Sana sanoo, että yksi Jumala, yski usko, yksi kaste.
Olen ajatellut, että tämä yksi kaste täällä kristinuskojen maassa on meille melkeinpä kaikille suotu. Olemme etuoikeutettuja, koska vanhempamme ovat jostain syystä, joko uskoen itse tai muuten perinnäistapoja noudattaen käyttäneet meidät kasteella. Emme ole siis jääneet kastetta vaille sen takia, että sukumme olisi perisynnissä sillä alueella ja kietäisi kastamisen tai asuisimme pakanamaassa, jossa kasteesta ei mitään tiedetä.
Mielestäni se riittää, että me, jotka olemme heränneet uskomaan olemme jo kastettu lapsuudessa Jeesukseen.
Tämä on kuitenkin pohtimisen arvoinen asia, mutta ei siitä saa riitaa aiheuttaa, niin että uskovaiset eroavat opin takia toisistaan ja eri lahkot kukoistavat.
Pitäähän meidän myös muistaa Pyhänhegen kaste, mitä sillä tarkoitetaan, onko se mahdollisesti se "yksi kaste".
KASTEESTA
14
540
Vastaukset
- on yksi kaste
Kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Jo kasteen nimi sanoo, että siinä on mukana Pyhä Henki. Kasteessa luvataan antaa Pyhän Hengen lahja teille ja teidän lapsille. Kaste otetaan Raamatun mukaan syntienne anteeksisaamiseksi. Lupaus on varma ja kerra lapsena saatu kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen on aina voimassa. Jumalan ei tarvitse koskaan uusia tekojaan. Kastaminen tapahtui perhekunnittain. Avuttomilla lapsilla on etuoikeus kristilliseen kasteeseen ja Pyhän Hengen lahjaan kasteessa. Amen.
Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte, minä puhdistan teidät kaikesta saastastanne ja epäjumalienne kaikesta iljettävyydestä. [Ps. 51:4; Sak. 13:1]
Minä annan teille uuden sydämen ja teidän sisimpäänne uuden hengen. Minä otan teidän rinnastanne kivisydämen pois ja annan tilalle elävän sydämen.
Minä annan henkeni teidän sisimpäänne ja ohjaan teidät seuraamaan säädöksiäni, ottamaan varteen minun käskyni ja elämään niiden mukaan. - Voitto Ramu
HENKIKASTE JA PYHÄN HENGEN SAAMINEN ON SAMA ASIA.
Kyse on vain samasta asiasta käytetyistä erilaisista nimistä.
Monella tuntuu olevan se käsitys, että Pyhän Hengen saaminen ja Pyhän Hengen kaste on eri asia. Kaiken lisäksi nämä oikopäätä ilmoittaa, että Raamatussa mainitut Pyhän Hengen saamistapaukset ovat Pyhän Hengen kaste tapauksia. Milloin he sitten saivat Pyhän Hengen jos he oikopäätä saivat Pyhän Hengen kasteen? Onko siis kahdenlaisia tapauksia:
1. Ensin saadaan Pyhä Henki ja sitten myöhemmin erityisen kokemuksen mukaan saadaan Pyhän Hengen kaste.
2. Heti alussa saadaan Pyhän Hengen kaste ja erillistä Pyhä Henki saamista ei olekaan.
Esim kun Korneliuksen kodissa puheen kuulijoiden päälle tuli Pyhä Henki, niin monet käyttää tästä tapauksesta ( ja muistakin) ilmaisua ”Pyhän Hengen kaste”, vaikka Raamattu ei tuota ilmaisua tuosta tapauksesta käytä. Samaista ”Pyhän Hengen kaste” ilmaisua tietyt tahot käyttävät muistakin kerrotuista Pyhä Henki saamistilanteista, vaikka Raamattu itse EI KERTAAKAAN käytä tuota ilmaisua kertoessaan TAPAHTUNEESTA Pyhän Hengen saamisesta.
Ilmaisua ”kastaa Pyhällä Hengellä” Raamattu käyttää Johanneksen ilmaisuna ja Jeesuksen ilmaisuna; ”teidät kastetaan Pyhällä Hengellä ” kun he kertovat luvatusta ja TULEVASTA kristillisestä kasteesta, jossa kastajana ja Pyhän Hengen antajana toimii Jeesus.
Kun sitten Raamattu kertoo noista TOTEUTUNEISTA tapahtumista, ei missään tuosta tapauksesta käytetä ilmaisua ”Pyhän Hengen kaste”, vaan Raamattu käyttää ilmaisua:
- ”tulivat Pyhällä Hengellä täytetyiksi” ( Pyhän Hengen tulo helluntaina Apt 2:4)
- ”tuli Pyhä Henki heidän päällensä” ( tapaus Korneliuksen kodissa Apt 11.15)
- ”tuli heidän päällensä Pyhä Henki ” (tapaus Efesossa Apt 19:6)
Eka helluntaita lukuun ottamatta Pyhän Hengen saaminen liittyi kristilliseen kasteeseen. Kristilliseen vesikasteeseen liittyy aina yhdessä vesi ja Pyhän Hengen saaminen. Johanneksen kasteessa oli yksistään vesi, mutta ei Pyhää Henkeä. Johanneksen kastetta ei siis voinut täydentää kristilliseksi kasteeksi siten, että myöhemmin olisi saatu Pyhä Henki ja siten ko kaste olisi ollut oikea kaste. EI, vaan koko kaste piti uusia, eli myöskin vesi piti tulla mukaan uudelleen, eli koko kasteen suorittajana tuli olla Jeesus. Vesi ja Pyhä Henki yhdessä tekivät vasta oikean kristillisen kasteen. Aikaisemmin Johanneksen kasteessa saatu vesi ei siis riittänyt.
