Joku raitistuu, jättää huumeet, rikoskierteen tai tupakanpolton tultuuan uskoon. Joku kokee parantuneensa sairaudestaan, syöpäkasvain häviää, selkäkivut loppuvat, joku pääsee masennuksestaan.
Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Mielialan vaikutus fyysisiin tuntemuksiin ja kipuihin on merkittävä, kuten myös päinvastoin. Vastustuskyky paranee mielialan kohentumisen myötä ja elimistön omat parantamismekanismit aktivoituvat. Stressi vähenee, lääkkeen parantava vaikutus tehostuu.
Usko siis on tärkeässä asemassa. Uusia lääkeaineita testattaessa osalle testiryhmää annetaan ns. plasebo-lääkettä, jossa ei ole vaikuttavaa ainetta lainkaan. Testihenkilöt voivat kuitenkin kokea saavansa apua vaivoihinsa, aivan kuin lääke olisi tehonnut. Kysymys on ihmisen mielessä tapahtuvasta prosessista, joka vaikuttaa elintoimintoihin.
Olennaista parantumisen ja elämänlaadun kohenemisen kannalta ei liene se, mihin usko kohdistuu. Eikä uskolla tarvinne olla edes eksaktia kohdetta; Riittää, kun elämä alkaa tuntua valoisammalta ja voimavarat lisääntyvät. Sairaudesta tai oireista parantuminen on yksilön kannalta positiivista tapahtui se sitten millä menetelmällä tahansa. Joku alkaa uskoa Jeesukseen, joku rakastuu tulisesti toiseen ihmiseen, jollekulle saattaa sopiva elinolosuhteiden muutos tuoda kaivatun avun. Usko on auttanut.
Uskonnon mukanaan tuomat haittapuolet ovat asia erikseen, en puutu tässä nyt niihin. Tarkoituksenani oli kehitellä ajatusta uskosta yleisluontoisena käsitteenä, vailla välttämätöntä uskonnollista viitekehystä.
Olennaista on usko
3
182
Vastaukset
- kehitellä?
Fiksuna kaverina kehittelit sitten oikein yleisluontoisen käsitteen? Käsitteiden evoluutio ilmeisesti polkee paikallaan. Tällaista teoriaa kun on esitetty jo ainakin 1950-luvulta asti. Nykytietämyksen valossa muuten psykofyysisten mekanismien vaikutusta ihmisen terveydentilaan on aiemmin ylikorostettu. Esim. stressi sairauksien aiheuttajana on ollut yleisselitys, johon ei enää uskota kuin ennen.
- RitariOlevainen
olla tottakin,kun ihmisen olemusta tarkkaillaan inhimillisen tiedon ja tietämyksen valossa.
Eli lääketieteellisellä tutkinnalla.
Mutta sillä ei ole mitään tekemistä uskosta Jeesukseen ja Hänen kauttanasa eheytymiseen,koko ihmistä ajatellen,siinä ei ole kysymys mistään "lume" pillereistä,vaan todellisesta kohtaamisesta itse Elämän kanssa.
Se kohtaaminen,ihmisen ja uskonkohteen,Jeesuksen kanssa,ei ole pelkästään sitä,että MINÄ uskon johonkin,vaan ennenkaikkea se,että Jeesus antaa tuon uskon,Hän synnyttää yhteyden minun ja Hänen välille,Hän,Jeesus ,elämän ja kuoleman Herra on se tärekein kun ihminen ja usko Jeesukseen toteutuu.
Kontaksti on molemminpuolinen,periaatteella, "Hän rakasti ensin"!
Minä TAHDON,ja vaikka kuinka tahtoisin,jos taivas ei vastaa,jään yksin tahtoni kanssa,mutta kun minun tahto ja Hänen tahtonsa yhtyy,siitä syntyy tuo eheyttävä ja parantava yhteisymmärrys.
Jeesus Kristus on juuri siksi suorittanut lunastustyönsä,saadakseen tuon yhteyden ihmiseen,ja se on todellinen,Hän on "hanakas" tarttumaan AINA,ihmiseen katsomatta,tuohon ihmisen puolelta tulleeseen tahtomiseen jos se on todellinen ,ja ennenkaikkea vilpitön,sellaiseen haluun kohdata Jeesus Hän vastaa koko rakkaudellaan ja sydämellään, josta takeena ja uskollisuutensa panttina on Hänen vuodattamansa veri,uhriksi annettu ruumiinsa,siinä syntyy tuo todellinen etheytymisen kestävä prosessi. EIKÄ OLE LUMETTA ! - Matti
kuuluisi ateisti palstalle. Jos et usko niin se on oma ongelmasi. Miksi tulet helluntaipalstalle puimaan aina noita samoja asioita epäuskoon liittyen? Onko tämä joku epäusko palsta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi423900Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal393486- 703108
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912940Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no851934- 351928
- 241769
- 321713
- 291711
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231664