellaiseen mukaan josta voitte vastata loppuelämänne ajan.Tarhaisku on kallis paukku,jonka vakuutus kyllä korvaa jos tekijöitä ei saada kiinni mutta jos kiinni jää niin eipä ole ruusuinen tulevaisuus niiden maksujen kanssa.MIETTIKÄÄ hyvät ihmiset!Älkää nuoruuden huumassa jaloine aatteinenne pilatko tulevaisuuttane taistellessanne tuulimyllyjä vastaan.
Älä nyt naurata. Turkiseläimillä hyvät olot.
Anna olla.
Varmaan sinullakin olisi hyvät olot elää syntymästä kuolemaan vankeudessa.
Ruokana epämääräistä mössöä.
Elääkö turkiseläin lajilleen ominaista elämää? "Hyvät olot" kirjoitti:
Anna olla.
Elääkö turkiseläin lajilleen ominaista elämää?Paremmin ne meillä voi kuin muissa maissa! Vai väitätkö vastaan?
Onhan niillä helppoo: ei tarvi pelätä tauteja,petoeläimiä,autoja. Ei tarvi etsiä itse ruokaa,niillä on suojaa,parittelukumppanikin tuodaan sopivaan aikaan tykö!Lisäksi niillä on virikkeitä.
Jos mulla olis tuommonen luksuskohtelu,en muuta kaipaisi. Sais vaan olla ja lihoa,ei tarvitse tehä ruokaa itse(ensin se pitää tosin ostaa ja siihen tarvii rahaa->pitää tehdä töitä...), Silloin kun on kovat halut päällä,mieskin tuotaisiin paikalle-> ei tarvitsisi etsiä pitkin kyliä! Eikä tarvitsisi väkisin sietää elinkumppania,jos siitä ei tykkää.
Se ruoka on epämääräistä myös meillä ihmisillä,mistäs hemmetistä säkään tiedät mitä sä syöt!?!?
Eihän se elä ominaista elämää,joka on kalojen,jyrsijöiden,linnun- ja oravan poikasten tappamista ja munien syömistä. Lisäksi aina kohdatessaan lajikumppanin,tahtoo tulla toisen kuolemaan johtava tappelu.
Parempi niillekin kun ne pidetään niissä häkeissään,poissa haittaamasta ympäristöä!- Vellupirinen
"Hyvät olot" kirjoitti:
Anna olla.
Elääkö turkiseläin lajilleen ominaista elämää?.. miten luulette eläinten kykenevän lisääntymään ja tekemään kiiltävän karvan, jos ne kärsisivät.
Itseänikin panettaa paljon enemmän hyväntuulisena kuin stressaantuneena, eikä eukkokaan tahdo antaa, ainakaan helpolla, stressisen työpäivän jälkeen.
No, minulla on stressiä aika harvoin ;=) - Sepe
Vellupirinen kirjoitti:
.. miten luulette eläinten kykenevän lisääntymään ja tekemään kiiltävän karvan, jos ne kärsisivät.
Itseänikin panettaa paljon enemmän hyväntuulisena kuin stressaantuneena, eikä eukkokaan tahdo antaa, ainakaan helpolla, stressisen työpäivän jälkeen.
No, minulla on stressiä aika harvoin ;=)..ja oikea lämpötila sekä steriili ympäristö riittävät turkin ylläpitoon, ja lisääntyminen tapahtuupi usein keinotekoisesti, puhumattakaan siitä että lisääntyminen on eläimen perusvietti joka ottaa aina valan jos ravintoa on riittävästi. Elämisen laadusta tai sisäisistä kärsimyksistä se ei kerro mitään.
Tämän todistan muistuttamalla mieleen 80-luvulla kehitetyn kettuhybridin (lajinimeä en muista), jolla oli aivan valtavan hieno ja paksu turkki. Lajikkeella oli myös pahasti epämuodostuneet jalat ja pahoja sisäelinvaurioita, joista se kärsi hirvittävästi. Sen jalostaminen Suomessa estettiin viranomaisten toimesta. En muista mitä tuottajat olivat asiasta mieltä, mutta tuskinpa ilakoivat eläinten oikeuksien voiton puolesta. - Kuka kielsi
Sepe kirjoitti:
..ja oikea lämpötila sekä steriili ympäristö riittävät turkin ylläpitoon, ja lisääntyminen tapahtuupi usein keinotekoisesti, puhumattakaan siitä että lisääntyminen on eläimen perusvietti joka ottaa aina valan jos ravintoa on riittävästi. Elämisen laadusta tai sisäisistä kärsimyksistä se ei kerro mitään.