(muuten tapaus Efesossa ei kerro, että kaste ja kätten päällepanemisen olisi eri tapahtuma, vaan yksinkertaisesti Paavali kastaessaan nuo efesolaiset, hän tuon KASTE TAPAHTUMAN AIKANA toki pani kätensä heidän päälleen, eli Pyhä Henki saatiin tuossakin kastetapahtuman aikana, eikä kasteen jälkeen ERILLISENÄ kätten päällepanemis -tapahtumana)
Kun Pietari eka helluntaina puhui hän ilmoitti, että kasteessa saatte Pyhän Hengen. Pietari ”niputti” syntien anteeksisaamisen, kasteen ja Pyhän Hengen saamisen yhteen ja samaan tapahtumaan: ” ottakoon kukin teistä KASTEEN Jeesuksen Kristuksen nimeen SYNTIENNE ANTEEKSISAAMISEKSI, niin te SAATTE PYHÄN HENGEN lahjan.”. Ei siis mainita, että saatte ”Pyhän Hengen kasteen”.
Ilmaisu ”kastaa Pyhällä Hengellä ” on käytetty ilmaisu Pyhän Hengen saamisesta kristillisessä kasteessa. Ei siis kyse ole Pyhän Hengen saamisen JÄLKEEN tapahtuvasta ”toisesta” taikka erillisestä ”Pyhän Hengen kasteesta”, vaan kyse on kristillisestä vesikasteesta, jossa saadaan Pyhä Henki, jota ei Johanneksen kasteessa saatu.
Raamatussa on paljon erilaisia ilmaisuja ja kuvakieltä jostakin nimenomaisesta asiasta tai tapahtumasta.
Esim kun Matteus mainitsee Johanneksen sanoneen: ”hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella”, niin seuraavassa jakeessa kerrotaan; ”Hänellä on VISKIMENSÄ kädessään, ja hän puhdistaa PUIMATANTERENSA ja kokoaa NISUNSA AITTAAN, mutta RUUMENET hän polttaa sammumattomassa tulessa.”
Käytetään siis ilmaisuja; “kastaa ...tulella”, ”viskimensä”, ”puimatanterensa”, ”nisunsa”, ”aitaan” ja ”ruumenet” jotka ovat Raamatun käyttämää kuvakieltä. Näin ollen ilmaisu ”kastaa Pyhällä Hengellä” on ilmaisu jota käytettiin vesikasteesta, ja se tarkoittaa vesikastetta ja siinä saatavaa Pyhää Henkeä, eli Jeesuksen suorittamaa kristillistä kastetta jossa Jeesus antaa Pyhän Hengen, eli ”kastaa Pyhällä Hengellä”.
Samasta asiata käytetään monia eri ilmaisuja. Pyhästä Hengestäkin Raamattu käyttää mitä erilaisempia nimiä, eikö sitten myöskin Pyhän Hengen saamisesta.
Monesti asioita käytetään vertauskuvallisia nimiä. Näinhän nykyäänkin tehdään. Puhutaan esim, että joku ihminen on ”tulta ja tappuraa”. Missä ihmeessä se tuli ja tappura tuossa ihmisessä on? Toki meille aikalaisille on selvää mitä tuolla ilmaisulla tarkoitetaan.
Näin on myöskin on ymmärrettävä Raamatun käyttämä ilmaisu ”kastaa Pyhällä Hengellä” tarkoittavan Pyhän Hengen saamista kasteessa, eli Jeesuksen suorittama kaste antaa Pyhän Hengen, jota Johanneksen kaste ei antanut. Samalla asialla on vain monta nimeä.
On muuten huomattava, että Johannes käyttää Pyhän Hengen saamisesta myöskin ilmaisua ” kastaa Pyhällä Hengellä ja TULELLA”.
Jos siis haluTAAN väkisin ymmärtää ilmaisun ”KASTAA Pyhällä Hengellä” joksikin erilliseksi tapahtumaksi, niin jää yksi ongelma. Mitä tarkoittaa tuo Johanneksen käyttämä ilmaisu; ”kastaa TULELLA”? Kun selitetään ilmaisu ”kastaa Pyhällä Hengellä ”, niin jää selittämättä tuo ”kastaa TULELLA”.
Monet toki selittävät sen ja tekevät siten vielä kolmannenkin kasteen; ”tulikasteen”, vedoten tuohon Johanneksen käyttämään ilmaisuun. Raamatun mukaan on olemassa kuitenkin vain YKSI kaste ja se on vesikaste. Muita kasteita Raamatun kokonaisilmoitus ei opeta. Eli erillistä Pyhän Hengen kastetta ei ole, on vain YKSI kaste ja se on kristillinen kaste, jossa kastajana toimii Jeesus.
