Päivän ensimäinen nysvärin ohitus

3===0

ja autona nissan sunny..siitähän se japsien ohittelu alkoikin..mutta mistä johtuu että tiellä nysvääjät on pääsääntöisesti etuveto japseilla ajavia..paikasta a paikkaan b liikkuvia nysveröitä joille muitten liikenteen sujuminen on toissijainen asia?...

15

1080

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ß==============Q

Takavetojapsi????????

• ß===========Q

ß===========Q

• takavetojapseja

Esim. Honda S2000 ja NSX, useimmat Lexukset, Mazda RX-8, Nissan 350Z, Toyota Hiace. Nämä ovat siis Suomessa myynnissä.

• 3===0

hinnaston yläpäästä johon nysvärit eivät edes vilkaise (lue paikasta A paikkaan B ihmistyypit )
        japsit vaan siirtyivät ensimmäisten joukossa halpaan massatuotanto tekniikkaan jossa saatiin tekniikka paketti kerralla auton eteen ...

• pro-nysväri
        3===0 kirjoitti:

hinnaston yläpäästä johon nysvärit eivät edes vilkaise (lue paikasta A paikkaan B ihmistyypit )
        japsit vaan siirtyivät ensimmäisten joukossa halpaan massatuotanto tekniikkaan jossa saatiin tekniikka paketti kerralla auton eteen ...

kyllä me todelliset nysvärit (lue:aidot) ajellaan loistoautoilla ja vähät välitetään muiden "kiireestä". Toki peiliin katsotaan ja tietä annetaan tarvittaessa.

• 3===0
        pro-nysväri kirjoitti:

kyllä me todelliset nysvärit (lue:aidot) ajellaan loistoautoilla ja vähät välitetään muiden "kiireestä". Toki peiliin katsotaan ja tietä annetaan tarvittaessa.

eliitti nysväreiden joukkoon koska en aja koskaan alinopeutta...
        vaikka ei ole kiire mihinkään niin en aja ainakaan motarilla koskaan alle ohjearvojen...mieluummin 20-40 ylitte ohjearvon..

• melko myöhään
        3===0 kirjoitti:

Japsit siirtyivät etuvetoon samaan aikaan, kuin muutkin saman hintaluokan autoja tekevät merkit tai jopa hieman myöhemmin. Ensimmäisenä nissan 70-luvulla ja Toyota seurasi perässä vasta 80-luvulla. Euroopassa ensimmäiset etuvetomallit olivat täydessä sarjatuotannossa jo silloin, kun Nipponin saarella vasta aloiteltiin autojen teollista valmistusta ja silloin takaveto oli se halpa massatuotantotekniikka.

• 3===0
        melko myöhään kirjoitti:

Japsit siirtyivät etuvetoon samaan aikaan, kuin muutkin saman hintaluokan autoja tekevät merkit tai jopa hieman myöhemmin. Ensimmäisenä nissan 70-luvulla ja Toyota seurasi perässä vasta 80-luvulla. Euroopassa ensimmäiset etuvetomallit olivat täydessä sarjatuotannossa jo silloin, kun Nipponin saarella vasta aloiteltiin autojen teollista valmistusta ja silloin takaveto oli se halpa massatuotantotekniikka.

toyotaa meni savannille ..olisiko siinä syy pitempään takavedon tekemiseen..savannannille kelpaa vielä muuten se takaveto...

• muista 5

Tuli tuosta joustavan ja samalla taidokkaan kuskun kirjoituksesta mieleen tapaus viime kesältä.

Kapoisella, mutkittelevalla tiellä sain kiinni neljän auton letkan, joka ajeli hiukan nopeusrajoituksen alle.
      Koska suvussani ei ole tiettävästi periytyvää mielenvikaisuutta, eikä liiemmin itsetuhoaikeita, liityin letkan perään.

Ajelimme siinä pari kilometriä, kunnes näin peileistä, kun taakseni ilmestyi joustavaa nopeutta erään merkkinen, takatyöntöinen henkilöauto.
      Eikä kestänyt kauaakaan, kun tuo taitoajaja ampaisi alamäessä koko letkan ohi.
      Joustavasti ja sujuvasti.

No, jos siinä nyt oli keltainen viiva ennen mutkaa, pistetään se joustavuuden piikkiin.
      Ja kun mutkan takaa tulikin auto vastaan ja letkan vetäjä joutui jarruttamaan, ettei joustava kuski olisi ajanut nokkakolaria vastaantulijan kanssa.
      Näkyi se vastaantukijakin pyörittelevän päätään.

Sen jarrutuksen takia oma vauhtini tippui tasaisesta vajaasta 80:stä alle viiteenkymppiin. Alamäessä. Se haitariliike, nääs.
      Mutta sitähän joustava kuski ei tiedä, koskapa hän ainoastaan aiheuttaa haitariliikkeen, eikä joudu itse siitä kärsimään.

Mutta kiitos nyt vielä Teille. En yhtään epäile, ettette taas tule vastakin joustamaan eteeni.

Ei, en aja Japanilaisella autolla.

