Lainasin jäljessä tekstiäsi uusimaasta postauksestasi. Kerrot omista skybiz-kokemuksistasi. Itseäni jäi tämän tekstin (ja aiempien tarinoiden) jälkeen kismittämään että MITEN oikeastaan käännyit alkuhypestä vastustajaksi ja miten huomasit skybizin olwvan huijausta?
Jos läheinen fiksu kaverisi ei sitä tajunnnut niin mistä sinä sen tajusit?
Oliko kenties niin että joku seikka herätti sinut että: "Tämähän on pelkkää matemaattista huijausta!". Ja sitten jotenkin inhosi skybiziä kohtaan syveni, kun aiemmin niin fiksuna pitämäsi henkilö paljastuikin huijariksi, tai ainakin helposti huijariksi huijattavaksi?
"Kun liityin aikoinaan SkyBiz International nimiseen pyramidiin, niin ajattelin liittymiseni jälkeen, että jossakin alalinjassani tulee olemaan niitä, jotka eivät menesty vaan he kärsivät tappioita. Ajattelin, että sehän on heidän oma syynsä, jos eivät osaa tehdä liiketoimintaa niin kuin pitäisi. Itse aion ahkeroida sen eteen, että saisin suuren alalinjan ja paljon kerrannaisia tuloja, voisin ehkä vetäytyä pois työnteosta päätoimiseen evankeliumin työhön seurakunnassani tai viettää vähän lomaa ja nauttia elämästä. Toisin kävi.
Huomasin onnekseni jo neljän päivän jälkeen, että kyse oli yksinkertaisesta huijauksesta, mihin olin langennut, kun minulle läheiset luotettavat saarnaajat olivat lähteneet mukaan systeemiin. Luulin, että heistä varsinkin fiksumpana pitämäni henkilö olisi ottanut selvää yhtiön taustasta, myytävästä tuotteesta ja toiminnan moraalista tai laillisuudesta, mutta ei hän ollut sitä tehnyt. Rahanhimossa olivat kaikki mukaan lähteneet, kateuden siivittämänä ja dollarien kuvat ahneissa silmissään.
Minäkin lankesin hetkellisesti ahneuden valtaan, mutta vapauduin siitä heti, kun sain selville, että minua oli huijattu. Rehellisenä miehenä lopetin välittömästi liiketoiminnan ja soitin kaikille tiimin jäsenille, että heitä on huijattu. Aloin varoittaa muitakin, ettei heitä huijattaisi enempää. Koin suunnatonta iloa ja vapautta, helpotuksen tunteen, kun tajusin, että minulta oli ryöstetty vain rahaa, ei mitään muuta. No, aikaa meni jonkun verran hukkaan ja jouduin pyytelemään anteeksi niiltä sukulaisilta sekä tuttavilta, joille olin ehtinyt ideaa kaupitella."
Lisäkysymyksenä kysyttäköön että olivatko kyseiset tuttavasi jotenkin uskontosi kautta luoneet itselleen verkostoa joka oli sitten helppo käännyttää myös skybiziin heidän mielestään?
ps. toiv. ymmärsit mitä yritin pitkissä lauserakenteissani kysyä... :)
Haipolan skybiz-kääntymisen syy?
3
508
Vastaukset
- phaipola
Onko se viestiketju poistettu, josta tuo lainaus on, koska en löydä sitä enää? Miksiköhän?
Se viestini on myös kotisivullani:
http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/tyypillinen/movehypetys.pdf
"Itseäni jäi tämän tekstin (ja aiempien tarinoiden) jälkeen kismittämään että MITEN oikeastaan käännyit alkuhypestä vastustajaksi ja miten huomasit skybizin olevan huijausta?
Jos läheinen fiksu kaverisi ei sitä tajunnnut niin mistä sinä sen tajusit?"
Matti Aaltonen piti esittelytilaisuuden. Hän kertoi muutaman jutun, mitä pidin totuudenvastaisena tai liioitteluna. Hän kertoi mm., että SkyBiz laajenee niin nopeasti, että USA:han rakennetaan 3 - 4 kuukauden välein pesäpallostadionin kokoisia serverihalleja. (yhtiö myi kotisivun teko-ohjelmaa ja palvelintilaa) Sitten hän kertoi, että joka viides tuote tai palvelu ostetaan verkostomarkkinoinnin kautta. Ajattelin, että nuo oli ehkä semmoista, mitä hänelle oli kerrottu, eikä hän ollut tarkistanut asiaa, mutta jäljestäpäin ymmärsin, että hän on juuri se, joka on Goldenista asti levittänyt tällaisia perättömiä väittämiä tarkoituksella verkostoon.
