Minulla diagnosoitiin selkärankareuma vähän yli vuosi sitten (ensin oma diagnoosi netin kautta, sitten lääkäriin).
Tauti on ollut minulla jo vuosia - ehkä jopa 8-9 vuotta. V. 2000 kävin terveyskeskuksessa, mutta lääkäri vain lähetti kotiin venyttelemään. 2001- 2002 oli myös iriittejä.
Vuosi sitten vihdoin diagnoosi ja nyt sitten olen Salatsopyriiniä syönyt vuoden. En tiedä kuinka paljon se on auttanut. Välillä tuntuu, että ulkoiset tekijät, kuten sää ja lämpötilat sekä oma liikkuminen vaikuttavat tilaani enemmän. (Kesällä ei niin paljon selkää särkenyt, mutta loka-marraskuussa syysmyrskyjen aikaan joka paikkaa kolotti, sängystä tuskin pääsi ylös ja jonkinlainen noidannuoli tuli lähes itsestään. Palasin vastikään lomalta Teneriffalta ja kunto parani huikeasti lämpimässä säässä kun tuli käveltyä ja uitua paljon.) Tulehdusarvot ovat kuitenkin koko ajan koholla ja minulla on jatkuvasti kuumeilua. Tulehdusarvojen ja kuumeilujen takia lääkäri määräsi kortisoonikuurille. En ole vielä aloittanut, mutta alotan ehkä huomenna. Voiko esim. kuukauden kortisoonikuuri auttaa joksikin aikaa ja voisiko esim. turhaksi kokemani Salatsopyriinin jättää pois edes toistaiseksi? Vai olisinko ollut kipeämpi ilman Salatsopyriiniä? Onko kellään kokemusta? Lääkäri sanoi, että jotkut ottavat Salatsopyriiniä vain tarvittaessa. Auttakaa te jotka tiedätte enemmän!
Selkärankareuman lääkityksestä kysymyksiä
5
1809
Vastaukset
- ei diagnoosia
Hei!
Mulla ei ole vielä diagnoosia, mutta selkärankareuma olisi kaikkein loogisin vaihtoehto. Salazopyriniä syön, vaikkei sillä valtavaa vaikutusta ole. Välillä olen kokeillut jättää poiskin, mutta silloin mulla tulee kolotusta enemmän pieniin niveliin (ja yleisvointi huononee). Lääkäri joskus sanoikin, että ei Salazopyrin kipuun auta, mutta se estää pahempien muutosten kehittymistä. Kokeiluni jälkeen olen sitten sitä syönyt ihan kiltisti. Salazopyrinin vaikutushan alkaa tosi hitaasti, joten en oikein ymmärrä sitä, että sitä syötäisiin vain tarvittaessa. Useinhan Salazopyrinin lisäksi laitetaan toinen reumalääke, jos teho alkaa hiipua/on vähäinen.
Mulla edelleen vaikuttavat säätilat voimakkaasti kipuihin.
Kortisonikuuri vei ainakin minulta kivut, mutta ne palasivat takaisin kuurin loputtua. Mutta moni saa apua pitempään kuurista, toivottavasti sinäkin!
Sinuna jatkaisin Salazopyrinin syömistä, mutta kannattaa kysellä voisiko kaveriksi aloittaa esim. Trexanin tai vaihtaa Salazopyrin toiseen lääkkeeseen. Kortisonikuurin aikana en tekisi muutoksia muuhun lääkitykseen. Muutenkin lääkitysten muutoksista tulisi olla lääkäriin yhteyksissä. - tantte
Hei!
Minullakin diagnosoitiin selkärankareuma vähän yli vuosi sitten. Minulla se on periytyvää ja ollut aina piilemässä, minulla myös aikaisempina vuosina kun kävin lääkärissä valittamassa kipuja sanottiin että liiku ja syö kipulääkkeitä.
