Pastorin saarnaa en unohda

Entinen opiskelija

Muistan kuinka eräällä tunnilla opiskeluaikana vieraili lestadiolainen pastori kertomassa toiminnasta.
Olimme koko luokka jälkeenpäin melko järkyttyneitä hänen käynnistään. Hän paasasi tunnin verran synnistä,kuolemasta ja helvetistä hyvin fanaattiseen sävyyn. En tarkalleen enää muista mitä koska aikaa siitä on vuosia, kuitenkin muistan tämän tapahtuman ja ahdistavan tunnelman varmasti loppuelämän. Erityisen painokkaasti pastori huusi "Jos lasta ei kasteta, hän perkeleen oma".
Tälläistäkö porukkaa te lestadiolaiset olette? Näinkö markkinoitte uskoanne?
Lapsikastetta ei löydy Raamatusta ja kuitenkin huudatte lasten olevan perkeleen omia ilman kastetta?
Olen lukenut lestadiolaisuuteen liittyviä internet sivuja ja kuullut ihmisten kokemuksia. Uskonnostanne olen saanut ERITTÄIN negatiivisen kuvan ja varmaankin ihan aiheesta.

46

3886

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on autuas

ilman kastettakin

• Per Saukko

...saarnamiehet saarnaavat, että "meidän uskomme avaa tien taivaaseen". Usko heitä sitten.

• mutta Jumala johtaa omansa valtakuntaansa, joka on maanpäällä.

"Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin kaikki tämä teille annetaan".

"Jumalan valtakunta on lähestynyt, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".

• VL-puhuja. Nimittäin opetamme, että pienet lapset syntyvät kaksiosaisina (Room.5:18) ja nämä pienimmäiset uskovat (Matt.18:6), ja siksi kastetaan kun ovat jo Jumalan lapsia. Lapset siunataan kasteessa kolmiyhteisen Jumalan nimeen, Kaste on hyvän omantunnonliitto Jumalan luona (1.Piet.3:21).

Että se siistä VL-puhujasta;)

• Entinen opiskelija

Kysymys oli nimenomaan lestadiolaisista. Niitä käsiteltiin ja opettaja hommasi puhujan läheisestä rauhanyhdistyksestä.Tämän rauhanyhdistyksen toiminnasta hän itsekin kertoi. Niin paljon asioita muistan ettei tuo mene läpi.

• pakkula
        Entinen opiskelija kirjoitti:

Kysymys oli nimenomaan lestadiolaisista. Niitä käsiteltiin ja opettaja hommasi puhujan läheisestä rauhanyhdistyksestä.Tämän rauhanyhdistyksen toiminnasta hän itsekin kertoi. Niin paljon asioita muistan ettei tuo mene läpi.

sillä tavalla, mitä me opetamme. Ei siis ollut lestadiolainen, ei ainakaan vanhoillis lestadiolainen. Tottakai minä meidän opistamme sen verran tiedän.
        Lapsi syntyy uskovaisena ja kastetaan sen vuoksi, että hän uskoo, niin on Jeesus itse sanonut.

• a.j.e.
        pakkula kirjoitti:

sillä tavalla, mitä me opetamme. Ei siis ollut lestadiolainen, ei ainakaan vanhoillis lestadiolainen. Tottakai minä meidän opistamme sen verran tiedän.
        Lapsi syntyy uskovaisena ja kastetaan sen vuoksi, että hän uskoo, niin on Jeesus itse sanonut.

Ne Raamatu paikat esiin!
        Äläkä irrota asia yhteydestään niinkuin teillä on tapana.

• a.j.e. kirjoitti:

Ne Raamatu paikat esiin!

