siunaako pappi vainaan jos hän on eronnut kirkosta,mutta ei uskomasta jumalaan.nämähän on kaksi eri asiaa.
tahtoo tietää
41
3958
Vastaukset
- Yx ortodoksi
Miten voit tuollaista kuvitellakaan?
- Papadopoulos
>siunaako pappi vainaan jos hän on eronnut >kirkosta,mutta ei uskomasta jumalaan.nämähän on >kaksi eri asiaa.
Ortodoksisen näkemyksen mukaan nämä eivät sitä paitsi ole "kaksi eri asiaa". Totuus on yksi. - pankki
Jos haluat korkoa pankkitilillesi, jolta olet rahat ottanut pois jo vuosia sitten, maksaako pankki korkoa ja mikä pankki ?
Tuolla ajattelutavallasi, pitäisi maksaa ! - XV yritys
poikkeustapauksessa. Tosin en yhtään tapausta, mutta tämäkin on mahdollista. Ortodoksikin voidaan jättää siunaamatta, sillä laissa ei liene mitään vainajan siunaamispakkoa eli lähin elossa oleva omainen voi päättää lainrajoissa hautaamistavan. Asiaa on käsitellyt isä Heikki Analogissa 2/2004. Koska pelkästä viimeisestä kappaleesta saisi väärän kuvan, skannasin koko tekstin.
Kirkosta eronneen hautaaminen
Viime aikoina maamme luterilaisen kirkon piirissä on käyty keskustelua kirkosta eronneiden kirkollisesta hautauksesta. Monia on kiinnostanut, miten ortodoksisessa kirkossa suhtaudutaan asiaan.
Tilanne kirkossa
Ortodoksisen kirkon piirissä aihe ei ole samalla tavalla ajankohtainen kuin toisessa kansankirkossamme. Ortodoksiset papit ovat haudanneet ja hautaavat edelleen pääsääntöisesti vain ortodoksisen kirkon jäseninä poisnukkuneita. Perustelut pidättyvään suhtautumiseen kirkosta eronneen hautaamiseen ovat pitkälti samoja, joita luterilaisessakin kirkossa on esitetty.
Vaikka kysymys toiseen kirkkoon kuuluneen tai kirkosta eronneen hautaamisesta onkin ortodoksisessa kirkossa hyvin epätavallinen, on hyvä pohtia asiaa myös teologiselta kannalta.
Ortodoksinen hautaustoimitus
Ortodoksinen hautaustoimitus on ensisijaisesti kirkon jäsenen viimeinen jumalanpalvelus. Hautaustoimitus on siis muutakin kuin vain omaisten lohduttamista. Kirkkoteksteissä puhutaan uskossa edesmenneestä Jumalan palvelijasta ja anotaan hänelle autuaallista lepoa.
Avoimessa arkussa lepäävä ortodoksi on puettuna omiin vaatteisiinsa, varustettu ehkä katepalttinalla ja otsanauhalla, ikoni asetettuna rinnalle. Hautaustoimituksessa hän on kirkon rukousten, papin, kanttorin, kirkkokansan, tuohusten ja suitsutussavun ympäröimänä. Hautaan laskemisen jälkeen hänen hautansa varustetaan ristillä. Kaikki tämä ilmaisee: vainaja oli ortodoksinen kristitty.
Kirkosta eronnut puolestaan on vapaaehtoisesti luopunut kirkon ja seurakunnan jäsenyydestä. Olisi henkilön uskonnollisten oikeuksien loukkaamista, jos pappi ja omaiset kaikesta huolimatta päättäisivät toimia kuin vainaja olisi ollut kirkon jäsen. Ei olisi oikein, että kun vainaja on puolustuskyvyttömässä tilassa, pappi tulisi suitsutuksineen ja kynttilöineen arkun äärelle lukemaan rukouksia, joita henkilö ei eläessään olisi hyväksynyt.
Kun omaiset pyytävät
Silloin tällöin myös ortodoksiselta papilta saatetaan pyytää, pappi tulisi saattamaan kirkosta eronnutta läheistä viimeiselle matkalle. Tilanne on hankala niin papille kuin omaisillekin. Heille hautaustoimitus olisi kaikesta huolimatta tärkeä, ja kirkon pidättyväinen suhtautuminen ei-jäsenen kirkolliseen hautaukseen saattaa aiheuttaa hämmennystä ja mielipahaa.
Papin tuskallinen tehtävä on vastata, että jokainen on kirkon jäsen vapaaehtoisesti. Jos henkilö olisi halunnut kirkollisen hautauksen, hän varmasti olisi pysynyt kirkon jäsenenä tai liittynyt ennen kuolemaansa takaisin kirkon yhteyteen. On vaikeaa yhtyä omaisten vakuutteluun siitä, ettei vainajalla ollut eläessään mitään kirkonmenoja vastaan. Jos ei kerran ollut, miksi sitten piti erota kirkosta?
Eroamisen syitä
Kaikki kirkosta eronneet eivät suinkaan ole vakaumuksellisia jumalankieltäjiä. Kirkosta eroamiselle voi olla monia syitä. Joku haluaa välttää kirkollisverot, joku on eronnut suututtuaan seurakunnan papeille tai luottamusmiehille, jonkun nuoren mielestä taas on trendikästä luopua moisen vanhanaikaisen laitoksen jäsenyydestä.
Kirkkoon kuulumiselle on kuitenkin muitakin kuin taloudellisia syitä. Kuulumalla kirkkoon tukee samalla kaikkea sitä työtä, mitä kirkko yhteiskunnassa tekee. Kirkkoon ei myöskään kuuluta pappien tai luottamusmiesten takia eikä yhteiskunnan muotivirtauksia seuraten vaan Jumalan vuoksi.
Joissakin tilanteissa pappi on pastoraalista harkintaa käyttäen päätynyt toimittamaan muistopalveluksen kirkosta eronneen vainajan arkun äärellä. Jokainen tapaus ratkaistaan aina erikseen. Hautaustoimituksen suorittaminen ei kuitenkaan ole ortodoksiselle papille tahdonvallan alainen asia vaan liittyy syvästi kirkon oppiin: kirkolliset toimitukset kohdistuvat kirkon jäseniin.
isä Heikki Honkamäki- Yx ortodoksi
korkeintaan voidaan joissakin tapauksissa toimittaa panihida eli muistopalvelus, mikä on eri asia kuin ruumiinsiunaus eli hautauspalvelus. Ruumiin siunaus toimitetaan vain kirkon jäsenille.
Kirjailija Pentti Saarikoskelle toimitettiin panihida ennen kuin hänet haudattiin Uuden Valamon hautausmaahan, koska hän oli ennen kuolemaansa pyytänyt päästä kirkon jäseneksi, mutta ehti kuolla ennen asian toteutumista.
Ihmettelen, kuinka itse onnistuit käsittämään väärin Isä Heikin selvän kirjoituksen. Luepa se uudestaan ajatuksella. - Agapi
Yx ortodoksi kirjoitti:
korkeintaan voidaan joissakin tapauksissa toimittaa panihida eli muistopalvelus, mikä on eri asia kuin ruumiinsiunaus eli hautauspalvelus. Ruumiin siunaus toimitetaan vain kirkon jäsenille.
Kirjailija Pentti Saarikoskelle toimitettiin panihida ennen kuin hänet haudattiin Uuden Valamon hautausmaahan, koska hän oli ennen kuolemaansa pyytänyt päästä kirkon jäseneksi, mutta ehti kuolla ennen asian toteutumista.
Ihmettelen, kuinka itse onnistuit käsittämään väärin Isä Heikin selvän kirjoituksen. Luepa se uudestaan ajatuksella.Läheinen sukulaiseni oli kirkosta eronnut aktiiviateisti ja stallarikommunisti. Siitä huolimatta xxx seurakunna kirkkoherra siunasi hänet haudan lepoon. Kyseessä siis EI OLLUT panihida vaan ihan oikea hautauspalvelus.