Nyt lääkkeinä menee salozo, trexan piikkinä, prednisol. Toivottua tulosta ei ole tullut, polvet edelleen tosi kipeet, niihin laitetaan 3kk välein kortisonipiikit ja puhdistetaan tulehdusnesteet. Nyt on tullut kipeeksi myös oikeanpuoleinen si-nivel ja kyynärpää. Lääkäri laittoi korvaushakemuksen kelalle enbrelistä, sitä aloitetaan pistämään 2 krt/vko. Toivon todella että auttaa, pienet lapset ei tahdo aina ymmärtää miksi äiti on kipee ja vaikuttaahan ainainen kosku myös hermostumiseen.
Minä en osaa oikein salazosta sanoo mitään kun olen syönyt sitä koko ajan 4kpl/pvä, nyt salazot jää pois kun päästään aloittamaan enbrel.
Niin eihän salazot kipuja vie pois vaan hillitsee tulehdusta ja tappaa bakteereita, en sinuna jättäisi pois, voi tulla kipeemmäks ku mitä nyt on.
Sää tuntuu minullakin vaikuttavan heti, syksy on pahinta aikaa.
Tsemppiä kaikille! - tautinen golfari
Hei,
kerrotko minkälainen kipu sinulla on, onko se jatkuvaa, miten se alkoi.
Olen podennut monta vuotta ja nyt viime kesästä
enemmän ja enemmän selkäsärkyä.
Lopulta pääsin lääkäriin. Ensin epäiltiin selkärankareumaa, mutta suljettiin pois, kun tulehdusarvot olivat normaalit. Kuvat otettiin ja ne kertoi kulumista. En kuteinkaan usko tuohon, koska särky on ihan mahdoton ja aamujäykkyys kuuluu asiaan. Minäkin olin tammikuussa Teneriffalla ja säryt oli pois, kun oli lämmintä ja kävelin paljon. Istun työkseni ja teen päätteellä töitä. Hirvittää tämä selkäsärky. Söin tulehduskipu lääkekuurin (en muista nimeä), lievitti, mutta kyllä särkyä tuntui. Nyt vaan elelen tämän kanssa, ei mulle sanottu mitään, mitä minun pitää nyt tehdä.
Särkylääkkeitä en syö kuin äärimmäisessä hädässä.
Kesällä sitten varmaan kun menen golf-kentälle, että jaksan pelata koko kierroksen. Selkä ei tykännyt viime kesänä golfista.- astalavista
Luin viestisi,tautinen golfari. Kuullostaa tutulta. Minullakin monta vuotta särkyä alaselässä (ja si-nivelissä) kivut kesästä muuttuneet rajummiksi. Nyt myös käsien nivelissä, päkiässä ja leukanivel kipuilee. Epäiltiin selkärankareumaa. Tutkittiin "reumalla" mutta ei selvyyttä. Oireita...aamujäykkyys joka helpottaa hiukan muutaman tunnin kuluessa, mutta säryt tuntuu koko päivän. Aamuöiset heräämiset hirvittäviin kipuihin. Kävely ja puoli-istuvaan asentoon asettautuminen helpottaa. Kun sieltä sängystä pääsee (manauksien) kanssa ylös. Kylmä, kolea sää ja veto pahentaa. Istuminen pari tuntia tuskaa. Myös saunominen tuntuu seuraavana aamuna, olen kankeampi. Tulehduskipulääkkeitä ja saikkua syyskuusta asti. Ei tarpeeksi helpotusta. Kuvissa näkyi kulumista si-nivelessä, mutta ei varmuudella tulehdusta. Crp ja lasko olleet hieman koholla koko ajan. Tylysti kerrottiin...olet liian vanha sairastumaan selkärankareumaan...joskus naisilla tyypilliset oireet, mutta ei tule muutoksia. En anna periksi. Työterveyslääkärille kerroin etten jaksa tätä sietämätöntä kipua. Tutkimukset jatkuu. Menen tänään lekurille kuulemaan kokeiden tuloksia. Kevättä ja kesää odotan, kivut ja kolotukset helpottaa.