Yksikään ehdokkaista ei osannut käyttää internetiä tai tietokonetta siinä tilaisuudessa eikä siis tiennyt alasta yhtään mitään. Minä olin ainoa, jolla oli internet-yhteys ja sekin aika vasta hankittu. Toimin tuolloin pienyrittäjänä ja tiesin jonkin verran liike-elämästä.
Olin nähnyt 1990-luvulla TV-ohjelman Golden products toiminnasta. Pidin sitä viritelmää ohjelman perusteella huijauksena.
Minulle oli myynyt eräs tutun tuttu sähkösopimuksen Vaasan sähköstä verkostomarkkinointifirman kautta. Sain sähköä edullisemmin kuin aiemmalta tarjoajalta. Vasta myöhemmin paljastui, ettei vm-yhtiöllä olisi ollut edes lupaa myydä sähköä vaan se lupa oli annettu jollekin seuralle sen omia jäseniä varten, mutta seura oli delegoinut luvan vm-yhtiölle ilman että Vaasan Sähkö tiesi siitä mitään. Vaasan Sähkölle tietysti kelpasi raha, joten se ei tehnyt mitään asian eteen. Otin sinne yhteyttä jossakin vaiheessa ja muutin ensitöikseni sopimuksen pois vm-yhtiön kautta. (tämä siis siinä vaiheessa, kun huijaus oli paljastunut) Sain sähköä halvemmin suoraan Vaasan Sähköltä, mutta koska se ei tehnyt mitään vm-yhtiön toiminnan lopettamiseksi, aloin ostaa sähköä kalliimmalla hinnalla Jyväskylän Energialta.
Kun muutaman viikon tai parin kuukauden pommituksen jälkeen liityin SkyBiziin ja maksoin siitä, niin epäilys hiipi ensin sydämeen, että mitä jos tämä on sittenkin huijausta. Matti Aaltosen valheet nousivat mieleeni, mutta pidin niitä vilpittöminä erehdyksinä. Luotin siihen kauemapana ylälinjassa olevaan Matti Aaltosen toiseen jalkaan, joka oli tunnettu saarnamies ja fiksu kaveri. Ajattelin, että hän oli ottanut asioista selvää.
Jatkoin soittamista suoraan Matti Aaltoselle lukuisia kertoja. Huomasin kerta toisensa jälkeen, että hänen kertomansa asiat eivät ole ihan totuudenmukaisia. Aloin etsiä tietoa vasta siinä vaiheessa internetistä. Huomaa, että netti oli silloin ihan uusi ilmiö varsinkin minulle. (olisko ollut vuosi 2000 tai 1999)
Aloin vasta silloin tutustua ensi kertaa itse myytävään ohjelmaan. (pari päivää liittymisen jälkeen) Huomasin, että suomenkielinen versio oli keskeneräinen ja ohjelma täynnä bugeja sekä virheitä. Se oli hyödytön suomenkielisiä kuluttajia ajatellen. En voinut myydä sitä enempää. Etukäteen olin kaupitellut sitä vain perusidean puitteissa, yrittänyt saada ihmisiä innostumaan internetistä ja sähköpostista sekä kotisivuista. Tarkoitus oli tietysti saada myös alalinjaa rakennettua: sehän oli kytketty suoraan tuotekauppaan. Kaikki tuotteen ostaneet liitettiin systeemiin "myyjiksi".
Huomasin, että tiimi toimii moraalittomalla tavalla, kun mukaan pyydettiin varattomia ja lahjattmia, yrittäjiksi sopimattomia ihmisiä, joilla ei ollut mitään käyttöä itse tuotteille. Sanottiin vain, että kunhan ensin tekevät rahaa, niin sitten opettelevat käyttämään tuotteita, kun ostavat voitoilla ensin tietokoneen ja ínternet-yhteyden. Minusta se oli täysin moraalitonta.