Pyhän Hengen saaminen ja ”Pyhän Hengen kaste” irrotetaan esim. helluntaipiireissä kasteesta käyttämällä esimerkkinä tapausta Korneliuksen kodissa jossa Pyhä Henki tuli ilmeisesti vain muutama minuutti ennen kastetta. (mikä on muuten ”säädetty” minuuttimäärä jonka ylitettyä kyseessä on kaksi eri asiaa ja tapahtumaa. Käytännössä moni hyvinkin pitkän aikaa jatkunut tapahtumaprosessi on yhtä ja samaa tapahtumaa.)
On virhe yrittää pakottaa Jumala toimimaan samalla tavalla kuin silloin kun evankeliumi ja kaste eka kertaa vietiin pakana-alueille. Eka helluntainakin Pyhä Henki tuli poikkeuksellisella tavalla, koska kyse oli eka kerrasta, joka ei siis ole tarkoitus toistua sellaisenaan. Eihän siis nyt enää edellytetä, että pitää näkyä tulisia kieliä kun Pyhä Henki saadaan.
Tapaus Korneeliuksen kodissa on tapaus joissa evankeliumi ja KASTE vietiin vastoin apostolien ja juutalaisten omaksumaa kantaa pakanoille. Kyse oli ensimmäisestä kerrasta. Pietari teki sitä mikä oli apostolien ja juutalaisten mielestä kiellettyä. Noilla erityistapauksilla Jumala muutti apostolien käsityksen ja väkevällä tavalla osoitti, että evankeliumi ja kaste ja Pyhä Henki kuuluvat myöskin pakanoille.
Jos vähänkin eläydytään Pietarin asemaan, niin jo pakanoiden tykö menemiseen Jumalan piti erityisellä tavalla osoittaa, että se on Jumalan tahto (vaikka se olikin vastoin Pietarin ja juutalaisten omaksumaa asennetta).
Jumala antoi Pyhän Hengen Korneliuksen kodissa tuolla tavalla ennen kastetta PIETARIN TÄHDEN, jotta tämä rohkenisi kastaa nuo pakanat, eikä tapauksesta tullut myöhemminkin Jumalan noudattamaa käytäntöä.
Pietari ei olisi millään rohjennut kastaa pakanoita ellei Jumala olisi taas erityisellä tavalla osoittanut Pietarille, että pakanatkin tulee kastaa. Merkiksi tästä Jumala antoi Pyhän Hengen heille ennen kastetta. Tuon nähtyään Pietari ei rohjennut vastustaa Jumalaa vaan kastoi nuo pakanat.
Ajatelkaa mikä vastarinta olisi syntynyt apostolien kokouksessa Jerusalemissa jos Pietari olisi omalla päätöksellään kastanut pakanoita. Pietari olisi varmasti julisteltu kerettiläiseksi ja pakanoiden kastaminen olisi jyrkästi kielletty. Siksi Jumalan piti osoittaa Pietarille ja apostoleille tuolla erityistavalla pakanoiden kastaminen Hänen tahtonsa mukaiseksi asiaksi, antamalla pakanoille tuossa tapauksessa Pyhä Henki ennen kastetta. Jumala siis tuossa tapauksessa osoitti, että Pietarin ei tule vastustaa Jumalaa vallalla olevilla opeilla ja asenteilla.
Jos tapaus Korneliuksen kodissa otetaan esimerkiksi ja ”sapluunaksi” sellaisenaan, niin pakanoita ei saisi kastaa ennen kuin he ovat saaneet Pyhän Hengen ja puhuvat kielillä.
On siis väärin rajoittaa Jumala toimimaan oppiin soveltuvalla, sapluunanomaisella tavalla.
Jumalan vain piti yksinkertaisesti laittaa pakanoiden evankeliointi ja kastaminen jollakin tavalla käyntiin ja osoittaa apostoleille, että evankeliumi ja kaste ja Pyhä Hneki kuului pakanoillekin.
Raamattu kertoo alussa tapahtuneista erityistapauksista Pyhän Hengen saamisenkin suhteen. Jos noita erityistapauksia otetaan sapluunaksi Pyhän Hengen saamisesta, niin silloin tulisi ottaa sapluunaksi Johanneksen täyttyminen Pyhällä Hengellä äitinsä kohdussa, ja tuliset kielet merkkinä Pyhän Hengen saamisesta, Pyhän Hengen saaminen kasteen jälkeen kätten päällepanemisella.
On ihmeellistä, että Efeson tapausta käytetään esimerkkinä siitä, että Pyhää Henkeä ei saada kasteessa. Olisi syytä kerta kaikkiaan ymmärtää, että Johanneksen kaste ei ole enää voimassa, eikä siinä sen voimassa ollessakaan saatu Pyhää Henkeä.
Tämän Johannes itse selvästi ilmoitta, että hänen kasteessaan ei Pyhää Henkeä saada, vaan vasta silloin kun Jeesus kastaa, niin silloin saadaan Pyhä Henki.
”Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä.”
Tuo tarkoittaa juuri sitä, että kristillisessä kasteessa KASTAJANA toimii Jeesus ja että siinä kasteessa ihminen saa Pyhän Hengen JEESUKSELTA, eli hänet ”kastetaan Pyhällä Hengellä” jos tuota ilmaisua halutaan välttämättä käyttää. Johanneksen kastetta ei siis voinut täydentää antamalla Pyhä Henki saadun vesikasteen lisäksi jälkeenpäin. EI, vaan koko kaste piti uusia, eli koko toimitu tulee olla Jeesuksen suorittama. Kristillisen kasteeseen kuuluu erottamattomana osana vesi ja Pyhän Hengen saaminen, ja vasta silloin on kysessä oikea kristillinen kaste jossa Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä.