Tämän todistan muistuttamalla mieleen 80-luvulla kehitetyn kettuhybridin (lajinimeä en muista), jolla oli aivan valtavan hieno ja paksu turkki. Lajikkeella oli myös pahasti epämuodostuneet jalat ja pahoja sisäelinvaurioita, joista se kärsi hirvittävästi. Sen jalostaminen Suomessa estettiin viranomaisten toimesta. En muista mitä tuottajat olivat asiasta mieltä, mutta tuskinpa ilakoivat eläinten oikeuksien voiton puolesta.ja mitä?
- Sepe
Kuka kielsi kirjoitti:
ja mitä?
..on aikaa joten minä en muista kuka tarkalleen. Animalia tai turkistuottajien liitto osaa varmasti auttaa asiassa. Joka tapauksessa Suomessa ei ymmärrykseni mukaan kyseistä eläintä saa kasvattaa, sillä se on jalostettu niin että sen elo on yhtä kärsimystä. Asiasta nousi tuosa 90-luvulla aika haloo. Ja kammottavan säälittävä se otus olikin, muistan kymmenen uutisten uutiskuvat asiasta.
- Sepe
--- kirjoitti:
Kysyn sinulta saman kuin tuolla alla: laittaisitkjo kissat ja koirat elämään samanlaisissa oloissa kuin turkiseläimet? Jos et, niin miksi et?
- ---
"Hyvät olot" kirjoitti:
Anna olla.
Elääkö turkiseläin lajilleen ominaista elämää?Mistähän taas aloittaisin tään kädenväännön...
Ensinnäkin se "epämääräinen mössö" on tarkoin tutkittua terveellistä rehua,eihän sitä nyt silmillään syö,mutta onko koiranmakkara esteettisesti miellyttävämpää?Monet koirankasvattajat muuten käyttävät sitä samaista rehua,koska siinä on jokaisen kauden tarpeeseen (tiineys,penikointi jne..)tarkoin laaditut reseptit.Tarkemmin sitä tutkitaan kuin esimerkiksi sinun ruokaasi.
Lajityypillinen elämä sitten...nämä eläimet on jalostettu sukupolvien ajan tuotantoeläimiksi,väittäisin että tarhaympäristö on niille nimenomaan niiden luontainen ympäristö.Ei sinikettu ole luonnossa koskaan ollutkaan,se on jalostettu naalista.Onko kaupungeissa roskiksia tonkiva punakettu sitten elänyt lajilleen ominaisesti?Niidenhän kuuluisi karttaa ihmistä,eikä suinkaan elää suurkaupunkien keskustassa.
Jos tässä sitten vallan syvälliseksi mennään,niin kuka täällä sitten on vapaa?Kerroppa se..Vankeutta on montaa lajia.Jos eläimiä kohdeltaisiin väkivaltaisesti tai muuten huonosti niin eivät ne lisääntyisi,eivät edes keinotekoisesti(keinosiemennys)..Lisääntymistä säätelevät hormonit,jotka kyllä jälkeläisten tuottamisen estävät jos kyseessä oleviin elinoloihin ei pentuja "kannata" tehdä.Vrt. luonnossa huonot myyrävuodet,silloin myös niitä ravinnokseen käyttävät eläimet voivat jättää penikoimatta.Mitä voit siis päätellä siitä jos tarhan keskipentutulos hipoo kymmentä...Kyllä niissä oloissa voi hormonienkin puolesta kaikessa rauhassa elää ja lisääntyä,tälle jalostetulle tuotantoeläimelle ominaisesti.. - ---
Sepe kirjoitti:
Kysyn sinulta saman kuin tuolla alla: laittaisitkjo kissat ja koirat elämään samanlaisissa oloissa kuin turkiseläimet? Jos et, niin miksi et?
...kuin tuossa edellisessä kirjoituksessani mutta kun kerran kysyit niin taidanpa vastata..
