Leppävaara

Erinomainen alue

Esim. Etelä-Leppävaaran alueelta ei asuntoja juuri ole myynnissä ja ne mitä tulee, ovat erittäin kalliitta ja myydään todella nopeasti. Tämän voi jokainen ihan itse todeta seuraamalla hetken esim. Etuovi.comia tai Oikotietä.

Tosin Sellon vaikutuksesta myös Pohjois-Leppävaaran ja Perkkaankin hinnat ovat nousseet aiemmista todella selkeästi. Ja suuntaus tulee olemaan sama jatkossakin kun Leppävaaran palvelu- ym. taso jatkaa nousuaan. Mm. Perkkaalle on suunniteltu jos jonkinlaisia valtavia vapaa-ajankeskuksia yms. jotka aina vaikuttavat nostavasti alueen hintatasoon.

Ja sen uhallakin, että tähän viestiin vastaa kohta joku neropatti vanhojen Läkkitori-traumojensa vammattumana niin totean silti: Leppävaara on ihan objektiivisestikin katsottuna melko ainutlaatuinen alue Suomessa. Sen liikenteelliselle ja palvelulliselle tasolle ei pärjää kuin Helsingin keskusta. Kehä I, Turunväylä, junarata, bussiliikenteen solmukohta mitä liikenteeseen tulee... Ja palveluista löytyykin sitten oikeastaan kaikki mitä voi toivoa ja nekin mitä ei osaisi toivoa, ovat todennäköisesti jo suunnitteilla... Luonto on lähellä ja liikuntamahdollisuudet erinomaiset.

Tiedän, että meni vähän hehkutuksen puolelle, eihän Leppävaarakaan sentään täydellinen ole, mm. Kehä I:n ruuhkat ovat sitten noiden erinomaisten liikenneyhteyksien kääntöpuolena. Mutta kyllä uskallan silti haastaa jonkun sanomaan yhdenkin toisen alueen pk-seudulta, joka vetäisi vertoja Leppävaaralle.

PS. Tiedän kyllä, etteivät kaikki pidä ns. kaupunkimaisista alueista, joten siitä asiasta ei tarvitse taas aloittaa ;)

50

14334

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reilun vuoden

ja sitten muutin pois. Eipä ole paikassa kehumista, muuta kuin Sello, joka sekin tuo ongelmia alueelle. Liikenne on täysi kaaos, puhumattakaan gallerian puoleisesta lääväalueesta. Etelä-lepuski on niin vammaisesti ja ahtaasti rakennettu, ettei sieltä löydä pois ilman navigaattoria.
      Vuoden sisällä ulkomaalaisten osuus on matinkylän luokkaa ja samalla asuminen kallistuu "muka" hyvien palvelujen tullessa "lähelle". Eihän Sellossakaan voi lepuskissa asuva ilman autoa käydä.
      Luonto on kaikkea muuta kuin lähellä, jos kehä ykköstä ei laske viidakoksi. Liikuntamahdollisuudet ovat nekin rajalliset. Ei kai kukaan tosissaan halua käydä esim. Leppävaaran kusialtaassa uimassa? Ja tuosta läkkitori-traumasta voin sen verran sanoa, että läkkitorilla ei muita hengaile kuin juoppoja ja ulkomaalaisia/kotimaisia nuorisorikollisia / teininarkkareja / teinijuoppoja. Siihensinun on ihan turha väittää vastaan, koska sen voi kuka tahansa itse käydä paikan päällä todistamassa. Oli siellä LänsiVäylän mukaan oikein kunnollinen jengitappelukin viime kesänä.

Eli, jos olet niitä urpoja, jotka ovat tulevasta slummista kämpän ylihintaan hommannut niin älä täällä paru tyhmää temppuasi, vaan pistä luukkusi kipin kapin niin maan mainioon etuovi.comiin tai oikotiehen myyntiin.

ps. Katso vaan kuinka paljon iso-omppu auttoi matinkylää... sama slummi lepuskista on jo hyvää vauhtia tulossa.

• Omena

Mitä ihmettä! Omena slummiutti Matinkylän? Eh... Vaikka toisaalta huonoa provoa koko juttu muutenkin. Lepuskin liikennekaaos, ahtaasti rakennettu? Mistä sinä olet kotoisin, Naruskasta vai?

• siinä ihmettele...
        Omena kirjoitti:

Mitä ihmettä! Omena slummiutti Matinkylän? Eh... Vaikka toisaalta huonoa provoa koko juttu muutenkin. Lepuskin liikennekaaos, ahtaasti rakennettu? Mistä sinä olet kotoisin, Naruskasta vai?

vaan katsoppa sitä matinkylää hiukan tarkemmin, kun siellä kerran asut, niin kyllä sinä sen huomaat. Ei ole minun syyni, että asut siellä.
        Niin ja voisit sitten varmaankin valaista minua ja kertoa, että mikäs se kehä-I:sen pullonkaula oikein on? Vielä pahemmaksi meni leppävaaran liikenne Sellon avaamisen jälkeen.
        Niin ja minä tosiaan asuin leppävaarassa reilun vuoden ja voin todellakin kertoa, että ankeammin rakennettua paikka ei espoosta löydy. Ei edes matinkylä ole niin paha.

• Joopa joo
        siinä ihmettele... kirjoitti:

vaan katsoppa sitä matinkylää hiukan tarkemmin, kun siellä kerran asut, niin kyllä sinä sen huomaat. Ei ole minun syyni, että asut siellä.
        Niin ja voisit sitten varmaankin valaista minua ja kertoa, että mikäs se kehä-I:sen pullonkaula oikein on? Vielä pahemmaksi meni leppävaaran liikenne Sellon avaamisen jälkeen.
        Niin ja minä tosiaan asuin leppävaarassa reilun vuoden ja voin todellakin kertoa, että ankeammin rakennettua paikka ei espoosta löydy. Ei edes matinkylä ole niin paha.

Joopa joo, vai ei Espoosta löydy ankeammin rakennettua paikkaa kuin Lepuski. Aika surkeaa provoilua tai todennäköisesti et ole Lepuskissa edes käynytkään, miten olisi esimerkiksi mikä tahansa 70-luvun laatikko-ostari missä tahansa suomessa. Puhumattaan esim. Espoon keskuksesta. Leppävaaran 80-lukulainen matala tiilitaloarkkitehtuuri kävelykatuineen on selkeästi keskimääräisesti nätimpää aluetta kuin ostarit yleensä.

• oli.pakko.vastata

No niin. Nyt se sitten tulikin. Jonkun kaupunkifoobikon avautuminen siitä, kuinka ahdistaa. Niin, kuten lopussa totesinkin, kaikille ei kaupunkiasuminen sovi ja sillon on suositeltavaa muuttaa Kirkkonummelle. Tarkoituksenani olikin nimenomaan rinnastaa Leppävaara Helsingin keskustaan ja muihin todellisiin kaupunkikeskuksiin. Jos itse pidät asua keskellä korpea ilman muita ihmisiä ja autoja yms. niin se on ihan OK. Mutta turha ruveta avautumaan, jos joku taas arvostaa keskusta-asumista...

Kaiken kaikkiaan tuo kirjoituksesi oli niin lapsellinen kiukunpurkaus, ettei se edes ansaitsisi kommentteja, mutta kun ei nyt juuri ole muutakaan tekemistä, niin kommentoidaan edes vähän...

Liikenne täysi kaaos? Oletko koskaan käynyt missään KAUPUNGISSA ulkomailla? Oletko käynyt edes Helsingin keskustassa? Koska jos olet, et voi tosissasi väittää, että Lepuskin liikenne olisi kaaos.

Vammaisesti ja ahtaasti rakennettu? No tuo ensimmäinen adjektiivi kertonee enemmän sinusta itsestäsi mutta mitä tuohon toiseen tulee, ei Etelä-Leppävaara todellakaan ole ahtaasti rakennettu. Päinvastoin, kerrostalojen väleihin on jätetty sopivasti vanhoja puisia huviloita, pienkerrostaloja, rivitaloja ja paritaloja sekä erilaisia viheralueita. Alue on todella väljä verrattuna suurimpaan osaan muita uusia asuinalueita. Jos et usko, käy katsomassa vaikka Kartanokoskea tai Pikku-Huopalahtea.

Ulkomaalaisten osuus? En viitsi tuotakaan kommentoida. Jatkahan poika vain sitä tynnyrissä elämistä.

