Lapsia ei mukaan helluntaiseurakuntaan!

vierailija.

ONKO OIKEIN VIEDÄ LAPSIA LAHKOLAISTEN TILAISUUKSIIN?
Hurmahenkiset kokoukset eivät ole lapsia varten! Järkevät vanhemmat suojelevat lapsiaan, eivätkä vie heitä kokouksiin! Pelkään että useimmat helluntailaiset vanhemmat ovat vastuuttomia ja hurahtaneita kasvattajia, jotka tekevät lapsillensa näin vahinkoa!

Itse kävin n. 6 vuotta sitten eräässä tälläisessa hellareiden järjestämäsä "suuressa tilaisuudessa". Koin sääliä sitä nuorta miestä (15-16) kohtaan, joka laitettiin mikrofonin eteen kertomaan surullisesta lapsuudestaan...alkoholisti isä ym. ym., sekä erään nuoren äidin hurmoksellisuutta omien lasten nähden. Hänellä oli kolme alle kouluikäistä lasta ja masussa odotti uusi taimi tuloaan. Hän herkeämätti piti kädet ylhäällä ja toisti (huusi) Jeesuksen nimeä ja hallelujaa ylistystä. Pahinta oli se kun hän väkisin piti myös kahden vanhimman lapsen käsiä koholla...nosti kylmästi uudelleen ylös, jos lapset irtaantui omiin aatoksiin.

Todella sääliksi käy että lapsia kuljetetaan näissä lahkolaisten tilaisuuksissa. Pidän todella huonoina hurahtaneita vanhempia, jotka vielä aivopesevät jälkikasvuaan lapsesta asti,laittaen heidät suorittamaan omaa uskoaan. Viekää lapsenne edes hoitoon siksi ajaksi kun lähdette itse hurmostelemaan!

Hellari-koti-isä kirjoitti:

Puutuit mielestäni tärkeään asiaan, ainakin itse olen joutunut miettimään omien lasteni kanssa vähän samaa asiaa.

Asumme pienellä paikkakunnalla, jossa on toiminut pieni rukouspiiri maallikkovoimien toimesta. Aikanaan meitäkin odotettiin, että kuljettaisimme lapsiamme mukanan kokouksissa, mutta tulin siihen tulokseen, etten uskaltanut niin tehdä kuin aivan erityistapauksissa.

Pelkäsin nimenomaan sitä, että lapset voivat saada vaikka mitä fobioita aikuisten rukoushuudoista, kielilläpuhumisista ym helluntairukouskokoukseen liittyvästä menosta. Erityispiirteenä meillä oli muutama vanhempi innokas rukoilija joka oli aina panemassa käsiänsä toisten päälle siunataksensa heitä.

Hienotunteisuus oli monesti hukassa siinä toiminnassa. Pidin siis parempana pitää lapseni pois sieltä. Lapsille pitää olla omat tilaisuutensa missä mennään lasten ehdoilla ja niin ettei mitään pelkoja tarvitse yhdistää evankeliumiin.

93

3318

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tipitii

Tunnen paljon hellariperheitä ja heidän aikuisia lapsiaan, jotka pienestä asti ovat olleet mukana hurmoskokouksissa.
      Suurin osa, ja melkeinpä kaikki nämä nyt aikuisiksi kasvaneet lapset ovat menestyneet hyvin opiskeluissaan ja työelämässä.
      Yksittäiset ja viikottaiset seurakunnan kokouksissa käynnit ovat pienen pieni osa lapsen arkea.
      Kun uskovaisessa perheessä on arki kunnossa, ja vanhempien välinen avioliitto rakkaudellinen, niin sinun EI tarvitse pelätä lasten häiriintymistä, jos aikuiset innostuvat liikaa ylistäessään Herraa.
      Huolestu huumeilla, -alkoholilla, ja -rikollisella perhetaustalla elävän lapsen hädästä. Se hätä on niin KOKONAISVALTAINEN aamusta iltaan, viikosta ja vuodesta toiseen, että SE vahingoittaa lasta.
      Uskovaiset perheet eivät ole vapaita ongelmista ja kaikkea sattuu kaikille, mutta Jumalan kiittäminen ei vahingoita.
      Eri asia, jos lapsi pakotetaan ulkonaisesti matkimaan aikuisia ylistystilanteissa, niin etteivät ymmärrä mistä kyse, niin tuo PAKKO vahingoittaa.
      Ylistäminen sinänsä ei vahingoita.

• Minä tunnen alkoholistiperheissä kasvaneita, hyvin opiskeluissaan ja työemässä menestyneitä ihmisiä. Tarkoittaako se sitä että vanhemman alkoholismi on lapselle hyväksi?

Se, että alkoholin varjostamasta lapsuudesta voi selviytyä, ei tarkoita että aikuisen alkoholismin mahdollisia vaikutuksia lapseen pitäisi vähätellä.

Aivan samalla tavalla uskonnollisen hurmoksellisuuden varjostamasta lapsuudesta voi selviytyä. Mutta sekään ei tarkoita sitä että hurmostelun mahdollisia vaikutuksia lapseen pitää vähätellä.
        Harvat enää kyseenalaistavat alkoholismin negatiiviset vaikutukset lapsiin, mutta uskonnollisen hurmostelemisen kohdalla ei ole samoin.

...

"Yksittäiset ja viikottaiset seurakunnan kokouksissa käynnit ovat pienen pieni osa lapsen arkea."

...

Mistä lähtien kunnon uskovaisen uskonelämä on rajoittunut vain niihin aikoihin, jolloin käydään kokouksissa?

Sellaisten uskovaisten, joista tässä puhutaan, uskonelämän on vähintäänkin yhtä KOKONAISVALTAINEN elämäntapa kuin alkkisten alkoholismi.
        Tosin sillä erotuksella, että monet alkoholistit ovat tuurijuoppoja jolloin lapsen elämään liittyy myös aikoja jolloin alkoholismi ei näyttele suurinta osaa elämässä. Näin on harvemmin hurmostelevan uskovaisen kohdalla. Usko on harvemmin tuuriluontoista.

Alkoholistit eivät myöskään läheskään aina pakota lapsiaan mukaan ryyppäämään. Riski tietysti lapsilla alkaa matkia aikuisia ja ryhtyä ryyppäämään on olemassa.

Mutta uskovaisuus on tässäkin asiassa taas eri asia. On vaikea kuvitella edes sellaista "totaali"uskovaista (siis sellaista hurmostelevaa) joka EI haluaisi omien lastensa olevan myös uskovaisia, ja harjoittavan uskoaan samalla tavalla kuin hän itse.

Ongelmallista lisäksi tässä hurmostelevassa uskovaisuudessa verrattuna alkoholismi/huume/rikolisperheisiin on myös se, että hurmostelevan uskovaisuuden kohdalla ei ole olenkaan itsestäänselvää, että sitä pidetään edes pahana asiana.

Useimmat alkkikset/narkit ja muut eivät kuvittele oman päihdeongelmansa olevan lapselle hyväksi, ja toivovat lapsensa valitsevan toisen tavan elää. Uskovainen vanhempi taas elää usein ihan päinvastaisessa huolessa sen vuoksi jos oma lapsi valitseekin toisenlaisen elämäntavan ja elämänkatsomuksen.

...

"EI tarvitse pelätä lasten häiriintymistä, jos aikuiset innostuvat liikaa ylistäessään Herraa."

...

Juuri tässähän se ironia piilee kun tällaisen uskonnollisuuden aiheuttamat "häiriöt" lapsella eivät ole samanlaisia kuin vaikkapa alkoholismin aiheuttamat häiriöt.

Minä pidän esim. sitä häiriintymisen merkkinä, että lapsi käyttäytyy pikkuaikuismaisesti, alkaa käännyttää kavereitaan, "täyttyy pyhällä hengellä", tai muulla tavalla alkaa elää yhtä kokonaisvaltaisen USKOVAISESTI kuin hurmosteleva vanhempansa.

• SANOA, että

kirjoitit juuri niinkuin on.Sitäpaitsi, useimmissa helluntai seurakunnissa on lapsille erillisessä tilassa pyhäkoulu sillä aikaa kun aikuisille tark. kok on menossa.

• et tiedä uskovan
        PakanaF kirjoitti:

Minä tunnen alkoholistiperheissä kasvaneita, hyvin opiskeluissaan ja työemässä menestyneitä ihmisiä. Tarkoittaako se sitä että vanhemman alkoholismi on lapselle hyväksi?

Se, että alkoholin varjostamasta lapsuudesta voi selviytyä, ei tarkoita että aikuisen alkoholismin mahdollisia vaikutuksia lapseen pitäisi vähätellä.

Aivan samalla tavalla uskonnollisen hurmoksellisuuden varjostamasta lapsuudesta voi selviytyä. Mutta sekään ei tarkoita sitä että hurmostelun mahdollisia vaikutuksia lapseen pitää vähätellä.
        Harvat enää kyseenalaistavat alkoholismin negatiiviset vaikutukset lapsiin, mutta uskonnollisen hurmostelemisen kohdalla ei ole samoin.

...

"Yksittäiset ja viikottaiset seurakunnan kokouksissa käynnit ovat pienen pieni osa lapsen arkea."

...

Mistä lähtien kunnon uskovaisen uskonelämä on rajoittunut vain niihin aikoihin, jolloin käydään kokouksissa?

Sellaisten uskovaisten, joista tässä puhutaan, uskonelämän on vähintäänkin yhtä KOKONAISVALTAINEN elämäntapa kuin alkkisten alkoholismi.
        Tosin sillä erotuksella, että monet alkoholistit ovat tuurijuoppoja jolloin lapsen elämään liittyy myös aikoja jolloin alkoholismi ei näyttele suurinta osaa elämässä. Näin on harvemmin hurmostelevan uskovaisen kohdalla. Usko on harvemmin tuuriluontoista.

Alkoholistit eivät myöskään läheskään aina pakota lapsiaan mukaan ryyppäämään. Riski tietysti lapsilla alkaa matkia aikuisia ja ryhtyä ryyppäämään on olemassa.

Mutta uskovaisuus on tässäkin asiassa taas eri asia. On vaikea kuvitella edes sellaista "totaali"uskovaista (siis sellaista hurmostelevaa) joka EI haluaisi omien lastensa olevan myös uskovaisia, ja harjoittavan uskoaan samalla tavalla kuin hän itse.

Ongelmallista lisäksi tässä hurmostelevassa uskovaisuudessa verrattuna alkoholismi/huume/rikolisperheisiin on myös se, että hurmostelevan uskovaisuuden kohdalla ei ole olenkaan itsestäänselvää, että sitä pidetään edes pahana asiana.

Useimmat alkkikset/narkit ja muut eivät kuvittele oman päihdeongelmansa olevan lapselle hyväksi, ja toivovat lapsensa valitsevan toisen tavan elää. Uskovainen vanhempi taas elää usein ihan päinvastaisessa huolessa sen vuoksi jos oma lapsi valitseekin toisenlaisen elämäntavan ja elämänkatsomuksen.

...

"EI tarvitse pelätä lasten häiriintymistä, jos aikuiset innostuvat liikaa ylistäessään Herraa."

...

Juuri tässähän se ironia piilee kun tällaisen uskonnollisuuden aiheuttamat "häiriöt" lapsella eivät ole samanlaisia kuin vaikkapa alkoholismin aiheuttamat häiriöt.

Minä pidän esim. sitä häiriintymisen merkkinä, että lapsi käyttäytyy pikkuaikuismaisesti, alkaa käännyttää kavereitaan, "täyttyy pyhällä hengellä", tai muulla tavalla alkaa elää yhtä kokonaisvaltaisen USKOVAISESTI kuin hurmosteleva vanhempansa.

elämästä yhtään mitään!N. 24v alkoholi-ja huume ym päihdeongelmaisten keskuudessa työtätehneenä, olen törmännyt aina "lähes" samaan "kaavaan".Heidän vanhempansa ovat toinen tai molemmat olleet päihdeongelmaisia.
        25v itse uskovaisena perheen isänä, monet lastenleirit ym. kolunneena en ole koskaan/kertaakaaan törmännyt, että lapsi olisi saanut jotai kielteisiä vaikutteita hengellisestä elämästä.

• et tiedä uskovan kirjoitti:

elämästä yhtään mitään!N. 24v alkoholi-ja huume ym päihdeongelmaisten keskuudessa työtätehneenä, olen törmännyt aina "lähes" samaan "kaavaan".Heidän vanhempansa ovat toinen tai molemmat olleet päihdeongelmaisia.
        25v itse uskovaisena perheen isänä, monet lastenleirit ym. kolunneena en ole koskaan/kertaakaaan törmännyt, että lapsi olisi saanut jotai kielteisiä vaikutteita hengellisestä elämästä.

Niin, sehän menee ihan samalla tavalla kuin uskovaisuuskin; Se usein periytyy. =)
        Samalla tavalla kuin päihdeongelmaisten vanhemmat, tai joku muu lähipiirin aikuinen, on usein ollut myös päihdeongelmaisia, myös monien uskovaisten lapsuudesta löytyy joku/joitakin aikuisia lähipiiristä jotka ovat olleet uskovaisia.

Varmasti päihdeongelmaisten kanssa työtä tehneenä olet havainnut myös sen itsepetoksen mikä siihen liittyy; sen kuinka vaikea heidän on nähdä oman ongelmansa vaikutuksia heidän lapsiinsa. Hyvin mieluusti ongelmaa ja ongelman vaikutuksia vähätellään, eikö?

Tässä uskovaisuudessa näyttää pätevän sama kaava:

"itse uskovaisena perheen isänä, monet lastenleirit ym. kolunneena en ole koskaan/kertaakaaan törmännyt, että lapsi olisi saanut jotai kielteisiä vaikutteita hengellisestä elämästä." ;-)

...

Tiedän mistä puhun. Olen itse kasvanut helluntailaisessa perheessä ja elänyt helluntainuoren elämää ensimmäiset 16 elinvuottani kaikkine siihen liittyvine ilmiöineen. Kolunnut aktiot, kuorot, nuortenillat, teetuvat, herätyskokoukset, jokakesäiset leirit, konferenssit yms. yms yms. Se OLI minun elämäni joskus.

Enkä varmasti minäkään vaikuttanut yhtään ulospäin siltä että sillä kaikella olisi ollut minuun minkäänlaista negatiivista vaikutusta.

Ihan vain, koska osasin - kuten kunnon uskovainen lapsi aina - esittää sitä roolia jota minut oli kasvatettu esittämään.

Se vain en ollut MINÄ joka silloin elin elämääni, vaan se oli se minun oman itseni ympärille uskovaisten aikuisten toimesta rakennettu näyttelijä. Se, jonka tehtävä oli ennenkaikkea toimia maailmassa helluntailaisten/uskovaisten edustajana, ja todistaa ulkomaailmalle että uskovaisuus ja helluntailaisuus on hyvä asia ja tekee ihmisen onnelliseksi.