Myöskin Pietari yhdistää Pyhän Hengen saamisen kasteeseen opettaessaan eka helluntaina: ”ottakoon kukin teistä KASTEEN Jeesuksen Kristuksen nimeen SYNTIENNE ANTEEKSISAAMISEKSI, niin te SAATTE PYHÄN HENGEN lahjan.” Siis myöskin syntien anteeksisaamisen Pietari liittää kasteen yhteyteen.
Pyhän Hengen kaste ja Pyhän Hengen saaminen ja kristillinen kaste on siis sama asia josta tosin käytetään erilaisia nimiä. Pyhä Henki saadaan siis kasteessa, jossa kastajana ja Pyhän Hengen antajana toimii Jeesus.
Kaikkiaankin on turhaa yrittää rajoittaa Jumalaa ja Hänen tekojaan ja mahdollisuuksia meidän ymmärryksemme mittoihin mahtuvaksi ” pikkujumalaksi”. Tuollaisia pikkujumalia monet vaan tuntuvat sitkeästi itselleen tekevän ja niitä kumartava.
On syytä lopettaa itsepintainen Raamatun vääristäminen kun ympätään kaikkiin Raamatun kertomiin Pyhän Hengen saamistilanteisiin erillinen ”Pyhän Hengen kaste” ilmaisu. Eihän Raamattukaan tuota ilmaisua käytä noista tapahtumista kertoessaan.
Kertaakaan Raamattu ei käytä tapahtuneesta Pyhän Hengen saamisesta ilmaisua: ”heidät kastettiin Pyhällä Hengellä”, tai ”tulivat kastetuiksi Pyhällä Hengellä”.
Vaan käytettyjä ilmaisuja ovat mm:
- ”tulivat Pyhällä Hengellä täytetyiksi” ( Pyhän Hengen tulo helluntaina Apt 2:4)
- ”tuli Pyhä Henki heidän päällensä” ( tapaus Korneliuksen kodissa Apt 11.15)
- ”tuli heidän päällensä Pyhä Henki ” (tapaus Efesossa Apt 19:4)
Se, että muka ”Pyhän Hengen kaste” olisi erityinen tehtävään tarvittava voiman anto on väärä tulkinta.
Jeesus käyttää ilmaisua; ”vaan, kun Pyhä Henki TULEE TEIHIN, ( ei siis; kun teidät ”kastetaan Pyhällä Hengellä ”) niin te saatte VOIMAN, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka”.(Apt 2:8)
Jeesus ilmoittaa tuossa, että Pyhän Hengen saamisen myötä yhtenä Pyhän Hengen ominaisuutena on VOIMA. Tuo ”voiman” saaminen ei siis ole erillinen tapahtuma. Eli Pyhä Henki ja ”voima” ei ole ERI asia ja eri kerralla saatava asia.
Lk 24:49. ”Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan VOIMA korkeudesta.”
Tuossa Jeesus lupaa opetuslapsille Pyhän Hengen ja käyttää Pyhästä Hengestä nimitystä ” voima”.
Eli vielä toisella tavalla sanottuna; Pyhä Henki ei ensin tule voimattomana Henkenä ja voima saataisiin sitten erikseen erityisenä Pyhän Hengen kasteena. (toki Pyhä Henki ei monestikaan käytä voimaansa heti ihmiseen tullessaan, vaan toimii kulloisenkin tilanteen mukaan)
Ei voida sanoa, että Pyhä Henki olisi eri asia ja VOIMA olisi eri asia. Ei edes voida sanoa, että Pyhä Henki ja Jeesus olisi eri asia.
Siellä missä ( ja kenessä) on Pyhä Henki siellä on AINA myös Jeesus. Jeesuksesta erillään toimivat henget ovat pimeyden henkiä (vaikkakin niitä useasti luullaan Pyhäksi Hengeksi ja ne sellaiseksi tekeytyy).
Jumalan täytyi alussa erityismerkeillä osoittaa apostoleille, että niin evankeliumi, kaste kuin Pyhä Henkikin kuului myöskin pakanoille. Nyt kun tuon tiedämme, niin Jumalan ei enää tarvitse erityistoimenpitein jokaisessa tapauksessa erikseen tuota osoittaa.
Monilla on tullut ongelmaksi se, että toimintamalliksi on otettu tuo eka sukupolven tilanne ja nuo erityismerkit ja -tapaukset, eikä ymmärretä sitä, että ne ovat sitä varten, että evankeliumi ja kaste saattoi lähteä valloittamaan maailmaa.
Tietyt tahot ottavat tapauksen Korneeliuksen kodissa esimerkiksi siitä, että vesikaste ja Pyhän Hengen kaste olisivat eri tapahtuma.
Raamattu ei ensinnäkään mainitse, että Korneliuksen kodissa kuulijat olisi KASTETTU Pyhällä Hengellä. Mainitaan, että Pyhä Henki tuli heidän päällensä, eli että kuulijat saivat Pyhän Hengen ja heidät kastettiin.
” Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki KAIKKIEN päälle, jotka puheen kuulivat.” Ja kun pakanat olivat saaneet Pyhän Hengen, niin silloin vasta Pietari rohkeni kastaa heidät.
