Mites on ottaisinko autolainan? Jotain 25k€ maksaa mutta itselläni olisi jotain yli 10k€ käteistä vaihtoauto. Näyttää että korot vaan nousee (kohta hipoo 12kk euribor 3%). Tarkoittaako tuo, että jos otan nyt autolainan saan vielä pienemmällä korolla. Itellä päivitetään asuntolainankorko joskus kesän jälkeen ja on nykyisillään 2,8 (marginaali eiribor).
Mitä tuo tarkoittaa jos sidon autolainan asuntolainaan, eli ilmeisesti asunto takaa tuon autolainankin ( tietysti se autokin)? Paljonko auto käy takuutena? Onko tuossa olemassa riskejä, jos asuntojen hinnat lähtee laskuun? Pitäisikö minun saada pankista tuolla samalla korolla kuin asuntolaina ja olisiko autolainan korko kokoajan sama (huolimatta laina-ajasta)? Entä jos otan autokaupasta, niin ilmeisesti siellä on isompi korko, mutta riskit pienemmät? Nyt on vähän pakko joku auto vaihtaa, kun vanha ei varmaan mene seuraavassa katsastuksessa läpi ilman isompaa remppaa. En oikein uskalla mitään halpaakaan ostaa.
Asuntolainaa olen maksanut vasta jotain 1,5v eli jos ottaisin tuon 10-15k€ lainaa olisi minulla silloin enemmän lainaa kuin silloin kun ostin asunnon. Minulla on anuiteetti laina asuntolainana ja maksan sitä jotain 630€/kk ja kaikiaan on enään noin 85k€ asuntolainaa.
Saattaa vähän sekavaltakin tämä kirjoitus vaikuttaa, mutta kun kirjoittelen näin iltasella väsyneenä, niin minkäs sille voi. Hirveä autokuume (ehkä järkevääkin ostaa uudempi) ja numerot vaan pyörii päässä, kun olen kovin rohkea uuden lainan otossa.
Ottaisinko autolainan
10
6176
Vastaukset
- Kohde?
Minulle on säilynyt täydellisenä mysteerinä tuo AUTOKUUME!
Auton kaltainen kulutushyödyke lienee sijoituksena turhimmasta päästä. Saatikka sitten lainoituskohteena.
Mikä tekee auton merkistä ja vuosimallista niin tärkeän?
Halutaanko sillä viestiä jotain ympäristölle? = Tärkeää itselle mitä kuvittelen toisten kuvittelevan minusta?!
Jos tuosta tyydytyksen saa niin siitä vaan.
Tuolla ajattelutavalla saa aina olla tyytymätön!
62-vuotiaaksi mennessä minulle ei ole selvinnyt autokuume käsitteenä.
Eka autoni ostin käytettynä 1964. Nyt on menossa 4:s uusi. Ovat olleet halvahkoja keskiluokkaisia. Nykyisellä ajelen krematorioon. Loma-ajoa euroopassa on tullut noin 160000km.- tavallaan aina sijoitus
Onhan se tavallaan aina sijoitus, jos tarvii autoa. Tietysti aina tulee takkiin, mutta riippuen siitä millaisen ostaa, niin kuinka paljon tulee takkiin.
Minulla on 20v vanha auto, ja tukivarret alkavat lahoamaan. Muuten ihan ok. Pitäähän auton olla turvallinen. No jos ostan jonkun käytetyn, niin aina on se riski että se on joko ruosteinen (kaikkia vaikea huomata) tai muuten remontti kunnossa (tulee syömään paljon rahaa). Ok, jos ostan uuden, niin nyt olen päätynyt tuollaiseen 25k€, joka minusta tuntuu luotettavalta. Saahan noita halvemmallakin uutena, mutta ehkä osa on liian pieniä käyttööni ja taas toisaalta olen kuullut aika paljon valituksia (näissä tapauksissa takuu ei edes välttämättä ole korvannut).
Vieläkö väität ettei auto ole sijoitus? Yritän päästä autonostossa halvimmalla pitkällätähtäimellä. - Kohde?
tavallaan aina sijoitus kirjoitti:
Onhan se tavallaan aina sijoitus, jos tarvii autoa. Tietysti aina tulee takkiin, mutta riippuen siitä millaisen ostaa, niin kuinka paljon tulee takkiin.