Elin itsepetoksessa jossa en saanut kuunnella todellista itseäni, koska minulla oli velvollisuus olla "onnellinen", valmis kaikki vastaukset tietävä ihminen jo pienestä pitäen.

Jos minulta silloin joku olisi kysynyt olenko saanut uskovaisuudesta huonoja vaikutteita, mitäs luulet mitä olisin vastannut? ;-)

• kaiken perusta!
        PakanaF kirjoitti:

Niin, sehän menee ihan samalla tavalla kuin uskovaisuuskin; Se usein periytyy. =)
        Samalla tavalla kuin päihdeongelmaisten vanhemmat, tai joku muu lähipiirin aikuinen, on usein ollut myös päihdeongelmaisia, myös monien uskovaisten lapsuudesta löytyy joku/joitakin aikuisia lähipiiristä jotka ovat olleet uskovaisia.

Varmasti päihdeongelmaisten kanssa työtä tehneenä olet havainnut myös sen itsepetoksen mikä siihen liittyy; sen kuinka vaikea heidän on nähdä oman ongelmansa vaikutuksia heidän lapsiinsa. Hyvin mieluusti ongelmaa ja ongelman vaikutuksia vähätellään, eikö?

Tässä uskovaisuudessa näyttää pätevän sama kaava:

"itse uskovaisena perheen isänä, monet lastenleirit ym. kolunneena en ole koskaan/kertaakaaan törmännyt, että lapsi olisi saanut jotai kielteisiä vaikutteita hengellisestä elämästä." ;-)

...

Tiedän mistä puhun. Olen itse kasvanut helluntailaisessa perheessä ja elänyt helluntainuoren elämää ensimmäiset 16 elinvuottani kaikkine siihen liittyvine ilmiöineen. Kolunnut aktiot, kuorot, nuortenillat, teetuvat, herätyskokoukset, jokakesäiset leirit, konferenssit yms. yms yms. Se OLI minun elämäni joskus.

Enkä varmasti minäkään vaikuttanut yhtään ulospäin siltä että sillä kaikella olisi ollut minuun minkäänlaista negatiivista vaikutusta.

Ihan vain, koska osasin - kuten kunnon uskovainen lapsi aina - esittää sitä roolia jota minut oli kasvatettu esittämään.

Se vain en ollut MINÄ joka silloin elin elämääni, vaan se oli se minun oman itseni ympärille uskovaisten aikuisten toimesta rakennettu näyttelijä. Se, jonka tehtävä oli ennenkaikkea toimia maailmassa helluntailaisten/uskovaisten edustajana, ja todistaa ulkomaailmalle että uskovaisuus ja helluntailaisuus on hyvä asia ja tekee ihmisen onnelliseksi.

Elin itsepetoksessa jossa en saanut kuunnella todellista itseäni, koska minulla oli velvollisuus olla "onnellinen", valmis kaikki vastaukset tietävä ihminen jo pienestä pitäen.

Jos minulta silloin joku olisi kysynyt olenko saanut uskovaisuudesta huonoja vaikutteita, mitäs luulet mitä olisin vastannut? ;-)

Kenen "heikkoutta" se näyttelemisesi oli? Uudestisyntynyttä ei tarvitse/eikä voi näytellä.So. Jumalan antama LAHJA.Jos se puuttuu on uskovaisuuskin, tosiaan näyttelemistä, teatteria.
        Ei Jeesus turhaan sanonut Johannes 3:3 ihmisen tarvitsee uudestisyntyä YLHÄÄLTÄ, päästäkseen Jumalan valtakuntaan1 Se sinulta puuttuu edelleen.

• kaiken perusta! kirjoitti:

Kenen "heikkoutta" se näyttelemisesi oli? Uudestisyntynyttä ei tarvitse/eikä voi näytellä.So. Jumalan antama LAHJA.Jos se puuttuu on uskovaisuuskin, tosiaan näyttelemistä, teatteria.
        Ei Jeesus turhaan sanonut Johannes 3:3 ihmisen tarvitsee uudestisyntyä YLHÄÄLTÄ, päästäkseen Jumalan valtakuntaan1 Se sinulta puuttuu edelleen.

Ahaa, siis siirrät vanhemman vastuun lapselle. Se näyttelminen on siis lapsen itsensä heikkoutta, ei hänen kasvuympäristönsä?

Mitäs luulisit, kuinka perusteellisesti jo tiedän noi "täytyy syntyä uudesti ylhäältä"- jutut? Ei sun niitä mulle tarvitse enää tuputtaa.

Oletko painostanut muuten myös omia lapsiasi "syntymään uudesti ylhäältä"?

Monet monet hellarilapset joutuvatkin elämään jatkuvassa "uudestisyntymisen" paineessa. Heillä on kauhea sisäinen paniikki päällä, kun eivät "ole tulleet uskoon" siis "syntyneet uudesti ylhäältä" - siis heillä ei ole päivää ja kellonaikaa milloin se "uskoon tulo" tapahtui. Monet taas joutuvat kierteeseen jossa he uudelleen ja uudelleen yrittävät "tulla uskoon" ja ihmettelevät kun eivät koe mitään järisyttävää.

Ja voi voi, NIIN monet heistä lopulta sortuvat sitten näyttelemiseen.

Tai selkeämmin; itsepetokseen. He alkavat uskotella myös itselleen että ovat muka kokeneet jotakin sellaista kuin "uudestisyntymä". Koska he eivät halua joutua helvettiin, ja ihminen joka ei ole syntynyt uudesti ylhäältä, joutuu helvettiin.

He haluavat PELASTUA. Keinolla millä hyvänsä...

He yrittävät hirveästi olla uskovaisia, syntyä väkisin uudesti ylhäältä ja olla väkisin "onnellisia" tai ainakin onnellisen näköisiä, koska ulkopuolisille ihmisille tätä uskoa täytyy mainostaa johonkin "ikuiseen onneen" ja "yliluonnolliseen rauhaan" johtavana tienä.

Johonkin sellaiseen onneen ja rauhaan josta heillä ei oikeasti ole itsellään minkäänlaista kokemusta. Jos he voisivat olla rehellisiä itselleen ja jos heillä olisi lupa rehellisesti kuunnella ITSEÄÄN sen sijaan että kuuntelevat ympärillään olevia uskovaisia aikuisia, he toteaisivat että ovat koko elämänsä vain pitäneet pystyssä jonkun toisen, esim. omien vanhempien totuuksia. Eivät omiaan.

Ja he ovat näin kadottaneet myös oman identiteettinsä ja minuutensa. Koska se ei ole koskaan saanut edes alkaa kehittymään.

---

Se ei ole lapsen heikkoutta eikä lapsen syy jos hänet manipuloidaan pienestä pitäen tiettyyn uskoon ja tiettyyn tapaan harjoittaa uskoa.

Se on niiden aikuisten syy, jotka lapsen ovat manipuloineet ja näin evännet häneltä aidon mahdollisuuden itse valita oma elämänkatsomuksensa.

Lapsi EI ole vielä tarpeeksi kypsä tekemään elämänkatsomukseen ja uskontoon liittyviä ratkaisuja.

• armo
        PakanaF kirjoitti:

Ahaa, siis siirrät vanhemman vastuun lapselle. Se näyttelminen on siis lapsen itsensä heikkoutta, ei hänen kasvuympäristönsä?

Mitäs luulisit, kuinka perusteellisesti jo tiedän noi "täytyy syntyä uudesti ylhäältä"- jutut? Ei sun niitä mulle tarvitse enää tuputtaa.

Monet monet hellarilapset joutuvatkin elämään jatkuvassa "uudestisyntymisen" paineessa. Heillä on kauhea sisäinen paniikki päällä, kun eivät "ole tulleet uskoon" siis "syntyneet uudesti ylhäältä" - siis heillä ei ole päivää ja kellonaikaa milloin se "uskoon tulo" tapahtui. Monet taas joutuvat kierteeseen jossa he uudelleen ja uudelleen yrittävät "tulla uskoon" ja ihmettelevät kun eivät koe mitään järisyttävää.

Tai selkeämmin; itsepetokseen. He alkavat uskotella myös itselleen että ovat muka kokeneet jotakin sellaista kuin "uudestisyntymä". Koska he eivät halua joutua helvettiin, ja ihminen joka ei ole syntynyt uudesti ylhäältä, joutuu helvettiin.

He yrittävät hirveästi olla uskovaisia, syntyä väkisin uudesti ylhäältä ja olla väkisin "onnellisia" tai ainakin onnellisen näköisiä, koska ulkopuolisille ihmisille tätä uskoa täytyy mainostaa johonkin "ikuiseen onneen" ja "yliluonnolliseen rauhaan" johtavana tienä.

Johonkin sellaiseen onneen ja rauhaan josta heillä ei oikeasti ole itsellään minkäänlaista kokemusta. Jos he voisivat olla rehellisiä itselleen ja jos heillä olisi lupa rehellisesti kuunnella ITSEÄÄN sen sijaan että kuuntelevat ympärillään olevia uskovaisia aikuisia, he toteaisivat että ovat koko elämänsä vain pitäneet pystyssä jonkun toisen, esim. omien vanhempien totuuksia. Eivät omiaan.

Ja he ovat näin kadottaneet myös oman identiteettinsä ja minuutensa. Koska se ei ole koskaan saanut edes alkaa kehittymään.

---

Se ei ole lapsen heikkoutta eikä lapsen syy jos hänet manipuloidaan pienestä pitäen tiettyyn uskoon ja tiettyyn tapaan harjoittaa uskoa.

Se on niiden aikuisten syy, jotka lapsen ovat manipuloineet ja näin evännet häneltä aidon mahdollisuuden itse valita oma elämänkatsomuksensa.

Lapsi EI ole vielä tarpeeksi kypsä tekemään elämänkatsomukseen ja uskontoon liittyviä ratkaisuja.

Oletko muuten lapsuudessasi ollut tilaisuuksissa joissa harjoitetaan niin sanottua "läpi kiittämis" menetelmää.Tätä menetelmää jolla Helluntailaiset voimistuvalla kiittämisellä yrittävät saada "henkikastetta" jatkuvasti voimistuvalla kiittämisellä.Tämä on kristillisessä mielessä kiinnostava ilmiö, koska yleisessä kristillisessä kiittämisessä on kysymys jostain jo saadusta.Tässä kiitoksesta on tehty metodi jolla yritetään jotain saavuttaa.Jos olet ollut näissä tilaisuuksissa olivatko ne silällöltään ahdistavia.

• armo
        SANOA, että kirjoitti:

kirjoitit juuri niinkuin on.Sitäpaitsi, useimmissa helluntai seurakunnissa on lapsille erillisessä tilassa pyhäkoulu sillä aikaa kun aikuisille tark. kok on menossa.

Miksi Helluntailaisuus on vain aikuisten uskonto.Jos lapset kerran on pistettävä pois seurakunnan kokouksista, niin mikä niissä on vahingollista lapsille?

• Luterilainen kristitty
        PakanaF kirjoitti:

---

Lainaus tekstistäsi:

"Ja voi voi, NIIN monet heistä lopulta sortuvat sitten näyttelemiseen."

Tämä on rehellistä puhetta ex Helluntailaiselta.Et arvaakkaan kuinka kiusallista nämä kirjoituksesi on Helluntailaisille, enkä kirjoita tätä nyt vahingon iloisena, vaan tarkoitukseni on tuoda esiin Helluntailaisten omasta mielestä uskonollinen 1 brändinsä "todella uudestisyntyneiden" seurakunnasta joka on Helluntailaiset.Tämä kullattu ulko kulissi rapisee nyt pahasti.Sääli, koska sen eteen tehdään kovasti töitä Hellareitten keskuudessa, että voidaan osoitta heidän seurakuntansa olevan jokaisen osalta "tosi uskoa" ja ihmiset näissä porukoissa ovat pyhittyneitä synnittömiä.Kaikki jotka ovat tämän seurakunnan ulkopuolella ovat niitä syntisiä.

Luterilaisessa kirkossa voidaan avoimesti puhua uskosta ja epäuskosta.Luterilaiset eivät yritä väittää, että kaikki sen seurakuntien kirjoilla olevat ovat "tosiuskovaisia", vaan porukka on enemmänkin jaettu "jyviin ja akanoihin". Kenennkään ei tarvitse näytellä yhtään mitään.Raamatussa muuten puhutaan hyvin paljon myös ihmisen epäuskosta.Tästä pitäisi myös pystyä puhumaan seurakunnassa, koska se on osa ihmisyyttä.Ihminen tuntuu olevan ihminen Hellareittenkin keskuudessa, nimittäin on lankeamuksia ja taas parannusta.Ei joku uskonnollinen yhteisö takaakkaan mitään kaikkein varminta "pelastusta".Tämä on Amerikasta Hellareitten mukana tullutta markkinataloushenkistä pelastus kauppaa.Siellä kun kaikki on kaupan ja jokainen myy sitä parastaan.

• kun lintulauta
        PakanaF kirjoitti:

---

näistä uskon asioista! So. Jumalan työ jokaisessa uskoontulleessa.Jeesuksen luo EI kertakaikkiaan voi tulla jos ei Jumala vedä!

Kovin on epäselvää sepustusta ja selittelyä tuo kirjoituksesi.

Kyllä Jumala aikuisistaan ja lapsistaan huolen pitää, mutta vain sillä edellytyksellä että antavat Hänen huolehtia!

• kyllä ne
        armo kirjoitti:

Miksi Helluntailaisuus on vain aikuisten uskonto.Jos lapset kerran on pistettävä pois seurakunnan kokouksista, niin mikä niissä on vahingollista lapsille?

pyhäkoulut ovat srk:n toimintaa!
        Paavalikin kirjoitti, maitoruokaa ja varttuneemmille liharuokaa. Ajatteleppas jos vaikka sytyttäis, mitä hän tuolla tarkoitti?

