Lumisateisia päiviä oli tällä viikolla monena päivänä, mutta nyt ei tänä aamuna enää ollut, kun taitoin matkaa uudelle työmaalle, jonne on matkaa viitisenkymmentä kilometriä.
Toissa päivänä sensijaan oli lähdettävä aikaisin matkaan huonon ajokelin ja pitkän matkan johdosta.
Viisas varaa aikaa matkantekoon,jotta voi ajaa oikeaa tilannenopeutta ja ennenkaikkea hermoja säästääkseen.
Lehdissä on ollut uutisia lumipöllyn vuoksi kolariin joutuneista.
Lumipöllyssä minäkin ajoin. Näkyvyys oli huono aina silloin, kun joku ohitti ja vastaantulevien jälkeen.
Lumipöllyssä turvavälin pitäminen korostuu.
Ne, jotka eivät turvaväleistä välitä, ovatkin sitten joutuneet kolareihin, niinkuin lehtiuutiset kertoo.
Toissa-aamuinen työmatka oli melkoista pölinää, josta nyt aijon kertoa.
Lähdin jo puoli seittemän maissa matkaan.
Pikkuteillä ei ollut vielä aurat käyneet, mutta isommilla auraaminen oli parhaillaan käynnissä ja aura-autoja tuli vastaan oikein kunnon lumituprakan saattelemina.
Heti kun näin aura-auton tulevan vastaan, tarkistin, onko perässäni ketään. Oli siellä letka tulossa, mutta onneksi vielä melko kaukana, sillä aloin hiljentää, koska kohtaamisen jälkeen ei muutamaan sekuntiin näe yhtään mitään.
Se olikin viisasta, sillä eteeni oli puikannut sivutieltä auto, joka ei ollut vielä ehtinyt kiihdyttää vauhtiaan ja johon olisin todennäköisesti törmännyt, ellen olisi aura-autoa kohdatessani pudottanut nopeuttani roimasti.
Jarrutin ja jättäydyin kauemmas edelläni ajavasta, koska se nostatti lumipöllyä ja näkyvyys oli kehnoa.
Siinä sitten ajeltiin muutama kilometri, kunnes takaa tuleva autoletka alkoi saavuttaa minua.
Itselläni oli vauhtia siinä 75 km/h, mutta takaa tulevilla sitä tuntui olevan huomattavasti enemmän.
Ja ei muuta kun ohi vaan koko lössi samanaikaisesti. Lumi pöllysi ja kukaan ei varmasti nähnyt sen paremmin eteen kuin taaksekkaan.
Hiljensin samalla, kun ohittajain rypäs rynni ohi ja se olikin viisasta, sillä edessä alkoi jarruvaloja palaa himmeästi.
Ehdin ajatella, että se edessäni ajanut tuli varmaan ohittajille yllätyksenä.
Jarruvalot läheni nopeasti, mikä osoitti letkan pysähtelevän.
Ja se pysähtyi ja niin minäkin.
Edestä tuli autoja,jolloin lunta pölisi taas. Lunta myös sateli sakejaan siihen aikaan.
Sitten letka lähti hitaasti liikkeelle ajaen vasenta laitaa.
Syy pysähtelyyn selvisi. Aikaisemmin minun edessäni verkkaan ajaneen perään oli ensimäinen ohittaja osittain törmännyt. Se oli väistänyt lumivalliin, mutta kuskin puoleinen keula oli osittain törmännyt edessä ajavaan.
Minulta pääsi ääneen huokaus: Voi taivahan vallat näitä jästipäitä, ettei osata varautua ollenkaan yllättäviin tilanteisiin!
Tietysti nysväröimisestä syytättä, mutta se ei auta yhtään. Pitää varautua myös siihen, että nysväri voi yllättäen olla edessäsi, kun ajatte sillä tilanteeseen sopimattomalla vauhdilla pöllyävässä lumisateessa.