Emme opeta, että "kun lapsi kastetaan, sielu taivaaseen vilahtaa". Tämä oppion, room.kat "ex operate, operatio" oppia. Useat kirkolliset väittävät, että kaste antaa lapselle armon ja uskon, siis tehtynä tekona. VL:ssä opetetaan, sitä vastoin, että pienet lapset uskovat, jo äitinsä kohdussa. Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 ). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden. Niinkuin Nooa perheineen oli jo vanhurskas, kun arkkiin menivät, ja pelastuivat veden kantamana. Samoin kastekkin on hyvän omantunnonliitto Jumalan luona. Näin siis kaste kuuluu sille, joka on sovitettu ja, jolla on hyvä omatunto, kuten on pienen lapsen tila syntyessään. Raamattu käyttää tästä kasteen kohdasta 1.Piet.3:21, sanaa "eperooteema" , LIITTO. Tätä sanaa käytettiin jo ennen uudeentestamentin kirjojen syntyä vanhoissa papyruksissa. Luther käänsi tämän myös liitoksi. Näin myös tätä liittoa korostaa, yksi kaste opetus.

Laestauduis Ja Luther opettivat lapsikasteen olevan raamatullinen, koska he uskovat. Vanhoillislestadiolainen käsitys on Raamatun ja luterilaisen opin mukainen.

Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).

”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).

Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.

Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta (2.Moos.2:24-26) antaa puhuttelevan kuvauksen sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra kävi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". ´Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.

Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko": Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa. -Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.

• weha kirjoitti:

Emme opeta, että "kun lapsi kastetaan, sielu taivaaseen vilahtaa". Tämä oppion, room.kat "ex operate, operatio" oppia. Useat kirkolliset väittävät, että kaste antaa lapselle armon ja uskon, siis tehtynä tekona. VL:ssä opetetaan, sitä vastoin, että pienet lapset uskovat, jo äitinsä kohdussa. Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 ). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden. Niinkuin Nooa perheineen oli jo vanhurskas, kun arkkiin menivät, ja pelastuivat veden kantamana. Samoin kastekkin on hyvän omantunnonliitto Jumalan luona. Näin siis kaste kuuluu sille, joka on sovitettu ja, jolla on hyvä omatunto, kuten on pienen lapsen tila syntyessään. Raamattu käyttää tästä kasteen kohdasta 1.Piet.3:21, sanaa "eperooteema" , LIITTO. Tätä sanaa käytettiin jo ennen uudeentestamentin kirjojen syntyä vanhoissa papyruksissa. Luther käänsi tämän myös liitoksi. Näin myös tätä liittoa korostaa, yksi kaste opetus.

Laestauduis Ja Luther opettivat lapsikasteen olevan raamatullinen, koska he uskovat. Vanhoillislestadiolainen käsitys on Raamatun ja luterilaisen opin mukainen.

Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).

”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).

Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.

Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta (2.Moos.2:24-26) antaa puhuttelevan kuvauksen sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra kävi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". ´Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.

Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko": Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa. -Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.

pyrimme selittään raamatun niin että kohdat toisiaan vahvistavat. Tässä eräs esitetyistä kohdista (Matt 18):

1. Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa?
        2. Ja Jesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä,
        3. Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan.
        4. Sentähden joka itsensä alentaa niinkuin tämä lapsi, se on suurin taivaan valtakunnassa.
        5. Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun.
        6. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.

Jeesus asettaa siis yhden lapsen opetuslasten eteen. Sitten jakeessa 6 puhuu monikossa lapsista jotka uskovat Hänen päälle.

Tuleeko jae 6 ymmärtää niin että jotkut (= kastetut ? ) pienemmistä uskovat ja on erityisen paha asia jos juuri tällaisen lapsen pahentaa ?

Ei!

Tietenkin on yhtä paha jos pahentaa kaksi tai kolme lasta, eli "yhden näistä", tarkoittaa "kenen tahansa näistä".

Ja koska jae 3 puhuu kaikista lapsista, niin emme voi sanoa että jae 6 yllättäen supistaa tuon jakeessa 3 mainitun joukon kriteerillä "jotka uskovat minun päälleni", vaan jae 6 sanoo että aina kun joku pieni lapsi vietellään tapahtuu äärettömän suuri vahinko, juuri siksi että se vietellään pois lapsen uskosta.

Jeesus siis ottaa kantaa lapsen uskoon. He uskovat ja heidät tulee kastaa ja opettaa pitämään kaikki mitä Jeesus on sanonut. Tämä on yhtäpitävä apostolien (ja Jeesuksen) saarnan kanssa: usko ja sitten kaste. Tosin, perin runsaasti on esitetty kohtia jotka myös antavat ymmärtää että Jeesus ei tällaista asiaa jättänyt auki.