• sanoo ki..
        armo kirjoitti:

Oletko muuten lapsuudessasi ollut tilaisuuksissa joissa harjoitetaan niin sanottua "läpi kiittämis" menetelmää.Tätä menetelmää jolla Helluntailaiset voimistuvalla kiittämisellä yrittävät saada "henkikastetta" jatkuvasti voimistuvalla kiittämisellä.Tämä on kristillisessä mielessä kiinnostava ilmiö, koska yleisessä kristillisessä kiittämisessä on kysymys jostain jo saadusta.Tässä kiitoksesta on tehty metodi jolla yritetään jotain saavuttaa.Jos olet ollut näissä tilaisuuksissa olivatko ne silällöltään ahdistavia.

kiittäkää joka tilassa. Ruotsissa kiitos kok alkaa:TACK, TACK, TACK, TACK jne, jne

• yhden eikä
        Luterilainen kristitty kirjoitti:

Lainaus tekstistäsi:

Tämä on rehellistä puhetta ex Helluntailaiselta.Et arvaakkaan kuinka kiusallista nämä kirjoituksesi on Helluntailaisille, enkä kirjoita tätä nyt vahingon iloisena, vaan tarkoitukseni on tuoda esiin Helluntailaisten omasta mielestä uskonollinen 1 brändinsä "todella uudestisyntyneiden" seurakunnasta joka on Helluntailaiset.Tämä kullattu ulko kulissi rapisee nyt pahasti.Sääli, koska sen eteen tehdään kovasti töitä Hellareitten keskuudessa, että voidaan osoitta heidän seurakuntansa olevan jokaisen osalta "tosi uskoa" ja ihmiset näissä porukoissa ovat pyhittyneitä synnittömiä.Kaikki jotka ovat tämän seurakunnan ulkopuolella ovat niitä syntisiä.

Luterilaisessa kirkossa voidaan avoimesti puhua uskosta ja epäuskosta.Luterilaiset eivät yritä väittää, että kaikki sen seurakuntien kirjoilla olevat ovat "tosiuskovaisia", vaan porukka on enemmänkin jaettu "jyviin ja akanoihin". Kenennkään ei tarvitse näytellä yhtään mitään.Raamatussa muuten puhutaan hyvin paljon myös ihmisen epäuskosta.Tästä pitäisi myös pystyä puhumaan seurakunnassa, koska se on osa ihmisyyttä.Ihminen tuntuu olevan ihminen Hellareittenkin keskuudessa, nimittäin on lankeamuksia ja taas parannusta.Ei joku uskonnollinen yhteisö takaakkaan mitään kaikkein varminta "pelastusta".Tämä on Amerikasta Hellareitten mukana tullutta markkinataloushenkistä pelastus kauppaa.Siellä kun kaikki on kaupan ja jokainen myy sitä parastaan.

vielä kahdenkaan ex:n takia jotka eivät koskaan ole olleetkaan uskossa, kuten aloittaja totesi. Luterilaisuudesta tiedämme ihan tarpeeeksi, niin moni meistä on sen vauvakastelun joutunut kokemaan ja mihin se johti! Onneksi löysimme elävän uskon ja Raamatullisen opetuksen, jotku Helluntaiseurakunnasta, jotku Vapaa seurakunnasta...jne

• MunNimi
        PakanaF kirjoitti:

---

Terve, ollaanki taidettu kirjoitella joskus aiemminki. Tais olla marraskuusa kun eka kertoja palstalle ajatuksia pistin.

Uudestisyntyminen. Täyttä sanahelinää, takaportti uskovaiselle todeta toinen uskosta osattomaks.

Niin kauan kuin et ole (sokean) uskiksen kans samaa mieltä uskonasioista etkä toistele niitä vanhoja uskovaisia miellyttäviä vailla todellisuuspohjaa olevia lauseita ("Herra on väkevä", "Jeesus on mut pelastanut ja synneistä vapauttanut", "Jumalan armo on ihmeellinen" jne. Pitkä litania.), et ole OIKEASTI UUDESTISYNTYNYT YLHÄÄLTÄ.

Uudestisyntymättömäks toteaminen vapauttaa uskovaisen miettimästä uudelleen asioita. Vastuun pakoilua. Näin se vaan menee.

• veliRiepu
        Luterilainen kristitty kirjoitti:

Lainaus tekstistäsi:

Helluntaiseurakunnat koostuvat itsessään syntisistä armoa tarvitsevista tavallisista ihmisistä. Esim. minä lankean useinkin, lähinnä mielen alueella ja siksi minun tarvitsee tehdä usein parannusta ja tarvitsen armoa armon päälle.
        Ei ole olemassakaan jotain tosi pyhittyneiden seurakuntaa, kuin ehkä ihmisten vääristyneissä mielikuvissa. Eikös se tämä palstakin jo osoita, että me olemme täynnä virheitä. Tosin osa moitteista pohjautuu tietämättömyyteen.
        Armon varassa sitä ollaan, mutta uskossa Jeesukseen!

• ...johti?
        yhden eikä kirjoitti:

vielä kahdenkaan ex:n takia jotka eivät koskaan ole olleetkaan uskossa, kuten aloittaja totesi. Luterilaisuudesta tiedämme ihan tarpeeeksi, niin moni meistä on sen vauvakastelun joutunut kokemaan ja mihin se johti! Onneksi löysimme elävän uskon ja Raamatullisen opetuksen, jotku Helluntaiseurakunnasta, jotku Vapaa seurakunnasta...jne

"Luterilaisuudesta tiedämme ihan tarpeeeksi, niin moni meistä on sen vauvakastelun joutunut kokemaan ja mihin se johti!"

No mihin se sit johti? Saiksä siit traumoja ku päälaki kastui?

• MunNimi kirjoitti:

Terve, ollaanki taidettu kirjoitella joskus aiemminki. Tais olla marraskuusa kun eka kertoja palstalle ajatuksia pistin.

Uudestisyntyminen. Täyttä sanahelinää, takaportti uskovaiselle todeta toinen uskosta osattomaks.

Niin kauan kuin et ole (sokean) uskiksen kans samaa mieltä uskonasioista etkä toistele niitä vanhoja uskovaisia miellyttäviä vailla todellisuuspohjaa olevia lauseita ("Herra on väkevä", "Jeesus on mut pelastanut ja synneistä vapauttanut", "Jumalan armo on ihmeellinen" jne. Pitkä litania.), et ole OIKEASTI UUDESTISYNTYNYT YLHÄÄLTÄ.

Uudestisyntymättömäks toteaminen vapauttaa uskovaisen miettimästä uudelleen asioita. Vastuun pakoilua. Näin se vaan menee.

Kiva saada tänne muitakin hellariperheessä kasvaneita jotka on alkaneet ajatella iha ite. ;-)

• Kansankirkossa oleva
        yhden eikä kirjoitti:

Tämä "Helluntailaiset ovat tosi uskovaisia" juttu on jo aika loppuun jauhettu.Jos haluat verrata esim. Luterilaisten ja Helluntailaisten "tosi uskovien" määrää keskenään, niin et voi suhteuttaa noin viittä miljoonaa Luterilaisissa seurakunnissa kirjoilla olevaa ja noin 50 000 Helluntai seurakunnissa olevaa.Tämä vertailu on tehtävä vähintään 5 miljoonan Helluntailaisen ja Luterilaisen välillä.USA:sta varmasti löytyy tuo tarvittava määrä ja enemmänkin "vapaiden suuntien" uskovia, eikö noin isosta joukosta löydy yhtään luopioita? Minä tiedän Helluntailaisia Suomessakin jotka ovat eläneet luopio vaiheita elämässään.Ei ole se "uskovien upottaminenkaan" kasteen muotona ollut kovin tehokasta ja uskossa pysymisen tae, jos ei sitä ole "vauva kastelu" valelemallakaan ollut kaikille.

• Anonyymi
        veliRiepu kirjoitti:

Helluntaiseurakunnat koostuvat itsessään syntisistä armoa tarvitsevista tavallisista ihmisistä. Esim. minä lankean useinkin, lähinnä mielen alueella ja siksi minun tarvitsee tehdä usein parannusta ja tarvitsen armoa armon päälle.
        Ei ole olemassakaan jotain tosi pyhittyneiden seurakuntaa, kuin ehkä ihmisten vääristyneissä mielikuvissa. Eikös se tämä palstakin jo osoita, että me olemme täynnä virheitä. Tosin osa moitteista pohjautuu tietämättömyyteen.
        Armon varassa sitä ollaan, mutta uskossa Jeesukseen!

Höpsistä. Helluntaiseurakuntaan liittyvä on jo saanut syntinsä anteeksi ennen seurakuntaan liittymistä. Helluntailaisten kaste kun ei pese syntejä pois sillä se on pelkkää vettä ja teatteria, jolle yleisö taputtaa käsiään.

Kristittyjen käytössä on syntisten kaste, jolloin kasteessa saadaan synnit anteeksi ja saadaan Pyhän Hengen lahja.

että oikein kahteen kertaan pitää aloitus tehdä. Kyllä on jäänyt levy pyörimään. Et viittis kääntää levyn toisellekkin puolelle.

Halveeraat koko ajan helluntalisten lapsia, mutta kun joku puhuu sinulle Jumalan Sanasta alat välittömästi pillastuun. Tee itse parannus tuosta haukkumarumpasta niin voit saada myöskin asiallisia vastauksiakin.

Tuo on varmaan ollut elämäsi traagisin kokemus kun sitä noin monta keraa tännekkin pitää laittaa.

Entäs väkivalta ja raiskaamiset, eikö ne merkkaa sinulle yhtään mitään? Eikö se mitä 'tavallisissa' perheissä tapahtuu, akuiset ryyppää ja lapsille annetaan raha käteen voidaanpa jopa viinaksetkin ostaa jotta pysyvät pois silmistä.
      Ja tämä on sinusta sitten sitä kaikkein kamalaa, voi kamala sentään kun onkin kauheata. Voi voi, kyllä uskovaiset on kamalia, jotta sentään.

kun ihmiset ottavat konserteissa lastensa kädet ja taputtavat samaan tahtiin, ja voi gauhiaa kun aikuiset väkisin vievät lapsiaan jääkiekko-otteluihin vaikka lapset ei halua, ja voi gauhiaa kun kun opetetaan Jeesuksesta lapselle, sehän voi tulla vaikkapa uskoon ja mikä suurin vaara kun lapset on kerhossa, se kerhotäti voipi vaikkapa vietellä mehulla ja pullalla seurakunnan seuraavaankin kerhoon.

Ja voi gauheeta kun on kamalaa kun joku 'joku joutuu' mikrofoonin taakse kertomaan uskostaan, vaan on se gauhiaa kun pakotetaan ujot lapset koulun näytelmässä puhumaan mikrofoniin ja näytelemään vasten tahtoaan. Et on se kyllä todella kauhian gauhiaa. Että näin meidän lapsia jo koulusta käsin 'pakotetaan'.
        Ja on se todella kauhiaa kun lapset pakotetaan vasten tahtoaan koulussa tanssimaan, meillä sitä suorastaan inhottiin! et kyllä se on gauhiaa.

• Kun oikee
        ************** kirjoitti:

kun ihmiset ottavat konserteissa lastensa kädet ja taputtavat samaan tahtiin, ja voi gauhiaa kun aikuiset väkisin vievät lapsiaan jääkiekko-otteluihin vaikka lapset ei halua, ja voi gauhiaa kun kun opetetaan Jeesuksesta lapselle, sehän voi tulla vaikkapa uskoon ja mikä suurin vaara kun lapset on kerhossa, se kerhotäti voipi vaikkapa vietellä mehulla ja pullalla seurakunnan seuraavaankin kerhoon.

Ja voi gauheeta kun on kamalaa kun joku 'joku joutuu' mikrofoonin taakse kertomaan uskostaan, vaan on se gauhiaa kun pakotetaan ujot lapset koulun näytelmässä puhumaan mikrofoniin ja näytelemään vasten tahtoaan. Et on se kyllä todella kauhian gauhiaa. Että näin meidän lapsia jo koulusta käsin 'pakotetaan'.
        Ja on se todella kauhiaa kun lapset pakotetaan vasten tahtoaan koulussa tanssimaan, meillä sitä suorastaan inhottiin! et kyllä se on gauhiaa.

sitte lapsukaisii viärään kasteelle aivan tiarottomassa tilassa,voi cauhiaa,voi cauhian cauhiaa!

• vierailija.
        Kun oikee kirjoitti:

sitte lapsukaisii viärään kasteelle aivan tiarottomassa tilassa,voi cauhiaa,voi cauhian cauhiaa!

Trollit ovat täällä jo aloittaneet toimintansa.
        Ilmeisesti osuin arkaan paikkaan koska kerroin totuuden. Lapset eivät todellakaan kuulu helluntailahkon kokouksiin,paheksun syvästi vanhempia jotka kulhettavat lapsiaan lahkon tilaisuuksissa!

• VÄKIVALLASTA
        Kun oikee kirjoitti:

pitäs antaa tuntuvat sakot! Väkisin.........kastetaan..........lupaa.......kysymättä!

• on yhtä tyhjän
        vierailija. kirjoitti:

Trollit ovat täällä jo aloittaneet toimintansa.
        Ilmeisesti osuin arkaan paikkaan koska kerroin totuuden. Lapset eivät todellakaan kuulu helluntailahkon kokouksiin,paheksun syvästi vanhempia jotka kulhettavat lapsiaan lahkon tilaisuuksissa!

kanssa, ettäs tiedät! Me viemme ja tulemme viemään lapsemme helluntaiseurakunnan ja muidenkin kristillisten seurakuntien tilaisuuksiin.Mutta lapsikasteelle me emme vie, siinä tehdään lapselle väkivaltaa!Menkööt sitten kun ymmärtävät kasteen tarkoituksen ja itse haluavat.

• vierailija.
        on yhtä tyhjän kirjoitti:

kanssa, ettäs tiedät! Me viemme ja tulemme viemään lapsemme helluntaiseurakunnan ja muidenkin kristillisten seurakuntien tilaisuuksiin.Mutta lapsikasteelle me emme vie, siinä tehdään lapselle väkivaltaa!Menkööt sitten kun ymmärtävät kasteen tarkoituksen ja itse haluavat.

Älä ole naurettava! Lapsikaste on kerran elämässä pidettävä arvokas tilaisuus. Kyseessä ei todellakaan ole mikään väkivalta!

Täysin toista ovat teidän Lahkonne hurmahenkisyys kokouksissa koettuine kaatumisineen, hysteerisine naurukohtauksineen, tärinöineen ja riehumisineen. Se omiaan tekemään ihmisestä mielisairaan.

Sinun uskosi suorittaminen ei kuulu lapsillesi. Lapset eivät kuulu lahkonne tilaisuuksiin. Se ei ole lainkaan sopivaa eikä ajankohtaista heidän ikäisille.
        Keksi lapsillesi kehittävämpää ja ajankohtaisempaa tekemistä kokouksien ajaksi, jos et itse elämästäsi selviä ilman hurmosteluja ja saarnoja.

• armo
        on yhtä tyhjän kirjoitti:

Te ilmeisesti viette sylilapsen saarnamiehen siunattavaksi niin kuin Hellareilla on tapana.Näin teete "väkivaltaa" lapselle kun ei lupaa kysytä lapselta, eikö pitäisi mennä siunattavaksikin (Helluntailaistettavaksi)sitten kun itse ymmärtää mennä.

• naurun asia..........
        vierailija. kirjoitti:

Älä ole naurettava! Lapsikaste on kerran elämässä pidettävä arvokas tilaisuus. Kyseessä ei todellakaan ole mikään väkivalta!

