Monissa opinkohdissaan ellen G Whiten ajatukset muistuttavat nykyajan Jehovan Todistajien oppia?
Oliko Ellen varma uskonnollisesta identiteetistaan?
Jeesuksen pitäminen enkeli Miikaelina, ylipappina ja Jehovan Poikana..(joh.3:16) sekä oppi 144.000:een kuulumisesta omasta mielestään osoittaa hänen omaksuneen pääosat JT:n opista?
Oliko muita?
Oliko EGW Jehovan Todistaja?
22
872
Vastaukset
- se kertautuu taas.
IIIiihanaa.. joku haluaa taas kerrata, vaikka kuinka monta kertaa tämä on jauhettu.
Lähden ulos. - kolme enkeliä
Jehovan todistajilla ja adventisteilla on ollut alun jälkeenkin paljon yhteistä.
Ne ovat sisarkirkkokuntia.
Äiti on sama ja niin taitaa olla isäkin.- huomasin tyhmyydestäsi
olet väärä kolme enkeliä, oikea on rekiteröitynyt. Miksi varastat?
Rauhaa ja kiitos
EGW oli 100% varma.
Jeesusta ei ole pidetty enkelinä, vaan Luojana.
Asiassa on toinen merkitys, joka johtuu alkukielestä.
Kopsaan T.Flinkin (koulutettu teologi) vastauksen asiasta tähän.
Ylipappi on totista totta.
Kts Hebr 8 luku. ja 9 ja 10 myöskin.
Voi, voi....
Jehova on JHWH:n yksi käännöstapa.
Se oli vallalla joskus, mutta nykykielentutkimus
puolta käännöstapaa "Jahve"
Itselleni kysymys ei ole tärkeä, siten että pitäisin siitä meteliä.
Jumalan siunausta
jari laurila
>>>>>>"Heprean malakh ja kreikan angelos molemmat tarkoittavat "sanansaattajaa". Malakh sanaa käytetään Vanhassa testamentissa kolmessa eri merkityksessä. (1) henkiolennosta, (2) ihmisestä, joka on profeetta, ja (3) Jumalasta itsestään. Suosittelen heprean peruskurssia, jos ette muuten usko.
Tämä viimeksi mainittu tulee usein esiin muodossa "Herran enkeli" tai "liiton enkeli" ja useammankin kansainvälisen, ei-adventistisen, selitysteoksen mukaan voi ja usein viittaa Jumalaan itseensä. Yksi hyvä esimerkki on 2 Moos. 3.
jae 2: "Siellä hänelle ilmestyi Herran enkeli tulenliekissä, joka nousi orjantappurapensaasta."
jae 4: "Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, hän huusi pensaasta"
Useampikin teos mainitsee, että tässä Herran enkeli = Herra itse. Tämän valossa sanan "enkeli" käyttäminen Jeesuksesta ei tee hänestä luotua olentoa, vaan jumalallisen sanoman tuojan. ">>>>>>
JUMALAN NIMI RAAMATUSSA
Vanha Testamentti käyttää Jumalan nimeä "JHWH" yli 6800 kertaa. (2 Moos 3:14, 2 Moos 3:15, Jes 42:18) UT:ssä nimi ei esiinny.
Hebreankielen alkutekstissä ei ollut lainkaan vokaaleja, ja siksi on arvoitus miten JHWH on äännetty. Juutalaiset eivät lausuneet Jumalan nimeä lain rikkomisen pelon vuoksi. He pelkäsivät että lausuvat turhaan Jumalan nimen, ja rikkoisivat lain toista käskyä. (2 Moos 20:7, 3 Moos 24:16) Siksi ei ole olemassa perimätietoakaan nimen lausumistavasta. JHWH on luettu "Adonai," joka tarkoittaa; "Minun Herrani."
Nykyisin suomenkielisissä Raamatuissa JHWH on korvattu sanalla "Herra."