-----

On totta että ei ole mitään muuta tapaa päästä sovintoveren osallisuuteen kun uskomalla Kristuksen evankeliumin syntein anteeksisaamiseksi. On myös totta että ei voi pysyä uskossa mitenkään muuten kuin yhä uudelleen turvata syntein päästöön.(Käärmeen pää on rikkipoljettu mutta Aadamin myrkky pysyy meissä ja on viemässä syntiin ja epäuskoon)

Kaikille luoduille tulee saarnata evankeliumia. Ei vaan kerran, mutta se on matkasauvana halki koko ajallisen elämän. Uudestisyntyminen tarkoittaa että ihminen saa epäuskon (ja kaikki sen hedelmät) anteeksi. Perisynnin suhteen siinä ei kuitenkaan tapahdu yhtään mitään muutosta, vaan se asuu edelleen lihassa (mika lihasta syntynyt on...) ja ihminen luonnostaan pysyy yhtä turmeltuneena ja kyvyttömänä todelliseen Jumalan pelkoon jne,

MUTTA, kun oot saanut epäuskon ja tekosyntisi anteeksi oot saanut armon palata pienen lapsen puhtaan omantunnon omistajaksi. Ne synnit joita lihassasi tehnyt olet (joista sinä myös tuomitaan) pyyhitään pois ja niitä ei enää ole olemassa.

Kansanomaisesti voisi sanoa että emme tarvitse murehtia Aadamin lankeamuksesta, mutta valvoa siinä että omat syntimme vaihdamme Jumalan armoon. Tähän on yksi armoväline tarjolla: elävä, korvin kuultava ja sydämellä uskottava evankeliumi.

Ei tässä ole raamatun opetuksen ja sanoman suhteen mitään ristiriitaa, mutta ongelma on väistymätön jos ruvetaan rakentamaan epäraamatullisten "armovälineitten" varaan.

• a.j.e. kirjoitti:

Ne Raamatu paikat esiin!

Kastamattomana kuolleet

”Mitä meidän on sanottava kastamattomana kuolleista lapsistamme, jotka jo äidin kohdussa tai synnyttyään, eivät ehdi saamaan kastetta?”

Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista, että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät tuli ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala voisi silloin tuomita ne, jotka kuolivat ennen sitä. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, ”jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam” (Room.5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: ”ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa” (Room.9:11).

Tosin pikkulapset tuovat mukanaan maailman synnynnäistä perua olevan synnin, jota me sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko vanhassaliitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.

Lähde: Luther St. Luisin laitos I, 1040 – Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa, ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.

• puhut
        weha kirjoitti:

Ettet vain nyt puhuisi E.P.:n suulla?

• kiinnosta

En ole ilmaissut mitenkään kiinnostustani sivuihisi. Ei "noin" kiinnosta! Kiitos vaan!
        Olen esittänyt sinulle vain lähdetietojen esillepanoa, mutta jos se ei sinulle sovi, niin minun puolestani asia on selvä eli jätän kirjoituksesi omaan arvoonsa.

"Kristus, seurakunnan kulmakivi", näin kuuluu väliotsikko 1. Piet. 2. luvun kolmannen jakeen jälkeen.

• kiinnosta

En ole ilmaissut mitenkään kiinnostustani sivuihisi. Ei "noin" kiinnosta! Kiitos vaan!
        Olen esittänyt sinulle vain lähdetietojen esillepanoa, mutta jos se ei sinulle sovi, niin minun puolestani asia on selvä eli jätän kirjoituksesi omaan arvoonsa.

"Kristus, seurakunnan kulmakivi", näin kuuluu väliotsikko 1. Piet. 2. luvun kolmannen jakeen jälkeen.

• Tai sitten tämä puhuja esitteli omasta mielestään harhaoppista kantaa tyyliin: "Katolisessa kirkossa opetetaan, että kastamaton lapsi joutuu helvettiin, mutta näin ei kristillisyydessä uskota" ja vain tämä "kastamaton lapsi joutuu helvettiin" jäi kuulijan mieleen. Näinhän joskus käy.

• a.j.e.