Täysin toista ovat teidän Lahkonne hurmahenkisyys kokouksissa koettuine kaatumisineen, hysteerisine naurukohtauksineen, tärinöineen ja riehumisineen. Se omiaan tekemään ihmisestä mielisairaan.

Sinun uskosi suorittaminen ei kuulu lapsillesi. Lapset eivät kuulu lahkonne tilaisuuksiin. Se ei ole lainkaan sopivaa eikä ajankohtaista heidän ikäisille.
        Keksi lapsillesi kehittävämpää ja ajankohtaisempaa tekemistä kokouksien ajaksi, jos et itse elämästäsi selviä ilman hurmosteluja ja saarnoja.

pikemminkin itkun asia.Kun pienelle lapselle aiheutetaan itkua ja parkua valelemalla kylmää vettä epäraamatulliseti päähän, no kuka moisesta pitäisi? Toimimme niin että lapset kuulevat hellästä, huolehtivasta ja rakastavasta Taivaan Isästä ja Hänen Pojastaan Jeesuksesta.Ja sitten uskoon tultuaan, ymmärrettyään uskon olemuksen, menevät tai sitten eivät, mutta kuitenkin itse ja vapaaehtoisesti kasteelle.NÄIN!

• eivät ole lapselle sopivaa seurattavaa. Mitä ajatuksia lasten mielessä herää, kun näkee vanhempiensa huutavan, tärisevän, kaatuilevan ja sätkivän? Jos kyse olisi sairauskohtauksesta, sen voisi paremmin lapsillekin selittää. Ei lapsi voi ymmärtää, miksi aikuiset tahallaan hankkiutuvat sellaiseen tilaan.

• Lapsena

Mutta en hengellisessä tilaisuudessa.
        Mummo oli selällään potki ja huitoi ja huusi:
        "Lapsi,hae lähteestä vettä!"
        Olin alle kouluikäinen,nyt
        keski-ikäinen, en ole saanut selville
        mikä hänellä oli.
        Kyllä se ihmetytti.
        Olisi tietenkin hyvä ettei
        lapsen tarvitse nähdä
        hengellisiä "kohtauksia".
        Kyllä Jumalaa voi ylistää,
        käsiä kohottamalla,taputtamalla,
        mutta lapsen pitäisi saada tehdä se
        oma-aloitteisesti,ei määräten.
        Lapset kyllä mielellään taputtavat käsiä.
        Tyttäreni oli 7 1/2 kk kun hän itse
        alkoi taputtaa käsiään,laulaessani
        hänelle "Jeesuksen rakkaus on niin ihmeinen".
        No neuvolassa ihmeteltiin kun
        olis pitänyt taputtaa vasta 10kk ikäisenä.
        No se vaan enteili nykyistä musikaalisuutta.

• Lapselle lapsuus!

Olen ihan samaa mieltä, että lasten ei tulisi nähdä tuollaisia tilanteita! Lasten pyhäkoulut ja muut seurakuntien kerhot ovat ok mutta ylistys tms. kokouksiin en lapsia veisi. Lapselle on pelottavaa nähdä aikuinen ilman mitään kontrollia, oli aikuinen sitten vihainen, surullinen tai seurakunta-kontekstissa "ylistävä"(laulua, huutelua, käsien ja lippujen viuhtomista jne.)

Lapselle kuuluu turvallinen lapsuus ilman aikuisten kummallista käytöstä erilaisissa karismaattisissa tilaisuuksissa!

• kyseisestä asiasta

tiedät?Lienetkö yhdessäkään helluntailaisten kok ollut?

• kyseisestä asiasta kirjoitti:

tiedät?Lienetkö yhdessäkään helluntailaisten kok ollut?

ei pidä paikkaansa?

• henget ovat
        Lapselle lapsuus! kirjoitti:

Olen ihan samaa mieltä, että lasten ei tulisi nähdä tuollaisia tilanteita! Lasten pyhäkoulut ja muut seurakuntien kerhot ovat ok mutta ylistys tms. kokouksiin en lapsia veisi. Lapselle on pelottavaa nähdä aikuinen ilman mitään kontrollia, oli aikuinen sitten vihainen, surullinen tai seurakunta-kontekstissa "ylistävä"(laulua, huutelua, käsien ja lippujen viuhtomista jne.)

Lapselle kuuluu turvallinen lapsuus ilman aikuisten kummallista käytöstä erilaisissa karismaattisissa tilaisuuksissa!

uskovalle alamaiset.Ei aikuiset ala tahdottomasti ylistämään, tms. Emme me ole robotteja. Lisäksi aikuisella on kontrolli, jos on pieniä lapsia mukana, hän kyllä osaa käyttätyä, ja jos jotain lapselle ei sopivaa olisikin(jota muuten ihmettelen että voisi siellä olla missä Jumala ja Jeesus on) niin ainahan on lastenhoitohuoneet jne.

• ei mikään
        Työmies2 kirjoitti:

ei pidä paikkaansa?

ei mikään

tärinää, suusta tulee vaahtoa. Ja sit olen vielä nähnyt kun ihmiset hoipertelevat lstensa aikana, voi gauhia sentäs, räkä poskella ja aamulla täristään. Voe voe. Sitten on kauhea suolasen nälkä ja vettä menee saavi kaupalla.
        On se sitten kauheeta mitä lapset kotonaan joutuvat näkemään. Linnaan ja pakkohoitoon saisivat joutua. ;)
        Ja tiedätkö vielä mitä, ne tärisijät huuhtavat kuin mitkäkin vaimollensa, että laitas akka suolasta pöytään tai ammun joka rääpäleen. Et sellasta meillä, et kyllä on kauheeta.
        Mut tiedäks mitä nyt on kaikkein ihaninta, meilä ei kukaan melskaa sahdin maku suussa ja oksennella pitkin permantoa, lapset eivät kirjoile eivätkä huutele mitä sattuu. Äiti ja Isä ovat sulassa sovussa ja hoitavat perhettään.
        Kasvattavat uskomaan rakastavaan Jumalaan, eivätkä kasvata räkä poskella vyön kanssa ja punasin kiiluvin silmin. Meillä on rauha maassa.
        Ei tarvi pelätä että tulisi vyöstä tai uhataan aseella.
        Et kyllä se on gauhiaa kun nähdään niin outoja juttuja helluntlaisten menoissa, kyllähän siinä karvat nousee saatanankätyreillä.

• ******* kirjoitti:

tärinää, suusta tulee vaahtoa. Ja sit olen vielä nähnyt kun ihmiset hoipertelevat lstensa aikana, voi gauhia sentäs, räkä poskella ja aamulla täristään. Voe voe. Sitten on kauhea suolasen nälkä ja vettä menee saavi kaupalla.
        On se sitten kauheeta mitä lapset kotonaan joutuvat näkemään. Linnaan ja pakkohoitoon saisivat joutua. ;)
        Ja tiedätkö vielä mitä, ne tärisijät huuhtavat kuin mitkäkin vaimollensa, että laitas akka suolasta pöytään tai ammun joka rääpäleen. Et sellasta meillä, et kyllä on kauheeta.
        Mut tiedäks mitä nyt on kaikkein ihaninta, meilä ei kukaan melskaa sahdin maku suussa ja oksennella pitkin permantoa, lapset eivät kirjoile eivätkä huutele mitä sattuu. Äiti ja Isä ovat sulassa sovussa ja hoitavat perhettään.
        Kasvattavat uskomaan rakastavaan Jumalaan, eivätkä kasvata räkä poskella vyön kanssa ja punasin kiiluvin silmin. Meillä on rauha maassa.
        Ei tarvi pelätä että tulisi vyöstä tai uhataan aseella.
        Et kyllä se on gauhiaa kun nähdään niin outoja juttuja helluntlaisten menoissa, kyllähän siinä karvat nousee saatanankätyreillä.

vetipä sitten tukasta tai parrasta, hyvä ei ole kumminkaan.

• verensuoja puuttuu

Lapsia ei kannata viedä arveluttaviin uskonlahkoihin, jossa lapset jätetään kastamttomiksi pakanoiksi ilman veren suojaa.

• "pöljä" kun

tullaista kirjoitat(vaikka pöljäksi ei saisiketään sanoakkaan) Jeesus nimen omaan sanoi:älkää estäkö lasten tulemista luokseni.Esim helluntailaisten ym. vapaiden kristillisten seurakuntien tilaisuuksissa Jeesus nimen omaan hengensä kautta viihtyy koska siellä annetaan kaikki kiitos ja kunnia Hänelle , elämän Herralle .

• tosi on
        "pöljä" kun kirjoitti:

tullaista kirjoitat(vaikka pöljäksi ei saisiketään sanoakkaan) Jeesus nimen omaan sanoi:älkää estäkö lasten tulemista luokseni.Esim helluntailaisten ym. vapaiden kristillisten seurakuntien tilaisuuksissa Jeesus nimen omaan hengensä kautta viihtyy koska siellä annetaan kaikki kiitos ja kunnia Hänelle , elämän Herralle .

22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

• uhriverijutuilta pitäisi lapset suojata kokonaan.

• veri lentää
        Työmies2 kirjoitti:

uhriverijutuilta pitäisi lapset suojata kokonaan.

Kauheeta se on, kun puhutaan siitä minkä maallinen tuomio sai aikaiseksi. Veri vuoti.
        Nykyään on paljon siistinpää, hyvin vähän tapellaan televisio ohjelmissa, lasten ohjelman niin kauniita, että hirvittää. Tietsikka ohjelmat rakentavat hienoja potkuja, tappoja jne.
        Paljon rakentavampia. Ei tarvitse mielenmuutosta, synti saa rehottaa ja lähimmäisestä huolehtia, riistomieli kasvaa rauhassa, isän ja äidin ohjauksessa pakanuuteen.
        Tuossa katsellut lähellä olevia perheitä. Yhdessä pämpätään, oikein kansankynttilä mukana. Tapasin kaupassa jälkipovea, ja nyt jo näkyy, että alkoholisoituneen nuoren kasvot näkyvät loistavan surullista kyllä, isin ja äidin siunauksella siellä juhlitaan yhdessä.
        Toisessa naapurissa uskovien perheessä taitaa saman koulun kasvattina olla insinööriksi lukemassa oleva ja oikealla raiteella oleva nuori komea mies, ja toinen myös taitaa työhön opiskella. Ei ole maailman hapatus päässyt pöhöttämään ilmeitä.

• veri lentää kirjoitti:

Kauheeta se on, kun puhutaan siitä minkä maallinen tuomio sai aikaiseksi. Veri vuoti.
        Nykyään on paljon siistinpää, hyvin vähän tapellaan televisio ohjelmissa, lasten ohjelman niin kauniita, että hirvittää. Tietsikka ohjelmat rakentavat hienoja potkuja, tappoja jne.
        Paljon rakentavampia. Ei tarvitse mielenmuutosta, synti saa rehottaa ja lähimmäisestä huolehtia, riistomieli kasvaa rauhassa, isän ja äidin ohjauksessa pakanuuteen.
        Tuossa katsellut lähellä olevia perheitä. Yhdessä pämpätään, oikein kansankynttilä mukana. Tapasin kaupassa jälkipovea, ja nyt jo näkyy, että alkoholisoituneen nuoren kasvot näkyvät loistavan surullista kyllä, isin ja äidin siunauksella siellä juhlitaan yhdessä.
        Toisessa naapurissa uskovien perheessä taitaa saman koulun kasvattina olla insinööriksi lukemassa oleva ja oikealla raiteella oleva nuori komea mies, ja toinen myös taitaa työhön opiskella. Ei ole maailman hapatus päässyt pöhöttämään ilmeitä.

kommenttiini, jonka mukaan lapsia pitäisi suojella vuosituhansia vanhoilta verirituaaleilta? Ainahan on hyvä, jos joku selviytyy fiksuksi ja tasapainoiseksi imiseksi huonosta lapsuudesta huolimatta.

• tiliä tekevä.............
        tosi on kirjoitti:

22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

jos syyllistyt väärän todistuksen antamiseen helluntailaisista Jeesukseen uskovista!

• Gal.5
        tiliä tekevä............. kirjoitti:

jos syyllistyt väärän todistuksen antamiseen helluntailaisista Jeesukseen uskovista!

"Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina,älkää antako uudestaan sitoa (uudestaan kastaa) itseänne orjuuden ikeeseen.
        sillä lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat
        lahkot,
        että ne, jotka sellaista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa."
        Gal.5:1,20-21

Työmies2 kirjoitti:

kommenttiini, jonka mukaan lapsia pitäisi suojella vuosituhansia vanhoilta verirituaaleilta? Ainahan on hyvä, jos joku selviytyy fiksuksi ja tasapainoiseksi imiseksi huonosta lapsuudesta huolimatta.

mistähän se työmies mahtaa nyt puhua. Uskovana en moisia verirituaaleja ole tarvinnut kertaakaan tehdä. Niin että mistä oikei on kymysys? Jeesus on suorittanut kertakaikkisen uhrin, uskovat ei elä missään vahan liiton aikaana suoritetuissa uhrieläinjutuissa. Eikös työmies ole vielä sitä tietnnyt.

• MunNimi
        ****** kirjoitti:

mistähän se työmies mahtaa nyt puhua. Uskovana en moisia verirituaaleja ole tarvinnut kertaakaan tehdä. Niin että mistä oikei on kymysys? Jeesus on suorittanut kertakaikkisen uhrin, uskovat ei elä missään vahan liiton aikaana suoritetuissa uhrieläinjutuissa. Eikös työmies ole vielä sitä tietnnyt.

mulle sitten miks kuitenkin eräs tälläki palstalla kirjoitteleva, itseään uskikseksi tituleeraava naisimmeinen kertoi eräässä yhteydessä rukoilleensa lapsellensa verensuojaa?

Kun Työmies tästä sitten ko. henkilöä mielestäni enemmän kuin viisaasti huomautti, niin soppa oli valmis. Uskisten mielestä siinä puututtiin liialti henkilökohtaisuuksiin vaikka verensuojilla ym. yliluonnollisilla jutuilla lapsen pelottelu pitäis luokitella henkiseks väkivallaks. Kuten ei lapseen perheen sisällä kohdistuvaa fyysistä väkivaltaakaan hyväksytä ja luokitella perheen sisäisiksi asioiksi, ei myöskään lapselle mitä ilmeisimmin traumoja aiheuttavaa yliluonnollisilla pelotteluakaan tulis hyväksyä.

>uskovat ei elä missään vahan liiton aikaana suoritetuissa uhrieläinjutuissa. Eikös työmies ole vielä sitä tietnnyt.<

Ylläoleva osoittaa, että oot ite pihalla niin monen uskovaisen perheen harjoittamasta lapsiensa yliluonnollisella pelottelusta ym henkisestä väkivallasta tai sitten sopivasti vain sulla on silmät ummessa ko. toimintaa kohtaan. Niin sokea uskovainen toimii.