Masoreetit eli juutalaiset kirjanoppinet ryhtyivät käyttämään nimeä "Jehova," mutta nykyinen kielentutkimus puoltaa enemmän lausumistapaa"Jahve." Masoreetit aloittivat toimintansa vasta 500 jkr. He ryhtyivät lisäämään vokaaleja hebrean kieleen, mutta eivät tienneet JHWH lausumistapaa. Masoreetit lisäsivät kerakkeisiin JHWH vokaaleja jotka he ottivat sanasta "Adonai" eli Herra.
On olemassa monia syitä olettaa että "Jahve" on oikeampi lausumistapa. Hebrean kielen asiantuntijat ovat näin päätelleet monista eri syistä tutkimuksissaan.
Emme kuitenkaan voi saada täyttä varmuutta kummankaan lausumistavan puolelle.
Kun Raamattua alettiin kääntämään monille kielille, säilyi tuo masoreettien lausumistapa, joka on nykykielen tutkimuksessa kyseenalainen.
Jo Jeesuksen ja apostolien aikana oli käytössä Vanhan testamentin kreikankielinen käännös.
Siinä JHWH oli käännetty nimellä "Kyyrios"
"Silloin Tuomas sanoi: "Minun Herrani ja Jumalani." (Joh 20:28)
Näin Jeesus nimi oli pelastavan Jumalan nimi! (Kyyrios)
Siis asia käytännössä; -Tuomas näki Jeesuksen, oli Jeesuksen kanssa, ja puhutteli Jeesusta Kyyriokseksi joka oli JHWH käännettynä heidän Raamatussaan! Katso myös Fil 2:11, Kol 3:24, jossa on myös Jumalan nimi Kyyrios.
Siis Jeesuksesta ja JHWH:sta käytettiin samaakin nimeä.
Jumalan nimi jota Raamattu käyttää ensimmäisenä on "Elohim." (1 Moos 1:1)
Elohim on monikkomuoto, ja kuvaa jumaluuden kolmiyhteyttä; Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä.
Raamatussa Jumala puhuttelee itse itseään monikkomuodossa; "Tehkäämme ihminen" (1 Moos 1:26) Tämä Jumalan monikkomuotoinen nimi esiintyy Raamatussa 2250 kertaa.
VT käyttää myös nimeä "El" jolla ilmeisesti on tarkoitettu ainoata tosi Jumalaa. El- muoto esiintyy ainakin 225 kertaa.144 000 ovat pelastettujen joukko lopun aikana, (250 tai 2000 vuoden ajalta) tai koko pelastushistoriassa kaikki pelastetut.
Laitan siitäkin Raamattuopetyukseni:
Jumalan siunausta
jari laurila
144 000 SINETÖITYÄ ?
Ilm 7:1-8, 14:1-5.
Ilmestyskirjan luvut ovat tavallisesti vertauskuvallisia, ja niin tässäkin 144 000 on aivan ilmeisestikin vertauskuvallinen luku.
Tätä joukkoa kuvaavat Israelin 12 sukukuntaa. Kussakin sukukunnassa on 12 000, ja 12 x 12 000 = 144 000.
Tämä on Jumalan erityiseen omistukseen kuulumisen vertauskuva. Se kertautuu useaan otteeseen Uuden Jerusalemin, pelastettujen ikuisen kodin kuvauksessa. (Ilm 21:12,14, 16-21)
Kysymys on pelastuvien joukosta joka koostuu uskollisista, jotka eivät ole tahranneet itseään “naisen kanssa.” “Nainen” kuvaa tässä totuudesta luopunutta seurakuntaa. (14:4-5)
Nuo lopun ajan uskolliset ovat jo osin kuolleita. Lopun aikoja olemme eläneet jo noin 1800 luvun puolivälistä alkaen.
Ehkä tuo luku ei tarkoita koko pelastuvien joukkoa, koska heti tämän jälkeen Johannes näki “suuren kansanjoukon” (7:9-10) joka oli pelastuvien muu joukko ???