Minulla on 20v vanha auto, ja tukivarret alkavat lahoamaan. Muuten ihan ok. Pitäähän auton olla turvallinen. No jos ostan jonkun käytetyn, niin aina on se riski että se on joko ruosteinen (kaikkia vaikea huomata) tai muuten remontti kunnossa (tulee syömään paljon rahaa). Ok, jos ostan uuden, niin nyt olen päätynyt tuollaiseen 25k€, joka minusta tuntuu luotettavalta. Saahan noita halvemmallakin uutena, mutta ehkä osa on liian pieniä käyttööni ja taas toisaalta olen kuullut aika paljon valituksia (näissä tapauksissa takuu ei edes välttämättä ole korvannut).
Vieläkö väität ettei auto ole sijoitus? Yritän päästä autonostossa halvimmalla pitkällätähtäimellä.Tietysti mikä tahansa kohde johon panostaa rahaa on tavallaan sijoitus.
Käytetyn ostamisen suhteen olen samoilla linjoilla.
Kun ostaa tehdasuuden on siinä takuu, uudet renkaat ja kaikki kilometrit jäljellä.
Olen ostanut uuden, ajanut sillä 250000-350000km ja myynyt yksityiselle. Sen jälkeen seuraava.
Eniten ihmettelen 2 - 4 vuotta vanhojen, vajaa 100000km ajettujen ostajia. Muutaman tuhannen takia ostetaan auto jossa jakopääremontti on väistämättä edessä, renkaat viimeisillään, kulutusosat (esim. jarrupalat) vaihtokunnossa ja käyttöhistoriasta ei yleensä tietoakaan. Huoltokirja ei kerro ajotapaa ja muuta käyttöä.
Itse kun pitää alusta alkaen niin tietää myös ennakointitarpeen eikä tule yllätyksiä.
Toisaalta ymmärrän myös riittävän vanhojen pitäjiä. Toistaiseksi yksinkertainen tekniikka, omatoiminen sepittäminen vielä mahdollista ja joillekin jopa, leipätyön vastapainona, harrastus.
Meidän juniorimme pitää vanhoja pikkufordeja. Laittaa ja hieman virittelee itse. Hän on katsonut omistusasunnon ja matkustelun tärkeämmiksi.
Mutta, tuo autokuume käsitteenä jäi vielä hämäräksi. Et taida kuitenkaan olla aiheen asiantuntija.
Niputa lainat yhteen ja sovi pankin kanssa, että kyse on asuntolainasta niin korotkin menevät vähennyksiin.
Lykkyä tykö! - kyyninen
Minulle on säilynyt täydellisenä mysteerinä tuo AUTON OSTAMISEN PITÄMINEN SIJOITUKSENA!
Auto ei ole sijoitus, osakkeet tai rahastot on. No ehkä joku wanha auto voisi olla jollekin sijoitus mutta se on poikkeustapaus.
Kyllähän perseenkin saa pyyhittyä sanomalehdellä mutta on se vaan paljon kivempaa pyyhkiä se ihan vessapaperilla. Sama pätee asumiseen, kyllähän jotkut asuu veneen alla mutta on se paljon kivempaa kun on seinät ympärillä ja katto pään päällä.
Tuskin itsekään kovin mielellään jollain hirvittävällä kotterolla kurvailisit? - Kohde?
kyyninen kirjoitti:
Minulle on säilynyt täydellisenä mysteerinä tuo AUTON OSTAMISEN PITÄMINEN SIJOITUKSENA!
Auto ei ole sijoitus, osakkeet tai rahastot on. No ehkä joku wanha auto voisi olla jollekin sijoitus mutta se on poikkeustapaus.
Kyllähän perseenkin saa pyyhittyä sanomalehdellä mutta on se vaan paljon kivempaa pyyhkiä se ihan vessapaperilla. Sama pätee asumiseen, kyllähän jotkut asuu veneen alla mutta on se paljon kivempaa kun on seinät ympärillä ja katto pään päällä.
Tuskin itsekään kovin mielellään jollain hirvittävällä kotterolla kurvailisit?Kovin henkilökohtainen asia.