Tästä asiasta. Kaikki joita asia kiinnostaa voivat mennä Raamattu palstalle.
      Siellä tästä asiasta on kinasteltu paljon.
      Itse uskon että kaste on lupaus tulevasta Pyhästä
      Hengestä ja että siinä ei saa "autuutta".
      Summa summarum. Oltiinhan jossakin liki samaa mieltä.
      "Parempi nukkua nuorena,kuin saada sielullensa vahinko"

• Tutkainta vastaan on mahdotonta sotia.

Vanhoillislestadiolaisia on toisinaan syytetty helluntailaisten kastekäsityksen omaksumista. Käsityksemme mukaan, usko Kristukseen vanhurskauttaa ja sakramentti tulee ottaa uskolla vastaan. Edellä on osoitettu, että vanhoillislestadiolaisuudessa on aina opetettu kasteesta vastoin helluntailaisten käsitystä. Helluntailais-karismaattiset liikkeet kieltävät lapsikasteen epäraamatullisena, koska lapset eivät heidän mielestään voi uskoa, eivätkä näin vastaanottaa kastetta. Näin he perustavat kasteensa omaan vanhurskauteensa ja ratkaisuunsa. On harhaoppia, että kaste vaikuttaa pelkkänä tekona, ilman kastettavan uskoa. Lapsikasteen hylkäämistä ja uudelleen kastamista, on niinikään pidettävä harhana, jota vastaan tulee taistella Jumalan sanalla. Vanhoillislestadiolainen kaste on Raamatun mukainen.

Näin opettaa siis seurakuntani.

• a.j.e.
        weha kirjoitti:

Tutkainta vastaan on mahdotonta sotia.

Vanhoillislestadiolaisia on toisinaan syytetty helluntailaisten kastekäsityksen omaksumista. Käsityksemme mukaan, usko Kristukseen vanhurskauttaa ja sakramentti tulee ottaa uskolla vastaan. Edellä on osoitettu, että vanhoillislestadiolaisuudessa on aina opetettu kasteesta vastoin helluntailaisten käsitystä. Helluntailais-karismaattiset liikkeet kieltävät lapsikasteen epäraamatullisena, koska lapset eivät heidän mielestään voi uskoa, eivätkä näin vastaanottaa kastetta. Näin he perustavat kasteensa omaan vanhurskauteensa ja ratkaisuunsa. On harhaoppia, että kaste vaikuttaa pelkkänä tekona, ilman kastettavan uskoa. Lapsikasteen hylkäämistä ja uudelleen kastamista, on niinikään pidettävä harhana, jota vastaan tulee taistella Jumalan sanalla. Vanhoillislestadiolainen kaste on Raamatun mukainen.

Näin opettaa siis seurakuntani.

siitä "vanhurskauttamisesta" olen eri mieltä, lopetan nyt osaltani tähän.
        Viisaammat jatkakoon?

• a.j.e. kirjoitti:

siitä "vanhurskauttamisesta" olen eri mieltä, lopetan nyt osaltani tähän.
        Viisaammat jatkakoon?

Raamattu, Luther ja luterilainen tunnustus opettaa, että pelastus on yksin uskosta, yksin armosta, ilman lain tekoja. Siksi vapaantahdon oppi, kaikkinen erimuotoineen hylätään ja kirotaan turmiollisena harhana. Niinkuin pyhä apostoli sanoo: "Vaikka me, tai enkeli taivaasta toisin opettaa, hän olkoot kirottu".

Uskonpuhdistuksen sanoma on tarpeen tänäänkin: "Pelastus on yksin uskosta, yksin armosta, ilman lain tekoja".

Room.3:28. Niin me siis sen siksi pidämme, että ihminen tulee vanhurskaaksi uskon kautta, ilman lain töitä.

