Kokemus helluntaiseurakunnasta

vierailija.

Itse kävin n. 6 vuotta sitten eräässä tälläisessa hellareiden järjestämäsä "suuressa tilaisuudessa". Koin sääliä sitä nuorta miestä (15-16) kohtaan, joka laitettiin mikrofonin eteen kertomaan surullisesta lapsuudestaan...alkoholisti isä ym. ym., sekä erään nuoren äidin hurmoksellisuutta omien lasten nähden. Hänellä oli kolme alle kouluikäistä lasta ja masussa odotti uusi taimi tuloaan. Hän herkeämätti piti kädet ylhäällä ja toisti (huusi) Jeesuksen nimeä ja hallelujaa ylistystä. Pahinta oli se kun hän väkisin piti myös kahden vanhimman lapsen käsiä koholla...nosti kylmästi uudelleen ylös, jos lapset irtaantui omiin aatoksiin.

Todella sääliksi käy että lapsia kuljetetaan näissä lahkolaisten tilaisuuksissa. Pidän todella huonoina hurahtaneita vanhempia, jotka vielä aivopesevät jälkikasvuaan lapsesta asti,laittaen heidät suorittamaan omaa uskoaan. Viekää lapsenne edes hoitoon siksi ajaksi kun lähdette itse hurmostelemaan!

Miksi niitä käsiä pitää nostaa ja pitää ylhäällä?
Mitä ihmeen järkeä tälläisessä toiminnassa on?

En ole ainoa ulkopuolinen, jonka mielestä toimintanne vaikuttaa typerältä ja onkin sitä.

7

397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta ei pakolla

Sielläpä on vasta hurmoksellisuutta paljon enemmän
      - Rock-konsertit
      - Jalkapallo ottelut
      - Jääkiekko ottelut
      - USA:n pörssi
      - Huutokaupat

Typerää vai luonnollista mielestäsi em. on?

Sallinet varmaan, että joku ylistää Jeesusta
      kädet ylhäällä.
      Ketään ei saa pakottaa tai tuomita jos ei osallistu ns. käsien nostoon.

• hihhulit. Houkuttelisivat niitä linnakundeja ja narkkareita joukkoihinsa pilvin pimein mutta tajuaisivat jättää lapset rauhaan. Tämän sanominen on sitten halventamista ja Jumalan pilkkaa. Helvettiin kuitenkin minut on jo niin monta kertaa tuomittu, ettei osani varmaan sen pahemmaksi enää voi muuttua. Vai mitä sanoo frihet, todé, Ritari ja Hansutuulia?

• vierailija.

Olen kiittänyt vanhempia usein siitä, että olen saanut kasvaa perheessä jossa ei harrastettu lahkolaisuutta eikä tuputettu uskomista. On upeaa että en joutunut suorittamaan vanhempien uskoa. Nuorena/aikuisena on hyvä alottaa maailmankatsomksen modostaminen puhtaalta pöydältä koska sitä ei ole lapsena tuputettu. Lapset ottavat kaiken helposti vastaan, ja kun heidät kerran aivopestään he eivät pääse käsityksistään helpolla pois. Todella vahingollista.
        Olen hyvin surullinen niiden lasten puolesta jotka saavat pahimmillaan todella vanhanaikaisen ja taikauskoa täynnä olevan kasvatuksen, jotka joutuvat kestämään vanhempiensa hörhöilyjä ja juoksemaan lahkojen kokouksissa. Se on niin väärin... Lahkolaiset ovat usein niin hurahtaneita, että he eivät itse kykene käsittämään tekemäänsä vääryyttä. Vasta ulkopuolisen silmillä näkee totuuden.
        Helluntailaisuus näyttää sopivan vähän yksinkertaisille, siihen johtopäätökseen tulee lukemalla palstan uskovien viestejä. Ei ole oikein tervettä ihmisten ajattelu täällä.

• vierailija. kirjoitti:

Olen kiittänyt vanhempia usein siitä, että olen saanut kasvaa perheessä jossa ei harrastettu lahkolaisuutta eikä tuputettu uskomista. On upeaa että en joutunut suorittamaan vanhempien uskoa. Nuorena/aikuisena on hyvä alottaa maailmankatsomksen modostaminen puhtaalta pöydältä koska sitä ei ole lapsena tuputettu. Lapset ottavat kaiken helposti vastaan, ja kun heidät kerran aivopestään he eivät pääse käsityksistään helpolla pois. Todella vahingollista.
        Olen hyvin surullinen niiden lasten puolesta jotka saavat pahimmillaan todella vanhanaikaisen ja taikauskoa täynnä olevan kasvatuksen, jotka joutuvat kestämään vanhempiensa hörhöilyjä ja juoksemaan lahkojen kokouksissa. Se on niin väärin... Lahkolaiset ovat usein niin hurahtaneita, että he eivät itse kykene käsittämään tekemäänsä vääryyttä. Vasta ulkopuolisen silmillä näkee totuuden.
        Helluntailaisuus näyttää sopivan vähän yksinkertaisille, siihen johtopäätökseen tulee lukemalla palstan uskovien viestejä. Ei ole oikein tervettä ihmisten ajattelu täällä.

tälläkin palstalla kaivattaisiin enemmänkin, ettei viestien sisältö olisi pelkästään uskovaisten välistä siunailua. Esille tuomasi asia on minunkin mielestäni yksi tärkeimmistä ja todellakin on niin, että hurahtaneilla itsellään ei ole lasten asemaan minkäänlaista näkökulmaa. Oma näkemys ja jeesusrakkaus täyttää haidän mielensä kokonaan, eikä maalliselle inhimillisyydelle, välittämiselle ja rakkaudelle tahdo jäädä sijaa.