Vaikuttaa kuitenkin siltä, että huomattava osa ostaa autonsa ainakin osittain lainarahalla.
Minun arvomaailmassani se on silloin sijoitus.
Samoin silloin jos sen hankinta millään tavalla vaikuttaa perhebudjettiin muuten kuin marginaalieurojen osalta = ei vaikuta mihinkään.
Kyllä osa ihmisistä haluaa mm. autolla viestiä toisille jotain. Ei välttämättä ole kyse pelkästä mukavuudesta ja turvallisuudesta. Myös käyttötarkoitus ratkaisee.
Kyllä minä jonkun mielestä varmaan ajan nykyiset vähät kilometrit jossain vaiheessa vanhalla kotterolla.
Seutulaan matkaa n. 250km. Käymme siellä 5 - 7 krt/vuosi.
Uudesta autosta tulee jossain vaiheessa vanha kun sitä pitää ka. 15 vuotta.
Toki uuden ostaessani katson, että se on aikansa edustaja ja tarkoitus kestää aikomani käyttöikä.
Mutta, voisin kyllä kurvailla jollain hirvittävällä kotterolla jos se olisi luotettava ja turvallinen ml. ohituskiihtyvyys!
Ps. On valittavana kolme kattoa.
- tosiasia
Auto ei käy vakuutena missään pankissa.
sinun täytyy ottaa ns. kulutusluotto autoa varten, sitä ei voi sitoa asuntolainaan tai sen korkoon. Kulutusluoton korot ovat korkeammat kuin asunnon.
Oletko huomioinut, että lyhennykset kasvavat.
Pankissa nopeasti kertovat vaihtoehdot ja siellä voi selvitä, että hieman halvempi auto olisi passeli.- peltikuori
..ymmärrän kyllä autokuumeen,jos pääsee kokeilemaan hienoja isoja autoja, pelti kiiltää, hienouksia siellä täällä..mutta itse ajalen vuoden 94 Nissanilla. Maksoin vähn yli kolme tonnia pari vuotta sitten. Hyvin on kulkenut..tosin uusin juur akun, jarrupalat, vähän hitsautin ym. Satasella menee seitsemän litraa..ei ole osamaksuja ja ajattelin että ajan niin kauan kuin annetaan ajaa. Katsastuksesta meni läpi, että ainakin vuoden ajelen ilman turhia lainoja. Sen sijaan olen panostanut kotiini ja asumiseen..ja se hyvä puoli autossani on, ettei ole väliksi vaikka joku sen ottaa alleen ja pari naarmuakaan ei maailmaani kaada.
- kun tiedät
peltikuori kirjoitti:
..ymmärrän kyllä autokuumeen,jos pääsee kokeilemaan hienoja isoja autoja, pelti kiiltää, hienouksia siellä täällä..mutta itse ajalen vuoden 94 Nissanilla. Maksoin vähn yli kolme tonnia pari vuotta sitten. Hyvin on kulkenut..tosin uusin juur akun, jarrupalat, vähän hitsautin ym. Satasella menee seitsemän litraa..ei ole osamaksuja ja ajattelin että ajan niin kauan kuin annetaan ajaa. Katsastuksesta meni läpi, että ainakin vuoden ajelen ilman turhia lainoja. Sen sijaan olen panostanut kotiini ja asumiseen..ja se hyvä puoli autossani on, ettei ole väliksi vaikka joku sen ottaa alleen ja pari naarmuakaan ei maailmaani kaada.
Itselläni on alla tällä hetkellä -86 vuoden auto eli parhaillaa vietetään parikymmentävuotis pippaloita :)
Nyt kuitenkin kävi näin, että tukivarsissa oli reiät ja kaikkea muuta pientä. No niitä piti käydä hitsauttamassa, mutta odotas kun ne paikat olikin niin ruosteestaassa, etten ole varma päästiinkö sinne mitään hitsaamaan. Korjausmies oli käyttänyt autoani katsastuksessa (vaikken pyytänyt) ja laskutti vielä tästä. Jotenkin haiskahtaa, että viime vuosi tälle autolle liikentessä.
