Painostusta tapahtuu mm. seurakunnan nuortenilloissa, joissa on usein tapana mm. laittaa nuoria rukoilemaan ääneen, (mikä on ujoille nuorille kova juttu), todistamaan uskostaan ääneen mikrofonin takaa (mikä on vieläkin hirveämpää ujoille ja aroille) ja muodostaa sellaisia rukousrinkejä esim. niille, jotka haluavat täyttyä Pyhällä Hengellä (siis alkaa puhumaan kielillä).
Itse muistan monia kertoja kun illan vetäjä kysyi kuka haluaa täyttyä Pyhällä Hengellä. Eihän "uskovainen" nuori, joka ei ole täyttynyt PH:llä voi sanoa että "en halua täyttyä PH:llä". Niinpä minäkin nostin käteni ylös kun en muutakaan voinut. Sitten muut nuoret muodostivat ringin näiden kätensä nostaneiden ympärille ja alkoivat rukoilla että he täyttyisivät pyhällä hengellä. Tilanne oli todella ahdistava, ja todella painostava, ja monet nuoret sitten sortuivatkin paineen alla yrittämään vääntää jotain mongerrusta. Sellaiset 12,13 14,15 vuotiaat lapsukaiset!
Lapsiin ja nuoriin kohdistuva sosiaalinen paine on todella hirveä uskonnollisissa yhteisöissä.
Ainakin hellareissa. Jokainen hellari sanoo että ketään ei pakotetan mihinkään, ikäänkuin mitään sosiaalista painetta ei olisikaan olemassa. Ikäänkuin lapsilla ja nuorilla olisi mitään todellisia mahdollisuuksia valita itse jotakin. Nuoren täytyy olla todella voimakas persoona että sitä painostusta vastaan pystyy ja uskaltaa taistella.
Lasten manipuloiminen ja painostaminen mihinkään uskoon tai elämänkatsomukseen pitäisi kieltää lailla!
pienemmissä tilaisuuksissa joita esim. nuortenillat ovat, ei voi kadota huomaamatta minnekään ja siellä nuori ja lapsi joutuu olemaan kaikkien silmien alla, valokeilassa. Häntä ja hänen uskoaan, ja uskon "aitoutta" kyseenalaistetaan, kytätään, vahdataan ja arvioidaan jatkuvasti, eikä siellä saa hetkenkään rauhaa. Lapselta ja nuorelta yksinkertaisesti evätään mahdollisuus rauhassa ja rehellisesti kyseenalaistaa, MIETTIÄ asioita, kun kaikki energia on koko pienen elämän ajan mennyt siihen että sitä uskoa täytyy koko ajan todistella. Hellarilapselle uskomattomuus on kuolemaksi. Jatkuvasti täytyy pinnistellä että muut uskoisivat että itse on oikea uskovainen. Uskotellaan että se oma usko on riippuvainen siitä uskovatko muut että olet uskovainen. Aivan järjetöntä ja sairasta touhua!
Noria painostetaan lahkossa
6
488
Vastaukset
- helluntailainen
Kyllä tätä "painostusta" todellakin esiintyy, myös vanhempien uusien seurakuntaan liittyneiden kohdalla.
Minullekkin rupesi joku ehdottelemaan heti kuoroon liittymistä, josta kyllä kieltäydyin.
Myös kasteasiassa jotkut helluntailaiset painostavat.He eivät tunnu uskovan, että Jumala kyllä tuon kasteasian kirkastaa jokaiselle totuuteen pyrkivälle sielulle.
Muistan, että minua suorastaan alkoi ahdistaa, kun eräs helluntailainen nainen alkoi patistaa kasteelle.
Jumalalle kiitos, eräs toinen uskova nainen sitten neuvoi, että mitään ei pidä tehdä ihmisten käskystä.Hän neuvoi rukoilemaan asiaa, olemaan ihan rauhassa tuon asian kanssa, että Jumala kyllä ohjaa.
Ja niinhän minäkin sitten menin myöhemmin kasteelle, en kuitenkaan kenenkään patistamana, vaan omasta tahdostani, kun olin asiaa rukoillut.
Tällä toiminnalla varmaan tarkoitetaan ihan hyvää, mutta pitäisi muistaa että Jumala vaikuttaa itse kunkin kohdalla näissä asioissa, joten ei kiirehditä, vaan annetaan Jumalan viedä eteenpäin.- on?
Ei-hellarina olen ennenkin kuullut kuoroon painostamisesta. Kuoro tuntuu olevan ylikorostetun tärkeä juttu hellarien seurakuntaelämässä. Miksi? Onko se joku tie uralla etenemiseen ja parempiin asemiin seurakunnassa vai mitä?
- huoh
jos lahkokasteen menit ottamaan helluntailaislta, vaikka olisit saanut legion asumaan sisällesi?
joko olet kaatunut kokouksissa? - Ruusu
joka toinen jäsen oli heti tyrkyttämässä minulle töitä puolueessa. Ja kaikki tietenkin ilman palkkaa. Olisi kuulemma kuulunut ihan kuin asiaan, että tehdään jotakin yhteisen edun nimissä.
- RIKOKSEEN !
Massapostitettu tekstisi on niin hyvä, että se kannattaisi massapostittaa Suomi24:n sääntöjen vastaisesti myös palstoille Herätysliikkeet sekä Uskontojen uhrit. Tee se.
Tämän aloituksen lukiessani mietin kuinka oudon tutulta kuulostaa... Voisin vaikka vannoa että tuo aloitus on sanasta sanaan minun tekstiäni.
Hain laajalla haulla ja sieltähän se löytyi:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000336&posting=22000000008533007
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000336&posting=22000000008539460
Tämä aloitus on sanasta sanaan minun tekstiäni, joskin kappaleet hiukan eri järjestyksessä, poimittu sieltä täältä.
Hyvä aloittaja. On hienoa että asiaan kiinnitetään huomiota. Mutta. Jos kopioi toisen tekstiä olisi kiva, ja hyvän tavan mukaista kertoa myös tekstin alkuperä ja sen alkuperäinen kirjoittaja.
Toisaalta, jos on omia kokemuksia asiasta, ainahan voi ihan ominkin sanoin kokemuksistaan kertoa. ;-)
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383799Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81845Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44754
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22698- 56697