Mikä on vaikuttanut maailmaan eniten, kristinusko, islam vai länsimainen tiede? Itse olen krisseli, mutta silti olen sitä mieltä, että tässä kuunalisessa maailmassa oikea vastaus olisi tuo viimeksi mainittu. Kysymys virisi mieleeni tuolla ”yleistä uskonnosta” –palstalla, kun oli puhetta Newtonista ja hänen vaikutuksestaan historiaan. Siihen liittyen jatkokysymys: kuka on historian merkittävin henkilö, Jeesus, Muhammed, Newton vai joku muu?
Mitä mieltä olette?
5
437
Vastaukset
- henkilöitymä
maailmassa on nimeämätön tavallinen kansalainen. Ilman meidän suosiollista myötävaikutusta ei yhteiskunta toimi niin kuin toimii, tieteet ja uskonnot mukaan lukien.
- The Rat
Maailmaan: länsimainen tiede
Länsimaiseen maailmaan... Vaikea valita noista. Ehkä uskonto...
Itse pistäisin kyllä platonin ja aristoteleen listan kärkeen - ovat käytännössä kahdestaan vastuussa kristinuskosta ja länsimaisesta tieteestä. :)- siniristi
Aristotelesta voi ehkä pitää luonnontieteellisen ajattelun perustajana, koska hänen päämääränään oli luonnon ymmärtäminen. Pitäisin kuitenkin merkittävämpänä edistysaskeleena tieteellisen tutkimustavan kehittymistä, joten tästä pisteet Newtonille. Hieman liioitellen voisi sanoa, että Aristoteles teki joukon onnistuneita arvauksia luonnosta.
Pinnallisia analogioita Paavalin teologian ja kreikkalaisen filosofian välillä voi kyllä olla, mutta ne eivät ole todiste syy-yhteydestä. Paavali opetti, että lihan himojen rajoittamaton noudattaminen on turmiollista, mutta heprealaisena hän ei kuitenkaan pitänyt ruumista alempiarvoisena suhteessa henkeen. Toisaalta monet myöhemmät teologit ovat olleet päinvastaisilla linjoilla ilmeisesti juuri filosofian vaikuttamina. Onhan tämä tietysti lyönyt leimansa kristinuskoon puritanismin, selibaattilupausten yms. harhaoppien muodossa.
- Pipesman
Kukaan muu ihminen ei ole muuttanut maailmaa niin paljon kuin Jeesus on tehnyt, mutta kenenkään muun puolesta ei ole tapettu yhtä paljon ihmisiä kuin Jeesuksen.
Kyllä kristinusko on vaikuttanut eniten, mutta ei voida puhua mistään vaikutteista, vaan kylmästä muutoksesta jonka kirkko väkisin teki uskonpuhdistuksen aikoihin.
Ihmisen valtakausi on vielä nuori, ja nyt muutamia kymmeniä vuosia tiede on ottanut kirkolta valtaa pois. Muutamien kymmenien vuosien päästä tiede saattaa olla suurin vaikuttaja ihmiskunnan elämässä ja uskontoja tuskin enää on muualla kuin idässä. - Studiojoukkue..
Mielestäni kreikkalainen filosofia ja suvaitseva ilmapiiri mahdollisti tieteiden ja uskontojen esiinmarssin. Roomalaisten kunniaksi on todettava, että he valitsivat satojen rehottavien uskontojen joukosta humaanisimman, vaikka tämä humaaninenkin uskonto teki sitten myöhemmin kaikenlaista vääryyttä pyrkiessään valtaan ja pönkittäessään asemaansa. Se kielsi tieteen tekemien havaintojen olemassaolon siinä pelossa, että ne murensivat uskonnollisten kirjoitusten oikeellisuutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383682Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal323257- 692888
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912730- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811709- 241539
- 281517
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231484- 281478