Sellossa ei voi käydä ilman autoa edes lepuskilainen? Haluaisitko kenties perustella tätä jotenkin tarkemmin? Selloonhan pääsee kaikista ilmansuunnista aivan mahtavasti kävellen, ei pienintäkään ongelmaa! Ellei sitten satu olemaan pää perseessä kuten ilmeisesti sinulla ;)

Luonto ei muka lähellä? Katsohan karttaa. Sieltä löytyy Säterinniitty ja Säterinmetsä, Leppävaaran urheilupuisto, merikin on kymmenen minuutin kävelyn päässä... Liikuntamahdollisuudet ovat kaikenkaikkiaan aivan uskomattoman hyvät. On golfrangea, pururataa, hiihtolatua, yleisurheilustadionia, uimahallia, kuntosaleja, pallokenttiä jne. Eli aivan mielettömät mahdollisuudet...

Läkkitori? Onhan siellä jotain juoppoja varsinkin kesäisin mutta toisaalta: millä torilla niitä ei olisi? Ihan oikeasti, niitä on Kauniaisten keskustassa, Westendissä, Tapiolassa, ihan joka puolella... Mitä noihin muihin peikkoihin tulee, taidat kyllä olla niitä tyyppejä, jotka näkevät kaiken ympärillään olevan uhkaavana ja pelottavana. Kannattaisi varmaan liikkua ulkona enemmän ja avata hieman silmiä maailmalle niin kaikki ei olisi niin outoa ja pelottavaa. Katsos jokainen pipopäinen lökäpöksy ei ehkä sittenkään ole narkkari ja jokainen tummaihoinen ei ole aikeissa ryöstää sinua...

Mutta taisipa mennä tämä ihan lämpimikseen kirjoittelun puolelle kun tuskin sinun sulkeutunut mielesi pystyy vastaanottamaan mitään kun olet jo päättänyt, miten asiat ovat... Hyvää elämää vaan ja koita vähän relata :)

• sitten...
        Joopa joo kirjoitti:

Joopa joo, vai ei Espoosta löydy ankeammin rakennettua paikkaa kuin Lepuski. Aika surkeaa provoilua tai todennäköisesti et ole Lepuskissa edes käynytkään, miten olisi esimerkiksi mikä tahansa 70-luvun laatikko-ostari missä tahansa suomessa. Puhumattaan esim. Espoon keskuksesta. Leppävaaran 80-lukulainen matala tiilitaloarkkitehtuuri kävelykatuineen on selkeästi keskimääräisesti nätimpää aluetta kuin ostarit yleensä.

Okei, myönnettäköön, että lepuski ei ole ankein paikka espoossa, mutta ei se todellakaan ole mistään parhaastakaan päästä.
        Eikä tämä ole mitään provoilua, vaan ihan faktaa. Ei ainakaan minua saisi mistään hinnasta takaisin lepuskiin asumaan.

t: entinen lepuskilainen, nykyinen latokaskelainen.

• joo.....
        oli.pakko.vastata kirjoitti:

No niin. Nyt se sitten tulikin. Jonkun kaupunkifoobikon avautuminen siitä, kuinka ahdistaa. Niin, kuten lopussa totesinkin, kaikille ei kaupunkiasuminen sovi ja sillon on suositeltavaa muuttaa Kirkkonummelle. Tarkoituksenani olikin nimenomaan rinnastaa Leppävaara Helsingin keskustaan ja muihin todellisiin kaupunkikeskuksiin. Jos itse pidät asua keskellä korpea ilman muita ihmisiä ja autoja yms. niin se on ihan OK. Mutta turha ruveta avautumaan, jos joku taas arvostaa keskusta-asumista...

Kaiken kaikkiaan tuo kirjoituksesi oli niin lapsellinen kiukunpurkaus, ettei se edes ansaitsisi kommentteja, mutta kun ei nyt juuri ole muutakaan tekemistä, niin kommentoidaan edes vähän...

Liikenne täysi kaaos? Oletko koskaan käynyt missään KAUPUNGISSA ulkomailla? Oletko käynyt edes Helsingin keskustassa? Koska jos olet, et voi tosissasi väittää, että Lepuskin liikenne olisi kaaos.

Vammaisesti ja ahtaasti rakennettu? No tuo ensimmäinen adjektiivi kertonee enemmän sinusta itsestäsi mutta mitä tuohon toiseen tulee, ei Etelä-Leppävaara todellakaan ole ahtaasti rakennettu. Päinvastoin, kerrostalojen väleihin on jätetty sopivasti vanhoja puisia huviloita, pienkerrostaloja, rivitaloja ja paritaloja sekä erilaisia viheralueita. Alue on todella väljä verrattuna suurimpaan osaan muita uusia asuinalueita. Jos et usko, käy katsomassa vaikka Kartanokoskea tai Pikku-Huopalahtea.

Ulkomaalaisten osuus? En viitsi tuotakaan kommentoida. Jatkahan poika vain sitä tynnyrissä elämistä.

Sellossa ei voi käydä ilman autoa edes lepuskilainen? Haluaisitko kenties perustella tätä jotenkin tarkemmin? Selloonhan pääsee kaikista ilmansuunnista aivan mahtavasti kävellen, ei pienintäkään ongelmaa! Ellei sitten satu olemaan pää perseessä kuten ilmeisesti sinulla ;)

Luonto ei muka lähellä? Katsohan karttaa. Sieltä löytyy Säterinniitty ja Säterinmetsä, Leppävaaran urheilupuisto, merikin on kymmenen minuutin kävelyn päässä... Liikuntamahdollisuudet ovat kaikenkaikkiaan aivan uskomattoman hyvät. On golfrangea, pururataa, hiihtolatua, yleisurheilustadionia, uimahallia, kuntosaleja, pallokenttiä jne. Eli aivan mielettömät mahdollisuudet...

Läkkitori? Onhan siellä jotain juoppoja varsinkin kesäisin mutta toisaalta: millä torilla niitä ei olisi? Ihan oikeasti, niitä on Kauniaisten keskustassa, Westendissä, Tapiolassa, ihan joka puolella... Mitä noihin muihin peikkoihin tulee, taidat kyllä olla niitä tyyppejä, jotka näkevät kaiken ympärillään olevan uhkaavana ja pelottavana. Kannattaisi varmaan liikkua ulkona enemmän ja avata hieman silmiä maailmalle niin kaikki ei olisi niin outoa ja pelottavaa. Katsos jokainen pipopäinen lökäpöksy ei ehkä sittenkään ole narkkari ja jokainen tummaihoinen ei ole aikeissa ryöstää sinua...

Mutta taisipa mennä tämä ihan lämpimikseen kirjoittelun puolelle kun tuskin sinun sulkeutunut mielesi pystyy vastaanottamaan mitään kun olet jo päättänyt, miten asiat ovat... Hyvää elämää vaan ja koita vähän relata :)

Jos älysi ei riitä tämän parempaan argumentointiin, niin ole hiljaa...

"Kaiken kaikkiaan tuo kirjoituksesi oli niin lapsellinen kiukunpurkaus, ettei se edes ansaitsisi kommentteja, mutta kun ei nyt juuri ole muutakaan tekemistä, niin kommentoidaan edes vähän... "

..lue omia tekstejäsi vaan ja mieti kuka on lapsellinen....

"Ulkomaalaisten osuus? En viitsi tuotakaan kommentoida. Jatkahan poika vain sitä tynnyrissä elämistä. "

... ja samaa rataa jatkuu älyllinen argumentointi...

"Sellossa ei voi käydä ilman autoa edes lepuskilainen? Haluaisitko kenties perustella tätä jotenkin tarkemmin? Selloonhan pääsee kaikista ilmansuunnista aivan mahtavasti kävellen, ei pienintäkään ongelmaa! Ellei sitten satu olemaan pää perseessä kuten ilmeisesti sinulla ;) "

... ja edelleen.. Tähän voi sen verran sanoa, että pääseehän sinne Selloon kaikista ilmansuunnista, mutta minulla on ihan varaa ostaakkin sieltä jotain, enkä todellakaan halunnut kanniskella kolme ruoka yms. kassia ympäri lepuskia... tietty jos ei omista autoa, niin pakko se kai sitten on..

"Katsos jokainen pipopäinen lökäpöksy ei ehkä sittenkään ole narkkari ja jokainen tummaihoinen ei ole aikeissa ryöstää sinua... "

...ehkä ei, mutta niin kauan, kuin voin valita, missä asun, niin asun mieluummin paikassa, jossa näitä "väestöryhmiä" on vähemmän.. vai väitätkö, että ne töherrykset seiniin, rikotut kaljapullot, yleiset häiriöt, aiheuttaa joku muu??