MunNimi kirjoitti:

mulle sitten miks kuitenkin eräs tälläki palstalla kirjoitteleva, itseään uskikseksi tituleeraava naisimmeinen kertoi eräässä yhteydessä rukoilleensa lapsellensa verensuojaa?

Kun Työmies tästä sitten ko. henkilöä mielestäni enemmän kuin viisaasti huomautti, niin soppa oli valmis. Uskisten mielestä siinä puututtiin liialti henkilökohtaisuuksiin vaikka verensuojilla ym. yliluonnollisilla jutuilla lapsen pelottelu pitäis luokitella henkiseks väkivallaks. Kuten ei lapseen perheen sisällä kohdistuvaa fyysistä väkivaltaakaan hyväksytä ja luokitella perheen sisäisiksi asioiksi, ei myöskään lapselle mitä ilmeisimmin traumoja aiheuttavaa yliluonnollisilla pelotteluakaan tulis hyväksyä.

>uskovat ei elä missään vahan liiton aikaana suoritetuissa uhrieläinjutuissa. Eikös työmies ole vielä sitä tietnnyt.<

Ylläoleva osoittaa, että oot ite pihalla niin monen uskovaisen perheen harjoittamasta lapsiensa yliluonnollisella pelottelusta ym henkisestä väkivallasta tai sitten sopivasti vain sulla on silmät ummessa ko. toimintaa kohtaan. Niin sokea uskovainen toimii.

että veren suoja on aina uskovalla, sitä ei tarvise pyydellä erikseen. Itse en moista koskaan käytä. Kaikenlaisia rituaaleja uskovilla voi näköjään olla, mutta se ei ole Sanan mukaista. Jeesus oli kertakaikkinen uhri joka vuodatti verensä. Vanhassa liitossa oli veren merkki pithipielissä, jolloin Jumala kulki ohi, eikä heille kenellekkään tapahtunut mitään pahaa. Uskovan veren suoja on aina voimassa, Jeesuksen veri pouhdistaa kaiken aikaa. Eli sitä ei tarvi pyydellä, ihminen ei ole kertakaikkista sovitusta ymmärtänyt jos verensuojaa pitää rukoilla. Se on voimassa uskovalla aina.
        Olen minäkin yhdellä luterilaisella tällaisen rituaalin kuullut, oma serkkuni sanoi näin minulle, johon kyllä häntä vähän opastin, että sellaista ei meidän tarvi pyydellä, sinulla on veren merkki aina, niin kauan kunnes hylkäät Jeesuksen ja jäät lopullisesti sille tielle.

• MunNimi
        ****** kirjoitti:

että veren suoja on aina uskovalla, sitä ei tarvise pyydellä erikseen. Itse en moista koskaan käytä. Kaikenlaisia rituaaleja uskovilla voi näköjään olla, mutta se ei ole Sanan mukaista. Jeesus oli kertakaikkinen uhri joka vuodatti verensä. Vanhassa liitossa oli veren merkki pithipielissä, jolloin Jumala kulki ohi, eikä heille kenellekkään tapahtunut mitään pahaa. Uskovan veren suoja on aina voimassa, Jeesuksen veri pouhdistaa kaiken aikaa. Eli sitä ei tarvi pyydellä, ihminen ei ole kertakaikkista sovitusta ymmärtänyt jos verensuojaa pitää rukoilla. Se on voimassa uskovalla aina.
        Olen minäkin yhdellä luterilaisella tällaisen rituaalin kuullut, oma serkkuni sanoi näin minulle, johon kyllä häntä vähän opastin, että sellaista ei meidän tarvi pyydellä, sinulla on veren merkki aina, niin kauan kunnes hylkäät Jeesuksen ja jäät lopullisesti sille tielle.

Huomaatko, että teidän uskovaisten sanahelinänne on pitkälti vain kieli- ja mielikuvilla leikittelyä?

Toinen uskovainen kokee tarpeelliseks rukoilla lapselleen verensuojaa ja sinun mielestäsi sitä ei tarvitse erikseen pyytää, koska se teillä valmiiksi jo on. Kumpikin kuitenkin sanoo olevansa uskovaisia. Kertooko tämä jotain puheittenne suuresta 'haitarista'? Puheet kristinuskon Jumalan antamasta verensuojasta eivät vakuuta jo ristiriitaisuuksien vuoksi. Vain taikauskoinen voi siihen uskoa.

Mitä sitten on verensuoja, jos sanot sellaisen ittelläs olevan? Jos se sittenkin olisi vain vailla todellista sisältöä oleva uskovaisten käyttämä termi.

MunNimi kirjoitti:

Huomaatko, että teidän uskovaisten sanahelinänne on pitkälti vain kieli- ja mielikuvilla leikittelyä?

Toinen uskovainen kokee tarpeelliseks rukoilla lapselleen verensuojaa ja sinun mielestäsi sitä ei tarvitse erikseen pyytää, koska se teillä valmiiksi jo on. Kumpikin kuitenkin sanoo olevansa uskovaisia. Kertooko tämä jotain puheittenne suuresta 'haitarista'? Puheet kristinuskon Jumalan antamasta verensuojasta eivät vakuuta jo ristiriitaisuuksien vuoksi. Vain taikauskoinen voi siihen uskoa.

Mitä sitten on verensuoja, jos sanot sellaisen ittelläs olevan? Jos se sittenkin olisi vain vailla todellista sisältöä oleva uskovaisten käyttämä termi.

uuden Testamentin puolella verensuojaa. Jeesuksen veri on syntien sovitusveri.

1.Johanneksen kirje:
        1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

Vanhassa liittossa lukee näin mitä oli verellä merkitystä.
        2.Mooseksen kirja:
        12:23 Sillä Herra kulkee rankaisemassa egyptiläisiä; mutta kun Herra näkee veren ovenpäällisessä ja molemmissa pihtipielissä, menee hän sen oven ohi eikä salli tuhoojan tulla teidän taloihinne teitä vitsauksella lyömään.

Mitä varten uskova pyytelee veren suojaa? en kyllä ymmärrä. Jeesuksen Golgatan veri lunasti meidät kadotukselta ja tuo sinetti jonka saamme uskossa vastaanottaa on aina voimassa. Minusta tällaiset ovat niitä 'hokkuspokkus' juttuja.
        Ihan niinkuin päivä ei voisi alkaa muuten kun kätketään itsemme verensuojaan. Tällaista olen kuuullut myöskin luterilaisten sanovan. Mutta meillä on pelastus Jeesuksen veressä, meidän ei tarvitse pelätä, Jumalan tuomiota kun hän kokoo jyvät akanoista.

• MunNimi
        ***** kirjoitti:

uuden Testamentin puolella verensuojaa. Jeesuksen veri on syntien sovitusveri.

1.Johanneksen kirje:
        1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

Vanhassa liittossa lukee näin mitä oli verellä merkitystä.
        2.Mooseksen kirja:
        12:23 Sillä Herra kulkee rankaisemassa egyptiläisiä; mutta kun Herra näkee veren ovenpäällisessä ja molemmissa pihtipielissä, menee hän sen oven ohi eikä salli tuhoojan tulla teidän taloihinne teitä vitsauksella lyömään.

Mitä varten uskova pyytelee veren suojaa? en kyllä ymmärrä. Jeesuksen Golgatan veri lunasti meidät kadotukselta ja tuo sinetti jonka saamme uskossa vastaanottaa on aina voimassa. Minusta tällaiset ovat niitä 'hokkuspokkus' juttuja.
        Ihan niinkuin päivä ei voisi alkaa muuten kun kätketään itsemme verensuojaan. Tällaista olen kuuullut myöskin luterilaisten sanovan. Mutta meillä on pelastus Jeesuksen veressä, meidän ei tarvitse pelätä, Jumalan tuomiota kun hän kokoo jyvät akanoista.

Miksi uskovainen käyttää käsitteitä kuten verensuoja, jos ei niille pysty konkreettista pohjaa löytämään tai selitystäkään antamaan? En ymmärrä.

Jätän keskustelun verensuojasta tähän, koska verensuoja itsesään ei minua mitenkään kosketa enkä siitä osaa piirteitä tms. kertoa. En yleensäkään lähde tosissani antamaan määritelmiä/kuvauksia asiasta, joka on vain mielikuvituksen tuotetta/uskonnollista käsitteistöä vailla konkretiaa.

Kehotan yleensäkin miettimään, että mistäköhän mahtaa kertoa se, että samasta asiasta/käsitteestä on uskovilla niin erilaisia tulkintoja/kuvauksia? Jokainen vielä väittää omansa olevan se oikea, Sanan mukainen.

Kuuluisikohan edellä mainittu verensuojakin sarjaan uskomukset vailla todellisuuspohjaa kuten se, että joulupukki tuo Englannin lapsille lahjat savupiipun kautta?

Olisiko ihmisten aika vähitellen oppia erottamaan uskonnolliset uskomukset ja usko perusteltuihin näkemyksiin ja teorioihin toisistaan?

• kolmannen polven helluntail...

Joo määkin olen tenavasta asti kulkenut helluntailaisten tilaisuuksissa, ja voin sanoa että ei lapsi sieltä mitään traumoja saa, kyllä ne traumat tulee ihan jostain muualta.

• se on

oman suusi tunnustuksen mukaan.........

• ja jäi pysyviksi

Täällä taas yks, joka on saanut traumoja lapsena kun on joutunut kulkemaan näiden hellareittein kokouksissa.
        Tää PakanF kirjoitta hyvin kokemuksistaan. Mä ainakin voin hirveän huonosti ja ahdistuin näissä kokouksissa.Saarnaaja puhui, että Jeesus tulee ja vie omansa pois. Niin silloin ajattelin, että kenen luo sitten menen kun ei oo enää äitiä ja isää. Sitten lapsena rukoilin Jumalaa, että mustakii tulisi uskovainen etten jäisi yksin tänne maanpäälle. Kävin kaikki sukulaiset läpi, että kuka ei oo uskovainen jonka luokse sitten voisin muuttaa.

Lapsia ja vanhempia on tietysti erilaisia, kuka saa traumoja ja kuka ei. Mä olin/olen ainakin sen verran herkkä, että mulle tuli paniikki/ahdistus oireet 14-16 vuotiaana niin pahat, että sitten n.20 vuotiaana jouduin psykiatrille ja lääkitykselle. Joten kiitos vaan hurmoslaisille, sielun elämä on järkkynyt ja pidän itseni pinnalla edelleen lääkkeillä.

ja jäi pysyviksi kirjoitti:

Täällä taas yks, joka on saanut traumoja lapsena kun on joutunut kulkemaan näiden hellareittein kokouksissa.
        Tää PakanF kirjoitta hyvin kokemuksistaan. Mä ainakin voin hirveän huonosti ja ahdistuin näissä kokouksissa.Saarnaaja puhui, että Jeesus tulee ja vie omansa pois. Niin silloin ajattelin, että kenen luo sitten menen kun ei oo enää äitiä ja isää. Sitten lapsena rukoilin Jumalaa, että mustakii tulisi uskovainen etten jäisi yksin tänne maanpäälle. Kävin kaikki sukulaiset läpi, että kuka ei oo uskovainen jonka luokse sitten voisin muuttaa.

Lapsia ja vanhempia on tietysti erilaisia, kuka saa traumoja ja kuka ei. Mä olin/olen ainakin sen verran herkkä, että mulle tuli paniikki/ahdistus oireet 14-16 vuotiaana niin pahat, että sitten n.20 vuotiaana jouduin psykiatrille ja lääkitykselle. Joten kiitos vaan hurmoslaisille, sielun elämä on järkkynyt ja pidän itseni pinnalla edelleen lääkkeillä.

kun isä huutaa ja pelottelee äitiä ja lapsia, ja uhkaa ampuvansa koko sakin. Kyllä siinä on lapsella pelkäämistä ja kuuntelemista kun vanhemmat huuhtaa toisilleen, et kyllä se on pientä mikä helluntaissa lapsille traumaa tuottaa. Minusta nämä "traumaattiset" ovat pientä mitä perheissä todellisuudessa tapahtuu, joten tässä on kyllä haluttu nyt lähteä tekemään sellaisesta asiasta "iso"juttu jolla halutaan uskovat mustamaalata. Kukaan ei halua nähdä siihen todellisuuteen mitä tuolla "pahassa" maailmassa tapahtuu. Tässä halutaan ihan selvästi tehdä uskovista jotain hirviöitä.

• ****** kirjoitti:

kun isä huutaa ja pelottelee äitiä ja lapsia, ja uhkaa ampuvansa koko sakin. Kyllä siinä on lapsella pelkäämistä ja kuuntelemista kun vanhemmat huuhtaa toisilleen, et kyllä se on pientä mikä helluntaissa lapsille traumaa tuottaa. Minusta nämä "traumaattiset" ovat pientä mitä perheissä todellisuudessa tapahtuu, joten tässä on kyllä haluttu nyt lähteä tekemään sellaisesta asiasta "iso"juttu jolla halutaan uskovat mustamaalata. Kukaan ei halua nähdä siihen todellisuuteen mitä tuolla "pahassa" maailmassa tapahtuu. Tässä halutaan ihan selvästi tehdä uskovista jotain hirviöitä.

"kamalinta on minusta kun isä huutaa ja pelottelee äitiä ja lapsia, ja uhkaa ampuvansa koko sakin."

Siinä tapauksessa sun pitäisi mennä jonnekin väkivalta/päihdeongelmapalstalle jossa keskustellaan kys. ongelmista.

Täällä pitää voida puhua hengellisestä väkivallasta, sekä lasten asemasta hurmoksellista uskoa harjoittavassa perheessä.

Hurmoksellisen uskon aiheuttamat ongelmat ovat edelleenkin hyvin paljon suurempi tabu tässä yhteiskunnassa - kuten muuallakin maailmassa, ja siellä erityisesti - kuin vaikkapa päihdeongelmat, jotka yleisesti jo myönnetään ongelmiksi.

Ihan samalla tavalla kuin sinä sanot...

"..tässä on kyllä haluttu nyt lähteä tekemään sellaisesta asiasta "iso"juttu jolla halutaan uskovat mustamaalata."

...voisi sanoa sinusta itsestäsi:

Sinä haluat mustamaalata päihdeongelmaperheet automaattisesti huonoiksi, vaikka myös niiden perheiden joukossa, joissa on päihdeongelmia, on monia sellaisia perheitä, joissa perheenjäsenillä on hyvin lämpimät, läheiset ja rakastavat suhteet keskenään.