Tällä palstalla ei koskaan puhuta muusta, kuin siitä, että pitää päästä ajamaan aina ja joka tilanteessa sitä ylintä sallittua nopeutta ja mieluummin vähän ylikin.
Liikennemerkissä oleva 80 ei tarkoita sitä, että sinun pitää kaikissa olosuhteissa, lumipöllyssäkin ajaa orjallisesti tuota nopeutta ja mielellään niin lähellä edellä ajavaa kuin suinkin, liikennekulttuurin mukaisesti.
Minä en piittaa liikennekulttuurista, vaan ajan omaa hyväksi havaitsemaani nopeutta.
Ja sitten kun olin palaamassa kotia päin työpäivän jälkeen, jouduin ajamaan nelikaistaista tietä kymmenen kilometrin pätkän.
Tie oli liukaan näköistä ja en siksi rohjennut ajaa satasen vauhtia, mikä oli rajoituksena.
Muut paineli kyllä uskollisesti satasta ja varmaan ylikin. Sitten takapuskuriini liimautui joku kiusoittelija, joka ilmiselvästi yritti viestittää, että panehan vauhtia lisää.
Kumma juttu, olis päässyt ohi, kun oli kaksi kaistaa samaan suuntaan.
Siirryin vasemmalle, jotta herra pääsisi ohi, vaan mitäs se teki, tuli vaan perääni kiusaamaan.
Siirryin taas oikealle ja nyt tämä perse antero jatkoi matkaansa näyttäen etusormea.
Näiden hermoheikkojen kanssa ei kannata alkaa leikkimään, tiedän sen entuudestaan, vaan paras on hillitä itsensä.
Matka jatkui, moottoritie vaihtui tavalliseksi kaksikaistatieksi.
Eteeni tuli hitaasti ajava letka, jonka vauhti oli jostain syystä tavallista hitaampi.
Ja kukas se siinä edessäni jonon perässä olikaan, se äskeinen tyyppi, joka leikki minun kanssani.
Minulla alkoi nyt vuorostani leikittää ja liimauduin niin lähelle sen tyypin autoa, kuin mahdollista, koska jonon vauhti oli vain n. 50 km/
Edestä tuli autoja, joten ohituksiin ei ollut kellään kanttia lähteä.
Nytpä tämä sankarimme hermostui ja lähti ohittamaan uhmapäisesti letkaa. Kun edestä tuli vastaan, se väkisin työntyi toisten rakoon.
Siinä se sukkuloi auton kerrallaan päästen kai viimein jonon kärkeen.
Sitten tuli tienristeys ja oikealle kääntyi kuorma-auto, hinaten pakettiautoa, joka oli mitä ilmeisemmin ajanut ojaan aikaisemmin.
Tässä oli syy hitaaseen menoon.
Matka jatkui ja tiellä oli selviä uria, luntakin satoi ja hämäränkuhja hiipi iltaan.
Edessäni ajoi nyt sininen ooppeli, jolla ei myöskään tuntunut olevan mitään kiirettä, vaan päästeli vaan tuommoista seittemää kymppiä.
Nainenhan siellä näkyi olevan ratissa ja vanhemmanpuoleinenkin.
Pidin välimatkaa, enkä välittänyt lähtiä ohittaan, koska kohta kääntyisin eri suuntaan.
Yht´äkkiä naisen auton jarruvalot paloi ja samanaikaisesti se löi vilkun vasempaan huoltoasemalle kääntyäkseen, kun samanaikaisesti edestä lähestyi kovaa sininen lavapakettiauto
Naisen autohan lähti heittelehtimään ja se pyörähti osittain vastaan tulevan kaistaan.
Itse ehdin kyllä hyvin pysäyttää, mutta edestä ajava ei ehtinyt, vaan kurvasi penkkaan väistääkseen yhteenajon.
Siinä oli liikenteen jakaja, johon naisen auto suistui ja edestä ajavakin kaatoi kyltin, joka osoitti huoltoasemalle.
Pysähyin hetkeksi, ei käynyt kummallekkaan mitenkää, mutta olipahan taas kerran se läheltäpiti tilanne.