Todistajia paikalla oli noin 50 henkilö ja heistä suurin osa oli ateististallareita. Aikamoista supinaa ja ihmettelyä tilanne heidän joukossaan aiheutti.
Mummoni - ikuinen muisto - oli sen verran kova luu että pappi tuli ja siunasi. - että...
Agapi kirjoitti:
Läheinen sukulaiseni oli kirkosta eronnut aktiiviateisti ja stallarikommunisti. Siitä huolimatta xxx seurakunna kirkkoherra siunasi hänet haudan lepoon. Kyseessä siis EI OLLUT panihida vaan ihan oikea hautauspalvelus.
Todistajia paikalla oli noin 50 henkilö ja heistä suurin osa oli ateististallareita. Aikamoista supinaa ja ihmettelyä tilanne heidän joukossaan aiheutti.
Mummoni - ikuinen muisto - oli sen verran kova luu että pappi tuli ja siunasi.Kirkko siunaa, vai joku heikkoluontoinen pappi?
- XV yritys
Yx ortodoksi kirjoitti:
korkeintaan voidaan joissakin tapauksissa toimittaa panihida eli muistopalvelus, mikä on eri asia kuin ruumiinsiunaus eli hautauspalvelus. Ruumiin siunaus toimitetaan vain kirkon jäsenille.
Kirjailija Pentti Saarikoskelle toimitettiin panihida ennen kuin hänet haudattiin Uuden Valamon hautausmaahan, koska hän oli ennen kuolemaansa pyytänyt päästä kirkon jäseneksi, mutta ehti kuolla ennen asian toteutumista.
Ihmettelen, kuinka itse onnistuit käsittämään väärin Isä Heikin selvän kirjoituksen. Luepa se uudestaan ajatuksella.että raukkamaisesti laitoin koko isä Heikin kirjoituksen, jotta vaikea kysymys tulisi käsiteltyä monipuolisesti. Itse pidän selviönä, että kirkko siunaa kaikki ortodoksit eikä vain ortodoksiseen kirkkoon kuuluvat. Nämähän ovat yleensä sama asia, mutta mielessäni oli maahanmuuttajat, jotka (käsittääkseni) laitetaan automaattisesti väestörekisteriin. Jos joku perheestä kuolee ennen kuin kukaan on tajunnut hoitaa papereita kuntoon, minusta olisi oikeus ja kohtuus olla lisäämättä surevien taakkaa.
Mutta, niin kuin sanoin, en tiedä yhtään tapausta. - Yx ortodoksi
XV yritys kirjoitti:
että raukkamaisesti laitoin koko isä Heikin kirjoituksen, jotta vaikea kysymys tulisi käsiteltyä monipuolisesti. Itse pidän selviönä, että kirkko siunaa kaikki ortodoksit eikä vain ortodoksiseen kirkkoon kuuluvat. Nämähän ovat yleensä sama asia, mutta mielessäni oli maahanmuuttajat, jotka (käsittääkseni) laitetaan automaattisesti väestörekisteriin. Jos joku perheestä kuolee ennen kuin kukaan on tajunnut hoitaa papereita kuntoon, minusta olisi oikeus ja kohtuus olla lisäämättä surevien taakkaa.
Mutta, niin kuin sanoin, en tiedä yhtään tapausta.He ovat usein esim Venäjän kirkon jäseniä, mutta eivät täällä ole liittyneet seurakunnan jäseniksi, eivätkä aina edes tiedä, että Suomessa pitää virallisesti liittyä seurakuntaan eikä vain ruveta käymään jossakin kirkossa. Tällaisessa tapauksessa hautauspalvelus tietysti voidaan toimittaa.
Suomalaiset ortodoksit taas tietävät aivan hyvin, että kirkkomme katsoo kirkosta eronneen myös LUOPUNEEN ORTODOKSISUUDESTA, jollei hän liity esim Moskovan patriarkaatin seurakuntaan meikäläisestä seurakunnasta erottuaan. - Yx ortodoksi
Agapi kirjoitti:
Läheinen sukulaiseni oli kirkosta eronnut aktiiviateisti ja stallarikommunisti. Siitä huolimatta xxx seurakunna kirkkoherra siunasi hänet haudan lepoon. Kyseessä siis EI OLLUT panihida vaan ihan oikea hautauspalvelus.
Todistajia paikalla oli noin 50 henkilö ja heistä suurin osa oli ateististallareita. Aikamoista supinaa ja ihmettelyä tilanne heidän joukossaan aiheutti.
Mummoni - ikuinen muisto - oli sen verran kova luu että pappi tuli ja siunasi.Vai mistä tiedät, ettei kyseessä ollut vain panihida. Pappi on saattanut sanoa mummollesi juu juu, kun tämä on inttänyt, ja sitten toimittaa panihidan siten, että vainajan arkku on ollut auki. Kun mummosi on jälkeenpäin kysynyt batushkalta, miksi tämä ei pannut multaa, on sielunpaimen saattanut vastata, että sitä ei panna tällaisessa tapauksessa, kun vainaja oli kirkosta eronnut.
Jos sen sijaan pappi on toimittanut hautauspalveluksen kyseessä on selkeä virkavirhe. - Yx ortodoksi
XV yritys kirjoitti:
että raukkamaisesti laitoin koko isä Heikin kirjoituksen, jotta vaikea kysymys tulisi käsiteltyä monipuolisesti. Itse pidän selviönä, että kirkko siunaa kaikki ortodoksit eikä vain ortodoksiseen kirkkoon kuuluvat. Nämähän ovat yleensä sama asia, mutta mielessäni oli maahanmuuttajat, jotka (käsittääkseni) laitetaan automaattisesti väestörekisteriin. Jos joku perheestä kuolee ennen kuin kukaan on tajunnut hoitaa papereita kuntoon, minusta olisi oikeus ja kohtuus olla lisäämättä surevien taakkaa.
Mutta, niin kuin sanoin, en tiedä yhtään tapausta.Kaikki suomalaiset kuuluvat nykyään väestörekisteriin eivätkä vain valtiokirkkoihin kuulumattomat, sillä väestökirjanpito on siirtynyt yhteiskunnalle. Kirkko huolehtii enää vanhoista kirkonkirjoista, joista annetaan tietoja esim perunkirjoitusta tai sukututkimusta varten. Virkatodistusta kysytään enää aniharvoin. Helsingin seurakunnassa sen voi vielä saada seurakunnaltakin, muiden paikkakuntien tilannetta en tunne.
- XV yritys
Yx ortodoksi kirjoitti:
korkeintaan voidaan joissakin tapauksissa toimittaa panihida eli muistopalvelus, mikä on eri asia kuin ruumiinsiunaus eli hautauspalvelus. Ruumiin siunaus toimitetaan vain kirkon jäsenille.
Kirjailija Pentti Saarikoskelle toimitettiin panihida ennen kuin hänet haudattiin Uuden Valamon hautausmaahan, koska hän oli ennen kuolemaansa pyytänyt päästä kirkon jäseneksi, mutta ehti kuolla ennen asian toteutumista.
Ihmettelen, kuinka itse onnistuit käsittämään väärin Isä Heikin selvän kirjoituksen. Luepa se uudestaan ajatuksella."Ihmettelen, kuinka itse onnistuit käsittämään väärin Isä Heikin selvän kirjoituksen. Luepa se uudestaan ajatuksella."
Jotenkin näin kirjoituksessa sen mitä oletin löytäväni sieltä. Eipä ollut eka kerta :-( - Agapi
Yx ortodoksi kirjoitti:
Vai mistä tiedät, ettei kyseessä ollut vain panihida. Pappi on saattanut sanoa mummollesi juu juu, kun tämä on inttänyt, ja sitten toimittaa panihidan siten, että vainajan arkku on ollut auki. Kun mummosi on jälkeenpäin kysynyt batushkalta, miksi tämä ei pannut multaa, on sielunpaimen saattanut vastata, että sitä ei panna tällaisessa tapauksessa, kun vainaja oli kirkosta eronnut.