Muuten, lapsia ei varmasti oltu Korneliuksen kodissa tilaisuuden alettua viety pois paikalta vaan ne olivat myöskin paikalla ja saivat Pyhän Hengen ja KAIKKI joiden päälle Pyhä Henki tuli kastettiin.
Turha yrittää siis rajoittaa Jumalaa ja Hänen kykyään antaa Pyhä Henki myöskin lapsille. Antoihan Hän Pyhän Hengen Johannekselle jo äitinsä kohdussa.
Muuten työelämässä mukana olevan Korneliuksen perhekunta oli varmasti melko suuri, ehkä satapäinen. Kuuluihan tuohon aikaan perhekuntaan myöskin palvelijat ja heidän perheensä kuin myöskin porteissa asuva muukalainenkin, kuin myöskin perheenpään lastenkin perheet.
Voitto Ramu - TaistoRa.
>>Kirjoitat vauvakastetta puolustaen->
>>Mielestäni se riittää, että me, jotka olemme heränneet uskomaan olemme jo kastettu lapsuudessa Jeesukseen.- Lähettiläs
Pelkkä vauvakaste ei riitä pelastumiseen vaan pitää uskoa Jeesus henkilökohtaiseksi pelastajakseen. Jos minua ei olisi vauvana kastettu, olisin varmasti uskoon tuloni yhteydessä halunnut kastettavaksi. Mutta nyt, kun minut on vauvana katettu luotan täysin sen riittävän siihen, että minut on liitetty Jeesukseen. Valintahan oli minun omani, saattaa voimaan tuo liitto ja minä valitsin Jeesuksen ja näin Jumalan minulle edeltä antama kaste on voimassa, siis se ei tyhjiin rauennut, niin kuin se monen kohdalla raukeaa, jotka eivät halua uskoa Jeesukseen.
Herra on täyttänyt minut Pyhällä Hengellään ja olen saanut lahjoja, opettajan lahjan, parantajan lahjan ja kielilläpuhumisen lahjan.
Hän on myös parantanut minut kaikista sairauksista ja joka hetki Hän Pyhässä Hengessään opastaa minua.
En todellakaan voi sanoa, että tietäisin kaikesta kaiken ja senpä tähden olenkin aralla ja tutkivalla mielellä esim. tämän kasteopin kanssa.
Kuitenkin minut on yhden kerran, vauvana kastettu ja Jeesus on osoittanut sen ainakin minun kohdallani riittävän.
Sakarjas, Johannes Kastajan isähän myös täytettiin Pyhällä Hengellä, heti poikansa syntymän jälkeen, eikä kuitenkaan puhuta, että hän olisi käynyt aikuiskasteella. (Luuk 1:67)
Kastaminen astui voimaan Johannes Kastajan parannuskasteesta ja jatkui Jeesuksen nimeenkastamisena ja kun Jeesus toimi Israelissa, ei näitä useimmiten jo aikuisia ihmisiä ollut aikaisemmin kastettu. Sen takia he saivat kasteen aikuisena.
Ei kaste yksin auta, oli se saatu lapsena tai aikuisena, usko Jeesukseen on ehdoton pelastus.
Minä tiedän pelastuneeni Jumalan armosta Jeesuksen ristintyön kautta, Pyhä Henki todistaa siitä minulle. Olen kiitollinen vanhemmilleni, jotka käyttivät minut kasteella ja näin halusivat liittää minut Jumalan seurakuntaan ja vaikka minä joksikin aikaa harhauduin, enkä muistanut Jeesusta, niin kuin niin useille käy, palatessani hän otti minut armoihinsa ilman mitään vaatimuksia. Minun kohdallani Jeesus on toiminut näin ja minä luotan Häneen. - Alpo Ahola
Lähettiläs kirjoitti:
Pelkkä vauvakaste ei riitä pelastumiseen vaan pitää uskoa Jeesus henkilökohtaiseksi pelastajakseen. Jos minua ei olisi vauvana kastettu, olisin varmasti uskoon tuloni yhteydessä halunnut kastettavaksi. Mutta nyt, kun minut on vauvana katettu luotan täysin sen riittävän siihen, että minut on liitetty Jeesukseen. Valintahan oli minun omani, saattaa voimaan tuo liitto ja minä valitsin Jeesuksen ja näin Jumalan minulle edeltä antama kaste on voimassa, siis se ei tyhjiin rauennut, niin kuin se monen kohdalla raukeaa, jotka eivät halua uskoa Jeesukseen.
Herra on täyttänyt minut Pyhällä Hengellään ja olen saanut lahjoja, opettajan lahjan, parantajan lahjan ja kielilläpuhumisen lahjan.
Hän on myös parantanut minut kaikista sairauksista ja joka hetki Hän Pyhässä Hengessään opastaa minua.
En todellakaan voi sanoa, että tietäisin kaikesta kaiken ja senpä tähden olenkin aralla ja tutkivalla mielellä esim. tämän kasteopin kanssa.
Kuitenkin minut on yhden kerran, vauvana kastettu ja Jeesus on osoittanut sen ainakin minun kohdallani riittävän.