Jos olisin ajanut naisen auton perässä perässä roikkuen, en olisi voinut millään varautua siihen, että hän päättikin yht'äkkiä kääntyä huoltoasemalle pannen vilkun väärään aikaan päälle.
Liikenne on täynnä yllättäviä tilanteita joka päivä, johon pitää jokaisen varautua.
Ei auta mitään se, että minä olin oikeassa ja toinen väärässä.
Ei se lohduta yhtään, jos se vanha papparainen tulee sieltä kolmion takaa yllättäen eteesi ja sinä olet oikeassa.
Yllätyksiä voi huomattavasti vähentää oikealla tilannenopeudella ja kunnon turvavälillä.
Ei haittaa, vaikka olis sitäkin kuudetta aistia, eli vaaran aavistamisen kykyä siellä harmaissa aivosoluissa.
Pöllyävä lumi haittasi ajoa
29
1403
Vastaukset
- tavallinen tallaaja
Hyvä tarina! Mikä tässä oli opetuksena? Sen naisen olisi pitänyt päästää takana roikkujat ohitseen, mutta nyt matka päätyi heittelehtimisen seurauksena liikenteenjakajaan, eli sai ansionsa, mukaan, kun ei ottanut muita tiellä liikkujia huomioon. Ja sitten se sivutieltä eteenkääntynyt, johon nopeuden tiputtamisella vältyit olisi pitänyt laittaa edesvastuuseen vaarallisesta ajamisesta. *ittu, mikä idea, käännynpähän päätielle, vaika en näekkään mitää aura-auton lumipöllystä johtuen.
Ihan oikeassa olet, että turvaväli pitää olla kunnossa, ja todella huonolla kelillä ei tarvitse ajaa suurinta sallittua. Mutta oli keli mikä keli, nysväämään se ei oikeuta! Eli ajellaan hyvää reipasta vauhtia, mutta järjen kanssa ja otetaan muut autoilijat huomioon.- ÄIJÄLÄ
> Mutta oli keli mikä keli, nysväämään se ei oikeuta! Eli ajellaan hyvää reipasta vauhtia, mutta järjen kanssa ja otetaan muut autoilijat huomioon.<
Tuo ei kyllä mene minulle jakeluun. Mikä se sellainen reipas vauhti on muu kuin se nopeus, mitä kaikki muutkin ajaa, eli suurin sallittu ja vähän sen ylikin, mikä tarkoittaa myös huonossa kelissä ajamista 100.n alueella sataa.
Ei se kyllä tämmöinen peli vetele ja vastahan minä pääsin sanomasta, että tilannenopeus on sitä, että vauhtia pudotetaan sille tasolle, millä autoa pystyy hallitsemaan yllättävissä tilanteissa.
Hyvin monta kertaa ovat monet joutuneet hallitsemattomaan tilanteeseen, kun vauhtia on ollut liikaa, jolloin auto auto ja tienpinta hallitseekin kuskia, eikä kuski autoa.
Tämä on sangen yksinkertainen asia, mutta uskomattoman monen vaikeaa sisäistää.
Sitten kysyisin vielä, että missä nopeudessa mielestänne ajo muuttuu "nysväämiseksi."
Oliko tässä jutussa nysvääminen kysymyksessä, kun oli vielä pimeää, satoi lunta ja autot nostattivat lumipöllyä.
Suurin sallittu oli 100 km. Milloin siis tälläisessä olosuhteessa ajo muuttuu nysväämiseksi. - Kanssa-autoilija
"Mutta oli keli mikä keli, nysväämään se ei oikeuta! Eli ajellaan hyvää reipasta vauhtia, mutta järjen kanssa ja otetaan muut autoilijat huomioon."