• ÄIJÄLÄ

Sitä se minäkin olen täällä ihmetellyt, että missä on se ihmisen itsesuojeluvaisto.
        Keskustelut täällä painottuu vaan kahteen asiaan.
        Suomen teillä kun ei pääse tarpeeksi kovaa, kun on noita nopeudenrajoittimia, tutkia, kyttiä, nysväreitä, hirviä ja vaikka mitä, jotka estää huippunopeutta ajavan matkantekoa.

Jo autokoulun oppikirjoissa puhutaan siitä, miten nopeutta tulee pudottaa aina, kun tilannenopeus sitä vaatii. Nopeuden pudotus mainitaan autokoulun oppikirjoissa parhaimmaksi tavaksi hallita ajoneuvoa kiperissä tilanteissa.

Toinen tehokas tapa lisätä reaktioaikaa, on pitää etäisyyttä edellä ajaviin.

En ymmärrä, miksi on vaikeaa ajaa sillä tavalla, että ei aja toisen perässä liian lähellä.

Minulle se ei tuota mitään hankaluuksia.

Olen nähnyt ja kokenut itsekkin kuvaamasi laisia liikennetilanteita.
        Itse pyrin hiljentämään myös, kun joku ohittaa, jotta se menis nopeasti ja pääsis äkempään eroon perästä roikkumasta.

Mutta kyllä ne lähtee siihen ohitukseen monesti hyvin täpärästi. Kiukku nousee kaaliin. On monesti yritettävä estää ohitusta, ettei se tollo saata itseään ja muita kolariin.

• Reikä
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

Sitä se minäkin olen täällä ihmetellyt, että missä on se ihmisen itsesuojeluvaisto.
        Keskustelut täällä painottuu vaan kahteen asiaan.
        Suomen teillä kun ei pääse tarpeeksi kovaa, kun on noita nopeudenrajoittimia, tutkia, kyttiä, nysväreitä, hirviä ja vaikka mitä, jotka estää huippunopeutta ajavan matkantekoa.

Jo autokoulun oppikirjoissa puhutaan siitä, miten nopeutta tulee pudottaa aina, kun tilannenopeus sitä vaatii. Nopeuden pudotus mainitaan autokoulun oppikirjoissa parhaimmaksi tavaksi hallita ajoneuvoa kiperissä tilanteissa.

Toinen tehokas tapa lisätä reaktioaikaa, on pitää etäisyyttä edellä ajaviin.

En ymmärrä, miksi on vaikeaa ajaa sillä tavalla, että ei aja toisen perässä liian lähellä.

Minulle se ei tuota mitään hankaluuksia.

Olen nähnyt ja kokenut itsekkin kuvaamasi laisia liikennetilanteita.
        Itse pyrin hiljentämään myös, kun joku ohittaa, jotta se menis nopeasti ja pääsis äkempään eroon perästä roikkumasta.

Mutta kyllä ne lähtee siihen ohitukseen monesti hyvin täpärästi. Kiukku nousee kaaliin. On monesti yritettävä estää ohitusta, ettei se tollo saata itseään ja muita kolariin.

Eli vika olikin jonossa ajavissa ja heidän turvaväleisä, ei ohittajan toiminnassa?

Ja sun on yritettävä estää ohitus?
        Siinä meillä varsinainen kotipoliisi.

• Elmeri
        Reikä kirjoitti:

Eli vika olikin jonossa ajavissa ja heidän turvaväleisä, ei ohittajan toiminnassa?

Ja sun on yritettävä estää ohitus?
        Siinä meillä varsinainen kotipoliisi.

Nysväreillä on yleensä liian pieni turvaväli.. toisin kuten joustavilla kuljettajilla, jotka jättävät 'pelivaraa'. Voi sitten vaikka joutessaan heittää siinä välikössä huvikseen 360-käännöksen, mikäli edessä on ohituseste..

Olisivat ko. tarinassa alle rajoitusten ajavat jurnuttajat voineet jättää sellaiset turvavälit että takaa ajanut, reippaampi kuljettaja olisi voinut tarvittaessa pujahtaa välikköön.

Eikä tarvitsisi niputtaa aina 15 nyhvyä kerralla, kun ei osata pitää välejä.. toisaalta tehokkaalla autollani sekään ei ole mikään ongelma.

• Keskimäräistä huonompi kuski
        Elmeri kirjoitti:

Nysväreillä on yleensä liian pieni turvaväli.. toisin kuten joustavilla kuljettajilla, jotka jättävät 'pelivaraa'. Voi sitten vaikka joutessaan heittää siinä välikössä huvikseen 360-käännöksen, mikäli edessä on ohituseste..

Olisivat ko. tarinassa alle rajoitusten ajavat jurnuttajat voineet jättää sellaiset turvavälit että takaa ajanut, reippaampi kuljettaja olisi voinut tarvittaessa pujahtaa välikköön.

Eikä tarvitsisi niputtaa aina 15 nyhvyä kerralla, kun ei osata pitää välejä.. toisaalta tehokkaalla autollani sekään ei ole mikään ongelma.