Eli EN laittaisi kotikissaa tai -koiraa häkkiin ja rupeaisi tarhaamaan.Kyseessä on täysin eri eläimet kuin ne joita turkin vuoksi kasvatetaan.Kettu ja minkkihän eivät ole koskaan olleet lemmikkieläimiä,ymmärrätkö eron?
Jos luonnosta löytyisi jokin koira- tai kissaeläin joka olisi mahdollista turkiseläimeksi jalostaa ja kasvattaa niin miksipä ei,paitsi se on kyllä nykyään kiellettyä,mutta näin esimerkin vuoksi.
Sinun kotieläimesi elävät kyllä niille lajityypillistä,mutta eivät vapaata elämää.Vapaita ne olisivat ilman jalostusta,kasvatusta ja ennen kaikkea IHMISTÄ!Huomaatko?Kyse ei ole siitä että jonkun eläimen henki olisi toista arvokkaampi,vaan siitä mikä näiden kaikkien "vangittujen" eläimien tarkoitus ja tehtävä on.
Minäkin voisin tuomita sinut siitä että pidät koiraasi ystävänä,ei se mikään ihmisen ystävä alun alkaen ole,paremminkin vihamies,kuten myös hevoset.Vangitsemalla ja sopivaan takoitukseen jalostamalla moniet eläimet ovat nyt ihmisten parhaita ystäviä ja harrastuksia,unohtamatta tuotantoeläimien tuomaa hyötyä.
Mitähän luontoäiti on siitä mieltä,tuskin tyrmäisi turkiseläinkasvattajia sen pahemmin kuin teitä muitakaan eläinten vanginvartijoita.Siinä onkin mietittävää kaikille kun niitä koirianne ja kissojanne viette iltakuselle..
- eräs eläin
Kaikki ihmisen harjoittama karjatalous, metsästys ja kalastus voidaan tuomita ja kieltää, mutta silloin kyllä myös kielletään ihmisen olemisen oikeutus tällä planeetalla.
Samantien voidaan kaikkien petojen olemassaolon oikeutus kieltää. Urbaanit "eläintensuojelijat" eivät ole koskaan nähneet kun minkki hävittää vesilinnun pesän tai kettu saalistaa. Telkkarin luontodokumenteissa saalis pääsee aina täpärästi pedolta karkuun.
Noin 4 miljoonaa pientä karvaista eläintä vuosittain Suomessa jää autojen alle. Turkistarhaajat voitaisiin kyllä jättää rauhaan. Ei ole ainakaan maailman suurimman pahuuden ilmestys, kun joku pukeutuu luonnosta pyydetyn tai asiallisesti tarhatun eläimen turkkiin. Se on ekologinen ja vuosikymmeniä kestävä tuote, joka aikanaan maatuu normaalisti eikä jää muovivaatteiden tavoin tulevia sukupolvia ongelmajätteenä rasittamaan.turkin päälle,jos ei tarvitsisi pelätä sitä että joku tulee spraypurkin kanssa häsläämään!
- Sepe
Jos Suomeen tulisi koira-ja kissatarhaaja ja avaisi tänne tarhan, jossa ko. eläimiä pidettäisiin samanlaisissa oloissa kuin kettuja, niin jok´ikinen turkisrouva ja -herra olisi puudeleineen tuomitsemassa moisen eläinrääkkäyksen. Niinhän se on, että yksi eläin ei ole niin arvokas kuin toinen.
- Arms*
Sinut luultavasti tuomittaisiin vankilaan eläinrääkkäyksestä.
Bisnesmallissasi ole kyse laillisesta elinkeinosta, siinä on se ero. - Arms*
Arms* kirjoitti:
Sinut luultavasti tuomittaisiin vankilaan eläinrääkkäyksestä.
Bisnesmallissasi ole kyse laillisesta elinkeinosta, siinä on se ero.laillisesta elinkeinosta jos tarhaat koirat suomessa turkiksiksi.
Koiraa ja kissaa saat silti myydä suomessa somisteena toppatakeissa.
Tähän on jätetty porsaanreikä lakiin, kiitos tästä turkisbisnekselle.
Ketjusta on poistettu 48 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511437- 639870
- 1475580
- 1443784
- 753750
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373635- 403378
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243183- 632793
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792603