Kysyit että mikä on tarinan opetus. Kirjoituksesi loppu osoitti että kysymyksesi on aivan aiheellinen, et sitten oppinut mitään. - tavallinen tallaaja
ÄIJÄLÄ kirjoitti:
> Mutta oli keli mikä keli, nysväämään se ei oikeuta! Eli ajellaan hyvää reipasta vauhtia, mutta järjen kanssa ja otetaan muut autoilijat huomioon.<
Tuo ei kyllä mene minulle jakeluun. Mikä se sellainen reipas vauhti on muu kuin se nopeus, mitä kaikki muutkin ajaa, eli suurin sallittu ja vähän sen ylikin, mikä tarkoittaa myös huonossa kelissä ajamista 100.n alueella sataa.
Ei se kyllä tämmöinen peli vetele ja vastahan minä pääsin sanomasta, että tilannenopeus on sitä, että vauhtia pudotetaan sille tasolle, millä autoa pystyy hallitsemaan yllättävissä tilanteissa.
Hyvin monta kertaa ovat monet joutuneet hallitsemattomaan tilanteeseen, kun vauhtia on ollut liikaa, jolloin auto auto ja tienpinta hallitseekin kuskia, eikä kuski autoa.
Tämä on sangen yksinkertainen asia, mutta uskomattoman monen vaikeaa sisäistää.
Sitten kysyisin vielä, että missä nopeudessa mielestänne ajo muuttuu "nysväämiseksi."
Oliko tässä jutussa nysvääminen kysymyksessä, kun oli vielä pimeää, satoi lunta ja autot nostattivat lumipöllyä.
Suurin sallittu oli 100 km. Milloin siis tälläisessä olosuhteessa ajo muuttuu nysväämiseksi.Joopa joo.
Siis muuten meni liikenne ihan hyvin. Ihmiset ajelivat suurinta sallittua. Se meni ihan OK. Sitten sinä laskit nopeutta lumiaura pöllyssä, se meni OK. Lopulta vanha muija ajo jakajaan, siinä kohtaa meni nysväämiseksi. Olisi vain tajunnut anataa tilaa nopeemmille. Se yks tyyppi siellä moottoritiellä, jota jouduit väistämään ohituskaistalle, mikäli oikein ymmärsin, ei mene minun jakeluuni. Jos haluat ohittaa, niin se tarkoittaa, ettei minun tarvitse antaa tilaa.
Minun kantani oli, että kaikki meni hyvin, ja nopeudetkin kuulostivat minun järkeeni sopivilta, mutta kun löytyy vielä niitä, jotka ajavat vielä hiljempaa. Ei tässä mitään, mutta kun vielä pitävät sen jonon takanaan. Moottoritiellä se ei minua haittaa, sillä ohitan jos keli antaa myöden, mutta tavallisella 2-kaistaisella on väärin muita kohtaan pitää pitkää letkaa takanaan.
No saattoi olla, että taas minun ulosantini on epäselvää, mutta toivottavasti joku ymmärtää (ei tarvitse kuitenkaan hyväksyä ajatuksiani) minun järjen juoksuani. (tai sitten sen puutetta) :)
- fast-as-a-shark
Itse ajan tälläisella kelillä reunassa tai keskiviivan päällä jotta lumi pöllyää mahdollisimman paljon.
- Äijälä
Joo, niin minäkin teen, kun kaupungissa oikein lumi pöllyää ja joku liimautuu perään. Ajan silloin tahallaan pois ajourista, jotka ovat paljaat ja pöllytän lunta takanatulijan eteen lumiselta tieltä.
Samoin kun on oikein pakkanen ja joku liimautuu valoristeyksessä ihan perään, panen urun auki ja annan pakoputken pöllytä takanatulijan silmille oikein kunnon savukaasut.
Luulis oppivan, että heittäis sitä välimatkaa muutaman metrin. - miksi566
Äijälä kirjoitti:
Joo, niin minäkin teen, kun kaupungissa oikein lumi pöllyää ja joku liimautuu perään. Ajan silloin tahallaan pois ajourista, jotka ovat paljaat ja pöllytän lunta takanatulijan eteen lumiselta tieltä.