Rupea kirjoittelemaan tänne. Äkkiseltään tämä voi tuntua pahaltakin, kun huomaa, että uskovaisten ihmisten tyhmyydellä ja röyhkeydellä ei ole mitään rajaa. Oma asenteeeni on, että pyrin vastailemaan niin sanotusti samalla mitalla, tietoisesti provosoidenkin. Huumori-aspekti on yksi seikka, mikä minua motivoi. Siksipä varmaan täällä viihdynkin.

Toivoisin aloitukseesi uskovaisilta asiallisia kannanottoja. Pelkkää Jeesuksen ylistämistä, Helvettiin tuomitsemista tai suoranaista haukkumista ne usein ovat. On täällä kuitenkin lystiäkin, kun ei kaikkea ota liian vakavasti.

Mukavaa talvipäivää!

• vierailija.
        Työmies2 kirjoitti:

tälläkin palstalla kaivattaisiin enemmänkin, ettei viestien sisältö olisi pelkästään uskovaisten välistä siunailua. Esille tuomasi asia on minunkin mielestäni yksi tärkeimmistä ja todellakin on niin, että hurahtaneilla itsellään ei ole lasten asemaan minkäänlaista näkökulmaa. Oma näkemys ja jeesusrakkaus täyttää haidän mielensä kokonaan, eikä maalliselle inhimillisyydelle, välittämiselle ja rakkaudelle tahdo jäädä sijaa.

Rupea kirjoittelemaan tänne. Äkkiseltään tämä voi tuntua pahaltakin, kun huomaa, että uskovaisten ihmisten tyhmyydellä ja röyhkeydellä ei ole mitään rajaa. Oma asenteeeni on, että pyrin vastailemaan niin sanotusti samalla mitalla, tietoisesti provosoidenkin. Huumori-aspekti on yksi seikka, mikä minua motivoi. Siksipä varmaan täällä viihdynkin.

Toivoisin aloitukseesi uskovaisilta asiallisia kannanottoja. Pelkkää Jeesuksen ylistämistä, Helvettiin tuomitsemista tai suoranaista haukkumista ne usein ovat. On täällä kuitenkin lystiäkin, kun ei kaikkea ota liian vakavasti.

Mukavaa talvipäivää!

Tämä palsta kiukustuttaa välillä. Täältä saa lukea todella tyhmää kommentointia jatkuvasti. Perusporkka niin hihhuloitunutta että he torjuvat perustelematta kaiken mahdollisen asiatiedonkin. Omat kuvitelmat ovat ainoita,jotka kelpaavat tosiasioina täällä.
        Tämäkin on tärkeä aihe mistä kirjoitin. Onko yllätys ettei vastauksia tule? Ei tietenkään, jos joku herättää järkevää keskustelua aiheesta niin se ei kiinnosta. Ei vain jakseta kommentoida. Tarvittaessa avaan toisen ketjun samasta aiheesta myöhemmin.

Kun keskustellaan homojen tuomitsemisesta ja muusta tyhjänpäiväisestä, niin johan alkaa mielenkiintoa porukalla löytymään. Hihhulit lyövät raamatulla päähän kirjoittaen puuta heinää minkä ehtivät.

• Hellari-koti-isä

Puutuit mielestäni tärkeään asiaan, ainakin itse olen joutunut miettimään omien lasteni kanssa vähän samaa asiaa.

Asumme pienellä paikkakunnalla, jossa on toiminut pieni rukouspiiri maallikkovoimien toimesta. Aikanaan meitäkin odotettiin, että kuljettaisimme lapsiamme mukanan kokouksissa, mutta tulin siihen tulokseen, etten uskaltanut niin tehdä kuin aivan erityistapauksissa.

Pelkäsin nimenomaan sitä, että lapset voivat saada vaikka mitä fobioita aikuisten rukoushuudoista, kielilläpuhumisista ym helluntairukouskokoukseen liittyvästä menosta. Erityispiirteenä meillä oli muutama vanhempi innokas rukoilija joka oli aina panemassa käsiänsä toisten päälle siunataksensa heitä.

Hienotunteisuus oli monesti hukassa siinä toiminnassa. Pidin siis parempana pitää lapseni pois sieltä. Lapsille pitää olla omat tilaisuutensa missä mennään lasten ehdoilla ja niin ettei mitään pelkoja tarvitse yhdistää evankeliumiin.

• vierailija.

Kiitos kun pystyt kertomaan rehellisesti kokemuksiasi vaikka oletkin helluntailainen.
        Olet toiminut aivan oikein, kuten vastuunsa tuntevan kasvattajan kuuluukin.
        Lapsia ei kannata kulettaa kokouksissa.He ehtivät sinne halutessaan paljon myöhemmin, eivätkä todellakaan jää mistään paitsi. Lapsille pitää olla heidän iällensä sopivaa toimintaa, eikä suinkaan mitään aikuisille tarkoitettuja uskonnollisia kokouksia.
        Tiedän naisen joka otti lapsensa pois tavallista ev.lut kirkon esikoulsta. Kerhon vetäjä oli puhunut sellaisia asioita synnistä ja Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta, että se oli herättänyt kyseisen henkilön lapsissa itkuisuutta ja ahdistusta.
        Kyseisestä ratkaisusta kannattaa kertoa muillekin vanhemmille, ehkä hekin ymmärtävät silloin jättää lapsien viemisen kokoksiin vähemmälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      55
      4379
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      82
      4069
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3538
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3460
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      108
      2479
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2338
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      2219
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      36
      2209
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      2189
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      2084
    Aihe