- emilia
astalavista kirjoitti:
Luin viestisi,tautinen golfari. Kuullostaa tutulta. Minullakin monta vuotta särkyä alaselässä (ja si-nivelissä) kivut kesästä muuttuneet rajummiksi. Nyt myös käsien nivelissä, päkiässä ja leukanivel kipuilee. Epäiltiin selkärankareumaa. Tutkittiin "reumalla" mutta ei selvyyttä. Oireita...aamujäykkyys joka helpottaa hiukan muutaman tunnin kuluessa, mutta säryt tuntuu koko päivän. Aamuöiset heräämiset hirvittäviin kipuihin. Kävely ja puoli-istuvaan asentoon asettautuminen helpottaa. Kun sieltä sängystä pääsee (manauksien) kanssa ylös. Kylmä, kolea sää ja veto pahentaa. Istuminen pari tuntia tuskaa. Myös saunominen tuntuu seuraavana aamuna, olen kankeampi. Tulehduskipulääkkeitä ja saikkua syyskuusta asti. Ei tarpeeksi helpotusta. Kuvissa näkyi kulumista si-nivelessä, mutta ei varmuudella tulehdusta. Crp ja lasko olleet hieman koholla koko ajan. Tylysti kerrottiin...olet liian vanha sairastumaan selkärankareumaan...joskus naisilla tyypilliset oireet, mutta ei tule muutoksia. En anna periksi. Työterveyslääkärille kerroin etten jaksa tätä sietämätöntä kipua. Tutkimukset jatkuu. Menen tänään lekurille kuulemaan kokeiden tuloksia. Kevättä ja kesää odotan, kivut ja kolotukset helpottaa.
Hei Astalavista ja muut,
Olen sairastanut selkärankareumaa (diagnosoituna) n. 5 vuotta, tosin opiskeluaikoina n. 15 vuotta sitten tutkittiin paljonkin selkää, koska oli todella pahoja alaselän kipuja (jalka petti jne.). Lisäksi oli selittämätön tulehdus silmässä (näkö lähti joksikin aikaa). Jälkeen päin olen ajatellut ja ollut lähes varma, että jos joku olisi osannut epäillä, olisi oikea diagnoosi löytynyt jo aikaisemmin.
Kipujen alettua taas kovempina n. 5 vuotta sitten (nyt yläselässä/rintakehässä eli hengittäminenkin sattui eikä yöllä voinut nukkua), meni muistaakseni vielä pitkä aika ennen kuin oikea diagnoosi lopulta tuli. (Astalavistalle lääkärit sanoneet, että "liian vanha sairastumaan"; selkärankareumaa voi kuitenkin sairastaa tietämättään vuosia ja oman diagnoosini sain noin kolmevitosena).
Diagnoosia seuranneen alkushokin jälkeen olen ns. sopeutunut, itse hankkinut tietoa ja myös "päättänyt", mitä lääkkeitä syön. Salazopyrin-kokeilu oli lopetettava, koska aiheutti maksa-arvojen kohoamisen liian korkeiksi. Nyt "hoitona" saunan välttäminen, lihaakaan (kanaa lukuunottamatta) en juuri syö ja liikuntaa harrastan. Tulehduskipulääkkeitä käytän tarvittaessa (Voltaren on ollut tehokas). Osaltaan "omahoitoa" auttaa, että kipu siirtynyt alemmas; ilmeisesti yläselkä jo "hoitunut itsestään", kuten eräs lääkäri asian ilmaisi kertoessaan kivun häviävän, kun sairaus etenee ja ranka jäykistyy...
Odottelen lääketieteen kehittymistä; jospa tähänkin vaivaan joku tehokas hoito löytyisi...Voimia kaikille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3073025Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1212049
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492033Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121385- 671379
- 661337
- 681263
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781233