Tai olisikohan sittenkin käynyt niin että "nysvärit" olivat keskivertoa huonompia kuskeja kun eivät lähteneet ohittelemaan vaarallisissa paikoissa vaan odottivat sopivaa paikkaa jossa ajaa ohi. Tästä syystä he varmaankin ajoivat hieman pienemmällä turvavälillä.

Sitten tuli joustava kuski joka muiden ja oman turvallisuutensa kustannuksella päätti ottaa riskin ja lähteä ohittamaan paikassa jossa eteenpäin oleva näkyvyys ei ollut riittävä. Näin ollen hän aiheutti vaaratilanteen usealle muulekin henkilölle kuin itselleen.

Hyvää loppuelämää. Toivottavasti ette tapa muita kun itsenne sitten kun kolahtaa.

• Elmeri
        Keskimäräistä huonompi kuski kirjoitti:

Tai olisikohan sittenkin käynyt niin että "nysvärit" olivat keskivertoa huonompia kuskeja kun eivät lähteneet ohittelemaan vaarallisissa paikoissa vaan odottivat sopivaa paikkaa jossa ajaa ohi. Tästä syystä he varmaankin ajoivat hieman pienemmällä turvavälillä.

Sitten tuli joustava kuski joka muiden ja oman turvallisuutensa kustannuksella päätti ottaa riskin ja lähteä ohittamaan paikassa jossa eteenpäin oleva näkyvyys ei ollut riittävä. Näin ollen hän aiheutti vaaratilanteen usealle muulekin henkilölle kuin itselleen.

Hyvää loppuelämää. Toivottavasti ette tapa muita kun itsenne sitten kun kolahtaa.

Miten ohituspaikan ohittaminen liittyy pieneen turvaväliin???!

Tuohon lainaamaani lauseeseen kiteytyykin nysväri-mallinen, liikenteen sujuvuutta haittaava ajattelutapasi. Eli, kun MINÄ MINÄ nysväri en uskalla vielä tässä kohtaa ohittaa, niin pidetäänpäs niin pienet turvavälit, ettei kukaan MUUKAAN pääse ohi, vaikka haluaisi ja ehtisi!

Siinä vaiheessa rupeaa näinkin rauhalliselta loistokuljettajalta palamaan se kuuluisa pinna, kun maantien sujuva ajo muuttuu "seuraa hinaajaa" - leikiksi.

• tein.
        Elmeri kirjoitti:

Miten ohituspaikan ohittaminen liittyy pieneen turvaväliin???!

Tuohon lainaamaani lauseeseen kiteytyykin nysväri-mallinen, liikenteen sujuvuutta haittaava ajattelutapasi. Eli, kun MINÄ MINÄ nysväri en uskalla vielä tässä kohtaa ohittaa, niin pidetäänpäs niin pienet turvavälit, ettei kukaan MUUKAAN pääse ohi, vaikka haluaisi ja ehtisi!

Siinä vaiheessa rupeaa näinkin rauhalliselta loistokuljettajalta palamaan se kuuluisa pinna, kun maantien sujuva ajo muuttuu "seuraa hinaajaa" - leikiksi.

Eli ajatusmallini.

Niin, todellakin jos haluaa ohittaa niin yleensä se on hieman vaikeampaa ihan puskurissa kiinni. Vanha autoni kun kiihtyi 0:sta 100km/h suurin piirtein 45 sekunnissa, niin se vähän opetti ohittelusta.

Mutta en usko että kukaan on kenenkään perseessä roikkunut vaan ihmiset (niin, lue todellakin, IHMISET) ovat ajaneet perässä katsoen että missä on seuraava ohituspaikka. Joskus joutuu ajaa pitkäänkin että se löytyy jos tie on mutkainen ja vastaan tulevia autoja on paljon.

Jos hyviä ohituspaikkoja ei tule, niin ei pääse yksinkertaisesti ohikaan. On tämä nähty hyvinkin monta kertaa Turun ja Helsingin sekä Tampereen ja Seinäjoen välillä. Näillä pätkillä kun on ihan kivasti rekkojakin.

Jos joku sankari sitten aikoo painaa koko letkan ohi välittämättä siitä, että mitä tulee vastaan niin tämä on mielestäni SELVÄÄ LIIKENTEEN VAARANTAMISTA. Kohtaustilanteessa läheltäpititilanteen ja kolarin ero jää paljonkin kiinni siitä, että antaako vieressä oleva tilaa vai ei.

Alkuperäisen tekstin "joustava kuski" todellakin ohitti tilanteessa jossa ei ollut todellista ohituspaikkaa koska hän joutui omalle kaistalleen palaamaan.

Eli kukahan on tässä tilanteessa se MINÄ MINÄ. Edessä olevat keskimääräistä huonommat kuskit ajavat letkassa odottaen omaa vuoroaan ohitusjärjestyksessä, ja sitten tulee muita ajatteleva sujuva autoilija joka tilanteesta riippumatta painaa vastaantulevien kaistalle ja heti auton tullessa vastaan tunkee itsensä MINÄ MINÄ kuskien väliin aiheuttaen MINÄ MINÄ kuskeille haitariliikkeen joka lisääntyy jonoa eteenpäin mennessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1865
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1598
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1079
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe