Olisin (luultavasti) saamassa hevosta syksyllä. Heppa ei saisi maksaa 5000e enempää.. isäni ostaisi sen mulle synttäri lahjaksi, mutta itse maksaisin sen talli vuokran. Tallivuokra saisi olla enintään 300e/kk. täysihoito tallia etsiskelen..) Käyn syksyllä dogsitter kurssin, ja sen avulla saisin koottua 300e joka kuukausi. (tietysti vanhempani auttavat minua jos tulee pahoja ongelmia) kengitykset, raspaukset yms tulisivat luultavasti minun laskuun, mutta varmasti vanhempani auttavat myös. Ottaisin hepalle luultavasti myös vuokraajan, joka kävisi 1-2 kertaa viikossa, silloin kun minä en ehdi. Olen siis 15v.
Eli kysymys on, kuulostaako järkevältä? =)
Tuntuu pahalta jättää vanha hoitoponini ja vuokraheppani, mutta aika ei tietenkään riitä niin monelle hepalle.. :(
oma hevonen vai ei?
6
907
Vastaukset
- ..ostaisi heppaa...
eli sinuna minä en välttämättä ostaisi vielä omaa pollee... voithan sinä pitää vaikka sen vuokra- /tai hoitohepan, pakkoko niitä on kumpaakin hoitaa jos vain muitakin hoitajia/vuokraajia löytyy...!:) mutta mietihän vielä useamman kerran että onko sinulla aikaa ja rahaa pitää omaa heppulia... mutta onnee kuitenkin miten tahansa päätitkin tehdä!!
- vielä odottaa..
Itse olen 17-vuotias ja olen myöskin jo vaikka kuinka kauan halunnut omaa hevosta, mutta vieläkin olen pitäytynyt vuokrahevosessa. Opiskelujen ohessa olisi lähes mahdotonta saada aika riittämään hevoseen ja vähitellen se voisi jopa alkaa tuntua riesalta. Ja sehän tarkoituksena ei ole :) Eli jos vähänkään epäilet ajan riittämistä niin suosittelen vielä odottamaan! Ainahan sen hevosen voi ostaa myöhemminkin, mutta sitten kun sen on ostanut ei siitä noin vain luovutakaan!
- mie vain tääl
Ikävä kyllä olen vähän samalla linjalla kuin edellisetkin vastaajat. Että ehkäpä kannattaisi vielä vähän odottaa?
Naapurissa elää yksi hyvä esimerkki. Perheen tyttö, joka on 14-vuotias, sai viime kesänä kaksi hevosta. Vanhemmat siis ostivat. Hepat asuvat niiden omassa tallissa, kun on kerta tilaa ja PALJON. Vanhemmat siis maksoivat tallin, tarhan ja kentän rakentamiset ja sitten vielä hevoset, uudet varusteet... Huomasi kuitenkin, että yrittivät mahd. halvalla saada hevosia. Eivätkä koeratsastaneet ostaessa. Tuloksena yksi säikky hevonen jonka selkään yksi kouluttaja nousi ja joutui sitten sairaalaan. No, se myytiin pois ja uusi tilalle. Tämä uusi on kiltti ja helppo ratsu. Mutta sitten myivät sen toisen hevosen, kun ei se perheen tyttö sillä ratsastaa osaa. Siis liian vähän kokemusta. Lisäksi huomaa, että sillä on tässä puolen vuoden aikana tullut mitta täyteen. Hän yrittää saada ystäviään jne. ratsastamaan tällä hevosella, ettei itse tarvitsisi. Lisäksi tänään, kun puhdistin sen karsinan, jouduinkin kärräämään vaatimattomasti 8 kottikärryllistä likaisia puruja ja paskaa lantalaan. Osa puruista oli melkein maatunutta, haisi mullalle. Ei ole tainnut kovinkaan usein kovinkaan tarkkaan puhdistaa sitä karsinaa???
En suinkaan tarkoita, että sinulle kävisi näin. En toki, tämä oli vain yksi esimerkki. Lisäksi jatko-opintojen aikaan on todella tiukilla aika. Itse olen lukiossa, 18-vuotias, ja aikaa on 3-4 kertaa viikossa käydä tallilla. Eli en voi ottaa omaa hevosta ennen kuin on 7:nä päivänä sitä aikaa.