Kuitenkin ymmärretään myös, että 144 000 (7:3-8) on vertauskuvallinen luku hengelliselle Israelille, lopunajan kristilliselle seurakunnalle, ja synonyymi suurelle joukolle, (7:9-10) eli tarkoittaisivat samaa? Luku on Jumalan seurakunnan täydellisyyttä ja yhteyttä kuvaava symboli. Jumala pitää huolen kansastaan maailman viimeisimmän ja suurimman ahdistuksen aikana. (Dan 12:1; Mark 13:19)
Valtaistuimen edessä oleva suuri joukko olisi siis sama joukko, josta Johannes oli hiukan ennen kuullut vertauskuvallisen luvun. Ensin valkopukuinen joukko on valmiina kohtamaan viimeisen ahdingon, (4-8) ja jälkimmäisessä (9-17) joukko on läpäissyt ahdingon, ja ylistää Jumalaa pelastuksesta valtaistuimen edessä taivaan temppelissä.
Kysymys jäänee ehkä osin ikuiseksi tämän ajan salaisuudeksi, (onko 144 000 vertauskuvallinen koko pelastettujen joukko, vai lopunajan uskollisten joukko,?) Ehkä asia selviää kokonaan vasta ikuisuudessa ?
Pelastettujen joukko tulee täyteen (Room 11:25, “pakanoiden luku”) ja määrä on varmasti paljon suurempi kuin kirjaimellinen 144 000, kun mukana on ihmiskunnan historian pelastetut. 144 000 kuvaakin myös pyhää joukkoa lopunajan vaikeuksissa, jotka säilyvät puhtaina. (Ilm 12:17, Luuk 21:12, Joh 15:20, 2 Tim 3:12, Apt 22:4)
Kysymys on Jumalan Israelista, hengellisestä Jumalan kansasta ja Kristuksen seurakunnasta. On huomattavaa ettei ole kysymyksessä mikään luonnollinen heimojen sukuluettelo. (1 Moos 49, Hes 48) Israelin heimojen sukuluettelot ovat kaikki tuhoutuneetkin Jerusalemin hävityksessä v. 70 jKr. (Matt 24:2)
Pelko etteikö mahtuisi kirjaimelliseen 144 000 joukkoon on siis aiheeton.- etkö häpeä mitään?
Pidät massapostituksillasi muita pilkkanasi ja pilaat keskusteluketjut.
Jos sinulla ei ole muuta sanottavaa kuin narsistiset tekeleesi niin pysy poissa. etkö häpeä mitään? kirjoitti:
Jos sinulla ei ole muuta sanottavaa kuin narsistiset tekeleesi niin pysy poissa.Tarvitsen niitä asioiden selittämiseen.
Käytän harvoin enää.
Sinullako ei ole muuta tekemistä kun kulkea niitä vahtimassa.
Täällä on paljon kirjoittajia joilla on tapana laitta ajansäästön vuoksi valmista tekstiä.
Jospa välillä menisit heidän perään?
Siunausta
jari laurila- kasi
etkö häpeä mitään? kirjoitti:
Jos sinulla ei ole muuta sanottavaa kuin narsistiset tekeleesi niin pysy poissa.olla massapostittaja - aina samaa asiaa.
Minä luen mieluimmin jarlaun massapostia kuin sinun.. sinä et sano mitään .. eikä sinulla ole edes mitään sanomista - jos tulee kysymys samoista asioista niin tulee. Saat kohta ruveta myöskin vahtimaan ketkä täällä käy - onko kaikki vanhoja jotka ovat lukeneet jarlaun kirjoitukset jo aikaisemmin tai ei. - siellä voit olla sheriffi
kasi kirjoitti:
olla massapostittaja - aina samaa asiaa.
Minä luen mieluimmin jarlaun massapostia kuin sinun.. sinä et sano mitään .. eikä sinulla ole edes mitään sanomista - jos tulee kysymys samoista asioista niin tulee. Saat kohta ruveta myöskin vahtimaan ketkä täällä käy - onko kaikki vanhoja jotka ovat lukeneet jarlaun kirjoitukset jo aikaisemmin tai ei.Mitä sinä tulet adventistina tänne lukemaan muille sääntöjäsi.