Kotisivuillani on edelleen seikkaperäinen selvitys asioista SkyBiziin ja verkostomarkkinointiin liittyen, mitä silloin alasta tiesin.
http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/sisallys.htm#haku2
Tieto on paljon lisääntynyt noista ajoista, mutta alkuperäinen sivustoni kertoo vilpittömästi sen, mitä silloin näin ja ajattelin.
Näistä asioista muodostui kokonaiskuva ja mieleeni muistui se Golden products ohjelma. Tutustuin myös SkyBizin kotisivuihin ja löysin sieltä järjettömiä palkkioesimerkkejä. Tajusin ettei systeemi toimi noin. Huomasin vetoamisen rahanhimoon ja ahneuteen, kateuden, mitä herätetään ehdokkaissa. (eikö ole hassua, että alalinja on täynnä kateellisia ihmisiä ja he syyttävät ulkopuolisia kateudesta, täysin ylälinjan oppien mukaan?)
En vielä ymmärtänyt matemaattista mahdottomuutta tuossa vaiheessa oikeastaan ollenkaan. Tajusin vain hämärästi sen, etteivät useimmat voi voittaa ja palkkioesimerkit ovat liioiteltuja, harhaanjohtavia, ym. Otin yhteyttä yhtiön asianajajaan ja sain vastauksia, jotka eivät tyydyttäneet. (yhtiön asianajajan julkiset ohjeet ovat kotisivullani vieläkin) Tein valituksen Matti Aaltosesta ja team adventuren työstä. Ei mitään seurausta. Aiottiin toki tutkia asia...
Asiat ovat noin kuuden vuoden takaa, joten kaikkea en muista ihan tarkasti. Mulla on englanninkielinen kertomus tapahtumista netissä. Jos kiinnostaa, niin lue sieltä. Sivustoni oli siihen aikaan suosittu, yli 6.000 hittiä parissa kuukaudessa, kun sain linkin World Wide Scamiin. btw, FBI päätyi tappiolaskelmissaan täysin samaan tulokseen kuin minäkin. (yli 96 % oli pakko hävitä ja käytännössä tietysti lähes 100 %) Lähetin laskelmat heille poliisitutkinnan aikaan.
http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/verkostomarkkinointi/mlm/index.htm
Kaikki yllä mainittu sai minut vakuuttuneeksi siitä, että Matti Aaltonen huijaa SkyBizin kanssa ja päätin perua tekemäni kaupat. En ehtinyt kaikkia kauppoja perua, joten mulle jäi yksi tulokeskus omaan piikkiin. (Katumusaika oli kolme vuorokautta, joten minulle jäi yksi tuloksekus, minkä olin ensimmäisenä ostanut. sain peruttua kolme muuta, jotka ostin perheelleni suositusten ja ohjeiden mukaan, mitä Matti Aaltonen jakeli verkostoon.)
Miksi fiksu kaverini ei ollut saanut selville että kyse on huijauksesta? Hän oli varmasti langennut ahneuteen ja toimi ajattelemattomalla tavalla. En pidä häntä huijarina vaan langenneena veljenä. Eivät nämä sponsorini olleet halukkaita näkemään tosiasioita tai paneutumaan syvällisesti systeemiin. He eivät tänä päivänäkään taida tietää, että ovat toimineet väärin. Emme toimi enää samassa seurakuntayhteisössä, joten en tiedä, mitä mieltä ovat. Viimeksi toinen heistä ei tuntenut tehneensä mitään väärää, kun olin yhteydessä häneen, vaikka skybiz oli jo tutkinnan kohteena tai oliko peräti tuomittukin.
Eivät nämä uskovaiset saarnaajat yleensä paneudu tosiasioihin ja ota niistä selvää - valitettavasti. He eivät ole mitään liikemiehiä. Eräskin muu evankelista väitti verkostoihin levinnyttä valhetta vielä pari vuotta sitten, että Skybiz voitti sen oikeudenkäynnin. Tämä on häpeällistä kristittyjen kannalta. Osa heistä ei välttämättä ole uskoavisia oikeasti, koska toimivat noin epämääräisellä tavalla.
Jos minua syytetään huijauksen levittämisestä, niin otan heti selvää, onko syytöksissä perää. Niin kävin myös SkyBizin suhteen. Sukulaismies sanoi, että levitän ketjukirjettä. Pakkohan se oli ottaa selvää, onko niin vai ei. Rehellinen mies ja kristitty ei voi toimia petollisesti, huijata ja valehdella tietoisesti.