Kuulostaa hyvältä, että vanhempasi auttaisivat menoissa, mikäli tarve tulee. Mutta mietippä tätä: sanoit voivasi tienata 300e/kk. Onko rahanlähde 100% varma? Jos olet laskenut esim. että sinulla on 40 työtuntia kuussa, oletko varma että sinulla kans on ne kaikki? Mikäli et mene oikeaan firmaan töihin työsopimuksen kanssa, et voi olla varma. Et voi olla varma että sinulle on tarpeeksi kysyntää dog sitterinä. Eli jos sinulla ei ole työsopimusta, tulot eivät ole varmoja.
Minä mielummin jättäisin hevosen ostamatta, jos en voi taata sen tulevaisuutta. Ja ehditkö koulun lomassa edes työskentelemään 300euron edestä, lisäksi hoitaa hevosen?
Suosittelen sinulle vuokrahevosta. Jos olet nykyään vuokrannut jotain pollea kotitallillaan esim. 3 kertaa viikossa, hanki erilainen vuokrahevonen. Netistä löytyy paljon ilmoituksia, joissa annetaan hevonen vuokralle ylläpitoa vastaan. Ota sellainen vaikka puoleksi vuodeksi, laita se siihen ylläpitotalliin jossa on enintään se 300e/kk-vuokra, ja käy koulussa ja töissä. Sitten jos onnistuu hyvin sen puoli vuotta, voit ostaa oman.
Itselleni kävi niin, että halusin hirmuisesti omaa hevosta. Sitten toin hoitohevoseni kotitalliin KAHDEKSI VIIKOKSI. Vain kahdeksi. Sinä aikana minulle tuli erittäin selväksi etten osta omaa hevosta. Ei ehtinyt tehdä mitään muuta kuin käydä koulussa, syödä, tallille, tehdä läksyt, tallille, nukkumaan. Ei sovi minulle, kaipaan hetkeä istua paikallaan.
Sitten kun on vakituinen työ niin voin ostaa hevosen ja laittaa täysylläpitoon. Parin tuhannen kuukausipalkasta ei suurta osaa vie se kk-vuokra. - *barons*
ei kuulosta pahalta,mutta miten maksat vuokran lisäksi raspaukset,kengitykset, madotukset,vakuutukset,mahdolliset el.lääkäri kulut jos tulee ym..ei se hevonen kallis ole,mutta pito kylläkin..
- Mapuccino
mieltä minäkin kuin edelliset...
Täälläpäin ei ole montaa tallia, jossa täysihoito olisi vain 300€/kk vaan summat ovat huomattavasti suuremmat.
Kuulostaa ihan kivalta summalta tuo tienaamasi 300€, mutta kuten joku muukin kyseli kuinka 100% varma tuo tulo on? Eli onko varmaa että saat tuon summan joka kuukausi ja kuinka paljon sinulle jää aikaa hevosellesi koulunkäynnin ja rahanhankinnan lisäksi?
Eläinten kanssa eläessä ei voi välttyä yllätyksiltä, budjetoimattomia kuluja(esim. sairastuminen/loukkaantuminen) tulee vaikkei haluaisikaan ja niihinkin pitää pystyä tarvittaessa rahaa laittamaan. - *barons*
Missä päin suomea muuten asut?? Aika harva enää vuokraa tallipaikkoja alle 300e,nykyyään on jo enemmän..itse sain kyllä alle tuon hinnan täyshoitopaikan..
Siis tarkoitushan ei ole lannistaa sun ostosuunnitelmia vaan että toivottavasti teidän porukat oikeasti lähtee siihen hevosen kustannuksiin mukaan,koska sinä et itse pysty mitenkään maksamaan..
Mulla on nyt reilu puolen vuoden aikana mennyt omaan hevoseen minkä hankin viime kesänä niin melkeen 4000e ja siihen kun laittaa vielä toiset päälle niin siinä on kyllä kuluja tullut kerrakseen vuodelle..ja mun vanhemmat ovat auttaneet maksuissa aika paljon,mistä oon niille kiitollinen..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1284836Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa143511Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1573320Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss302762Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu882513Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181833Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo101452Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1311362Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky51314Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut111267