• Kalle

moni asia kuulostaa oudolta, edellyttäen että kerroit on totta eikä taas joku feikkijuttu.
      esim. tuo kasteasia on aivan erilaista opetusta kuin me opetamme (kts. wehan ja pakkulan kommentit).
      Muutenkin kuvattu käytös oli tosi outo pastorin käytökseksi. Teologit ovat antaneet pappisvalan ja saaneet tietyn koulutuksen. Jo se velvoittaa esittämään asiat aivan toisella tapaa. Lisäksi seurakuntatyössä oleva pappi joutuu jatkuvasti kohtaamaan hyvin erilaisia ihmisiä ja kuvailemallasi tavalla käyttäytyvä pappi saisi (oli sitten lest. tai ei) tod.näk. hyvin pian lähtöpassit virastaan.
      Eppäilen kokon jutun todenperäisyyttä.
      Uskoa muuten ei voi markkinoida. Se on Jumalan lahaja. Voi vain kertoa armollisesta Jumalasta.

• Entinen opiskelija.

Kokemus on täysin totta. Jos se ei sovi teidän käsityksiinne, niin en mahda sille mitään. Näin se kuitenkin meni kuten kerroin.
        Eikö kielteisiä yksittäistapaksia mahdu periaatteessa joka liikkeeseen?

• Entinen opiskelija. kirjoitti:

Kokemus on täysin totta. Jos se ei sovi teidän käsityksiinne, niin en mahda sille mitään. Näin se kuitenkin meni kuten kerroin.

Sellainen joka väärän hengellisyyden puhetta puhuu ei ole vl:ä, eikä sellaista hyväksytä seurakunnassa.

• kalle
        Entinen opiskelija. kirjoitti:

Mitä tälle henkilölle nykyään kuuluu?
        Onko hän enää vl-liikkeen piirissä?
        Joskus käy valitettavasti niin, että jos omat tunnon asiat eivät ole kunnossa, synti on saanut vallan, ihminen alkaakin saarnata lakia. Näin voi käydä kenelle tahansa. Jos tilanne saa jatkua, ajautuu lopuksi sellaiseen sielun tilaan, että usko kuolee.
        ja sen kuulee sitten opetuksessa kovana ja lainomaisena julistuksena. Olisko näin käynyt tällekin henkilölle.

• sirkka

Vanhoillislestadiolaisuudesta on joskus 60- luvun paikkeilla erkaantunut pappiseriseuraksi kutsuttu joukko. Opillinen ero oli syntynyt kasteesta. Olisiko mainitsemasi esimerkki tämän opin hyväksynyt, mutta vielä tuolloin Ry:llä ollut henkilö?

Ps. Käsittääkseni myös virallisen ev.lut. kirkkomme kanta on, että vasta kasteessa lapsi pelastuu. Radiojulamanpalveluksissa kastettujen yhteydessä usein sanotaan, että "seurakunnan yhteyteen ja Jumalan lapsiksi on otettu seuraavat lapset..."

Kuitenkin Raamatussa on lupaus "jo sikiämisestä saakka" jne.

• poistatko

" Voi sisar
        Kirjoittanut: kopiokone 29.1.2006 klo 18.00

Varmaan teidät yhtä hyvin kuin monet muutkin, että Larssi lainailee parin kirjan kirjoittaneen veeällän tekstejä ominaan. Viisaudesta ei välttämättä ole lainkaan kyse, joten on turha kovin kiitellä evankelioimisesta tällä palstalla.

Moni täällä kirjoittava ei voisi lainkaan toimia noin härskisti ja lainata lähdettä mainitsematta muiden tuottamaa tekstiä, mutta ko. henkilölle homma ei tunnu tuottavan tuskaa.

Jos olen väärässä, pyydän Larssia = Wehaa oikaisemaan yllä esitetyn. Luulen sinun, sisar, voivan välittää tämän tiedon, jos Larssi ei sattumoisin tätä huomaa."

En ole hyvä kirjoittaja, (en edes täällä juuri kirjoittele) mutta voin kyllä laittaa lähteen näkyviin, jos ja kun joku on sanonut asian paremmin ja sujuvammin kuin minä. Ei siinä ole mitään peittelemistä. Miten lienee sinun laitasi? Haluatko jotain "ansaita"?

• poistatko kirjoitti:

" Voi sisar

Varmaan teidät yhtä hyvin kuin monet muutkin, että Larssi lainailee parin kirjan kirjoittaneen veeällän tekstejä ominaan. Viisaudesta ei välttämättä ole lainkaan kyse, joten on turha kovin kiitellä evankelioimisesta tällä palstalla.

