tervehtiminen

ry:llä

Kertokaas miehet logiikastanne: miten suuren merkityksen ja painon annatte ihan arkiselle tervehtimiselle? Missä se raja mielestänne kulkee ketä tervehditte? Merkitseekö se teille - kun naisista puhutaan - jonkinlaista ranking-listaa tyyliin huomionarvoiset ja -arvottomat joita ei maksa vaivaa huomioida?

4

758

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilvilinna

Periaattessa vastaan kaikkien tervehdyksiin. Oma-aloitteisesti tervehdin lähinnä niitä, joiden kanssa olen enemmän tekemisissä, tai silloin kun haluan keskustella jonkun kanssa tai muuten saada huomiota. Ranking-lista tervehtimisessä kuulostaa naurettavalta, mutta sen verran asiassa on perää, että suuremmassa väkijoukossa kaikkia puolituttuja en viitsi tervehtiä. Kiinnostavat ihmiset saavat luonnollisestikin enemmän huomiota: Lapsirakkaat ihmiset tervehtivät pieniäkin lapsia erikseen kun taas toiset huomioivat vain vanhemmat. Tervehtimis mieltymyksissäkin on eroja: Joillakin on suorastaan pakkomielle puristaa kättä, kun taas toisille riittä pieni nyökkäys. Oma käsitykseni on, että yleensä tervehtimisellä on miehille vähemmän merkitystä, kuin naisille.

• AlpoAhola

Olen sanonut "Jumalan Terve", niin lestadiolainen vastaa minulle päivää. Koskaan en ole kuullut lestadiolaisen sanovan minulle ensin edes päivää. Olen tämän tietoisesti laittanut merkille ja olen seurannut asiaa. Mistähän asian piirre johtuu.

• AlpoAhola

Kirkon tidotuskeskuksen sivulta http://www.evl.fi/kkh/kt/uutiset/kes2002/kieli.htm

Jumalan terve

Lestadiolaiset kysyivät aiemmin toisiltaan Oletko Jumalassa terve?. Nyttemmin sanotaan lyhyemmin, tavatessa Jumalan terve ja erotessa Jumalan rauhaa. Tervehdyssanat ovat samalla merkki, jolla ilmaistaan, että uskotaan samoin.

Perustavin sanonta on Jeesuksen nimessä ja veressä, joka kuuluu lestadiolaiseen synninpäästöön. Paljon käytettyjä ovat myös tiellä tai matkalla oleminen, kilvoitus ja armoistuin sekä syntien anteeksisaaminen rauhaan, vapauteen ja iloon asti.

Suruton on ihminen, joka ei tunne oikeaa synnin surua. Eriseuraisuudesta puhutaan kun varoitetaan vääristä opeista. Synti -sanaa ei kaihdeta. Ihmiset ovat joko uskovaisia tai epäuskoisia. Edelliset kuuluvat liikkeen piiriin. Uskovaisten yhteisöstä käytetään myös nimeä Siioni.

Viime sotien jälkeen syntyneellä ns. viidennellä herätysliikkeellä ei luonnollisesti ole samanlaista vanhahtavien sanontojen perinnettä kuin vanhemmilla liikkeillä. Liikkeen piiriin luetaan esim. Kansanlähetys, Raamattuopisto ja Kansan Raamattuseura.

Viidesläisen julistuksen tunnistaa kuitenkin helposti. Todistuspuheenvuoroissa saatetaan kertoa, miten tulin uskoon. Ota Jeesus omaksi Vapahtajaksesi kehotetaan usein Kansanlähetyksen tilaisuuksissa. Voidaan myös kysyä: Haluatko lähteä Jeesusta seuraamaan?

Sydämen paatuminen, parannus, uudestisyntyminen ja kilvoittelu ovat keskeisiä termejä. Samaa muutosta kuvataan sanoilla kutsu - kääntymys - usko. Evankelioimiskokouksissa korostetaan monesti: Tänään on pelastuksen päivä.

Toisille voidaan toivottaa siunausta tai varsinkin kirjeessä Isän käteen. Illalla hyvästeltäessä sanotaan monesti hyvää yötä, Jeesus myötä.

• kaikki uskovaiset ovat yhtä rakkaita. Tosin on toisia, joita on vaikeampi lähestyä kuin toisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      86
      3619
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      25
      2056
    3. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      195
      1971
    4. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      87
      1444
    5. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      343
      1414
    6. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      89
      1147
    7. Varoitus kyläläisille Suomussalmella

Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo
      Suomussalmi
      13
      1034
    8. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      84
      1001
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      29
      935
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      69
      867
    Aihe