Jos sen sijaan pappi on toimittanut hautauspalveluksen kyseessä on selkeä virkavirhe...ja tilaisuuden laadusta johtuen ihan selvin päinkin.
Erotan kyllä panihidan ja hautauspalveluksen. Jos joku haluaa nostaa virkavirheestä jutun niin papin nimen saa minulta. - Yx ortodoksi
Agapi kirjoitti:
..ja tilaisuuden laadusta johtuen ihan selvin päinkin.
Erotan kyllä panihidan ja hautauspalveluksen. Jos joku haluaa nostaa virkavirheestä jutun niin papin nimen saa minulta.ja uskon kyllä, että sinä erotat hautauspalveluksen ja panihidan. Silti on valitettavaa, että papistossamme on niitä, jotka eivät osaa sanoa ei. On helppoa yrittää miellyttää ihmisiä, vaikeata taas seistä vakaumuksensa takana.
Kirkosta eroava luopuu ortodoksisuudesta. Tunnetun ateistin siunaaminen on vastoin kaikkia kirkkosääntöjä ja vastoin tervettä järkeä. Tuollainen menettely ei lisää kirkon kunnioitusta kansan parissa. Hautauspalveluksessa vainaja on toimituksen keskipiste, omaiset vain sivuosassa, joten vainajan vakaumus ratkaisee hautajaisjärjestelyt, eivätkä omaisten mielipiteet. - Agapi
Yx ortodoksi kirjoitti:
ja uskon kyllä, että sinä erotat hautauspalveluksen ja panihidan. Silti on valitettavaa, että papistossamme on niitä, jotka eivät osaa sanoa ei. On helppoa yrittää miellyttää ihmisiä, vaikeata taas seistä vakaumuksensa takana.
Kirkosta eroava luopuu ortodoksisuudesta. Tunnetun ateistin siunaaminen on vastoin kaikkia kirkkosääntöjä ja vastoin tervettä järkeä. Tuollainen menettely ei lisää kirkon kunnioitusta kansan parissa. Hautauspalveluksessa vainaja on toimituksen keskipiste, omaiset vain sivuosassa, joten vainajan vakaumus ratkaisee hautajaisjärjestelyt, eivätkä omaisten mielipiteet.tiedän kyllä kirkon kanna ja toin sen esiin myös arvoisalle kirkkoherralle aikoinaan.
Tuolla jossain ylempänä joku todisti voimallisesti että näin ei voi tapahtua. Taphtui silti ja kummempiakin juttuja tapahtuu kirkkokunnassamme lähes päivittäin. - Papadopoulos
Agapi kirjoitti:
tiedän kyllä kirkon kanna ja toin sen esiin myös arvoisalle kirkkoherralle aikoinaan.
Tuolla jossain ylempänä joku todisti voimallisesti että näin ei voi tapahtua. Taphtui silti ja kummempiakin juttuja tapahtuu kirkkokunnassamme lähes päivittäin.Tässä on taas hyvä esimerkki siitä, miten meillä on vähitellen luisteltu kauemmaksi ja kauemmaksi omasta perinteestä ja identiteetistä.
Joku jossain lähikeskustelussa kyseli, miksi keskusteluissa omaan kirkkoon suhtaudutaan monesti niin kriittisesti. Vastasin, että yhtenä syynä on se, että meillä on luisteltu aika kauas pois omasta perinteestä ja monet omaa perinnettä rakastavat vierastavat nykymenoa. Tämä hautausasia on oikein hyvä esimerkki. Ortodoksisen kirkon pyhät toimitukset kuuluvat kirkon jäsenille. Piste.
Olisikohan piispojen syytä havahtua? Toivottavasti näistä keskusteluista menee jotain tietoa eteenkin päin! Toivottavasti emme anna haltuumme uskotun aarteen tuhoutua ekumenismin, kaiken ymmärtämisen ja maailman syleilyn käsissä. On olemassa vaara, että yliymmärtämällä ja näkemällä "hyvää" sielläkin, missä sitä EI ole, vähitellen luovumme Kristuksesta. Mihin jää se todistus, joka meidän pitäisi antaa? Missä on maan suola? Miten vastaamme viimeisellä tuomiolla siitä, että emme ole pitäneet Totuutta esillä? Kuinka selitämme sen, että emme ole antaneet oikeaa todistusta harhaoppien valtaan joutuneille? Emme mitenkään. - Yx ortodoksi
Agapi kirjoitti:
tiedän kyllä kirkon kanna ja toin sen esiin myös arvoisalle kirkkoherralle aikoinaan.
Tuolla jossain ylempänä joku todisti voimallisesti että näin ei voi tapahtua. Taphtui silti ja kummempiakin juttuja tapahtuu kirkkokunnassamme lähes päivittäin.Aina on ihmisiä, jotka haluavat hyppiä aisojen yli. Hyvin valitettavaa! Äskeinen mielipiteeni ei ollut niinkään sinulle tarkoitettu, vaan yleisesti kaikille tiedoksi.
- juissi
XV yritys kirjoitti:
"Ihmettelen, kuinka itse onnistuit käsittämään väärin Isä Heikin selvän kirjoituksen. Luepa se uudestaan ajatuksella."
Jotenkin näin kirjoituksessa sen mitä oletin löytäväni sieltä. Eipä ollut eka kerta :-(siunaa ei siunaa,mitäs eroa on kirkkoon kuulumisella ja kirkollis verolla.Neuvostoliitossa ei tiettävästi makseta kirkollisveroa kuin vapaa ehtoisesti ja ortodokseja taitaa hekin enimmäkseen olla ja kuuluvat siittä huolimati kirkkoon,ja pappi siunaa varmasti kuolleen ortodoksin vaikka ei olisi antanut kirkolle ruplan ruplaa.mitenkähän sieluni käy jos eroan ja pappi ei siunaa meikäläistä kuoltuani,johtuukohan SE SUORAAN VERON KIERROSTA.
- Isoja kysymyksiä
juissi kirjoitti:
siunaa ei siunaa,mitäs eroa on kirkkoon kuulumisella ja kirkollis verolla.Neuvostoliitossa ei tiettävästi makseta kirkollisveroa kuin vapaa ehtoisesti ja ortodokseja taitaa hekin enimmäkseen olla ja kuuluvat siittä huolimati kirkkoon,ja pappi siunaa varmasti kuolleen ortodoksin vaikka ei olisi antanut kirkolle ruplan ruplaa.mitenkähän sieluni käy jos eroan ja pappi ei siunaa meikäläistä kuoltuani,johtuukohan SE SUORAAN VERON KIERROSTA.
Neuvostoliittoa ei enää ole, oletko sattunut huomaamaan? Neuvostoliiton perintönä on hunningolla yhtä sun toista, kirkon jäsenrekisteri yhtenä rikkana rokassa. Jäsenmäärät ovat enemmän tai vähemmän sivistyneitä arvauksia.
Suomen tilanne on toinen, ja kyllä täällä sopii ihmetellä jos palvelut kelpaavat mutta jäsenyys ei. Eikö eroaminen nimenomaisesti tarkoita EROA?
Mistä veron kierrosta? Jos eroat niin et ole enää kirkon jäsen: et maksa jäsenmaksua etkä käytä palveluja.
Sielun kohtalo taitaa olla korkeammissa käsissä. - XV yritys
Agapi kirjoitti:
Läheinen sukulaiseni oli kirkosta eronnut aktiiviateisti ja stallarikommunisti. Siitä huolimatta xxx seurakunna kirkkoherra siunasi hänet haudan lepoon. Kyseessä siis EI OLLUT panihida vaan ihan oikea hautauspalvelus.