Jarlaun tekstit voitte adventisteina vaikka kopioida olohuoneidenne tapetiksi mutta eihän ne muille mitään merkitse. - kasi
siellä voit olla sheriffi kirjoitti:
Mitä sinä tulet adventistina tänne lukemaan muille sääntöjäsi.
Jarlaun tekstit voitte adventisteina vaikka kopioida olohuoneidenne tapetiksi mutta eihän ne muille mitään merkitse.Olet tietävinäsi vaikket mitään tiedä.
Selittelet sinne ja tänne ja annat arvosanojasi - katso peiliin. Siis mielestäsi kukaan muu ei voi lukea mitä jarlau kirjoittaa kuin Adventistit? Minä en ole Adventisti mutta voin lukea kuitenkin - se kun ei riipu siitä kuka kirjoittaa vaan siitä MITÄ kirjoittaa.. - urpo
kasi kirjoitti:
Olet tietävinäsi vaikket mitään tiedä.
Selittelet sinne ja tänne ja annat arvosanojasi - katso peiliin. Siis mielestäsi kukaan muu ei voi lukea mitä jarlau kirjoittaa kuin Adventistit? Minä en ole Adventisti mutta voin lukea kuitenkin - se kun ei riipu siitä kuka kirjoittaa vaan siitä MITÄ kirjoittaa..Sittenhän sinä tiedät on mistä valita.
Käy jarlaun hotellihuoneessa äläkä täällä luuraa.
Lisään vielä:
Ei yhteistä ole mitään!
Ei yhtään mitään alkujurissa.
James Russel oli Raamatuntutkija, joka istui hetken aikaa joskus varhaisimimpien adventistien kokouksissa, ei ollut jäsen, ja lähti heti pian lätkimään, ja perusti ymmärrykseni mukaan Vartiotorniseuran, josta myöhemmin tuli Jehovan todistajien järjestö.
Hän vei mukanaan Danielin kirjan selityksen, ja ne ovat miltei samat.
Ovat kissa ja koira keskenään nämä seurakunnat, mutta adventitien puolelta ei vihamielisyydellä ainakaan, ja ei kai toiseltakaan puolelta vihassa, en tiedä, mutta suvaitdevuudesta on pulaa usein, eli kuilu on.
Minä en henkilökohtaisesti katsele vihassa aidan toiselle puolelle, ja eivät yleensä meikäläiset.
Siunausta
jari laurila- Johannes1
sillä tällä palstalla on kaksi henkilöä (jotka eivät omalla rekisteriröidyllä nimimerkillä kehtaa kirjoittaa)jotka ovat "netti" riippuvaisia. Heidän maailman kuvassaassa hallitsee katkeruus ja Jumalan rakkauden tuntemattomuus vaikka se on heilekkin tarjolla. Heitä ehkä voisi auttaa terveydenalan ammattilaiset.He tarvitsevat Pyhän-Hengen kasteen, rukoillaan heille eheyttä ja rakkautta Jeesuksen kanssa.Hän korjaa tunnevammat! Kiitos Jeesus rukousvastauksesta! Maran ata
- taram2
Lisättäköön että Jehovan todistajat perustettiin vasta C.T.Russelin kuoleman jälkeen.Raamatuntutkijoiden joukosta erkani J.F.Rutherfordin johdolla ryhmä joka 1930-luvulla otti nimekseen Jehovan todistajat.
Raamatuntutkijoita on yhä edelleenkin vaikka JT-t mielellään uskoisivat ettei ole.Olkoonpa että heidän joukkonsa on pienempi kuin JT-t.
Mutta eihän määrällä ole merkitystä.6 milj.on melkein yhtä vähän kuin 300000.
6,3 miljardin rinnalla.
JT-t alkoivat muuttelemaan oppikysymyksiään oikein joukolla 1920-luvulla,mutta jättivät m.m. Danielin kirjan selitykset lähes sellaisenaan entiselleen,samanlaisena kun se oli ollut jo E.W.n aikana.Suurin osin myös ilmestyskirjan tulkinta on samasta lähteestä.
Taitavat muutenkin olla kulissien takana JT-t kurkkimassa paljolti mitä adv.tekee,koska joidenkin kirjojen kuvitukset ovat kuin kopioita toisistaan.Hieman muuttelevat vain joitain yksityiskohtia.
Että pikkuveli matkii isoveljeään.
Muuten kuten jarlau tuossa kirjoitti ovat kuitenkin hengeltään kuin yö ja päivä.
JT-t ankara armeijamainen kurin ja uhkailun srk.
Adv.pehmeä ja sallivainen"tule sellaisena kuin olet"srk.
Kirjoitan JT.sta yli 30 vuoden kokemuksella ja adv. on jo tuntumaa 3-4 v.ajalta. - sitten
taram2 kirjoitti:
Lisättäköön että Jehovan todistajat perustettiin vasta C.T.Russelin kuoleman jälkeen.Raamatuntutkijoiden joukosta erkani J.F.Rutherfordin johdolla ryhmä joka 1930-luvulla otti nimekseen Jehovan todistajat.
Raamatuntutkijoita on yhä edelleenkin vaikka JT-t mielellään uskoisivat ettei ole.Olkoonpa että heidän joukkonsa on pienempi kuin JT-t.
Mutta eihän määrällä ole merkitystä.6 milj.on melkein yhtä vähän kuin 300000.
6,3 miljardin rinnalla.
JT-t alkoivat muuttelemaan oppikysymyksiään oikein joukolla 1920-luvulla,mutta jättivät m.m. Danielin kirjan selitykset lähes sellaisenaan entiselleen,samanlaisena kun se oli ollut jo E.W.n aikana.Suurin osin myös ilmestyskirjan tulkinta on samasta lähteestä.
Taitavat muutenkin olla kulissien takana JT-t kurkkimassa paljolti mitä adv.tekee,koska joidenkin kirjojen kuvitukset ovat kuin kopioita toisistaan.Hieman muuttelevat vain joitain yksityiskohtia.
Että pikkuveli matkii isoveljeään.
Muuten kuten jarlau tuossa kirjoitti ovat kuitenkin hengeltään kuin yö ja päivä.
JT-t ankara armeijamainen kurin ja uhkailun srk.
Adv.pehmeä ja sallivainen"tule sellaisena kuin olet"srk.
Kirjoitan JT.sta yli 30 vuoden kokemuksella ja adv. on jo tuntumaa 3-4 v.ajalta.sinulla 0 vuotta kokemusta kristillisistä kirkoista?
- taram2
minut lapsena kastettu luterilaiseen kirkkoon.
Ja on kokemusta myös vapaakirkosta.
Kaipaan kuitenkin myös ymmärrystä niin Danielin-kirjasta kuin Ilmestyskirjastakin koska "KOKO raamattu on Jumalan henkeyttämä ja hyödyllinen".
Luterilainen kirkko niinkuin vapaakirkkokaan ei opetusta näistä anna,kuten ymmärtääkseni ei helluntaiseurakuntakaan.- taram2
"sitten" kommenttiin.
- sitten
taram2 kirjoitti:
"sitten" kommenttiin.
Danielin kirjanko tähden jätit kristilliset kirkot ja lähdit sarvipään matkaan?
- taram2
sitten kirjoitti:
Danielin kirjanko tähden jätit kristilliset kirkot ja lähdit sarvipään matkaan?
mielestäsi jonkun raamatunkohdan lukeminen ja halu tulkita sen sanomaa "sarvipäästä"?
Outo ajattelukuvio,kun ottaa huomioon mitä raamattu sanoo."koko raamattu on Jumalan henkeyttämä ja hyödyllinen."
Onko sillä sinulle mitään merkitystä?