Moni täällä kirjoittava ei voisi lainkaan toimia noin härskisti ja lainata lähdettä mainitsematta muiden tuottamaa tekstiä, mutta ko. henkilölle homma ei tunnu tuottavan tuskaa.

Jos olen väärässä, pyydän Larssia = Wehaa oikaisemaan yllä esitetyn. Luulen sinun, sisar, voivan välittää tämän tiedon, jos Larssi ei sattumoisin tätä huomaa."

En ole hyvä kirjoittaja, (en edes täällä juuri kirjoittele) mutta voin kyllä laittaa lähteen näkyviin, jos ja kun joku on sanonut asian paremmin ja sujuvammin kuin minä. Ei siinä ole mitään peittelemistä. Miten lienee sinun laitasi? Haluatko jotain "ansaita"?

antanut sinulle linkin mistä ne näet:
        http://members.lycos.co.uk/larssi/phpBB2/index.php?sid=443b5c91522442475c92281da2b859f0

Jos ei kelpaa, et muuta voi;)

Omaa kunniaani en hae. Seurakunnassa kuultua oppia se on...Mutta suuremmalti on Raamatun tekstiä, niinkuin pitääkin olla.

Lainaan tässä siis tohtori Martti Lutheria: "Olin minä konna tai pyhimys, tarkaa oppia, se on Jumalan".

• weha kirjoitti:

antanut sinulle linkin mistä ne näet:
        http://members.lycos.co.uk/larssi/phpBB2/index.php?sid=443b5c91522442475c92281da2b859f0

Jos ei kelpaa, et muuta voi;)

Omaa kunniaani en hae. Seurakunnassa kuultua oppia se on...Mutta suuremmalti on Raamatun tekstiä, niinkuin pitääkin olla.

Lainaan tässä siis tohtori Martti Lutheria: "Olin minä konna tai pyhimys, tarkaa oppia, se on Jumalan".

Gal.1:8. Mutta ehkä me taikka joku enkeli taivaasta saarnais teille toisin evankeliumia, kuin me olemme teille saarnanneet, se olkoon kirottu!
        9. Niinkuin me ennen sanoimme, niin minä vielä sanon: jos joku teille toisin saarnaa evankeliumia, kuin te ottaneet olette, olkoon kirottu!

10. Saarnaanko minä nyt ihmisten eli Jumalan mielen jälkeen? eli pyydänkö minä ihmiselle kelvata? Sillä jos minä tähän asti olisin tahtonut ihmisille kelvata, niin en minä olisi Kristuksen palvelia.
        11. Mutta minä teen teille tiettäväksi, rakkaat veljet, ettei se evankeliumi, joka minulta saarnattu on, ole ihmisen jälkeen.
        12. Sillä en minä ole sitä ihmiseltä saanut enkä oppinut, vaan Jesuksen Kristuksen ilmoituksesta.

• taas tänne
        poistatko kirjoitti:

" Voi sisar

" Raamattu jällen paikallaan:
        Kirjoittanut: weha 5.2.2006 klo 13.15

Gal.1:8. Mutta ehkä me taikka joku enkeli taivaasta saarnais teille toisin evankeliumia, kuin me olemme teille saarnanneet, se olkoon kirottu!
        9. Niinkuin me ennen sanoimme, niin minä vielä sanon: jos joku teille toisin saarnaa evankeliumia, kuin te ottaneet olette, olkoon kirottu!

10. Saarnaanko minä nyt ihmisten eli Jumalan mielen jälkeen? eli pyydänkö minä ihmiselle kelvata? Sillä jos minä tähän asti olisin tahtonut ihmisille kelvata, niin en minä olisi Kristuksen palvelia.
        11. Mutta minä teen teille tiettäväksi, rakkaat veljet, ettei se evankeliumi, joka minulta saarnattu on, ole ihmisen jälkeen.
        12. Sillä en minä ole sitä ihmiseltä saanut enkä oppinut, vaan Jesuksen Kristuksen ilmoituksesta. "

Voin aivan samaan yhtyä sanoin minulle ja meille, kuten itse ilmoitat, että sinulle ja teille.