Todistajia paikalla oli noin 50 henkilö ja heistä suurin osa oli ateististallareita. Aikamoista supinaa ja ihmettelyä tilanne heidän joukossaan aiheutti.
Mummoni - ikuinen muisto - oli sen verran kova luu että pappi tuli ja siunasi.Tunnen useammankain Jumalankieltäjän, joka pysyy kiltisti kirkossa. Kirkosta ei tule erottua, kun vaimo pahottaisi siitä mielensä. Kirkosta eronneiden määrä on suurempi keski-ikäisissä kuin vanhuksissa.
Olipa syy mikä tahansa, tämä ei ole oikeuslaitos eikä meidän tehtävä ole tuomita pappia.
- sivulla
ja missä lukee että pappi ei saa tai ei siunaa jos on eronnut kirkosta.ONKO TÄMMÖSTÄ LAKI PYKÄLÄÄ OLEMASSA.joka kieltää vainaan siunaamisen.jos syynä on kirkollis veron maksamattomuus,kai papit siunasi vainaan ennen kuin kirkollisvero tuli voimaan?vai mikä oli menettely silloin.
- Ikolados
...ettet löydä kylläkään Suomen lakikirjoista tuonlaista lakipykälää. Kirkon asioista ei kumminkaan ihan kaikkea ole maiden lakeihin kirjoitettu, vaan jotain on kanoneissa ja muissa kirkon olemassaolon aikana kehittyneissä säännöissä, tamä lienee itsestäänselvyys. Mikäli ihminen on eronnut kirkosta, niin on erittäin epätodennäköistä, että uskoo Jumalaan tai haluaa sitä osoittaa. Eikö? Miksipä sitä muuten eroaisi. Mikäli ihminen ei kuulu kirkkoon, ei hänelle kuulu myöskään kirkon "palvelut". Ja jos ei kuulu, niin miksi edes haluta kirkollisia hautajaisia?
- mitenkähän
Ikolados kirjoitti:
...ettet löydä kylläkään Suomen lakikirjoista tuonlaista lakipykälää. Kirkon asioista ei kumminkaan ihan kaikkea ole maiden lakeihin kirjoitettu, vaan jotain on kanoneissa ja muissa kirkon olemassaolon aikana kehittyneissä säännöissä, tamä lienee itsestäänselvyys. Mikäli ihminen on eronnut kirkosta, niin on erittäin epätodennäköistä, että uskoo Jumalaan tai haluaa sitä osoittaa. Eikö? Miksipä sitä muuten eroaisi. Mikäli ihminen ei kuulu kirkkoon, ei hänelle kuulu myöskään kirkon "palvelut". Ja jos ei kuulu, niin miksi edes haluta kirkollisia hautajaisia?
ihmisen sielun käy kun pappi jättää siunaamatta vainajan joka on eronnut kirkosta.Mutta on uskonut jumalaan siittä huolimata ja lukenut raamattua niin kuin kirkkoon kuuluva.sori jos kyselen niin paljon.
- Yx ortodoksi
mitenkähän kirjoitti:
ihmisen sielun käy kun pappi jättää siunaamatta vainajan joka on eronnut kirkosta.Mutta on uskonut jumalaan siittä huolimata ja lukenut raamattua niin kuin kirkkoon kuuluva.sori jos kyselen niin paljon.
Saamme jättää vainajamme ihmisiä rakastavan Jumalan käsiin. Mikään ei estä omaisia rukoilemasta sellaisenkin vainajan puolesta, joka on eronnut kirkosta. Mutta kirkollisia toimituksia ei tällaisille ihmisille pidä toimittaa, ihan vain opetuksen vuoksi.
- että Jeesus antoi henkensä ...
Yx ortodoksi kirjoitti:
Saamme jättää vainajamme ihmisiä rakastavan Jumalan käsiin. Mikään ei estä omaisia rukoilemasta sellaisenkin vainajan puolesta, joka on eronnut kirkosta. Mutta kirkollisia toimituksia ei tällaisille ihmisille pidä toimittaa, ihan vain opetuksen vuoksi.
"Mutta kirkollisia toimituksia ei tällaisille ihmisille pidä toimittaa, ihan vain opetuksen vuoksi."
Tämä tökerö mielipide ei ole meidän kristittyjen käsitys asiasta. Kenenkään pelastumista ei kukaan halua vaikeuttaa tai surevien kuormaa lisätä kiusalla. Ihmisellä on oikeus kuolemansa jälkeen saada haluamansa hautaaminen. Kirkkoon kuulumalla kerrotaan samalla halusta kristilliseen hautaamiseen. Minusta olisi väärin, että vainaja haudattaisiin läheisimmän omaisen uskonnon mukaisin menoin. Haluaisiko kysyjä, että hänen saatananpalvoja tytär saisi valita miten äiti siunataan? - Yx ortodoksi
että Jeesus antoi henkensä ... kirjoitti:
"Mutta kirkollisia toimituksia ei tällaisille ihmisille pidä toimittaa, ihan vain opetuksen vuoksi."
Tämä tökerö mielipide ei ole meidän kristittyjen käsitys asiasta. Kenenkään pelastumista ei kukaan halua vaikeuttaa tai surevien kuormaa lisätä kiusalla. Ihmisellä on oikeus kuolemansa jälkeen saada haluamansa hautaaminen. Kirkkoon kuulumalla kerrotaan samalla halusta kristilliseen hautaamiseen. Minusta olisi väärin, että vainaja haudattaisiin läheisimmän omaisen uskonnon mukaisin menoin. Haluaisiko kysyjä, että hänen saatananpalvoja tytär saisi valita miten äiti siunataan?mitä muut kirjoittavat. Kannattaisiko mahdollisesti lukea huolellisesti koko keskustelu ennen kuin rupeaa vastaamaan yksittäiseen viestiin?
Mistä ihmiset muuten ymmärtäisivät sen, että kirkosta eroaminen merkitsee ortodoksisuudesta luopumista, jos kirkko menee hautaamaan kirkosta eronneet?
Kyllä se on niin, ettei kirkosta eronneelle toimiteta enää mitään toimituksia. Joskus omaiset voivat esim uhkailla eroavansa itse kirkosta tai kantelevansa papista piispalle, mutta mahdolliset uhkaukset ja kiristämisyritykset pitää vain kestää.
Papiston pitää selittää omaisille, miksi kirkosta eronneelle ei toimita enää mitään toimituksia, ei edes panihidakaan. Omaiset eivät valitse miten vainaja haudataan, vaan vainaja haudataan oman vakaumuksensa mukaisesti. Vakaumuksensa henkilö osoittaa eroamalla kirkosta tai pysymällä sen yhteydessä. - uhri?
Yx ortodoksi kirjoitti:
mitä muut kirjoittavat. Kannattaisiko mahdollisesti lukea huolellisesti koko keskustelu ennen kuin rupeaa vastaamaan yksittäiseen viestiin?
Mistä ihmiset muuten ymmärtäisivät sen, että kirkosta eroaminen merkitsee ortodoksisuudesta luopumista, jos kirkko menee hautaamaan kirkosta eronneet?
Kyllä se on niin, ettei kirkosta eronneelle toimiteta enää mitään toimituksia. Joskus omaiset voivat esim uhkailla eroavansa itse kirkosta tai kantelevansa papista piispalle, mutta mahdolliset uhkaukset ja kiristämisyritykset pitää vain kestää.