"Mutta taisipa mennä tämä ihan lämpimikseen kirjoittelun puolelle kun tuskin sinun sulkeutunut mielesi pystyy vastaanottamaan mitään kun olet jo päättänyt, miten asiat ovat... Hyvää elämää vaan ja koita vähän relata :) "

... ja sitten oli päivä paras!!! Kukakohan täällä on ahdasmielinen urpo, joka ei pysty kritiikkiä vastaanottamaan? Vai miksi sitten suutuit niin pirusti, kun sinun pientä kylääsi haukuin?

• Joo
        sitten... kirjoitti:

Okei, myönnettäköön, että lepuski ei ole ankein paikka espoossa, mutta ei se todellakaan ole mistään parhaastakaan päästä.
        Eikä tämä ole mitään provoilua, vaan ihan faktaa. Ei ainakaan minua saisi mistään hinnasta takaisin lepuskiin asumaan.

Joopa joo, kun ankeudesta oli siis kyse niin missä ne Latokasken palvelut ja liikenneyhteydet ovat, bussilla menee yli tunti keskustaan.

Jos taas rauhaa, luontoa ja ok-taloa haluaa niin huomattavasti järkevämpi paikka on Kirkkonummi siellä tontitkin on paljon halvempia ja länäriä pitkin autolla pääsee yhtä nopeasti Helsinkiin, junakin kulkee. Ei ole samalla tavalla sumpussa kuin Latokaski.

Itse en menevänä ja harrastavana ihmisenä latokasken ankeudessa viihtyisi...

• kyykkyyn
        Joo kirjoitti:

Joopa joo, kun ankeudesta oli siis kyse niin missä ne Latokasken palvelut ja liikenneyhteydet ovat, bussilla menee yli tunti keskustaan.

Jos taas rauhaa, luontoa ja ok-taloa haluaa niin huomattavasti järkevämpi paikka on Kirkkonummi siellä tontitkin on paljon halvempia ja länäriä pitkin autolla pääsee yhtä nopeasti Helsinkiin, junakin kulkee. Ei ole samalla tavalla sumpussa kuin Latokaski.

Itse en menevänä ja harrastavana ihmisenä latokasken ankeudessa viihtyisi...

Niin tai sitten sinulla ei ole varaa asua latokaskessa, tai omistaa autoa...

• sucks!
        kyykkyyn kirjoitti:

Niin tai sitten sinulla ei ole varaa asua latokaskessa, tai omistaa autoa...

Hah; kun katsoo Latokasken alueen asuntojen hintoja, niin voi voi...Taitaa olla Espoon köyhällistön aluetta.

• Säterinmetsän asukki
        sitten... kirjoitti:

No jos ei ole vara asua Lepuskissa ja pelkää ihmisiä, niin sitten kannattaa valita Latokasken periferia-alue asuinpaikakseen.
        Lepuskin pohjoispuolikin on todella kivaa ja rauhallista aluetta puhumattakaan eteläpuolen viimeisen 10 vuoden aikana rakennetusta asuntokannasta.
        Eikä minua harmita yhtään se, että täällä Säterissä olkkarin ikkunasta näkyy rauhallinen hyvin hoidettu puisto ja ympärillä on kauniita ja monimuotoisia pientaloja.
        Ainoa häpeäpilkku on Perkkaan neuvostokompleksi, mutta sekin on monelle hyvä valinta, jos haluaa hyvien palvelujen ja kulkuyhteyksien ääreltä hieman edukkaamman asunnon.

• Irina-74
        Säterinmetsän asukki kirjoitti:

No jos ei ole vara asua Lepuskissa ja pelkää ihmisiä, niin sitten kannattaa valita Latokasken periferia-alue asuinpaikakseen.
        Lepuskin pohjoispuolikin on todella kivaa ja rauhallista aluetta puhumattakaan eteläpuolen viimeisen 10 vuoden aikana rakennetusta asuntokannasta.
        Eikä minua harmita yhtään se, että täällä Säterissä olkkarin ikkunasta näkyy rauhallinen hyvin hoidettu puisto ja ympärillä on kauniita ja monimuotoisia pientaloja.
        Ainoa häpeäpilkku on Perkkaan neuvostokompleksi, mutta sekin on monelle hyvä valinta, jos haluaa hyvien palvelujen ja kulkuyhteyksien ääreltä hieman edukkaamman asunnon.

Kun kaverini muutti Perkkaalle, pidin niitä 70-luvun vanhoja taloja hirveän näköisinä ja jopa pelottavina.

Sittemmin ne alkoivat saada minut jollain perverssillä tavalla hyvälle tuulelle. Ne ovat aikansa tuotos siinä missä muutkin paikat.

Kun käyn kaverini luona kylässä hän tervehtii minua lämpimän humoristisesti: "Welcome to Stalingrad!"

Jos kaupasta saisi ostaa sellaisia näköaloja, mitä niiden 70-luvun blokkien yläkerroksista aukeaa, niin kaupassa olisi jonoa :)

• Säterinmetsän asukki
        Irina-74 kirjoitti:

Kun kaverini muutti Perkkaalle, pidin niitä 70-luvun vanhoja taloja hirveän näköisinä ja jopa pelottavina.

Sittemmin ne alkoivat saada minut jollain perverssillä tavalla hyvälle tuulelle. Ne ovat aikansa tuotos siinä missä muutkin paikat.

Kun käyn kaverini luona kylässä hän tervehtii minua lämpimän humoristisesti: "Welcome to Stalingrad!"

Jos kaupasta saisi ostaa sellaisia näköaloja, mitä niiden 70-luvun blokkien yläkerroksista aukeaa, niin kaupassa olisi jonoa :)

Ulkoa päin kuutiot ovat aika karseita, mutta olen huomannut huvikseni myynti-ilmoituksia selanneena, että todella monet kämpät on laitettu sisältä mahtavan tyylikkäiksi! Kävin itsekin katsomassa nelisen vuotta sitten yhtä kaksiota ja melkein ostin, kun oli niin halpa (silloin) ja hyvin rempattu. Nykyisin hintataso on kuitenkin jo siksi korkea, että asukkaat lienevät normaalia työssäkäyvää kansaa ja Otaniemen ja EVTEKin opiskelijoita.

Kuutiomaisuutta enemmän mua harmittaa niiden talojen väritys. Likaisen vaaleanruskean sijaan koko alue saisi uutta ilmettä, jos seinät maalattaisiin vaikkapa vaaleilla pastellisävyillä. Toki se maksaa rahaa ja toiseksi kaupungin nihilistibyrokraatit voivat pitää ajatusta liian "hurjana". Ja kukaties vielä Museovirastokin vaatisi värimaailman pysymistä entisellään oman aikansa lapsina.

Mutta toivossa on hyvä elää; ehkäpä joskus tulevan julkisivuremontin aikana. Kyllä sitten olisi Pikkolossakin entistäkin mukavempi käydä sunnuntaiostokilla, se kun on lähin kulmakauppa Säteristä...

• viihtynytttt
        siinä ihmettele... kirjoitti:

Leppävaara on iso alue, näköjään em. kirjottajat, ainakaan "vuoden Lepuskissa asunu" ei sitte vaivautunu siitä Läkkitorilta yhtään metriä ylöspäin kulkemaan Leppävaaran raittia pitkin kohti Vallikalliota.

Vallikallio osana Leppävaaraa on mun mielestäni yks pk-seudun viihtysimpiä kaupunginosia puistoineen, vehreine sisäpihoineen ja hyvine bussiyhteyksineen, palvelujakin löytyy runsaasti; pieniä baareja, kioskeja, kampaamoja, kukkakauppoja ja kaikenlaisia yleishyödyllisiä palveluita. Rauhallista on, ja lähellä Helsinkiä.

Uus Etelä-Leppävaara on muuten paikka jota tullaan ihailemaan ihan kauempaakin, sen erinomasia arkkitehtoonisia ratkaisuja on kiitelty, tästä on ollu paljon juttua lehdissä, esim Länsiväylässä.

Läkkitorin levottomuus on vähentyny huomattavasti viime vuosina, lähinnä en illalla viittis siellä käppäillä mut alue ei sanottavammin eroa mistään muusta lukuisista pk-seudun kapakka-ostarialueista siinä mielessä, paitsi että on kuitenki rauhallisempi mitä monet vastaavat alueet missä tahansa. Toisaalta, Läkkitorilla nyt ei iltasin paljon mitään edes ole, eli jos ei niist parista kapakasta oo kiinnostunu, niin sen voi illan tullen unohtaa. Lähialueen asunnot on siistejä ja viihtysiä, sen näkee jo vuokrien ja ostoasuntojen hinnoista.

Leppävaarasta pitää kaikki tuttavani ja heitä on monenlaisia ihmisiä eri elämän alueilta, kokonaisuutena Leppävaara on eloisa ja viihtysä paikka.