Kristus on seurakunnan kulmakivi, eikä se seurakunta tarkoita vain ja ainoastaan rauhanyhdistysläisiä, vaan kaikkia, jotka uskovat. Uskominen Herraan Jeesukseen pelastaa.

• a.j.e.
        weha kirjoitti:

12. Sillä en minä ole sitä ihmiseltä saanut enkä oppinut, vaan Jesuksen Kristuksen ilmoituksesta.

Eikö siinäkin jo kuulu omavanhurskaus?
        EI usko ole suorittamista, vaan armon uskomista omalle kohdalleen.

• ...on...
        taas tänne kirjoitti:

12. Sillä en minä ole sitä ihmiseltä saanut enkä oppinut, vaan Jesuksen Kristuksen ilmoituksesta. "

Voin aivan samaan yhtyä sanoin minulle ja meille, kuten itse ilmoitat, että sinulle ja teille.

Kristus on seurakunnan kulmakivi, eikä se seurakunta tarkoita vain ja ainoastaan rauhanyhdistysläisiä, vaan kaikkia, jotka uskovat. Uskominen Herraan Jeesukseen pelastaa.

...pihalla, kuin lumiukko...

• itsesuojeluvaistoa
        ...on... kirjoitti:

...pihalla, kuin lumiukko...

Näillä keleillä itsesuojeluvaisto olisi kyllä paikallaan, onhan tuota pakkasta kolmattakymmentä astetta, mutta jos on käsketty pihalle seisomaan, niin pitää varmaan olla kuuliainen. :)

• kun, kun
        a.j.e. kirjoitti:

Mooseksen laki päättyy Jumalan valtakunnan rajalle. Laki on kasvattaja Kristukseen, mutta Kristus on lain loppu, sille joka uskoo.

Eiköstä ole näin?

• ei väärässä
        taas tänne kirjoitti:

opissa voi pelastua. Miksi sitten ollaan eriseurassa, jos ollaan muka meitä?

Seurakuntaa ja Kristusta voi laittaa vastakkain, sillä Kristus on seurakunnan pää. Parannuksen armon kautta, taas ihminen siirretään sielunvihollisen valtakunnasta, Jumalan valtakuntaan.

• arvioimaan
        ei väärässä kirjoitti:

opissa voi pelastua. Miksi sitten ollaan eriseurassa, jos ollaan muka meitä?

Seurakuntaa ja Kristusta voi laittaa vastakkain, sillä Kristus on seurakunnan pää. Parannuksen armon kautta, taas ihminen siirretään sielunvihollisen valtakunnasta, Jumalan valtakuntaan.

Sinulla siis on mielestäsi valtuudet arvioida muiden uskoa ja sen oikeellisuutta? Vain Jumala tietää, ja Hänellä on valta taivaassa ja maan päällä. Viimeisellä tuomiolla vasta selviää, olemmeko Jumalalle kelpaavia. Silloin ei kysytä seurakuntaa, rotua eikä kansallisuutta, vaan ainoastaan uskoa.

Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut! Uskotko?

• pakkula
        arvioimaan kirjoitti:

Sinulla siis on mielestäsi valtuudet arvioida muiden uskoa ja sen oikeellisuutta? Vain Jumala tietää, ja Hänellä on valta taivaassa ja maan päällä. Viimeisellä tuomiolla vasta selviää, olemmeko Jumalalle kelpaavia. Silloin ei kysytä seurakuntaa, rotua eikä kansallisuutta, vaan ainoastaan uskoa.

Henki todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.

Katsokaa, minkä kaltaisen rakkauden Isä on meitä kohtaan osoittanut, että meitä Jumalan lapsiksi nimitetään.
        Mutta jos me olemme lapset, me olemme myös perilliset, nimittäin Jumalan perilliset ja Kristuksen kanssaperilliset.

(Kirjoitin muistin varaisesti, joten sanavirheitä voi olla, tuskin kuitenkaan asiavirheitä)

• todistus
        pakkula kirjoitti:

Henki todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.

Katsokaa, minkä kaltaisen rakkauden Isä on meitä kohtaan osoittanut, että meitä Jumalan lapsiksi nimitetään.
        Mutta jos me olemme lapset, me olemme myös perilliset, nimittäin Jumalan perilliset ja Kristuksen kanssaperilliset.