Papiston pitää selittää omaisille, miksi kirkosta eronneelle ei toimita enää mitään toimituksia, ei edes panihidakaan. Omaiset eivät valitse miten vainaja haudataan, vaan vainaja haudataan oman vakaumuksensa mukaisesti. Vakaumuksensa henkilö osoittaa eroamalla kirkosta tai pysymällä sen yhteydessä.Nykyään kuvitellaan, että ilkeä vastaus on älykäs tai vitsikäs. Kaikenlaiset tositelevisiot ovat opettanut nykynuorisolle kuinka itsekäs ja toisia loukkaava ihminen menestyy. Kun saat hieman elämänkokemusta opit, että ystävällisellä vastauksella estät riitojen syntymisen. Jokaisen ortodoksin tulisi muistaa, että valtaväestö luo kuvansa kirkostamme tuntemiensa ortodoksien pohjalta.
"Mistä ihmiset muuten ymmärtäisivät sen, että kirkosta eroaminen merkitsee ortodoksisuudesta luopumista, jos kirkko menee hautaamaan kirkosta eronneet?"
En sanonut, että kirkon tulisi haudata kirkkoon kuulumattomia. Kirjoitin "Ihmisellä on oikeus kuolemansa jälkeen saada haluamansa hautaaminen. Kirkkoon kuulumalla kerrotaan samalla halusta kristilliseen hautaamiseen." ja yritin nimenomaan painottaa sitä, että vainajan valintaa meidän tulee kunnioittaa.
"Kyllä se on niin, ettei kirkosta eronneelle toimiteta enää mitään toimituksia. Joskus omaiset voivat esim uhkailla eroavansa itse kirkosta tai kantelevansa papista piispalle, mutta mahdolliset uhkaukset ja kiristämisyritykset pitää vain kestää. "
Iloitseminen iloitsevien ja sureminen surevien kanssa on ainoa tapa saada ihmiset tuntemaan seurakuntansa omaksi seurakunnaksi. Onneksi papit ovat aikuisia ja osaavat lohduttaa surevia. - Ikolados
uhri? kirjoitti:
Nykyään kuvitellaan, että ilkeä vastaus on älykäs tai vitsikäs. Kaikenlaiset tositelevisiot ovat opettanut nykynuorisolle kuinka itsekäs ja toisia loukkaava ihminen menestyy. Kun saat hieman elämänkokemusta opit, että ystävällisellä vastauksella estät riitojen syntymisen. Jokaisen ortodoksin tulisi muistaa, että valtaväestö luo kuvansa kirkostamme tuntemiensa ortodoksien pohjalta.
"Mistä ihmiset muuten ymmärtäisivät sen, että kirkosta eroaminen merkitsee ortodoksisuudesta luopumista, jos kirkko menee hautaamaan kirkosta eronneet?"
En sanonut, että kirkon tulisi haudata kirkkoon kuulumattomia. Kirjoitin "Ihmisellä on oikeus kuolemansa jälkeen saada haluamansa hautaaminen. Kirkkoon kuulumalla kerrotaan samalla halusta kristilliseen hautaamiseen." ja yritin nimenomaan painottaa sitä, että vainajan valintaa meidän tulee kunnioittaa.
"Kyllä se on niin, ettei kirkosta eronneelle toimiteta enää mitään toimituksia. Joskus omaiset voivat esim uhkailla eroavansa itse kirkosta tai kantelevansa papista piispalle, mutta mahdolliset uhkaukset ja kiristämisyritykset pitää vain kestää. "
Iloitseminen iloitsevien ja sureminen surevien kanssa on ainoa tapa saada ihmiset tuntemaan seurakuntansa omaksi seurakunnaksi. Onneksi papit ovat aikuisia ja osaavat lohduttaa surevia.Ihmisellä,joka EI kuulu kirkkoon EI tosiaankaan ole oikeutta saada kirkollista hautaamista. Onko se niin hankala ymmärtää?? Sitä paitsi nimim. Yx ortodoksi ei ole ilkeä, vaan yrittää saada sinut ymmärtämään pointin, jonka pitäisi olla jo aika selvä.
- väärässä Ikolados?
Ikolados kirjoitti:
Ihmisellä,joka EI kuulu kirkkoon EI tosiaankaan ole oikeutta saada kirkollista hautaamista. Onko se niin hankala ymmärtää?? Sitä paitsi nimim. Yx ortodoksi ei ole ilkeä, vaan yrittää saada sinut ymmärtämään pointin, jonka pitäisi olla jo aika selvä.
Miksi ihmisen pitäisi päästä ortodoksiseen hautausmaahan, jos hän ei kuulu kirkkoon. Järki pitäisi olla kerjätessäkin.
- Ikolados
väärässä Ikolados? kirjoitti:
Miksi ihmisen pitäisi päästä ortodoksiseen hautausmaahan, jos hän ei kuulu kirkkoon. Järki pitäisi olla kerjätessäkin.
...kyllä ohi. Ei-kirkkoon kuuluvalle ei mielestäni kuulu kirkollinen hautaustoimitus. Eikä varmaankaan sitten myöskään paikka ort.hautausmaalla...eikö? Mieti nyt vähän itsekkin.
- ollenkaan
Ikolados kirjoitti:
...kyllä ohi. Ei-kirkkoon kuuluvalle ei mielestäni kuulu kirkollinen hautaustoimitus. Eikä varmaankaan sitten myöskään paikka ort.hautausmaalla...eikö? Mieti nyt vähän itsekkin.
"Ei-kirkkoon kuuluvalle ei mielestäni kuulu kirkollinen hautaustoimitus. Eikä varmaankaan sitten myöskään paikka ort.hautausmaalla...eikö?"
Miksi ei-kirkkoon kuuluvat pitäisi haudata ortodoksisin menoin luterilaisiin hautausmaihin? Käytä pikkuisen järkeä: Jos joku eroaa ortodoksisesta kirkosta, hän ei halua (eikä saa) ortodoksista hautajaisia. Miten tämä voi olla näin vaikeaa? - Yx ortodoksi
uhri? kirjoitti:
Nykyään kuvitellaan, että ilkeä vastaus on älykäs tai vitsikäs. Kaikenlaiset tositelevisiot ovat opettanut nykynuorisolle kuinka itsekäs ja toisia loukkaava ihminen menestyy. Kun saat hieman elämänkokemusta opit, että ystävällisellä vastauksella estät riitojen syntymisen. Jokaisen ortodoksin tulisi muistaa, että valtaväestö luo kuvansa kirkostamme tuntemiensa ortodoksien pohjalta.
"Mistä ihmiset muuten ymmärtäisivät sen, että kirkosta eroaminen merkitsee ortodoksisuudesta luopumista, jos kirkko menee hautaamaan kirkosta eronneet?"
En sanonut, että kirkon tulisi haudata kirkkoon kuulumattomia. Kirjoitin "Ihmisellä on oikeus kuolemansa jälkeen saada haluamansa hautaaminen. Kirkkoon kuulumalla kerrotaan samalla halusta kristilliseen hautaamiseen." ja yritin nimenomaan painottaa sitä, että vainajan valintaa meidän tulee kunnioittaa.
"Kyllä se on niin, ettei kirkosta eronneelle toimiteta enää mitään toimituksia. Joskus omaiset voivat esim uhkailla eroavansa itse kirkosta tai kantelevansa papista piispalle, mutta mahdolliset uhkaukset ja kiristämisyritykset pitää vain kestää. "
Iloitseminen iloitsevien ja sureminen surevien kanssa on ainoa tapa saada ihmiset tuntemaan seurakuntansa omaksi seurakunnaksi. Onneksi papit ovat aikuisia ja osaavat lohduttaa surevia.Jos olet samaa mieltä kanssani, niin ihmettelen riidanhaluasi. Yleensähän ihmiset riitelevät eri mieltä olevien kanssa? Vai etkö itse tiedä mitä mieltä oikein olisit?