• historiaa
        Säterinmetsän asukki kirjoitti:

Ulkoa päin kuutiot ovat aika karseita, mutta olen huomannut huvikseni myynti-ilmoituksia selanneena, että todella monet kämpät on laitettu sisältä mahtavan tyylikkäiksi! Kävin itsekin katsomassa nelisen vuotta sitten yhtä kaksiota ja melkein ostin, kun oli niin halpa (silloin) ja hyvin rempattu. Nykyisin hintataso on kuitenkin jo siksi korkea, että asukkaat lienevät normaalia työssäkäyvää kansaa ja Otaniemen ja EVTEKin opiskelijoita.

Kuutiomaisuutta enemmän mua harmittaa niiden talojen väritys. Likaisen vaaleanruskean sijaan koko alue saisi uutta ilmettä, jos seinät maalattaisiin vaikkapa vaaleilla pastellisävyillä. Toki se maksaa rahaa ja toiseksi kaupungin nihilistibyrokraatit voivat pitää ajatusta liian "hurjana". Ja kukaties vielä Museovirastokin vaatisi värimaailman pysymistä entisellään oman aikansa lapsina.

Mutta toivossa on hyvä elää; ehkäpä joskus tulevan julkisivuremontin aikana. Kyllä sitten olisi Pikkolossakin entistäkin mukavempi käydä sunnuntaiostokilla, se kun on lähin kulmakauppa Säteristä...

Perkkaan talot ovat kai aikanaan olleet osittain myrkynvihreitä. Sikäli mikään virasto ei voi vaatia pitämään väritystä alkuperäisenä koska väritys ei nytkään ole alkuperäinen. Siellä radanvarressa taitaa olla vielä yksi talo, jossa tätä väritystä on nähtävissä.

Nykyinen väritys on peräisin jostain 90-luvun alkupuolelta, joten uutta väriä lienee tiedossa lähiakoina.

• 70's
        Irina-74 kirjoitti:

Itse kutsun aluetta DDR:ksi. Sinällään kumma miten ruman näköisiä ne talot ovat, eihän ne ole edes erityisen korkeita 6-7 kerroksisia. Ilmeisesti juuri tuo likaisen keltainen yhtenäinen väritys yhdistettynä funktionaaliseen laatikkomuotoon tekee niistä niin massiivisen kolhoja. Muutoin tuo Perkkaan DDR:n alue on rauhallinen, talot ovat hyvin huollettuja omistusasuntoja ja ympäristö on siistiä. Asukkaista suurin osa on vanhuksia, joka takaa tehokkaan parkkipaikkavalvonnan, väärinpysäköinnistä tulee sakot ennätysajassa.

• huhhuh!
        70's kirjoitti:

Itse kutsun aluetta DDR:ksi. Sinällään kumma miten ruman näköisiä ne talot ovat, eihän ne ole edes erityisen korkeita 6-7 kerroksisia. Ilmeisesti juuri tuo likaisen keltainen yhtenäinen väritys yhdistettynä funktionaaliseen laatikkomuotoon tekee niistä niin massiivisen kolhoja. Muutoin tuo Perkkaan DDR:n alue on rauhallinen, talot ovat hyvin huollettuja omistusasuntoja ja ympäristö on siistiä. Asukkaista suurin osa on vanhuksia, joka takaa tehokkaan parkkipaikkavalvonnan, väärinpysäköinnistä tulee sakot ennätysajassa.

No jos Perkkaa nyt sitten muka muistuttaa DDR:ää, niin kun tullaan Helsinkiin Espoosta Mannerheimintietä pitkin, niin miltä ne harmaat ja ruskeat -40, -50, -60, ja -70-luvulla rakennetut korkeat laatikkotalot aaltopellisine parvekkeineen näyttää? Siis kyllä Perkkaalla nyt sentään kerrostalot paremmalta näyttää, kuin Mannerheimintien ja Töölön ja monen muun Helsingin keskusta-alueen harmaat ja ruskeat laatikkotönöt.

Ja minkälaisia hintoja niistä Helsingin reaalisosialismiarkkitehtuurin luomuksista nykyään pyydetään; huh, huh. Kyllä Perkkaalla on vielä hinnoissa ERITTÄIN PALJON nousuvaraa, ja ne kyllä tulevat vielä entisestäänkin nousemaan.

• Jani-M-
        70's kirjoitti:

Perkkaan talot ovat pääosin 4-8 kerroksisia. Aika monessa on 8 asuinkerrosta kellari ja pohjakerrokset.

Nykyään rakennetaan matalempia ja pienempiä taloja joissa asumiskulut ovat korkeampia ja näköalat vähemmän avaria kuin 70-luvun kolosseissa.

Veikkaan, että tulee taas aika kun rakennetaan korkeampia taloja löyhästi nykyisen "pienieä tiuhaan" -tyylin sijaan.

Sääli ettei Perkkaalla saunoja uskallettu rakentaa katolle.

• Irina-74
        70's kirjoitti:

Ehkä vanhan Perkkaa ykkösen väritys on nykyisellään hieman liian yhtenäinen.

Eräs tuttuni tosin joskus totesi, että asuu aina kadun rumimmassa talossa, koska sieltä on kauneimmat näköalat :)

Kaverini mukaan perkkaalla asuu paljon alkuperäisasukkaita (50-60-70-vuotiaita) ja toisaalta paljon viimeisen viiden vuoden aikana sinne muuttaneita lapsiperheitä.

• perkkaa
        Irina-74 kirjoitti:

Perkkaa on paikkana talojen rumuudesta huolimatta ihan ok. rauhallinen alue jossa on leppävaaran palvelut lähellä ja ulkoilumaastot aivan vieressä.

Ylimmissä kerroksissa on kyllä hyvät näköalat, mutta niihin tottuu ja ei ne enää vuoden päästä jaksa innostaa. Se mihin ei totu on hissin tilaaminen ja hissimatka (tosin uusissa taloissa on jo melko nopeat hissit) ja sitten kun pitää raahata uusi sohva tai muu hissiin mahtumaton huonekalu kahdeksanteen kerrokseen, alkaa toivoa että asuisi kakkos kerroksessa....

• Mannerheimi
        huhhuh! kirjoitti:

No jos Perkkaa nyt sitten muka muistuttaa DDR:ää, niin kun tullaan Helsinkiin Espoosta Mannerheimintietä pitkin, niin miltä ne harmaat ja ruskeat -40, -50, -60, ja -70-luvulla rakennetut korkeat laatikkotalot aaltopellisine parvekkeineen näyttää? Siis kyllä Perkkaalla nyt sentään kerrostalot paremmalta näyttää, kuin Mannerheimintien ja Töölön ja monen muun Helsingin keskusta-alueen harmaat ja ruskeat laatikkotönöt.

Ja minkälaisia hintoja niistä Helsingin reaalisosialismiarkkitehtuurin luomuksista nykyään pyydetään; huh, huh. Kyllä Perkkaalla on vielä hinnoissa ERITTÄIN PALJON nousuvaraa, ja ne kyllä tulevat vielä entisestäänkin nousemaan.

Ne Manskun varressa olevat kerrostalot ovat kauniita kuin mitkä :)

Voi sitä 1950-lukua, kun Olympialaisetkin olivat lähellä ja sota oli "voitettu". Kaikki oli paremmin...

• elämä on
        oli.pakko.vastata kirjoitti:

Kauniaisissa olin vähän aikaa sitten ja en nähnyt edes yhtä juottolaa siellä. Siellä on viihtyisiä taloja, luontoa, kateeksi käy jotka saa asua siellä.

• sinäkö taas

Sä taidat olla se sama hemmo, joka säännöllisesti kehuu täällä Leppävaaraa omituisilla kirjoituksillaan. Yritätkö nostaa Leppävaaran olematonta statusta asuinalueena? Miksi?
      Onko tullut hankittua ylihintainen asunto ja nyt harmittaa?
      Jos asuntojen hinnat Leppävaarassa ovat tosiaankin erittäin kalliita, niin myy toki. Toisaalta jos olet vasta ostanut ylihintaan, niin taitaisi mennä tappion puolelle.

Tuo sun säännöllinen Leppävaara-hehkutus on niin läpinäkyvää, että joku ongelma-alue se Leppävaara varmasti on. Ethän muuten tuollaisia kirjoittelisi, jos tarvetta ei olisi.
      En tiedä alueen ongelmia, kun en siellä ole asunut, mutta aika ankean näköistä se ainakin on kun kehä1 ohi ajelee.

• alkuperäinen kirjoittaja

Minä en ainakaan ole aiemmin tänne Leppävaaraa hehkuttanut, joten kaipa täällä on joku muukin, joka pitää Leppävaaraa hyvänä alueena.