Selvästi sinä haluat pitää yllä kuviota: "Muu 'paha' maailma -> vastaan -> uskovaiset jotka edustavat sitä 'hyvää' mailmaa".

Asia ei suinkaan ole näin yksinkertainen.

Aivan samalla tavalla kuin päihdeongelmainen ei useinkaan suostu näkemään oman ongelmansa vaikutuksia esim. omiin lapsiinsa, ei myöskään uskovaisesta hurmoksesta päihtynyt kykene näkemään niitä.

Se näkyy esim. tästä viestiketjusta hyvin.

----

Se, että alkaa osoittelemaan muita ongelmia edustavia sormella, kauhistelemaan niiden MUIDEN ongelmia silloin kun pitäisi katsoa niihin OMIIN ongelmiin joiden kohtaamista haluaisi viimeiseen asti vältellä, ei auta ketään.

Avaa sinä silmäsi, valon sokaisema!

• .. monet on tenavasta asti eläneet perheessä jossa on päihdeongelmainen, eivätkä siitä ole sen suurempia traumoja saaneet.

Siitä, että kaikki eivät saa traumoja hurmoksellisuudesta, ei voida kuitenkaan vetää johtopäätöksiä, etteikö hurmoksellinen uskonnollisuus ja mm. kristinuskon peruspilareihin liittyvät ajatuksen helvettiin joutumisen mahdollisuudesta aiheuttaisi lapsille traumoja, tai muita negatiivisia vaikutuksia myöhemmässä elämässä.

Aivan samalla tavalla kuin ei voida vedellä johtopäätöksiä siitä, että jokainen perhe jossa on vaikkapa alkohlisti, aiheuttaisi väistämättä suuren trauman läheisilleen.

PakanaF kirjoitti:

"kamalinta on minusta kun isä huutaa ja pelottelee äitiä ja lapsia, ja uhkaa ampuvansa koko sakin."

Siinä tapauksessa sun pitäisi mennä jonnekin väkivalta/päihdeongelmapalstalle jossa keskustellaan kys. ongelmista.

Täällä pitää voida puhua hengellisestä väkivallasta, sekä lasten asemasta hurmoksellista uskoa harjoittavassa perheessä.

Hurmoksellisen uskon aiheuttamat ongelmat ovat edelleenkin hyvin paljon suurempi tabu tässä yhteiskunnassa - kuten muuallakin maailmassa, ja siellä erityisesti - kuin vaikkapa päihdeongelmat, jotka yleisesti jo myönnetään ongelmiksi.

Ihan samalla tavalla kuin sinä sanot...

"..tässä on kyllä haluttu nyt lähteä tekemään sellaisesta asiasta "iso"juttu jolla halutaan uskovat mustamaalata."

...voisi sanoa sinusta itsestäsi:

Sinä haluat mustamaalata päihdeongelmaperheet automaattisesti huonoiksi, vaikka myös niiden perheiden joukossa, joissa on päihdeongelmia, on monia sellaisia perheitä, joissa perheenjäsenillä on hyvin lämpimät, läheiset ja rakastavat suhteet keskenään.

Selvästi sinä haluat pitää yllä kuviota: "Muu 'paha' maailma -> vastaan -> uskovaiset jotka edustavat sitä 'hyvää' mailmaa".

Asia ei suinkaan ole näin yksinkertainen.

Aivan samalla tavalla kuin päihdeongelmainen ei useinkaan suostu näkemään oman ongelmansa vaikutuksia esim. omiin lapsiinsa, ei myöskään uskovaisesta hurmoksesta päihtynyt kykene näkemään niitä.

Se näkyy esim. tästä viestiketjusta hyvin.

----

Se, että alkaa osoittelemaan muita ongelmia edustavia sormella, kauhistelemaan niiden MUIDEN ongelmia silloin kun pitäisi katsoa niihin OMIIN ongelmiin joiden kohtaamista haluaisi viimeiseen asti vältellä, ei auta ketään.

Avaa sinä silmäsi, valon sokaisema!

viesti jonka kirjoitin kertoi oman nuoruuteni perheestä joten älä sinä tule kertomaan mikä on todellista ja mikä ei! uskovana perheenä ei ole koskaan tuollaista kauhua tarvinnut kokea, mies ei huuda eikä ole , lapset täysjärkisiä kaikki. Elämä on onnellista kaikesta kauheudesta huomimatta mitä minä sain kokea. Helluntai on minusta lähes "taivas" sen kokemuksen rinnalla ja meidän lasten ei ole tarvinnut koskaan pelätä isää eikä kännissä olemista. Kuule on se pientä ton rinnalla missä saa rauhassa iloita ja ylistää yhdessä perheenä.

***** kirjoitti:

viesti jonka kirjoitin kertoi oman nuoruuteni perheestä joten älä sinä tule kertomaan mikä on todellista ja mikä ei! uskovana perheenä ei ole koskaan tuollaista kauhua tarvinnut kokea, mies ei huuda eikä ole , lapset täysjärkisiä kaikki. Elämä on onnellista kaikesta kauheudesta huomimatta mitä minä sain kokea. Helluntai on minusta lähes "taivas" sen kokemuksen rinnalla ja meidän lasten ei ole tarvinnut koskaan pelätä isää eikä kännissä olemista. Kuule on se pientä ton rinnalla missä saa rauhassa iloita ja ylistää yhdessä perheenä.

viesti jonka kirjoitin kertoi oman nuoruuteni perheestä joten älä sinä tule kertomaan mikä on todellista ja mikä ei! uskovana perheenä ei ole koskaan tuollaista kauhua tarvinnut kokea, mies ei huuda ja kaikki lapset ovat täysjärkisiä kaikki. Elämä on onnellista kaikesta kauheudesta huolimatta mitä minä sain kokea.
        Helluntai on minusta lähes "taivas" sen kokemuksen rinnalla ja lasten ei ole tarvinnut koskaan pelätä isää eikä kännissä olemista.
        Kuule on se pientä to
        tuon rinnalla missä saa rauhassa iloita ja ylistää Herraa yhdessä, ehjänä perheenä.
        On se vaan kummallista miten vääristynyttä kuvaa täällä levitellään Helluntaista, menkää rienaajat katsomaan mitä siellä todella nuoret tekee viikonloppusin ja verratkaa mitä toiset nuoret tekevät. Sixbakit kainalossa tullaan perjantaina kaupasta ja myydään nuoremmille. Olen kuule ihan riittävästi nähnyt sen toisen puolen. Minusta on mahtavaa kun saa tuoda sen nuorensa sieltä illan nuortenkokouksesta selvinpäin ja vielä kehutaan että mukavaa oli.
        Joten kumpaa suosittelen nuorisolle, varmasti sitä missä ei kaljat kuulu ja pilaa alla viisitoista vuotiaita skidejä.
        Tiedän kuule kokemuksesta kun perjantaina tuota vapaaehtoista työtä nuorten kanssa teemme, mitä on katsella kun nuoret yläasteikäiset 13 vuotiaat ovat kaljoissa. Joten voin sanoa 100 % mille vaakakupille annan kannustukseni.

PakanaF kirjoitti:

.. monet on tenavasta asti eläneet perheessä jossa on päihdeongelmainen, eivätkä siitä ole sen suurempia traumoja saaneet.

Siitä, että kaikki eivät saa traumoja hurmoksellisuudesta, ei voida kuitenkaan vetää johtopäätöksiä, etteikö hurmoksellinen uskonnollisuus ja mm. kristinuskon peruspilareihin liittyvät ajatuksen helvettiin joutumisen mahdollisuudesta aiheuttaisi lapsille traumoja, tai muita negatiivisia vaikutuksia myöhemmässä elämässä.

Aivan samalla tavalla kuin ei voida vedellä johtopäätöksiä siitä, että jokainen perhe jossa on vaikkapa alkohlisti, aiheuttaisi väistämättä suuren trauman läheisilleen.

Alkoholisit aiheuta, mutta kyllä suurin osa, se tuo pelkoa, odotusta missä kunnossa löytyy. Hyväksikäyttöä läheisiltä jne.

Kyllä tuolla ulkona on paljon enenpi mitkä traumat aiheuttaa, ihmisiä on niin henkisesti väsyneitä ja loppuun palaneita, onneksi on Jumala joka näitä ihmisiä voi auttaa.

Kun minä olin nuori niin ne traumat ja pelot kyllä aiheuttivat ihan tavalliset ihmiset, ei siis uskovat. Meillä peloteltiin maailmanlopusta, uhfoista, jos emme ole kiltisti ne tulee hakeen meidät. Pelkäsimme että äiti ja isä häviää yksi päivä kun uhfot kaappaavat heidät. Meitä peloteltiin möröillä, muuten aika monessa perheessä peloteltiin lapsia jos jonkinlaisilla kummajaisilla. Kyllä nuo pahimmat jutut meikäläiselle on syntynyt juuri tuolla maailman keskellä.
        Uskovia pidetään täälläkin keskustelu palstalla vaikka minkälaisina, onhan he ihmisiä joilla on tunteensa, ilot surut ihan niinkuin muillakin.
        Mutta jos joku sielu sattuu pelastumaan ja "joutuu" näkemään Jumalan toimintaa onko ne teistä jotenkin erilaisimpia asioita kuin maailmassa? Meillä on ilmeisesti hyvinkin tasapainoiset lapset kun eivät koskaan näistä "ilmiöistä" häiriintyneet. Yöunet eivät ole menneet seurakunnassa käymisen jälkeen, korkeintaan jos ovat katsoneet jotain jännittävää kuvaa telkkarista.

Joka paikkaan mahtuu erilaisia ihmisiä ja joku kokee että seurakunnassa on lapsille sopimatonta toimintaa joka vaikuttaa heidän elämäänsä.

Mutta huomaako kukaan vanhempi joka elää ns. ei uskovan elämää, tuleeko annettua katsoa väkivaltafilmejä, eletäänkö perheessä siivosti?
        Kuuluuko perheeseen usein toistuvaa alkoholin käyttöä, jne.
        Eikö kukaan huomaa miten turvaton olo on monessa perheessä ilman että on "uskoon hurahtaneita helluntalaisia" jotka ovat toisten mielestä mitä kamalampaa porukkaa.
        Minä olen käsinyt lapsuuteni siitä ja hyvinkin nuorena, kun meillä alettiin väsäämään sahtia oikein perheen veljien ja isän voimalla.
        Sitä pelkoo alkoi syntymään pienen sydämeen pikkuhiljaa. Ja kun se oli valmista, alkoi se lipitys, isä oli naapurissa sahtiansa juomassa. Tuli yöllä kotiin ja alkoi äitiä komentelemaan että laitas pöytää ruokaa, vaikka toisella oli navettatyöt aikaisin aamulla. Tätä "iloa" kesti niin että ensimmäinen sydäninfarkti oli isällä jo 45 vuotiaana. Sahti maistui edelleen, työtä tehtiin maatalossa. Äiti oli erään kerran niin väsynyt hyvä ettei itse sekaisin mennyt, naapuri myöskin tuli meille sahdille, tupakkaa polteettiin pirtin täydeltä, nuku siinä sitten 5 lasta samassa huushollissa.
        Joten tiedän kyllä mitä monenkin perheeseen kuuluu tänäpäivänä.
        Päätin mielessäni, että jos minä menen naimisiin otan sellaisen miehen jota ei tarvi koskaan pelätä. Ja vaikka en ollut uskossa tuolloin, sain sellaisen miehen jota on edellenkin ihanaa katsoa ylpeänä. Hoitaa työnsä, rakastaa vaimoaan ja lapsiaan, ja olemme saaneet olla onnellisia jo pitkään. Seurakunta on paikka jossa saamme virvoittua ja vaihtaa kuulumisia.
        Elän elämäni parhainta aikaa. Joten monenlaisia mielipiteitä on kullakin mutta tässä vähän mitä minä ajattelen uskovana olemisesta.
        Minusta tämä elämä on kaikkein parasta aikaa eikä tarvi pelätä että isä huutaa äidille että jos et..niin kaikki ammun. Meillä oli niitä pyssyjä olohuoneen nurkassa rivivissä jonkin verran, joten humalaiselle ei mikään ole mahdotonta.

Jos saan valita uudestaan elämässäni niin kyllä vaakakuppi on taivaallisissa se suurin mihin minä sydämeni kiinnitän. Se on parasta ja kestävintä.

• ****** kirjoitti:

viesti jonka kirjoitin kertoi oman nuoruuteni perheestä joten älä sinä tule kertomaan mikä on todellista ja mikä ei! uskovana perheenä ei ole koskaan tuollaista kauhua tarvinnut kokea, mies ei huuda ja kaikki lapset ovat täysjärkisiä kaikki. Elämä on onnellista kaikesta kauheudesta huolimatta mitä minä sain kokea.
        Helluntai on minusta lähes "taivas" sen kokemuksen rinnalla ja lasten ei ole tarvinnut koskaan pelätä isää eikä kännissä olemista.
        Kuule on se pientä to
        tuon rinnalla missä saa rauhassa iloita ja ylistää Herraa yhdessä, ehjänä perheenä.
        On se vaan kummallista miten vääristynyttä kuvaa täällä levitellään Helluntaista, menkää rienaajat katsomaan mitä siellä todella nuoret tekee viikonloppusin ja verratkaa mitä toiset nuoret tekevät. Sixbakit kainalossa tullaan perjantaina kaupasta ja myydään nuoremmille. Olen kuule ihan riittävästi nähnyt sen toisen puolen. Minusta on mahtavaa kun saa tuoda sen nuorensa sieltä illan nuortenkokouksesta selvinpäin ja vielä kehutaan että mukavaa oli.
        Joten kumpaa suosittelen nuorisolle, varmasti sitä missä ei kaljat kuulu ja pilaa alla viisitoista vuotiaita skidejä.
        Tiedän kuule kokemuksesta kun perjantaina tuota vapaaehtoista työtä nuorten kanssa teemme, mitä on katsella kun nuoret yläasteikäiset 13 vuotiaat ovat kaljoissa. Joten voin sanoa 100 % mille vaakakupille annan kannustukseni.

Niin kuvaavaa on se, että nimenomaan helluntailaiset/uskovaiset _vanhemmat_ tulevat ilmoittamaan tänne että helluntailainen/hurmoksellinen kasvatus on ihan ok. =)

Te uskovaiset vanhemmat tulette kertomaan meille hellariperheissä kasvaneille, millainen meidän lapsuutemme oli.

Sinä esimerkiksi tulet vain ilmoittamaan minulle, että koska minun lapsuuteni perheen aiheuttamat ongelmat eivät olleet samanlaisia kuin sinulla, niitä ei ollutkaan.

Koska sinun suppean käsityksesi mukaan muunlaisia ongelmia ei olekaan, kuin vain niitä jotka sinä ITSE olet kokenut.