(Kirjoitin muistin varaisesti, joten sanavirheitä voi olla, tuskin kuitenkaan asiavirheitä)

Mekin olemme Jumalan lapsia, ette ainoastaan te. Myös meille muille Kristukseen uskoville kuuluvat kirjoittamasi Raamatun sanat. On harhaa, että vain teillä olisi oikeus Pyhään Henkeen.

1. Kor.12:12-14
        Yksi ruumis, monta jäsentä

"12 Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin. [Room. 12:4,5; 1. Kor. 10:17]
        13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]
        14 Eihän ruumiskaan muodostu yhdestä jäsenestä vaan monista."

Voisi jopa luulla, että "suloiset jalat" ovat teille rakkaampia kuin Kristus.

• taitane
        arvioimaan kirjoitti:

olla avaimia.

• löytyivät
        taitane kirjoitti:

olla avaimia.

Ne avaimet löytyivät J. Raattamaan taskuista v.1853, jos en ihan väärin muista.

• että Jumala
        todistus kirjoitti:

Mekin olemme Jumalan lapsia, ette ainoastaan te. Myös meille muille Kristukseen uskoville kuuluvat kirjoittamasi Raamatun sanat. On harhaa, että vain teillä olisi oikeus Pyhään Henkeen.

1. Kor.12:12-14
        Yksi ruumis, monta jäsentä

"12 Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin. [Room. 12:4,5; 1. Kor. 10:17]
        13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]
        14 Eihän ruumiskaan muodostu yhdestä jäsenestä vaan monista."

Voisi jopa luulla, että "suloiset jalat" ovat teille rakkaampia kuin Kristus.

..kyllä aikanaan meille jokaiselle näyttää onko uskomme ollut Hänelle mieluinen.

• Hynde
        että Jumala kirjoitti:

..kyllä aikanaan meille jokaiselle näyttää onko uskomme ollut Hänelle mieluinen.

22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: Herra, Herra! emmekö me - - -

23 Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikänä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät

• mitä...
        että Jumala kirjoitti:

Niin minäkin uskon, kuten edellisessä viestissäni kirjoitin. Vain Jumala yksin tietää.

• että Jumala kirjoitti:

se on myöhäistä silloin. Asian tulee olla selvä jo tässä ajassa.

• a.j.e. kirjoitti:

Uskomassa tarkoittaa oivallisesti "paraikaa". Ei auta eileinen usko, EI.

• löytyivät kirjoitti:

Ne avaimet löytyivät J. Raattamaan taskuista v.1853, jos en ihan väärin muista.

jo apostoleilta ja profeetoilta.

• tutustumista

• arvioimaan kirjoitti:

etten teitä ainakaan kuule ja se ratkaisevaa se. Muistanet Varmaan esim. Joh 10.

Yksi Lauma

JOh.10:1. Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka ei ovesta mene sisälle lammashuoneesen, vaan astuu siihen muualta, se on varas ja ryöväri.
        2. Mutta joka oven kautta sisälle menee, se on lammasten paimen:
        3. Sille ovenvartia avaa, ja lampaat kuulevat hänen äänensä. Ja omia lampaitansa kutsuu hän nimeltänsä, ja vie heidät ulos.
        4. Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
        5. Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä.

V: Tämän mukaan hänen omansa ei kuule eriseurojen opetusta, koska eivät tunne sitä, vaan ihan pakenevat sitä. Eli väärässä opissa ei voi pelastua vahingossakaan.

Joh.10:16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.

- Ajattelen tämän siten, että Jumalan valtakunan raja on selvä ja esim. yhdellä paikkakunnalla, on yksi Kristuksen seurakunta, niin ei niitä ole monia. On vain yksi lauma ja ne ovat samassa mielessä ja samassa käsityksessä. Sinne hänen omansa johdetaan. Ahkeroiden tulee pitää hengen luoma yhteys.

Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      69
      4899
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      192
      3840
    3. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      188
      3611
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      78
      3279
    5. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      50
      2979
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      25
      2004
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1961
    8. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      185
      1833
    9. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1696
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      43
      1405
    Aihe