Ja ihan muuten kuriositeettina: asun itse Otaniemessä mutta tulevaisuudessa olen melko varmasti hankkimassa omaa asuntoa Leppävaarasta, jossa minulla asuu paljon tuttavia, joiden kautta olen alueeseen päässyt tutustumaan hyvin.

• sinäkö taas
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

Minä en ainakaan ole aiemmin tänne Leppävaaraa hehkuttanut, joten kaipa täällä on joku muukin, joka pitää Leppävaaraa hyvänä alueena.

Ja ihan muuten kuriositeettina: asun itse Otaniemessä mutta tulevaisuudessa olen melko varmasti hankkimassa omaa asuntoa Leppävaarasta, jossa minulla asuu paljon tuttavia, joiden kautta olen alueeseen päässyt tutustumaan hyvin.

Vai et ole ennen hehkuttanut. Sattumoisin löysin kopion tästä kirjoituksestasi ESPOO-nimisen keskustelun alta.
        Kyllä sulla joku ongelmasuhde Leppävaaran kanssa täytyy olla, kun sitä noin hehkutat.
        Itse asiassa hehkutuksesi vuoksi väkisin tulee mieleen jokin ongelma sulla on Leppävaarassa.

Minusta Leppävaaran alue on ihan ok, mutta ei mitenkään erikoinen ja varsinkaan ei erikoisen hieno alue. Tyypillinen peruskaupunginosa, joita sopii tusinaan 13.
        Kallista on joka paikassa Helsingin lähistöllä eikä Leppävaara poikkea tässä mitenkään.

Autoliikenteen vilkas läpikulkupaikka, jossa juniakin kulkee. Lisäksi Sello aiheuttaa lisää liikenneruuhkia ja yleistä hälinää. Tällaisia alueitahan on kymmeniä pk-seudulla.

• ....................
        sinäkö taas kirjoitti:

Vai et ole ennen hehkuttanut. Sattumoisin löysin kopion tästä kirjoituksestasi ESPOO-nimisen keskustelun alta.
        Kyllä sulla joku ongelmasuhde Leppävaaran kanssa täytyy olla, kun sitä noin hehkutat.
        Itse asiassa hehkutuksesi vuoksi väkisin tulee mieleen jokin ongelma sulla on Leppävaarassa.

Minusta Leppävaaran alue on ihan ok, mutta ei mitenkään erikoinen ja varsinkaan ei erikoisen hieno alue. Tyypillinen peruskaupunginosa, joita sopii tusinaan 13.
        Kallista on joka paikassa Helsingin lähistöllä eikä Leppävaara poikkea tässä mitenkään.

Autoliikenteen vilkas läpikulkupaikka, jossa juniakin kulkee. Lisäksi Sello aiheuttaa lisää liikenneruuhkia ja yleistä hälinää. Tällaisia alueitahan on kymmeniä pk-seudulla.

"Minusta Leppävaaran alue on ihan ok, mutta ei mitenkään erikoinen ja varsinkaan ei erikoisen hieno alue. Tyypillinen peruskaupunginosa, joita sopii tusinaan 13.
        Kallista on joka paikassa Helsingin lähistöllä eikä Leppävaara poikkea tässä mitenkään."

Jos nyt otetaan vertailukohdaksi vaikkapa Tapiola, niin ei sekään mikään "erikoinen ja varsinkaan ei mikään erikoisen hieno alue" ole; ainakaan verrattuna Leppävaaraan.

Sinunlaistesi on ilmeisesti todella vaikea ymmärtää sitä, että Leppävaara on viime vuoden aikana kokenut täydellisen murroksen, kun Sellon ansiosta siitä on tullut Espoon todellinen keskus; ja todellinen keskus myönteisessä mielessä.

"Kallista on joka paikassa Helsingin lähistöllä eikä Leppävaara poikkea tässä mitenkään."

Leppävaara tulee lähivuosina eroamaan niistä muista 12:sta kaupunginosasta siten, että hintataso on vieläkin jyrkempi; Leppävaaran hintojen noustessa Tapiolan tasolle tai ohi.

• sinä taas
        .................... kirjoitti:

"Minusta Leppävaaran alue on ihan ok, mutta ei mitenkään erikoinen ja varsinkaan ei erikoisen hieno alue. Tyypillinen peruskaupunginosa, joita sopii tusinaan 13.
        Kallista on joka paikassa Helsingin lähistöllä eikä Leppävaara poikkea tässä mitenkään."

Jos nyt otetaan vertailukohdaksi vaikkapa Tapiola, niin ei sekään mikään "erikoinen ja varsinkaan ei mikään erikoisen hieno alue" ole; ainakaan verrattuna Leppävaaraan.

Sinunlaistesi on ilmeisesti todella vaikea ymmärtää sitä, että Leppävaara on viime vuoden aikana kokenut täydellisen murroksen, kun Sellon ansiosta siitä on tullut Espoon todellinen keskus; ja todellinen keskus myönteisessä mielessä.

"Kallista on joka paikassa Helsingin lähistöllä eikä Leppävaara poikkea tässä mitenkään."

Leppävaara tulee lähivuosina eroamaan niistä muista 12:sta kaupunginosasta siten, että hintataso on vieläkin jyrkempi; Leppävaaran hintojen noustessa Tapiolan tasolle tai ohi.

No mulle se on ihan yhdentekevää miten jonkun yksittäisen Leppävaaran tai muidenkaan tusinakaupunginosien kehitys menee. En kyllä käsitä mitä minun siitä pitäisi ymmärtää.
        Sen ymmärrän, että alueen asukkaat sen hintojen nousun maksavat omasta lompakostaan, sekä uudet että vanhat. Voittajia tuossa pelissä ovat vain poismuuttajat.
        Espoon kokonaisuus ja sen menestyminen on oleellista ja tärkeämpää.

Enitenhän minua huvittaa tuo sinun säännöllinen hehkutuksesi ja tietysti lisäarvoa toi valehtelemisesi tuosta ensikertalaisuudestasi tässä Leppävaaran hehkutuksessa.
        Siinä kuten koko noissa jutuissasi, kun ei näytä olevan päätä eikä häntää.

• joopajoo
        sinä taas kirjoitti:

No mulle se on ihan yhdentekevää miten jonkun yksittäisen Leppävaaran tai muidenkaan tusinakaupunginosien kehitys menee. En kyllä käsitä mitä minun siitä pitäisi ymmärtää.
        Sen ymmärrän, että alueen asukkaat sen hintojen nousun maksavat omasta lompakostaan, sekä uudet että vanhat. Voittajia tuossa pelissä ovat vain poismuuttajat.
        Espoon kokonaisuus ja sen menestyminen on oleellista ja tärkeämpää.

Enitenhän minua huvittaa tuo sinun säännöllinen hehkutuksesi ja tietysti lisäarvoa toi valehtelemisesi tuosta ensikertalaisuudestasi tässä Leppävaaran hehkutuksessa.
        Siinä kuten koko noissa jutuissasi, kun ei näytä olevan päätä eikä häntää.

"Enitenhän minua huvittaa tuo sinun säännöllinen hehkutuksesi ja tietysti lisäarvoa toi valehtelemisesi tuosta ensikertalaisuudestasi tässä Leppävaaran hehkutuksessa."

Kyllä täällä on kuule ihan oikeasti useampi kirjoittaja; kuvitteletko sinä todellakin, että mikäli suurempi joukko ei pitäisi Leppävaaraa erinomaisena asuinalueena, niin että jotkut olisivat silloin valmiita maksamaan ko. alueelta -varsinkin Etelä-Leppävaarasta - 300000-500000 euroa uudesta kerrostaloasunnosta?

Mene sinä vaan hohhoijottelemaan sinne, missä sitten asutkin.

• mieltä!

Itse asun Mäkkylässä, joka on siis osa Suur-Leppävaaraa. Sieltä on n. 1 km Selloon matkaa.

Ostin sieltä kaksion miltei tarkkaan tasan vuosi sitten. Tämä oli siis ennen kuin Sellon II-vaihe oli valmistunut. Nyt samasta taloyhtiöstä on laajentuneen Sellon avajaisten jälkeisenä aikana myyty kaksi asuntoa: yksiö, jossa pyyntihinta oli 2000 euroa suurempi kuin vuosi sitten oli pyyntihinta minun KAKSIOSTANI!!!

Toinen myyty asunto oli täsmälleen samanlainen kaksio, kuin minä ostin; siinä puolestaan oli pyyntihinta 20% korkeampi, kuin mikä oli minun asuntoni pyyntihinta vuosi sitten!!! Ja mainittakoon, että tämä kaksio myytiin heti ensimmäisen näytön jälkeen.