Eli siitä ylälinjan fiksummasta kaverista voisin sanoa omana mielipiteenä sen, ettei hän koskaan ottanut tarkemmin selvää systeemistä, sen moraalista ja toiminnan laillisuudesta. Hän ei ole liikemies vaan tavallinen raskaan työn puurtaja, kuluttaja. Ikävintä on näiden kahden saarnaajan kohdalla se, ettei heillä ollut hengellisen erottamisen kykyä. Luulivat ilmeisesti Matti Aaltosta uudestisyntyneeksi kristityksi eli tosiuskovaiseksi, mitä hän aivan varmasti ei ole. Minä jotenkin aistin hänestä jotakin vierasta heti alusta asti. Minulla on sellainen lahja erottaa henkiä ja voin paljastaa hengessäni toisen jumalattomaksi, kun juttelen hänen kanssaan.
Liittymisestäni meni noin kuukausi aikaa. Minulla oli edelleen paikka organisaatiossa. Menin toiseen värväyskokoukseen, koska halusin vielä varmistua siitä, että olin oikeassa. Kukaan muu ei nähnyt systeemiä huijaukseksi tiimissä kuin minä.
Toisessa kokouksessa Matti Aaltonen jatkoi valheellisten ja harhaanjohtavien tietojen esittämistä. Ne olivat sellaisia pikkujuttuja, mitä valveutumaton ei huomaa, mutta minä tajusin. Pahin Matin moka oli esittelyn jälkeen, kun hän sanoi kahden kesken: "Emmehän me mitään myy. Me vain suosittelemme tuotteita ja kauppa tehdään pääyhtiön ja asiakkaan välillä netin kautta." Tällä hän puolusteli veroasioita ym. laittomuutta, ettei näistä tuloista oikeasti veroja tarvitse edes maksaa. Tietenkään hän ei sitä noin suoraan sanonut, mutta ymmärsin toki, mitä hän tarkoitti. Olinkin kysellyt häneltä veroneuvoista, kun sellaisia ei ollut tiimille annettavana ja tuo kommentti tuli keskustelun päätteeksi.
Sain Matti Aaltoselta itseltään myös ensimmäistä kertaa oikean hakusanan, millä etsiä tietoa netistä. Olin jotenkin sekoittanut verkostomarkkinoinnin käsitteen verkostointimarkkinointiin ja etsinyt vain sillä tietoja. Taisin käyttää Yahoota tuohon aikaan eikä sieltä löytynyt mitään. SkyBiz hakusanallakaan ei ollut löytynyt muuta kuin mainostajien sivuja tuohon aikaan. En muista, oliko SkyBiz vielä tuolloin päässyt esim. world wide scamin sivustolle tai muille kritiikkisivustoille. Ne kritiikkisivustotkin ovat kehittyneet vasta vuoden 2000 jälkeen paremmin tietoja levittäviksi.
Menin kotiin ja etsin tietoa pelkästään sanalla "verkostomarkkinointi" ja BINGO! sieltä löytyi Teemu Mäntysen kotisivut, joita aloin ahmia. Tajusin entistä selvemmin, ettei kyse ole pelkästään SkyBizin ja GNLD:n huijauksista vaan melkein kaikki firmat ovat huijausta. Luulin tosin tuolloin, että rehellisesti toimivia firmoja olisi paljon enemmän, mutta ei niitä valitettavasti ole.
Matemaattista temppua en täysin tajunnut ennen kuin vasta kauemmin asiaa pähkäiltyäni ja tutkittuani. En ole matemaattisesti erityisen lahjakas, vaikka kirjoitinkin lyhyestä matikasta laudaturin ja sain siitä 10 lukion todistukseen. En ole pahemmin lukujen kanssa läträillyt, muuta kuin kirjanpidossa ja yhtiöni pikkuasioissa. En ole matemaatikko.
Olen viime aikoina päässyt entistä selvemmin jyvälle siitä, miten systeemi toimii. Kun sain kotisivuni aikoinaan valmiiksi - halusin varoittaa nimenomaan SkyBizistä - niin jätin asiat hautumaan ja sivut tekemään työtä. Olen aktivoitunut vain väliajoin, kun joku on ottanut yhteyttä. Viime keväästä lähtien olen lyhyttä taukoa lukuunottamatta selvittänyt asioita ammattimaisemmin. Nyt tajuan yksityiskohtaisemmin sen, miten systeemit toimivat ja kun saan siitä hahmotettua kokonaiskuvan muille luettavaan muotoon, niin se palvelee kuluttajien tarpeita entistä paremmin. Sinä olet tästä työstä jo näytteitä saanutkin, movettaja2.