Samoin kun on oikein pakkanen ja joku liimautuu valoristeyksessä ihan perään, panen urun auki ja annan pakoputken pöllytä takanatulijan silmille oikein kunnon savukaasut.
Luulis oppivan, että heittäis sitä välimatkaa muutaman metrin.et tekisi AINA näin?
- Sakke
Jos tarkoituksenasi on esimerkin kautta saada ihmiset ymmärtämän turvavälin ja maltillisten nopeuksien merkitys, sepitä uskottavampi tarina.
Tuo menee jo niin lujaa överiksi että uskottavuus meni jo ennen tarinan puoltaväliä, joten tarinan "opetus" jää "taas se Äijälä sepittää" naureskelun peittoon.
Tottahan se on, että puuterilumi pöllyää peittäen näkyvyyden vaarallisesti, varsinkin aura-autojen kohdalla, mutta et sinä saa noilla tarinoilla ihmisiä järkiinsä, edelleenkään.- ÄIJÄLÄ
No onkos Auto-Anteron ja muiden paska-anteroin tarinat sitten uskottavampia, häh!
Nyt minua suututtaa, sillä vilpitön tarkoitukseni on kertoa omien kokemusten kautta, miten liikenteessä tulee oppia varovaiseksi ajajaksi ja ennakoivaksi, sekä miettimään, onko se vauhti aina pääasia, kun ollaan tienpäällä.
Valistusta pitää antaa, mutta harvapa täällä sellaista antaa. Se, mistä vain kirjoitetaan täällä, on vauhti. Mikään muu kuin vauhti ei merkitse mitään.
Taijan lähteä kiertelemään työmaata. Pakkanen on noussut jo niin korkeaksi, ettei olis pakko olla töissä enää. - Sakke
ÄIJÄLÄ kirjoitti:
No onkos Auto-Anteron ja muiden paska-anteroin tarinat sitten uskottavampia, häh!
Nyt minua suututtaa, sillä vilpitön tarkoitukseni on kertoa omien kokemusten kautta, miten liikenteessä tulee oppia varovaiseksi ajajaksi ja ennakoivaksi, sekä miettimään, onko se vauhti aina pääasia, kun ollaan tienpäällä.
Valistusta pitää antaa, mutta harvapa täällä sellaista antaa. Se, mistä vain kirjoitetaan täällä, on vauhti. Mikään muu kuin vauhti ei merkitse mitään.
Taijan lähteä kiertelemään työmaata. Pakkanen on noussut jo niin korkeaksi, ettei olis pakko olla töissä enää.Unohdat sen, ettei niidenkään juttuja kukaan usko.
Ei, älä sano. Ethän usko, ethän?
En epäile tarkoitustasi, mutta liiallinen liiottelu ja asioiden liiallinen kärjistäminen tekee tarinoista epäuskottavia, kuten erilaisten "anteroiden" tarinoista olemme jo kauan voineet todeta.
Tarinan opetus menettää tehonsa ja jutusta tulee vain huono sepitelmä tai saarna, jolla joku tosikko yrittää epätoivoisesti saada muita uskomaan ja ymmärtämään, keino jolla harvoin saa aikaan haluamaansa.
Saarna jolla em.henkilö tekee itsensä entistä enemmän naurunalaiseksi ja vie itseltään viimeisetkin uskottavuuden rippeet. - miihkali
ÄIJÄLÄ kirjoitti:
Taijan lähteä kiertelemään työmaata. Pakkanen on noussut jo niin korkeaksi, ettei olis pakko olla töissä enää.Neuvon sana: kiertele työmuatasi jalakasin, niin ei peleti kolise. Ja jätähä se ajamine eli tsöraaminen muille.
- miihkali
Jotenkin tuntuu, että kun olet liikenteessä, niin aina rytisee. Joillekin se tuo ajaminen on niin pirun vaikeaa. Mielestäni olet Turmiolan Tommi edelleen. Jää kotiin sänkyyn makaamaan ja varmista että sängyn yläpuolinen taulu ei tipahda päähäsi.