Täällä on aiemmin kerrottu kuinka eräs mummo painosti papin siunaamaa stalinisti omaisensa toisuskoisten ja ateistien tuntiessa hautajaisissa syvää hämmennystä tai ehkä jopa vahingoniloa. Kyllä papiston on tuollaisissa tapauksissa oltava ennen kaikkea suoraselkäistä ja pysyttävä kanonisissa rajoissa. Omaisia voi itseään kehottaa rukoilemaan vainajan puolesta. Se on ainoa lohtu, jota pappi voi tuollaisessa tapauksessa tarjota omaisille -kuuntelemisen lisäksi. - Agapi
Yx ortodoksi kirjoitti:
Jos olet samaa mieltä kanssani, niin ihmettelen riidanhaluasi. Yleensähän ihmiset riitelevät eri mieltä olevien kanssa? Vai etkö itse tiedä mitä mieltä oikein olisit?
Täällä on aiemmin kerrottu kuinka eräs mummo painosti papin siunaamaa stalinisti omaisensa toisuskoisten ja ateistien tuntiessa hautajaisissa syvää hämmennystä tai ehkä jopa vahingoniloa. Kyllä papiston on tuollaisissa tapauksissa oltava ennen kaikkea suoraselkäistä ja pysyttävä kanonisissa rajoissa. Omaisia voi itseään kehottaa rukoilemaan vainajan puolesta. Se on ainoa lohtu, jota pappi voi tuollaisessa tapauksessa tarjota omaisille -kuuntelemisen lisäksi.Älä nyt kehtaa vääristellä sitä mitä kirjoitin !
Setäni hautajaisissa oli läsnä vain oikeauskoisi(=ort.) kristittyjä ja oikeauskoisia stalinistikommunisteja. Ei siellä luterilaisia ja muita hihuleita enää kaivattu.
Stallarit eivät kyllä tunteneet hiukkaakaan vahingoniloa, olivat vain lähinnä surullisia niin kuin me oikeauskoisetkin. Syy toki taisi olla kuitenkin eri. - sanotaan lähimmäiseksi
Yx ortodoksi kirjoitti:
Jos olet samaa mieltä kanssani, niin ihmettelen riidanhaluasi. Yleensähän ihmiset riitelevät eri mieltä olevien kanssa? Vai etkö itse tiedä mitä mieltä oikein olisit?
Täällä on aiemmin kerrottu kuinka eräs mummo painosti papin siunaamaa stalinisti omaisensa toisuskoisten ja ateistien tuntiessa hautajaisissa syvää hämmennystä tai ehkä jopa vahingoniloa. Kyllä papiston on tuollaisissa tapauksissa oltava ennen kaikkea suoraselkäistä ja pysyttävä kanonisissa rajoissa. Omaisia voi itseään kehottaa rukoilemaan vainajan puolesta. Se on ainoa lohtu, jota pappi voi tuollaisessa tapauksessa tarjota omaisille -kuuntelemisen lisäksi."Mikään ei estä omaisia rukoilemasta sellaisenkin vainajan puolesta, joka on eronnut kirkosta. Mutta kirkollisia toimituksia ei tällaisille ihmisille pidä toimittaa, ihan vain opetuksen vuoksi."
Jotenkin olen vaistoavinani tässä halun "antaa opetus" leskelle, jonka puoliso on eronnut kirkosta. Leski on ortodoksi ja mielestäni ortodoksisen papin tehtävä on lohduttaa surevaa omaista kaikin mahdollisin keinoin.
Nuoruuteen liittyy ehdottomat arvot eikä lähimmäistä nähdä lakien ja sääntöjen takaa. Onneksi useimmat ihmiset joutuvat ottamaan muutkin huomioon elämänsä aikana ja siten maailmankuva avartuu. Siviilipalveluksessa olin sairaalassa, jossa kaikki olivat kroonikkoja. Kun ei ollut varsinaista työtä, luin usein potilaille heidän hartauskirjojaan enkä edes katsonut kuka on ortodoksi, kuka luterilainen tai kuka on eronnut kirkosta (jos joukossa olisi ollut islamilaisia, olisin toki lukenut hänellekin hänen kirjojaan). Vapahtaja ei ristillään ollut kiinnostunut olivatko ryövärit maksaneet kymmenykset. Kuolema pysäyttää tavallisen ihmisen ja silloin asioiden tärkeysjärjestys muuttuu.
"Täällä on aiemmin kerrottu kuinka eräs mummo painosti papin siunaamaa stalinisti omaisensa toisuskoisten ja ateistien tuntiessa hautajaisissa syvää hämmennystä tai ehkä jopa vahingoniloa. Kyllä papiston on tuollaisissa tapauksissa oltava ennen kaikkea suoraselkäistä ja pysyttävä kanonisissa rajoissa."
Pappihan ei saa siunata ateistia, mutta jos hän niin teki, teki hän varmasti oikein. Kirkkohistoriasta tulee mieleen tapaus, jossa kirkko hyväksyi keisarin neljännen avioliiton, Iivana Julmaa ei suljettu ehtoollisyhteydestä, vaikka hän murhasi oman poikansa, Konstantinus johti kirkolliskokousta, vaikkei ollut edes kastettu ... valtaapitävät ovat aina saaneet etuoikeuksia kirkossa (mutta tuskin viimeisellä tuomiolla), mutta lesket on pidettävä ruodussa.
Minustakin olisi pitänyt kunnioittaa vainajan tahtoa ja jättää hänet siunaamatta. - Makarios
sanotaan lähimmäiseksi kirjoitti:
"Mikään ei estä omaisia rukoilemasta sellaisenkin vainajan puolesta, joka on eronnut kirkosta. Mutta kirkollisia toimituksia ei tällaisille ihmisille pidä toimittaa, ihan vain opetuksen vuoksi."
Jotenkin olen vaistoavinani tässä halun "antaa opetus" leskelle, jonka puoliso on eronnut kirkosta. Leski on ortodoksi ja mielestäni ortodoksisen papin tehtävä on lohduttaa surevaa omaista kaikin mahdollisin keinoin.
Nuoruuteen liittyy ehdottomat arvot eikä lähimmäistä nähdä lakien ja sääntöjen takaa. Onneksi useimmat ihmiset joutuvat ottamaan muutkin huomioon elämänsä aikana ja siten maailmankuva avartuu. Siviilipalveluksessa olin sairaalassa, jossa kaikki olivat kroonikkoja. Kun ei ollut varsinaista työtä, luin usein potilaille heidän hartauskirjojaan enkä edes katsonut kuka on ortodoksi, kuka luterilainen tai kuka on eronnut kirkosta (jos joukossa olisi ollut islamilaisia, olisin toki lukenut hänellekin hänen kirjojaan). Vapahtaja ei ristillään ollut kiinnostunut olivatko ryövärit maksaneet kymmenykset. Kuolema pysäyttää tavallisen ihmisen ja silloin asioiden tärkeysjärjestys muuttuu.
"Täällä on aiemmin kerrottu kuinka eräs mummo painosti papin siunaamaa stalinisti omaisensa toisuskoisten ja ateistien tuntiessa hautajaisissa syvää hämmennystä tai ehkä jopa vahingoniloa. Kyllä papiston on tuollaisissa tapauksissa oltava ennen kaikkea suoraselkäistä ja pysyttävä kanonisissa rajoissa."
Pappihan ei saa siunata ateistia, mutta jos hän niin teki, teki hän varmasti oikein. Kirkkohistoriasta tulee mieleen tapaus, jossa kirkko hyväksyi keisarin neljännen avioliiton, Iivana Julmaa ei suljettu ehtoollisyhteydestä, vaikka hän murhasi oman poikansa, Konstantinus johti kirkolliskokousta, vaikkei ollut edes kastettu ... valtaapitävät ovat aina saaneet etuoikeuksia kirkossa (mutta tuskin viimeisellä tuomiolla), mutta lesket on pidettävä ruodussa.
Minustakin olisi pitänyt kunnioittaa vainajan tahtoa ja jättää hänet siunaamatta.Kiinnitin huomioni kohtaan, jossa puhuit nuoruudesta ja ehdottomuudesta. Kuinka usein tämä ehdottomuus tulekaan esiin tälläkin palstalla! Kieliikö se meidän hengellisestä keskenkasvuisuudestamme - nuoruudesta - vai mistä? Kiitos kuitenkin kauniista ja viisaista sanoistasi.