Eli: kyllä alueen asuntojen hinnat ovat nousseet huomattavasti viime aikoina; myös muualla kuin Etelä-Leppävaarassa (jossa ne ovat uudistuotannossa olleet jo alunperinkin korkealla).

Nyt mm. lauantain Länsiväylä-lehdessä kerrottiin Perkkaalle todennäköisesti tulevasta valtavasta vapaa-ajan keskuksesta; palvelutaso nousee=hinnat tulevat siis jatkamaan nousuaan...!

• Jeppe

Huvittaa nämä "persläpi" / "paratiisi"-kommentit.

Eipä Espoosta kovin huonoja alueita löydy. Paljon parjatut 70-luvun lähiötkin ovat nousseet kohisten viimeisen 10 vuoden aikana.

Leppävaara on niellyt sisäänsä kaikki lähialueet, tai ainakin nimikkeistö on muuttunut. Silti Leppävaara on varsin heterogeeninen kokonaisuus eri vuosikymmeniltä peräisin olevine ratkaisuineen.

Mutta onhan niitä palveluita Sellossa paljon ja lisää on tulossa. Ja toisin kuin esimerkiksi Tapiolassa, putkirempat eivät vielä ole käden ulottuvilla.

Hinnat alkavat vaan olla Leppävaarassa sitä tasoa, että jos olisin itse asuntoa ostamassa niin katselisin edullisempia ja enemmän nousussa olevia vaihtoehtoja.

• AutoFriikki

Lepuskista puuttuu autonpesupaikat, sekä konepesu- että tee-itse-pesuhallit. Veemäistä, näin iso alue ja autoja paljon, eikä tuollaista palvelua. Myös jäljellä olevat palveluhuoltikset nuhjuisia ja odottavat purkamistaan.

• ukkoutuuko

eipä oo kauaa kun Lepuskissa jäisiä hevosenpaskoja potkittiin ja Latokaskea (hitto, mikä juntti nimi!)ei ollu olemassakaan. Gallerian paikalla oli muutamia vuosia sitten Puistobaari, jossa tenukepit, huoh.. antaa olla, en edes viitti jatkaa..

• tulee perässä

Odottakaas vaan kun Espoon keskukseen saadaan uusi kirjasto, monitoimikeskus, uusi hieno asuntoalue ja Kirkkojärven uusi moderni koulu ym. niin johan on Leppävaaralle varteen otettava kilpailija. Kaupat ja liikenneyhteydet ovat jo valmiina. Ja sitten kun entisen Kirkkojärven (nykyisen suo-alueen) paikalle tulee komea puisto tekojärvineen niin johan lähtee hinnat asuntojen hinnat nousuun entisessä ongelmalähiössäkin. Juopot muuttavat Latokaskeen, kun ei ole enää varaa asua näin laadukkaalla alueella.

• sinikellotAR

Liikaa kerrostaloja Leppävaarassa, liikaa melua. Palvelut kyllä varmaan todella hyvät. Viihtyisiä alueitahan Espoossa on vaikka kuinka paljon kuten koko kultahammasrannikko johon vaan harvalla on varaa mennä asumaan. tyydytään me vähän halvempiin vaihtoehtoihin.

• juttua

No onpa tämä taas lapsellinen keskustelunaihe.

Ihan puhdasta mielipideasiaa, josta kiistellään tyyliin 'sinä ole väärässä, minä oikeassa' ja tyhjänpäiväisi todisteluyrityksiä oman kantansa puolesta. Jotkut vieläpä ihan tosissaan.

Hittojako sillä on väliä miten Leppävaaran (tai joku muukaan) asumalähiön hyvyys/huonous itse kunkin omasta mielestä makaa juuri tällä hetkellä.
      Toiset tykkää, toiset ei. Kumpikin on varmasti oikeassa.

Itse en alkuunkaan tykkää Leppävaaran kaltaisista asumalähiöistä, mutta minua ei yhtään häiritse se, jos joku tykkää. Joitakin erilainen mielipide näyttää häiritsen kovasti.
      Eikä minulla ole mitään tarvetta taistella kenenkään kanssa tästä asiasta tai saati tyrkyttää omaa mieltymystäni muille.

On tosiaan asiat vähissä.

Niinkuin mullakin, kun tällaiseen hölynpölyn-keskusteluun jaksoin kirjoittaa..

• ihmetellä

Totta kirjoitit.

Lisäisin vielä, miksi tämäntyyppistä keskutelua käydään lähes joka kerta nimenomaan Leppävaarasta. Tämähän ei ollut ensimmäinen kerta.

Ei ihan heti tule mieleen muista lähiöistä, nimenomaan tämäntyylistä hömppää. Muunlaisia kylläkin.

• lähiö?

"Itse en alkuunkaan tykkää Leppävaaran kaltaisista asumalähiöistä, mutta..."

Siis tiedoksi vaan, että Leppävaara ei nykyisellään enää ole lähiö, vaan pikemminkin se on Espoon urbaani keskus.

• se sama
        lähiö? kirjoitti:

"Itse en alkuunkaan tykkää Leppävaaran kaltaisista asumalähiöistä, mutta..."

Siis tiedoksi vaan, että Leppävaara ei nykyisellään enää ole lähiö, vaan pikemminkin se on Espoon urbaani keskus.

Sori, ei ollut tarkoitus vähätellä mitenkään, jos lähiö sun sanavarastossasi tarkoittaa jotain negatiivista. Mun ei.

Minusta Helsingin keskustan ympäristön kaikki asuinalueet ovat lähiöitä, kaupungista ja niiden kaupunginosista riippumatta. Ilman Helsinkiä Espoo (kuten Vantaa ja Kauniainenkin) olisi varsin toisen näköinen.
        Espoolla ei nyt olekaan varsinaista toimivaa keskusta.
        Vantaallakin on tavallaan kaksi keskusta, vaikka
        Tikkurila kuitenkin on hallinnollinen ja kaupallinen keskus hyvinkin selvästi, mutta toinen pienempi keskus on Myyrmäessä. Kauniainen onkin vain 'keskus' -lähiö.

Kommenttisikin osoittaa juuri todeksi sen mitä tarkoitin kirjoituksessani. Tunteikasta puolesta/vastaan keskustelua.
        Kirjoituksista päätellen Leppävaara ei ole monenkaan mielestä Espoon 'urbaani keskus', enkä minäkään sellaista ole missään virallisemmissakaan yhteyksissä kuullut/nähnyt todetun.

Henkilkohtaisesti minun puolesta sopii oikein hyvin, että Leppävaarasta tehtäisiin Espoon keskus, siis oikeastikin. Mikäs siinä.

• Jeppe
        se sama kirjoitti:

Sori, ei ollut tarkoitus vähätellä mitenkään, jos lähiö sun sanavarastossasi tarkoittaa jotain negatiivista. Mun ei.

Minusta Helsingin keskustan ympäristön kaikki asuinalueet ovat lähiöitä, kaupungista ja niiden kaupunginosista riippumatta. Ilman Helsinkiä Espoo (kuten Vantaa ja Kauniainenkin) olisi varsin toisen näköinen.
        Espoolla ei nyt olekaan varsinaista toimivaa keskusta.
        Vantaallakin on tavallaan kaksi keskusta, vaikka
        Tikkurila kuitenkin on hallinnollinen ja kaupallinen keskus hyvinkin selvästi, mutta toinen pienempi keskus on Myyrmäessä. Kauniainen onkin vain 'keskus' -lähiö.

Kommenttisikin osoittaa juuri todeksi sen mitä tarkoitin kirjoituksessani. Tunteikasta puolesta/vastaan keskustelua.
        Kirjoituksista päätellen Leppävaara ei ole monenkaan mielestä Espoon 'urbaani keskus', enkä minäkään sellaista ole missään virallisemmissakaan yhteyksissä kuullut/nähnyt todetun.

Henkilkohtaisesti minun puolesta sopii oikein hyvin, että Leppävaarasta tehtäisiin Espoon keskus, siis oikeastikin. Mikäs siinä.

Ihmettelen voiko samaan aikaan pitää Myyrmäkeä "keskuksena" eikä "lähiönä" ja Leppävaaraa "lähiönä" eikä "keskuksena".

Termien merkitys näyttää olevan varsin vääristynyt riippuen mihin maantieteelliseen paikkaan ne osoittavat.

Omassa mielessäni lähiö on paikka jossa asutaan, käydään ulkona ja nukutaan. Keskus viittaa paikkaan, josta ei tarvitse lähteä pois etsimään palveluita.