"Oliko kenties niin että joku seikka herätti sinut että: "Tämähän on pelkkää matemaattista huijausta!". Ja sitten jotenkin inhosi skybiziä kohtaan syveni, kun aiemmin niin fiksuna pitämäsi henkilö paljastuikin huijariksi, tai ainakin helposti huijariksi huijattavaksi?"
Vastasin yllä näihin kysymyksiin. Ylälinjani oli "helposti huijattavia" mutta eivät päähuijareita. Ne, jotka tietävät tarkoin, mitä tekevät, ovat huijareita eli alan "keksijöitä" Teemu Mäntysen keksimän jaotuksen mukaan.
1) Keksijät eli yritysten omistajat ja perustajat sekä tiimien johtajat
2) Parantajat: moralisteja, jotka luulevat, että viallisen järjestelmän voi korjata
3) Verkostouskovat, eli niitä, joita huijataan ja joiden hyvää nimeä sekä mainetta käytetään huijauksen levittämiseen
Jos et oo lukenut teemun pyramidisivuja, niin ehkä kannattaa aloittaa niistä, vaikka ne on täynnä vanhaa tietoa vuosilta 1997 - 1998. Ala ja idea ei ole siitä paljon miksikään muuttunut.
"Lisäkysymyksenä kysyttäköön että olivatko kyseiset tuttavasi jotenkin uskontosi kautta luoneet itselleen verkostoa joka oli sitten helppo käännyttää myös skybiziin heidän mielestään?"
Saarnaajan nimellä ystäväni saivat jonkin verran voittoa, kun uskovaisia liittyi systeemiin heidän alalinjaansa henkilökohtaisen luottamuksen avulla. He toimivat silloisen herätysliikkeeni paikallisina ja valtakunnallisinakin johtohahmoina.
"ps. toiv. ymmärsit mitä yritin pitkissä lauserakenteissani kysyä... :)"
Toivottavasti osasin vastata, niin että tein itseni ymmärretyksi? :)- movettaja2
kiitoksia vastauksesta...
Myös GNLD:n herätys tilaisuudessa mihin sain aikoinaan kutsun, siellä puhetta piti "entinen palomies", tämä sitten kertoi ummet ja lammet miten hän toimi useita vuosia "tulipalojen pilaajana", työ raskasta ajoittain, palkka huono? ja kaverin haaveet mustasta BMW:stä ja punaisesta Ferrarista oli mahdottomia toteuttaa palomiehenä jne... mutta GNLD tietenkin muutti kaiken... mistäpä tuon tietää. Sinällään mietityttää näin jälkeenpäin että jos elämän haaveena on ollut saada kaksi autoa, Ferrari Suomen oloissa hyvin epäkäytännöllinen, BMW sentään rehelliselläkin työllä saavutettavissa millä pärjää kesät talvet.
Näitä kaikkia verkostomarkkinoiti yrityksiä tuntuu yhdistävän monesti joku todella uskottavaksi, tai ainakin tekemällä tehty henkilö joka vetoaa, tai ainakin yrittää siihen kansaan mikä on ko. tilaisuuteen eksynyt.
Niinhän Rekolan Manukin esitteli itsensä rakennusinsinööriksi Kouvolan liiketoiminta esittelyssä, kertoi kuinka hän oli kuullut tämän loistoidean Staffan Libäckiltä, sitten kun Manu kertoi jossain kotibileissään, kuinka hän on lähtemässä mukaan liiketoimintaan missä tienaa 2100€/viikko, oli hän oman kertomansa mukaan joutunut hetkeksi aikaa "jäähylle" parvekkeelle kerrottuaan tämän :-) Koska rakennusinsinöörin kk ansiot pyörii karkeasti arvioituna 2500-3000€/kk, oli tietenkin Moven edustajuus loistojuttu!, kyllähän 8400€/kk pesee tuon kirkkaasti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1562095Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3091786- 931587
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois801241Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001220- 671160
- 251091
- 481027
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl73986Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea
Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei24972