Sakarjas, Johannes Kastajan isähän myös täytettiin Pyhällä Hengellä, heti poikansa syntymän jälkeen, eikä kuitenkaan puhuta, että hän olisi käynyt aikuiskasteella. (Luuk 1:67)
Kastaminen astui voimaan Johannes Kastajan parannuskasteesta ja jatkui Jeesuksen nimeenkastamisena ja kun Jeesus toimi Israelissa, ei näitä useimmiten jo aikuisia ihmisiä ollut aikaisemmin kastettu. Sen takia he saivat kasteen aikuisena.
Ei kaste yksin auta, oli se saatu lapsena tai aikuisena, usko Jeesukseen on ehdoton pelastus.
Minä tiedän pelastuneeni Jumalan armosta Jeesuksen ristintyön kautta, Pyhä Henki todistaa siitä minulle. Olen kiitollinen vanhemmilleni, jotka käyttivät minut kasteella ja näin halusivat liittää minut Jumalan seurakuntaan ja vaikka minä joksikin aikaa harhauduin, enkä muistanut Jeesusta, niin kuin niin useille käy, palatessani hän otti minut armoihinsa ilman mitään vaatimuksia. Minun kohdallani Jeesus on toiminut näin ja minä luotan Häneen.Kuka on todistanut täällä sellaista, että epäuskoisen kaste riittää. Kaste voi sinänsä olla ihan oikea kristillinen kaste (I P PH:n), mutta uskosta luopuminen on ennemmin tai myöhemmin mahdollista. Näillä palstoilla on väitetty olevan sellaista käsitystä, ettei uskoa tarvitse.
Minä olen todistanut ainakin monen kanssa, että joka uskoo ja kastetaan (siis on oltava molemmat, U K) se pelastuu. On sanottu myös, että ilman uskoa on mahdoton olla otollinen. Olen myös joskus lukenut tällä paltalla vedottavan uskon puolesta myös sanoilla: "Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu" Matt.10:22.
Niin tahdon nyt, että ne ilmoittautuvat esiin väittelyyn kanssamme, jotka edustavat sellaista käsitystä, että kaste tehtynä tekona riittää ja sen jälkeen ei ole millään sitten enää väliä, joten uskoa ei tarvita.
Jos ei ketään ilmesty, niin paljastakaa sitten te niiden nimet, joilta olette kuulleet, ettei uskoa tarvitse.
- Lähettiläs
Tämä kaste asia on erottanut kristityt omiin leireihinsä. Nyt aika meidän tutkia mielenkiinnolla tätä asiaa ja kaataa raja-aidat, jotka esi-isämme tämän asian takia pystyttivät. Ei pitäisi olla helluntalaisia, lestadiolaisia, kirkkouskovaisia ja muita lahkoja, vaan pitäisi olla Jeesuksen seurakunta, jossa ei rajaaitoja ole. Monet muutkin opinkiistat ovat olleet suurena esteenä Jumalan työlle. Nöyrtykäämme kunnioittamaan toinen toistamme.
Kasteasiahan on vaikea selkoinen ja siitä on tehty erottava asia, sen edestä, että olisi yhdessä pyydetty Pyhän Hengen opastusta.
Minä pyydän Sinua Pyhä Henki, opasta meitä ymmärrykseen.
Evankeliumissa Johanneksen mukaan 1:31:ssä Johannes Kastaja kertoo kastavansa vedellä, sen tähden, että Jeesus tulisi julki, eli tunnetuksi tai tunnistetuksi, Israelille.
Matteus 3:11 ja Luukas 3:16 Johannes Kastaja kertoo että:
Minä kastan teitä vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jälkeeni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan: Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Pyhän Hengen kasteesta puhutaan myös esim.
Johanneksen evankeliumi 1:33, Apt 1:5, Apt 11:16
Apt 19:2-6 Pyhänhengen saamisesta seuraavaa:
Paavalin kehotuksesta uskovaiset, jotka oli kastettu Johanneksen kasteella, jota Paavali kutsuu parannuksen kasteeksi, ottivat kasteen Jeesuksen nimeen ja Paavalin kätten päällepanemisen kautta saivat Pyhän Hengen.
Mutta tärkeä asia, jota ei saa jättää huomiotta kerrotaan esim. Johannes 1:12:sta
Mutta kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille jotka uskoivat Hänen nimeensä.
Ainakin on varma, että usko Jeesuksen nimeen antaa meille Jumalan lapsen oikeudet ja sen myötä me saamme Pyhän Hengen kasteen.- kasteessa
Ei Pyhä Henki ihmiseen uskoontulossa vielä tule. Paavali kysyi 12 mieheltä saitteko Pyhän Hengen silloin kun tulitte uskoon?
Kysymyshän olisi ollut mieletön, jos Pyhä Henki tulisi automaattisesti uskoontulon yhteydessä. Miehet saivat Pyhän Hengen kasteen yhteydessä. Ja syntyivät kasteen yhteydessä uudesti ylhäältä vedestä ja Hengestä. Ei ennen kastetta.
Pyhän Hengen lahja on luvattu "teille ja teidän lapsille kasteessa". Aikuisia miehiä veljiä kehotettiin parannuksen tekoon. Lapsilta kukaan ei edellytä parannusta kasteen ehtona. Lapsi saa luvatun Pyhän Hengen lahjan kasteessa. Kaste otetaan syntienne anteeksisaamiseksi. Kastaminen käynnistyi opeasti perhekunnittain tapahtuvaksi, kuten jo 100-vuotta ennen Kristuksen syntymää tehdyssä proselyyttikasteessakin tapahtui.