Sinulla EI ole kokemusta tämän ketjun aiheesta. Sinä ET ole elänyt etkä kasvanut hurmoksellista uskoa harjoittavassa perheessä, etkä ole ravannut koko lapsuuttasi ja nuoruuttasi kaikenlaisissa herätyskokouksissa ja muissa hurmostilaisuuksissa.

Minä olen.

Sinä edustat ihan toisenlaista lapsuutta, ja se lapsuus jota sinä edustat ei liity tähän aiheeseen mitenkään.
        Kukaan ei ole kuitenkaan täällä millään tavalla vähätellyt eikä mitätöinyt sinun kokemuksiasi. Mikä oikeus sinulla on tulla mitätöimään kaikkien meidän helluntailaisissa/hurmoksellista uskoa edustavissa perheissä kasvaneiden negatiiviset kokemukset?!

Mistä johtuu että helluntailaista/hurmoksellista kasvatusta ei kertakaikkiaan saa kritisoida?

Puhut lisäksi vain "minä" muodossa. Tässä ei puhuta sinun lapsuudestasi, vaan meidän hurmoksellisen uskon varjostamassa lapsuudessa kasvaneiden kokemuksista.

Ihmettelen sinun tarvettasi tehdä tällaisia vastakkainasetteluja, joissa puolustat hurmoksellista kasvatusta sillä että se ei ole sama kuin fyysisesti väkivaltainen ja päihdeongelmien varjostama lapsuus. Luuletko sinä että sinun kokemasi ongelmat ovat ainoita oikeita ongelmia? Sellainen ajatus on hyvin itsekäs. Sun kannattais opetella hiukan empatiakykyä, sanoisin...

Se miten hurmoksellisissa perheissä kasvaneet lapset kokevat kasvatuksensa, pitää kysyä heiltä itseltään, ei heidän vanhemmiltaan, joita sinä edustat.

Tottakai hellarivanhempi (siis sinä) pitää hellarikasvatusta hyvänä ja puolustaa sitä viimeiseen asti! Oma lehmä ojassa.

Kyllä hellarivanhemmat ainakin itseään ja omaa kasvatustapaansa osaavat ylistää.... :-/ Meiltä lapsen näkökulman itse kokeneilta ei sitten mitään kysytäkään....

...

Kirjoituksistasi ilmenee myös erittäin hyvin se mustavalkoisuus jota helluntailaiset viljelevät. Että on olemassa vain kaksi vaihtoehtoa; joko totaaliuskovaisuus tai rappio ja päihdeongelmat.

Onko sinulle tullut koskaan edes mieleen että myös muita vaihtoehtoja elää ON olemassa?

Tuskin olet myöskään tullut ajatelleeksi mitä aiheutat lapsillesi tuolla mustavalkoisuudella. Myös minulla - kiitos helluntailaisen mustavalkoisen maailmankäsityksen - oli hyvin pitkälle murrosikään asti se käsitys että jos en ole uskovainen, olen sitten joku narkkari/rikollis/alkoholisti. Tämä näkyi myös siinä että kun luovuin uskosta, menin rällästämään oikein kunnolla. Dokasin, kokeilin muitakin aineita, ja elin itsetuhoisesti. Ja vain siksi koska minun päähäni oli iskostettu ajatus että jos en ole uskvoainen, olen sitten joku saakelin narkkarialkoholistirappioihminen.

Minun käsitykseni tästä elämästä oli tasan tarkkaan se helluntailainen käsitys joka kiteytyy hyvin erään evankelistan sanoihin jotka kuulin nuoruudessani eräässä vähän isommassa nuortentapahtumassa, Tämä nuorisoevankelista julisti meille tasan kaksi vaihtoehtoa:

"Sinulla on tasan kaksi vaihtoehtoa; joko rrrristi rrrrraaamatun päällä, tai rrrristi haudan päällä"

Onneksi silmät lopulta vähitellen avautuivat jolloin huomasin että ei hittolainen! Täällähän on ihan fiksua jengiä täällä ns. "maailmassa". Streittareitakin, kohtuullisesti ja sivistyneesti alkoholia käyttäviä, joka tavalla onnellisia ja tasapainoisia ihmisiä, jotka eivät ole uskovaisia. Joilla ei ole sitä "elävää uskoa".

Mutta helluntailainen maailmankäsitys ei sellaista kunnollista, onnellista "maailman ihmistä" tunne. Helluntailainen käsitys "maailman ihmisistä" on se että ne kaikki "siellä ulkona" (kuten sinä osuvasti ilmaisit) eivät muuta teekään kuin dokaavat ja tuhoavat itseään ja toisiaan.

Jokainen "maailman nuori" on hellarikäsityksen mukaan varmasti potentiaalinen narkkarialkoholistirikollinen, ellei tule uskoon. Jokainen perhe jossa ei harjoiteta hurmoksellista uskoa, on huono.

Edelleen kehotan sinua: Pyyhi ne rähmät silmistäs ja avarra maailmaasi!

• uppi.akko
        PakanaF kirjoitti:

Niin kuvaavaa on se, että nimenomaan helluntailaiset/uskovaiset _vanhemmat_ tulevat ilmoittamaan tänne että helluntailainen/hurmoksellinen kasvatus on ihan ok. =)

Te uskovaiset vanhemmat tulette kertomaan meille hellariperheissä kasvaneille, millainen meidän lapsuutemme oli.

Sinä esimerkiksi tulet vain ilmoittamaan minulle, että koska minun lapsuuteni perheen aiheuttamat ongelmat eivät olleet samanlaisia kuin sinulla, niitä ei ollutkaan.

Koska sinun suppean käsityksesi mukaan muunlaisia ongelmia ei olekaan, kuin vain niitä jotka sinä ITSE olet kokenut.

Sinulla EI ole kokemusta tämän ketjun aiheesta. Sinä ET ole elänyt etkä kasvanut hurmoksellista uskoa harjoittavassa perheessä, etkä ole ravannut koko lapsuuttasi ja nuoruuttasi kaikenlaisissa herätyskokouksissa ja muissa hurmostilaisuuksissa.

Minä olen.

Sinä edustat ihan toisenlaista lapsuutta, ja se lapsuus jota sinä edustat ei liity tähän aiheeseen mitenkään.
        Kukaan ei ole kuitenkaan täällä millään tavalla vähätellyt eikä mitätöinyt sinun kokemuksiasi. Mikä oikeus sinulla on tulla mitätöimään kaikkien meidän helluntailaisissa/hurmoksellista uskoa edustavissa perheissä kasvaneiden negatiiviset kokemukset?!

Mistä johtuu että helluntailaista/hurmoksellista kasvatusta ei kertakaikkiaan saa kritisoida?

Puhut lisäksi vain "minä" muodossa. Tässä ei puhuta sinun lapsuudestasi, vaan meidän hurmoksellisen uskon varjostamassa lapsuudessa kasvaneiden kokemuksista.

Ihmettelen sinun tarvettasi tehdä tällaisia vastakkainasetteluja, joissa puolustat hurmoksellista kasvatusta sillä että se ei ole sama kuin fyysisesti väkivaltainen ja päihdeongelmien varjostama lapsuus. Luuletko sinä että sinun kokemasi ongelmat ovat ainoita oikeita ongelmia? Sellainen ajatus on hyvin itsekäs. Sun kannattais opetella hiukan empatiakykyä, sanoisin...

Se miten hurmoksellisissa perheissä kasvaneet lapset kokevat kasvatuksensa, pitää kysyä heiltä itseltään, ei heidän vanhemmiltaan, joita sinä edustat.

Tottakai hellarivanhempi (siis sinä) pitää hellarikasvatusta hyvänä ja puolustaa sitä viimeiseen asti! Oma lehmä ojassa.

Kyllä hellarivanhemmat ainakin itseään ja omaa kasvatustapaansa osaavat ylistää.... :-/ Meiltä lapsen näkökulman itse kokeneilta ei sitten mitään kysytäkään....

...

Kirjoituksistasi ilmenee myös erittäin hyvin se mustavalkoisuus jota helluntailaiset viljelevät. Että on olemassa vain kaksi vaihtoehtoa; joko totaaliuskovaisuus tai rappio ja päihdeongelmat.

Onko sinulle tullut koskaan edes mieleen että myös muita vaihtoehtoja elää ON olemassa?

Tuskin olet myöskään tullut ajatelleeksi mitä aiheutat lapsillesi tuolla mustavalkoisuudella. Myös minulla - kiitos helluntailaisen mustavalkoisen maailmankäsityksen - oli hyvin pitkälle murrosikään asti se käsitys että jos en ole uskovainen, olen sitten joku narkkari/rikollis/alkoholisti. Tämä näkyi myös siinä että kun luovuin uskosta, menin rällästämään oikein kunnolla. Dokasin, kokeilin muitakin aineita, ja elin itsetuhoisesti. Ja vain siksi koska minun päähäni oli iskostettu ajatus että jos en ole uskvoainen, olen sitten joku saakelin narkkarialkoholistirappioihminen.

Minun käsitykseni tästä elämästä oli tasan tarkkaan se helluntailainen käsitys joka kiteytyy hyvin erään evankelistan sanoihin jotka kuulin nuoruudessani eräässä vähän isommassa nuortentapahtumassa, Tämä nuorisoevankelista julisti meille tasan kaksi vaihtoehtoa:

"Sinulla on tasan kaksi vaihtoehtoa; joko rrrristi rrrrraaamatun päällä, tai rrrristi haudan päällä"

Onneksi silmät lopulta vähitellen avautuivat jolloin huomasin että ei hittolainen! Täällähän on ihan fiksua jengiä täällä ns. "maailmassa". Streittareitakin, kohtuullisesti ja sivistyneesti alkoholia käyttäviä, joka tavalla onnellisia ja tasapainoisia ihmisiä, jotka eivät ole uskovaisia. Joilla ei ole sitä "elävää uskoa".

Mutta helluntailainen maailmankäsitys ei sellaista kunnollista, onnellista "maailman ihmistä" tunne. Helluntailainen käsitys "maailman ihmisistä" on se että ne kaikki "siellä ulkona" (kuten sinä osuvasti ilmaisit) eivät muuta teekään kuin dokaavat ja tuhoavat itseään ja toisiaan.

Jokainen "maailman nuori" on hellarikäsityksen mukaan varmasti potentiaalinen narkkarialkoholistirikollinen, ellei tule uskoon. Jokainen perhe jossa ei harjoiteta hurmoksellista uskoa, on huono.

kerran kauan sitten jutelleeni nuorena aikuisena toisen hellarilapsen, silloin jo samanikäinen aikuinen, kanssa.
        Hän sanoi, että olisi paljon mieluummin ottanut kunnolla selkäsaunan silloin tällöin, kuin se ilmapiiri missä heillä elettiin.
        Kaikki nuhteet ja rangaistukset puettiin Jumalan tuomioon, ja kuritus oli henkistä, mutta julmaa.

Itselläni on se "tuuri", että mun kotona mä olin eka uskoontullut, ja varsinaisen nuoruuden ei kotonani ollut helluntaikasvatusta.

Nykyisin on tuttavapiirissäni useita samanikäisiä, jotka ovat käyneet eheytymisprosessin läpi helluntaikodin traumoista.

• totta pakiset
        PakanaF kirjoitti:

Minä olen.

...

Hyvinpä asian säilää paukutat, jotka sitkeästi eteenpäin meidän muidenkin hellarilasten puolesta.

Täytyy tuoda myös esille kokemukset joita katsotaan
        lasten näkökulmasta.

• armo

Ihmettelen suuresti tätä, että on "pelättävä" omaa uskonollista yhteisöä.Täyytyy olla koko ajan varuillaan ja suojella esim. lapsiaan.

Omasta uskonnollisesta yhteisöstä voi erota.

Meillä Suomessa on useita erilaisia kristillisiä yhteisöjä joihin voi liittyä, joissa ei tarvitse lapsien viemistä yhteisöön "pelätä".

• järki käteen

...

• uskovaisia

Vaikka takana on jo yli puoli vuosisataa, niin helluntalaisia ja muita kiihkoja pelkään vieläkin. Kaikkien (melkein) muiden ihmisten kanssa pystyy keskustelemaan rakentavasti asioista myös hengellisistä paitsi näiden hurmos-uskossa elävien.

Näitten kanssa ei auta ryhtyä keskustelemaan muusta kuin säästä. Auta armias, jos puhe kääntyy hengellisiin asioihin, niin nää ei edes kuunele muiden näkemyksiä.

Ja just niin, mitä nämä pienet lapset tuntevat kun vanhemmat ja muu seurakuntaväki saa näitä kuohuntakohtauksia. Mitä lapsi ajattelee, kun äiti itkee kokouksessa. Mistä lapsi tietää, että äiti itkee ilosta. Lapsi kokee turvattomuutta ja hätää äitinsä itkun puolesta.

EI LAPSIA HELLUNTALAISTEN TAI HURMOS KOKOUKSIIN.

• hansutuulia

itke koskaan muuta kuin kokouksessa, on minusta vähän outo juttu. Ilot ja surut ovat osa elämää, ei pitäisi olla lapselle mitään outoa, ei meillä ainakaan. Kotona osataan itkeä kun on siihen aihetta jne. Oma tyttöni kun rukoilee, näen hänen silmissään kyyneleitä kun Jumala hänen sydäntään koskettelee. Osaa hän itekä muutenkin kun on asioita jotka itkettää. Esim. koulukiireet, ikävä poikaystävää jne.
        Kaikki on elämää johon kuuluu erilaisia asioita.

Tunteet on hyvä näyttää lapsilleen, se ei ole pahasta. Mutta jos tunteet piilotetaan, se on minusta jo paljon pahemppaa.
        Olen nähnyt kun oma äitini itki kun oli paha olo, ei ollut uskossa. Otimme osaa äidin oloon, kyyneleet on parempi näyttää kuin tukahduttaa ja leikkiä ettei tässä mitään hätää tyylillä.