No jos nyt alan ostelemaan noita neljän tonnin kotteroita, niin hoi hyvinkin käydä että taas olen kohta johonkin toiseen vaihtamassa (kun leviää käsiin). Hyvällä tuurilla saan ajella seuraavat 10vuotta rauhassa. Eli jos ostan halpoja, minun vaikea arvioida tulevia kustannuksiani, mutta jos ostan uuden perusauton voin suurinpiirtein arvioida nuo kustannukset. Yhtä hyvin jos ostan uuden voin sillä ajella rauhassa 10v ja taas vanhoilla romuilla polttaa saman summan rahaa samassa ajassa (jos oikein huono tuuri käy). - Kohde?
kun tiedät kirjoitti:
Itselläni on alla tällä hetkellä -86 vuoden auto eli parhaillaa vietetään parikymmentävuotis pippaloita :)
Nyt kuitenkin kävi näin, että tukivarsissa oli reiät ja kaikkea muuta pientä. No niitä piti käydä hitsauttamassa, mutta odotas kun ne paikat olikin niin ruosteestaassa, etten ole varma päästiinkö sinne mitään hitsaamaan. Korjausmies oli käyttänyt autoani katsastuksessa (vaikken pyytänyt) ja laskutti vielä tästä. Jotenkin haiskahtaa, että viime vuosi tälle autolle liikentessä.
No jos nyt alan ostelemaan noita neljän tonnin kotteroita, niin hoi hyvinkin käydä että taas olen kohta johonkin toiseen vaihtamassa (kun leviää käsiin). Hyvällä tuurilla saan ajella seuraavat 10vuotta rauhassa. Eli jos ostan halpoja, minun vaikea arvioida tulevia kustannuksiani, mutta jos ostan uuden perusauton voin suurinpiirtein arvioida nuo kustannukset. Yhtä hyvin jos ostan uuden voin sillä ajella rauhassa 10v ja taas vanhoilla romuilla polttaa saman summan rahaa samassa ajassa (jos oikein huono tuuri käy).En kiistä päättelysi pitävyyttä.
Kuten tuossa ylempänä olen mesunnut, niin olen päätynyt uusien ostoon järkeilemistäsi syistä!
Pojallani remppaaminen on harrastus. Täytyy olla paikka, mahdollisuus seisottaa sitä tarvittaessa muutama viikko, työkalut, osaamista ja mielenkiintoa.
Järkevästi valittu uusi on ehdoton!
Minä pidin 14 - 16 vuotta, 250000-350000km
- Osta jos tarvitset.
Autoliikkeestä saa kaikkein helpoimmalla lainan.
Nyt on ilmeisesti vielä kesäautot nurkissa joten autoliikkeet tarjoavat lainaa kohtuu korolla.
Pitää muistaa aina että -kaikki- maksut on sopimusjuttuja.
Vaadi kokonaiskorko tarjous, siinä näet piilokulujen osuuden. Tingi niistä.
Tingi uudesta, yritä myydä vanha suoraan; siten saa useimmiten paremman hinnan, mutta myy ensin vanha pois.
Pankista saa useimmiten kyllä halvemmalla rahaa.
Pyydä tarjous muistakin kuin asuntolaina pankista.
Autot on muuttuneet kestokulutus hyödykkeistä kulutushyödykkeiksi kuten kaikki muukin.
Ei kukaan odota että pesukone, jääkaappi, mikroaaltouuni tms kestäisi enemmän kuin noin 5 vuotta.
Ei autotkaan kestä.
Tietokonesysteemeille on laskettu 10vuoden elinkaari, mitä se käytännössä on ei kukaan tiedä. Varmaan vähemmän.
Ja se on varmaa että näihin uusiin tietokoneistettuihin autoihin ei tehdä itse halvalla remppaa ja ei todennäköisesti edes kalliilla 10 vuoden päästä. Ne on jätettä.
Älä huijaa itsesäsi tai tee laskelmia joissa auto olisi edes uutena "ikuinen".
Pitkässä juoksussa kannattaa ostaa hyvä merkkinen, mahdollisimman pitkään periaatteessa samaa valmistettu ja ilman mitään lisävarusteita.
Saksassa tehty, poislukien opel, ford, mersu, on hyvä.
Tiedät varmaan mitä maksaa esim ilmastoinnin määräaikaishuollot?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1254803Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa113479Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1303256Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss282706Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu832449Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181813Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91424Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1211299Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut101249Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41228