Kasteessa juodaan Pyhää Henkeä. Niin tapahtui jo kasteessa Punaisen Meren ylityksen aikana. Ja niin tapahtuu lapsikasteessa uuden liiton aikana.
1.Kor.12
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
Room.6
3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa, - Voitto Ramu
kasteessa kirjoitti:
Ei Pyhä Henki ihmiseen uskoontulossa vielä tule. Paavali kysyi 12 mieheltä saitteko Pyhän Hengen silloin kun tulitte uskoon?
Kysymyshän olisi ollut mieletön, jos Pyhä Henki tulisi automaattisesti uskoontulon yhteydessä. Miehet saivat Pyhän Hengen kasteen yhteydessä. Ja syntyivät kasteen yhteydessä uudesti ylhäältä vedestä ja Hengestä. Ei ennen kastetta.
Pyhän Hengen lahja on luvattu "teille ja teidän lapsille kasteessa". Aikuisia miehiä veljiä kehotettiin parannuksen tekoon. Lapsilta kukaan ei edellytä parannusta kasteen ehtona. Lapsi saa luvatun Pyhän Hengen lahjan kasteessa. Kaste otetaan syntienne anteeksisaamiseksi. Kastaminen käynnistyi opeasti perhekunnittain tapahtuvaksi, kuten jo 100-vuotta ennen Kristuksen syntymää tehdyssä proselyyttikasteessakin tapahtui.
Kasteessa juodaan Pyhää Henkeä. Niin tapahtui jo kasteessa Punaisen Meren ylityksen aikana. Ja niin tapahtuu lapsikasteessa uuden liiton aikana.
1.Kor.12
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
Room.6
3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,Noin on asia.
Paavalin kysymys Efeson miehille selvittää asian -uskoontulo ei merkitse Pyhän Hnegen saamista.
Pyhää Henkeä ei saatu Johanneksen kasteessa vaan AINOASTAAN Kristillisessä kasteessa, kuten tapaus Efeson miehet osoittaa. - saarai
Voitto Ramu kirjoitti:
Noin on asia.
Paavalin kysymys Efeson miehille selvittää asian -uskoontulo ei merkitse Pyhän Hnegen saamista.
Pyhää Henkeä ei saatu Johanneksen kasteessa vaan AINOASTAAN Kristillisessä kasteessa, kuten tapaus Efeson miehet osoittaa.Onkohan sinulla eri Raamattu kuin minulla, sillä
ainakin minun Raamatussani Pyhä-Henki laskeutui
Jeesuksen päälle juuri silloin, kun Johannes oli
kastanut hänet. Vai eikö tämä olekaan kristillinen
kaste sinun mielestäsi?
Korneliuksen perhekunta täyttyi Pyhällä-Hengellä
Pietarin puheen aikana Ap 10:47:" Ei kaiketi kukaan
voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän-Hengen niinkuin mekin?" Vasta sen
jälkeen heidät kastettiin. Sinulla taitaa olla se
savolainen Ruamattu, kun sinä vääntelet selviä Raamatun kohtia omien ennakkoluulojesi mukaan.
Miten muuten sylivauva voi puhua kielillä ja ylistää Jumalaa, kuten Korneliuksen PERHEKUNTA
teki ja vielä ENNEN KASTETTA?
Älä vaivaudu vastaamaan. Ei kukaan jaksa lukea
niitä sinun pitkiä jaarituksiasi joita olet jo
kymmeniä kertoja lähettänyt jokaiselle palstalle. - pyydän
saarai kirjoitti:
Onkohan sinulla eri Raamattu kuin minulla, sillä
kaste sinun mielestäsi?
voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän-Hengen niinkuin mekin?" Vasta sen
savolainen Ruamattu, kun sinä vääntelet selviä Raamatun kohtia omien ennakkoluulojesi mukaan.
Miten muuten sylivauva voi puhua kielillä ja ylistää Jumalaa, kuten Korneliuksen PERHEKUNTA
kymmeniä kertoja lähettänyt jokaiselle palstalle.Osaammeko me keskustella rakentavassa hengessä. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että me, jotka sanomme uskovamme Jeesukseen, olemme myös kuvia Jeesuksesta. Kuinka loukkaavaa on tuoda sellaista Herran kuvaa esille, joka kiivastuu helposti, jos toinen ei ole hänen kanssaan samaa mieltä. Jeesus ei nimittäin ole sellainen, Hän on pitkämielinen ja kärsivällinen, eikä lankea opinkiistoihin. Siis vääristelty kuva, joka ajaa varsinkin uskosta osattomat kauemmaksi Jeesuksesta, on synti, josta on tehtävä parannus. Jos sinä uskot täydestä sydämmestäsi, sinä myös etsit Jeesuksesta mallia Jumalan sanasta ja pyrit olemaan Hänen kaltaisensa.
- Voitto Ramu
saarai kirjoitti:
Onkohan sinulla eri Raamattu kuin minulla, sillä
kaste sinun mielestäsi?
kymmeniä kertoja lähettänyt jokaiselle palstalle.Johanneksen kaste ei ollut kristillinen kaste
Kirjoitit:
" Onkohan sinulla eri Raamattu kuin minulla, sillä
kaste sinun mielestäsi? "
Efeson miehet eivät olleet saaneet PHä koska he olivat kastettu vain Johanneksen kasteella.