Makarios - Yx ortodoksi
Agapi kirjoitti:
Älä nyt kehtaa vääristellä sitä mitä kirjoitin !
Setäni hautajaisissa oli läsnä vain oikeauskoisi(=ort.) kristittyjä ja oikeauskoisia stalinistikommunisteja. Ei siellä luterilaisia ja muita hihuleita enää kaivattu.
Stallarit eivät kyllä tunteneet hiukkaakaan vahingoniloa, olivat vain lähinnä surullisia niin kuin me oikeauskoisetkin. Syy toki taisi olla kuitenkin eri.Ilmeisesti olette venäläisiä? Suomalaisilla ortodokseilla on aina myös luterilaisia sukulaisia ja ystäviä.
- Yx ortodoksi
sanotaan lähimmäiseksi kirjoitti:
"Mikään ei estä omaisia rukoilemasta sellaisenkin vainajan puolesta, joka on eronnut kirkosta. Mutta kirkollisia toimituksia ei tällaisille ihmisille pidä toimittaa, ihan vain opetuksen vuoksi."
Jotenkin olen vaistoavinani tässä halun "antaa opetus" leskelle, jonka puoliso on eronnut kirkosta. Leski on ortodoksi ja mielestäni ortodoksisen papin tehtävä on lohduttaa surevaa omaista kaikin mahdollisin keinoin.
Nuoruuteen liittyy ehdottomat arvot eikä lähimmäistä nähdä lakien ja sääntöjen takaa. Onneksi useimmat ihmiset joutuvat ottamaan muutkin huomioon elämänsä aikana ja siten maailmankuva avartuu. Siviilipalveluksessa olin sairaalassa, jossa kaikki olivat kroonikkoja. Kun ei ollut varsinaista työtä, luin usein potilaille heidän hartauskirjojaan enkä edes katsonut kuka on ortodoksi, kuka luterilainen tai kuka on eronnut kirkosta (jos joukossa olisi ollut islamilaisia, olisin toki lukenut hänellekin hänen kirjojaan). Vapahtaja ei ristillään ollut kiinnostunut olivatko ryövärit maksaneet kymmenykset. Kuolema pysäyttää tavallisen ihmisen ja silloin asioiden tärkeysjärjestys muuttuu.
"Täällä on aiemmin kerrottu kuinka eräs mummo painosti papin siunaamaa stalinisti omaisensa toisuskoisten ja ateistien tuntiessa hautajaisissa syvää hämmennystä tai ehkä jopa vahingoniloa. Kyllä papiston on tuollaisissa tapauksissa oltava ennen kaikkea suoraselkäistä ja pysyttävä kanonisissa rajoissa."
Pappihan ei saa siunata ateistia, mutta jos hän niin teki, teki hän varmasti oikein. Kirkkohistoriasta tulee mieleen tapaus, jossa kirkko hyväksyi keisarin neljännen avioliiton, Iivana Julmaa ei suljettu ehtoollisyhteydestä, vaikka hän murhasi oman poikansa, Konstantinus johti kirkolliskokousta, vaikkei ollut edes kastettu ... valtaapitävät ovat aina saaneet etuoikeuksia kirkossa (mutta tuskin viimeisellä tuomiolla), mutta lesket on pidettävä ruodussa.
Minustakin olisi pitänyt kunnioittaa vainajan tahtoa ja jättää hänet siunaamatta.Minähän kannatan samaa asiaa kuin sinäkin. Vai kannatatko sittenkin lepsuilua, kun sanoit, että ateistin siunaaminen oli oikein? Yritä jo päättää, millä kannalla olet!
Kirkkoon kuuluminen on muutakin kuin kirkollisveron maksaminen. Kirkollisverostahan pääsee eroon, jos ei tienaa, tai jos tienaa vähän, niin myöskin maksaa vähän. Kirkollisvero on minusta erittäin hyvä ja oikeudenmukainen tapa kerätä kirkon jäsenmaksut.
Ihmettelen myös sitä tapaa, millä yrität asettua muiden yläpuolelle. Olen taatusti paljon vanhempi ja kokeneempi ihminen kuin sinä. Nykyään tietokone alkaa olla jo vanhuksillakin.
Leskiä tuskin tarvitsee opettaa, eiköhän puolison menetys ole aivan riittävä memento mori. Tarkoitin kaikkia kirkon jäseniä, varsinkin nuorisoa ja ns. nimikristittyjä, joita meidänkin kirkossa on aivan riittävästi. - Agapi
Yx ortodoksi kirjoitti:
Ilmeisesti olette venäläisiä? Suomalaisilla ortodokseilla on aina myös luterilaisia sukulaisia ja ystäviä.
Olet kyllä aika uskomaton tyyppi !
Älä tee tulkintoja, älä arvaile, älä spekuloi. Noita kun noudata niin pääset aika pitkälle elämässäsi.
Illan iloksi päätin profiloida sinut tyylin ja kirjoitustesi perusteella ja tässä tulos:
- olet keski-ikäinen tai hiukan vanhempi nainen
- koulutkseltasi maisteri
- sinulla on kaksiosainen etunimi
- luulet olevasi ihan kaikissa asisoissa oikeassa
Sattuko kohalleen? - Yx ortodoksi
Agapi kirjoitti:
Olet kyllä aika uskomaton tyyppi !
Älä tee tulkintoja, älä arvaile, älä spekuloi. Noita kun noudata niin pääset aika pitkälle elämässäsi.
Illan iloksi päätin profiloida sinut tyylin ja kirjoitustesi perusteella ja tässä tulos:
- olet keski-ikäinen tai hiukan vanhempi nainen
- koulutkseltasi maisteri
- sinulla on kaksiosainen etunimi
- luulet olevasi ihan kaikissa asisoissa oikeassa
Sattuko kohalleen?eiväthän ne tähän keskusteluun mitenkään kuulu. Aivan yhtä hyvin voin olla vanha mies, nuori tyttö tai poikakin. Minä en ole yrittänyt arvailla sinun henkilöllisyyttäsi. Kysyin vain, oletko venäläistä sukua. Mitä pahaa siinä on? Nimimerkkisi kyllä viittaa pikemminkin Kreikkaan.
- vänkääminen?
Yx ortodoksi kirjoitti:
Minähän kannatan samaa asiaa kuin sinäkin. Vai kannatatko sittenkin lepsuilua, kun sanoit, että ateistin siunaaminen oli oikein? Yritä jo päättää, millä kannalla olet!
Kirkkoon kuuluminen on muutakin kuin kirkollisveron maksaminen. Kirkollisverostahan pääsee eroon, jos ei tienaa, tai jos tienaa vähän, niin myöskin maksaa vähän. Kirkollisvero on minusta erittäin hyvä ja oikeudenmukainen tapa kerätä kirkon jäsenmaksut.
Ihmettelen myös sitä tapaa, millä yrität asettua muiden yläpuolelle. Olen taatusti paljon vanhempi ja kokeneempi ihminen kuin sinä. Nykyään tietokone alkaa olla jo vanhuksillakin.
Leskiä tuskin tarvitsee opettaa, eiköhän puolison menetys ole aivan riittävä memento mori. Tarkoitin kaikkia kirkon jäseniä, varsinkin nuorisoa ja ns. nimikristittyjä, joita meidänkin kirkossa on aivan riittävästi."Minähän kannatan samaa asiaa kuin sinäkin. Vai kannatatko sittenkin lepsuilua, kun sanoit, että ateistin siunaaminen oli oikein? Yritä jo päättää, millä kannalla olet!"