- ÄIJÄLÄ
Nytkään ei rytissyt mulla yhtään. Muilla rytisi. Minkä minä sille voin, että muilla rytisee.
Siksi aloinkin keromaan, kun näkee, miten tollosti sitä ajetaan. Sitä toivoisi, että otettasiin muiden virheistä oppia, mutta kun ei, niin ei.
Antaa rytistä vaan, minä en sille mitään voi.
Sopii kertoa omia ajokokemuksiaan, niin näemme, että muillakin sattuu ja tapahtuu.
Vaikka ei mitään sattuiskaan, niin aina liikenteessä likkuessa näkee vaikka minkälaista kohellusta.
Ei tarvi kun ajaa parinsadan kilsan taival, niin jopa riittää kertomista sattumuksista.
Kun vain katselee sillä silmällä, niin havaitsee yhtä sun toista.
Sinivilkkukin on toisinaan nähnyt ja kokenut monenlaista matkainsa aikana - miihkali
ÄIJÄLÄ kirjoitti:
Nytkään ei rytissyt mulla yhtään. Muilla rytisi. Minkä minä sille voin, että muilla rytisee.
Siksi aloinkin keromaan, kun näkee, miten tollosti sitä ajetaan. Sitä toivoisi, että otettasiin muiden virheistä oppia, mutta kun ei, niin ei.
Sopii kertoa omia ajokokemuksiaan, niin näemme, että muillakin sattuu ja tapahtuu.
Vaikka ei mitään sattuiskaan, niin aina liikenteessä likkuessa näkee vaikka minkälaista kohellusta.
Ei tarvi kun ajaa parinsadan kilsan taival, niin jopa riittää kertomista sattumuksista.
Sinivilkkukin on toisinaan nähnyt ja kokenut monenlaista matkainsa aikanaKaikilla ei ole yliluonnollisia kykyjä, niinkuin tuota mainitsemaasi kuudetta aistia. Onko tuota lahjaa muuten tutkittu tieteellisesti. Kerro lisää, kaikki yliluonnollinen kiinnostaa...
- miihkali
ÄIJÄLÄ kirjoitti:
Sinivilkkukin on toisinaan nähnyt ja kokenut monenlaista matkainsa aikanaMeikäläisen kotimatka oli tosi tylsä - ei näkynyt yhtään kolaria koko aikana töistä kotiin ajellessa. Lähdenkin tästä raflaan kattelemaan friiduja sillä silmällä. Jos siellä havaitsis jotain...
- sinivilkku
ÄIJÄLÄ kirjoitti:
Sinivilkkukin on toisinaan nähnyt ja kokenut monenlaista matkainsa aikanamuistit taas vedota.
Noh, eilen ajelin sellaset 400 km, suurimmaksi osaksi moottoritiellä, vähän myös kaksikaistaisella.
Lunta satoi koko ajan ja pöllysihän se tietenkin. Takasumaritkin olivat kiitettävästi päällä, eivätkä ainakaan minua häikäisseet yhtään, sen verran paljon oli lunta ilmassa.
En nähnyt yhtään autoa ojissa, puiden oksilla, enkä muissakaan "sopimattomissa" paikoissa. Liikenne sujui ihan mukavasti, tiet olivat ihmeen hyvässä kunnossa, ainoastaan liittymissä oli muhjua enemmän.
Mitään erityistä ei siis tapahtunut. Ohitin jokusen auton ja jokunen auto ohitti minut.
Siis aivan tylsä reissu! - ÄIJÄLÄ
sinivilkku kirjoitti:
muistit taas vedota.
Noh, eilen ajelin sellaset 400 km, suurimmaksi osaksi moottoritiellä, vähän myös kaksikaistaisella.
Lunta satoi koko ajan ja pöllysihän se tietenkin. Takasumaritkin olivat kiitettävästi päällä, eivätkä ainakaan minua häikäisseet yhtään, sen verran paljon oli lunta ilmassa.