Minä myös näen asiat toisella tavalla kuin sinä, maailman ihmisten kanssa puheleminen tavllisista asioista ei aina ole myös meidänkään mileen. Kuinka usien puhutaan viikonlopun vietoista, ryyppäämisestä. Nytkin kun olin äidin syntymäpäivillä niin eikö oma äitini tyrkyttänyt minulle konjakkia vaikka olen ollut toistakymmentä vuotta uskossa, ei mitään rjaa toisen kunnioittamisella. Minua aina ahdistaa tällaiset jutut, kun alkoholia tyrkytetään väen väkisin joka juhlassa. Onneksi siskoni hoiti tuon alkoholi tarjoilun, minulle se olisi ollut vaikeampaa, mutta jos minulla ei olisi ollut vaihtoehtoja, olisin sitten vienyt laseja tarjottaville.
        Kyllä ne puheet ovat hyvinkin erilaiset, mutta annasolla kun jotain viittaa hengellisiin, niinkuin äidin synttäreillä, kun pappi oli siellä käynyt, niin äidin iloinen ilme oli kun hän kertoili, (täytti muuten 75v.) että kyllä se pappi oli sitten mukava, puheltiin ihan tavallisia asioita, eikä se saarnannut yhtään, lauloi yhden vireen, eikä muuta. Sanoin johonkin väliin, että viimeistään olisi aika myös puhua niistäkin, ei muuta kuin hymähdeltiin ja hyvin aliarvioivaan sävyyn. Niin tällaista tämä on, eipä siinä tullut pajon hengellisiä puhuttua. Mutta konjakista kyllä piisas puhetta, ja sitä myös lahjaksi hänelle kannettiin. Itse vein äidilleni lahjaksi, Kari Honkasen, viisi leipää ja kaksi kalaa, aamun sanat. Tein hetken työtä Karin kanssa yhdellä foorumilla ja oli ihana antaa työtoverin kirja lahjaksi. Kari on muuten perheensä kanssa Itävallassa lähetystyössä.

Kyllä osaan puhua ihan tavallisia asioita, mutta tuohon alkoholin juomiseen en niinkään sitten kauheasti keskity.
        Niinhän se on, että mihin sydän on kiinnittynyt siitä me jokainen ihminen täällä puhumme.
        Huomaako tavalliset ihmiset uskovan ihmisen, juttelevatko he 'normaalissti' hengellisistä asioista ja kiinnostuvatko he niistä.
        Kovin olen vaivautuneita keskusteluita käynyt ja todennut, 'antaa olla' mutta heidän asioitaan kyllä pitää kuunnella ja osaa ottaa. Miten päin se kuitenkin todellisuudessa on, kun elämme ihmsiten keskellä, saarnaako kaikki uskovat suut ja silmät täyteen, epäilen.

Asioilla tuppaa olemaan aina kaksi puolta. Niin erilailla näemme asioita.

On väärin jos uskovat eivät saa puhua omista asioistaan ja kuitenkin ei uskovien elämää pitäisi hyvinkin pitää tärkeänä. Kyllä siinä joskus vähän kokee ulkopuolisuutta.
        Kerron joskus että olin seurakuntamme kokouksessa, johon vastauksia olen saanut kuulla, pitääkö siellä aina juosta jne.
        Niin pitääkö sitä aina juosta sen viinan perässä joka juhlassa. Tässä asioita lehden toiselta puolelta.
        Kannatan keskusteluja uskovienkin kanssa, voitte nähdä ihan oikean ihmisen siellä takana, joka elää ihan tavallista elämää, iloineen ja suruineen, näin sen minä näen.
        Kyllä minä kyselen kirkon ihmisten jutuista, kuinka paljon kinkereillä kävi ja mitä siellä puhuttiin jne. en mielestäni ole ahdasmielinen heitä kohtaan, usein se on toisinpäin.

Kun tulin uskoon, minun siskoni kysyi ensimmäisenä minulta, oletko sairastunut vakavasti. Veljeni tuli käymään katsomassa aina kotiin asti, olenko tullut hulluksi. Niin tällaisia tunnelmia minulla uskosta, ja ajatelkaa ihmiset kuuluvat kirkkoon! niin jotta elämää ei sen enenpää... :)

• Anonyymi

Itse olen 16v yhä uskossa oleva tyttö pieneltä paikkakunnalta ja itse en ole koskaan huomannut itsessäni mitään negatiivisia vaikutteita hellareiden toiminnasta. Meillä on koko suku uskossa ja porukat olleet monissa ylistysryhmissä mukana ja iskä saikin koko suvun äidin puolelta uskoon :D Porukalla aina Keuruun konffassa ja Turun mnf-festareilla oltu, radiosta pelkkää hengellistä musaa ja puheita, välillä kokouksiin ja kesäleirit nyt tietty myös kuvioissa mukana. Olen itse pienestä asti ollut pyhäkouluissa ja ylistysryhmissä mukana ja usko on itselle yhtä normaali asia kuin mikä muukin arkipäiväinen asia. En koe että olisin koskaan mitään negatiivista helluntailaisuudesta saanut, vaan päinvastoin! Olen uskon kautta saanut mahtavia ystäviä, turvaa ja rohkeutta elämään :) Mielestäni on väärin kävellä kokoukseen ja nähdä ylistyskokous vain hurmoksellisena hömpötyksenä, eikä ajatella asiaa toisen kannalta. Jos tietäisit että voit saada pelastuksen ja ikuisen elämän tällä 'hömpötyksellä' niin antaisitko mielihyvin lastesi jäädä kotiin etkä koskaan kertoisi heille näistä asioista. Henkilökohtaisesti olen paljon mielummin näissä 'hurmoskokouksissa' joissa voi tuntea Herran läsnäolon kuin hidastenpoisemmassa sunnuntaikokouksessa kirkossa, mutta taas mielipude kysymyksiä. Jos hankin lapsia aion todellakin viedä heitä näihin tapahtumiin ja kertoa heille uskon asioista ja jos he nämä asiat haluavat pitää omaankin aikuisuuteensa asti elämässään niin mahtavaa ja jos ei niin ok se on jokaisen oma valinta :)

• Anonyymi

Helluntailaisten kastamattomilta lapsilta puuttuu Pyhä Henki.
      He ovat usien synkkämielisiä ja pelokkaita. Kuulevat jatkuvasti puhetta helvetistä, ylöstempauksesta, puhetta verestä, kieltoja ja sääntöjä loputtomiin, varoituksia ja pilkkapuheita kristittyjen kastetuista lapsista.

Seurakuntien jäseniksi kelpaavat kristityttyjen kastetut lapset sen sijaan ovat paljon iloisempia,leikkisempiä ja vapautuneenpia ja luovempia leikeissään, sen on huomannut paljon lasten kanssa tekemisiin olevat lastenhoitajat.

• Anonyymi

Lääk.tri Miettisen väitöskirjan mukaan tutkituista helluntailaisista vain 20% oli mieleltään terveitä.
      Seura tekee kaltaisekseen.

• Anonyymi

Miettisen tutkimuksen virikkeenä oli Niilo Yli-Vainion vuonna 1977 alkanut toiminta. Yhteistyössä Yli-Vainion kanssa jaettiin vuonna 1980 kyselylomakkeita 2000 kpl, joista 744 palautettiin. Seurannassa karsiutui määrä 611 henkilöön, jotka ilmoittivat 1403 sairautta, oiretta ja vaivaa, joiden kohdalla myönteisiä kokemuksia kertyi 829, pettymyksiä 574. Tutkijan oman arvion mukaan ei ainoakaan elimellinen sairaus parantunut, ja mielenterveyden häiriöissä oli joitakin yksittäisiä enemmän tai vähemmän ohimeneviä myönteisiä vaikutuksia, joista valtaosan kohdalla on aiheellista nähdä ne pelkästään tunnelmointiefekteinä. Kokonaisuutena ei tullut esiin mitään tavanomaisesta ennusteesta poikkeavaa.

Vain yhtä viidestä niistä, jotka testattiin psykologisesti MMPI-testillä, voitiin pitää persoonallisuudeltaan normaaleina.

Seurannan ulkopuolella yritti Miettinen jäljittää muutamia kansan suussa kiertäviä ihmeparannuskertomuksia, mutta kohde siirtyi joka kerta kauemmas ajallisesti ja paikallisesti, ja kertomuksetkin muuntelehtivat.

Simson työryhmineen julkaisi vuonna 1977 raportin usean tunnetun amerikkalaisen parantajaevankelistan (kuuluisin lienee Kathryn Kuhlman) toiminnasta: 350 parantuneeksi ilmoitetusta henkilöstä oli parantunut 5, ja näillä parantuneilla oli ollut vaivoinaan erilaisia hermostollisia häiriöitä. Lourdesin 2.5 miljoonasta ilmoitetusta parantumisesta ihmeeksi julistetut 64 parantumista sopivat hyvin sattumahaarukan sisään - olipa osa sitten sattumia tai ei. Samaan ihmeparantumisen kannalta aika masentavaan suuntaan viittaavat hiukankaan kontrolloidut tutkimukset.

Niinpä ei Miettisen käteen jää mitään todellista parantumista, vaan hän joutuu selittämään ihmeparannusilmiön yksilöiden psykologisina piirteinä, usein oman viiteryhmän käsitysten ja rituaalien vahvistamana.

Eipä ihme että Miettinen sai kaksi kiloa vihapostia plus kääreitten paino, ja puhelin rinkasi ensimmäiset viikot helvettiä ja jumalan kostoa sekä syvää hätää Miettisen sielunelämän puolesta. Ryöpystä saivat Tampereen yliopiston rehtori ja Kirkon tutkimuskeskuksen johtajakin omansa.

• Anonyymi

helvetti,pedonmerkki,mikrosiru,ylöstempaus,synti,saatana,perkele,tupakka,alkoholi,
      seksi,homo,...luterilainen,, saksasta tuotu lapsenpasta usko, on siinä perheen lapsille kehittävää kuultavaa ja mietittävää...

• Anonyymi

Helluntailaisen opin mukaan lapsilla ei ole uskoa, ei kastetta eivätkä he ole uudestisyntyneitä eikä heillä ole Pyhän Hengen lahjaa. Lapset eivät kuulu seurakuntaan.
      Helluntailaisuudessa luotetaan siihen, että lapsi on Jeesuksen tavoin synnitön ja perisynnin kirous on jossain vaiheessa unohtunut Jumalalta.

• Anonyymi

Sairasta on hellareiden touhu,vapaus,elämä,johdatus ym.on tullut,kun erosin hellareista.Katsoin ohjelmaa eri uskonnoista ja mikä oli näissä ei helluntailaisissa ihmisissä silmiinpistävää,ihmisyys,normaali käytös,lähimmäisen rakkaus,hyvän tekeminen lähimmäisille,hui sairas helluntailaisuus,epänormaaleja,ylpeitä.

• Anonyymi

Viime syksynä helluntailainen huumediileri tuomittiin 5v. vankeuteen.

Elvisteli Ristin Voiton lehden kuvassa nuorison suosimassa Keuruun kesäjuhlilla.

• Anonyymi

Lahkojen orjuuteen ei kenenkään pidä mennä.

2. Piet. 2:19

"He lupaavat näille vapautta, vaikka itse ovat turmeluksen orjia: kenen voittama ihminen on, sen orja hän on."

2. Piet. 2:3 "ja ahneudessaan he valheellisilla sanoilla kiskovat teistä hyötyä; mutta jo ammoisista ajoista heidän tuomionsa valvoo, eikä heidän perikatonsa torku".

• Anonyymi
    • Anonyymi

Parhamilaisessa helluntailaisten opissa lapset eivät kuulu seurakuntaan.
      Lapsilta puuttuu kaste ja sen mukana Pyhä Henki ja uskonlahja eikä sellainen lapsi ole tietenkään ole uudestisyntynyt.

Lapset ovat aina kuuluneet jäseninä kristilliseen seurakuntaan.

Joel 2:16 "Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa. "

• Anonyymi

"lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa. " Joel 2:16

Tuossa on ihana kuvaus siitä, miten Raamattu kehoittaa ylkää ja morsianta lähtemään kasteelle, vaikka häät olisivat edessä. Tärkein asia ensin!

• Anonyymi

"lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa. " Joel 2:16

Tuossa on ihana kuvaus siitä, miten Raamattu kehoittaa ylkää ja morsianta lähtemään kasteelle, vaikka häät olisivat edessä. Tärkein asia ensin!

• Anonyymi

Muistelmissaan
      Ylivainiokin katui kun luopui kasteenarmosta ja lähti helluntailaiseksi. Mutta vaikea oli enää palata kasteen armoon, kun oli lapsena saamansa kasteen kironnut julkisesti!

Espanjassa Ylivainio koki pahan äkkikuoleman vähän yli 50-kymppisenä, kun Jumala pisti stopin sille touhulle.

• Anonyymi

niitä äkkikuolemia on ollut näissä helluntailahkolaisilla, enempikin.
        mieleeni tulee David Wilkersson ainakin, ja joku kuuluisa hellaripastori Usa:ssa, kuoli äkkikuoleman monisatapäisen kuulijakunnan edessä, nimeä en nyt muista, lukenut sen kylläkin.

'"äkkikuolemasta raamatussakin jotain kirjoitettu ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mieleeni tulee David Wilkersson ainakin, ja joku kuuluisa hellaripastori Usa:ssa, kuoli äkkikuoleman monisatapäisen kuulijakunnan edessä, nimeä en nyt muista, lukenut sen kylläkin.

Luvatusta maasta valheita puhuneet kuolivat "pahan äkkikuoleman"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luvatusta maasta valheita puhuneet kuolivat "pahan äkkikuoleman"

• Anonyymi

Pakanamaiden ei-kristityiltä kastamattomilta lapsilta puuttuu Pyhä Henki.

Room. 8:9

"Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa."

• Anonyymi

Raamtun oppien mukaan kastamaton pakanalapsi ei pääse mukaan ylöstempaukseen, koska ei ole kasteessa liitetty Kristuksen ylösnousemusruumiiseen.

Nooan päivien tapahtumat
        Sodoma ja Gomorran päivien tapahtumat
        Ihmisen Pojan päivien tapahtumat

• Anonyymi

Kristillinen kaste

Mikä lihasta syntyy on liha (eli lapsi), eikä liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa.

Totisesti minä sanon teille, jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

Mikä lihasta on syntynyt on liha. Älä ihmettele. Teidän kaikkien ihmisten on synnyttävä uudesti Ylhäältä.

• Anonyymi

Hellarit kieltävät Raamatun keskeiset opit ja käskyt ja juoksevat vain villitsevien kaatavien henkien perässä kuin viimeistä päivää.

• Anonyymi

Saatanan synagoogasi opit eivät ole yhtä kuin Raamatun keskeisimmät opit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saatanan synagoogasi opit eivät ole yhtä kuin Raamatun keskeisimmät opit.

Jeesus jätti kaikista tärkeimmän pelastuksen kannalta olevan asian kertomisen viimeisiksi sanoikseen ennen taivaaseen nousemista helatorstaina antamalla kastekäskyn ja pyysi opetuslapsia toimimaan.

"Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni 1) kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja 2)opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

• Anonyymi

helluntailaiset ovat antautuneet palvelemaan vieraita tunnistamattomia henkiä

"Rakkaat ystävät, älkää jokaista henkeä uskoko." (Johannes)

• Anonyymi

Raamtun oppien mukaan kastamaton pakanalapsi ei pääse mukaan ylöstempaukseen, koska ei ole kasteessa liitetty Kristuksen ylösnousemusruumiiseen.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3799
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2934
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1845
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1578
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      904
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      744
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      688
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      56
      687
    Aihe