Ateistin siunaaminen on aina oikein. Ateistin uskonnollinen hautaaminen on väärin, sillä se on vastoin vainajan vakaumusta. Se mitä sanot lepsuiluksi on minusta lähimmäisestä välittämistä. Kanoneissa on monia kieltoja ja käskyjä joita ei noudateta ollenkaan ja monia, joita rikotaan yleisesti. Minä en ole pätevä tuomitsemaan pappia, jos hän on haudannut ateistin.
"Kirkkoon kuuluminen on muutakin kuin kirkollisveron maksaminen. Kirkollisverostahan pääsee eroon, jos ei tienaa, tai jos tienaa vähän, niin myöskin maksaa vähän. Kirkollisvero on minusta erittäin hyvä ja oikeudenmukainen tapa kerätä kirkon jäsenmaksut."
Kirkko siunaa avioliiton, vaikka toinen vihittävistä ei kuuluisikaan kirkkoon. Tämä on tärkeätä suvulle, mutta ennen kaikkea kirkolle. Hautaamisesta tulee vielä ongelma, sillä yhä useampi menee naimisiin ulkomaalaisen kanssa ja johonkin on raja vedettävä. Käsittääkseni mikään ei estäisi pitämästä "ortodoksisia hautajaisia", jossa "pappina" toimisi näyttelijä, jos kaikki viittaukset ortodoksiseen kirkkoon poistettaisiin. Meidänkin Jumalanpalvelukset ovat lainaa (juutalaisilta) eikä kenelläkään ole tekijäoikeuksia vanhoihin rukouksiin. Olkaamme onnellisia niin pitkää kuin kirkon palveluksia pidetään muunakin kuin näytelminä.
"Ihmettelen myös sitä tapaa, millä yrität asettua muiden yläpuolelle."
Minua ärsytti Sinussa juuri samanlainen asenne :-) Sinä tuomitset papin käyttäytymisen tietämättä mitä todella tapahtui ja vaadit, että hautajaisissa annetaan huonotapaisille "opetus".
"Olen taatusti paljon vanhempi ja kokeneempi ihminen kuin sinä. Nykyään tietokone alkaa olla jo vanhuksillakin."
Ei aleta kiistelemään, kummalla on isompi äiti. Olen käyttänyt tietokonetta työssäni yli 30 vuotta ja kieltämättä olen tottunut pitämään itseäni tietokonevanhuksena.
Jos olet aikuinen, miksi et käyttäydy kuin aikuinen? Nimimerkin yx tuo mieleen teini-ikäisen tytöntyllerön (tai muussa yhteydessä 1700-luvun suomen), ehdoton oikeassa olemisentarve on tyypillistä nuorille, halu osoittaa oma tietämys (kuten peruskoululaisen tehtävän tekeminen) vähenee kun elämänkokemus kasvaa ... Jos olet ehtinyt jo kypsään ikään, olet ainakin hyvin säilynyt ;-)
"Leskiä tuskin tarvitsee opettaa, eiköhän puolison menetys ole aivan riittävä memento mori. Tarkoitin kaikkia kirkon jäseniä, varsinkin nuorisoa ja ns. nimikristittyjä, joita meidänkin kirkossa on aivan riittävästi."
Tarkoitatko, että joku pitäisi jättää siunaamatta, jotta tapakristityt eivät uskaltaisi erota kirkosta? Jos uskontoa ei koeta tärkeäksi (tapakristitty) ja pappi ei siunaa pappaa mummun toiveista huolimatta, taitaa lapset erota kirkosta. Jos pappi jättää monta pappaa siunaamatta, voi hyvinkin käydä, että uskovaisen mummun kuoltua stalinistipapat haudattavat mummut ilman pappia. - Yx ortodoksi
vänkääminen? kirjoitti:
"Minähän kannatan samaa asiaa kuin sinäkin. Vai kannatatko sittenkin lepsuilua, kun sanoit, että ateistin siunaaminen oli oikein? Yritä jo päättää, millä kannalla olet!"
Ateistin siunaaminen on aina oikein. Ateistin uskonnollinen hautaaminen on väärin, sillä se on vastoin vainajan vakaumusta. Se mitä sanot lepsuiluksi on minusta lähimmäisestä välittämistä. Kanoneissa on monia kieltoja ja käskyjä joita ei noudateta ollenkaan ja monia, joita rikotaan yleisesti. Minä en ole pätevä tuomitsemaan pappia, jos hän on haudannut ateistin.
"Kirkkoon kuuluminen on muutakin kuin kirkollisveron maksaminen. Kirkollisverostahan pääsee eroon, jos ei tienaa, tai jos tienaa vähän, niin myöskin maksaa vähän. Kirkollisvero on minusta erittäin hyvä ja oikeudenmukainen tapa kerätä kirkon jäsenmaksut."
Kirkko siunaa avioliiton, vaikka toinen vihittävistä ei kuuluisikaan kirkkoon. Tämä on tärkeätä suvulle, mutta ennen kaikkea kirkolle. Hautaamisesta tulee vielä ongelma, sillä yhä useampi menee naimisiin ulkomaalaisen kanssa ja johonkin on raja vedettävä. Käsittääkseni mikään ei estäisi pitämästä "ortodoksisia hautajaisia", jossa "pappina" toimisi näyttelijä, jos kaikki viittaukset ortodoksiseen kirkkoon poistettaisiin. Meidänkin Jumalanpalvelukset ovat lainaa (juutalaisilta) eikä kenelläkään ole tekijäoikeuksia vanhoihin rukouksiin. Olkaamme onnellisia niin pitkää kuin kirkon palveluksia pidetään muunakin kuin näytelminä.
"Ihmettelen myös sitä tapaa, millä yrität asettua muiden yläpuolelle."
Minua ärsytti Sinussa juuri samanlainen asenne :-) Sinä tuomitset papin käyttäytymisen tietämättä mitä todella tapahtui ja vaadit, että hautajaisissa annetaan huonotapaisille "opetus".
"Olen taatusti paljon vanhempi ja kokeneempi ihminen kuin sinä. Nykyään tietokone alkaa olla jo vanhuksillakin."
Ei aleta kiistelemään, kummalla on isompi äiti. Olen käyttänyt tietokonetta työssäni yli 30 vuotta ja kieltämättä olen tottunut pitämään itseäni tietokonevanhuksena.
Jos olet aikuinen, miksi et käyttäydy kuin aikuinen? Nimimerkin yx tuo mieleen teini-ikäisen tytöntyllerön (tai muussa yhteydessä 1700-luvun suomen), ehdoton oikeassa olemisentarve on tyypillistä nuorille, halu osoittaa oma tietämys (kuten peruskoululaisen tehtävän tekeminen) vähenee kun elämänkokemus kasvaa ... Jos olet ehtinyt jo kypsään ikään, olet ainakin hyvin säilynyt ;-)
"Leskiä tuskin tarvitsee opettaa, eiköhän puolison menetys ole aivan riittävä memento mori. Tarkoitin kaikkia kirkon jäseniä, varsinkin nuorisoa ja ns. nimikristittyjä, joita meidänkin kirkossa on aivan riittävästi."
Tarkoitatko, että joku pitäisi jättää siunaamatta, jotta tapakristityt eivät uskaltaisi erota kirkosta? Jos uskontoa ei koeta tärkeäksi (tapakristitty) ja pappi ei siunaa pappaa mummun toiveista huolimatta, taitaa lapset erota kirkosta. Jos pappi jättää monta pappaa siunaamatta, voi hyvinkin käydä, että uskovaisen mummun kuoltua stalinistipapat haudattavat mummut ilman pappia.typerä vänkäämisesi, varsinkin, kun et osaa edes nimimerkkiä käyttää. Toisilla suomi24:n palstoilla on päätetty, että nimimerkittömille ei vastata. Niin saisi olla täälläkin. Vastedes noudatan samaa käytäntöä. Kyllästyttää.
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663382Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463192Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1232718- 432548
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871495- 391330
- 821199