En nähnyt yhtään autoa ojissa, puiden oksilla, enkä muissakaan "sopimattomissa" paikoissa. Liikenne sujui ihan mukavasti, tiet olivat ihmeen hyvässä kunnossa, ainoastaan liittymissä oli muhjua enemmän.
Mitään erityistä ei siis tapahtunut. Ohitin jokusen auton ja jokunen auto ohitti minut.
Siis aivan tylsä reissu!Joo, minäpä kun en olekkaan kertonut niistä tylsistä matkoista ja mitäpä niitä kertomaankaan.
Kerro sitten niistä matkoista, joilla ei ole ollut tylsää. Kun olet ajanut autoa vuosikymmeniä, sinne mahtuu varmasti hauskoja juttuja tai sitten vähemmän hauskoja.
Ei se haittaa, vaikka ne eivät niin tuoreita oliskaan ne tarinat.
Yhtä tarinaa en ole täällä vielä kertonut. Ehkä kerron joskus. Ajoin silloin nimittäin poliisia pakoon alkoholin vaikutuksen alaisena.
- voordiiii
Se on nyt silviisii Äijälä, et nyt sie laitat omias.
(Ymmärrän kyllä sanomasi, mutta jätä satuilut auto.anterolle.)
Sie älä enää ajele.Siul sattuu ja tapahtuu vähän liikaaki.(Jos tarinasi ovat tosia).- ÄIJÄLÄ
Ei miul o sattunna palijiokaa, ku vertailoo, mit paljua ole ajanunna elämyäni aekoonain.
Enkää myö heitä ajeluanni nii kauvaa, kun hummeeti viel pelovaa.
Neliäjä kymment vuosiloo oo ajanunna, jotta o siinäe kokemust
Enkä myö paljo valhettele, kun pualet lissään
- miihkali
Leffa kertoisi Äijälästä ja hänen kuudennesta aististaan, jonka avulla hän selvisi kiperistä tilanteista liikenteessä. Pääosassa itse Bruce Willis.
- ÄIJÄLÄ
Heh, heh, hee, niinpä niin, onhan Matti Nykäsestäkin tehty elokuva. Kannattaa käydä katsomassa. Nauroin itteni kipeäksi sen kohelluksilla.
- sinivilkku
>>Minulla alkoi nyt vuorostani leikittää ja liimauduin niin lähelle sen tyypin autoa, kuin mahdollista, koska jonon vauhti oli vain n. 50 km/
- ÄIJÄLÄ
En tee samoin, enkä monessa muussakaan liikennettä koskevassa tavassa.
Elämä on laiffia liikenteen harmeista huolimatta.
Odottelin kerran Joensuun junaa helsingin rautatieasemalla, kun eräs pummi tuli ja sanoi:"Antasitko kympin, kun olis kauhea tarvis?"
No mihin sinä sitä kymppiä tarvisit?
Ostasin narua ja vetäsin itteni hirteen. Silloin ei minun tarvis enää täällä keneltäkään olla kerjäämässä.
Kaivoin lompakostani viitosen sanoen.
Ei ole tämän enempää, taho toinen puoli joltain muulta.
Vaikka epäilinkin pummin aikeita, annoin, koska ajattelin, että onpahan yksi sosiaalitapaus vähempänä.
Siinä junaa odotellessani huomasin kuitenkin, ettei jätkällä ollutkaan tarkoitus narun ostoon.
Samaa tarinaa se toisteli muillekkin ja sitten myöhemmin se istui asemaravintolassa nauttimassa virvokkeita.
En ole sellainen, joka kääntää vain toisen poskensa, kun ensin lyödään.
Kai minullekkin sallitaan pieni leikki silloin tällöin, kun muut sitä harrastaa jatkuvasti.
Älä vaan väitä, ettet itsekkin provosoituis joskus liikenteessä, kun toiset koheltaa.
- stadissa töissä
mutta pohjanmaalla ikäni ajaneena voin sanoa, että niillä "maalaistolloilla" on sentään auton hallinta ja auton käsittelytaito aivan eri luokkaa kuin näillä Etelä-Suomen jonoissa ikänsä ajaneilla (teillähän pitäisi tuon liikennevirrassa ja ruuhkassa kulkemisen olla hallussa, vaan ei ole).
Muualla Suomessa oon monesti ajanut myös ruuhkaliikenteessä, eikä mitään ongelmia: ei puskurissa roikkujia, kiilaajia, tietä annetaan jos on tarvis jne.
Tälläkin palstalla näitä asenneongelmaisia on ihan riittävästi.
Ps. Äijälä sentään kirjoitti asiaa (vaikkakin laveasti).- voordi
missäs muualla suomessa on sitten ruuhkia.
Tampereella olen yksikaistaisella ollut jonossa joskus puolituntia.
Vai pohjanmaalla osataan ajaa???
Älä naurata. Uhota osataan niin perkeleesti ja uhoon se nykyään jääkin. - stadissa edelleen
voordi kirjoitti:
Älä naurata. Uhota osataan niin perkeleesti ja uhoon se nykyään jääkin.taas joku etelän mies luulee tietävänsä muun Suomen liikenteestä ja ruuhkista jotain (ootko ehkä kerran ajanut Lappiin). Ei kannata repiä pelihousuja turhasta ja luulla jotain. Mulla nyt sattumalta on kokemusta molemmista, sorry vaan.
- mää vaan
voordi kirjoitti:
Älä naurata. Uhota osataan niin perkeleesti ja uhoon se nykyään jääkin.sun kokemus muusta Suomestako rajoottuu Tampereelle ja vaan yhen kerran? Elä sitte ruppee uhoomaan, ku ei kerran oo kanttia. TÄÄLLÄ KATO UHOTAAN SIKS, KU ON AIHETTA JA ON MILLÄ UHOTAAN!! (tervetuloo käymhän, niin näät, jääkö se siihen, kaupunkilaishiiri)
- sinivilkku
mää vaan kirjoitti:
sun kokemus muusta Suomestako rajoottuu Tampereelle ja vaan yhen kerran? Elä sitte ruppee uhoomaan, ku ei kerran oo kanttia. TÄÄLLÄ KATO UHOTAAN SIKS, KU ON AIHETTA JA ON MILLÄ UHOTAAN!! (tervetuloo käymhän, niin näät, jääkö se siihen, kaupunkilaishiiri)
Ei kai se mikään ihme ole, että vilkkaasti liikennöidyillä tieosuuksilla sattuu välillä ketjukolareitakin. Kun on monentasoista ratinkääntäjää runtattu tielle niin ihmehän se olisikin, jos ei sattuisi.
Se mielestäni on paljon suurempi ihme, että kun tiet ovat suoria, ei laaksoa, ei kukkulaa ja silti ajetaan että penkat pölisee.
Ajattelehan uhooja, jos joutuisitte ajamaan vilkkaassa liikenteessä, niin jokainen penkan pölläytys ruttaisi naapurin peltiä.
Eihän Saharassakaan tapahdu lumikelkkaonnettomuuksia....no ei siellä ole kyllä luntakaan ;) - mää vaan
sinivilkku kirjoitti:
Ei kai se mikään ihme ole, että vilkkaasti liikennöidyillä tieosuuksilla sattuu välillä ketjukolareitakin. Kun on monentasoista ratinkääntäjää runtattu tielle niin ihmehän se olisikin, jos ei sattuisi.
Se mielestäni on paljon suurempi ihme, että kun tiet ovat suoria, ei laaksoa, ei kukkulaa ja silti ajetaan että penkat pölisee.
Ajattelehan uhooja, jos joutuisitte ajamaan vilkkaassa liikenteessä, niin jokainen penkan pölläytys ruttaisi naapurin peltiä.
Eihän Saharassakaan tapahdu lumikelkkaonnettomuuksia....no ei siellä ole kyllä luntakaan ;)oot ihan oikeessa. Rupes vaan korpeemaan toi äskeinen inisijä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71924
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708