piste kolmion sisällä

jaahahahaa

Onko olemassa jotain kaavaa tai jotain jolla saisi tarkistettua että onko tietty piste kolmion sisällä? Tiedän kolmion kaikkien kulmien koordinaatit kuten myös pisteen koordinaatit.

7

1347

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suorat

y = f(x), y = g(x) ja y = h(x)

ehtona etteivät ne rajaa kolmiota on ettei suorista muodostetulla yhtälöryhmällä ole ratkaisua.

Tulee paloittain määritelty epäyhtälö, kun tunnetaan kolme leikkauspistettä. Ymmärrät varmaan miten kolmion voi piirtää usealla eri tavalla, muoto pitäisi tuntea että pääsisi kokeilemaan.

joku voi ehkä keksiä paremmin.

• Zarra

Luulen, että se käy näin.

Jos tunnetaan kolmion kaikkien kärkien koordinaatit, saadaan selville suorat y=f(x), y=g(x) ja y=h(x), jotka rajaavat kolmion. Sen jälkeen muodostetaan epäyhtälöryhmä, ei paloittain määriteltyä epäyhtälöä. Jos piste (x,y) toteuttaa kaikki epäyhtälöt, on se kolmion sisällä, muussa tapauksessa ei.

• jens
        Zarra kirjoitti:

Luulen, että se käy näin.

Jos tunnetaan kolmion kaikkien kärkien koordinaatit, saadaan selville suorat y=f(x), y=g(x) ja y=h(x), jotka rajaavat kolmion. Sen jälkeen muodostetaan epäyhtälöryhmä, ei paloittain määriteltyä epäyhtälöä. Jos piste (x,y) toteuttaa kaikki epäyhtälöt, on se kolmion sisällä, muussa tapauksessa ei.

Pisteen (x,y) pitää toteuttaa tämäkin kolmion muodosta riippuen

f(x) > y > g(x) , A h(x) , B < _ x

• Zarra
        jens kirjoitti:

Pisteen (x,y) pitää toteuttaa tämäkin kolmion muodosta riippuen

f(x) > y > g(x) , A h(x) , B < _ x

Olet oikeassa, mutta sen selvittämiseksi, onko piste kolmion sisällä, riittää muodostaa epäyhtälöryhmä ja tutkia, toteuttaako piste kaikki kolme epäyhtälöä. Se, mikä merkki epäyhtälöihin tulee, riippuu kolmion muodosta.

Jos esimerkiksi kolmion toinen kylki on nousevalla suoralla y=f(x), toinen kylki laskevalla suoralla y=g(x), kanta suoralla y=h(x) ja kolmion kärki osoittaa ylöspäin, on tutkittava epäyhtälöitä

f(x0) ≥ y0
        g(x0) ≥ y0
        h(x0) ≤ y0

Jos kaikki kolme epäyhtälöä toteutuvat, piste (x0, y0) on kolmion sisällä. Jos taas jokin niistä ei toteudu, on piste väärällä puolella kyseistä suoraa ja ei siis ole kolmion sisällä.

• jukepuke

Merkitään z piste, jolle haetaan vastausta, että onko se kolmion sisäpuolella vai ei.

No jos nyt ollaan ihan "tavallisessa" euklidisessa tasogeometriassa, niin jokainen kolmion kahden kärjen kautta kulkeva suora jakaa tason kahteen puolitasoon. Jos kysytty piste z kuuluu samaan puolitasoon kuin kolmion kolmas kärki, niin hyvä.

Edelleen tehdään sama vertailu kahden muun suoran suhteen, mitkä kulkevat kolmoin kahden kärjen kautta ja katsotaan, että onko tämä z samalla puolella suoran ulkopuolisen kärjen kanssa. Jos näin on kaikissa kolmessa tapauksessa, niin z on kolmoin sisäpuolella.

Esim. jos kolmoin kärjet ovat vaikka (0,0), (0,1) ja (1,0), niin vastaavat suorat ovat:

x = 0
      y = 0
      y = -x 1

Nyt kolmoin sisäpisteet muodostavat epäyhtälöryhmän:

x > 0
      y > 0
      y < -x 1

, eli valitaan aina suorien jakamista puolitasoista se, mihin suoran ulkopuolinen kolmoin kärki kuuluu. Nyt voidaankin sitten helposti testata, että toteuttaako piste (u,v) epäyhtälöryhmän ja saadaan vastaus kysymykseen, että onko kys. piste (u,v) kolmoin sisäpuolella.

Jatkokysymys: Mitenkäs sitten, jos kolmoi "leijuisi" esim. R^3:ssa ja kysytään samaa?

• xyz

Minun tapani on seuraava: Piirrä pisteestä jana johonkin pisteeseen, joka on varmasti kolmion ulkopuolella. Jos piste oli alun perin kolmion ulkopuolella, jana leikkaa kolmion sivut parillisen monta kertaa. Jos leikkauspisteitä on yksi, ollaan joko kolmion sivulla tai sisällä. Tämän tapauksen osaat varmaankin tarkastaa erikseen.

• onko sisällä?

Tietokonehommissa pystysuorat suorat voivat olla vähän hankalia käsiteltäviä, joten tässä keino niiden välttämiseksi. Olkoon kolmion kulmat pisteet A, B ja C, ja testattava piste x0 (kaksiulotteisessa tasossa). Valitaan referenssipisteeksi A, jonka paikkavektori on r0. Määritellään vektorit v1=AB ja v2=AC. Sitten ratkaistaan a ja b yhtälöryhmästä r0 a*v1 b*v2=x0. Jos a ja b molemmat positiivisia ja niiden summa pienempi ja yhtäsuuri kuin 1 niin silloin piste kolmion ABC sisällä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1679
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1212
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1113
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      66
      880
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      861
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      808
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      721
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      712
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      661
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      643
    Aihe