Nykytrendi on nähdäkseni Helsingin esikaupungeissa (Espoo, Vantaa) se, että lähiöiden määrä vähenee ja entisiäkin lähiöitä niputetaan keskuksiksi tuomalla sinne kauppakeskus, joka sisältää suuren osan lähiasukkaiden tarvitsemista palveluista.

Esimerkiksi Ison Omenan, Sellon tai Jumbon lähiseuduista ei voi mielestäni enää puhua lähiönä.

• Mägi Raili
        Jeppe kirjoitti:

Ihmettelen voiko samaan aikaan pitää Myyrmäkeä "keskuksena" eikä "lähiönä" ja Leppävaaraa "lähiönä" eikä "keskuksena".

Termien merkitys näyttää olevan varsin vääristynyt riippuen mihin maantieteelliseen paikkaan ne osoittavat.

Omassa mielessäni lähiö on paikka jossa asutaan, käydään ulkona ja nukutaan. Keskus viittaa paikkaan, josta ei tarvitse lähteä pois etsimään palveluita.

Nykytrendi on nähdäkseni Helsingin esikaupungeissa (Espoo, Vantaa) se, että lähiöiden määrä vähenee ja entisiäkin lähiöitä niputetaan keskuksiksi tuomalla sinne kauppakeskus, joka sisältää suuren osan lähiasukkaiden tarvitsemista palveluista.

Esimerkiksi Ison Omenan, Sellon tai Jumbon lähiseuduista ei voi mielestäni enää puhua lähiönä.

Samoilla linjoilla ollaan.

Puhuttaessa lähiöistä tulee mieleeni niin sanottu "nukkumalähiö", joista puhuttiin joskus 1970-luvulla. Tuolloin kultaisella 70-luvulla Myyrmäki oli sellainen, jossa käytiin nukkumassa ja työt mentiin tekemään esim. Helsingin keskustaan. Myyrmäessa ei tuolloin ollut kuin nykyinen Myyrinpuhos, jossa oli Alko, apteekki ja Valintatalo. Toisella puolella Myyrmäkeä oli Lähikauppa ja pesula. Noista ajoista Myyrmäki on kasvanut nukkumalähiöstä kaupunginosaksi sinne rakennettujen Isomyyrien, Myyrmannien ja valtavan määrän asuinrakennusten ansiosta. Sama on käynyt Lepuskillekin.

Molemmissa edellä mainituissa kaupunginosissa on junarata, urheilupuisto, kehätie/moottoritie, iso kauppakeskus, luonto lähellä ja samantyyppinen asukaspohja.

• hiztoriaa&etc
        Mägi Raili kirjoitti:

Samoilla linjoilla ollaan.

Puhuttaessa lähiöistä tulee mieleeni niin sanottu "nukkumalähiö", joista puhuttiin joskus 1970-luvulla. Tuolloin kultaisella 70-luvulla Myyrmäki oli sellainen, jossa käytiin nukkumassa ja työt mentiin tekemään esim. Helsingin keskustaan. Myyrmäessa ei tuolloin ollut kuin nykyinen Myyrinpuhos, jossa oli Alko, apteekki ja Valintatalo. Toisella puolella Myyrmäkeä oli Lähikauppa ja pesula. Noista ajoista Myyrmäki on kasvanut nukkumalähiöstä kaupunginosaksi sinne rakennettujen Isomyyrien, Myyrmannien ja valtavan määrän asuinrakennusten ansiosta. Sama on käynyt Lepuskillekin.

Molemmissa edellä mainituissa kaupunginosissa on junarata, urheilupuisto, kehätie/moottoritie, iso kauppakeskus, luonto lähellä ja samantyyppinen asukaspohja.

Leppävaara on mun mielestä olennaisesti erilainen ku Myyrmäki koska Lepuskia ei oo rakennettu missään vaiheessa keskelle metsää, vaan Lepuskissa oli esim vielä 1960- ja 70-luvuilla paljon vanhaa puutaloasutusta, elokuvateattereita, pieniä kauppoja, baareja, kampaamoita, vapaa-ajanviettokeskuksia (esim Vallikallion kansantalo) etc.

Sittemmin valitettavasti tämä idyllinen puutalokaupunginosa on lähes täysin kadonnu, jonkun verran vanhoja puutaloja jäljellä ja tietysti Lintuvaaran puolella vielä paljon.
        Lepuski on kuitenki alusta alkaen ollu rakennusten puolesta täysin toisenlainen ku Myyrmäki, paljon pientaloja, luhtitaloja, Läkkitorin pohjoispuoleinen alue on rakennettu viihtysäks vehreine sisäpihoinen ja alueelle on alun alkaen perutettu myös paljon pienpalveluita.
        Valtavat tornitalorykelmät Myyrmäen tapaan on puuttunu ja puuttuu edelleen, eihän uudessakaan Leppävaarassa oo pahemmin senkaltasta kasarmimaista massaa.

Leppävaara ei Myyrmäen, Kontulan, Suvelan, Kuitinmäen tai muiden vastaavien tapaan ole koskaan ollu lähiö, vaan tietyntyyppinen Helsingin keskustasta syrjemmässä oleva oma maailmansa samaan tapaan ku laitakaupungit Etelä-Haaga, Pitäjänmäki, Malmi, Hermanni- jos katsoo asioita vähän laajemmasta vinkkelistä ku pelkästään Espoo.
        Leppävaara on myös tavallaan oma pikkukaupunkinsa, myös kokonsa ja palveluiden runsauden puolesta.

• mikäs sitten
        hiztoriaa&etc kirjoitti:

Leppävaara on mun mielestä olennaisesti erilainen ku Myyrmäki koska Lepuskia ei oo rakennettu missään vaiheessa keskelle metsää, vaan Lepuskissa oli esim vielä 1960- ja 70-luvuilla paljon vanhaa puutaloasutusta, elokuvateattereita, pieniä kauppoja, baareja, kampaamoita, vapaa-ajanviettokeskuksia (esim Vallikallion kansantalo) etc.

Sittemmin valitettavasti tämä idyllinen puutalokaupunginosa on lähes täysin kadonnu, jonkun verran vanhoja puutaloja jäljellä ja tietysti Lintuvaaran puolella vielä paljon.
        Lepuski on kuitenki alusta alkaen ollu rakennusten puolesta täysin toisenlainen ku Myyrmäki, paljon pientaloja, luhtitaloja, Läkkitorin pohjoispuoleinen alue on rakennettu viihtysäks vehreine sisäpihoinen ja alueelle on alun alkaen perutettu myös paljon pienpalveluita.
        Valtavat tornitalorykelmät Myyrmäen tapaan on puuttunu ja puuttuu edelleen, eihän uudessakaan Leppävaarassa oo pahemmin senkaltasta kasarmimaista massaa.

Leppävaara ei Myyrmäen, Kontulan, Suvelan, Kuitinmäen tai muiden vastaavien tapaan ole koskaan ollu lähiö, vaan tietyntyyppinen Helsingin keskustasta syrjemmässä oleva oma maailmansa samaan tapaan ku laitakaupungit Etelä-Haaga, Pitäjänmäki, Malmi, Hermanni- jos katsoo asioita vähän laajemmasta vinkkelistä ku pelkästään Espoo.
        Leppävaara on myös tavallaan oma pikkukaupunkinsa, myös kokonsa ja palveluiden runsauden puolesta.

Mitenkä vaan haluat ajatella.
        Minusta ulkopuolisen silmin (en ole koskaan asunut Leppävaarassa, Otaniemi sen sijaan on tuttu opiskelu- ja työpaikkana) Leppävaara ei eroa noista mainitsemistasi lähiöistä mitenkään ihmeemmin. Talon voivat osin olla erilaisia johtuen eri aikakausien rakennustyyleista ja tavoista.

Ehkä Leppävaaran imago on hieman parantunut ja saattaa olla vähän parempikin kuin noiden Suvelan ja Kontulan. Näidenkin huono imago periytyy jostain 60-70-ja ehkä 80-luvultakin pääosin.
        Sen sijaan Myyrmäki, Malmi, Etela-Haaga jne taitavat vielä mennä edelle.
        Toisaalta imagostakaan ei yleensä ole muuta kuin haittaa ja se näkyy asuntojen hinnoissa nk imagolisänä, jolla ei muuta katetta ole.

Sinänsä mulle kyllä Leppävaarakin saattaisi kelvat asuinalueena. Ihan hyvä. Minä en ole lainkaan imagoherkkä, vaan katson asioita ihan muulta kannalta.

• arvailua
        mikäs sitten kirjoitti:

Mitenkä vaan haluat ajatella.
        Minusta ulkopuolisen silmin (en ole koskaan asunut Leppävaarassa, Otaniemi sen sijaan on tuttu opiskelu- ja työpaikkana) Leppävaara ei eroa noista mainitsemistasi lähiöistä mitenkään ihmeemmin. Talon voivat osin olla erilaisia johtuen eri aikakausien rakennustyyleista ja tavoista.

