Poikani on huumeiden orja

Reija :-(

Pistin tämän viestin myös 'huumeet' -palstalle, mutta täällä taidan saada nopeammin vastauksia.

Minun maailmani isänä on mullistunut totaalisesti muutaman vuoden sisällä. Minun teini-ikäinen poikani on nyt 16-vuotias ja hän on huumeiden käyttäjä. Hänen käytöksensä on muuttunut erittäin aggressiiviseksi. Hänen koulunkäyntinsä on mennyt alamäkeä jo pitkään eikä enää edes käy koulua. Tietysti toivoisin, että poikani olisi menestyvä ja kävisi koulujaan ja urheilisi niin kuin muut hänen ikäisensä yleensä tekevät, mutta ei se elämä vain aina mene niin. Opettaja soittelee välillä ja kyselee perään. Minun on vain pakko tunnustaa, että en tiedä.

En osaa sanoa koska huumeidenkäyttö on alkanut tai miten ja missä se on tapahtunut. Poliisikin on meillä käynyt ja hakenut poikaani ja kun olen häneltä kysellyt, missä mennään. Mitään hän ei minulle kerro. Putkassa hän on ollut monet kerrat. Meille on huumekauppiaat soitelleet ja uhkailleet meitä. Ellemme maksa huumelaskuja, tapamme poikanne tai poltamme talonne tai milloin mitäkin ja jos poliisille kerrotte, niin toteutamme uhkauksemme jne.

Usein poikani huutaa ja raivoaa sellaisia asioita, joita en ikinä olisi voinut kuvitella oman lapseni suusta kuulevan. Olen hänen äitinsä, vaimoni kanssa helisemässä emmekä tiedä mitä tekisimme. Olemme aivan raunioina ja itsetuhoisat ajatukset ja masennus tulee meille kummallekin mieleen. Yöunet ovat menneet ja ainainen pelko kaivaa rintaa siitä että jonakin yönä poliisit tuovat suru-uutisen ja huoli on meillä valtava. Niin suuri huoli että sivulliset eivät voi sitä koskaan tietää elleivät itse koe sitä mitä me olemme kokeneet. Eikä huoli pelkästään poikamme kuolemasta ole ainut vaan kun meitäkin on uhkailtu huumekauppiaiden taholta, niin se vain lisää tätä tuskaa. Ystäväpiirimme on kaventunut ja kaikesta ei voi edes puhua. Tämä on hirveä häpeä meille. Edes kaikki sukulaiset eivät halua olla enää kanssamme tekemässä, koska syyttävät meitä, minua ja vaimoani, hänen äitiään siitä, että pojastamme tuli narkomaani. Jotkin sukulaiset ja ystävät yrittävät säälistä olla yliymmärtäväisiä ja ystävällisiä vaikka halveksunta paistaakin käytöksestä läpi. Varmasti ajattelevat ‘mikseivät ole pitäneet kovempaa kuria’.

Poikamme saattaa olla viikonkin poissa kotoa ja välillä hän tulee pummaamaan rahaa selvästi päihtyneenä, joskus poraten, joskus alleen laskeneena tai hakattuna. Silloin tuntuu kaikista pahimmalta, kun näkee kuinka vaatteet ovat likaiset ja haisevat, kauttaaltaan revenneet ja naama veressä ja suusta valuva vaahto sekoittaa sanat sekavaksi möngerrykseksi. Kaikista pahimmalta tuntuu se kaksinaamaisuus, jota tähän rahan pummaamiseen liittyy. Silloin kun hän pummaa rahaa hän on yrittää olla kiltti ja ystävällinen, lupaa tehdä parannuksen "Äiti, anna rahaa, minä parannan itseni ja tapani ja menen hoitoon". Joskus hän valittaa kipujaan ja itkee olkapäätä vasten. Toisinaan taas hän huutaa ja raivoaa, haukkuu huoraksi ja uhkaa tappaa itsensä tai minut tai äitinsä. Pahimpia tilanteita syntyy silloin kun rahaa ei vain yksinkertaisesti ole ja koko tilanne tapahtuu keskellä yötä. Ulkona sataa vettä ja on kylmä. Tuuli ujeltaa ja kadut on autioita. Normaalit ihmiset ovat nukkumassa lämpimässä vuoteessaan ja minun poikani on rähjäisissä vaatteissa ulko-ovella kerjäämässä rahaa ja hourittelemassa jos rahaa ei ole ja lähtee sen siliän tien ovet paukkuen takaisin pimeyteen kun rahaa ei aina vain ole. Silloin tällöin pöytälaatikoista löytyy valkoista jauhetta sisältäviä pusseja ja rahatukkoja, joita ei voi heittää pois, kun poika uhkaa tappaa itsensä.

Kaikki alkoi noin kaksi vuotta sitten, kun hän jäi aineiden ostosta kiinni. Kyse oli amfetamiinista. Silloin tilanne valkeni minulle ja jouduin jäämään töistä sairaslomalle. Nykyisin yritän käydä vuoroin töissä sen minkä pystyn. Välillä käyn psykologilla keskustelemassa tilanteesta ja hakemassa sairaslomaa. Onneksi työnantaja on tähän asti ymmärtänyt minua. Mielenterveyteni ja elämäniloni on laskenut sitä samaa rataa kun olen nähnyt poikani rappion. Yritimme järjestää pojallemme hoitopaikkaa eräästä parantolasta, mutta sieltä sanottiin, että näin varhaisessa vaiheessa kannattaa kokeilla jotain muuta vaihtoehtoa. Olen soitellut kymmeniin hoitokoteihin ja muihin laitoksiin ja yrittänyt hakea apua tähän valtavaan ahdinkoon, mutta yhdestäkään ei ole ollut varsinaista apua tilanteessamme. Voimani alkavat olla jo vähissä enkä tiedä mitä tekisin. Tiedän, että jos poikani ei pian saa apua, hän ei elä enää vuottakaan. En tiedä onko kyse rahasta vai piittaamattomuudesta, mutta tilanne alkaa olla todella raskas. Tuntuu kuin kukaan ei välittäisi pienen keksiluokkaisen perheen ongelmista. Näen silmissäni kuinka poikani kuihtuu kuihtumistaan ja en saa hänestä minkäänlaista otetta. Pelkkää huutamista ja riehumista ja paikkojen hajottamista, tyhjiä pulloja, lääkepakkauksia ja huumepusseja, joita en uskalla poiskaan heittää, kun poikani on uhannut tappaa itsensä tai tehdä jotain muuta pahaa itselleen jos ne häviää.

En tiedä mitä tekisin. Onko pojallani ja meillä enää mitään toivoa? Toivoisin löytäväni hyvän hoitokodin tai jotain vaikka se olisi viimeinen voimainkoitokseni poikani pelastamiseksi vaikkei se enää toisikaan häntä takaisin. Parhaani olen yrittänyt, mutta usko alkaa vähitellen hiipua.

Sellainen tiedoksi, että aina nämä huumeiden ongelmakäyttäjät eivät tule huonoista oloista ja ongelmaperheistä. Ennen meillä oli poikamme kanssa oikein hyvät välit. Harrastimme kalastusta ja pyöräilyä ja muistan vieläkin oikein hyvin kuinka olimme viimeisellä kunnon perheen kesken tehdyllä lomamatkalla Ahvenanmaalla. Katselin eilen valokuvia kuinka hyvältä Ville näytti vielä 10 -vuotiaana otetussa luokkakuvassa. Niin iloinen ja onnellisen näköinen pieni poika. En tiedä missä meni vikaan, kun suhteet pikkuhiljaa huononivat ja huononivat. poikani eristäytyi kokonaan muusta perheestä ja sitten tuli tämä huumeongelma. Nyt ei enää odotella muuta kuin hautajaisia vaikka tässä epätoivoisessa ja masentuneessa tilanteessa jossa koko maailma muistuttaa mustavalkofilmiä, tuntuu, että poikamme poismeno olisi ainut asia mikä olisi helpottava ulospääsy tästä tilanteesta. Mitkään paikkakunnan vaihtamiset ei ole onnistuneet. Talostamme on jo nyt velkaa ja mitä se auttaisikaan. Ei se Villen tilannetta enää yhtään paranna tai huononna, kun ei häntä selvästikään kiinnosta elämä. Huumeet ovat vieneet hänen mielenkiintonsa elämää kohtaan.

Toivon että jos te hyvät ihmiset jotenkin vain voitte auttaa minua, niin auttakaa, minä pyydän.

Terveisin: Reijo Haaranen, 46 -vuotias logistiikkainsinööri, Helsinki. Huumenarkomaanin isä ja monet itkut itkenyt.

Tekstiä saa vapaasti lainata ja julkaista, mikäli se estää muiden nuorten sortumista huumeisiin, sillä huumekoukku on koukku, josta ei koskaan irtauduta - se vie mukanaan syvyyksiin.

14

904

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaksamista sinulle.

Täältäkin saa harva se päivä lukea miten vaaratonta kannabis on.

Joka sille tielle lähtee, niin se on portti kovempiin ja kovempiin huumeisiin.

Ainoastaan kovat otteet voivat pelastaa poikasi.
      Jos seurauksena on itsemurha niin sille ei voi mitään. Joka tapauksessa se ja ehkä muutkin verityöt ovat edessä muutaman vuoden sisällä.

Todennäköisesti on myöhäistä. Heti ensioireen, ensi pussukan tai viinalta haisemattoman oudon käytöksen nähdessäsi olisi toimittava muuten on myöhäistä. Pienimpäänkään joustoon EI ole varaa.

Ja se diileri kiinni. Hän on seutukuntanne kävelevä tappokone.

• auttaa!

Ota pikaisesti yhteys paikkakuntasi helluntaiseurakunnan pastoriin. Vain uskoon tulo voi auttaa. Hyväksytkö sen?

• Äkkiä

Muuttakaa äkkiä johonkin pieneen maalaiskylään Keski-Suomeen, kuitenkin niin, että saatte työpaikan lähimmältä isommalta paikkakunnalta esim. 50 km:n päästä. Sen jälkeen on pakko vieroittua. Lääkäriltä Diapam-kuuri pojalle ja sinä annostelet. Eikä sitten enää rahaa pojalle.

• Hali

Aina on toivoa, vaikka se kuinka tyhjältä lauseelta synkimpinä hetkinä kuulostaisikin.

Elämä on kummallista. Syyllistä tällaiseen tuskin on, itsekin kerroit hyvästä perhetaustasta. Älä siis turhaan etsi syyllistä saati syytä itseäsi. Vaikka kuinka parhaansa tekisi, se ei aina auta. Mitään muuta ei voi tehdä, kun pyrkiä hyvään. Jos se ei auta, syy on muualla, ei sinussa. Toisten ongelmia, lasten tai nuortenkaan, ei voi viimekädessä kukaan muu ratkoa heidän puolestaan. Voi vain tarjota mahdollisuuksia ja tukea, lapsille ja nuorille vähän jämäkämpää sellaista.

Yritä pitää kiinni jäljellä olevista ystävistä ja hyväksyä heidän apunsa ja tukensa. Sanoit että häpeän tunne painaa. Oletko varma että se ei ole oma häpeän tunne, eikä muiden peitelty halveksunta, mikä pistää ystävyyssuhteissa esiin? Itselläni on kokemusta häpeästä, joskin erilaisesta, ja jälkikäteen ajatellen heijastin oman häpeäni tulkintoihini muiden ihmisten asenteista ja ajatuksista. Yleensä ihmiset kuitenkin ovat oikeasti hyväksyviä ja tukevia. Ei pidä välttämättä paikkaansa kohdallasi, mutta kannattanee tätäkin pohtia.

Tärkeintä varmaan on, että sinä ja vaimosi ette eristäydy, vaan haette apua ja tukea muilta. Niille ystävillekin voi rohkeasti avautua, tilanne ei siitä varmasti huonommaksi enää muutu. Jaksatte paremmin auttaa poikaannekin, kun teillä on kunnon tuki takana.

Itse en antaisi uhkailla itseäni itsemurhalla. En tiedä sen enempää päihdealan hoitolaitoksista Suomessa, mutta niille kannattaa kertoa tilanne niin kuin se on. Varmaan olette olleet yhteydessä myös mielenterveys- ja päihdealan järjestöihin, niiltä voisi ehkä myös kysyä neuvoa.

Voimia ja jaksamista! *halaa*

• toimitaan....

Tässä ohje: Sido poika köysillä kiinni ja laita hänelle suukapula. Anna normaalia ruokaa ja vettä. Jos hän ei lupaa luopua huumeista tapa hänet. Huumeita käyttäviä ei tarvitse sääliä, narkkarit ovat luusereita, luulot pois moisilta :=O

• omaan arvoonsa

Tää viesti kannattaa jättää omaan olemattomaan arvoonsa. En viitsi edes sanoa mitä tekisin kirjoittajalle, jos saisin tilaisuuden.

• sinä...
        omaan arvoonsa kirjoitti:

Tää viesti kannattaa jättää omaan olemattomaan arvoonsa. En viitsi edes sanoa mitä tekisin kirjoittajalle, jos saisin tilaisuuden.

Mene sinä vaan paapomaan ja säälimään narkkareita, MINÄ EN SIIHEN PYSTY!!!

• mutta kukas
        sinä... kirjoitti:

Mene sinä vaan paapomaan ja säälimään narkkareita, MINÄ EN SIIHEN PYSTY!!!

ne lapset ajaa siihen koukkuun?
        Niitä on rangaistava.
        Ei ole 16-vuotias aikuinen vielä ja jos on aloittanut 13-vuotiaana, niin peräisin aikuisen vastuuta asiaan.
        Lapsi on lapsi, eikä hän ole halunnut narkkariksi.