Jeesuksen päälle laskeutui PH kasteen jälkeen.
Ja väitätkö että Jeesus sai Pyhän Hengen vasta kasteessa!?
Korneliuksen ja Samarian kasteet vaatii vähän laajemman kirjoituksen ja niiden ymmärtämiseen sulla ei näytä olevan kykyä, kun et noita yksinkertaisempiakaan ymmärrä. - saarai
Voitto Ramu kirjoitti:
Johanneksen kaste ei ollut kristillinen kaste
Kirjoitit:
" Onkohan sinulla eri Raamattu kuin minulla, sillä
kaste sinun mielestäsi? "
Efeson miehet eivät olleet saaneet PHä koska he olivat kastettu vain Johanneksen kasteella.
Jeesuksen päälle laskeutui PH kasteen jälkeen.
Ja väitätkö että Jeesus sai Pyhän Hengen vasta kasteessa!?
Korneliuksen ja Samarian kasteet vaatii vähän laajemman kirjoituksen ja niiden ymmärtämiseen sulla ei näytä olevan kykyä, kun et noita yksinkertaisempiakaan ymmärrä.Nyt se selvisi minullekin ,että Jeesus ei ollut
kastettu kristillisellä kasteella. Ihmeellinen
asia, vaikka läsnä olivat Isä, Poika ja Pyhä-Henki.
Olet sinä vaan melkoinen nero. - AlpoAhola
saarai kirjoitti:
Nyt se selvisi minullekin ,että Jeesus ei ollut
kastettu kristillisellä kasteella. Ihmeellinen
asia, vaikka läsnä olivat Isä, Poika ja Pyhä-Henki.
Olet sinä vaan melkoinen nero.Sekä Johannes itse, Jeesuksen kasteen asettaminen ja apostolinen käytäntö osoittavat, että Johanneksen kaste ja Jeesuksen kaste kuuluvat eri valtapiiriin. Johanneksen kaste kuului lain piiriin ja Jeesuksen asettama kaste kuuluu evankeliumin piiriin. Kysynkin siksi, että miksi vain yksin Kristus sai todistuksen vanhurskaudesta Jumalata. Vastaan, että hän vain yksin kykeni tekemään todellisen parannuksen. Johanneksenhan kaste oli parannuksen kaste. Kysynkin, että mitä Raamattu todistaa Jeesuksen asettamasta kasteesta? Apostolit eivät jatkaneet Johannesen parannuksen kastetta, vaan kastoivat kristillisessä kasteella Johanneksenin kasteella kastetut. Nyt taas kysyn, että koska on tullut uudelleen voimaan Johanneksen parannuksen kaste, sillä uudestikastajat tahtovat purkia kristillisellä kasteella kastettujen kasteen ja tahtovat tuoda sijaan sen sisältöisen kasteen millä Johannes kastoi.
- LÄHETTILÄS
Pyhän Hengen kaste, joka jää hyvin vähälle huomiolle näissä keskusteluissa on äärettömän tärkeä. Johannes, joka kastoi, jotta Jeesus tulisi Israelilaisille tunnetuksi, sanoo että, hänen jälkeensä tulee se, joka kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella, tarkoittaen Jeesusta.
Pyhän Hengen kasteen Jeesus antaa omilleen Itse.
Jeesus vuodattaa kalliin, Jumalallisen verensä meidän, syntisten puolesta, jotta Jumala näkisi meidät puhtaaksi Poikansa vereen kätkettyinä. Se on valtava armo, että Jumala peittää meidän syntimme.
Ei ole kuitenkaan tarkoitus, että synti jää peitetyksi, vaan se pestään meistä pois.
Johanneksen 3:5 Jeesus sanoo:
Totisesti, totisesti Minä sanon sinulle, jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei Hän voi päästä sisään Jumalan valtakuntaa.
Sen jälkeen, kun olemme uskonratkaisun tehneet ja meidät on armoon otettu ja olemme turvassa Jeesuksen veressä, alkaa uusi elämä. Jeesus kastaa meidät Pyhällä Hengellä joka kumpuaa Isän valtaistuimelta, samasta lähteestä kuin elävä vesi. Tämä kumpuava vesi pesee joka hetki meitä, niin että olemme Jumalallisen veren ja puhdistavan veden varassa. Pyhä Henki voi sen vuoksi asua meissä. Näin meistä tulee Jumalalle astioita, joista toiset puhdistetaan kallista käyttöä varten. Henki ja vesi ovat sisäisesti meissä ja olemme Jeesuksen vereen kätketyt. Emme enää janoa, vaan saamme kaiken mitä tarvitsemme, rakkauden, opastuksen, opetuksen ja lohdutuksen.
Ensimmäinen Johanneksen kirje 5:6-8 kertoo:
"Näin on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä: ja Henki on se joka todistaa, sillä Henki on totuus.
Sillä kolme on jotka todistavat:
Henki, vesi ja veri ja ne kolme pitävät yhtä.
Ilmestyskirjan seitsemmäs luku seitsemästoista jae kertoo:
Sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyynelet heidän silmistänsä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373655Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal273209- 652845
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak812658- 351728
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no801670- 281497
- 151465
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231454- 281438