Vai oletko sitä mieltä että osa raamatusta on merkityksetöntä.
Silloinhan voisit repiä kyseiset sivut raamatustasi Pois ja sanoa."noita ei tarvita". - ja Ilmestyksen kirjaa
Näinollen molemmat kristilliset liikkeet ansaitsevat "Laodikean srk:n " osan?
Oppikaamme oikein asioita tulkitsemaan? - dobhy rolandighius
taram2 kirjoitti:
mielestäsi jonkun raamatunkohdan lukeminen ja halu tulkita sen sanomaa "sarvipäästä"?
Outo ajattelukuvio,kun ottaa huomioon mitä raamattu sanoo."koko raamattu on Jumalan henkeyttämä ja hyödyllinen."
Onko sillä sinulle mitään merkitystä?
Vai oletko sitä mieltä että osa raamatusta on merkityksetöntä.
Silloinhan voisit repiä kyseiset sivut raamatustasi Pois ja sanoa."noita ei tarvita".Danielille kerrottiin hänen näkemiensä asioiden koskevan hänen kansaansa Israelia.
Dan.10:11. Ja hän sanoi minulle: "Daniel, sinä otollinen mies, ota vaari niistä sanoista, jotka minä sinulle puhun, ja nouse seisomaan, sillä minut on nyt lähetetty sinun tykösi". Ja hänen puhuessansa minulle tämän sanan minä nousin vavisten.
12. Ja hän sanoi minulle: "Älä pelkää, Daniel, sillä ensimmäisestä päivästä asti, jona sinä taivutit sydämesi ymmärrykseen ja nöyryyteen Jumalasi edessä, ovat sinun sanasi tulleet kuulluiksi; ja sinun sanojesi tähden minä olen tullut.
13. Persian valtakunnan enkeliruhtinas seisoi vastustamassa minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta katso, Miikael, yksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista, tuli minun avukseni, sillä minä olin jäänyt yksin sinne, Persian kuningasten tykö.
14. Ja minä tulin opettamaan sinulle, mitä on tapahtuva sinun kansallesi päivien lopulla; sillä vielä tämäkin näky koskee niitä päiviä." - Moninainen merkitys
dobhy rolandighius kirjoitti:
Danielille kerrottiin hänen näkemiensä asioiden koskevan hänen kansaansa Israelia.
Dan.10:11. Ja hän sanoi minulle: "Daniel, sinä otollinen mies, ota vaari niistä sanoista, jotka minä sinulle puhun, ja nouse seisomaan, sillä minut on nyt lähetetty sinun tykösi". Ja hänen puhuessansa minulle tämän sanan minä nousin vavisten.
12. Ja hän sanoi minulle: "Älä pelkää, Daniel, sillä ensimmäisestä päivästä asti, jona sinä taivutit sydämesi ymmärrykseen ja nöyryyteen Jumalasi edessä, ovat sinun sanasi tulleet kuulluiksi; ja sinun sanojesi tähden minä olen tullut.
13. Persian valtakunnan enkeliruhtinas seisoi vastustamassa minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta katso, Miikael, yksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista, tuli minun avukseni, sillä minä olin jäänyt yksin sinne, Persian kuningasten tykö.
14. Ja minä tulin opettamaan sinulle, mitä on tapahtuva sinun kansallesi päivien lopulla; sillä vielä tämäkin näky koskee niitä päiviä."Kuten "tämän sukupolven aikana"...useita ajankuvia samassa linjassa?
"Ei mitään uutta auringon alla..." ..kuin ajassa toistuvat toimintamallit ja muoti-ilmiöt...ihminen ei muutu?
Ihminen monistaa itseään ajankuvassa...tehden ajasta ajatonta tai todistaen ihmisyydessä ja historiassa oppineisuutta ja oppimattomuutta...aikansa ajattelemattomuutta?
jvs.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.932178Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n452132Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501855Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751370- 871283
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191151Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311110Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men591071- 68969
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.285920