• Sanaton*

En voi muuta kun toivoa puolestanne parasta Teille ja pojallenne. Vanha fraasi, mutta yleensä asioilla on tapana järjestyä parhain päin. Olisiko todella muuto pois siitä ympäsritöstä ratkaisu? eristyksiin ei saa jäädä, pitää ainakin saada puhua, vaikka vertaisryhmissä esim seurakunnissa tai ao yhdistysten tapaamisissa. Uhkailuista pitäisi kai puhua poliisille. Jokatapauksessa paljon uskoa parempaan ja voimia Teille.

• lainaus

Lainaus Tytöltä tuolla Huumeet-puolella:

"Olette lapsen vanhempia ja suomessa on lastensuojelulaki. Teidän painostuksella pojan tilanne huomioon ottaen lääkäri voi kirjoittaa pakkohoitolähetteen. Suljettu osasto voi olla silloin viimeinen paikka mikä pitää lapsen irti huumeista. Ja katkasee ainakin vähäksi aikaa touhun. Ota nyt oikeasti yhteys mielenterveystoimistoon, nuorisopsykiatrille. Tarinasi kuulostaa siltä että kohta oikeasti hautaatte lapsenne jos ette sitä nyt tee."

• olen samaa

mieltä.
        Nyt vanhemmat ottakaa vanhemman vastuu ja järjestäkää pojallenne hoito, siis pakolla.
        Ei auta itku, kun hän on mennyt.
        Vielä kerkeätte pelastaa hänet, koska hän on syytön siihen tilaan mihin on joutunut.
        Todennäköisesti hänellekin on huumeet ympätty salaa ja vähitellen ja siten saatu koukkuun.
        Ja niiden diilereiden kanssa ei kannata tehdä mitään sopimuksia.
        Heti yhteys sosiaaliviranomaiseen tai huumekeskukseen ja apua heti tällä minuutilla!
        Sieltä järjestyy apu ja hoitopaikka.
        Poikanne tarvitsee nyt pakollista vieroitushoitoa valvotusti.
        Ja sen hoidon aikana järjestelkää asumapaikkanne uusiksi.
        Terapiaan on mentävä myös äidin ja isän, koska sieltä ne asiat ja syyt lähtee purkautumaan.
        Miksi ei poikanne pysty puhumaan ja miksi hänellä on paha olo ja mitä hän huumeista hakee?

• vain hoidolla...

Katkaisuhoito ja sen jälkeen nuorisokoti, kun on alle 18 vuotias.
        Ota yhteys heti sosiaaliviranomaisiin - he tietävät lähimmän paikan, jossa nuori vieroitetaan huumiesta ja autetaan uudelle tielle, mutta yksi tärkein...
        " OMA HALU PÄÄSTÄ IRTI HUUMEISTA" on ykkösasia ja auttaa jatkossa selviytymistä.
        AA-ryhmät auttaa pääsemään irti alkoholista.
        Niettömät Narkomaanit ... irti huumeista.
        Kyllä auttajia löytyy - jos on halua ottaa apua vastaan - ylpeys on yleensä se ainut este !

• harrat

Olet todella joutunut tienhaaraan. Nyt on sinun rakkautesi poikaasi kohtaan koetuksella. Antaisin kuitenkin sellaisen neuvon, että rakasta häntä ilman sitä että hän nyt ei sitä ansaitse. Rakasta siten että yrität neuvoa ja ohjata poikaasi ottamaan vastuun elämästään. Ehkä hän käytöksellään oirehtii jostaki asiasta joka on haavoittanut hänen itsetuntoaan ja itseluottamusta. Todellinen rakkaus ei myös anna periksi tälläisessa koetuksessa. Onko sinulle ollut raha ja maine tärkeämpi kuin poikasi tarpeet, en tiedä. Itse olen kokenut samanlaista oman poikani kanssa. Mutta en ole vain antanut periksi. Uskon häneen, vaikka kaikki näyttäisi toiselta. Rakkaudella en tarkoita kaiken mitä hän tekee sen hyväksymistä. Vaan että olet hänen asianajajansa ja pappinsa, sekä esimerkikkinsä. Pyydä Jumalalta kestävää rakkautta, jos omasi uhkaa loppua. Tämä tapaus ohjaa myös sinua miettimään oman elämäsi arvomaailmaa. Elä anna periksi. Rakkaus on suurin voima pahassa maailmassa, ja kyllä myös sinulla sitä löytyy. Lue seuraavasta mitä on todellinen rakkaus ja osoita sitä pojallesi. Toivon sinulle toivoa ja itse-luottamusta ja kestävää rakkautta tähän hätään.

1 Korintt.13:1 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
      13:2 Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
      13:3 Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
      13:4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
      13:5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
      13:6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
      13:7 kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      176
      4987
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4376
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3097
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      252
      2947
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2882
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2501
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27