Ehkä Leppävaaran imago on hieman parantunut ja saattaa olla vähän parempikin kuin noiden Suvelan ja Kontulan. Näidenkin huono imago periytyy jostain 60-70-ja ehkä 80-luvultakin pääosin.
        Sen sijaan Myyrmäki, Malmi, Etela-Haaga jne taitavat vielä mennä edelle.
        Toisaalta imagostakaan ei yleensä ole muuta kuin haittaa ja se näkyy asuntojen hinnoissa nk imagolisänä, jolla ei muuta katetta ole.

Sinänsä mulle kyllä Leppävaarakin saattaisi kelvat asuinalueena. Ihan hyvä. Minä en ole lainkaan imagoherkkä, vaan katson asioita ihan muulta kannalta.

Aikamoista hupia. Jos arvostuksesta puhutaan niin mitä yhteistä on Malmilla tai Myyrmäellä ja Etelä-Haagalla?

Kovin heikosti tunnet alueiden arvostukset ja hintatasot. Leppävaara on Malmia ja vielä enemmän Myyrmäkeä kalliimpi, mutta Etelä-Haagaa halvemi.

Käsitteen "lähiö" laajentaminen koskemaan Leppävaaraa, tarkoittaa samalla että koko pääkaupunkiseudulla kaikki kaupunginosat ydinkeskustaa lukuunottamatta niputtuvat saman käsitteen sisään. Tällaisella käsitteellä ei tee yhtään mitään.

• historiaa&etc
        arvailua kirjoitti:

Aikamoista hupia. Jos arvostuksesta puhutaan niin mitä yhteistä on Malmilla tai Myyrmäellä ja Etelä-Haagalla?

Kovin heikosti tunnet alueiden arvostukset ja hintatasot. Leppävaara on Malmia ja vielä enemmän Myyrmäkeä kalliimpi, mutta Etelä-Haagaa halvemi.

Käsitteen "lähiö" laajentaminen koskemaan Leppävaaraa, tarkoittaa samalla että koko pääkaupunkiseudulla kaikki kaupunginosat ydinkeskustaa lukuunottamatta niputtuvat saman käsitteen sisään. Tällaisella käsitteellä ei tee yhtään mitään.

Sitä yritin just selittää, Leppävaaran vois "kulttuurillisesti" niputtaa samaan kökköön esim Malmin kanssa, vanhaa talokantaa, vanhaa perinnetta, aikoinaan laitakaupunki, mut Malmin erilainen luonne tekee näist kahdesta erilaisen.

Mitä taas umpirauhalliseen, tylsähköön, aikoinaan lapsiperheiden suosimaan Etelä-Haagaan tulee jonne ei edelleenkään saa rakentaa yli nelikerroksisia taloja ja joka on nyttemmin aika tyyristä seutua, niin se on kyl täysin erilainen ku Lepuski. Myös tylsempi monessa mielessä ja onnettomat palvelut Lepuskiin verrattuna.

Myyrmäellä ja Lepuskilla ei oo mitään tekemistä toistensa kanssa, mut jos ei tajuu ni turha kai asiaa on toistella.
        Myyrmäki kuuluu kategoriaan Martinlaakso, Mellunkyllä, Malminkartano, Kontula, etc eli siis 60- ja 70-lukujen vaihteessa rakennettua tornitaloaslummia onnettomin palveluin (nyttemmin tietynsti asiat on toisin) ja kaikki kaukana esim Helsingin keskustasta.
        Leppävaarasta junalla Helsinkiin menee tollaset 10 minuuttia ja asujaimisto ei koostu silmiinpistävästi alemman keskiluokan tuulipukukansasta vaan on hegemonisempi, sekä tulojakautuman ku siviilisäätyjen sun muiden perusteella.

Mahdollisimman kaukana lähiöistä on sitte tietenki Helsingin vanhat kantakaupunginosat; Kallio, Vallila, Tölika etc.

• se sama
        arvailua kirjoitti:

Meidän käsitys arvostuksista vaan perustuu eri lähtökohtaan.
        Sulla rahaan mulla viihtyisyyteen.

Tuosta lähiö-käsitteestä. Minusta lähiöitä ovat juuri kuten kerroitkin, oikeastaan kaikki pk-seudun laitamilla olevat kaupunginosat. Keskusta on Helsingin keskusta. Lähiöitä on erilaisia eikä niitä tarvitse niputtaa mitenkään, mutta lähiöitä ne kumminkin ovat. Pk-seudulla olevat keinotekoiset kuntarajat ovat yhdentekeviä ja turhia tässäkin mielessä.

En tiedä mitä sillä lähiökäsitteellä sitten pitäisikään tehdä. Kertoisitko?

• arvailua
        se sama kirjoitti:

Meidän käsitys arvostuksista vaan perustuu eri lähtökohtaan.
        Sulla rahaan mulla viihtyisyyteen.

Tuosta lähiö-käsitteestä. Minusta lähiöitä ovat juuri kuten kerroitkin, oikeastaan kaikki pk-seudun laitamilla olevat kaupunginosat. Keskusta on Helsingin keskusta. Lähiöitä on erilaisia eikä niitä tarvitse niputtaa mitenkään, mutta lähiöitä ne kumminkin ovat. Pk-seudulla olevat keinotekoiset kuntarajat ovat yhdentekeviä ja turhia tässäkin mielessä.

En tiedä mitä sillä lähiökäsitteellä sitten pitäisikään tehdä. Kertoisitko?

Kuvaatko, mikä on "ei-lähiö" ja mikä on keskusta?

Mikä tekee esimerkiksi Kalliosta ei-lähiön? Keskustaa se ei ole, joten mitä termiä siitä käytät?

Onko ei-lähiö sellainen paikka, jossa ei ole palveluita ja josta on pakko lähteä pois niitä etsimään?

• sama edelleen
        arvailua kirjoitti:

Kuvaatko, mikä on "ei-lähiö" ja mikä on keskusta?

Mikä tekee esimerkiksi Kalliosta ei-lähiön? Keskustaa se ei ole, joten mitä termiä siitä käytät?

Onko ei-lähiö sellainen paikka, jossa ei ole palveluita ja josta on pakko lähteä pois niitä etsimään?

Riittäisikö pelkkä kaupunginosa? Käytän ihan vapaasti tilanteen mukaan lähiö- yms muita termejä.

Kallio, tuo entinen kotikaupunginosani, kuuluu kyllä minusta kantakaupunkiin ja lähinnä keskustaan.

Espoossa on vain lähiöitä, Espoo on kokoelma lähiöitä. Samoin on tilanne Vantaalla.

Tällaista tyhjänpäiväistä verbaaliakrobatiaa siitä onko joku kaupunginosa lähiö vai ei, en aio alkaa käymään.
        Tuo 'lähiö'-käsite kun on minusta ihan yhdentekevä.

• arvailua
        sama edelleen kirjoitti:

Riittäisikö pelkkä kaupunginosa? Käytän ihan vapaasti tilanteen mukaan lähiö- yms muita termejä.

Kallio, tuo entinen kotikaupunginosani, kuuluu kyllä minusta kantakaupunkiin ja lähinnä keskustaan.

Espoossa on vain lähiöitä, Espoo on kokoelma lähiöitä. Samoin on tilanne Vantaalla.

Tällaista tyhjänpäiväistä verbaaliakrobatiaa siitä onko joku kaupunginosa lähiö vai ei, en aio alkaa käymään.
        Tuo 'lähiö'-käsite kun on minusta ihan yhdentekevä.

Sanat ovat turhia jos merkitys on täysin epäselvä.

Espoo, Vantaa ja Helsinki eivät yhdyskuntarakenteeltaan lopulta eroa toisistaan juuri mitenkään.

On joltisenkin turha leimailla tätä yhtenäistä puppua epäselvillä termeillä.

• ja vielä se sama
        arvailua kirjoitti:

Sanat ovat turhia jos merkitys on täysin epäselvä.

Espoo, Vantaa ja Helsinki eivät yhdyskuntarakenteeltaan lopulta eroa toisistaan juuri mitenkään.

On joltisenkin turha leimailla tätä yhtenäistä puppua epäselvillä termeillä.

Tuo viimeinen ajatuksesi: "On joltisenkin turha leimailla tätä yhtenäistä puppua epäselvillä termeillä."

Tästä olen täysin samaa mieltä.

• JKG

heheh:)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1719
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      232
      1453
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      88
      1331
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1005
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe